Visa fullständig version : Var köpa billigt omega-3 tilskott
nicklasg
2007-04-18, 06:52
Hej
Jag undrar om det är någon som har bra förslag på var man kan köpa billigt omega-3 tillskott (nätet eller i Västerås trakten )
Tack på förhand
doommessiah
2007-04-18, 19:49
Köp linfröolja på ICA Maxi, 25 spänn för en halvliter. Funkar lika bra som fiskolja men utan att du rapar skunk!!! Dra i dej en matsked av detta varje dag så e du hemma! Massor av nyttigheter!!!
nicklasg
2007-04-19, 11:34
Har ätit linfröolja tidigare men fick höra att det inte vara samma effekt att äta den som omega-3.
Stämmer det?
Alla studier som ger dokumenterad effekt av Omega-3 är gjorda på fiskolja med EPA och DHA. Satsa på fiskolja ifall du vill ha Omega-3s dokumenterade effekter.
Jag skulle inte köpa BILLIG fiskolja. Jag skulle köpa fiskolja från kända och erkända tillverkare.
watertouch
2007-04-19, 18:33
Men kollos är ju billig! :MrT:
Jag skrev kända och erkända tillverkare. Dålig fiskolja är härsken och smakar...fisk. Är oljan härsken kan du rapa fisk en lång stund efteråt.
Eddie Vedder
2007-04-19, 18:44
Off topic Sverker: Har du fått nån ny information om DPA? Sist vi diskuterade det var det ju ingen som riktigt visste vad det är för skillnad. Fanns ju teorier men inget konkret, jag tycker det där är intressant iaf. Skulle visserligen aldrig ens komma på tanken att köpa sälolja i vilket fall, men det är av andra orsaker.
Har inte tittat sedan förra gången. Får se vad jag kan hitta i helgen.
Eddie Vedder
2007-04-19, 18:58
Jätteschysst!:)
Det blev ett förvirrat sökande:D
Eftersom jag inte kan något om DPA gick jag in på AOCS hemsida och sökte på seal oil och DPA.
Det finns en del om DPA men jag blev inte klok på vad det var för en fettsyra tills Wikipedia räddade mig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Docosapentaenoic_acid
Det finns två DPA, en är Omega-3 och en annan är Omega-6. Båda finns i sälolja ( tror jag ). Det kommer ett ta en helg att läsa in det:D
machine gun
2007-04-19, 19:48
Någon som har någon ny info angående DHA/EPA från alger?
Hade idag en föreläsning angående modersmjölksersättningar med en dietist från Semper. Där sades att ett tidigare problem med just modersmjölksersättningar var avsaknaden av DHA och arakidonsyra, alltså långa fettkedjor. Dessa finns i rikliga mängder i bröstmjölk och har stor betydelse för barnets utveckling av CNS. Sedan två år tillbaka så kompletterar semper sin ersättningar med DHA och Arakidonsyra från just alger och hon menade då att de syror man utvinner ut algerna var lika användbara som de från t.ex. det fisk.
machine gun
2007-04-20, 15:30
Hade idag en föreläsning angående modersmjölksersättningar med en dietist från Semper. Där sades att ett tidigare problem med just modersmjölksersättningar var avsaknaden av DHA och arakidonsyra, alltså långa fettkedjor. Dessa finns i rikliga mängder i bröstmjölk och har stor betydelse för barnets utveckling av CNS. Sedan två år tillbaka så kompletterar semper sin ersättningar med DHA och Arakidonsyra från just alger och hon menade då att de syror man utvinner ut algerna var lika användbara som de från t.ex. det fisk.
Intressant. Har försökt få fram info om hur väl kroppen kan utnyttja DHA från alger eftersom jag är vegetarian och inte äter fisk. Det finns kapslar med DHA från alger att beställa från utländska webshoppar (har hittills inte hittat det i Sverige), men det skulle ju kännas lönlöst om det var helt värdelöst. Det brukar stå att de bara innehåller DHA och inte EPA. EPA är ju en längre fettsyra än DHA, så DHA borde väl kunna förlängas till EPA i kroppen, så det kanske räcker?
loztdignity
2007-04-20, 16:12
Netto har jäkligt billigt Omega-3, check it out.
EPA är C20:5, med dubbelbindningarna på 5,8,11,14 och 17.
Därefter sker en förlängning med två kol till den uppmärksammade fettsyran DPA, C22:5 ( 7,10,13,16,19 ).
Därefter kommer en ny förlängning med två kol till C24:5 ( 9,12,15,18,21 ) och delta-6-desaturas för in en dubbelbindning vid possition 6 och vi får C24:6 ( 6,9,12,15,18,21 ). Fettsyran kortas två kol och vi får DHA, C22:6 ( 4,7,10,13,16, 19 ). Anledningen till denna omständiga procedur är att vi saknar enzymet delta-4-desaturas;) .
Det är alltså viktigt att hålla reda på VAR dubbelbindningarna sitter när man studerar fettsyror.
Alla som hängde med räcker upp handen:D
King Grub
2007-04-20, 17:34
http://bestsmileys.com/waving/5.gif
Pikasol Forte har jag för mig har en hög koncentration såna däringa fettsyrorna.
