handdator

Visa fullständig version : Arbetslöshet suger.

Sidor : [1] 2

mela
2007-03-28, 18:33
Mja. Jag har varit arbetslös. Vadå. 2 veckor?
Sökt jobb aktivt i två dagar.
Blev erbjuden två jobb idag, ett var inte helt 100% men typ.. 80%.
Andra jobbet tar jag och jag börjar på måndag ;)

Så nu kan ingen klaga på att det inte går att få jobb.
Jag har NADA utbildning, men sedan är jag ju så charmig ;)

Mela äger :D

Dnepr
2007-03-28, 18:33
Vad äger du?

mela
2007-03-28, 18:35
Vad äger du?

Dig, baby ;)

Tigerkotten
2007-03-28, 18:37
Och vad var det för arbete då?

regus
Så nu kan ingen klaga på att det inte går att få jobb.
Jag har NADA utbildning, men sedan är jag ju så charmig ;)

Moderatjävel!! :)
Nejdå , grattis till jobbet. Vad blev det tillslut? Och vad valde du mellan?

Frantic
vad för jobb?

Bah. Trea på bollen.

Aja svara du telefonförsäljare så gills det inte:D

mela
2007-03-28, 18:39
Det är ett telefonförsäljarjobb :D YEAH! (passar en tjötig jävel som mig)

Valde mellan Proffs Call (typ tele2/comviq) och driftcentralen (telenor).
Valde driftcentralen då det var mer folk i min ålder, goare stämning och grymve chefen (och garantilön + högre provosion)

mela
2007-03-28, 18:40
Moderatjävel!! :)

Ja, de kallade mig "politikern" ;)

Frantic
2007-03-28, 18:41
Haha jag hade rätt!

Det är ett riktigt skitjobb. Får hoppas att du trivs iaf:)

mela
2007-03-28, 18:42
Haha jag hade rätt!

Man får inte så mkt annat som 19årig tjej, med endast gymnasieutbildning och NOLL arbetslivserfarenhet.

regus
2007-03-28, 18:44
Ja, de kallade mig "politikern" ;)

Så, till vilket nummer kan man fylleringa och skrika "MEEEELA!!!!!!!!!!!!!!" ?

Nithian
2007-03-28, 18:44
Mela är het!

Scratch89
2007-03-28, 18:45
Tycker det verkar spännande! Ett jobb är alltid ett jobb också, hata folk som underskattar vissa jobb.
Vad kommer du tjäna ungefär? Kommer du ha råd att utspisa kladdkaka till mig? *whistle*

mela
2007-03-28, 18:45
Så, till vilket nummer kan man fylleringa och skrika MEEEELA!!!!!!!!!!!!!!?

Eftersom jag jobbar 8 - 17 på vardagar, hoppas jag att du är nykter de tiderna. *mini* Annars vet jag inte.

Börjar ju på måndag, kan fråga då.

Det BÄSTA är, att jag kan cykla till jobbet utan att dö :D

Slartibartfast
2007-03-28, 18:46
Jobb suger.

mela
2007-03-28, 18:46
Mela är het!
Yeah baby ;) *cupid*

Tycker det verkar spännande! Ett jobb är alltid ett jobb också, hata folk som underskattar vissa jobb.
Vad kommer du tjäna ungefär? Kommer du ha råd att utspisa kladdkaka till mig? *whistle*

Eh. vet inte. Garantilön på 10k. Sedan 30% provision. Sedan en massa bonusar. Och så charmig som jag är på telefon så är det nog inga problem ;)

mela
2007-03-28, 18:47
Jobb suger.

Du är finsk. SItt ner och var tyst! :smash:

Angel
2007-03-28, 18:48
Man får inte så mkt annat som 19årig tjej, med endast gymnasieutbildning och NOLL arbetslivserfarenhet.

Jodå, ja fick faktiskt ett vik som idrottslärare och fritids efter gymnasiet.

mela
2007-03-28, 18:51
Jodå, ja fick faktiskt ett vik som idrottslärare och fritids efter gymnasiet.

Jasså? Annars måste man ju ha läst Idrott B för att ens få läsa till idrottslärare.

Angel
2007-03-28, 18:54
Jasså? Annars måste man ju ha läst Idrott B för att ens få läsa till idrottslärare.

jasså, nä de va skitskojj, göra lite lekar och sporter och blåsa i visselpipan när dom bler för högljudda.

mela
2007-03-28, 18:55
jasså, nä de va skitskojj, göra lite lekar och sporter och blåsa i visselpipan när dom bler för högljudda.

För småglin då? Gud va äckligt :D

blekfet2
2007-03-28, 18:56

Valde driftcentralen då det var mer folk i min ålder, goare stämning och grymve chefen (och garantilön + högre provosion)

Sorry, men att arbeta på McDonalds eller som telefonförsäljare är vår svenska version av kinesiskt barnarbete. ;)

mela
2007-03-28, 18:56
Sorry, men att arbeta på McDonalds eller som telefonförsäljare är vår svenska version av kinesiskt barnarbete. ;)

McDonalds är betydligt mer slitsamt än att sitta vid en dator och snacka i telefon.

Cilia
2007-03-28, 18:58

Jag tycker det hedrar mela att hon tar ett jobb som anses vara skitjobb.
Fler borde tänka så. Sen får man väl söka sig vidare men alternativet är att andra ska betala för din försörjning när du kan och har möjlighet att försörja dig själv är fel.

blekfet2
2007-03-28, 18:58
McDonalds är betydligt mer slitsamt än att sitta vid en dator och snacka i telefon.

Om en månad kommer du hålla med mig ;)

mela
2007-03-28, 19:00
Fler borde tänka så. Sen får man väl söka sig vidare men alternativet är att andra ska betala för din försörjning när du kan och har möjlighet att försörja dig själv är fel.

Jag tycker dock inte att det är ett skitjobb. Jag ser inte vad som är "skit" med det. Det är ju mer "skit" att jobba inom restaruangbranchen och liknande då. Detta är ett jobb som pushar en till att jobba hårt, eftersom man får mer pengar då. Om jag själv kan påverka min lön så, tycker jag att det är ett skitbra jobb. Att chefen dessutom avgudar mig är ju bara ett plus ;)

Scratch89
2007-03-28, 19:01
Jag tycker dock inte att det är ett skitjobb. Jag ser inte vad som är "skit" med det. Det är ju mer "skit" att jobba inom restaruangbranchen och liknande då. Detta är ett jobb som pushar en till att jobba hårt, eftersom man får mer pengar då. Om jag själv kan påverka min lön så, tycker jag att det är ett skitbra jobb. Att chefen dessutom avgudar mig är ju bara ett plus ;)

Själva grejen är att det inte finns något mer hatat jobb. Inte ens parkeringsvakter eller taxeringsintendenter. Men ja, det ger pengar och om man är bra på att prata så är det the shizzle.

davvvan
2007-03-28, 19:02
Plugga inte du nyss?

mela
Själva grejen är att det inte finns något mer hatat jobb. Inte ens parkeringsvakter eller taxeringsintendenter. Men ja, det ger pengar och om man är bra på att prata så är det the shizzle.

Ska inte ens ringa till privatpersoner utan till företag. Hade det varit till privatpersoner hade jag också hatar mig själv :D

Cilia
jag håller med dig.
bara du inte stör mig *L*

jag har svårt för att se vad som verkligen är skitjobb.
Tycker inte att restaurangjobb är det heller. Bidrar man till samhället är det bra och man får ett sammanhang.

Det enda riktiga skitjobb jag kan tänka på såhär är dom som står med en skylt hela dagarna på Drottninggatan och håller en skylt där det står Thaifood på

mela
Plugga inte du nyss?

Jo, men det passade inte mig, så jag hoppa av.
Ska plugga upp gymnasiebetyg medan jag jobbar och söka juristlinjen sedan.

Angel
2007-03-28, 19:03
För småglin då? Gud va äckligt :D

3-5an tror ja de va

blekfet2
2007-03-28, 19:03
Ska inte ens ringa till privatpersoner utan till företag. Hade det varit till privatpersoner hade jag också hatar mig själv :D

Är det annonsplatser du ska sälja?

mela
2007-03-28, 19:04
jag håller med dig.
bara du inte stör mig *L*

Tycker inte att restaurangjobb är det heller. Bidrar man till samhället är det bra och man får ett sammanhang.

Det enda riktiga skitjobb jag kan tänka på såhär är dom som står med en skylt hela dagarna på Drottninggatan och håller en skylt där det står Thaifood på

Restaruangjobb är stressigt, oftast. Känns ganska så otacksamt också, men det kanske bara är min bild av det hela.
Min farmor har dock jobbat inom skiten i 60 år (överdriver ej) och hon trivs väl bra med det.

Alla är olika, som tur är, och gillar olika saker.

Snake
2007-03-28, 19:09

Jag hade ett skitjobb efter lumpen; jobbade på ett företag som gjorde lysrörsarmaturer. Stog dagarna i ända och monterade dom där j*vla armaturerna. Popnita, skruva, popnita, skruva, repeat, repeat, etc.

En kompis jobbade på samma företag satt i en maskin som stansade plåtar till armaturerna-> in med en plåt i maskinen, tryck på en knapp, ta ut plåten, börja om från början.

Nu vet du vad skitjobb är.

Fatalist
2007-03-28, 19:12
Varför hoppade du av? Nyfiken.

mela
2007-03-28, 19:14
Varför hoppade du av? Nyfiken.

Hade alldeles får dåliga mattekunskaper. Tänka egentligen plugga matte nu och gå om ettan i höst. Men jag har helt.. fått avsmak. Det passar inte riktigt mig, jag är en riktig samhällstjej. Skriva och analysera är mina starka sidor.

Cilia
2007-03-28, 19:17
Hade alldeles får dåliga mattekunskaper. Tänka egentligen plugga matte nu och gå om ettan i höst. Men jag har helt.. fått avsmak. Det passar inte riktigt mig, jag är en riktig samhällstjej. Skriva och analysera är mina starka sidor.
hur kom det sig att du kom in på fartyg då till att börja med?

Skriva är bra, jag kan tala om att det inte är många som kan skriva bra.
Jag blir så trött på all dålig text jag måste läsa

Dumleman
2007-03-28, 19:17
Hur är lönen då? Är det timlön eller rakt ackord på antalet sålda produkter? Om det är det sistnämnda så är det inte säkert att du tjänar några pengar.

Dumleman
2007-03-28, 19:18

Snälla avsluta meningen med punkt jag blir så trött *gah!*.

jokkan
2007-03-28, 19:18
Jobb som Telefonförsäljare är ju så jävla svårt att få oxå :P

mela
2007-03-28, 19:19

Sökte 12 program och började där jag kom in.
Det verkade bra, men ja, gud va fel jag hade ;)

Hur är lönen då? Är det timlön eller rakt ackord på antalet sålda produkter? Om det är det sistnämnda så är det inte säkert att du tjänar några pengar.
10k i garantilön. 30% på allt man säljer. Bonusar på upp till 10k beroende på hur mkt man säljer.

