Logga in

Visa fullständig version : Dåligt med för mycket kaffe?

Brian Boitano
2007-02-22, 11:33
Ibland brukar jag dricka upp till 7-8 koppar om dan.. är det för mycket?

Finns det nackdelar med att dricka för mycket kaffe? Var ligger gränsen för vad som är för mycket?

FreCKo
2007-02-22, 11:53
Ibland brukar jag dricka upp till 7-8 koppar om dan.. är det för mycket?

Finns det nackdelar med att dricka för mycket kaffe? Var ligger gränsen för vad som är för mycket?

Har hört att två koppar kaffe om dagen är "bra", då får man i sig typ dom syrorna och/eller enzymerna som tydligen är bra i kaffet samtidigt som man inte får i sig för mycket kaffe.

Nackdelarna är (kan missa några eller ha fel): Beroendeframkallande/abstinensbesvär, uttorkande/vätskedrivande, dåligt för njurarna när man dricker mer vatten pga vätskedrivandet...

Jag brukar iofs ligga på en liter kaffe nu när jag inte jobbar, det är väl inte direkt det bästa men samtidigt är man ju beroende *cry*

Ironwoman
2007-02-22, 11:57
Ja kaffe,te (ej koffeinet utan organiska syror) försämrar upptaget kraftigt av zink, järn och alla andra positivt laddade molekyler.

machine gun
2007-02-22, 12:06
Jag har förstått det som att det är först när man passerar ett visst intag av koffein som det blir vätskedrivande. Någon som vet hur det är med den saken?

frökenzelda
2007-02-22, 12:45
Den enda nackdelen jag känner till (förutom beroende) är att järnupptaget försämras. Det kan också va dåligt för magen om man är känslig.

Balken
2007-02-22, 12:54
Tänderna ser juh inte så schyssta ut efter ett tag heller:D

FreCKo
2007-02-22, 13:01
Jag har förstått det som att det är först när man passerar ett visst intag av koffein som det blir vätskedrivande. Någon som vet hur det är med den saken?

Jag skulle tro att det stämmer, men att nivåerna inte är fasta utan varierar beroende på kroppen hur mycket kaffe man i vanliga fall dricker...

Den enda nackdelen jag känner till (förutom beroende) är att järnupptaget försämras. Det kan också va dåligt för magen om man är känslig.

Det finns inga fler "dokumenterade" nackdelar? Abstinens är ju en grej men jag menar mer kroppsligt, typ att man får försämrat järnupptag osv...

Tänderna ser juh inte så schyssta ut efter ett tag heller:D

Bara bleka ;) Måste nog nästan ta en blekning snart, mina tänder börjar bli lite väl gula :cryout:

Nilsjohan
2007-02-22, 13:14
En nackdel skulle kunna vara att man drivet ut fritt kalcium i och med den diuretiska effekten, vilket skulle kunna leda till att tanterna på kafferepet blir bensköra lite snabbare.

Nu har jag inga belägg för detta. Det är bara en teori

Slimfit
2007-02-22, 13:41

Vad jag läst ( i nått nummer av national geographics i sommras som hade kaffetema) så är det mest en myt att kaffe är så vätskedrivande. Enligt dem bara något mer än vanligt vatten. Anledningen till att man känner för att springa på muggen efter att man tagit en kopp kaffe är att man oftast druckit den utan att kroppen haft något vätskebehov. Vatten dricker man ju normalt inte annat än när man är törstig.

Cerberus
2007-02-22, 13:56
vad är det järn gör i kroppen egentligen? Har aldrig satt mig in i mikronutrienterna av ngn anledningen..

hur många koppar kaffe per dag e ok då? kör nog minst 3 per dag iaf.

Jompan
2007-02-22, 13:58
Min kompis farsa var en stordrickare av kaffe (7-8 stora koppar). Visade sig att han inte mådde så bra, var ofta hängig. Gick till läkarn och fick reda på att hans blodvärden var väldigt låga, fick rådet att minska sin kaffekonsumtion vilket han gjorde till 1-2 koppar om dagen och hans blodvärden gick upp väldigt mycket. Blev mycket piggare och gladare och kunde träna hårdare.

Jompan
2007-02-22, 14:00
vad är det järn gör i kroppen egentligen? Har aldrig satt mig in i mikronutrienterna av ngn anledningen..

Järn binder in syre från lungorna till blodet i hemoglobinet. Har man för lite järn blir man lätt håglös/trött.

