handdator

Visa fullständig version : Facket eller inte?

Prowler
2007-01-02, 14:24
Kan någon förklara för mig som inte fattar bättre än en treåring om detta? Vad skulle jag missa om jag gick ur facket och bara betalade a-kassa? Min arbetsgivare har kollektivavtal, vad innebär detta egentligen? Har jag inte rätt till lönehöjning och diverse skydd då? Varför ska jag då vara med i facket? Är ansluten till SIF, men kan ju inte ringa dom. Vill prata med någon oberoende kunnig person. När a-kassan nu höjs så blir det ju så jävla dyrt så jag funderar på att skita i facket. Har hört folk snacka om att man kan strunta i facket, men jag vill gärna ha lite kött på benen först.

Tacksam för svar!

JJ
2007-01-02, 14:31
Du missar bl.a. deras inkomstförsäkring som ger ett extra tillskott om du blir arbetslös. Sen bistår de dig med bl.a. juridisk hjälp vid tvister etc. Men visst är frågan berättigad.

pragmatist
2007-01-02, 14:53
Facket är väldigt bra att ha om man råkar i en arbetsrättslig tvist med sin arbetsgivare.

Den extra inkomstförsäkring JJ talar om kan man skaffa sig som enskild person för ungefär samma peng, så man behöver inte vara med i facket för att få tillgång till en sådan.

Yankeee
2007-01-02, 14:54
Fråga runt vad facket har gjort för att det ska bli bättre för dig på din arbetsplats den senaste tiden. Är det verkligen så att sakerna facket jobbar för gör saker och ting bättre på din arbetsplats? Stämmer fackets åsikter överens med dina?

Personligen anser jag facket vara för de som är mindre bra på jobbet. De som är bra på sina jobb får det ofta sämre av det facket jobbar för. Nu kan jag bara tala för vad SEKO gör på min arbetsplats. Tvivlar dock på att det skiljer sig speciellt mycket då alla fackförbund lutar åt vänster och står för i princip samma saker.

Prowler
2007-01-02, 15:05
Men om man skulle hamna i tvist med arbetsgivaren så finns det ju regler enligt kollektivavtalet som han är skyldig att tillämpa. Fackets uppgift då är väl bara att kolla om han gjort det? Dom kan väl inte tvinga till något? Reglerna finns ju redan? Kan man inte få hjälp med att tyda regler och förordningar av någon annan "instans" just då utan att behöva betala för det år efter år utan att kanske ens behöva det? Inkomstförsäkringen kan man ju spara ihop till själv om man nu skulle sluta betala fackavgift. Eller?

coxie
2007-01-02, 15:06
Personligen anser jag facket vara för de som är mindre bra på jobbet. De som är bra på sina jobb får det ofta sämre av det facket jobbar för. Nu kan jag bara tala för vad SEKO gör på min arbetsplats. Tvivlar dock på att det skiljer sig speciellt mycket då alla fackförbund lutar åt vänster och står för i princip samma saker.

+1

Är själv egen företagare nu, men när jag jobbade i handelssektorn så var jag bara med i A-kassan för jag inte gillar hur facken arbetar i Sverige.

Yankeee
2007-01-02, 15:06
Hur ofta hamnar man egentligen i tvist med arbetsgivaren?

coxie
2007-01-02, 15:08
Men om man skulle hamna i tvist med arbetsgivaren så finns det ju regler enligt kollektivavtalet som han är skyldig att tillämpa. Fackets uppgift då är väl bara att kolla om han gjort det? Dom kan väl inte tvinga till något? Reglerna finns ju redan? Kan man inte få hjälp med att tyda regler och förordningar av någon annan "instans" just då utan att behöva betala för det år efter år utan att kanske ens behöva det? Inkomstförsäkringen kan man ju spara ihop till själv om man nu skulle sluta betala fackavgift. Eller?

Jo det är precis som du säger, men är du med i facket så ringer du ett samtal till dem och sedan hjälper de dig genom att stötta samt juridisk hjälp istället för att du själv ska ta tag det hela, typ som en mamma.

Tolkia
2007-01-02, 15:12
Jag har postivia erfarenhetern av mitt fackförbund (tidigare CF); inte för egen del (så länge man inga problem har behöver man som bekant ingen hjälp), men det brände till för en kollega rörande en uppsägning, och då var facket mycket bra att ha. Kan jag få den hjälpen när jag behöver det, och bidra till att andra får den när de behöver det, så är det bra, tycker jag, utan några som helst ambitioner att verka opartisk (antagligen är jag inte särskilt bra på mitt jobb heller).