En tjej där plockar ut en 40 i månaden ungefär.

mela
2007-03-28, 19:20
Jobb som Telefonförsäljare är ju så jävla svårt att få oxå :P

Nu ska du inte vara sån.. :smash:

Cilia
2007-03-28, 19:20
Snälla avsluta meningen med punkt jag blir så trött *gah!*.
Du har min tillåtelse att blockera mig

johnnytex
2007-03-28, 19:50
En tjej där plockar ut en 40 i månaden ungefär.

Jag har svårt och tro att någon "plockar" ut 40k i månanden så länge det inte är telefonsex du ska sälja. Snarare något som man bara säger till de som ska börja.

mela
2007-03-28, 19:52
Har jag svårt och tro att någon "plockar" ut 40k i månanden så länge det inte är telefonsex du ska sälja. Snarare något som man bara säger till de som ska börja.

Det kan gå om man säljer bra. Varför skulle det inte vara möjligt?

Angel
2007-03-28, 19:52
Har jag svårt och tro att någon "plockar" ut 40k i månanden så länge det inte är telefonsex du ska sälja. Snarare något som man bara säger till de som ska börja.

Låter tyvärr lite så, har aldrig hört om någon som blivit rik på telefonförsäljning faktiskt. Mera om vilken stress det var att aldrig få sålt nått...

Cilia
2007-03-28, 19:55
Det kan gå om man säljer bra. Varför skulle det inte vara möjligt?
menar du att dom får ut 40 tkr eller att dom tjänar det innan skatt?

Raggis
2007-03-28, 19:58
Det är så dom lockar folk.

johnnytex
2007-03-28, 19:59

Jag tolkade "plocka ut" som att det är netto. Med tanke på att grundlönen var 10k så låter som en fasliga massa mög man ska sälja!

Men jag vill inte vara någon party pooper, kul du fått jobb och det kommer säkert gå bra!

mela
2007-03-28, 19:59

Innan skatt.

Cilia
2007-03-28, 20:00
Det är så dom lockar folk.
tror jag med
för när man sen inte når upp till det så är det bara ens eget fel för andra når ju dit!!

Jag tolkade "plocka ut" som att det är brutto. Med tanke på att grundlönen var 10k så låter som en fasliga massa mög man ska sälja.
eller menar du netto för så tolkade jag plocka ut.

edit
Innan skatt.
ok brutto då

mela
2007-03-28, 20:00
Jag tolkade "plocka ut" som att det är brutto. Med tanke på att grundlönen var 10k så låter som en fasliga massa mög man ska sälja.

Mja, säljer du får 100 000 på en månad för du 10 000 extra. Plus 30% på det du sålt. Men den tjejen sålde 3 grejer under den timmen jag var där.

blekfet2
2007-03-28, 20:01
Mja, säljer du får 100 000 på en månad för du 10 000 extra. Plus 30% på det du sålt. Men den tjejen sålde 3 grejer under den timmen jag var där.

Vad är det du ska sälja till företagen?

mela
2007-03-28, 20:02
Vad är det du ska sälja till företagen?

abonnemang + mobiler...
tänk på att det inte är EN mobil utan en jävla massa på alla ställen.

blekfet2
2007-03-28, 20:03
abonnemang + mobiler...
tänk på att det inte är EN mobil utan en jävla massa på alla ställen.

aha, ok.

johnnytex
2007-03-28, 20:05
eller menar du netto för så tolkade jag plocka ut.

Du läser mina tankar :)

Skrev självklart fel, menade netto.

aliquis
2007-03-28, 20:24
Om folk lät bli att handla av telefonförsäljare och annat avskum skulle vi bli av med de tjänsterna och problemet var löst =P

Och vad skulle du jobba som då!? Torped?! :D

mela
2007-03-28, 20:26
Om folk lät bli att handla av telefonförsäljare och annat avskum skulle vi bli av med de tjänsterna och problemet var löst =P

Och vad skulle du jobba som då!? Torped?! :D

Kommer aldirg att ringa till dig ändå. Ringer inte privatpersoner.
Så länge folk kan livnära sig på det är det asbra.

jakke
2007-03-28, 20:32

Min bror fick ett jobb sin första dag i en ny stad.. låg över 30loppor i månaden

mela
2007-03-28, 20:32
Min bror fick ett jobb sin första dag i en ny stad.. låg över 30loppor i månaden

Vad för jobb?

jakke
2007-03-28, 20:34
Vad för jobb?

lager, i en stad nära dig dessutom..
Han var lagom kaxig när han drog in mer pengar än mamma och pappa.

mela
2007-03-28, 20:37
lager, i en stad nära dig dessutom..

Haha :) Min bror är likadan. Pappa är inte så jevfla nöjd :D
Jag ska dra in mer än min bror och köpa fräschare bil än honom sedan. Lillasyster äger storebror ;)

Yankeee
2007-03-28, 20:38
Grymt mela. Det är alltid gott att få jobb och med inställningen du har kommer det säkert gå skitbra :thumbup:

Dnepr
2007-03-28, 20:39
Grymt mela. Det är alltid gott att få jobb och med inställningen du har kommer det säkert gå skitbra :thumbup:

Hörrö du - Mela äger. Det sa hon själv.

mela
2007-03-28, 20:41

Tack spankee :)

Yankeee
2007-03-28, 20:42
Hörrö du - Mela äger. Det sa hon själv.

Är väl iof den enda vettiga inställningen man kan ha som säljare :)

Gott mos fö att kunna påverka sin lön, slipper man sitta som en bitter sousse vid datorn och rita i dammet i väntan på bättre tider.

mela
2007-03-28, 20:43
Är väl iof den enda vettiga inställningen man kan ha som säljare :)

Gott mos fö att kunna påverka sin lön, slipper man sitta som en bitter sousse vid datorn och rita i dammet.

Det känner jag med.
Kan man tjäna mer pengar av att jobba, så jobbar man nog hårdare ;) Så borde det vara på alla arbetsplatser.

oggen
2007-03-28, 20:47
Vet inte om någon har frågat innan, men varför la du av med sjöingengör pluggandet? Va nått kasst för jag funderar lite på att söka det som andrahands val till hösten.. Borde jag inte göra det?

mela
2007-03-28, 20:49
Vet inte om någon har frågat innan, men varför la du av med sjöingengör pluggandet? Va nått kasst för jag funderar lite på att söka det som andrahands val till hösten.. Borde jag inte göra det?

klickis (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2191069&postcount=37)

Du borde ha räknat Matte C, även om det inte är obligatoriskt. Annars blire svårt.

Dumleman
2007-03-28, 20:49
Det känner jag med.
Kan man tjäna mer pengar av att jobba, så jobbar man nog hårdare ;) Så borde det vara på alla arbetsplatser.
haha ja programmerare borde få betalt för antal rader kod de skriver, läkare för antalet patienter de behandlar per dag osv. Det blir nog bra.

Cilia
2007-03-28, 20:50
Jag tjänar mer än vad mina föräldrar har gjort med iaf var och en för sig.
Men jag kan inte påminna mig om att vi jämfört löner på det sättet.
Lönen har inte varit prio utan mer att man är nöjd med det man jobbar med

mela
2007-03-28, 20:50
haha ja programmerare borde få betalt för antal rader kod de skriver, läkare för antalet patienter de behandlar per dag osv. Det blir nog bra.

Kanske inte just så. Men ju bättre jobb du gör, desto mer betalt ska du få. Inte hur mycket jobb du gör, utan hur bra det är.

Det krångliga är väl att bestämma hur :D

Trance
2007-03-28, 20:57
Kanske inte just så. Men ju bättre jobb du gör, desto mer betalt ska du få. Inte hur mycket jobb du gör, utan hur bra det är.

Det krångliga är väl att bestämma hur :D

Löneförhandling och marknadskrafter?

oggen
2007-03-28, 21:17
klickis (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2191069&postcount=37)

Du borde ha räknat Matte C, även om det inte är obligatoriskt. Annars blire svårt.

tack för svaret..

mela
2007-03-28, 21:18
tack för svaret..

Börjar du där har jag kurslitteratur som du kan få köpa billigare :thumbup:

Krille 87
2007-03-28, 21:26
Försäljning e sjuukt kul :thumbup:!! Men om du vill tjäna större pengar å jobba mindre så ska du satsa på Eventsälj istället. Drygt att jobba så långa pass i telefon.. Sälja mot företag sa du.. hmm.. Väldigt jobbigt att komma fram till rätt person asså, de e väl en av få nackdelar men att jobba mot företag.

Att folk tjänar hit å dit ska du aldrig lyssna på, tro mig, alla ljuger :thumbup:! Det är på löne spec. det gäller!!

Men kör hårt, gå in å rocka in mer avtal än den damen första dagen å visa vart skåpet ska stå :hbang:

ligne
2007-03-29, 06:58
jag har ingen utbildning.

men jag drar in nästan 400' om året :D

Frantic
2007-03-29, 09:26

Det var bara min åsikt.. En av mina bättre vänner började som telefonförsäljare och han verkligen älskade det. Han var dessutom bra och tjänade massa pengar. Nu reser han runt i Sverige och och säljer andra grejer så det är en ganska bra port till andra försäljningsjobb.

Jag tyckte det var skitkul den första månaden men sen tog det stopp... Då fick jag ett jobb där jag stod vid ett rullband och lyfte kartonger nonstop hela dagarna och det trivdes jag konstigt nog mycket bättre med.

Men som Yankeee sa - Bra inställning Mela! I wish you all the luck in the world :thumbup:

mela
2007-03-29, 09:30
Det var bara min åsikt.. En av mina bättre vänner började som telefonförsäljare och han verkligen älskade det. Han var dessutom bra och tjänade massa pengar. Nu reser han runt i Sverige och och säljer andra grejer så det är en ganska bra port till andra försäljningsjobb.

Jag tyckte det var skitkul den första månaden men sen tog det stopp... Då fick jag ett jobb där jag stod vid ett rullband och lyfte kartonger nonstop hela dagarna och det trivdes jag konstigt nog mycket bättre med.

Men som Yankeee sa - Bra inställning Mela! I wish you all the luck in the world :thumbup:

Körde en del TM under valrörelsen. Det var mindre kul, men då ringde jag hem till folk i min ålder för att prata politik, hur många brydde sig? Mja, 3st kanske.

Att jag sedan inte ska ringa hem till privatpersoner tycker jag är skönt.

Men jag tycker att det ska bli skitkul att börja jobba. Ännu roligare att jag tjänar mer pengar ju bättre jag jobbar :D I like money!

Bamse79
2007-03-29, 09:43
Säg till när du ligger på över 40 000 i lön.