Cerberus
2007-02-22, 14:11
aha! jag kanske har för lite järn då mao, känner mig jämt trött.

tog asmånga blodprover idag(fem tuber), får se va min läkare säger imorgon...hoppas på det värsta.

frökenzelda
2007-02-22, 14:34
mina tänder börjar bli lite väl gula :cryout:

Yuck! *spy*

Eddie Vedder
2007-02-22, 17:45

tog asmånga blodprover idag(fem tuber), får se va min läkare säger imorgon...hoppas på det värsta.

Äter du kött regelbundet är du troligtivis inte i riskzonen, det är s.k. "hemjärn" som förekommer i animaliska produkter och det är upptaget av "icke-hemjärn" från vegetabilier som hämmas av koffein, fytater m.m. Det enda som visats påverka hemjärn negativt är kalcium.

FreCKo
2007-02-22, 17:53

Du tror inte att det beror på att dom tog så många blodprover då? *whistle*

Yuck! *spy*

Inte så gula att andra reagerar på det, men man är ju ytlig :naughty:

Fartman
2007-02-22, 18:29
De enda direkt märkbara nackdelarna jag kommer på är att magen kan bli rätt risig, tänderna missfärgade och andedräkten äcklig. (de båda sistnämnda löser man med att skölja ur käften efter kaffet samt med tuggummi). Sen är iofs ett eventuellt koffeinberoende rätt drygt.

Cerberus
2007-02-22, 18:30
Du tror inte att det beror på att dom tog så många blodprover då? *whistle*

Inte så gula att andra reagerar på det, men man är ju ytlig :naughty:

haha, jag gör det inte varje dag...var av läkarens uppmaning, han vill se om allt e ok.

Jag gjorde en tråd för ett tag sen om mitt obscena nötkötts-missbruk :D ok lugnt då med järn-delen.

Olof
2007-02-22, 20:58
haha, jag gör det inte varje dag...var av läkarens uppmaning, han vill se om allt e ok.

Jag gjorde en tråd för ett tag sen om mitt obscena nötkötts-missbruk :D ok lugnt då med järn-delen.

Det samma hände mig i somras min läkare ville ta en massa blodprover på mig eftersom jag hade ett för lågt blodvärde. Han skrämde mig ganska ordentligt eftersom jag gick runt och grubblade om det kunde vara järnbrist eller njurarna det var fel på. Sen en vecka senare så kommer jag tillbaka och så säger han att det bara var ett mät fel. Blev både lättad och förbannad då.

Diana
2007-02-22, 23:20
Oj hade inte en aning om att thee sabbade järnupptag :Virro

Nån som har en aning om ungefär hur vanligt det är att två-tre koppar normalstarkt thee om dagen kan ge upphov till faktisk ohälsosam järnbrist? Kanske är lite för mkt begärt iofs då det lär vara jäkla individuellt. Det jag menar är väl ifall det är vanligt bland theedrickare att ha järnbrist eller om det är mer av en ypphypad grej. Lite orolig då jag nästan bara äter fisk ost och ägg proteinwise(något jag dock desperat försöker kompensera med ett frenetiskt spenat-ärt-och-järntabletts knaprande :D :thumbup: )

Nån som vet nåt thee som INTE hämmar järnupptag?

Pepz
2007-02-22, 23:37
du dricker väl inte te efter varje måltid.

Det försämrar väl främst upptaget av järn från den mat som intas samtidigt(strax innan /efter)?

Eddie Vedder
2007-02-23, 05:44

Det försämrar väl främst upptaget av järn från den mat som intas samtidigt(strax innan /efter)?

Eftersom koffein har en halveringstid på ca.4 timmar så får man tajma sitt drickande ganska ordentligt för att det inte ska påverka, 50mg koffein i blodet klockan 10:00 är ju 25mg i blodet klockan 14:00 å 12.5mg klockan 18:00 så det ska mycke till för att man inte ska ha nåt koffein i sej med tre koppar om dan.

Diana: OM du på allvar känner att det finns risk att du inte får i dej nog me järn så försök äta nåt C-vitaminrikt i samband med varje måltid, det förbättrar upptaget, försök äta kött lite då å då, musslor är ett annat alternativ som är mycket järnrikt, drick inte mjölk till maten då kalcium oxå förhindrar upptaget både av "hemjärn" och "icke-hemjärn".

Pepz
2007-02-23, 08:26
men är det verkligen koffein i blodplasman som försämrar upptaget?

