handdator

Visa fullständig version : Kort Svensklektion.

Fatalist
2007-03-26, 18:34
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point?

Och jag har bara läst SveB...

DanielF
2007-03-26, 18:38
O K O.k Ok.
;)

Zakath
2007-03-26, 18:42
Vill tillägga att det heter vår, inte våran. :) (Tittar på Trances drogtråd.)

Lellan
2007-03-26, 18:43
Jag kan få spel på grammatiskt korrekta meningar i ett forum. Det är ju meningen att man ska spy ur sig saker, tangenterna ska rassla. Så länge det inte är alltför många särskrivningar och stavfel fattar man ju poängen.

Ibland sticker det till i mig, särskilt när jag börjar meningar med "Men" fast jag ignorerar det och det ger mig en skön avslappning. Testa!

Svenska språket är för övrigt ingen exakt vetenskap utan ett språk under konstant omvandling, det folk vill kalla förfall kan ses som en högre grad av förfining.. ;)

jesuz
2007-03-26, 18:53
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point?

Min svensklärare i gymnasiet påstod dock att även alternativet "osv." är minst lika korrekt som att sätta punkt mellan de förkortade orden så länge man är konsekvent och undviker att sätta punkter på fel ställen.
Dessutom korrekturläste han bla. för svenska akademin så jag tror han vet vad han snackar om.

Sedan finns det ju bra mycket viktigare språkfel att peka på, ifall man nu vill vara sån, som tex. hur mycket folk särskriver samt hur svårt folk har att änvända skiljetecken o. dyl. ibland.

Lellan
2007-03-26, 18:53
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller (ska "eller" användas på detta sätt förutsätts att "antingen" stått i föregående satsen, förslagsvis före ordet "punkt" där man innan punkt lagt till "en". Dessutom ska det efter "eller" stå ordet "så" och en punkt efter "alls". Satsen som följer påbörjas exempelvis: "Alternativt kan man.." och ersätter "utan" med det och ta bort r:et i ordet "separerar") sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point? (Dessutom bör samma språk användas genomgående i texten, om inte bör språket som används inte vara i talspråksform om övrigt skrift är korrekt svenska. Eventuellt hade du kunnat skriva "Do you get my point?" för att följa på den inslagna vägen)

Och jag har bara läst SveB... (Eftersom du benämnt de korrekta formerna för förkortningar bör Svenska B således enligt det givna resonemanget skrivas Sve.B alternativt Sve B)

;)

Allan
2007-03-26, 19:08
Det finns en tråd som heter Språklådan, där man kan roas och oroas kring språket.

PowPow
2007-03-26, 19:13
För övrigt är förkortningar något som Svenska språknämnden avråder från, om man inte har platsbrist. Undantag är då det underlättar för läsaren (t.ex. i parenteser), samt vanligt förekommande förkortningar, om orden förekommer många gånger i en text.

Och förkortningar i form av sammandragningar (t.ex. "jfr" = jämför) används varken punkt eller mellanrum. Mellanrum är inte något som rekomenderas in någon form av förkortningar.

Om vi nu ska vara på det viset.

Kwon
2007-03-26, 19:15
osvÄr inte så noggrann på interweb-forum.tex

et alDäremot i tentor och arbeten så är jag extremt noggrann med detta.etc

MasterChief
2007-03-26, 19:19
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller (ska "eller" användas på detta sätt förutsätts att "antingen" stått i föregående satsen, förslagsvis före ordet "punkt" där man innan punkt lagt till "en". Dessutom ska det efter "eller" stå ordet "så" och en punkt efter "alls". Satsen som följer påbörjas exempelvis: "Alternativt kan man.." och ersätter "utan" med det och ta bort r:et i ordet "separerar") sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point? (Dessutom bör samma språk användas genomgående i texten, om inte bör språket som används inte vara i talspråksform om övrigt skrift är korrekt svenska. Eventuellt hade du kunnat skriva "Do you get my point?" för att följa på den inslagna vägen)

Och jag har bara läst SveB... (Eftersom du benämnt de korrekta formerna för förkortningar bör Svenska B således enligt det givna resonemanget skrivas Sve.B alternativt Sve B)

http://0wn3d.dk/owned/owned16.jpg

mela
2007-03-26, 19:22
Du kanske skulle ha skrivit "svensklektion" med liten bokstav också, om du nu skall klaga.