Chefen " Är du riktigt duktig på att sälja kan du tjäna upp emot 40 000 i månaden"...indirekt " JAG tjänar 40 000/månad"

Den nya "Oj, ja det är ju inte så dåligt" ...indirekt"WOOOOOW vilket kanonjobb jag kommer att få nu, kommer tjäna fett mycket pengar"

12 veckor senare

Den nya " Åååhhhh, fy fan vad less jag ääär, men det är lugnt jag kommer snart tjäna hur mycket som helst"

*whistle*

mela
2007-03-29, 09:44
Säg till när du ligger på över 40 000 i lön.

Chefen " Är du riktigt duktig på att sälja kan du tjäna upp emot 40 000 i månaden"...indirekt " JAG tjänar 40 000/månad"

Den nya "Oj, ja det är ju inte så dåligt" ...indirekt"WOOOOOW vilket kanonjobb jag kommer att få nu, kommer tjäna fett mycket pengar"

12 veckor senare

Den nya " Åååhhhh, fy fan vad less jag ääär, men det är lugnt jag kommer snart tjäna hur mycket som helst"

*whistle*

Säljer jag för 60k i månaden får jag ut 21700 efter skatt.

Bamse79
2007-03-29, 09:46
Säljer jag för 60k i månaden får jag ut 21700 efter skatt.

Lycka till ! Medela oss när du säljer så mycket! :thumbup:

När börjar du?

Bamse79
2007-03-29, 09:50
säljer du för 100 000 får du ut runt 36000 ... Bara börja prata då!:thumbup:

mela
2007-03-29, 09:51
Lycka till ! Medela oss när du säljer så mycket! :thumbup:

När börjar du?

Varför är du så förbannad negativ!?
Har du inget bättre för dig än att sitta och tyka dig på kolo!?

Bamse79
2007-03-29, 09:59

:D varför uppfattar du det som negativt?? Peppar ju bara på dig lite ! :thumbup:

Iaf lycka till med det nya jobbet!

Stab
2007-03-29, 10:22
Fan bara mina mest blåsta jävla polare som jobbar inom sälj och gått på det vanliga tugget om "är man duktig så drar man 100lök efter skatt" så drar dom ett exempel på något. Det är förjävla roligt att dom kommit på ett sätt att lura tasken av folk iaf ;)

mela
2007-03-29, 10:31
va negativa ni är..
jag känner ett flertal personer som tjänar BRA på teleförsäljning.

blekfet2
2007-03-29, 10:33

"Tyvärr" så är det bamse79 säger sanning.

Kurash
2007-03-29, 10:52
Hur lite pengar man än tjänar är kontentan att man faktiskt TJÄNAR pengar och inte bara tar emot dom. 100 spänn i timmen är inga som helst problem att tjäna som telesäljare, det har jag gjort på samtliga projekt. Ibland har man tur och hamnar på riktiga guldgruvor och får ut 3-400 i timmen. En favorit var att sälja DVD-filmer till stormarknader. Eller boka in möten för skogsägare och Lernia. Tyvärr blir det slitsamt för psyket i längden så jag är glad att jag lyckades avancera. Men ingen kan säga annat än att det är lärorikt. Att kunna sälja saker har man stor nytta av resten av livet, inte minst vid löneförhandlingar då man pitchar sig själv.

Sniggel
2007-03-29, 11:00

En bra programmerare skriver iofs så lite rader kod som möjligt medans en dålig behöver många fler. :Virro
Men jag fattar vad du menar

Gpajpen
2007-03-29, 11:06
G r a t t i s ! fick också jobb igår, lager/diverse arbete. med Bra betalt. får fira tillsammans :D

mela
2007-03-29, 11:07
G r a t t i s ! fick också jobb igår, lager/diverse arbete. med Bra betalt. får fira tillsammans :D

YEAH!

*korkar upp dompan*

psirus
2007-03-29, 11:14
va negativa ni är..
jag känner ett flertal personer som tjänar BRA på teleförsäljning.

Klart de kommer gå bra för dig Mela du som är så söt, jag skulle köpa direkt.:D

mela
2007-03-29, 11:15
Klart de kommer gå bra för dig Mela du som är så söt, jag skulle köpa direkt.:D

Fast det syns inte i telefonen *cupid*
Videosamtal ftw!

Baan
2007-03-29, 11:16
Hm kompisarna som jobbat med teleförsäljning har inte gjort några större pengar (och det är ändå några stycken som haft jobben), men klart bättre än inga pengar alls.

psirus
2007-03-29, 11:16
Man hör om en tjej är söt, jag kan säga om en tjej är söt bara jag hör hennes röst till 99%

mela
2007-03-29, 11:18
Hm kompisarna som jobbat med teleförsäljning har inte gjort några större pengar (och det är ändå några stycken som haft jobben), men klart bättre än inga pengar alls.
Är väldigt individuellt. Alla kan inte sälja. Det är ganska så svårt att övertyga någon som är kritisk. Men jag tror att jag är bra på det. Jag vann ju valet :D

Man hör om en tjej är söt, jag kan säga om en tjej är söt bara jag hör hennes röst till 99%
*cupid* I'm cute. *kissass*

Baan
2007-03-29, 11:21
Är väldigt individuellt. Alla kan inte sälja. Det är ganska så svårt att övertyga någon som är kritisk. Men jag tror att jag är bra på det. Jag vann ju valet :D

Fick inte uppfattningen att någon på deras arbetsplats tjänade några grova pengar. Visst, kanske så man klarar sig och har till festerna, men knappast ett jobb man stannar på osv. Men nu ska jag inte vara hater, är det inte bra så är det iaf ett jobb under tiden du söker ett annat. Bra utgångsläge iaf.

mela
2007-03-29, 11:22
Fick inte uppfattningen att någon på deras arbetsplats tjänade några grova pengar. Visst, kanske så man klarar sig och har till festerna, men knappast ett jobb man stannar på osv. Men nu ska jag inte vara hater, är det inte bra så är det iaf ett jobb under tiden du söker ett annat. Bra utgångsläge iaf.

Jag ska inte stanna där, bara tjäna pengar medan jag pluggar upp mina gymnasiebetyg..

petersson
2007-03-29, 11:54
Jag ska inte stanna där, bara tjäna pengar medan jag pluggar upp mina gymnasiebetyg..

Då är det ju perfekt!

Yes
2007-03-29, 12:06
Klart det går att tjäna grova pengar, fast de allra flesta får nog rätt kasst betalt(nu har du iof grundlön vilket genast gör läget lite ljusare ifall det skulle gå dåligt). Många företag verkar också leva i någon slags fantasivärld. Till viss del är det givetvis för att locka till sig folk, men många anställda lever också under samma vanföreställningar. Allt är så lättsålt och man tjänar massor med pengar. Det hör man t.om. från folk som får ut svältlöner. De lever snarare i drömmen om att bli rika. Fast sen är det ju så, att det kan man faktiskt bli - bara att det är ungefär enmiljon gånger svårare än vad vissa vill inse.

Nu vill jag dock inte verka negativ. Lyckas man få en okej lön är det ett skitbra jobb. Väldigt utvecklande och man lär sig nyttiga färdigheter. Även om det är svårt finns det ju inte heller någon gräns för hur bra man kan lyckas.

Mantus
2007-03-29, 12:07

I små orter kan du bli lärarvikarie trots att du inte ens läst ämnet, vi hade en person med gymnasiekompetens som vikarierade i tyska. Det visade sig dock att hon inte kunde ett ord tyska eftersom hon läst franska....
Jag saknar inte min högstadieskola.

Mantus
2007-03-29, 12:10

Jo parkeringsvakter är mer hatade än vad telefonförsäljare är, iaf i min bok(nej Kwon INTE lagboken). Telefonförsäljarna är lite dryga när de väcker en men de är i vart fall trevliga, de förbannade parkeringsvakterna är en stadsplåga här i Uppsala. Särskilt som jag hört att de svinen får provision här, tjäna pengar på andras olycka, så lågt*grr* .

Mantus
2007-03-29, 12:11
Jo, men det passade inte mig, så jag hoppa av.
Ska plugga upp gymnasiebetyg medan jag jobbar och söka juristlinjen sedan.

Yayyy en till, welcome to the dark side.:devil:

:D

Yes
2007-03-29, 12:24
Jo parkeringsvakter är mer hatade än vad telefonförsäljare är, iaf i min bok(nej Kwon INTE lagboken). Telefonförsäljarna är lite dryga när de väcker en men de är i vart fall trevliga, de förbannade parkeringsvakterna är en stadsplåga här i Uppsala. Särskilt som jag hört att de svinen får provision här, tjäna pengar på andras olycka, så lågt*grr* .
Jo... Jag förstår mycket väl att folk kan irritera sig på telefonförsäljare. Fast jämför det med att parkera lite fel(dock inte i vägen för någon) för att snabbt uträtta ett litet ärende, och när man kommer tillbaks sitter det en fin lapp i rutan som kräver 950Kr av en... Lägg sedan till att det står en lite klämkäck och sadistisk P-vakt vid bilen och flinar åt en. Det måste ändå slå den allra mest irriterande försäljare med hästlängder.

jwzrd
2007-03-29, 12:27
Jo... Jag förstår mycket väl att folk kan irritera sig på telefonförsäljare. Fast jämför det med att parkera lite fel(dock inte i vägen för någon) för att snabbt uträtta ett litet ärende, och när man kommer tillbaks sitter det en fin lapp i rutan som kräver 950Kr av en... Lägg sedan till att det står en lite klämkäck och sadistisk P-vakt vid bilen och flinar åt en. Det måste ändå slå den allra mest irriterande försäljare med hästlängder.

Det finns en essentiell skillnad. Det finns ett "kontrakt" mellan dig och p-vakter när du parkerar någonstans. Det gör det inte mellan dig och telefonförsäljare. Irritationsmomentet ligger i att du får något du inte på något vis bett om.

mr ruhl
2007-03-29, 12:29
grattis mela! vilka puckon det finns i den här tråden, tycker det är jävligt bra gjort av mela att fixa ett jobb på en gång, puckorna som gnäller i tråden skulle nog gått runt minst ett halvår innan dom skulle fått sina tummar ur sina feta arselen innan dom ens skulle söka nåt, sen gnälla på ett jobb som dom inte ens provat *gah!*

jag har ett jobb som jag tjänar väldigt bra på och har ingen speciell utbildning men inte sitter jag här och försöker spela häftig och gnälla på hur dåliga jobb andra har..

daja
2007-03-29, 12:32

ringer du mig lovar jag att klättra ut genom luren och ge dig lavett :cool:

skaparn
2007-03-29, 12:33
Ring mig.

Häromdagen frapperade jag faktiskt en säljare genom att säga "nej tack, men det var kul att du tänkte på just mig med ditt erbjudande". Jag tror de är svältfödda på trevligheter.

Mantus
2007-03-29, 12:46

Det var väl det jag sa? Telefonförsäljare är oftast harmlösa, parkeringsvakter är onda.

Mantus
2007-03-29, 12:48
Ring mig.