Eddie Vedder
2007-02-23, 09:51
men är det verkligen koffein i blodplasman som försämrar upptaget?

Större delen av icke hem-järnet är ju bundet till transferrin och cirkulerar just i blodplasman. Transferrinet är begränsat till två järnjoner per molekyl så det kanske är där det "konkurreras ut" av koffein, fytater, kalcium o.s.v. Jag vet inte men nånting sånt borde de ju va eftersom inte hemjärn påverkas negativt av samma saker som icke-hemjärn.

Men du kanske har rätt.

Diana
2007-02-23, 13:36

Hrrmmm
ska sluta :D

Eftersom koffein har en halveringstid på ca.4 timmar så får man tajma sitt drickande ganska ordentligt för att det inte ska påverka, 50mg koffein i blodet klockan 10:00 är ju 25mg i blodet klockan 14:00 å 12.5mg klockan 18:00 så det ska mycke till för att man inte ska ha nåt koffein i sej med tre koppar om dan.

Diana: OM du på allvar känner att det finns risk att du inte får i dej nog me järn så försök äta nåt C-vitaminrikt i samband med varje måltid, det förbättrar upptaget, försök äta kött lite då å då, musslor är ett annat alternativ som är mycket järnrikt, drick inte mjölk till maten då kalcium oxå förhindrar upptaget både av "hemjärn" och "icke-hemjärn".

:thumbup:

Utmärkt skäl för mej att sluta knapra koffepiller oxå hehe

Brian Boitano
2007-04-29, 16:49
Har jag förstått rätt om största nackdelen med att dricka för mycket kaffe är att järnupptaget försämras? Och av det blir man trött - vad finns det mer för nackdelar med försämrat järnupptag?

Och hur många koppar är för mycket - omkring över 2-3 stycken ?

Bananen20
2007-04-29, 23:47
Testosteronet sjunker av koffein.

Cerberus
2007-04-29, 23:52
Testosteronet sjunker av koffein.

källa?

Bananen20
2007-04-30, 00:28
källa?

Detta är iofs ingen riktig källa, men det var här jag läste det http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=2285781&highlight=diuretics

Eddie Vedder
2007-04-30, 03:56
Detta är iofs ingen riktig källa, men det var här jag läste det http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=2285781&highlight=diuretics

Nej du har rätt, det där är ingen riktig källa.:laugh: Det killen på den sidan pratade om var ju att mycket koffein kan påverkra zinkupptaget som tydligen kan påverka testosteronet. Låter långsökt, jag säger inte att et inte är sant dock.

Du lär få leta upp nånting trovärdigare om du ska uttala dej om att det är så.

eandersson
2007-04-30, 05:29
På grund av allt detta hämmande kaffet gör så råds man att inte dricka kaffe i samband med mat. Dvs de som dricker kaffe efter maten bör vänta ett tag eller skippa det helt.

fluffy_ferret
2007-04-30, 11:42
Det är dåligt för min mag-tarm funktion i alla fall i för stora doser. Skulle tro att jag inte är ensam.

Cerberus
2007-04-30, 11:56
På grund av allt detta hämmande kaffet gör så råds man att inte dricka kaffe i samband med mat. Dvs de som dricker kaffe efter maten bör vänta ett tag eller skippa det helt.

lol omständigt

Slartibartfast
2007-04-30, 11:57

har för mig att grub sagt att detdär är irrelevant.

Motorbreath
2007-04-30, 12:35
dåligt för njurarna när man dricker mer vatten pga vätskedrivandet...

Stämmer detta verkligen? Jag har alltid trott att det är bra för njurar och lever att dricka mycket vatten.

Rahf
2007-04-30, 13:10
Kom ihåg att kaffe och the inte är så vätskedrivande att man måste börja kvittera det med extra vatten. Det är ju trots allt redan vatten i dem.

Tur att man inte tycker om varken kaffe eller the. Känns som om det bara är jobbigt när man ser till familjen och kompisarna.

"Måste ha en kaffe annars klarar jag inte av morgonen/dagen."

Eddie Vedder
2007-04-30, 14:37
har för mig att grub sagt att detdär är irrelevant.

Jag vet inte riktigt vad det är i kaffe och té exakt som hämmar upptaget av järn och kalcium, tror dock främst det är polyfenolerna snarare än koffeinet och frågan är ju under hur lång tid polyfenolerna stör upptaget.

