Visa fullständig version : Käka innan träning utan tillgång till spis
Strongman
2007-02-01, 17:37
tja
Nästan alltid när jag tränar så är det direkt efter skolan, och skolan brukar sluta vid 15-16:00 tiden, då åt jag senast vid 12, det räcker alltså inte för att träna på
Jag hinner inte dra hem emellan (skitlångt) och jag har inte råd att köpa något dyrt och nyttigt varje gång jag ska träna, i många fall hinner jag inte ens
Jag har testat baguetter, yoghurtar och dylikt men man blir aldrig mätt på det och man känner sig fortfarande "tom" liksom, som att man tränar på minus eller nåt
Frågan är hur jag ska göra för å få i mig tillräckligt innan träningen?
Har provat göra mackor och ta med mig men dom blev inte särskilt goda av att ligga i en svettig sportbag, var mest smulor kvar av dom dessutom och så gav det mig ingenting i princip :/
Några tips? Målttidsersättare? Kombinerat med nåt? har slut på idéer
Blanda ned pasta/ris/kyckling i en matlåda kvällen innan?
Lindstein
2007-02-01, 17:48
tja
Nästan alltid när jag tränar så är det direkt efter skolan, och skolan brukar sluta vid 15-16:00 tiden, då åt jag senast vid 12, det räcker alltså inte för att träna på
Jag hinner inte dra hem emellan (skitlångt) och jag har inte råd att köpa något dyrt och nyttigt varje gång jag ska träna, i många fall hinner jag inte ens
Jag har testat baguetter, yoghurtar och dylikt men man blir aldrig mätt på det och man känner sig fortfarande "tom" liksom, som att man tränar på minus eller nåt
Har provat göra mackor och ta med mig men dom blev inte särskilt goda av att ligga i en svettig sportbag, var mest smulor kvar av dom dessutom och så gav det mig ingenting i princip :/
Några tips? Målttidsersättare? Kombinerat med nåt? har slut på idéer
Ha med en Shaker med havregryn + Protec (eller liknande)
Fungerar perfekt som ett bra och nyttigt mellanmål :thumbup:
Annars är det ju ganska perfekt timing för dig här att dra i dig en dos EsaPro+Malto innan träningen och käka när du kommer hem istället?
Kan iof hålla med om att det är svårt att träna på tom mage...
King Grub
2007-02-01, 17:59
Mjukost på tub är en perfekt proteinkälla i alla fall. Kräver inte kylning. Grovbröd+frukt till det är en utmärkt måltid. Brödet blir säkert bättre om du inte behöver bre mackorna i förväg.
Strongman
2007-02-01, 18:23
GymTT bra förslag men har tänkt på det, försökte en gång på praoplatsen, och då har man ju ingen stress whatsoever ändå funkade det inte för mig
Lindstein, vad är Protec? Har ingen shaker men kanske vattenflaska funkar :)
EsaPro+Malto vet jag inte direkt något om men verkar hyggligt bra? Kan ju alltid kombinera det med något som iaf mättar, finns mycket som mättar men dock inte ger energin man vill ha
King Grub, hade lätt dragit i mig några tuber mjukost om jag gillat det, annars kan jag se det framför mig, känns så perfekt på nåt sätt :D
Bre mackor på bussen är nog inget som går tyvärr
Tack för alla förslag, jättesnällt! Fortsätt gärna
Eddie Vedder
2007-02-01, 19:41
tja
Alla har redan gett dej bra tips på mellanmål att ha me dej, men tänk på att mättnadskänslan i sej inte måste va ett bevis på att du har tillräckligt me energi. Du kan känna dej lite "tom i kistan" å ändå ha gott om energi i kroppen, tro mej. Sålänge du inte känner dej direkt hungrig så tror jag inte de är nåt problem såvida du ätit mycke till lunch, frukost, samt efter senast genomfört träningspass. De e ju inte de du äter närmast inpå träningen som spelar den avgörande rollen för hur mycke energi du har.
Själv har jag upptäckt att jag har precis lika bra energi även om jag e lite tom i magen, bara jag ätit tillräckligt under dagen å gårdagen. Tror de där e mycke psykiskt, men som sagt ska du inte känna dej hungrig.
Strongman
2007-02-01, 19:48
Alla har redan gett dej bra tips på mellanmål att ha me dej, men tänk på att mättnadskänslan i sej inte måste va ett bevis på att du har tillräckligt me energi. Du kan känna dej lite "tom i kistan" å ändå ha gott om energi i kroppen, tro mej. Sålänge du inte känner dej direkt hungrig så tror jag inte de är nåt problem såvida du ätit mycke till lunch, frukost, samt efter senast genomfört träningspass. De e ju inte de du äter närmast inpå träningen som spelar den avgörande rollen för hur mycke energi du har.