Häromdagen frapperade jag faktiskt en säljare genom att säga "nej tack, men det var kul att du tänkte på just mig med ditt erbjudande". Jag tror de är svältfödda på trevligheter.

Ja det stämmer nog bra det. Jag är alltid trevlig i luren och de nästan kvittrar av glädje över att få ett skonsamt "nej" istället för ett nekande svar fräst i ansiktet.

Yes
2007-03-29, 12:48
Det var väl det jag sa?
Precis, så jag gav helt enkelt mitt medhåll till det du skrev. ;)

Mantus
2007-03-29, 12:51
Det finns en essentiell skillnad. Det finns ett "kontrakt" mellan dig och p-vakter när du parkerar någonstans. Det gör det inte mellan dig och telefonförsäljare. Irritationsmomentet ligger i att du får något du inte på något vis bett om.

Det förtar ju inte själva förtreten, kombinationen alldeles för få parkeringsplatser+ alldeles för många p-vakter är inte den bästa. Uppsala har lagt ut en del av sin p-vaktsverksamhet på privata bolag om jag förstått det rätt och de anställer väldigt många parkeringsvakter eftersom de vet att de kan plocka in mycket vinst. De patrullerar alla parkeringsplatser med en halvtimmes mellanrum verkar det som, man ser dem jämt ute på stan. Riktigt irriterande faktiskt.

Ganymedes
2007-03-29, 12:52

Måste bara säg att det där var det bästa jag läst på länge! :thumbup: :thumbup:

Mantus
2007-03-29, 12:52
Precis, så jag gav helt enkelt mitt medhåll till det du skrev. ;)

Jo, jag funderade på om det var medhåll eller om du misstolkade inlägget, var tvungen att veta om jag uttryckt mig alltför otydligt och ostrukturerat.:em:

mela
2007-03-29, 12:54
Yayyy en till, welcome to the dark side.:devil:

:D

Jag kommer att ringa dig mitt i natten förtvivlad... när det är tenta på G :D

Ganymedes
2007-03-29, 12:54
orka

mela
2007-03-29, 13:42
Suttit och räknat.
Om jag säljer 2 telefoner om dagen, i snitt.
Får jag ut 21700:- i månaden, efter skatt.

Raggis
2007-03-29, 13:44
Om jag säljer 20 dammsugare i månaden, så får jag ut 100k!!!!!!

chidde
2007-03-29, 14:30
grattis till jobbet :thumbup:

skriv här igen när du har sagt upp dig, dvs inom de närmsta dagarna eller veckorna

mela
2007-03-29, 14:32

skriv här igen när du har sagt upp dig, dvs inom de närmsta dagarna eller veckorna

Varför skulle jags äga upp mig?

Yankeee
2007-03-29, 14:33
Ni nötter som försöker leka smarta inser väl att det är människor som mela som lyckas? Medans ni sitter kvar på fabriken och roidar på samhället och karensdagen som ni fick för att ni inte hade lust att gå till jobbet den där dagen ni var lite bakis.

Yankeee
2007-03-29, 14:43
Vad jag är lite nyfiken på är varför folk har problem med att andra är positiva när det gäller arbete? Vad åstakommer man genom att gnälla för att någon annan är glad? Soussebitterheten som tittar fram i unga dagar? Att man ska behöva förbannad på riktigt för att snorisar inte fattar att andra kan uppskatta saker som de inte gillar, som att inte bo hemma hos morsan och leva på henne, att ta eget ansvar, att sträva efter att tjäna mycket pengar, osv. Sköt er eget och bli tamejfan glada när andra är det istället för att försöka trycka ner dem.

chidde
2007-03-29, 14:45
Varför skulle jags äga upp mig?

9 av 10 telefonförsäljarjobb lovar en massa

10k i garantilön, mmm... du har alltså ~7000 kr i handen när det är löning
8-17 måndag till fredag skulle jag chansa på?

7000 kr för 160 timmar är frustrerande,
sen vet jag inte hur deras provision fungerar om man måste komma upp i ett visst antal telefoner innan man får sin bonus eller om man får ut den för varje telefon

petersson
2007-03-29, 14:46
Ni nötter som försöker leka smarta inser väl att det är människor som mela som lyckas? Medans ni sitter kvar på fabriken och roidar på samhället och karensdagen som ni fick för att ni inte hade lust att gå till jobbet den där dagen ni var lite bakis.

Lyckas med vad?

Håller med dig om att det är riktigt lamt av folk här inne att gnälla.

jwzrd
2007-03-29, 14:46

sen vet jag inte hur deras provision fungerar om man måste komma upp i ett visst antal telefoner innan man får sin bonus eller om man får ut den för varje telefon

Ska alla som har en lön som är lägre än någonannans givet samma arbetstid säga upp sig?

chidde
2007-03-29, 14:47
yankieee... vi gnäller inte på henne, vi är bara realistiska

chidde
2007-03-29, 14:48
Ska alla som har en lön som är lägre än någonannans givet samma arbetstid säga upp sig?

de borde iallafall se över sin situation

edit:
fast missförstå mig rätt nu, jag uppmuntrar inte henne att sitta hemma istället
ett sånt jobb kan ge goda erfarenheter i framtiden även om det inte är välbetalt nu

HenrY
2007-03-29, 14:48
Telefonsäljarjobb brukar ju ha rätt dåliga anställningsvilkor etc. Men det är fortfarande ett jobb! Man måste jobba för att överleva, kan man inte jobba av vissa anledningar så kommer ju såklart bidrag etc in. Men man ska ju såklart inte utnyttja detta system, vilket många gör.

Som Yankeee sa (Första gången jag håller med Yankeee?!:D) så måste man börja någonstans, man kan ju inte räkna med att få toppjobb direkt.

mela
2007-03-29, 14:49

10 000 i garanti. Sedan är det 30% på ALLT du säljer. När du sålt för 40k får du 1000 i bonus..60k=3000...80k= 6000.. 100k= 10000.

Det gå ratt tjäna pengar.

Yankeee
2007-03-29, 14:49
Lyckas med vad?

Lyckas att skaffa ett liv där man oftast är lycklig, där man inte har ångest för att gå till jobbet, där man inte blir sjukskriven när man är 38 pga "stress", där man gillar andra människor och önskar dem lycka, att man inte (som i denna tråden) sitter och försöker trycka ner någon som uppenbarligen är glad och lycklig. Den bitterheten önskar jag ingen, men det verkar inte bättre än att vi kommer att få fler generationer av bitterkukar som stör sig på att andra är lyckliga med det de gör.

jwzrd
2007-03-29, 14:50
de borde iallafall se över sin situation

edit:
ett sånt jobb kan ge goda erfarenheter i framtiden även om det inte är välbetalt nu

Ptja, ringer du och säger upp dig nu då?

Yankeee
2007-03-29, 14:51

Jag kan vara jävligt realistisk mot dig, men vad tjänar jag på det? Vad tjänar du på det? Det är inte så att mela ska trycka heroin inför 300 pers i riksdagen, utan hon har som alla andra(nåja) fått sitt första jobb och är positiv.

HenrY
2007-03-29, 14:52
10 000 i garanti. Sedan är det 30% på ALLT du säljer. När du sålt för 40k får du 1000 i bonus..60k=3000...80k= 6000.. 100k= 10000.

Det gå ratt tjäna pengar.

Men vanligtvis gör man inte det, annars skulle det vara mycket större efterfrågan på telefonsäljarjobb?

Grattis btw!:)

petersson
2007-03-29, 14:55
Lyckas att skaffa ett liv där man oftast är lycklig, där man inte har ångest för att gå till jobbet, där man inte blir sjukskriven när man är 38 pga "stress", där man gillar andra människor och önskar dem lycka, att man inte (som i denna tråden) sitter och försöker trycka ner någon som uppenbarligen är glad och lycklig. Den bitterheten önskar jag ingen, men det verkar inte bättre än att vi kommer att få fler generationer av bitterkukar som stör sig på att andra är lyckliga med det de gör.

Okidoki. Kan hålla med om att man har lyckats om man skaffat ett jobb man trivs med.

mela
2007-03-29, 14:55
Men vanligtvis gör man inte det, annars skulle det vara mycket större efterfrågan på telefonsäljarjobb?

Grattis btw!:)

Att sälja 1-2 telefoner om dagen till små/medelstora företag bör inte vara alltför svårt.

Folk vill inte ha telefonförsäljarjobb för att de är negativa. Attityden i sverige verkar inte vara sån att man ska behöva arbeta hårt för sina pengar. Jobbar man och är bra på det man gör, tjänar man pengar.

jwzrd
2007-03-29, 14:56
Okidoki. Kan hålla med om att man har lyckats om man skaffat ett jobb man trivs med.

Grejen är väl lite att det alltid är positivt när någon tar sig för saker och faktiskt försöker driva sin situation någonstans.

blekfet2
2007-03-29, 14:58
Att sälja 1-2 telefoner om dagen till små/medelstora företag bör inte vara alltför svårt.

Folk vill inte ha telefonförsäljarjobb för att de är negativa. Attityden i sverige verkar inte vara sån att man ska behöva arbeta hårt för sina pengar. Jobbar man och är bra på det man gör, tjänar man pengar.

fniss, efter detta jobb, där du kommer jobba hårt utan att tjäna några pengar, så kommer du nog övergå till att bli sousse :D

mela
2007-03-29, 14:58
fniss, efter detta jobb, där du kommer jobba hårt utan att tjäna några pengar, så kommer du nog övergå till att bli sousse :D

Varför? Jag är mycket villig till att jobba hårt. Hellre att jag tjänar 60:-/h än lever på bidrag.

Jag har sedan 13 års ålder städat allmäna (och bajsiga) toaletter för 70:-/h.

Jag är inte så jävla kräsen.

petersson
2007-03-29, 15:00
Grejen är väl lite att det alltid är positivt när någon tar sig för saker och faktiskt försöker driva sin situation någonstans.

Japp i allmänhet är det nog så. Känner iofs till ett par 19åriga slips och kostymstrebers med slickat hår som borde ta det lilla lugna :)

Tigerkotten
2007-03-29, 15:00

Det tror jag det är faktiskt, du får tänka på vilken konkurrens det är.
Samt så brukar företag köra på abbonemang och då samtidigt fixa telefon.

Men det som är bra är att du får garantilön, men det kommer nog vara frusterande för dig också. Många kommer vara otrevliga o bara säga nej o lägga på etc.

mela
2007-03-29, 15:03
Det tror jag det är faktiskt, du får tänka på vilken konkurrens det är.
Samt så brukar företag köra på abbonemang och då samtidigt fixa telefon.

Men det som är bra är att du får garantilön, men det kommer nog vara frusterande för dig också. Många kommer vara otrevliga o bara säga nej o lägga på etc.

Vi säljer ju visserligen mobiler med abonnemang. Eller bara abonnemang. Eller bara tillbehör. Eller bara telefonen.

