handdator

Visa fullständig version : Skaffa körkort

Purren
2007-03-28, 09:28
Hur lång tid tar det att skaffa körkort, om man startar från noll koll, och lägger ner hyfsat mycket tid på det?

Är det orealistiskt att tänka runt tre, fyra månader?

Halldin
2007-03-28, 09:39
Gå en intensivkurs så kan du klara det på kortare tid än så.

Mental
2007-03-28, 09:42
En tjejkompis till mig åkte till ett mindre norrländskt samhälle och tog en intensivkurs på en vecka, totalt 8 dagar från inskrivning till avklarat förarprov.
Då bodde hon på ett vandrarhem som abonerades av bilskolan, körde en lektion på förmiddagen, pluggade sedan teori under dagen och sedan ett enkel eller dubbelpass på eftermidagen. totalt tog hon runt 20 körlektioner, så det blev inte helt gratis. Men utan privat övningskörning och brottom så kostar det ju en del.

champion
2007-03-28, 09:53
Gå en intensivkurs så ska du klara det på 1v. Du lär dig allt från grunden till toppen.

Liten Men Fet
2007-03-28, 10:58
Gå en intensivkurs så ska du klara det på 1v. Du lär dig allt från grunden till toppen.

Mnja, om man aldrig sett en bil eller kört en innan så är det inte så enkelt. Vad menar du med toppen?
På en vecka kan man bli så pass bra att man klarar uppkörningen och inte kan ge sig ut i vanlig trafik utan att vara en potential livsfara. Men det tar år och tusentals mil innan man blir en bra förare. Då menar jag inte vem som kan göra snyggast handbromssladdar.

jokkan
2007-03-28, 12:14
Menar det, känns som om man borde övningsköra x antal månader med sina föräldrar innan man ens funderar på att ta körkort

petersson
2007-03-28, 12:24
Känner till flertalet personer som tagit körkort hastigt och de brukar inte tordas köra i stan eller öht när det är dåligt väglag. Känns ju lite snett :Virro

Daniiiel
2007-03-28, 12:44
Jag har tagit totalt 9-10 körlektioner nu och när jag började på körskolan så började jag i princip från noll. Så på de lektionerna så har jag från att knappt kunna starta bilen gått till att köra relativt problemfritt i stan i rusningstrafik.

Kör 2 gånger i veckan på körskolan och plugga teori som fan så behöver det verkligen inte ta mer än 2 månader.

Hardcore_pb
2007-03-28, 12:50
det tog för mig ungefär 3 månader! Men har många vänner som tagit det fortare än så, allt beror på hur motiverad du är...

Liten Men Fet
2007-03-28, 15:53
Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel att ta körkortet på en intensivkurs, men precis som när man tar det på "vanligt" sätt så måste man fortsätta öva när man tagit kortet. Köra i stan och inte göra som många att dom inte kör bil alls knappt utan bara nån gång per halvår. Då tycker jag man lika gärna kan lämna in körkortet igen.

Kabuto
2007-03-28, 15:57
Intensivkurs 2 veckor sen är det klart

Garnax
2007-03-28, 16:10
Tycker du ska skippa intensivkursen och lära och köra normalt och blanda körning i körkola och körning hemma. Du blir en bättre förare helt enkelt

Kör 1-2 lektioner med bilskolan i veckan och en 10h i veckan hemma, så kan du väl sikta på att ha lappen på en 2-3 månader eller något.

Intensivkurser lär dig visserligen det du behöver kunna men det är en sak att veta vad du borde göra och känna dig helt säker och bekväm bakom ratten
så du kan göra det när du måste.

En sak är att du t.ex kommer kolla rätt nära framför bilen när du kör, ögonen låsta på bilen framför om du har en sådan osv. När du får en annan säkerhet i körningen tittar du så långt fram som möjligt och har god tid på dig att planera din körning och ta kloka och inte hastiga beslut för att du inte såg något.

Tar flera månaders körande innan man känner den säkerheten, inget du kan få på 1-2 veckors intensiv...

