handdator

Visa fullständig version : Umebor på brädan, HILFE!

Mental
2007-01-08, 08:22
Fan, börjar inse att det drar ihop sig, terminstart nu på måndag den 15:e. och jag måste erkänna att jag aldrig vart i umeå innan :D

Utöver att det är mörkt och kallt 10 mån per år, vad är det man behöver veta?

Vart tränar man? IKSU eller något annat?
Vart äter man gott och billigt? Har ni något bra sushiställe där uppe? :)
Är universitetet svårnavigerat? Uteliv? Vart går man för trevligt sällskap och kaffe?

etc etc :D

regus
2007-01-08, 08:27
http://www.umeafolkmusik.se/

:hbang:

Mental
2007-01-08, 08:29
http://www.umeafolkmusik.se/

:hbang:

Inget fel på folkmusik, har polare som är grymma på fioler så det blir en spelmansstämma eller 2 per år :D

Tomten
2007-01-08, 08:39
Fan, börjar inse att det drar ihop sig, terminstart nu på måndag den 15:e. och jag måste erkänna att jag aldrig vart i umeå innan :D

Är universitetet svårnavigerat? Uteliv? Vart går man för trevligt sällskap och kaffe?

Det är väl IKSU eller Sporthallen som gäller. IKSU om man gillar att stå i kö, Sporthallen om man vill Träna för 1000 kronor för ett helår med lite halvsunkiga öppettider under sommaren och vissa högtider.

Ja vart äter man gott och billigt i Umeå, finns en del ställen som har ganska billiga bufeér, 50-70 kronor på eftermiddagarna, mest kinesiskt och husmanskost. Umeå är också en ganska "pizzeria-tät" stad, så vart du än bor så har du nog inte mer än några hundra meter till en pizzeria :D. Macdonald, Max och Frasses har vi med, som alla andra stora metropoler. :hbang:

Angående Sushi så vet jag faktiskt inte, det finns några butiker på Vasaplan och centrum som säljer, men jag har för mig att de är ganska dyra. Du har Junko's sushi inne i victoriagallerian, sen har jag för mig det finns åtminstonde en butik på vasaplan, om den nu inte gick i konkurs.

Mental
2007-01-08, 08:46
Ett Gigaskråv på Frasses är ju aldrig fel :D 2*200g kött, och ++meny till det, smältost *drool*

Bamse79
2007-01-08, 08:52

Vad ska det läsas då?

Iksu är väl det oftast som gäller när man är student, men där är det bara ta kölapp till maskinerna om du inte gör som bobbokrull och drar dit vid 06.

Sporthallen om du är ute efter enbart gym med massor av fria vikter och mindre folk. 1000kr/år

USM tränar jag själv på och tycker det är bra med maskiner fria vikter och annat grupptränande också om man vill det. Lagomt med folk, aldrig för mycket. www.usm.se

Matställen lär du hitta! Universitetet kan du efter nån vecka! Uteliv är det nog REX, invito eller olereys som gäller här. Fik finns det många också, starz bla.

skaparn
2007-01-08, 09:05

Träna
Förslagsvis IKSU, är du mer hardcore så sök dig till det däringa andra stället

Äta
Subway i Kungspassagen
Lunchbuffet på ett indiskt ställe som jag inte minns namnet på just nu. Ligger i det som kallas bågenhuset. Ghandi kanske, men det lät så klyschigt

Trevligt sällskap och kaffe
Gå till busstationen och åk norrut i ca två timmar. Kliv av och njut
Eller så kan du gå på NK (Nya konditoriet) i stan

Uteliv
INTE universitetsområdet. Nu var jag ingen stammis på något ställe i Umeå, men det enda jag är helt säker på att stan alltid varit roligare än Corona, E-pub etc. Fast å andra sidan är det mer umeåbor nere i stan. Och de hejar på löven. Så egentligen borde du göra bussmanövern även här och åka norrut

DavidN
2007-01-08, 09:13
träna: IKSU - just för utbudets skull, finns så mycket att göra.

mat: massor, och billigt; Mias mm.

ps, finns inte kebabgubben kvar vid skolan typ vid NH? han var väl nationalhjälte?

Festa? ja... är det pipp du ska ha så är det var som helst, annars är det bara att prova sig fram. Efterpluggetfylla intages lätt på NH annars

Mental
2007-01-08, 14:30
Vad ska det läsas då?

Iksu är väl det oftast som gäller när man är student, men där är det bara ta kölapp till maskinerna om du inte gör som bobbokrull och drar dit vid 06.

Sporthallen om du är ute efter enbart gym med massor av fria vikter och mindre folk. 1000kr/år

USM tränar jag själv på och tycker det är bra med maskiner fria vikter och annat grupptränande också om man vill det. Lagomt med folk, aldrig för mycket. www.usm.se

Matställen lär du hitta! Universitetet kan du efter nån vecka! Uteliv är det nog REX, invito eller olereys som gäller här. Fik finns det många också, starz bla.