Dumleman
2007-03-26, 19:25
Jag måste bara påpeka att det finns många ämnen till svenskalärare på det här forumet. Skriver någon "bicesp" istället för "biceps" så tar det 5 sec och nån rättar osv.

Palm
2007-03-26, 19:56
det folk vill kalla förfall kan ses som en högre grad av förfining.. ;)

Nu när jag kan gömma mig bakom andra som klagar: *bs*

En del förgriper sig hämningslöst på svenska språket i skydd av den klyschan, i tron att "allt är okej", "det är utveckling av språket", "det som känns bra för mig är rätt för mig", "jag har förföljts av en symfoniorkester i tre års tid", "bla bla bla". Snälla, gör inte det. Skriver man msnfjortisska får man räkna med att bli uppfattad som mindre intelligent. Oavsett om man kan deklamera högvers och författa epos "när man känner för det".

Fed up
2007-03-26, 20:01

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point?

Herregud, är detta verkligen det, rent språkligt, som du stör dig mest på här på kolo? Alla "jag träffade han", alla "för älskad", alla "dem sa att det var bra", och så vidare i all evinnerlighet.

Det där är väl en jäkla skitsak och inget jag bryr mig om i mitt vardagsskrivande, givetvis är jag mer noggrann vid tentor och dylikt så jag iof. inte alls brukar förkorta. Kasus, de/dem och särskrivningar och uppenbara felstavningar av lätta ord är sånt som får mig att tänka att människor är lite korkade, ej exakt korrekt förkortning, felstavning av svåra ord, glömma skriva stor bokstav i början av meningen och dylikt är det icke.

Jag som trodde jag var språkpolisen på detta forum, nu räknar jag kallt med att du kommer piska alla kasus-bovar för all framtid, så slipper jag. Tack för det.

Cilia
2007-03-26, 20:03
Jag måste bara påpeka att det finns många ämnen till svenskalärare på det här forumet.
plz säg att det var ett skämt

Lellan
2007-03-26, 20:05

En del förgriper sig hämningslöst på svenska språket i skydd av den klyschan, i tron att "allt är okej", "det är utveckling av språket", "det som känns bra för mig är rätt för mig", "jag har förföljts av en symfoniorkester i tre års tid", "bla bla bla". Snälla, gör inte det. Skriver man msnfjortisska får man räkna med att bli uppfattad som mindre intelligent. Oavsett om man kan deklamera högvers och författa epos "när man känner för det".

Det tänker jag inte argumentera emot. Däremot är det ett sätt att gallra bort lättlurade, om ett intelligent inlägg är skrivet på msnfjortisska (se där, ett språkligt evolutionssprång.. Något för saol att anamma om några år. Klockrent ord då en stor del av populationen förstår vad som avses utan missförstånd) ser den kloke det visa i inlägget och den mindre intelligente sitter och rättar språkfel.. ;)

Förresten finner jag inget nöje i att uttrycka mig intelligent där jag inte har någon vinning av det utan kan frossa i lägsta nivån av ordbajseri.... såå nice... :cool:

Palm
2007-03-26, 20:10
plz säg att det var ett skämt

Hm, varför heter det inte svenskalärare? Egentligen? Svensklärare borde ju vara något helt annat. Jfr nazismlärare och nazistlärare.