Själv har jag upptäckt att jag har precis lika bra energi även om jag e lite tom i magen, bara jag ätit tillräckligt under dagen å gårdagen. Tror de där e mycke psykiskt, men som sagt ska du inte känna dej hungrig.
Kanske är så, men känns som att maten som jag ätit 4-5 timmar tidigare har gått ur kroppen
Någon måltidsersättarshake kombinerat med något duger?
Eddie Vedder
2007-02-01, 19:53
Kanske är så, men känns som att maten som jag ätit 4-5 timmar tidigare har gått ur kroppen
Någon måltidsersättarshake kombinerat med något duger?
Jo jag menar inte att du inte ska äta nånting alls, men du nämnde ju själv mellanmål som du har kört me tidigare.
Jag tycker du ska testa nåt av mattipsen du fått INTE måltidsersättare å sen helt enkelt känna efter om energinivån motsvarar mättnadskänslan. Jag talar ju bara utifrån mej själv när jag tipsar dej, alla funkar vi ju olika så du ska inte lyssna okritiskt på varken mina lr nån annans tips.
Om du har ekonomi för det kan du köpa en ostkaka/lättostkaka och äta på bussen. Godast är väl om man värmer den lite, men det är inte nödvändigt.
King Grub, hade lätt dragit i mig några tuber mjukost om jag gillat det, annars kan jag se det framför mig, känns så perfekt på nåt sätt :D
Jag förstår inte riktigt vad du menar, tycker du inte om mjukost? Annars lägger du ner ett antal brödskivor i en plastburk så de inte går sönder, en tub ost bland kläderna och lämpligtvis någon frukt. Plocka upp en brödskiva, ringla ost på och lägg ev en skiva till ovanpå så får du en dubbelmacka. Fungerar alltid enligt mig.
Strongman
2007-02-01, 23:02
Dessvärre inte, nej, men jag visualiserade mig själv trycka i mig tub efter tub mjukost i käften och det såg lite roligt ut :)
eller så gör du det när du kommit fram till gymmet?
Strongman
2007-02-01, 23:34
Gör vad?
Müsli+yoghurt det är nyttigt,praktiskt, lättsmält och gott.
Sallad på valfria bönor (mitt tips är kidney och kikärtor), ris/couscous/bulgur, tonfisk helst den i olivolja, rödlök och kanske lite ruccolasallad eller annan salladstyp.. Blanda valfri mängd i en burk på morgonen/kvällen innan, stoppa ner den i väskan.. Ät den med sked på bussen till träningen..
LadyInsane
2007-02-02, 21:57
Dessvärre inte, nej, men jag visualiserade mig själv trycka i mig tub efter tub mjukost i käften och det såg lite roligt ut :)
Gillar du inte mjukost finns ju alltid makrill på tub*drool*
LadyInsane
2007-02-02, 22:00
Sallad på valfria bönor (mitt tips är kidney och kikärtor), ris/couscous/bulgur, tonfisk helst den i olivolja, rödlök och kanske lite ruccolasallad eller annan salladstyp.. Blanda valfri mängd i en burk på morgonen/kvällen innan, stoppa ner den i väskan.. Ät den med sked på bussen till träningen..
Kan inte låta bli att fråga, men hur många äter annat macka /yoghurt på bussen?
Kan inte låta bli att fråga, men hur många äter annat macka /yoghurt på bussen?
Åker man en kortare bit så är det nog inte så många.. Men jag har upplevt att en del del äter middag/större mellamål på bussen hem från jobbet/skolan, många äter medhavda sallader osv. Jag äter middag på bussen de dagar jag åker hem sent och tränar på vägen hem.
EsaPro och maltodextrin det enda du behöver
Strongman
2007-02-03, 00:33
Att ha en liten matlåda på bussen verkar lite lockande för käkets skull, det är så förbannat trångt bara, är inte så på G för sallad heller, men kanske en rostbiff? =D
Försökte läsa lite om EsaPro+malot, verkade vara nåt man tog direkt innan träning, eller?
Att ha en liten matlåda på bussen verkar lite lockande för käkets skull, det är så förbannat trångt bara, är inte så på G för sallad heller, men kanske en rostbiff? =D
Försökte läsa lite om EsaPro+malot, verkade vara nåt man tog direkt innan träning, eller?
