Visa fullständig version : onödigt mkt protein per dag
mACKANNN
2007-01-24, 23:17
HEJ!
Har kostarbete på idrotten i skolan f.o.m nästa vecka, men för skoj skull skrev jag upp va jag fick i mig under gårdagen och idag, och skrev in de i excel mallen som finns här på sidan. Kul att stämma av med vad man tror att man får i sig och vad man verkligen får i sig tänkte jag.
hur som hellst, kcal intaget va båda dagarna under vad jag behövde. idag var det på 2900, och igår på 3600 och enligt dendär knepiga formeln skulle jag ha ~3900 den träningsdag. iallafall så var mitt proteinintag igår på 28% och idag på 34%, vilket motsvarade 260g. Onödigt mkt för mig som väger 76kg..
De tillskott jag tar i proteinväg är kvarg, 250 g på morgonen och 250g på kvällen, samt proteindrink efter träningen. Utan något av dom hamnar proteinintaget på ~170g, vilket är strax över 2g per kg kroppsvikt.
Nu blev det på tok för mkt bladder men mitt problem är att jag vill skära ner på proteinet för de kostar onödiga pengar. Kvarget på morgonen står fast kvar, då de nuförtiden är en bra frukost jag står mig på, men proteindrinken efter träningen och kvarget på kvällen, är de ens nödvändiga?
jag sitter o grunnar på om protte drinken har snabbare o bättre protein än resten jag får i mig genom maten och därför är värd att drickas ändå, har jag fel?
ja menar, att käka ngt annat än proteindrink eller kvarg för att få upp kcalorierna är ju ett billigare alternativ
nu babblar jag lite väl mkt så äh, ge mig några visdomsord är ni snälla, om ni ens orkar läsa igenom skiten dvs :D
mer än ~2 g protein/kg kroppsvikt är onödigt. lägg kalorierna på kolhydrater istället (förutsatt att du täcker upp fettbehovet)
proteinet i proteindrinken är precis lika fullvärdigt som annat animaliskt protein. fördelen du kan få av vassle är just runt träning, då det tas upp snabbt.
Eddie Vedder
2007-01-25, 06:43
Inte ens 2g/kg kroppsvikt är nödvändigt, det är förmodligen bara ett riktigt ordentligt tilltaget mått att försöka hålla sej för att eliminera risken att få i sej mindre protein än man behöver. Faktum är ju att vi som styrketränar egentligen har ett lägre proteinbehov, då styrketräningen i sej gynnar proteinsyntesen, inte direkt då träningen snarae är nedbrytande, men totalt sett. Låg uppe en studie om de här för ett tag sen...
Tyckere du att vassledrinken efter träningen funkar rent återhämtningsmässigt så fortsätt, men den e verkligen inget måste för att du ska komma upp i tillräcklig proteinmängd.
Särskilt inte om du äter mycke kolhydrater oxå.
Eddie Vedder
2007-01-25, 08:45
Tråden me studien låg t.o.m. uppe på förstasidan ju:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86738
Cerberus
2007-01-25, 10:24
jag e så inrutad i det gamla tänkandet så de känns skönt me rejält mkt protein..
Slartibartfast
2007-01-25, 10:30
Tipton säger ju upp till 3 g/kg. *popcorn*
King Grub
2007-01-25, 10:35
Att det inte gör någon skada, ja.
Slartibartfast
2007-01-25, 11:12
Ok, så vilka är de senaste rekommendationerna? 1,3 g/kg tyckte jag jag läste i nån tråd. Stämmer det?
King Grub
2007-01-25, 11:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738
pragmatist
2007-01-25, 12:03
Man får också hålla i minnet att totalt proteinintag och protein i anslutning till träning inte riktigt räknas lika. Även om det räcker med ett ganska modest proteinintag sett över hela dygnet (som man nästan automatiskt kommer upp i om man äter mycket vanlig mat) för positiv proteinbalans så finns det fortfarande en stimulerande effekt av protein i anslutning till träning. Ska man minska ned på proteinet så ska det alltså inte vara proteindrinken i anslutning till träningen som man bör slänga ut i första hand.
Eddie Vedder
2007-01-25, 12:15
Man får också hålla i minnet att totalt proteinintag och protein i anslutning till träning inte riktigt räknas lika. Även om det räcker med ett ganska modest proteinintag sett över hela dygnet (som man nästan automatiskt kommer upp i om man äter mycket vanlig mat) för positiv proteinbalans så finns det fortfarande en stimulerande effekt av protein i anslutning till träning. Ska man minska ned på proteinet så ska det alltså inte vara proteindrinken i anslutning till träningen som man bör slänga ut i första hand.