Palm
2007-03-26, 20:22
Det tänker jag inte argumentera emot. Däremot är det ett sätt att gallra bort lättlurade, om ett intelligent inlägg är skrivet på msnfjortisska (se där, ett språkligt evolutionssprång.. Något för saol att anamma om några år. Klockrent ord då en stor del av populationen förstår vad som avses utan missförstånd) ser den kloke det visa i inlägget och den mindre intelligente sitter och rättar språkfel.. ;)

Förresten finner jag inget nöje i att uttrycka mig intelligent där jag inte har någon vinning av det utan kan frossa i lägsta nivån av ordbajseri.... såå nice... :cool:

Ah, ordbajseri. Det är i sig vackert och ännu bättre om det innehåller något. Men det blir ju så fel när, som nämnts tidigare, personen inte kan skilja på han/honom. Eller ännu värre - försöker framstå som bildad genom att använda "dem", men på helt fel platser. Då blir det ungefär samma stämning som i den där Rocky-strippen när folk berättar om pinsamma saker alla gör men aldrig vågar berätta (t.ex. käka glass på toan) och någon, medryckt av stämningen, bekänner att han brukar bajsa i duschen. Det blir liksom lite... ja, du vet.

Dnepr
2007-03-26, 20:23

Precis - stor mening att alltid försöka leka så jävla smart. Det finns ju en risk att det kan bli pinsamt då.

Lellan
2007-03-26, 20:24
Ah, ordbajseri. Det är i sig vackert och ännu bättre om det innehåller något. Men det blir ju så fel när, som nämnts tidigare, personen inte kan skilja på han/honom. Eller ännu värre - försöker framstå som bildad genom att använda "dem", men på helt fel platser. Då blir det ungefär samma stämning som i den där Rocky-strippen när folk berättar om pinsamma saker alla gör men aldrig vågar berätta (t.ex. käka glass på toan) och någon, medryckt av stämningen, bekänner att han brukar bajsa i duschen. Det blir liksom lite... ja, du vet.

Oh, ja jag VET... :em: :D

Baskagge
2007-03-26, 20:27
Hm, varför heter det inte svenskalärare? Egentligen? Svensklärare borde ju vara något helt annat. Jfr nazismlärare och nazistlärare.

Båda är korrekta.

Dnepr
2007-03-26, 20:27

Sen när började fjortisska stavas med två s?

Palm
2007-03-26, 20:36
Sen när började fjortisska stavas med två s?

It's my word :whipped:. Jag stavar det hur jag vill. :smash::em:*kissass*

Dnepr
2007-03-26, 20:43
It's my word :whipped:. Jag stavar det hur jag vill. :smash::em:*kissass*

I riktig msn-anda. Bra jobbat. Det var detta jag menade innan med att det kan bli pinsamt när man ska leka smart. Ska man hålla på så får man vara vara riktigt klipsk - men oftast är den typen av människor inte i behov av att leka smarta.

Palm
2007-03-26, 20:48
I riktig msn-anda. Bra jobbat. Det var detta jag menade innan med att det kan bli pinsamt när man ska leka smart. Ska man hålla på så får man vara vara riktigt klipsk - men oftast är den typen av människor inte i behov av att leka smarta.

Precis. :D
(Men du har helt rätt. msnfjortisska bör stavas med två "s".)

Dnepr
2007-03-26, 20:54
Precis. :D
(Men du har helt rätt. msnfjortisska bör stavas med två "s".)

Det är en sak att komma åt en tangent som ligger nära, eller råka skriva ett ord för lite eller för mycket. Men det är nåt helt annat att stava fel. Jag tror det du gjorde kallas stavfel. Enligt en vän jag har, som är med i Mensa, så är det bara korkade personer som inte kan stava riktigt.

Jag stavar aldrig fel.

Fatalist
2007-03-26, 21:02
Du kanske skulle ha skrivit "svensklektion" med liten bokstav också, om du nu skall klaga.

Nä! För det är namnet på min petition.

