handdator

Visa fullständig version : Råa ägg?

krokodille
2007-04-27, 11:13
Jo som sagt så vissa näringsämnen och annat försvinner när man värmer olika produkter.

Nu undrade jag hur det var med ägg.

Ska man äta dom råa, steka eller kokta? Jag gillar verkligen inte konsistensen eller smaken av råa ägg så jag brukar steka 2 eller 3 ägg till frukosten. Är det bättre med kokta ägg än stekta?

/krill

isato
2007-04-27, 11:17
INTE ...råa

edit: sök finns hur mycket som helst om detta!

Handcuff
2007-04-27, 11:17
Ät dom INTE råa...ALDRIG. Nej dom förstörs inte om du kokar eller steker dom.

krokodille
2007-04-27, 11:20
INTE ...råa

edit: sök finns hur mycket som helst om detta!

Okej okej!

larre
2007-04-27, 11:21
Tycker du inte om ägg så låt bli dom =)

Finns så mycket annat du kan äta.

krokodille
2007-04-27, 11:22

Jag älskar ägg! Men bara stekta på en grov macka!

olle lindblad
2007-04-27, 11:25
Jag älskar ägg! Men bara stekta på en grov macka!

Och där har vi lösningen.

fluffy_ferret
2007-04-27, 11:38
Du får olika svar beroende på vem du frågar. Min egen slutsats är att det spelar ingen större roll och att man absolut inte ska vara rädd för att äta äggen råa. Såna som emot att äta äggen råa brukar motivera det med att äggvitan innehåller en ämne som heter avidin som binder biotin (B-vitamin) och förhindrar kroppen att tillgodogöra sig det, men ägg är så otroligt rika i biotin att det spelar ingen roll. Man ska dock aldrig äta äggvitor råa eftersom biotinet finns i äggulan - ät alltid hela ägget! Salmonella behöver man inte oroa sig för heller, ca 1 av 30 000 ägg kanske bär på smittan och om man skulle få oturen att få det så är det inget problem för en frisk person. Fördelen med att äta råa ägg är att fler (micro)näringsämnen behålls intakta. Skulle också gissa på att kroppen kan smälta råa ägg fortare men jag hittade inget för att substantiera det så jag lämnar det vid en gissning.

fluffy_ferret
2007-04-27, 11:39

Lite synd dock eftersom ägg är en av våra allra bästa livsmedel.

fluffy_ferret
2007-04-27, 11:43
1 av 30 000 ägg gäller för USA dock, nån som vet vad siffran är för Sverige? Jag gissar på att vi har mindre förekomst av salmonella och risken borde vara minimal då
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14574912.asp?id=3395

Sniggel
2007-04-27, 11:52
En annan fördel med tillagade ägg är att man tillgodogör sig proteinet mycket lättare.

machine gun
2007-04-27, 12:36
1 av 30 000 ägg gäller för USA dock, nån som vet vad siffran är för Sverige? Jag gissar på att vi har mindre förekomst av salmonella och risken borde vara minimal då
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14574912.asp?id=3395

Risken för salmonella är nog så gott som noll i svenska ägg nuförtiden. En och annan campylobacter smiter dock genom kontrollerna och de vill man inte råka ut för.

EDIT: Angående biotin så gäller det som sagt bara om man bara äter råa äggvitor. Man kom på ganska tidigt att äggula var ett bra motgift (man trodde tidigare att bristsymtomen berodde på ett gift i äggvitan).

Cerberus
2007-04-27, 13:54
tillagade ägg alla gånger! om man inte har ett behov av att se ut som Rocky när han dricker råa ägg :D

CoolHandLuke
2007-04-27, 17:37
tillagade ägg alla gånger! om man inte har ett behov av att se ut som Rocky när han dricker råa ägg :D
Kadaver-boxnings-träning är helt enkelt inte detsamma utan råa ägg.

Jag brukade jag vispa upp ägg, massa socker och sleva i mig när jag var liten. Kallade det 'äggtoddy' men jag tror det är nått helt annat egentligen.

Klenis
2007-04-27, 18:11
Stekta ägg med bacon och/eller kaviar is the shit!!!
Hårdkokta ägg, skivade, med kavier på en macka är också jävligt nice.
Eller varför inte löskokta med salt.

Alla former av ägg är GOTTTTT. Förutom råa :)

Sverker
2007-04-27, 18:23
Din slutsats är helt fel och synnerligen farlig fluffy_ferret.

Den största bristen är att du föringar effekten av salmonella på friska personer. Personer utan sympton kan smitta känsliga individer. Det är tack vare ett intensivt och effektivt smittskyddsarbete som vi i Sverige har klarat oss bra mot salmonella. Upplysning, upplysning och upplysning är boten mot salmonella.

Rahf
2007-04-27, 18:24
Har Rocky gått på tv på sistone?

Finns ingen rimlig anledning att dricka råa ägg, annat än om man tycker det är godare än kokta/stekta. Förkoka en massa ägg och lägg in dom i kylen, de håller tillräckligt länge för att stilla husbehoven.