Prowler
2007-01-02, 15:16
Jo det är precis som du säger, men är du med i facket så ringer du ett samtal till dem och sedan hjälper de dig genom att stötta samt juridisk hjälp istället för att du själv ska ta tag det hela, typ som en mamma.

Men jag tycker om mammor... Nej, men var/hur kan man skaffa hjälp/info på egen hand om man skulle behöva? Någon typ av jurist?
När det gäller löneförhandlingar och sånt då? Jag brukar förhandla själv eftersom jag inte anser att någon annan kan föra min talan bättre än just jag. Kan jag hamna i underläge mot arbetsgivaren på något sätt i en förhandling om jag inte är med i facket? Finns det något han kan utnyttja?

Yankeee
2007-01-02, 15:16
typ som en mamma.

Typ som hela soussesverige fungerar :)

T-train
2007-01-02, 15:19
Kan någon förklara för mig som inte fattar bättre än en treåring om detta? Vad skulle jag missa om jag gick ur facket och bara betalade a-kassa? Min arbetsgivare har kollektivavtal, vad innebär detta egentligen? Har jag inte rätt till lönehöjning och diverse skydd då? Varför ska jag då vara med i facket? Är ansluten till SIF, men kan ju inte ringa dom. Vill prata med någon oberoende kunnig person. När a-kassan nu höjs så blir det ju så jävla dyrt så jag funderar på att skita i facket. Har hört folk snacka om att man kan strunta i facket, men jag vill gärna ha lite kött på benen först.

Tacksam för svar!

Kolla vad du får för förmåner om du är med i facket..tex så brukar försäkringsavtalen vara outstanding via facket..så man brukar spara in fackavgiften på billigare försäkringar tex.

Prowler
2007-01-02, 15:25
Kolla vad du får för förmåner om du är med i facket..tex så brukar försäkringsavtalen vara outstanding via facket..så man brukar spara in fackavgiften på billigare försäkringar tex.

Aha! Det tänkte jag inte på, det måste jag kolla upp! Försäkringar är inte billigt...det heller!

Röda_Lacket
2007-01-02, 15:26
Jag är med i facket .... Det var ett lätt val för mig det är ju inte så att arbetsgivare automatiskt värnar om arbetarnas rättigheter som man fått kämpa sig till genom åren tex semester, någorlunda lön osv. Om man inte tycker att "facket" gjort något dom senaste åren så kan man faktiskt påverka genom att gå med och sätta lite fart på dom som kanske borde vara mer aktiva.

Yankeee
2007-01-02, 15:27
Om man inte tycker att "facket" gjort något dom senaste åren så kan man faktiskt påverka genom att gå med och sätta lite fart på dom som kanske borde vara mer aktiva.

Problemet nu är ju att facket redan har jobbat fram de saker som var värda att jobba fram. Nu verkar de mest hitta på idiotiska saker att jobba för bara för att ha något att jobba för.

mik
2007-01-02, 15:31
Men jag tycker om mammor... Nej, men var/hur kan man skaffa hjälp/info på egen hand om man skulle behöva? Någon typ av jurist?
När det gäller löneförhandlingar och sånt då? Jag brukar förhandla själv eftersom jag inte anser att någon annan kan föra min talan bättre än just jag. Kan jag hamna i underläge mot arbetsgivaren på något sätt i en förhandling om jag inte är med i facket? Finns det något han kan utnyttja?

Vid en ev tvist, hör av dig till facket och bli medlem. då har du fackets juridiska kunskap bakom dig.

Din AG hade kollektivavtal, detta avtal gäller det även dig, oavsett om du är medlem eller ej. Din AG kan ej vinna några fördelar på att du inte är medlem i facket.

Prowler
2007-01-02, 15:44
Vid en ev tvist, hör av dig till facket och bli medlem. då har du fackets juridiska kunskap bakom dig.

Din AG hade kollektivavtal, detta avtal gäller det även dig, oavsett om du är medlem eller ej. Din AG kan ej vinna några fördelar på att du inte är medlem i facket.

Ok!

