Visa fullständig version : förändras energibehovet när man är sjuk?
Obnoxious
2007-04-05, 23:14
Nu ligger det till så att jag har blvit lite krasslig, ont i halsen osv. Här omdagen slog mig tanken om hur man ska äta när man är sjuk o inte kan träna, hur kroppen behöver energi osv när den jobbar med att bli frisk igen.
Förändras kroppens energibehov någonting i dehär tillståndet eller är det precis som en vanlig dag med mycket liten aktivitet/rörelse?
Ungefär som en vanlig dag, inte exakt men det spelar ingen roll.
Försök bara att äta ordentligt och framförallt att dricka mycket, vila så mycket det går och prova lite pseudovetenskapliga huskurer för placeboeffekten om inget annat. :D
Cerberus
2007-04-05, 23:44
kolisar ska hjälpa immunförsvaret iaf
fluffy_ferret
2007-04-05, 23:49
kolisar ska hjälpa immunförsvaret iaf
Tvärtom.
Förändras kroppens energibehov någonting i dehär tillståndet eller är det precis som en vanlig dag med mycket liten aktivitet/rörelse?
Om jag minns rätt så ökar energiförbrukningen i vila med ca: 10% per grad celsius över det normala.
Tvärtom.
Källa tack. Skulel vara intressant att läsa. :)
Obnoxious
2007-04-06, 17:06
jag fick hursomhellst svar på min fråga så tack så mkt! Det börjar bli bättre nu så de är ju tur, men de är bra att veta i framtiden.
Synd bara att det är så jävla svårt att få i sig lika mkt mat som vanligt när man är sjuk, men de är vell en annan sak :D
King Grub
2007-04-06, 17:30
Kolhydrat är nästan det enda, tillsammans med vitamin C, som har en dokumenterat positiv effekt på atleters immunförsvar.
Review av 20 studier:
Twenty studies addressed carbohydrate supplementation, eight glutamine, 13 vitamin C and four others interventions. Three trials assessed the effect of intervention on prevention of URT infections. The pooled rate ratio for URT infections after vitamin C supplementation against placebo was 0.49 (0.34-0.71). Carbohydrate supplementation attenuated the increase in cortisol and neutrophils after exercise; vitamin C attenuated the decrease in lymphocytes after exercise. No other interventions had significant or consistent effect on any of the studied outcomes.Conclusions:Although the prevention of URT infections by vitamin C was supported by two trials, further studies are needed. The available evidence failed to support a role for other nutritional supplements in preventing exercise-induced immune suppression.
Eur J Clin Nutr. 2007 Apr;61(4):443-60.
Dock har en diet med för lite fett mycket riktigt en nedreglerande effekt på immunförsvarsmarkörer, lipoproteinnivåer och antioxidanter, samt ökar inflammatoriska faktorer. Det är inte så mycket en högkolhydratkost som är dålig för immunförsvaret, utan en kost med för lite fett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.