Fatalist
2007-03-26, 21:03
Herregud, är detta verkligen det, rent språkligt, som du stör dig mest på här på kolo? Alla "jag träffade han", alla "för älskad", alla "dem sa att det var bra", och så vidare i all evinnerlighet.

Det där är väl en jäkla skitsak och inget jag bryr mig om i mitt vardagsskrivande, givetvis är jag mer noggrann vid tentor och dylikt så jag iof. inte alls brukar förkorta. Kasus, de/dem och särskrivningar och uppenbara felstavningar av lätta ord är sånt som får mig att tänka att människor är lite korkade, ej exakt korrekt förkortning, felstavning av svåra ord, glömma skriva stor bokstav i början av meningen och dylikt är det icke.

Jag som trodde jag var språkpolisen på detta forum, nu räknar jag kallt med att du kommer piska alla kasus-bovar för all framtid, så slipper jag. Tack för det.

Lugn. :laugh:

Palm
2007-03-26, 21:09
Det är en sak att komma åt en tangent som ligger nära, eller råka skriva ett ord för lite eller för mycket. Men det är nåt helt annat att stava fel. Jag tror det du gjorde kallas stavfel. Enligt en vän jag har, som är med i Mensa, så är det bara korkade personer som inte kan stava riktigt.

Jag stavar aldrig fel.

Åh, Mensa! :bow: (Men å andra sidan så anser folk i Mensa att alla som inte är med i Mensa är korkade. Jag har minsann också en vän som är med i Mensa.;) Och eftersom ett rejält ord tar mer plats än en bokstav kan det aldrig vara mindre fel än ett stavfel. För övrigt stavar jag fel dagligen.)

Dnepr
2007-03-26, 21:12
Åh, Mensa! :bow: (Men å andra sidan så anser folk i Mensa att alla som inte är med i Mensa är korkade. Jag har minsann också en vän som är med i Mensa.;) Och eftersom ett rejält ord tar mer plats än en bokstav kan det aldrig vara mindre fel än ett stavfel. För övrigt stavar jag fel dagligen.)

Ett rejält ord? /fnissen\

Ett stavfel vittnar om att man är korkad, men ett ord för mycket eller för lite visar bara att man är slarvig.

Vad väljer du? Korkad eller slarvig?

Puss.

rememberence
2007-03-26, 21:15
Nu är inte jag smart, eller ens mer insatt än att jag klarar svenska b på gymnasiet, men anser att bara man gör sig förstådd finns det ingen anledning att bry sig om stavning in i minsta detalj?.

Om det inte handlar om uppsatser eller liknande.

Palm
2007-03-26, 21:48
Ett rejält ord? /fnissen\

Ett stavfel vittnar om att man är korkad, men ett ord för mycket eller för lite visar bara att man är slarvig.

Vad väljer du? Korkad eller slarvig?

Puss.

Söte Göte. Okej, du säger först att jag är korkad som slänger in ett dubbel-s, sedan att det är okej att "komma åt en tangent som sitter nära". Därefter gödslar du din egen mening med ett extra ord och hänvisar till "din kompis i Mensa" (:D) Är det såna snoppar du vill mäta kan jag ju nämna min Nobelprisbelönta kollega *kissass*. Jag är gärna korkad i dina djupa ögon.

Kjamiz.

Dnepr
2007-03-26, 21:51
Söte Göte. Okej, du säger först att jag är korkad som slänger in ett dubbel-s, sedan att det är okej att "komma åt en tangent som sitter nära". Därefter gödslar du din egen mening med ett extra ord och hänvisar till "din kompis i Mensa" (:D) Är det såna snoppar du vill mäta kan jag ju nämna min Nobelprisbelönta kollega *kissass*. Jag är gärna korkad i dina djupa ögon.

Kjamiz.

Jag vet att du är allt annat än osmart, jag läste i nån tråd vad du utbildar dig till eller vilken utbildning du har.

Där ligger nog hela kolo i lä.

Jag har addat dig nu.