Men fan vad krångligt det blev nu...jag kollade upp mina försäkringar jag har genom facket, de skulle så klart bli dyrare och med lite sämre villkor om jag gick ur. Det sämsta är att den sjukförsäkringen jag har där bör jag nog behålla eftersom jag har haft lite strul med ryggen och kommer troligen inte klara mig igenom en hälsodeklaration om jag ska skaffa ny någon annanstans. Det blir till att räkna på detta... Man får tydligen ligga i om man ska försöka spara in några slantar.

izza
2007-01-02, 17:29
Jag har gått ur facket för längesen. Som sagts tidigare i tråden så gynnar de främst de som är "sämre" på att jobba. På mitt jobb gynnar de endast de som har kommunikationsproblem med chefen. Vilket jag anser att jag inte har.

Nu har jag även gått ur akassan. Min erfarenhet av dem är psykiskt lidande och att det dröjer typ 2 månader innan man får se röken av några pengar. Nu när avgiften höjs så anser jag att jag kommer tjäna på att spara avgiften i en egen fond istället.

Men ska väl tillägga att den enda bonusen vi hade från fackavgiften var en hemförsäkring som i mitt fall nu kostar typ 30kr/månad .

Jorgen
2007-01-02, 17:32
För egen del så har jag nytta av facket ofta.
Men så är byggnads ett av dom bästa fackförbunden också.

thomast
2007-01-02, 17:43
Nu har jag även gått ur akassan. Min erfarenhet av dem är psykiskt lidande och att det dröjer typ 2 månader innan man får se röken av några pengar. Nu när avgiften höjs så anser jag att jag kommer tjäna på att spara avgiften i en egen fond istället.

Har inte den nya regeringen gjort det omöjligt att inte vara ansluten till akassan? Har jag missförstått nått eller har saker och ting ändrats?

babbett
2007-01-02, 17:53
Har inte den nya regeringen gjort det omöjligt att inte vara ansluten till akassan? Har jag missförstått nått eller har saker och ting ändrats?

Det diskuteras väl om det ska bli obligatorisk med A-kassa...fast vad jag vet finns inga beslut än. Och om det blir så så tycker jag det är sjukt att man ska bet. A-kassa överhuvudtaget...då kan det lika bra ligga i inkomstskatten.
Och nej...jag är inte med i varken facket eller A-kassan.

Nitrometan
2007-01-02, 18:44
För egen del så har jag nytta av facket ofta.
Men så är byggnads ett av dom bästa fackförbunden också.
Blockaden mot de lettiska byggjobbarna var bra?

Men jag håller med dig om att Byggnads bevakar byggjobbarnas intressen på ett bra sätt för det mesta. Fast ovanstående var ett undantag.

Vad tycker ni om hotell- och restaurangs aktioner mot den lilla salladsrestaurangen i Göteborg då?

Jorgen
2007-01-02, 20:22

Men jag håller med dig om att Byggnads bevakar byggjobbarnas intressen på ett bra sätt för det mesta. Fast ovanstående var ett undantag.

Jag skrev inte att allt dom gör är bra. :)

Allan
2007-01-02, 20:42
I Kalmar höjde Byggnads lönen för kineserna åttafalt.

Thewind
2007-01-02, 20:49
Undrar om man blir minoritet nu :(

nordlander
2007-01-02, 22:17
Jag tänker iaf så här.

Stort företag...gå med i facket.
Litet företag...skit i facket

Jobbar du på ett litet företag och det blir nåt strul med chefen som du inte kan lösa själv så går det likförbannat inte att jobba kvar.

ryssen
2007-01-02, 22:27
med 4år med blått så vågar jag inte chansa på och snåla in på facket.
har själv haft nytta av facket senaste mån som jag aldrig skulle klarat själv.

skaparn
2007-01-02, 22:51

Vad tycker ni om hotell- och restaurangs aktioner mot den lilla salladsrestaurangen i Göteborg då?

Det är väl just det som är problemet; att facken gör ett alldeles utomordentligt jobb med att bevaka sina medlemmars intressen. De medlemmar som har ett arbete ska förstås tilläggas.
Detta utan att de ser till resterande samhälle annat än i retoriken, vilket man förvisso inte kan klandra dem för, men tvivelsutan skapar starka fackföreningar på en arbetsmarknad som inte alls liknar forna tiders storkapitalistiska sådan en obalans mellan köpare och säljare. Konsekvensen blir ett monopol och ett pris högre än vid marknadsjämvikt med så kallad klassisk arbetslöshet som följd. Det har förstås sin vinster med en sådan politik, men väldigt sällan hör man fackliga höjdare erkänna detta faktum om sambandet gällande arbetslöshet och börja prata som vore samhällsvetenskap något man kan använda och tro på endast när det passar ens egna politiska syften. Lars Calmfors skrev för övrigt en utmärkt debattartikel om det i dagens DN.