Krille 87
2007-03-29, 17:21

Äh, nu blir jag lack asså! Ni som inte har någon aning om hur sälj fungerar och hur bra grund det är att börja som telefonförsälajre ska vara tysta, väldigt tysta.
Jag började som telefonförsäljare efter gymnasiet, jobbade i två veckor sen fick jag jobb som eventare... Nu 6 månader efter är jag regionschef i Västra Götaland, tjänar fiiina pengar å jag får nya erbjudaden var å varannan vecka, Sverigeansvarig senast. Men om du tycker det är ballare å högre status eller vad det nu är att stå i nån fabrik eller rent av sitta hemma, då har jag inte mycker mer att tillägga i denna diskussionen.

Edit: Kör hårt Mela :thumbup:

Versus
2007-03-29, 17:45

Men du skrev ju att du bara hade varit arbetslös i 2 veckor. Om du nu inte har någon tidigare arbetsliverfarenhet så får jag inte det riktigt att gå ihop.

Själv jobbar jag som möbelmontör sedan två veckor tillbacka. Jag plus 10 andra snickrare på företaget och de flesta är runt 30-45.
Plus jag då 19 år och läst datautbildning och bara lite arbetslivserfarenhet. Haha, fattar inte varför chefen anställde mig.
Men det var väl för att jag var så trevlig :)

bertbert
2007-03-29, 18:05
Jag är med jääänki, jwzrd och krille 87. Stfu & go to work ffs.

Mela: grattis och lycka till!

Baha
2007-03-29, 18:13
låter som bra villkor för ett försäljningsjobb iaf tycker jag, kvarstår garantilönen hur länge som helst, dvs även om du säljer dåligt?

många företag vet jag av egen bitter erfareneht att dom tar bort garantilönen efter tex 2 veckor och vill att man skall sälja på 100% provision om man säljer för dåligt, blir som sagt dyrt annars för företagen om ngn sitter med 10.000 i garantilön och säljer en telefon i månaden.

Du är ju politiker och passar säkert bra för försäljningsjobb iaf, själv sög jag rikigt på det men kul att ha provat iaf.:)

Denstillasittande
2007-03-29, 18:18
Håller med att det är en jävligt dålig attityd här i tråden, det är inte lätt att få jobb idag och man ska vara nöjd att man fått ett.

Telefonförsäljare är ju långt ifrån de värsta man skulle kunna få !
Grattis mela hoppas det går bra.

Yes
2007-03-29, 18:53

Det kan vara svårare än du tror. Konkurrensen är rätt hård och folk kommer liksom inte gilla att du ringer dem.

Fast det säger jag inte för att vara negativ. Till väldigt stor del är det upp till dig. Kan du hålla en positiv attityd och faktiskt gilla jobbet kommer du klara dig bra. Var dock beredd på att det kommer gå mycket upp och ned. Vissa dagar kanske du får iväg 10, 15 eller 30 abbonemang, sen kan det gå dåligt i flera dagar och för många är nog det rätt tufft(speciellt om man bara får provision). Risken finns att man hamnar i en ond cirkel och det går dåligt helt enkelt för att man tror det ska gå dåligt.

Så mitt tips är att helt enkelt försöka gilla jobbet, ha roligt när du snackar med folk och lägg inte för mycket press på dig själv. Allt går så mycket bättre när man fått upp ett riktigt positivt flyt, och det är dessutom en helt jäkla underbar känsla. Fast som sagt, var samtidigt beredd på att det kan gå kärvt.

fat_joe
2007-03-29, 19:22
Bra att du är possitiv till arbetet , håll oss uppdaterad hur det går med försäljningen. :thumbup:

ligne
2007-03-29, 22:34
skit i dom Mela!

testa, se vad du tycker :)

lycka till :thumbup:

chidde
2007-03-30, 01:19
Ni som inte har någon aning om hur sälj fungerar och hur bra grund det är att börja som telefonförsälajre ska vara tysta, väldigt tysta.

Men om du tycker det är ballare å högre status eller vad det nu är att stå i nån fabrik eller rent av sitta hemma, då har jag inte mycker mer att tillägga i denna diskussionen.

jag har jobbat som telefonförsäljare själv, JA!
och vet mycket väl vad som krävs och vad det innebär
det gick till en början väldigt bra t o m, kunde typ tjäna +120 kr/h, vilket på den tiden var bra betalt för att vara en 15-åring. livet är ingen dans på rosor, och jag ville förbereda mela på att det kan bli tufft

läs sen för h-lvete det jag skriver innan du spyr din galla

Håller med att det är en jävligt dålig attityd här i tråden

tråden hade en trevlig attityd tills somliga missförstod vad andra menade. sen blev saken inte bättre när man valde att missbruka j-ordet i guds forum

Vinter
2007-03-30, 05:11
Ser ut som om John Gabriels Fuckwad theory fortfarande håller.
http://www.penny-arcade.com/comic/2004/03/19

Bamse79
2007-03-30, 10:44

Det är väl det många tror i början av jobbet, att det ska vara lätt! men det återstår ju att se...Vad är det som gör era telefoner så mycket bättre än de som de redan har på företaget?

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,1032005,00.html

MasterChief
2007-03-30, 11:21
Grattis Mela!

Innesäljare är ett tufft jobb (jo, jag har själv testat på det) och det gäller verkligen att lyfta luren och köra. För rätt person går det mycket väl att tjäna bra pengar. Men många pallar inte trycket. Jag lutar åt att tro att du är en person som pallar trycket.

Innesäljare är även en väg att snabbt kunna nå andra positioner i företaget. Här kommer dock utbildningen du har spela in.

TCOG
2007-03-30, 11:26
Vad är jobb för något :confused:

Yes
2007-03-30, 11:28
Det är väl det många tror i början av jobbet, att det ska vara lätt! men det återstår ju att se...Vad är det som gör era telefoner så mycket bättre än de som de redan har på företaget?

Hon lär i första hand försöka kränga mobilabbonemang. Varför någon skulle vilja byta till dem beror förstås på vad de har att erbjuda. Lägre pris är t.ex. ett starkt argument. Många har helt enkelt onödigt dyra telefonräkningar och de blir ofta intresserade när de får veta hur mycket det finns att spara. En del lockas även av att byta ut sina gamla mobiler. Annars kan man t.ex. erbjuda bättre funktioner. Telia har sitt jäkla nät med täckning ungefär överallt. Hos Telenor hade vi rätt populära tjänster med mobilt kontor. Andra operatörer har säkert bra saker också. Redan befintliga kunder kan man locka med nya telefoner om de förlänger sina abbonemang.

Företaget där Mela tänkt jobba har självklart tänkt igenom det hela väldigt noga och lagt upp olika taktiker för hur man ska gå till väga. Det är liksom en rätt uppenbar fråga du ställer så man har givetvis sett till att komma upp med bra svar på den.

Krille 87
2007-03-30, 12:01
Grattis Mela!

Innesäljare är ett tufft jobb (jo, jag har själv testat på det) och det gäller verkligen att lyfta luren och köra. För rätt person går det mycket väl att tjäna bra pengar. Men många pallar inte trycket. Jag lutar åt att tro att du är en person som pallar trycket.

Innesäljare är även en väg att snabbt kunna nå andra positioner i företaget. Här kommer dock utbildningen du har spela in.

Beror helt å hållet vilken position vi pratar om. Det som är den fina med sälj är att de inte bryr sig om vilken utbildning eller hur gammal du är utan det är bara det du presterar som gäller. Kan man sälja så kan man sälja. Men en eventuell Teamleader position ska inte vara några problem inom en snar framtid

Krille 87
2007-03-30, 12:01

Telefonförsäljning är inte för alla, överraskad?

Krille 87
2007-03-30, 12:13

Den här posten är väldigt trevlig.. Väldigt bra sätt att förbereda nån på att det kommer bli tufft förövrigt, uppmuntrande

Ja sa inte att du satt hemma eller att du tyckte att det var bättre att sitta hemma utan att det var en möjlighet att du tyckte så eftersom fler i denna tråden verkarde stämma in i den kören. Om du läser igen så ser du även att jag jämför med vanliga knegare.

Edit: Om man tjänar väldigt dåligt så kommer man inte kunna avancera heller, det är bara resultat som gäller! Win Win! Sen blev det inte bättre av att vissa använde sig av Lucifers ord heller.

Yes
2007-03-30, 12:17
Beror helt å hållet vilken position vi pratar om. Det som är den fina med sälj är att de inte bryr sig om vilken utbildning eller hur gammal du är utan det är bara det du presterar som gäller. Kan man sälja så kan man sälja. Men en eventuell Teamleader position ska inte vara några problem inom en snar framtid
Beror säkert mycket på företaget också. Där jag jobbade förut gick det t.ex. att avancera extremt snabbt. På så vis var det nog en fördel att jobba på ett litet företag där man är en av få som faktiskt är seriös. :D

Fast det du skriver är en stor anledning till att jag vill lyckas med försäljning. Just för att det är så rent prestationsorienterat. Blir man duktig går det liksom att lyckas precis hur bra som helst.

Apropå Mela's 1-2 telefoner/abbonemang om dagen så hade Telenor en liten tävling för sina säljare/återförsäljare när jag jobbade med det. Minns jag inte helt galet fick de bästa säljarna iväg runt 300-400 abbonemang per månad. Att snitta 1-2 om dagen är antagligen inte helt omöjligt. ;) :D

Krille 87
2007-03-30, 12:30
Beror säkert mycket på företaget också. Där jag jobbade förut gick det t.ex. att avancera extremt snabbt. På så vis var det nog en fördel att jobba på ett litet företag där man är en av få som faktiskt är seriös.

Fast det du skriver är en stor anledning till att jag vill lyckas med försäljning. Just för att det är så rent prestationsorienterat. Blir man duktig går det liksom att lyckas precis hur bra som helst.

Apropå Mela's 1-2 telefoner/abbonemang om dagen så hade Telenor en liten tävling för sina säljare/återförsäljare när jag jobbade med det. Minns jag inte helt galet fick de bästa säljarna iväg runt 300-400 abbonemang per månad. Att snitta 1-2 om dagen är antagligen inte helt omöjligt. :D

Det är väl på Telenor express det? Rekordet ligger väl där någonstans har jag för mig. Men visst, drar du in ett par stora företag i veckan så, vrf inte. De kanske säljer bredbandet och även hemtelefoni? Då trillar ju mersäljet iväg, mums *popcorn*! Många företag är ju ute efter att "ha allt på samma ställe" så om du säljer in t ex. mobilerna så kör du bara över dom med resten å så de absolut bästa (läs dyraste) mobilerna på marknaden eller de du får mest provision eller har säljtävling på :D!! The American Dream ! :hbang: :D

Yes
2007-03-30, 12:50
Det är väl på Telenor express det? Rekordet ligger väl där någonstans har jag för mig. Men visst, drar du in ett par stora företag i veckan så, vrf inte. De kanske säljer bredbandet och även hemtelefoni? Då trillar ju mersäljet iväg, mums *popcorn*! Många företag är ju ute efter att "ha allt på samma ställe" så om du säljer in t ex. mobilerna så kör du bara över dom med resten å så de absolut bästa (läs dyraste) mobilerna på marknaden eller de du får mest provision eller har säljtävling på :D!! The American Dream ! :hbang: :D
Tror inte någon var från Telenor Express, men jag är inte säker. Det som räknades har jag för mig var nytecknade mobilabbonemang. Merförsäljningen var i varje fall inte med.