Vill man tajma (fin "försvenskning" där:D ) sitt kaffe - och tédrickande så att koffeinet ska komma ur, ja då får man ha tålamod med tanke på att koffein har en halveringstid på ca. 4 timmar. Med andra ord, dricker man en kopp kaffe med 100mg koffein klockan 10:00 har mängden halverats till 50mg runt tvåtiden och sedan 25mg runt 18-tiden o.s.v.;)

Är som sagt osäker på exakt vad i dryckerna som försämrar absorbtionen, i fallet järn kan ju tilläggas att det gäller icke-hemjärn som man främst får i sej från vegetabilier. Icke-hemjärn är överhuvudtaget mycket känsligare än hemjärn. Hemjärnet från köttprodukter störs inte av det vad jag vet, men däremot störs allt järnupptag av kalcium.:D

Jag kanske har fått allt der här om bakfoten dock.:smash:

Nu behöver man ju inte kasta om hela kostupplägget för det, såna här saker lär det ju inte finnas nån direkt anledning att oroa sej över om man inte är medveten om att man lider nån form av brist.

zeusden1
2007-04-30, 14:41
Kapar tråden ytterst lite:

Gillar ni kaffe?
Hur gammal var ni när ni började dricka det regelbundet?
Drack ni det så mycket att ni vande er med smaken eller var det gott från början?

Baha
2007-04-30, 14:49
det dåliga med kaffe tror jag kan mer vara att det är väldigt psykiskt stresande på ngt vis.

finns det några beläg och studier för det?

Cerberus
2007-04-30, 15:42
det dåliga med kaffe tror jag kan mer vara att det är väldigt psykiskt stresande på ngt vis.

koffein sätter ju igång frisättning av katekolaminerna, de är ju kamp&flykthormonerna(adrenalin och nor-adrenalin varav sistnämnda verkar främst i hjärnan om ja inte minns fel), har för mig att blodkärlen i hjärnan drar ihop sig lr nåt om man dricker för mkt vilket skapar huvudvärk.

Ökad hjärnaktivitet också så klart och jag håller med att det e psykiskt stressande.

eandersson
2007-04-30, 20:35
koffein sätter ju igång frisättning av katekolaminerna, de är ju kamp&flykthormonerna(adrenalin och nor-adrenalin varav sistnämnda verkar främst i hjärnan om ja inte minns fel), har för mig att blodkärlen i hjärnan drar ihop sig lr nåt om man dricker för mkt vilket skapar huvudvärk.

Ökad hjärnaktivitet också så klart och jag håller med att det e psykiskt stressande.

Det i sin tur leder då till att matspjälkningen tar ett litet avbrott? Kanske?

Max
2007-05-01, 13:09

Kaffe dricker jag inte men efter en stor kopp te känner jag mig ganska lugn och harmonisk. Har hört många som säger samma sak, kanske kaffe verkar annorlunda?

Cerberus
2007-05-01, 13:14
Kaffe dricker jag inte men efter en stor kopp te känner jag mig ganska lugn och harmonisk. Har hört många som säger samma sak, kanske kaffe verkar annorlunda?

te innehåller theanin har jag för mig som ska verka lugnande plus att te inte innehåller så mkt koffein som kaffe.

Brian Boitano
2007-05-01, 15:26

Gillar ni kaffe?
Drack ni det så mycket att ni vande er med smaken eller var det gott från början?

1. Ja
2. 17
3. Jag smakade av morsan i början när jag var yngre, sedan plötsligt en dag i 17års-åldern började jag tycka om smaken mer och mer, och nu är jag beroende! :|

Brian Boitano
2007-05-01, 15:26
Sidorspår:

Tycker ni bäst om brygg- eller kokkaffe?

King Grub
2007-05-01, 15:31
Kok är godast, men kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Brygg är blask jämfört med gott kok.

machine gun
2007-05-01, 15:35

Det är inte koffeinet som försämrar upptaget, det är tanniner mm i själva kaffet/teet. Även koffeinfritt kaffe påverkar således upptaget av icke hemjärn. Detsamma med grönt te. Hur det är med roibooste har jag däremot ingen koll på, någon annan kanske vet? (det är ju en annan växt, så det kan säkert vara annorlunda).