Jag vill på intet sätt förbjuda fackföreningar men tycker alla steg från samhällets uppmuntrande att vara med är bra, som till exempel slopande av avdragsrätten för medlemsavgift. Med risk att låta idealistisk skulle jag aldrig gå med i ett fackförbund som stred mot mina egna värderingar, hur mycket det än gynnade min egna person och skulle vilja uppmuntra alla att göra en sådan inre resa innan ni fattar beslutet att gå med.

Ibland tror jag att det inte är av patos för dem som hamnat utanför arbetsmarknaden, eller de som utsätts för blockad av gangsterfack eller de kostnader för samhället en klassisk arbetslöshet innebär. Det är kanske helt enkelt den anspråksfulla kostym av ridderlighet som facken klär sig i när de deltar i samhällsdebatten. Man drar sig inte för att ta till allsköns slagord från gamla tiders klasskamp, och som redan nämnt misshandlar man så ofta min favoritvetenskap till den milda grad att jag ibland undrar om Tilly med flera verkligen tror på det de säger eller om de verkligen kan vara så slemmiga att de blåljuger tusentals medlemmar rätt upp i ansiktet bara för att de vet vilka ord som eldar upp massorna och tryggar deras egen maktposition som fackliga företrädare.

Fettecke
2007-01-02, 23:38
jag skulle nog vilja vända på frågan lite grann... hur skulle dagens samhälle se ut om Inte facket fanns, facket är delvis till för Din trygghet i det långa loppet... skulle inte fackets rörelse finnas hade tex lettiska arbetare kommit och tagit merparten av våra jobb, då de jobbar för Mycket mindre pengar. nu finns det regler osv som är bestämd av facket osv som säger emot det...

sen finns ju ett exempel som säger det mesta... ta kaffebryggaren som du försökt få till jobbet, din chef säger nej! men kommer då facket och säger att den där kaffebryggaren ska stå där i fikarummet... så står den troligen där efter en stund också!

Just dessa exempel är ett ganska tydligt svar på att facket till stor del fungerar. Sen att visa fack tycker och tänker olika inom politik,värderingar och vad allt kallas är väll lite synd för vissa

Men min tro är iaf att facket är BRA!

folk stirrar sig för blind på vad just Dom får ut av facket, facket är bättre ju större det är, tycker du att du har det dåligt, går ut facket så blir det ju sämre och sämre då genomslagskraften försvinner helt efter ett tag.

hade jag valt att gått ur någonting så hade jag gått ur A-kassan.! då jag själv anser att facket har någonting att påverka, och Kan påverka.

Johan O
2007-01-03, 10:30
När a-kassan nu höjs så blir det ju så jävla dyrt så jag funderar på att skita i facket.
Tacksam för svar!

Du vet att inkomstskatten sänks ganska saftigt också va? Väldigt många verkar ha glömt det och tror att jorden är på väg att gå under...

Är förövrigt Moderat men ändå med i IF-metall. Tror på facket som idé även om det läggs ner aldeles för mycket energi på gnäll och politik för tillfället.
varenda jäkla informationsblad och tidning dom skickar ut är ett evigt gnällande på nya regeringen och att alla stackars arbetare i sverige får lida helvetets alla kval dom närmsta åren.
Faktiskt väldigt underhållande att läsa!:laugh:

Diggler
2007-01-03, 12:01
Facket är skitbra. Facket är en del i processen som ger dig mänskliga rättigheter, rätt till fritid, rätt till pengar om du blir sjuk, etc. utan dylika vänstervridna företeelser hade du vart en slav/förbrukningsvara under arbetsgivaren utan rättigheter.

petersson
2007-01-03, 12:04
Du vet att inkomstskatten sänks ganska saftigt också va? Väldigt många verkar ha glömt det och tror att jorden är på väg att gå under...

Har man liten inkomst från början kan ju mycket väl alla småavgifter som höjs kosta mer än vad man får igen från sänkt inkomstskatt.