Att de kan sälja så mycket är förstås för att de lyckas få in flera större företag. De har säkert jobbat i många år för att få bra kontakter och sen är de givetvis ruskigt bra säljare.

Krille 87
2007-03-30, 13:05
Tror inte någon var från Telenor Express, men jag är inte säker. Det som räknades har jag för mig var nytecknade mobilabbonemang. Merförsäljningen var i varje fall inte med.

Att de kan sälja så mycket är förstås för att de lyckas få in flera större företag. De har säkert jobbat i många år för att få bra kontakter och sen är de givetvis ruskigt bra säljare.

Där nämner du en jättebra sak, kontakter. Helt ovärdeligt. Kontakter är AO inom försäljning. Men rekordlönen på Expressen ligger på en 145 000 var de senaste jag hörde, Fiiint! 400 nyteck e ruggigt ! Men samtidigt så kan de säkert göra dealer såsom betala företagets kvarvarande bindningstider, bjuda på lite mer en en random säljare.

chidde
2007-03-30, 13:14
Ja sa inte att du satt hemma eller att du tyckte att det var bättre att sitta hemma utan att det var en möjlighet att du tyckte så eftersom fler i denna tråden verkarde stämma in i den kören. Om du läser igen så ser du även att jag jämför med vanliga knegare.

jag har väl inte anklagat dig för att du antagit att jag satt hemma?
o det hade inte funnits en enda möjlighet i världen om du hade läst min förra post som jag quotade med stora bokstäver och förstått det, där framgår det tydligt att jag INTE stämmer in i den här kören:

"Men om du tycker det är ballare å högre status eller vad det nu är att stå i nån fabrik eller rent av sitta hemma, då har jag inte mycker mer att tillägga i denna diskussionen."

visst jämförde du med "vanliga" knegare... men förklara då för mig, vad är vanliga knegare? vad är ovanliga knegare? vad är du? just "rent av sitta hemma" retade gallfeber på mig

blekfet2
2007-03-30, 13:22
o det hade inte funnits en enda möjlighet i världen om du hade läst min förra post som jag quotade med stora bokstäver och förstått det, där framgår det tydligt att jag INTE stämmer in i den här kören:

"Men om du tycker det är ballare å högre status eller vad det nu är att stå i nån fabrik eller rent av sitta hemma, då har jag inte mycker mer att tillägga i denna diskussionen."

visst jämförde du med "vanliga" knegare... men förklara då för mig, vad är vanliga knegare? vad är ovanliga knegare? vad är du? just "rent av sitta hemma" retade gallfeber på mig

Det är skönt att sitta hemma. Jag gör det just nu, arbetande :Virro

chidde
2007-03-30, 13:25
apropå telenor så ringde en kille till mig därifrån häromveckan
han ville sälja ett abonnemang med w880i (?)
ni vet den extremt tunna ericssontelefonen som är typ hur snygg som helst

299:- kr/månad, ring för hela slanten
de bjuder på bindningstid och de 2 första månaderna i 24 månader
en sak jag glömde fråga var dock minutpriserna, men men... det var som hittat ändå

lät mycket tilltalande i början tills jag insåg det faktumet att jag inte ringer för så mycket pengar, MEN... då kommer det här fräcka, det som man inte ringer för sparas till nästa månad osv! sen sa jag det att jag skulle räkna lite på det och att han fick återkomma... men jag tackade nej, för jag ringer liksom för ~100 kr i månaden då är det onödigt att slänga 3 ggr pengarna på nåt jag inte behöver

men men, killen var duktig och han trodde på det han gjorde
vilket jag anser att en säljare ska göra, tro på det han säljer
det var nog därför jag slutade, jag trodde inte längre ;)

Yes
2007-03-30, 13:36
Ett tips, om du är sugen på en ny telefon ändå, är att kolla vad Tre har att erbjuda. För mig, som ringer ungefär lika lite som du gör, var iaf deras erbjudanden det bästa jag kunde hitta(och jag tror de blivit billigare nu). Tele2 har jag för mig har bäst minutpriser, men det spelar inte så stor roll när man ändå inte ringer så mycket. Tre verkar ha bäst priser på telefonerna.

Telenor tror jag är ensamma på marknaden med att man kan ringa för hela månadskostnaden. Det är helt klart trevligt, men jag hade nog inte heller betalat 200kr/mån för en ny telefon...

rono
2007-03-30, 14:10
Tacka vet jag 8:00-16:30, 8:30-15:30 på fredagar.. Och få lön så de räcker till :)

Grattis till jobbet hur som helst!

Krille 87
2007-03-30, 14:41
Ett tips, om du är sugen på en ny telefon ändå, är att kolla vad Tre har att erbjuda. För mig, som ringer ungefär lika lite som du gör, var iaf deras erbjudanden det bästa jag kunde hitta(och jag tror de blivit billigare nu). Tele2 har jag för mig har bäst minutpriser, men det spelar inte så stor roll när man ändå inte ringer så mycket. Tre verkar ha bäst priser på telefonerna.

Telenor tror jag är ensamma på marknaden med att man kan ringa för hela månadskostnaden. Det är helt klart trevligt, men jag hade nog inte heller betalat 200kr/mån för en ny telefon...

Tre har det med nu, ringa för månadsavgiften

rono
2007-03-30, 14:52
Måste fråga med 10000 efter skatt alltså är de garantilönen ?

GLC
2007-03-30, 15:25
10000 före skatt är garantilönen som jag förstod det.

Metal_boy_
2007-03-30, 15:28
Det känner jag med.

Nä det borde det inte. Som brorsan sa: Vad är det för mening med att stressa som en idiot. Det är inte värt det i längden. Och så blir det en jävla massa slarv då med t.ex.

Yankeee
2007-03-30, 15:29
Nä det borde det inte. Som brorsan sa: Vad är det för mening med att stressa som en idiot. Det är inte värt det i längden. Och så blir det en jävla massa slarv då med t.ex.

Det är i princip bara folk som är kassa på sitt jobb alt är lata som har den inställningen.

Metal_boy_
2007-03-30, 15:34
Det är i princip bara folk som är kassa på sitt jobb alt är lata som har den inställningen.

Jasså? Konstigt att han är jävligt populär på sitt jobb och antagligen ska bli projektledare. Han jobbar jävligt flitigt kan jag tala om.

Yankeee
2007-03-30, 15:37
Jasså? Konstigt att han är jävligt populär på sitt jobb och antagligen ska bli projektledare. Han jobbar jävligt flitigt kan jag tala om.

I princip alla skrev jag och för att ingen ska grina får jag väl påpeka att prestationslön/beting/ackord självklart inte passar sig på alla arbetsplatser. Men där det fungerar bör det ju vara ett självklart val. Vem vill inte kunna jobba 50% och tjäna lika mycket som man skulle ha gjort vid heltid eller jobba heltid och tjäna lite extra när man känner att man behöver det? Orka med soussearbetsplatser där folk dräller omkring, fikar tre gånger om dagen och jobbar i mystempo för att inte anstränga sig för mycket.

Metal_boy_
2007-03-30, 15:41
I princip alla skrev jag och för att ingen ska grina får jag väl påpeka att prestationslön/beting/ackord självklart inte passar sig på alla arbetsplatser. Men där det fungerar bör det ju vara ett självklart val. Vem vill inte kunna jobba 50% och tjäna lika mycket som man skulle ha gjort vid heltid eller jobba heltid och tjäna lite extra när man känner att man behöver det? Orka med soussearbetsplatser där folk dräller omkring, fikar tre gånger om dagen och jobbar i mystempo för att inte anstränga sig för mycket.

Jo. Och självklart har du rätt i att det är så som du säger med. Folk som slöar.

davvvan
2007-03-30, 15:47

Fotbollsproffset? *cupid*

Krille 87
2007-03-30, 16:13

Jag läser om & om igen men förstår inte vad du e ute efter? Jag har sagt att du e onödigt negativ över saker som du omöjligt kan veta hur personen i fråga reagerar på eller tycker för den delen. Om hon nu gillar att jobba hårt, sitta i telefon och att argumentera (läste att hon va politiker?) så vad är problemet? Å sen säga att hon inte kommer tjäna bra, what?! De e ju ett provisionsbaserat jobb! Sen att det kan vara svårt att tjäna bra är en annan sak, men då är vi där igen, hon kanske e duktig!
Jag skrev som sagt inte bara till dig utan skrev även "ni" ibland.

Metal_boy_
2007-03-30, 16:20
Fotbollsproffset? *cupid*

Nä, jag har ingen brossa som varit fotbollsproffs. :) Denna bror har inte spelat fotboll över huvud taget.

Krille 87
2007-03-30, 16:23
Måste fråga med 10000 efter skatt alltså är de garantilönen ?

Innan!

rono
2007-03-30, 16:24
Innan!

De jag antog. DÅ va de verkligen åt fanders :)

hultman
2007-03-30, 16:25
Fy fan. Jobb finns det väl alltid om man är villig att göra någonting tungt och slitsamt. Har precis börjat som flyttgubbe, för att ta ett break i studier. Jobbigt som fan, blåmärken överallt, ont i ryggen och zero träning. Kan inte påstå att jag behöver eller blir tvingad att jobba, men någon gång måste man ju ut i arbetslivet och då är det knappast fel att vara van och härdad :)

Jense
2007-03-30, 16:39
Så svårt va det att skaffa jobb. ni arbetslösa med höga krav kanske ska sälja er billigt för att få in foten. Man kan alltid jobba sig uppåt på maktstegen vid senare skede.

Jense
2007-03-30, 16:40

Man ska inte stressa, man ska skynda sig men inte stressa.

Pellefant
2007-03-30, 16:51
De jag antog. DÅ va de verkligen åt fanders :)

Varför då? Finns massor med telefonförsäljararbeten utan garantilön(=enbart provision) tror jag.

Fast i slutändan handlar det såklart vad den verkliga lönen blir oavsett löneform.

rono
2007-03-30, 16:54
Varför då? Finns massor med telefonförsäljararbeten utan garantilön(=enbart provision) tror jag.

Fast i slutändan handlar det såklart vad den verkliga lönen blir oavsett löneform.

Ja det gör de säkert.. Men 10000 före skatt är inget att hurra över. Hade det varit 10000 efter skatt hade de varit helt okej

Granatgiraffen
2007-03-30, 16:56

Planerar man sitt jobb bra så är stress snarare ett undantag. Om man jobbar som brevbärare så kanske man får stressa runt lite, eller så skaffar man ett jobb där man får använda huvudet.