Jag håller helt med, samt att oron för att protein inte tillförs me tillräckligt täta mellanrum ("mat-var-tredje-timma-myten") å skräcken över att varje måltid måste innehålla fullvärdigt protein. Att käka linser som bas till en middag kommer inte bryta ner kroppen bara för att just den måltiden inte innehöll fullvärdigt protein, de vägs ju upp under dom andra måltiderna om man exempelvis käkar ägg till frukost å kyckling till lunch.
Bra inlägg!
mACKANNN
2007-01-25, 16:53
bra! tack! det var precis det jag ville få svar på. jag vill skära ner på proteinet men visste inte vilket som var smartast att ta av. Som jag misstänkte är vassledrinken i samband med träning bra då det tas upp snabbt av kroppen. Ska i fortsättningen skita i kvarget på kvällen o käka något i kolhydratsväg istället för att få upp kcal intaget!
Eddie Vedder
Jag läste igenom tråden du länkade till igår så jag vet vad du pratar om. Jag var inte orolig för huruvida jag fick i mig förl ite protein eller inte, problemet var vad jag skulle ta bort. Jag vet att jag får i mig onödigt mkt protein nu när jag har börjat räkna på det, framförallt efter jag läste studien som sa att de behövs ännu mindre än vad som tidigare rekommenderats här på kollo.
Måste dock säga att det ändå känns skönt att vara på säkra sidan som Cerberus sa, hellre de än för lite.
iallafall så fick ja bra svar på de jag undrade, tack så mkt! man lär sig ngt nytt varje dag på dehär stället :D
jag e så inrutad i det gamla tänkandet så de känns skönt me rejält mkt protein..
Jo, jag med. Jag är nog en av dem som överäter protein rätt rejält... vi är i samma klubb cerberus *slap*
Cerberus
2007-01-25, 17:44
Jo, jag med. Jag är nog en av dem som överäter protein rätt rejält... vi är i samma klubb cerberus *slap*
yey! :D
dyr klubb iof, men ja gillar protein.
norsk_gadd
2007-01-25, 18:10
Jag överäter protein som de flesta STORA grabbar jag vet. Vetenskapen är en sak men i verkligheten blir det ofta annorlunda, kalla det placebo eller vad ni vill men funkar, det gör det!
gnagaren
2007-01-25, 18:14
Jag överäter protein som de flesta STORA grabbar jag vet. Vetenskapen är en sak men i verkligheten blir det ofta annorlunda, kalla det placebo eller vad ni vill men funkar, det gör det!
Tydligen ja, om man kollar på dina sjukt fina form.
Jag är också i en gruppen som "överäter" protein. En vanlig träningsdag får jag i mig 120g protein från kvarg och proteindrinkar. Utöver det så äter jag rikligt med proteinrik mat och dricker gärna 2-3L mjölk om dagen, kanske därför jag ahr så ont i magen ibland. :/
Det är din plånbok, dina val och dina prioriteringar, men om du vinner någonting på det i form av ökad muskelmassa är en annan sak.
Jag håller helt med, samt att oron för att protein inte tillförs me tillräckligt täta mellanrum ("mat-var-tredje-timma-myten") å skräcken över att varje måltid måste innehålla fullvärdigt protein. Att käka linser som bas till en middag kommer inte bryta ner kroppen bara för att just den måltiden inte innehöll fullvärdigt protein, de vägs ju upp under dom andra måltiderna om man exempelvis käkar ägg till frukost å kyckling till lunch.
Det är inte säkert att kroppen kan hålla aminosyrorna simmande mer än några timmar innan de slutgiltigt blir till energi. Att äta enbart linser en måltid för att två timmar sedan äta ris är helt annat än att ha 5 - 6 timmar mellanrum mellan måltiderna när proteinkvaliten på varje måltiden inte är fullvärdig.
Eddie Vedder
2007-01-25, 18:33
Det är inte säkert att kroppen kan hålla aminosyrorna simmande mer än några timmar innan de slutgiltigt blir till energi. Att äta enbart linser en måltid för att två timmar sedan äta ris är helt annat än att ha 5 - 6 timmar mellanrum mellan måltiderna när proteinkvaliten på varje måltiden inte är fullvärdig.
De e jag väl medveten om, men som jag skrev kommer de inte totalt bryta ner kroppen bara för de. Skillnad på att inte ha perfekt proteinsyntes varje timme på dynget och svälta kroppen. Att nån gång inte käka de man tror är optimalt betyder ju inte att man kommer förtvina.
