Visa fullständig version : Bild/data-fråga
Upptäckte en väldigt skum grej alldeles nyss.
En av de bilder jag har på mig själv där jag målat över ansiktet med svart färg ses oediterad som "tumnagelbild". Klickar jag på bilden så är det den editerade varianten som syns.
Vad beror detta på ??
/A
hahavaffan
2007-03-22, 21:14
Det lät faktiskt jävligt konstigt. Kanske thumb-filen som är sär. Har du Windows XP?
Det lät faktiskt jävligt konstigt. Kanske thumb-filen som är sär. Har du Windows XP?
Jo..Win XP Pro ....klickar jag på "Den här datorn" och väljer "miniatyrer" så ser jag den oredigerade varianten. Klickar jag på bilden eller tar upp en preview i CS2 så är den redigerad igen :confused:
/A
Arf Pingvin
2007-03-22, 21:55
Tumnageln sparades som originalet såg ut. Det är en egen liten bild som inte uppdaterades när du redigerade stora bilden. Istället för att visa en förminskad version av bilden varje gång så går det snabbare att bara spara en liten tumnagel som extra bild. Man kan se det som att man gör avkall på minne för ökad hastighet.
Tumnageln sparades som originalet såg ut. Det är en egen liten bild som inte uppdaterades när du redigerade stora bilden. Istället för att visa en förminskad version av bilden varje gång så går det snabbare att bara spara en liten tumnagel som extra bild. Man kan se det som att man gör avkall på minne för ökad hastighet.
Okej, tack för svaret =) Men var sparas tumnagel-bilden ? ..och går det att "få fram" orginalet igen på något sätt ?
/A
Arf Pingvin
2007-03-23, 00:20
Jaaadu. Tror att i photoshops format så sparas tumnageln som en del av bilden i samma fil. Men om du har bilden på din dator och den är en jpeg så kan den sparas i nån temporär fil som din bildvisare skapat. Var den nu lägger dem.
Arf Pingvin
2007-03-23, 00:24
Tumnageln är alltså mycket mindre och från den kan originalet aldrig återskapas, men det kan ju vara besvärande ändå. Historien med en halvkänd person som skickade ut en fil med hennes "porträtt" är ju en klassiker. Det var en stor fil så tumnageln var inte så liten (10% av jättestor == rätt god kvalitet/storlek). Den icke beskärda tumnageln var alltså en nakenbild.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.