Stress är för amatörer.

Yankeee
2007-03-30, 20:13
Har jag sagt något om att man ska stressa?

FreCKo
2007-03-30, 20:19
Så svårt va det att skaffa jobb. ni arbetslösa med höga krav kanske ska sälja er billigt för att få in foten. Man kan alltid jobba sig uppåt på maktstegen vid senare skede.

Grejen är att ibland så hittar man helt enkelt inga jobb, man får inga erbjudanden och kommer inte på några intervjuer... Jag hade en sån svacka över hela Januari-Mars, men sen jag fick jobb för fyra veckor sen så har jag snackat med olika företag om nio jobb, vart på sex intervjuer och fått två erbjudanden. Det kan iofs bero på att jag börjat söka på www.monster.se också, men ändå! Det är jävligt dött ett tag och helt plötsligt så lossnar det...

chidde
2007-03-31, 03:07
Jag skrev som sagt inte bara till dig utan skrev även "ni" ibland.

när gjorde du det?
inte i inlägget som retade upp mig här iallafall:

Men om du tycker det är ballare å högre status eller vad det nu är att stå i nån fabrik eller rent av sitta hemma, då har jag inte mycker mer att tillägga i denna diskussionen.

eftersom du quote'ade mig, och svarade på mitt inlägg så antog jag att det var mig du skrev till, eller?
använd rätt pronomen nästa gång så slipper mitt stackars tangentbord onödigt slitage

Bronkitkorv
2007-03-31, 07:18
Jaha jag önskar dej iallafall lycka till, återkom med en rapport om några veckor tycker jag !

mela
2007-03-31, 07:53
Ja det gör de säkert.. Men 10000 före skatt är inget att hurra över. Hade det varit 10000 efter skatt hade de varit helt okej

10000 som garantilön tycker jag är bra. Jagmåste sälja för 20k för att få dem, annars förlorar företaget på att ha mig där och jag tjänar inte på det heller. Så det är 30% på det jag har sålt också.

Jag tycker att det är schyssta villkor. Gör man så att företaget går back åker man ut, det tycker jag är en självklarhet. Som 19åring som bor hemma kan jag riskera detta.

Lellan
2007-03-31, 08:01
10000 som garantilön tycker jag är bra. Jagmåste sälja för 20k för att få dem, annars förlorar företaget på att ha mig där och jag tjänar inte på det heller. Så det är 30% på det jag har sålt också.

Jag tycker att det är schyssta villkor. Gör man så att företaget går back åker man ut, det tycker jag är en självklarhet. Som 19åring som bor hemma kan jag riskera detta.

Tycker det är roligt att du är nöjd! Hoppas du är bra på det och blir extra nöjd med lönen också. Fast sökte du inte fler tjänster, tex personlig assistent? Är inte den lönen bättre? Visserligen ingen provision, däremot ob - beror ju på hur mkt man vill chansa och du bor ju hemma å kan riskera som sagt..

Valet av jobb hänger ju på vad du gillar för arbetsuppgifter också såklart, jag har testat båda och pa var definitivt mest givande för mig personligen. Hoppas på motsatsen för dig! :)

mela
2007-03-31, 08:17
Tycker det är roligt att du är nöjd! Hoppas du är bra på det och blir extra nöjd med lönen också. Fast sökte du inte fler tjänster, tex personlig assistent? Är inte den lönen bättre? Visserligen ingen provision, däremot ob - beror ju på hur mkt man vill chansa och du bor ju hemma å kan riskera som sagt..

Valet av jobb hänger ju på vad du gillar för arbetsuppgifter också såklart, jag har testat båda och pa var definitivt mest givande för mig personligen. Hoppas på motsatsen för dig! :)

Jo jag sökte personlig assistent och cafébiträde och butiksbiträde och allt möjligt. Men jag tror inte att jag har tålamodet för att vara personlig assistent, jag är ganska så stressad som person, så jag pallar inte när saker tar lång tid. :D
Att jobba i café känns som slavgöra, men man får träffa mycket folk, hellre jobbar jag i butik då. Men jag är nöjd, jag tror att jag kan tjäna bra med pengar om jag är duktig. Dessutom är chefen helt underbar och alla som jobbar på stället är i min ålder till 25 kanske.

Jag vill börja jobba nu *popcorn*

Jax
2007-03-31, 08:34
Vilken underbar inställning. Lycka till på jobbet!

skaparn
2007-03-31, 13:57
Jo jag sökte personlig assistent och cafébiträde och butiksbiträde och allt möjligt. Men jag tror inte att jag har tålamodet för att vara personlig assistent, jag är ganska så stressad som person, så jag pallar inte när saker tar lång tid. :D
Att jobba i café känns som slavgöra, men man får träffa mycket folk, hellre jobbar jag i butik då. Men jag är nöjd, jag tror att jag kan tjäna bra med pengar om jag är duktig. Dessutom är chefen helt underbar och alla som jobbar på stället är i min ålder till 25 kanske.

Du kan ju ta över Wild'n'Fresh. Det är visst till salu.

Annars instämmer jag med de som säger att belackarna i den här tråden ska vara tysta. Den enda som ska ha en åsikt om jobbet är du, och lyckas du bra kan du dessutom gråta hela vägen till banken. Och angående dina kanske något uppskruvade förväntningar finns det de som talt redan i tråden, och jag har inget att tillägga.

Du kan dessutom vara helt säker på att det finns mycket sämre jobb som har med en telefon att göra. Tro mig.

Ser bra ut. Kör hårt!

WheyProtein
2007-04-02, 20:02
Hur var första dagen på jobbet då? :)

mela
2007-04-02, 20:15
Hur var första dagen på jobbet då? :)

Har inte sålt något än, bara utbildats. And I lööööööööööööv it än så länge.

Empe
2007-04-02, 20:36
Eeehm, orkar inte läsa igenom 14 sidor. Men varför hoppade du av utbildningen? :confused:

mela
2007-04-02, 20:40
Eeehm, orkar inte läsa igenom 14 sidor. Men varför hoppade du av utbildningen? :confused:

Var ingenting för mig. För dåliga mattekunskaper, noll motivation till att läsa skiten, kuggade kurserna som det var fortsättningskurser på sedan. Jadajada.

The_RobRoy
2007-04-02, 21:03
Var ingenting för mig. För dåliga mattekunskaper, noll motivation till att läsa skiten, kuggade kurserna som det var fortsättningskurser på sedan. Jadajada.

Starkt att hoppa av, mitt ex gick och drog på det skitlänge och mådde dåligt helt i onödan. Nu läser hon något annat och trivs mycket bättre

Turrican
2007-04-02, 21:13

Om jag vore dig skulle jag söka utbildning till hösten. Bara ett tips.

mela
2007-04-02, 21:33
Om jag vore dig skulle jag söka utbildning till hösten. Bara ett tips.

Med tanke på hur sjukt skoltrött jag är. Så nej.
Jag har sökt, men jag vill inte plugga nu. Jag. Vill. INTE!

Får ångest bara av att tänka på skolbänken.

Raggis
2007-04-02, 22:02

Man ska inte stressa sig igenom livet. Det var totalt 3 st, utav 26 st elever, som plugga vidare i min klass.

Lycka till med jobbet f.ö :thumbup:

Tigerkotten
2007-04-02, 22:17

Vänta nu, så du måste sälja 20k för att få 10k i lön?

Lite fel att säga att du har 10k i garantilön isåfall? Istället är det som sagt att säljer du för 20k får du 10k.

Dumleman
2007-04-02, 22:23

Lite fel att säga att du har 10k i garantilön isåfall? Istället är det som sagt att säljer du för 20k får du 10k.
Dvs. hon får nog gratisjobba i en månad sen får hon sparken. Något säger mig att det är stor personalomsättning på det företaget :).

Grisen
2007-04-02, 22:28

Sök i alla fall, då har du en reservplan.

mathor
2007-04-02, 22:35
Det är tur för telefonförsäljarföretagen att det finns dumma, naiva och lättutnyttjade desperata kids som inte lyssnar på vuxenvärldens varningar.

Yes
2007-04-02, 22:38
Gör mathor anspråk på att tillhöra vuxenvärlden? Mycket ska man se innan ögonen trillar ut... ;)

n1tro
2007-04-02, 23:02
tro mig, du vill inte jobba i en matbutik om du bara får sitta i kassan alltså.. det är psykisk tortyr, bokstavligt talat, beroende på hur du är som person liksom. jag är inte världens mest extroverta person, och ajg sitter i kassan endast där jag jobbar.. såg att du inte gillade när saker tar tid, då ere verkligen inte din grej, kassan :P

Angel
2007-04-02, 23:04
Vilken stress o behöva sälja för 20 000 varje månad annars får du ej lön?

Vad är det du ska sälja?

Vinter
2007-04-02, 23:25
Jag jobbade ett tag som medlemsvärvare för läkare utan gränser, visst det är ett deltidsjobb 3-4dar 6timmar, men ganska bra betalt (110kr/h) och man känner faktiskt att man gör lite nytta. Kan rekommendera att testa jobba som värvare för dylikt om man är lite social. Några månader över sommaren är perfekt.

mela
2007-04-03, 05:11

Säljer jag för 20k får jag 16k.

Jag trivs bra med anställningsvillkoren och jag fattar inte varför ni klagar så förbannat. Det är MITT jobb, MITT liv och MINA villkor.

MasterChief
2007-04-03, 05:45

Jag trivs bra med anställningsvillkoren och jag fattar inte varför ni klagar så förbannat. Det är MITT jobb, MITT liv och MINA villkor.

De är socialdemokrater.

mela
2007-04-03, 05:52
De är socialdemokrater.

Tydligen :D Eller bara extremt pessimistiska (stava?)

Jag tror att man kan gå hur långt som helst med viljan och motivationen till att arbeta HÅRT.

Nu ska jag iaf cykla till jobbet. Mina första samtal kommer att genomföras idag :thumbup:

Angel
2007-04-03, 05:57
berätta hur de gick sen!!

O vad e det du säljer? E det tidningsprenumationer kan de ju va jäkligt taskigt o komma upp i 20k. Är de någon som kostar 10k styck är det kanske lättare (fast svårare o sälja)

rono
2007-04-03, 06:57
berätta hur de gick sen!!

O vad e det du säljer? E det tidningsprenumationer kan de ju va jäkligt taskigt o komma upp i 20k. Är de någon som kostar 10k styck är det kanske lättare (fast svårare o sälja)

Mobiltelefoner och abbonemang till företag fattade jag det som.

everete
2007-04-03, 07:34
Arbestlöshet är väl det bästa sedan färdigrostat bröd.?
Hur ska folk annars kunna WOWa

Pellefant
2007-04-03, 09:59
Lycka till med arbetet mela och dagens första samtal. :)

På en del telefonsäljararbeten så kan man få sitta och medlyssna när de som säljer bra ringer, då brukar man kunna snappa upp lite tips.

psirus
2007-04-03, 10:14
Lycka till Mela, ring mig så ska jag köpa några strumpor av dig :D

Tigerkotten
2007-04-03, 11:03

"10000 som garantilön tycker jag är bra. Jagmåste sälja för 20k för att få dem, annars förlorar företaget på att ha mig där och jag tjänar inte på det heller. Så det är 30% på det jag har sålt också."

