Visa fullständig version : Definition av POWERNAP!
Powernap; Att ta en mycket intensiv sovpaus som varar i högst 30 minuter. Från engelskan, Power - stark, styrka, tryck. Används ofta inom olika sorters träning för att beskriva att det går/är bra.
T.ex. BRA TRYCK! Eller BRA TRÖÖCK kan höres i dom norra regionerna av sverige.
Nap - Tupplur, sovstund, vila i högst 30 minuter.
Detta uttryck har jag fått lära mig av några klasskompisar och tycker det är ett otroligt roligt uttryck dom har, och det används också i praktikten. Dom tar ofta "powernappar" där dom vilar intensivt men kort, :D :D
ville bara dela detta med er.
och det funkar bra också. Bra tryck, i sömnen.
Powernaps is teh shit. Ett annat ord är tupplur. Men det är inte så flashigt :)
Jag brukar köra ubernapps. Det är som en powernap, men varar i 4-5 timmar.
Hade det funnits tävlingar i tupplurar/powernaps så hade jag lätt vunnit dem alla.
Arf Pingvin
2007-05-17, 00:19
Va? Powernap är knappast något ovanligt uttryck.
När jag jobbade som chaffis efter gymnasiet så tog jag alltid powernaps/tupplurar på lunchen. Hade en hängmatta som jag hängde upp i bilens lastutrymme. Ett bra sätt att släppa stressen, och man är piggare på kvällen sen.
Har aldrig hört det någonsin förut *screwy*
tycker bara det låter så kul, att sova... INTENSIVT!*flex*
Edit: att ta en tupplur eller liknande är en sak, det är bara uttrycket POWERNAPP!
Har aldrig hört det någonsin förut *screwy*
tycker bara det låter så kul, att sova... INTENSIVT!*flex*
Fast det handlar ju inte om att sova intensivt egentligen. Du sover ju inte mer intensivt än annars, bara kortare. Men första fasen i sömnen är ju betydligt mer utvilande än den sista, så det blir ju mer effektivt om man jämför med tiden det tar.
Det snackas ju om att Hitler under delar av sitt liv endast gjorde powernaps, och aldrig sov flera timmar i sträck. Kan vara en myt.
Fast det handlar ju inte om att sova intensivt egentligen. Du sover ju inte mer intensivt än annars, bara kortare. Men första fasen i sömnen är ju betydligt mer utvilande än den sista, så det blir ju mer effektivt om man jämför med tiden det tar.
Det snackas ju om att Hitler under delar av sitt liv endast gjorde powernaps, och aldrig sov flera timmar i sträck. Kan vara en myt.
Ja, se hur det gick för honom sen! *whistle*
Själv tycker jag man kan säga att det är mer "intensivt" man blir ju otroligt utvilad på den korta stunden. Men meningen med inlägget var mest bara att dela med mig med roligheterna till dom som inte hört det.
Själv tycker jag man kan säga att det är mer "intensivt" man blir ju otroligt utvilad på den korta stunden. Men meningen med inlägget var mest bara att dela med mig med roligheterna till dom som inte hört det.
Mer effektivt skulle jag nog kalla det. Fast... ah, jag vet inte. Det är nice i alla fall :)
Powerwalk, powernap.. vad finns mer?
Finns det poweryoga, eller är det bara något jag fått för mig? Låter iofs lite motsägelsefullt.
Ja, se hur det gick för honom sen! *whistle*
Han var inte nazist, han var bara irriterad över att han aldrig fick sova? :D
Power lifting, power eating, alla som tränar seriöst gör ALLT med POWER.
Power Pooping:D
Power breathing: http://www.voicelesson.com/html/lessons/free_lessons_08.htm
kommer inte på något mer med power, inlägg uppskattas god natt
PW eller PowerWalk, har man en speciell dag man gör det på så kan det heta tex tisdags PW.
perarvid
2007-05-17, 09:11
Varför ska alla dra upp Hitler jämt OCH STÄNDIGT VAD I HELVETE ÄR DET MED DETTA TJAT OM HITLER HELAJÄVLATIDEN?
Läs här så får du kanske din förklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_Law
internethjälten
2007-05-17, 09:34
Jaha ? Godmorgon kanske man ska säga eller något...
RösböJunior
2007-05-18, 22:23
verkar handla mer om tur!?
har inte powernaps så ofta.
en gång i skolan fick vi 10 minuters bensträckare...la mej på nån bänk i ett omkläd-rum å sen somna jag.
vaknade UTVILAD kändes som det gått typ 20 minuter +++
å jag rusa tbx..det hade gått knappt 5 min. det ÄR power-nap för mig..
tyvärr händer det inte så ofta.(sover alldeles för lite)
på tal om ämnet, är det någon som testat " The Uberman sleep schedule " ?
(handlar kort om att sova var 4e timme i 20minuters djup-sömn. tar några veckor vänja sig men den som kommit på detta verkar vara skitpigg den vakna tiden)
verkar handla mer om tur!?
har inte powernaps så ofta.
en gång i skolan fick vi 10 minuters bensträckare...la mej på nån bänk i ett omkläd-rum å sen somna jag.
vaknade UTVILAD kändes som det gått typ 20 minuter +++
å jag rusa tbx..det hade gått knappt 5 min. det ÄR power-nap för mig..
tyvärr händer det inte så ofta.(sover alldeles för lite)
(handlar kort om att sova var 4e timme i 20minuters djup-sömn. tar några veckor vänja sig men den som kommit på detta verkar vara skitpigg den vakna tiden)
Du har läst The Game.
Tupplur kan vara riktigt störtskönt ibland. Power breathing är väldigt bra om man vill få en stabil sångröst.
RösböJunior
2007-05-20, 16:29
åter igen, varför citera när mitt inlägg är precis ovanför?
iaf. "THE GAME" ? utveckla tack.
Jag som alltid levt med tron om att powernap är när man somnar på ett elstängsel..
Jag som alltid levt med tron om att powernap är när man somnar på ett elstängsel..
hehe det lär faktiskt vara ungefär lika uppiggande:smash:
länk (http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/) handlar om en kille som testat "polysömn". Han har skrivit en log om hur det gick också, ganska intressant att läsa.
länk (http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/) handlar om en kille som testat "polysömn". Han har skrivit en log om hur det gick också, ganska intressant att läsa.
Väldigt intressant läsning, ska prövas någon gång framöver.
RösböJunior
2007-05-21, 20:57
tänkte prova detta nu på mitt "sista sommarlov"
kommer ha ca 4 veckor ledigt iaf. det tar väl ca 2 veckor för att ens komma in i systemet ....
jo jag har hittatn hemsida med tydligen den förste personen som iaf skrivit om det... han har "blogg" på sin sida oxå = )
jag och en kompis ska också börja med detta för att kolla ifall man kan ändra REM sömn mönstret och sen byta tillbaks till regelbundet sömn mönster, OBS king grub osv. detta är en högst ovetenskapligt test :P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.