Eddie Vedder
2007-05-01, 15:46
Det är inte koffeinet som försämrar upptaget, det är tanniner mm i själva kaffet/teet. Även koffeinfritt kaffe påverkar således upptaget av icke hemjärn. Detsamma med grönt te. Hur det är med roibooste har jag däremot ingen koll på, någon annan kanske vet? (det är ju en annan växt, så det kan säkert vara annorlunda).

Läste du hela inlägget? Det va ju just det jag försökte säga, att det inte är koffeinet men om det så vore så skulle det inte finnas nån anledning att försöka tajma det ändå. Vet inte exakt vad tanniner är men som jag skrev så har jag läst att det beror på polyfenoler (i Clinical Sports Nutrition vilket borde anses som en trovärdig källa?) Det här att det inte är koffeinet är det ju t.o.m. du som lärt mej, remember?;) :thumbup:

Jesüs
2007-05-01, 15:58
A study by Hesseling (43) showed that rooibos tea did not affect iron absorption in a human population; however, conflicting findings have been reported with respect to the effect of black and green teas on iron uptake in humans (44, 45).
J. Agric. Food Chem., Vol. 51, No. 27, 2003

Sverker
2007-05-01, 16:03
Det i sin tur leder då till att matspjälkningen tar ett litet avbrott? Kanske?

Nej. Matspjälkningen tuffar på i samma takt.

Sverker
2007-05-01, 16:09
Större delen av icke hem-järnet är ju bundet till transferrin och cirkulerar just i blodplasman. Transferrinet är begränsat till två järnjoner per molekyl så det kanske är där det "konkurreras ut" av koffein, fytater, kalcium o.s.v. Jag vet inte men nånting sånt borde de ju va eftersom inte hemjärn påverkas negativt av samma saker som icke-hemjärn.

Men du kanske har rätt.

Det mesta järnet i blodet är hemejärn. Därför att det sitter mitt i hemoglobinet. Där är det oåtkomligt för resten av kroppen.

Resten av järnet som transporteras i kroppen är vanligt tvåvärt järn ( Fe2+ ) löst bundet till transferinet. Här finns inget som kan konkurrera ut järnet.

Här finns en enkel mekanism. Vid järnbrist ökar kroppen tillverkning av tranferin för att underlätta upptaget från tarmen. Vid överskott så finns inget behov av transferin och det bildas mindre transferinprotein.
Järnupptaget är en flerstegsraket och det avgörande steget är halten transferin i blodet. Vid järnbrist ökar halten transferin och när förråden är fulla minskar halten.
Det är mängden transferin som man kan kontrollera järnbrist på i enkla blodprov, allt genom Hb-värde ( som är mer osäkert pga avvikelser i vattenhalten i blodet ). För att kompensera låga mängder från födan ökar kroppen halten transferin för att garantera bästa möjliga upptag.

Vad händer med järn ?

Järn tas upp av det yttersta lagret av tarmceller och stannar där. Mängden som kan fångas in där är ca 2 mg per dygn.
Hemejärn absorberas långt bättre än Fe2+ järn och Fe3+ järn absorberas nästan inte alls.
Finns det mycket transferin i blodet som passerar tarmcellens insida " vandrar " järnet över till proteinet i blodet och förs vidar till ställen som behöver, ex ryggmärgen eller levern.

Den ytterst frontlinjen i tarmen är ett väldigt tufft ställe att leva på och en tarmcells livstid är 2 - 3 dygn.
Tarmcellen fångar in och håller järn. Kommer det inte något transferin så dör sedan tarmcellen och lossnar ut i tarmsaften och järnet förloras i avföringen.

Alltså ett mycket säkert system för att undvika överdosering av järn.

Eddie Vedder
2007-05-01, 16:25
Tack som vanligt Sverker, levande uppslagsbok när man är osäker på nånting.:thumbup:

machine gun
2007-05-01, 20:02
Läste du hela inlägget? Det va ju just det jag försökte säga, att det inte är koffeinet men om det så vore så skulle det inte finnas nån anledning att försöka tajma det ändå. Vet inte exakt vad tanniner är men som jag skrev så har jag läst att det beror på polyfenoler (i Clinical Sports Nutrition vilket borde anses som en trovärdig källa?) Det här att det inte är koffeinet är det ju t.o.m. du som lärt mej, remember?;) :thumbup:

Ja, men jag fick intrycket av att du syftade på koffeinet. Däremot såg jag sen att du skrev om polyfenoler i ditt nästa inlägg, men då hade jag redan varit här och kladdat ;) Tanniner är väl nån slags polyfenoler om jag inte minns helt fel? Jag och biokemi går inte så bra ihop alla ggr :em:

J. Agric. Food Chem., Vol. 51, No. 27, 2003

Tackar!