Du gör mig snurrig? :D

Måste du sälja något för att nå upp till de 10k?
Du får det att låta som att du behöver sälja för 20k, men sen säger du om du säljer för 20k får du 16k i lön.

Förstår att det är 10k i grund(om du säljer för 20k?), sedan 30% på det du sålt dock.

mela
2007-04-03, 11:52
För att svara Angel på något som står på 78956347865789364 ställen i tråden, det är telefoner och abonnemang till företag eller företagarnas familjer/liknande.

Jag måste sälja för 20k för att få vara kvar på företaget (gäller dock inte första månaden.) När jag nått 20k får jag 30% på dessa 20k (alltså 6k) samt 10k i garantilön. Sedan fortsätter jag förhoppningsvis att sälja, 16k innan skatt är bara 11,5k vilket inte är alltför mkt att hurra för.

Bonusar:
40k = 1k
60k = 3k
80k = 6k
100k = 10k
Samt 30% på allt sålt här med då.

Har lunch nu och ska ringa mitt första samtal, till en advokatfirma, nu efter lunch.

Lellan
2007-04-03, 12:38
För att svara Angel på något som står på 78956347865789364 ställen i tråden, det är telefoner och abonnemang till företag eller företagarnas familjer/liknande.

Jag måste sälja för 20k för att få vara kvar på företaget (gäller dock inte första månaden.) När jag nått 20k får jag 30% på dessa 20k (alltså 6k) samt 10k i garantilön. Sedan fortsätter jag förhoppningsvis att sälja, 16k innan skatt är bara 11,5k vilket inte är alltför mkt att hurra för.

Bara jag som fortfarande inte fattar då. Får du, eller får du inte ut lön efter denna månadens jobb om du inte kommit upp i 20 k? Får du garanterat ut lön efter första månaden, dvs 10 k (så så skatt på det).. men för att få stanna behöver du sälja för minst 20 k för att det inte bara ska bli en månads anställning?

Bonusar:
40k = 1k
60k = 3k
80k = 6k
100k = 10k
Samt 30% på allt sålt här med då.

Har lunch nu och ska ringa mitt första samtal, till en advokatfirma, nu efter lunch.

Oki, ska hålla tummarna nu då! :thumbup:

Tigerkotten
2007-04-03, 13:19
Mmm undrar också hur det är ang första månaden :D

Önskar dig iaf lycka till, men jag tror att det kan bli svårt. Skulle ju vara drygt om du ska jobba sen 1månad o når upp i ca 17k. Yippi 5k innan skatt eller så då.

Har du spanat hur det gått för andra där? Hur länge de jobbat etc? Vad de ligger runt?

mela
2007-04-03, 13:24
Har du spanat hur det gått för andra där? Hur länge de jobbat etc? Vad de ligger runt?

Det är ett nytt företag men de flesta ligger mellan 40-80k/månad. I sälj alltså.

chidde
2007-04-03, 14:17
en sak verkar vara bra med jobbet, melish har ju kolozzeum på kontoret :D
skulle du vara trött i örat kan du alltid komma in här och söka inspiration

mela
2007-04-03, 14:22
en sak verkar vara bra med jobbet, melish har ju kolozzeum på kontoret :D
skulle du vara trött i örat kan du alltid komma in här och söka inspiration

Jag sitter här när jag är för grinig för att ringa..typ nu dåmin röv värker:D

rono
2007-04-03, 14:23
haha du ger väl inte upp redan ? :)

mela
2007-04-03, 14:23
haha du ger väl inte upp redan ? :)

Nej. Men jag är sjukt trött iodag och har PMS :P

rono
2007-04-03, 14:25
Nej. Men jag är sjukt trött iodag och har PMS :P

Har du sålt något då ?

Röda_Lacket
2007-04-03, 14:25
grattis till jobbet.... Hoppas verkligen det är ett seriösare säljar jobb än en polare till mig som är en av dem duktigaste någonsin på att snacka inte fick ihop sin jävla kvot och fick sluta :-(.

Give them an offer they cant refuse

mela
2007-04-03, 14:26
Har du sålt något då ?

Inte än nej. Bara ringt 3 företag än. Suttit och lyssnat på andra och sådant innan.

bubbe
2007-04-03, 14:41
40-80k per månad är ca 2000-4000 per dag då. Bara att ställa in siktet och kör hårt ser bra ut!

mela
2007-04-03, 14:42
40-80k per månad är ca 2000-4000 per dag då. Bara att ställa in siktet och kör hårt ser bra ut!

Yes. Jag börjar som fan nästa vecka då jag fått in rutinerna och samtalsvanorna. Aldrig hänt att någpn säljer första veckan.

Noodles
2007-04-03, 14:44
Yes. Jag börjar som fan nästa vecka då jag fått in rutinerna och samtalsvanorna. Aldrig hänt att någpn säljer första veckan.

Ungefär hur lång tid tar ett genomsnittligt samtal?

mela
2007-04-03, 15:12
Ungefär hur lång tid tar ett genomsnittligt samtal?

beror på hur seg kunden är, vissa velar en massvis, annars tar det 4-5 min kanske.

Yes
2007-04-03, 15:17
Jag fick iväg 12 abb första veckan. Första kunden satte jag strax innan jag slutade på första dagen.

Sätt igång och jobba nu! ;)

mela
2007-04-03, 15:18
Jag fick iväg 12 abb första veckan. Första kunden satte jag strax innan jag slutade på första dagen.

Sätt igång och jobba nu! ;)

Har fortfarande PMS och pallar NOLL att vara trevlig :(

Yes
2007-04-03, 15:22
Har fortfarande PMS och pallar NOLL att vara trevlig :(
Skitjobbigt när man är på sånt humör(inte för jag vet hur PMS är, men ändå... :D ).

Prova vara neutral istället, om trevlig inte funkar. Bättre det än falsk trevlighet iaf. Annars hjälper det att försöka le lite när du pratar. Det "hörs" på andra änden.

mela
2007-04-03, 15:23
Skitjobbigt när man är på sånt humör(inte för jag vet hur PMS är, men ändå... :D ).

Prova vara neutral istället, om trevlig inte funkar. Bättre det än falsk trevlighet iaf. Annars hjälper det att försöka le lite när du pratar. Det "hörs" på andra änden.

Jo, jag vet. Men jag väntar hellre till imorn isf, sitter och kollar upp nummer nu. Så kan jag ringa som fän imorn :MrT:

Yes
2007-04-03, 15:37
Ett tips är att inte bry dig för mycket om vilka du ringer. Det sätter bara upp onödiga spärrar eller förväntningar. Visst, det kan vara bra att anpassa snacket lite efter om det är ett större eller mindre företag, men annars ska det inte spela någon roll.

Är det ett större företag skulle jag hellre försöka boka in ett möte, "för att presentera olika produkter och lösningar vi har att erbjuda". På Telenor hade vi ju också mobilt kontor som är jäkligt svårt att förklara på telefon. När det handlade om kunder med 30+ abbonemang kunde man också ta hjälp av Telenors egna säljare, som har möjlighet att göra lite bättre avtal än vad vanliga återförsäljare kan.

Hursomhelst, på större företag kan det vara bättre att låta mer "proffsig". När det är ett mindre företag kan man anpassa snacket lite mer efter kunden.

Annars är det bara att ringa på. :)

mela
2007-04-03, 15:39
Ett tips är att inte bry dig för mycket om vilka du ringer. Det sätter bara upp onödiga spärrar eller förväntningar. Visst, det kan vara bra att anpassa snacket lite efter om det är ett större eller mindre företag, men annars ska det inte spela någon roll.

Är det ett större företag skulle jag hellre försöka boka in ett möte, "för att presentera olika produkter och lösningar vi har att erbjuda". På Telenor hade vi ju också mobilt kontor som är jäkligt svårt att förklara på telefon. När det handlade om kunder med 30+ abbonemang kunde man också ta hjälp av Telenors egna säljare, som har möjlighet att göra lite bättre avtal än vad vanliga återförsäljare kan.

Hursomhelst, på större företag kan det vara bättre att låta mer "proffsig". När det är ett mindre företag kan man anpassa snacket lite mer efter kunden.

Annars är det bara att ringa på. :)

Skiter i vilka (förutom om det är typ Kyrkan eller SAAB eller sådär) Annars ringer jag alla. Men just nu ringer jag inte kunder som inte har telenor, dem sparar vi till nästa vecka. Det är förvirrande det här :Virro

Det är små/medelföretag.

Yes
2007-04-03, 15:47
Svenska Kyrkan kan vara en potentiell guldgruva! Hade en arbetskamrat som var nära att sälja in sig där. Själv bearbetade jag alla Stockholms kommuner som var på väg att göra en alldeles enorm upphandling... bara det inte varit för någon jäkla säljare från Telenor som redan var där och förstörde mina drömmar om enorm rikedom...

Ehm... poängen är alltså att det går i princip att sälja till alla. Dock bör man inte lägga för mycket fokus vid storföretag eftersom det är såpass osannolikt samt att det tar mycket tid, men ring ändå allt på listan.

mela
2007-04-03, 15:53
Svenska Kyrkan kan vara en potentiell guldgruva! Hade en arbetskamrat som var nära att sälja in sig där. Själv bearbetade jag alla Stockholms kommuner som var på väg att göra en alldeles enorm upphandling... bara det inte varit för någon jäkla säljare från Telenor som redan var där och förstörde mina drömmar om enorm rikedom...

Ehm... poängen är alltså att det går i princip att sälja till alla. Dock bör man inte lägga för mycket fokus vid storföretag eftersom det är såpass osannolikt samt att det tar mycket tid, men ring ändå allt på listan.

OKay. Ska tänka på det. SKänker dock LO till någon annan *whistle*

Yes
2007-04-03, 15:56
Nej! Trakassera dem!

Pellefant
2007-04-03, 16:02
Nej! Omvänd dem!

Denstillasittande
2007-04-03, 16:20
Vad är de man lär sig på de dära upplärningsdagarna egentligen ?

Har själv börjat nytt jobb idag. Grävit hål hela dagen i de fina vädret mycket givande och kul !

mela
2007-04-03, 16:45
Vad är de man lär sig på de dära upplärningsdagarna egentligen ?

Har själv börjat nytt jobb idag. Grävit hål hela dagen i de fina vädret mycket givande och kul !

Vad de olika abonnemangen innebär. Lite simpel matte. Hur datorerna fungerar. Hur man avslutar en affär ectect

Angel
2007-04-03, 19:59
Ja Mela 16k är jäkligt taskig ingångslön, typ det ja kommer få med,