handdator

Visa fullständig version : "Hormonfel hos var femte överviktig"

Rhino
2007-03-28, 13:19
Enligt artikel i tidningen City i dag så kan sköldkörtelsjukdomen Hypotyreos ligga bakom fetmaproblem hos upp till var femte överviktig, mestadels kvinnor. Sjukdomen sänker ämnesomsättningen vilket försvårar viktnedgång. Undersökningen som man refereras till är visserligen ganska liten, 144 undersökta greker, men lite intressant ändå.

http://www.city.se/halsa/1.613906

Raggis
2007-03-28, 13:23
Intressant :)

Guybrush
2007-03-28, 19:56
Japp, intressant. Har själv en kompis (tjej) som är överviktig och har kämpat i motvind i många år. Till sist gick hon till läkare och fick fastställt att hon hade sköldkörtelproblem och knaprar nu tabletter för detta. Hon har blivit smalare *rolleyes*

Eddie Vedder
2007-03-28, 19:58
Japp, intressant. Har själv en kompis (tjej) som är överviktig och har kämpat i motvind i många år. Till sist gick hon till läkare och fick fastställt att hon hade sköldkörtelproblem och knaprar nu tabletter för detta. Hon har blivit smalare *rolleyes*

Ja struma är väldigt vanligt förekommande hos tjejer, syrran va i exakt samma sits å knaprar piller livet ur nu.:(

Man kan ha både överdriven produktion av sköldkörtelhormon och nedsatt, beroende på vilket så är ens ämnesomsättning överdivet hög vilket ofta leder till att man blir väldigt smal alternativt att ämnesomsättning istället blir lägre.

Kimpaa
2007-03-29, 14:28
Är det bara jag eller har nån annan börjat känna att kvinnor inte kan ha det lätt när allt verkar vara "okänd kvinnosjukdom" enligt expressen och aftonbladet, inte undra på att folk verkar bli mer och mer paranioda nuförtiden.

Tintomara
2007-03-29, 14:55
Hypothyreos går det ju i alla fall upptäcka genom blodprov. Inget man behöver gå omkring och undra över.

CoolHandLuke
2007-03-29, 23:09
Vatten är blött. Det som vore intressant att veta är _varför_ så många har sköldkörtelproblem och _varför_ skulle så många behöva äta medicin i resten av sitt liv för att leva 'normalt'?

Mantus
2007-03-30, 02:21
[QUOTE=Eddie Vedder;2191304]Ja struma är väldigt vanligt förekommande hos tjejer, syrran va i exakt samma sits å knaprar piller livet ur nu.:(

QUOTE]

Så farligt är det väl inte, får man piller så är väl allt lugnt. Min farmor fick gå i flera år innan hon fick piller. Hon började tappa håret och blev paranoid innan hon fick reda på problemet och vips med medicin försvann problemen. Hänjde på sjuttiotalet så det går väl mycket snabbare att bestämma om det är struma nuförtiden. Struma verkar dock vara rätt vanligt förekommande bland kvinnorna i min släkt hoppas mina framtida barn inte drabbas.

Ganymedes
2007-03-30, 08:12
Och jag som trodde det berodde på sämre livsstil och massa fet mat. Men sköldkörteln blir väl sämre ju mer McDonalds som öppnas antar jag.

Trance
2007-03-30, 09:26
Och jag som trodde det berodde på sämre livsstil och massa fet mat. Men sköldkörteln blir väl sämre ju mer McDonalds som öppnas antar jag.

Det är ett rätt elitistiskt sätt att se på det. Många som är överviktiga har ju faktiskt rätt mycket svårare än normala människor att hålla vikten. Att alltid vara jättehungrig när man ätit rätt mängd mat är ju rätt hårt.

Dnepr
2007-03-30, 09:32
Det är ett rätt elitistiskt sätt att se på det. Många som är överviktiga har ju faktiskt rätt mycket svårare än normala människor att hålla vikten. Att alltid vara jättehungrig när man ätit rätt mängd mat är ju rätt hårt.