Eddie Vedder
2007-04-27, 18:28
Finns ingen rimlig anledning att dricka råa ägg, annat än om man tycker det är godare än kokta/stekta. Förkoka en massa ägg och lägg in dom i kylen, de håller tillräckligt länge för att stilla husbehoven.

Tror det är vanligt att råa ägg känns smidigt. Har exempelvis läst vid ett par tillfällen om personer som tillsätter råa ägg i proteindrinken, lr att man mixar ihop en morgondrink med allt möjligt och då bl.a. råa ägg.

Kanske finns inte orken att koka/steka dom på morgonen och utan vetskap om dom eventuella bieffekterna och bara vetskap om hur coolt det är(:D ) så kör man på råa. Jag gjorde det själv då och då innan jag lärde mej att det inte va bra just p.g.a. att det gick fortare.

fluffy_ferret
2007-04-27, 20:07
Micronutrienter hålls som sagt intakta om man inte tillagar...

Methone
2007-04-27, 22:14
Kan ni inget. Råa ägg innehåller bakterier och proteinerna är för komplexa för kroppen. Man ska tillaga ägg! Råa ägg är nån myt eller skit...

Ryska_raketen
2007-04-27, 22:21
Jag har kört 2 råa äggvitor till kesellan och funlighten i runda slängor 5 år, ja mår och skiter som en prins.

fluffy_ferret
2007-04-27, 22:28
Ingen bra idé med äggvitor ensamma...

Ryska_raketen
2007-04-27, 22:29
Ingen bra idé med äggvitor ensamma...

I din kost torde det vara perfekt! Nolla kolhydraterna, DOM ÄR BOVEN I DRAMAT!*gah!*

ramagoen
2007-04-27, 22:40
Jag har kört 2 råa äggvitor till kesellan och funlighten i runda slängor 5 år, ja mår och skiter som en prins.

Därför du har så stora vader? is it tah secret? :MrT:

krokodille
2007-04-27, 22:44
Käkade äggröra med några korvbitar i till några keso mackor idag, det satt kanoners!

Ägg och keso är nog dom 2 godaste produkterna just nu!

Diamond Dog
2007-04-27, 23:05
Skriv ngt intelligent om kolesterol. Pliis!

King Grub
2007-04-28, 06:48
Det är inte skadligt för en frisk person att äta ett ägg varje dag. Vid ett intag av tre ägg per dag har man i nya studier mätt en potentiellt skadlig påverkan.

krokodille
2007-04-28, 06:59
Ska man inte äta ägg varje dag menar du? grub? Eller menar du mer än ett ägg om dagen?

King Grub
2007-04-28, 07:03
Jag "menar" inget mer än jag skrev. Ordagrant. :confused: Vad du gör med den informationen är upp till dig. Jag hindrar dig inte från att äta en karta ägg om dagen, om du vill.

Jag skrev: "Det är inte skadligt för en frisk person att äta ett ägg varje dag. Vid ett intag av tre ägg per dag har man i nya studier mätt en potentiellt skadlig påverkan".

Vad mer skall jag "mena"? Jag tänker inte bestämma vad andra skall göra. :)

Hades
2007-04-28, 09:21
Det är inte skadligt för en frisk person att äta ett ägg varje dag. Vid ett intag av tre ägg per dag har man i nya studier mätt en potentiellt skadlig påverkan.

Ska man inte äta ägg varje dag menar du? grub? Eller menar du mer än ett ägg om dagen?

Det är nästan signaturklass på dessa två inlägg... :D

krokodille
2007-04-28, 10:41
Det är nästan signaturklass på dessa två inlägg... :D

Hehe jo nu när ja gkollar på det så ser jag att det var det knasigt. Får skylla på att jag precis vaknat! :rolleyes:

Diamond Dog
2007-04-30, 23:05
Jag "menar" inget mer än jag skrev. Ordagrant. :confused: Vad du gör med den informationen är upp till dig. Jag hindrar dig inte från att äta en karta ägg om dagen, om du vill.

Jag skrev: "Det är inte skadligt för en frisk person att äta ett ägg varje dag. Vid ett intag av tre ägg per dag har man i nya studier mätt en potentiellt skadlig påverkan".

Vad mer skall jag "mena"? Jag tänker inte bestämma vad andra skall göra. :)

Tack King Grub. Och tack för övrigt för många av dina andra kunniga och välgrundade inlägg; har lärt mig en hel del av dem.

tunatuna
2007-05-01, 11:49
Jag har hört att kroppen saknar enzym för att bryta ner ungefär hälften av proteinerna i råa ägg, men att molekylen ändras när man t ex kokar äggen, och då ska vi kunna bryta ner skiten.

Sverker
2007-05-01, 12:47
Ja, du denaturerar proteinet. Det betyder bara att proteinmolekylen vrider upp sig och blottar nya delar som matspjälkningsenzymerna kan klippa upp.