Ja, exakt man ska ta det på fastande mage. Det skulle funka ju perfekt för dig som inte äter på 4 timmar innan träning.
Sure. Rostbiff är trevlig mat. :)
Det är bara buffla lite med sin stolsgranne så går det att äta även om det är trångt ;)
LadyInsane
2007-02-03, 02:48
Åker man en kortare bit så är det nog inte så många.. Men jag har upplevt att en del del äter middag/större mellamål på bussen hem från jobbet/skolan, många äter medhavda sallader osv. Jag äter middag på bussen de dagar jag åker hem sent och tränar på vägen hem.
Intressant det där. Svårt att se mig själv göra det dock, men om jag hade samma tidsproblem gällande mat och träning skulle det vara en bra lösning. Man vill ju inte skippa träningen på grund av ett sådant banalt matproblem.
BARS MED FRUKT OCH NÖTTER
24 st (Ren lögn, om man inte gör dem i salta-pinnar format)
Ungstemperatur 175 grader
Ingredienser
100 g Margarin
1 dl socker
1 msk honung eller ljus sirap
5 dl havregryn
5-6 torkade aprikoser, hackade
2 msk russin
1/2 dl hasselnötskärnor eller sötmandel (grovhackade)
2 msk rostade solrosfrön
1/2 tsk kanel
1 msk vetemjöl
Tillagning
Värm ugnen. Lägg bakplåtspapper i en ugnsäker form (ca 20*30 cm). Smält margarin, socker och honung i en kastrull. Blanda resten av ingredienserna i en bunke och häll ner detta i kastrullen. Blanda väl. Bred ut massan i formen och pressa ner den ordentligt, glöm inte hörnen. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter. Tryck till blandningen och låt den svalna lite. Ta upp pappret med kakan och markera storleken på bitarna med en kniv. Låt svalna och skär loss bitarna. Förvara i burk med lock.
På bilden kör jag dubbel sats. Storleken på barsen gjorde jag till ca 4-5 * 7 cm och vägde sedan en, vilken hade vikten ca 50 g. Se till att göra barsen breda. Då de lätt faller sönder annars. Låt massan svalna länge med. Jag lät den svalna i nära 20 min innan jag kände att det stelnat tillräckligt. När man tagit ur plåten ur ungnen och ska pressa ihop den pressar jag in kanterna så dem blir tjockare och inte ska gå sönder lika lätt.
Bara att slå in i metallfolie och lägga i en liten burk. Ger en OERHÖRD mättnadskänsla :Virro
Strongman
2007-02-03, 11:53
BARS MED FRUKT OCH NÖTTER
24 st (Ren lögn, om man inte gör dem i salta-pinnar format)
Ungstemperatur 175 grader
Ingredienser
100 g Margarin
1 dl socker
1 msk honung eller ljus sirap
5 dl havregryn
5-6 torkade aprikoser, hackade
2 msk russin
1/2 dl hasselnötskärnor eller sötmandel (grovhackade)
2 msk rostade solrosfrön
1/2 tsk kanel
1 msk vetemjöl
Tillagning
Värm ugnen. Lägg bakplåtspapper i en ugnsäker form (ca 20*30 cm). Smält margarin, socker och honung i en kastrull. Blanda resten av ingredienserna i en bunke och häll ner detta i kastrullen. Blanda väl. Bred ut massan i formen och pressa ner den ordentligt, glöm inte hörnen. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter. Tryck till blandningen och låt den svalna lite. Ta upp pappret med kakan och markera storleken på bitarna med en kniv. Låt svalna och skär loss bitarna. Förvara i burk med lock.
På bilden kör jag dubbel sats. Storleken på barsen gjorde jag till ca 4-5 * 7 cm och vägde sedan en, vilken hade vikten ca 50 g. Se till att göra barsen breda. Då de lätt faller sönder annars. Låt massan svalna länge med. Jag lät den svalna i nära 20 min innan jag kände att det stelnat tillräckligt. När man tagit ur plåten ur ungnen och ska pressa ihop den pressar jag in kanterna så dem blir tjockare och inte ska gå sönder lika lätt.
Bara att slå in i metallfolie och lägga i en liten burk. Ger en OERHÖRD mättnadskänsla :Virro
Haha, jävlar! det där är ju nåt som man måste testa, måste försöka få in ingredienser som torkade aprikoser, rostade solrosfrön och hasselnötsstjärnor
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.