Dietist var planen, får se om jag fortsätter, blir det för mycket matlagning och för lite nutrition så kanske jag byter, vill läsa nutrition och behandlingsmetodik med inrikting på diabetes och fetma. Ska läsa 3 år i umeå och antagligen ett år i göteborg.

mathor
2007-01-08, 14:39
Vart
Vart

Vars. Det är bland det viktigaste du måste lära dig.

Mental
2007-01-08, 14:43
Vars. Det är bland det viktigaste du måste lära dig.

Varst nårst? Hälsingemål får duga. men skriva dialektalt betackar jag mig för.

Yxel
2007-01-08, 14:44
Trevlig stad! Var (ursäkta) varS i stan hamnade du? Tränar på Iksu, tycker det funkar, stället sväljer en del folk så behöver inte vänta särskilt ofta...

mathor
2007-01-08, 14:47
Varst nårst? Hälsingemål får duga. men skriva dialektalt betackar jag mig för.

Vill du skriva korrekt bör du isåfall använda "var" i tidigare nämnda sammanhang.

Mental
2007-01-08, 14:51
Trevlig stad! Var (ursäkta) varS i stan hamnade du? Tränar på Iksu, tycker det funkar, stället sväljer en del folk så behöver inte vänta särskilt ofta...

Östra Ersbo till att börja med. Sen får vi se, blir bra med motion i början ;)

Honn
2007-01-08, 15:16
Vad ska du ända bort på Ersboda att göra? Som student måste du lära dig att allt över 5 minuter från universitet är långt och kräver taxi.

Tränar gör du på sporthallen, äter gör du på http://www.tajmahalumea.com och festar gör du på http://www.clubgreyscale.com de få gånger de behagar att ha öppet.

Mago
2007-01-08, 15:36
Kan bara säga att jag sitter i samma sits. Börjar om en vecka, och allt jag vet är att det är 120mil dit. Det känns rätt långt.

Lycka till med studierna iaf. :)

Apos78
2007-01-08, 16:09
Läser dietist 5:e terminen. I början är det en del matlagning kompat med kemi och fysiologi/näringslära, men från 3:e terminen och framåt så blir det mer och mer nutrition och lite djupare fysiologi och senare dietetik med sjukdomslära. Enligt mig en riktigt rolig utbildning.

Mental
2007-01-08, 17:52
Läser dietist 5:e terminen. I början är det en del matlagning kompat med kemi och fysiologi/näringslära, men från 3:e terminen och framåt så blir det mer och mer nutrition och lite djupare fysiologi och senare dietetik med sjukdomslära. Enligt mig en riktigt rolig utbildning.

Låter faktiskt skitbra, siktar du på magisterexamen?

Mental
2007-01-08, 19:16
Nåja, jag får jaga sushihak när jag kommer upp :D

Fartman
2007-01-08, 22:47
Ta med dig stövlar och paraply.

Mental
2007-01-09, 01:34
Ta med dig stövlar och paraply.

Jag som hoppats att det skulle vara lite kallare norröver *cry*

Fartman
2007-01-09, 01:58

Ta med hela jävla regnstället. Förbannade pissväder är vad som råder.. all snö har regnat bort nu typ. Jag trodde också att det skulle bli lite vinter trots allt, men när jag körde ner i torsdags natt så byttes det tunga snöfallet ut (någonstans söder om Skellefteå) till ett jävla regn. Jävla skitstad.

Tolkia
2007-01-09, 07:09
Just nu är det nog inte kallt någonstans ... Det är absurt att träffa folk söderifrån och få höra "Jamen uppe hos er, där har ni väl snö och vinter i alla fall ..." och så bor man i ett jäkla akvarium. *cry*

F.ö är Umeå en trevlig stad.

-AG-
2007-01-09, 09:43
Man kan äta sushi på Universitetet också, dvs "skolmatsalen" där lärare och studenter äter. Om den är bra vet jag inte, men den ser iaf ok ut.

Lillgrabben
2007-01-09, 10:05
F.ö är Umeå en trevlig stad.

Nog är Umeå en bra stad, men den optimala staden finns 13 mil norrut! *whistle*

Snafu
2007-01-09, 11:54
Ersboda ligger helt åt helvete fel - du kommer bli rätt isolerad. Så fort du kan bör du söka dig mer centralt till något av ghettona - t ex Ålidhem. Efter att du bott på Ålidhem kommer du att börja känna som om du bor i ett ekorrhjul eller "trinity" - universitetet, systembolaget och IKSU.