Mycket av hungern tror jag även kan bero på att en överviktig är van att äta många kcal, rätt mycket för mycket, men helt plötsligt så ska personen ligga på underskott. Därför tror jag mycket av hungern kan bero på det, hoppet i kcal blir mycket större än för en mer normalviktig.

Trance
2007-03-30, 09:37
Mycket av hungern tror jag även kan bero på att en överviktig är van att äta många kcal, rätt mycket för mycket, men helt plötsligt så ska personen ligga på underskott. Därför tror jag mycket av hungern kan bero på det, hoppet i kcal blir mycket större än för en mer normalviktig.

Ja helt klart för vissa, det märker man ju själv att desto mer man är van att äta desto hungrigare blir man. Men jag pratade mest om de med hormonrubbningar eller andra varianter, det finns ju helt enkelt dem som för att hålla sig på en normal nivå så krävs det att de går hungriga om de äter normal kost.

pragmatist
2007-03-30, 13:08
En alternativ rubrik till artikeln skulle ju kunna vara "4 av 5 överviktiga kvinnor har fullständigt normal ämnesomsättning". ;)

Ganymedes
2007-03-30, 13:19

Tråkigt att du tolkar det så. Jag har en överrepresentation av överviktiga i min släkt, och det är underbara människor, så det är inte någon form av elitisk bashing jag sysslar med. Men de, liksom merparten av världens överviktiga, gör det gärna lätt för sig och skyller på benstomme, fel på ämnesomsättning etc. Väldigt få ser något samband i att de vräker i sig fet mat dagligen och rör sig alldeles för lite....

anti88
2007-03-30, 13:32
mycket Intressant....

machine gun
2007-03-30, 14:06
Blodprovet kostar 12 kr för landstinget, är man orolig är det bara att gå till vårdcentralen. Hra man det i släkten bör man göra det eftersom det verkar vara ärftligt.

Andra symptom än övervikt är hos de personerna trötthet, apati, depression, nedsatt aptit (och trots detta viktuppgång), förstoppning osv. Hela kroppen går på sparlåga.

Min mamma hade det motsatta, hypertyreos, då går ämnesomsättningen på högvarv så att man rasar i vikt trots ökad aptit, får hjärtklappning osv. Där får man stråla sönder sköldkörteln med radioaktivt jod för att på så sätt skapa en hypotyreos, som man behandlar med Levaxin på precis samma sätt som med personer med ursprunglig hypotyreos. Det är vanliga och allvarliga sjukdomar, men som tur var är de lättbehandlade i dagens läge.

Yes
2007-03-30, 15:56
Hurpass nedsatt brukar ämnesomsättningen bli?

shut teh face
2007-03-30, 17:47
Ja det stämmer i många fall. Även om folk snackat om att det inte finns något sådant.

Jag väger 110 pannor på 187 cm, medan tjejen väger 53 kg på ja 175 cm.

Hon äter mer än mig, spela roll om det är olika olika dagar. Hon äter alltid mer än mig. :)

machine gun
2007-03-30, 17:52
Hurpass nedsatt brukar ämnesomsättningen bli?

Det går gradvis. Från marginellt tröttare till koma. Man söker oftast läkarhjälp när man känner att man är så pass trött att man inte orkar med vardagen. Risken finns dock att man kan bli feldiagnosticerad som deprimerad, men oftast brukar man kolla sköldkörtelhormonvärden på alla patienter som kommer in med trötthetssyndrom (i samband med att man kollar järnvärden, B12 mm).

machine gun
2007-03-30, 17:56
Ja det stämmer i många fall. Även om folk snackat om att det inte finns något sådant.

Hon äter mer än mig, spela roll om det är olika olika dagar. Hon äter alltid mer än mig. :)

Det lär iofs inte bero på hypotyreos, då det är en sjukdom och du skulle märkt om du hade den. Däremot pratar man mer och mer om NEAT (Non Exercise Activity Thermogenesis) som avgörande faktor för hur lätt eller svårt personer har för att automatiskt anpassa sin energiförbrukning efter energiintaget. I vissa studier har man funnit att normalviktiga ofta har en större benägenhet att bli motoriskt oroliga vid energiöverskott (och därmed öka sina energiutgifter) än vad överviktiga har.

