handdator

Visa fullständig version : Behöver fler idéer

LadyG
2007-03-25, 10:36
Ni sitter säkert och ruvar på en massa bra laxrecept, kycklingrecept och andra bra, kalorisnåla maträtter som ni kan dela med er av - jag har helt slut på idéer nu. Det måste vara lättlagat också för jag är fortfarande hyfsat nybörjare i köket och är oerhört svag på impovisationsbiten.

Kan man göra något intressant och energifattigt av en hel kotlettrad utan ben, eller är det dåligt kött?

Lizard
2007-03-25, 11:06
Ni sitter säkert och ruvar på en massa bra laxrecept, kycklingrecept och andra bra, kalorisnåla maträtter som ni kan dela med er av - jag har helt slut på idéer nu. Det måste vara lättlagat också för jag är fortfarande hyfsat nybörjare i köket och är oerhört svag på impovisationsbiten.

Kan man göra något intressant och energifattigt av en hel kotlettrad utan ben, eller är det dåligt kött?

Laxen lägger du en hel sida i ugnen. Strö över alla de kryddor du gillar tills de täcker hela fisken. Brukar gå bra med frystorkade provençalska kryddblandningar plus peppar och salt. Men vad som helst duger faktiskt. Sjuts i i ugnen på 175 - 200 grader i femton minuter och sen är det klart. Vill du vara fin så har du lite vitt vin över laxen innan du kryddar. No work - big pay-off.

Kotlettraden snittar du fickor i och pular in dina kryddor. Det finns färdigriven ingefära att köpa på burk och tillsamman med peppar och salt brukar det få stort + när man serverar. Vitlökar går också bra, gärna med rosmarin som du rullar hela klumpen i tillsamman med peppar och salt. Har du benen kvar (och det hade du inte) så kan du banka över benen med en hammare (det är skoj) så att allt riktigt mosas in i kött och ben. Underhållande. Stek i ugnen, först på maxvärme i fem - tio minuter innan du sänker till 150 - 175 tills klar köttsaft bubblar upp. (Provsnitta en ficka och kolla om det är klart eller använd stektermometer).