Fartman
2007-01-09, 11:57
Ersboda ligger helt åt helvete fel - du kommer bli rätt isolerad. Så fort du kan bör du söka dig mer centralt till något av ghettona - t ex Ålidhem. Efter att du bott på Ålidhem kommer du att börja känna som om du bor i ett ekorrhjul eller "trinity" - universitetet, systembolaget och IKSU.

Haha, känner igen det där med ekorrhjul.. fast jag har tom blivit så jävla lat att folkölssupandet fått ett rejält uppsving.. orka ta sig ända bort till bolaget liksom...

Snafu
2007-01-09, 12:00
Haha, känner igen det där med ekorrhjul.. fast jag har tom blivit så jävla lat att folkölssupandet fått ett rejält uppsving.. orka ta sig ända bort till bolaget liksom...

Jag lobbade inaktivt för ett systembolag på Ålidhem. Mer sprit till studenterna!

Mental
2007-01-09, 13:19
Jo, jag funderade på Ålidhem, men det var omöjligt att få en lägenhet där med mina ködagar, och jag vill inte dela kök med 12 andra, så koridor går bort.

Ev att jag tar ett rum på tunnelbacken till termin 2. för det är färre per koridor. men då saknar rummen dusch :(

Snafu
2007-01-09, 13:45
Jo, jag funderade på Ålidhem, men det var omöjligt att få en lägenhet där med mina ködagar, och jag vill inte dela kök med 12 andra, så koridor går bort.

Ev att jag tar ett rum på tunnelbacken till termin 2. för det är färre per koridor. men då saknar rummen dusch :(

Tunnelbacken ligger jäkla bra till iofs. Som jag minns det, nog för att jag nog var på festhumör varje gång jag var där så var standarden lägre än på t ex Ålidhem - då tänker jag på själva standarden i sig - inte det faktum att rummen inte har egen dusch. Dock så finns det några rum där som har egna duschar men de är nog ganska ovanliga tror jag. Jag hade en polare som hyrde två rum alldeles själv och hade typ...dusch på toaletten men den duschen var liksom...man drog ut den ovanför tvättstället eller hur fasen det nu fungerade. Summa summarum - tunnelbacken har bra läge men inte så bra standard.

Jag har stått i bostadens kö i 7 år nu - men jag har väl inga direkta planer på att flytta tillbaka. Jag kanske till och med skulle få rum där på...vad heter det nu....Ålidhöjd. Eller det kanske var lätt. Ålidhöjd ligger precis mellan Iksu och Ålidhem, nästan ännu bättre läge än Tunnelbacken. Har du kollar Berghem förresten? Ligger precis bredvid universitetet, rätt schyssta husfester där...

Tomten
2007-01-09, 14:34

Finns annars många kollektiv på Ålidhem, fast om du inte vill dela kök med folk så är det kanske kört.

Apos78
2007-01-09, 15:13
Låter faktiskt skitbra, siktar du på magisterexamen?

Är väl tanken. Sen så ska det utformas en masterexamen så man får väl se vart det leder...kanske kan vara något om tillfälle ges.

Coldsmith
2007-01-09, 16:07
Letar du boende Mental? Eller missuppfattar jag inläggen :).

Mental
2007-01-09, 16:38
Letar du boende Mental? Eller missuppfattar jag inläggen :).

Ja, du missar läget, jag delar en trea i östra ersboda, men folket på brädan tycker det är åt helvete för lågt från civilisationen, jag är beredd att hålla med, men det var omöjligt med mina begränsade ködagar att scora en lägenhet närmare än så. Alternativet var korridorsrum, men det är jag inte speciellt intresserad av, men det kanske ändrar sig längre fram.

Coldsmith
2007-01-09, 16:44
Ja, du missar läget, jag delar en trea i östra ersboda, men folket på brädan tycker det är åt helvete för lågt från civilisationen, jag är beredd att hålla med, men det var omöjligt med mina begränsade ködagar att scora en lägenhet närmare än så. Alternativet var korridorsrum, men det är jag inte speciellt intresserad av, men det kanske ändrar sig längre fram.

Eller att vara inneboende på carlshem *whistle*.

Mental
2007-01-09, 17:07
Eller att vara inneboende på carlshem *whistle*.

Carlshem är inte speciellt nära det heller :D

Coldsmith
2007-01-09, 17:10
Carlshem är inte speciellt nära det heller :D

Äh. 10 min till univ med buss. Just ovanför ica maxi. Lugnt område. :naughty:

Honn
2007-01-09, 17:23
Carlshem är ett bra område. Det tar inte så lång tid att gå till universitet, och om du är pigg tar det bara ca 40 minuter att gå till centrum. Bergehem är nog det bästa valet iofs. Universitetet på ena sidan och sporthallen på andra.

Snafu
2007-01-09, 17:25
Carlhem tycker jag låg helt off sen var det uppförsbackar och skit där också =) Nära till systemet och ICA Maxi dock, och NK...dräggel *drool* . Plus i kanten på det.