Det finns vegetariska alternativ för att få EPA och DHA.
Det är Stearidonic acid ( jag saknar svenskt namn, stearidoniksyra kanske ) SDA.
SDA är ett mellansteg i tillverkningen av EPA från alfa-linolensyra. Alfa-linolensyra får en dubbelbindning av delta-6-desaturas och blir SDA. Då kommer du förbi det begränsande steget med delta-6-desaturas och kan efter egna behov tillverka både EPA och DHA.
Svarta vinbärsfröolja inehåller en hel del SDA och svarta vinbärsfrön är en biprodukt när det tillverkas svart vinbärssaft.
Tar också gärna emot tips på billig fiskolja, flytande är jag ute efter.
45kr för 150ml är billigaste jag sett hittils för friggs.
bör ju kunna få billigare? har tidigare hört om en del som fått tag på 3 pack för runt hundringen. dvs 3x150ml. Men det kan ju varit nåt specialerbjudande bara.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=28&products_id=115
shadowfire
2007-04-21, 18:00
Jag skrev kända och erkända tillverkare. Dålig fiskolja är härsken och smakar...fisk. Är oljan härsken kan du rapa fisk en lång stund efteråt.
wtf... detta var alltså varför jag mådde illa som fan förra helgen?
Jag började dagen med två kapslar omega3 (budgetmärke) och sedan rapade jag en vidrig fisksmak hela dagen, blev fullkomligt illamående av bara raparna och slutade inte rapa på flera timmar.
westerbotten
2007-05-01, 20:44
Linfröolja/ färskpressad rapsolja innehåller mkt omega 3 för billig peng.
Enda problemet är hur man ska få i sig den...
- Om man brukar köra saker i mixer, göra egna träningsdrinkar etc. är det dock lätt ordnat att slänga i lite olja. Helt Ok budgetvariant utan ssk höga nivåer organiska miljögifter.:hbang:
Eddie Vedder
2007-05-01, 20:48
Linfröolja/ färskpressad rapsolja innehåller mkt omega 3 för billig peng.
Enda problemet är hur man ska få i sig den...
- Om man brukar köra saker i mixer, göra egna träningsdrinkar etc. är det dock lätt ordnat att slänga i lite olja. Helt Ok budgetvariant utan ssk höga nivåer organiska miljögifter.:hbang:
Linfröolja innehåller inte EPA lr DHA utan alfa-linolensyra som måste omvandlas till färdigt EPA och DHA och detta är en process som människokroppen inte är särskilt effektiv på. Mäns kroppar är dessutom mer ineffektiva än kvinnors.
Så det är frågan för om det verkligen är något budgetalternativ sett till EPA och DHA för pengarna. Jag gissar att det INTE är så.
rockbell
2007-05-02, 20:00
Hur mycket Omega3 behöver man per dag?
Eddie Vedder
2007-05-02, 20:08
Hur mycket Omega3 behöver man per dag?
SNR ligger på 1E% per dygn och totalt 3E% från essentiella fettsyror. Viktigt med en balans mellan omega-3 och omega-6 då omega-6 väldigt lätt oxiderar och bildar fria radikaler vid för stort intag och för stor obalans i förhållande til omega-3.
Totalt bör man inte överstiga 10E% från fleromättade fettsyror.
rockbell
2007-05-02, 20:12
SNR ligger på 1E% per dygn och totalt 3E% från essentiella fettsyror. Viktigt med en balans mellan omega-3 och omega-6 då omega-6 väldigt lätt oxiderar och bildar fria radikaler vid för stort intag och för stor obalans i förhållande til omega-3.
Totalt bör man inte överstiga 10E% från fleromättade fettsyror.
Haha, oj. Ehm... *whistle* Vad betyder det.. egentligen då?
Eddie Vedder
2007-05-02, 20:19
Haha, oj. Ehm... *whistle* Vad betyder det.. egentligen då?
E% är den procentuella andelen av ditt dagliga kcalintag. Äter man 3000kcal rekommenderas det alltså att högst 300kcal (10E%) kommer från fleromättat fett, samt att 1E% d.v.s. 30kcal i det här fallet bör vara omega-3 och 100kcal (3E%) totalt från dom essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6.
SNR=Svenska Näringsrekommendationer.
Var detta va du undrade över?:)
rockbell
2007-05-02, 20:27
E% är den procentuella andelen av ditt dagliga kcalintag. Äter man 3000kcal rekommenderas det alltså att högst 300kcal (10E%) kommer från fleromättat fett, samt att 1E% d.v.s. 30kcal i det här fallet bör vara omega-3 och 100kcal (3E%) totalt från dom essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6.
SNR=Svenska Näringsrekommendationer.
Var detta va du undrade över?:)
Ah, då förstod jag lite bättre :)
Eddie Vedder
2007-05-02, 20:32
Tänk på att det är generella rekommendationer dock, inte så att man avlider om du får i dej för lite av det ena lr det andra, för mycket, felbalans o.s.v. men det är iaf nåt som kan va bra att veta.
Ät fet fisk ett par gånger i veckan och använd rapsolja i din mat, utöver andra fettkällor så lär du va en bra bit på väg.:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.