Trance
2007-03-30, 19:33

Detta är allvarliga sjukdomar som gör att man mår dåligt. Tjejen kanske rör sig massor mer än dig eller så äter du mycket mer andra mål, hon kanske bara äter två mål och jättelite frukost när du äter 5.

shut teh face
2007-03-30, 19:56
Detta är allvarliga sjukdomar som gör att man mår dåligt. Tjejen kanske rör sig massor mer än dig eller så äter du mycket mer andra mål, hon kanske bara äter två mål och jättelite frukost när du äter 5.
De flesta dagar äter hon mer, och motionerar gör ingen av oss i princip. Och jag jobbar dessutom, inte hon. Det som grejen är tror jag, är att vissa dagar kan hon vara utan mat i princip, när det är mensdag, när man är lite bakfull osv.
Jag är en person som äter alla dagar, men inte dåligt.

Fast jag är kluven, vissa saker säger mig att vissa personer har högre ämnesomsättning, men andra faktorer kan säga emot, en sak är det som händer med henne; ibland äter inget.

machine gun
2007-03-30, 23:30
Fast jag är kluven, vissa saker säger mig att vissa personer har högre ämnesomsättning, men andra faktorer kan säga emot, en sak är det som händer med henne; ibland äter inget.

Det pekar som sagt mot att NEAT är boven i dramat. Om hon inte äter vissa dagar så har du ju dock svaret där.

Yes
2007-03-31, 03:33
Det går gradvis. Från marginellt tröttare till koma. Man söker oftast läkarhjälp när man känner att man är så pass trött att man inte orkar med vardagen. Risken finns dock att man kan bli feldiagnosticerad som deprimerad, men oftast brukar man kolla sköldkörtelhormonvärden på alla patienter som kommer in med trötthetssyndrom (i samband med att man kollar järnvärden, B12 mm).
Aha, okej, så det är ett tillstånd som blir gradvis sämre? Är det ett kroniskt tillstånd också, som inte går att bota?

Angel
2007-03-31, 11:23
Jag fick själv diagnosen när jag var i 16års åldern, åt Levaxin några år och mådde mycket bättre, sedan fick jag något knäpp och slutade tvärt med de själv. för något år sedan gick ja tillbaka till läkaren eftersom ja upplevde samma symtom, men han ville inte ge mig Levaxin igen (han visste inte ens va ja pratade om först). Har länge gått o tänkt på att jag ska ringa VC igen och be om tid, gäller bara att ta sig i kragen och göra det.

Doktorn
2007-03-31, 11:47
Blodprovet kostar 12 kr för landstinget, är man orolig är det bara att gå till vårdcentralen. Hra man det i släkten bör man göra det eftersom det verkar vara ärftligt.

Andra symptom än övervikt är hos de personerna trötthet, apati, depression, nedsatt aptit (och trots detta viktuppgång), förstoppning osv. Hela kroppen går på sparlåga.

Min mamma hade det motsatta, hypertyreos, då går ämnesomsättningen på högvarv så att man rasar i vikt trots ökad aptit, får hjärtklappning osv. Där får man stråla sönder sköldkörteln med radioaktivt jod för att på så sätt skapa en hypotyreos, som man behandlar med Levaxin på precis samma sätt som med personer med ursprunglig hypotyreos. Det är vanliga och allvarliga sjukdomar, men som tur var är de lättbehandlade i dagens läge.

Stråla sönder körteln med radioaktivt jod gör man väl först vid recidiv efter medikamentel behandling (tionamider)? Iof hög recidiv frekvens, så ofta nödvändigt att gå videre med annan behandling som operation/strålning men dessa är fortfarande inte första val?

Erik__
2007-08-30, 16:59
känns ju bra att de med alla orsaker lyckats utesluta kass livsstil som orsak till fetma.

Tolkia
2007-08-30, 21:05
Orka bumpa en tråd från i mars för att grina lite?

everete
2007-09-01, 08:56
Kan tyroideaproblemen ha något att göra med att personerna just är feta och har misskött sin kropp?