Du behöver inte rätta bara för rättandets skull.
Slartibartfast
2007-01-25, 18:37
Jag håller med. Skulle vilja se nån som blivit grov på <1,5 g protte/kg om dan.
King Grub
2007-01-25, 18:40
Varför tror ni att proteinet ni äter blir muskelprotein? I verkligheten, som någon pratade om, fungerar det inte så.
Cerberus
2007-01-25, 18:43
Varför tror ni att proteinet ni äter blir muskelprotein? I verkligheten, som någon pratade om, fungerar det inte så.
är det inte så då? Var kommer musklerna ifrån? Arnold? Jesus??:Virro
King Grub
2007-01-25, 18:45
Den största källan till aminosyror i proteinsyntesen är ditt egna nedbrutna muskelprotein.
Får jag gissa på frågan?
Träning, träning och åter träning?
Cerberus
2007-01-25, 18:47
Den största källan till aminosyror i proteinsyntesen är ditt egna nedbrutna muskelprotein.
Vet att du har länkar o läsa i vänsterärmen ;) gimme gimme :)
King Grub
2007-01-25, 18:48
Det är grundläggande proteinmetabolism som lärs ut i all högskolelitteratur på området.
Cerberus
2007-01-25, 18:50
Det är grundläggande proteinmetabolism som lärs ut i all högskolelitteratur på området.
åh fan, trodde att det va proteinet i födan som gjorde oss biffigare *gah!*
King Grub
2007-01-25, 18:51
Visst är det det också. Men du kan bara inte tro att det automatiskt blir muskelprotein av allt protein i kosten. Citatet i din förra signatur var ett skämt.
Det fastställdes redan 1915 att 0.56 gram glukos kan utvinnas per gram animaliskt protein man äter. 125-250 gram protein bryts ned hos den normalaktive individen (hos en hårt tränande blir siffrorna högre) och återsyntetiseras dagligen; ungefär 25% av aminosyrorna som frisätts under nedbrytningen kataboliseras, resten återanvänds för att syntetisera nytt protein (så proteinbehovet för normalpersonen är mycket lägre än vad siffrorna för proteinnedbrytningen kan tyckas ange).
Och ju mer protein man får från kosten, desto större blir aminosyrekatabolismen, vilket kallas proteinparadox.
King Grub
2007-01-25, 18:55
Proteinsyntesen hos tävlande kroppsbyggare/tyngdlyftare vid olika proteinintag; redan 1.4 g per kilo och dygn innebär "overload".
Leucine kinetic and nitrogen balance (NBAL) methods were used to determine the dietary protein requirements of strength athletes (SA) compared with sedentary subjects (S). Individual subjects were randomly assigned to one of three protein intakes: low protein (LP) = 0.86 g protein.kg-1.day-1, moderate protein (MP) = 1.40 g protein.kg-1.day-1, or high protein (HP) = 2.40 g protein.kg-1.day-1...
A suggested recommended intake for S was 0.89 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.76 g.kg-1.day-1. For SA, the LP diet did not provide adequate protein and resulted in an accommodated state (decreased WBPS vs. MP and HP), and the MP diet resulted in a state of adaptation [increase in WBPS (vs. LP) and no change in leucine oxidation (vs. LP)]. The HP diet did not result in increased WBPS compared with the MP diet, but leucine oxidation did increase significantly, indicating a nutrient overload. For S the LP diet provided adequate protein, and increasing protein intake did not increase WBPS. On the HP diet leucine oxidation increased for S. These results indicated that the MP and HP diets were nutrient overloads for S. There were no effects of varying protein intake on indexes of lean body mass (creatinine excretion, body density) for either group.
Tarnopolsky et al, J Appl Physiol 73: 1986-1995, 1992;
Och proteinbehovet minskar för en normalperson som börjar styrketräna; det ökar inte, som den allmänna (miss)uppfattningen är.
Cerberus
2007-01-25, 18:58
Visst är det det också. Men du kan bara inte tro att det automatiskt blir muskelprotein av allt protein i kosten. Citatet i din förra signatur var ett skämt.
Det visste jag också :D haha, tyckte det va så förjävla roligt så ja fick ont i magen av o läsa det :)
Bra synpunkt.
Fast frågan är, om man behöver ta så stora doser i samband med träningen som folk gör? Det är ju ganska ofta man ser folk som kommer med över halva shaken fylld med pulver.
NiXPhoenix
2007-01-25, 19:56
Är inte protein bra som energikälla då?
Är inte protein bra som energikälla då?
Det är väl snarare tvärtom, protein är en dålig energikälla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.