Snake
2007-03-26, 22:01
På tal om svenska:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2187366&postcount=17

Lellan
2007-03-26, 22:05
Jag vet att du är allt annat än osmart, jag läste i nån tråd vad du utbildar dig till eller vilken utbildning du har.

Jag har addat dig nu.

Nu har Dnepr också läst "the game" (eller va raggboken hette). Först diss sen *cupid* ...

Dnepr
2007-03-26, 22:07
På tal om svenska:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2187366&postcount=17

Vilken jävla svEnsKaKÖng.

Snake
2007-03-26, 22:08
Vilken jävla svEnsKaKÖg.

jao det kan man lugnt säga det är inte alls speciellt jobbigt att läsa utan punkter och kommatering hur enkelt som helst ibland får jag dock lite ont i huvudet och vill döda folk men det beror nog på roiderna och inte hur folk skriver

Dnepr
2007-03-26, 22:09
Nu har Dnepr också läst "the game" (eller va raggboken hette). Först diss sen *cupid* ...

Palm är smartare än oss tillsammans - men det var lite kul när han gav en liten blotta till besserwissern i mig.

Men han verkar ha blockat mig =/

Lellan
2007-03-26, 22:12
Palm är smartare än oss tillsammans - men det var lite kul när han gav en liten blotta till besserwissern i mig.

Men han verkar ha blockat mig =/

Äh, tala för dig själv.. *slap* (ta inte blockeringen på allvar, säkert nästa kapitel i "the game")

Palm
2007-03-26, 22:13

Jag har addat dig nu.

Men ärligt talat så märker jag ibland att jag måste tänka efter om jag ska skriva något på svenska (är utomlands nu, så det blir mest rotvälska). Och vissa gånger när jag öppnar munnen för att säga något vet jag inte vilket språk som ska komma ut. Så det blir fel här och där :em:. (Fan, "fjortisska"? Jag kommer inte att kunna sova inatt. Alternativt försöker jag komma på en motivering till dubbel-s:et). Hoppas jag inte glömmer lika mycket som Dolph Lundgren sägs ha gjort. Jag får ha Kolozzeum som min livlina till det svenska språket (hehe, skitsmart; ett kroppsbyggarforum som språklig trygghet :D).

Lellan
2007-03-26, 22:15
Palm:

Där det uteslutande pratas fjortisssssska dessutom... Du får nog acceptera ett framtida språkliv likt Dophan el Vickan S... :(

Palm
2007-03-26, 22:23
Palm:

Där det uteslutande pratas fjortisssssska dessutom... Du får nog acceptera ett framtida språkliv likt Dophan el Vickan S... :(

Nåväl. Det är okej. Synd på min ålders hösts författarkarriär bara. Så himla många, totalt obegripliga och ologiska, förkortningar man måste lära sig för att få svart bälte i msnfjortisska. Och smiley-grammatik... *gah!* (Hm, känns bekant...)

Mantus
2007-03-27, 01:07
Jag kan få spel på grammatiskt korrekta meningar i ett forum. Det är ju meningen att man ska spy ur sig saker, tangenterna ska rassla. Så länge det inte är alltför många särskrivningar och stavfel fattar man ju poängen.

Ibland sticker det till i mig, särskilt när jag börjar meningar med "Men" fast jag ignorerar det och det ger mig en skön avslappning. Testa!

Svenska språket är för övrigt ingen exakt vetenskap utan ett språk under konstant omvandling, det folk vill kalla förfall kan ses som en högre grad av förfining.. ;)

Fast nu är det så att "men" kan användas för att börja en mening, ser kanske inte alltid så snyggt ut men inget fel i sig.

aliquis
2007-03-27, 01:28
tex bla mm osv?

aliquis
2007-03-27, 01:32
Fast nu är det så att "men" kan användas för att börja en mening, ser kanske inte alltid så snyggt ut men inget fel i sig.Och ibland vill man börja en mening med och :)