Visa fullständig version : Söker studie ang proteinupptag
Som topicen lyder söker jag en studie / artikel som vissar hur mycket protein man kan ta upp vid varje måltid..
Som topicen lyder söker jag en studie / artikel som vissar hur mycket protein man kan ta upp vid varje måltid..
Det finns ingen sådan studie om det nu inte har kommit en precis nyligen. Dock är 80 gram(kasein) det högst man intagit vid ett och samma tillfälle i studier. Det tog 8 timmar för kroppen att ta upp det.
pragmatist
2006-12-09, 00:10
I stort sett allt tas upp, det tar bara mer eller mindre lång tid. Att man bara kan ta upp 30-40 gram protein vid varje måltid (eller whatever) är en seglivad vanföreställning.
Cerberus
2006-12-09, 00:13
I stort sett allt tas upp, det tar bara mer eller mindre lång tid. Att man bara kan ta upp 30-40 gram protein vid varje måltid (eller whatever) är en seglivad vanföreställning.
så om ja ska ut me grabbarna en kväll så skulle ja kunna äta 500g tonfisk, 40g kasein utan att bli katabol eller att proteinet sprutar ut ur ögonen?
pragmatist
2006-12-09, 00:21
så om ja ska ut me grabbarna en kväll så skulle ja kunna äta 500g tonfisk, 40g kasein utan att bli katabol eller att proteinet sprutar ut ur ögonen?
Ungefär så, ja. Det är klart att proteinoxidationen ökar om du äter mycket protein, men det gör den ju även om du äter många gånger men små portioner.
Dyrt låter det. Vräka i sig 140 g protein så där. Tänk med plånboken istället och fyll ut med fett och kolhydrat istället. Allt blir ju energi i alla fall.
King Grub
2006-12-09, 15:09
Precis. Upptaget är det inga problem med, men muskelprotein blir det inte , oavsett mängd och tidpunkt för intag. Det fastställdes redan 1915 att upp till 0.56 gram glukos kan utvinnas per gram animaliskt protein man äter (Janney NW. 1915 The metabolic relationship of the proteins to glucose. J Biol Chem. 20:321–347).
Cerberus
2006-12-09, 16:18
Dyrt låter det. Vräka i sig 140 g protein så där. Tänk med plånboken istället och fyll ut med fett och kolhydrat istället. Allt blir ju energi i alla fall.
Jag överdrev lite :)
Lite offtopic, är det möjligt att fylla på glykogenlager om man äter extremt mycket protein? Eftersom det mesta ändå blir glukos.
Så där jag gör jag jämnt typ när jag ska ut, äter världens stösta måltid som inkluderar i stort sett 1/2 av dagskalori och protein intag så slipper man tänka på maten resten av kvällen ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.