handdator

Visa fullständig version : Behöver fler idéer

LadyG
2007-03-25, 10:36
Ni sitter säkert och ruvar på en massa bra laxrecept, kycklingrecept och andra bra, kalorisnåla maträtter som ni kan dela med er av - jag har helt slut på idéer nu. Det måste vara lättlagat också för jag är fortfarande hyfsat nybörjare i köket och är oerhört svag på impovisationsbiten.

Kan man göra något intressant och energifattigt av en hel kotlettrad utan ben, eller är det dåligt kött?

Lizard
2007-03-25, 11:06
Ni sitter säkert och ruvar på en massa bra laxrecept, kycklingrecept och andra bra, kalorisnåla maträtter som ni kan dela med er av - jag har helt slut på idéer nu. Det måste vara lättlagat också för jag är fortfarande hyfsat nybörjare i köket och är oerhört svag på impovisationsbiten.

Kan man göra något intressant och energifattigt av en hel kotlettrad utan ben, eller är det dåligt kött?

Laxen lägger du en hel sida i ugnen. Strö över alla de kryddor du gillar tills de täcker hela fisken. Brukar gå bra med frystorkade provençalska kryddblandningar plus peppar och salt. Men vad som helst duger faktiskt. Sjuts i i ugnen på 175 - 200 grader i femton minuter och sen är det klart. Vill du vara fin så har du lite vitt vin över laxen innan du kryddar. No work - big pay-off.

Kotlettraden snittar du fickor i och pular in dina kryddor. Det finns färdigriven ingefära att köpa på burk och tillsamman med peppar och salt brukar det få stort + när man serverar. Vitlökar går också bra, gärna med rosmarin som du rullar hela klumpen i tillsamman med peppar och salt. Har du benen kvar (och det hade du inte) så kan du banka över benen med en hammare (det är skoj) så att allt riktigt mosas in i kött och ben. Underhållande. Stek i ugnen, först på maxvärme i fem - tio minuter innan du sänker till 150 - 175 tills klar köttsaft bubblar upp. (Provsnitta en ficka och kolla om det är klart eller använd stektermometer).
På http://www.minosel.se/ finns det flera, enkla, proteinrika low-cal recept att hämta. Nästa vecka har Henrik Ryman, ansvarig för resturang Kalori, komponerat menyerna.

Lizard

LadyG
2007-03-25, 11:19
Tack Lizard :)

Räcker det verkligen med en kvart för att få laxfiléer klara?

Banka på kött är roligt, det är något väldigt underhållande med det faktiskt.

Mental
2007-03-25, 11:55
Tack Lizard :)

Räcker det verkligen med en kvart för att få laxfiléer klara?

Banka på kött är roligt, det är något väldigt underhållande med det faktiskt.

Handlar om hur tillagad man vill ha dem, jag föredrar min lax rå :) men det är ju inte som med kycklingfilé att den måste upp i en viss temperatur, utan man får gå på tycke och smak. ytterligare en variant på laxsida är om du har en med skinnet kvar på. Köp en stor påse billig grov havssalt. häll en saltbädd i långpannan och lägg den tinade laxen på den, riv över det gula av citronskalet. peppra och häv på massor av dill. sen in i ugnen en kvart tjugo minuter. servera med pressad kokt potatis och en grönsallad. Sen kan du slänga ihop en mumsig romsås, finhacka lite rödlök, blanda med cremefraish eller gräddfil, rör i en burk röd stenbitsrom, smaka av med lite pressad citron och ev lite peppar, låt stå och dra medans fisken går klart i ugnen, mycket gott.

Mental
2007-03-25, 12:00
Ang kycklingfilé. Fyll dem!

Tina kycklingfile eller köp färsk, snitta upp en grotta och pula in massor av godsaker, tex soltorkade tomater, oliver, mozarellea, fetaost, bladspenar, basilikkablad pesto eller vad du nu råkar gilla, vira sedan bacon eller lufttorkad skinka runt kycklingfilén och försegla med en tandpetare, bryn i panna för färg och kör sedan klart i ugnen

Raggis
2007-03-27, 21:48
En annan grej, som jag tycker är väldigt gott, är att mala ner kycklingen till färs :D Sen blandar man i det man vill ha. Får icke glömma 1-2 ägg gulor, för att stabilisera färsen.