Sheogorath
2007-05-01, 20:15
te innehåller theanin har jag för mig som ska verka lugnande plus att te inte innehåller så mkt koffein som kaffe.

Fel. Tein (välj själv stavning; finns flera) är namnet på koffeinet som finns/utvinns ur tebladen. På samma sätt som t.ex. guaranin är namnet på koffeinet i guarana. Upplever man olika effekt av olika koffein-källor beror det på olika stora koffeinintag (tittar man på den bryggda drycken innehåller te ungefär hälften så mycket koffein som bryggkaffe), psykosomati/förväntan och eventuellt (ren spekulation nu; har aldrig hört om det) effekter av andra alkaloider i dryckerna.

Sidnot: Om man vill få ett högt och långvarigt koffeinpåslag utan att köra koffein-depå-tabletter eller motsv. kan man helt enkelt äta upp sina te-blad. Jag äter en rågad matsked grönt te om dagen. Brygger téet utan sil och tuggar och sväljer bladen när jag druckit upp mitt te. Vissa sorter smakar bättre än andra. :) Om det är skadligt/negativt utöver den negativa effekten av en hög koffeindosering vet jag inte.

Motorbreath
2007-05-02, 14:26

Gillar ni kaffe?

Ja.
17
Gott från början, då med mycket socker, nu kan jag inte dricka kaffe med socker längre (för jag tycker inte om smaken som blir).

Kokkaffe är det enda som gäller för mig. Angående hjärt- och kärlsjukdomar så kan jag inte påstå att jag bryr mig. Lever hellre några år kortare med god mat bra kaffe än ett långt liv fullt av Becel och dåligt kaffe.

loztdignity
2007-05-17, 11:15
Fel. Tein (välj själv stavning; finns flera) är namnet på koffeinet som finns/utvinns ur tebladen. På samma sätt som t.ex. guaranin är namnet på koffeinet i guarana. Upplever man olika effekt av olika koffein-källor beror det på olika stora koffeinintag (tittar man på den bryggda drycken innehåller te ungefär hälften så mycket koffein som bryggkaffe), psykosomati/förväntan och eventuellt (ren spekulation nu; har aldrig hört om det) effekter av andra alkaloider i dryckerna.

Sidnot: Om man vill få ett högt och långvarigt koffeinpåslag utan att köra koffein-depå-tabletter eller motsv. kan man helt enkelt äta upp sina te-blad. Jag äter en rågad matsked grönt te om dagen. Brygger téet utan sil och tuggar och sväljer bladen när jag druckit upp mitt te. Vissa sorter smakar bättre än andra. :) Om det är skadligt/negativt utöver den negativa effekten av en hög koffeindosering vet jag inte.

nm

Sheogorath
2007-05-17, 11:22
nm

Äsch. Ville bara klargöra eftersom många tror att tein är något annat än koffein. :thumbup:

Cerberus
2007-05-17, 13:53
Angående hjärt- och kärlsjukdomar så kan jag inte påstå att jag bryr mig. Lever hellre några år kortare med god mat bra kaffe än ett långt liv fullt av Becel och dåligt kaffe.

word, håller med fullständigt.

shadowfire
2007-05-17, 14:30
Minst 8-10 muggar kaffe / dag gör mig tillfreds mentalt, så i mina ögon är det nyttigt i den bemärkelsen. :)

-squat-
2007-05-17, 15:00

Nog stressar koffein CNS, det upplever i alla fall jag. Mina hjärna/tankeverksamhet går på högvarv om jag har smällt i mig för mycket koffein.

Eddie Vedder
2007-05-17, 15:03
Jag tror nog inte jag skulle palla koffeintabletter. Jag läser ju vilken effekt det verkar få på folk och jag som kan fy "myror i benen" och nästan bli darrig av kaffe.

Visselrigen dricker jag alltid en STOR mugg STARKT kaffe varje gång, som troligtvis motsvarar en tre-fyra normala koppar men ändå. Jämförbart med piller är det ju inte i vilket fall.
Jag fortsätter att njuta av mitt goda kaffe och besparar min klena kropp från hjärtattack.:D

fluffy_ferret
2007-05-17, 16:46
Kok är godast, men kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Brygg är blask jämfört med gott kok.

Tips på kaffesort för kok?