handdator

Visa fullständig version : Äta innan läggdags

Hammargren
2006-12-08, 08:26
hej,

jag vill först och främst be om ursäkt då det förmodligen redan finns ett flertal liknande trådar på kolozzeum, men eftersom jag kan föga lite om datorer så har jag problem bara med att starta och stänga av maskinen och ännu mindre att söka efter gamla trådar :smash:

min fråga lyder som trådens rubrik: äta innan läggdags. jag har, så länge jag kan minnas, alltid tagit någon form av kvällsmål strax innan jag går och lägger mig. men höromdagen läste jag att man bör ersätta kvällsmålet med en protendrink och möjligtvis en smörgås eller två då kroppen lätt lägger på sig fett under sömnen. mitt kvällsmål brukar oftast bestå av en portion müsli. jag tränar mellan 16:30 - 18:30 och brukar äta middag så fort jag kommit hem (runt 19:15). kvällsmålet brukar jag ta framåt 23:00-tiden och lägger mig strax därpå. anledningen till att jag tar ett kvällsmål är inte främst för att jag är hungrig, utan snarare för att jag har alltid trott att musklerna vill ha någonting att "arbeta" med under sömnen - rätt/fel?

sen undrar jag också när på dagen man bör ta proteindrink. direkt efter träning är en självklarhet, men bör man också ta direkt när man stiger upp på morgonen? jag äter alltid gröt med skivad banan till frukost - räcker detta som morgonproteinintag, eller bör jag fortsätta att ta proteindrinken till frukost?

tack i förskott ;)

King Grub
2006-12-08, 08:32
Att man inte skall äta sent pga fettinlagring är en myt.

Det här skrev jag för några dagar sedan.

Det är en ren myt att man inte skall äta på kvällen. Är fettinlagringen större vid ett visst tillfälle, är den mindre vid ett annat (förutsatt att dygnets totala energiintag är lika stort, förstås). Samma sak med fettförbränningen. Skillnad över dygnet på fettbalansen: ingen. Fettbalansen kommer att i stort motsvara energibalansen.

Jag äter alltid dagens största mål direkt innan jag går och lägger mig. Påverkar det min form? Icke.

Det påverkar inte kroppsvikten vilken tidpunkt på dagen man äter. Det är en fin liten myt.

There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.

...

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2072-80.

Man lägger inte på sig mer, om man äter på kvällen, ifall dygnets totala energiintag är lika stort.

Vid diet kan det t o m vara en fördel att lägga ett stort mål sent. Man har sett att dom som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.

The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss.

...

Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass.

The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82

Myten härstammar antagligen från någon som gått ner i vikt genom att helt sonika ta bort dagens sista mål utan att ersätta kalorierna vid något annat mål. Då "funkar" det. Energiintaget blir mindre. Samma effekt hade dock uppnåtts om man reducerat energiintaget vid någon eller några andra tidpunkter.

sen undrar jag också när på dagen man bör ta proteindrink. direkt efter träning är en självklarhet, men bör man också ta direkt när man stiger upp på morgonen? jag äter alltid gröt med skivad banan till frukost - räcker detta som morgonproteinintag, eller bör jag fortsätta att ta proteindrinken till frukost?

När du vill, om du vill. Det är mjölkprotein, inget annat. Får du det protein du vill ha och behöver över dygnet från andra källor, behöver du inget protein i "drinkform". Du kan använda det som vilken proteinkälla som helst.

Hammargren
2006-12-08, 08:49
ok. tack så hemskt mycket för det minst sagt snabba svaret!

om man kan ta sina proteindrinkar när som helst under dygnet så är det kanske bäst om jag sparar min morgondrink till lite senare eftersom jag oftast äter lunch 4-5 timmar efter frukost, och om jag har förstått det rätt så måste man tillföra kroppen protein var 2-3 timme för att kroppen inte ska gå in i ett muskelnedbrytande stadie? det optimala hade kanske varit att ta min drink 2 timmar efter frukost (dvs 2 timmar innan lunch)?

King Grub
2006-12-08, 08:56
om jag har förstått det rätt så måste man tillföra kroppen protein var 2-3 timme för att kroppen inte ska gå in i ett muskelnedbrytande stadie?

Nej, det är också en myt. Du kan fördela proteinintaget hur du vill, bara den totala mängden är likvärdig. Undantaget möjligen kring träning - det är säkert en fördel att tillföra protein nära inpå och efter passet. Vad gäller dom vanliga målen gör det ingen skillnad om du äter 80 gram protein 3 gånger per dag eller 30 gram protein 8 gånger per dag (bara exempelsiffror - du kan använda vilka siffror som helst, och alla mål behöver inte alls ge lika mycket protein). Äter du mer protein i ett mål, tas det upp under en längre tid och påverkar proteinomsättningen under en längre tid. Har du ätit 60 gram protein från vanlig mat klockan 06:00 påverkar det fortfarande proteinomsättningen mitt på dagen (exempel igen). Har du bara ätit 5 gram protein i ett mål kommer det naturligtvis inte att "räcka" lika länge, osv, men att man måste äta var tredje timme är en myt, det med. Äter man mer sällan, blir målen större, men påverkar längre.

Det går bra att göra som du säger, om du trivs med det. Vill du äta en större frukost och låta det gå längre till nästa mål, går det bra det också.

Proteinnedbrytningen pågår ständigt, men det betyder inte att du blir "katabol" av det. Du bryter ned kanske ett halvkilo muskelprotein per dygn, men 3/4 av den mängden återanvänds i proteinsyntesen och blir nytt muskelprotein. Det är faktiskt din största aminosyrekälla - ditt eget nedbrutna muskelprotein - inte proteinet du äter.

Hammargren
2006-12-08, 09:00
okej. tack så mycket igen :)

Handcuff
2006-12-08, 11:04
Tro inte på allt du råkar höra!

ilikeu
2006-12-08, 11:39
måste bara tilläga att jag äter en bra måltid innan läggdags för att kunna prestera bra när jag ska träna på morgonen.. har funkat , Så J*vla bra.

mistermr
2006-12-08, 16:14
måste bara tilläga att jag äter en bra måltid innan läggdags för att kunna prestera bra när jag ska träna på morgonen.. har funkat , Så J*vla bra.

+1

mvh