-Niklas-
2007-03-28, 16:58
Från de att jag började till jag hade kortet i handen tog de runt 1.5 månad för mig.
Tog några lektioner, 3 veckor senare halkan, 1 vecka senare uppskrivning sen 2 veckor efter de uppkörningen. Peace of cake.

Kan dock tillägga att jag körde ganska hyffsat innan jag skrev upp mig på bilskolan.

Empe
2007-03-28, 17:34
Har tagit 25 månader för mig hittills. Började när jag var 16. Gjorde teoriprovet dagen efter jag fyllde. Uppkörningen exakt en månad efter det. Nästa uppkörning onsdag nästa vecka. Har kört med körskolan EN gång, när jag skulle göra halkkörning.

shut teh face
2007-03-28, 17:41
Teorikurs inkl. bok: cirka 1500 kr
Halkkörning: ?
Uppkörning: ?
Teoriprov: ?
10 lektioner : cirka 5000 kr

Så cirka tio tusen kronor och två veckor, så kan man klara det.
Ett tips: lär dig växla, koppla innan du går till bilskolan. Mycket pra om du fixar dragläge innan också..

mangemani
2007-03-28, 17:53
beror helt på hur intresserad du är.
intresse=studerar bättre/övningskör bättre=lär dej fortare=körkort fortare.

mela
2007-03-28, 18:52
Jag började visserligen när jag va 16.Körde på parkering, men med månaders mellanrum.
Hade jag lagt ihop allt mitt och kört varje dag, hade det kanske tagit 3 veckor. Jag körde inte mer än så innan.

Sedan är det väl halka, teoriprov å shit med som yar tid,

dojjan
2007-03-28, 18:57
3-4 mån är lite om du är helt grön dvs. aldrig suttit i en bil (bakom ratten). Jag tog nyligen mitt och gick 5 mån på körskola, ca 1 lektion i veckan + körde hemma. Innan jag började hade jag kört ett par gånger hemma.

mela
2007-03-28, 19:01
3-4 mån är lite om du är helt grön dvs. aldrig suttit i en bil (bakom ratten). Jag tog nyligen mitt och gick 5 mån på körskola, ca 1 lektion i veckan + körde hemma. Innan jag började hade jag kört ett par gånger hemma.

Skojjar du. FEM månader på körskola!? Varför i..!? :MrT:

Moonstrikes
2007-03-28, 21:36
Jag övningskörde i ungefär ett och ett halft år innan jag skaffade körtkort, gick på körskola i mer än 6 månader och tog nog 35+ lektioner. Men nu kan jag köra bil i alla fall ^^

Empe
2007-03-28, 21:44
Teorikurs inkl. bok: cirka 1500 kr
Halkkörning: 1500
Uppkörning: 1045
Teoriprov: 180
10 lektioner : cirka 5000 kr

Så cirka tio tusen kronor och två veckor, så kan man klara det.
Ett tips: lär dig växla, koppla innan du går till bilskolan. Mycket pra om du fixar dragläge innan också..

Fyllde i med aktuella priser i västmanlands län. Det borde vara snarlika priser i övriga sverige också, förutom norrland där man kan göra halkkörning gratis var som helst året runt.

David86
2007-03-28, 22:45
Känner till flertalet personer som tagit körkort hastigt och de brukar inte tordas köra i stan eller öht när det är dåligt väglag. Känns ju lite snett :Virro
Samtidigt är de värt en eloge att dem lämnar bilen hemma om dem inte anser sig kunna framföra den säkert, hellre de än att ge sig ut och hoppas på de bästa :)

jokkan
2007-03-29, 00:53
Jag övningskörde i ungefär ett och ett halft år innan jag skaffade körtkort, gick på körskola i mer än 6 månader och tog nog 35+ lektioner. Men nu kan jag köra bil i alla fall ^^

35 lektioner? Min kusins tjej tog 15 och det tyckte jag var ruggit mycket. 35 lektioner hade gått på 20k här.. *mini*