handdator

Visa fullständig version : Livsmedelsverket varnar för kanel

King Grub
2006-12-06, 05:49
En normal användning av kanel som krydda innebär inte någon risk. Men det krävs måttfullhet och det är inte lämpligt att dagligen stoppa i sig teskedsvis med kanel

Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket.

Kanel kan innehålla det giftiga ämnet kumarin, som orsakar leverskador. (http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14210782.asp)

Eddie Vedder
2006-12-06, 05:56
Såg precis de där på nyheterna å blev skitbesviken, förstod att du skulle nämna de så småningom men inte såhär snabbt hehe. Nu har jag precis tryckt i mej en skål me gröt å ungefär ett kilo kanel.
Så nu har jag väl alkislever...

MrBulk
2006-12-06, 07:03
Jag konsumerar väldigt mycket kanel på min gröt varje dag, går nog åt en kryddburk i veckan på min gröt, nu är det väl dags att sluta med det *cry*

Sverker
2006-12-06, 07:21
Ojdå !
Kumarin finns alltså naturligt i kanel och är inte något som tillsätts eller som bildas när kanel lagras olämpligt.

Kanske dax att fundera lite på sitt intag tills det finns mer uppgifter framme.

King Grub
2006-12-06, 07:32
Ojdå !
Kumarin finns alltså naturligt i kanel och är inte något som tillsätts eller som bildas när kanel lagras olämpligt.

Vilket betyder att det inte är något tillfälligt dåligt parti som upptäckts, utan att det alltid varit så. :( Mycket kanel har det blivit...

skaparn
2006-12-06, 07:37
Det här var inte bra. Inte bra alls. Jag äter löjligt möjligt kanel och måste fundera ordentligt på hur jag ska dra ner. Gröten kommer vara tristare utan om jag slutar så det kommer nog bara handla om en nedtrappning.

bosse_brutal
2006-12-06, 07:37
nej men va trevligt det kommer bli när aftonbladet får nys om detta.
"DÖDS-GIFT i vanlig JULMAT"

Beecher
2006-12-06, 07:43
hoppas inte pappa dör, han har många teskedar på sina gröt portioner varje dag *cry* måste ringa och varna honom!

Eddie Vedder
2006-12-06, 07:54
Mitt tunga kanelmissbruk har som tur e inte mer än högst ett halvår på nacken, tänker definitivt aldrig sluta käka kanel dock! Jag tänker inte bli en sån "allt-eller-inget"-hysterisk nu, men att skära ner i väntan på ytterligare information e nog klokt.
Men hur pass skadligt för levern e detta ämne, "Kumarin", i jämförelse me låt säga alkohol? Om man skulle jämföra exempelvis hur stor skada Kumarinmängden i en matsked kanel om dagen gör i förhållande till två starköl varje dag?

Pox
2006-12-06, 08:00
Det är väl ingen nyhet att kanel är giftigt i större mängder. Behövs trots allt ganska stora mängder, även om kumarinhalten varierar stort också.
Sedan äter vi ju som mest kanel nu under julperioden och även om levern skulle få lite stryk så är ju levern det organ som bäst kan återhämta sig.

King Grub
2006-12-06, 08:04
http://www.bfr.bund.de/cm/279/frequently_asked_questions_about_coumarin_in_cinna mon_and_other_foods.pdf

Mindre mängder är antagligen inte skadligt, och man behöver inte vara orolig över tidigare konsumtion.

Att vräka på skedvis dagligen är nog ingen god idé.

Cancerframkallande hos djur är eländet också.

Tolkia
2006-12-06, 08:51
Möjligen är vi tillbaka vid att det sällan eller aldrig är bra att överdriva?

Aftonbladet: "DÖDSGIFTET I JULGRÖTEN: Muskelbyggare dog av leverskador efter överkonsumtion av kanel. Anhöriga: "Han sade att det sänkte GI på gröten ..."

Milia
2006-12-06, 09:02
*grr27* F*N J*VLA SK*IT:furious: :cryout:
vad finns det mer att säga...*gah!*

jag älskar kanel juh!:(

Fed up
2006-12-06, 10:26
shit vad jag blev sugen på kanel nu! Ut och koka gröt! :D

(ska bara ta en tesked, lovar!)

HenrY
2006-12-06, 11:59
Aftonbladet: "DÖDSGIFTET I JULGRÖTEN: Muskelbyggare dog av leverskador efter överkonsumtion av kanel. Anhöriga: "Han sade att det sänkte GI på gröten ..."

"och att insulinkänsligheten blev bättre!"

:laugh: :laugh:

Princy
2006-12-06, 12:06
Åh nej, kanel som både är gott och hälsosamt på andra sätt. :(

Diana
2006-12-06, 12:13
Möjligen är vi tillbaka vid att det sällan eller aldrig är bra att överdriva?

:D *popcorn*

Fan va trist att höra altså!! gröten smakar gammal jävla träningsvante utan kanel ju...

Och här har man gått och trott att ens aspartamvåldtagna kanels indränkta frukostskapelse varit något hälsosamt :Virro :D när man säkert fått tillbringa 10-20 år till i livet om man hinkat i sej syrrans choklad godis flingor om mornarna istället.

MEDiAHORAN
2006-12-06, 13:48
Har också mycket kanel på gröten varje morgon. Hmm tur att man inte konsumerar alkohol dock. Mitt kanelintag motsvarar nästan flera dynderfyllor säkert :P

Unholy
2006-12-06, 14:25
Har inte kanel en östrogen effekt?

Jag har har iallafall undvikit kanel och lakrits för den anledningen.

Cerberus
2006-12-06, 17:20
men suuuuuck!!

Kanel som e så gott i gröten!!

Clyde
2006-12-06, 18:00
men suuuuuck!!

Kanel som e så gott i gröten!!

Du kan ju fortfarande ha det i gröten. Men du behöver ju inte direkt överdriva pepprandet med flera matskedar.

Cerberus
2006-12-06, 18:02
Du kan ju fortfarande ha det i gröten. Men du behöver ju inte direkt överdriva pepprandet med flera matskedar.

men en hink kanel i gröten e ju obligatoriskt! :D

En tesked per dag eller?

Clyde
2006-12-06, 18:11
men en hink kanel i gröten e ju obligatoriskt! :D

En tesked per dag eller?

Jag sitter då still i båten med lagomt mycket pepprande över gröten när jag väl käkar det.

Annars använder man väl inte kanel så mycket i matlagningen direkt :)

Conny_S
2006-12-06, 18:43
Löjligt, de säger nya saker hela tiden. Nu stod det ju att mobiltelefoners strålning inte kan ge cancer, tänk på alla de som gått runt med telefonen i ryggsäcken istället för i fickan bara för att de lyssnat på media och trott att de kunde få kukcancer.

Lyssna inte på media säger jag, lev och var glada och ni kommer leva länge.

King Grub
2006-12-06, 18:44
Nu har SLV fått upp en sida om saken på sin egen sida:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=16009

Där dom tonar ner tidningarnas rubriker.

Man skriver:

Normal användning av kanel som krydda exempelvis i kakor, bullar eller på gröt innebär ingen hälsorisk.

Dock:

...teskedsvis med kanel skulle hjälpa till att normalisera blodsockernivåerna vid diabetes. Livsmedelsverket avråder från att följa denna rekommendation eftersom man då kan få i sig stora mängder kumarin.

Uppenbarligen känner dom inte till vissas kanelvanor vad gäller gröt. :D

Jompan
2006-12-06, 19:17
Allt i är ju giftigt!!! Beror ju bara på dosen... Fortsätt kanela er väg genom livet.... Man kan ju fasiken dö av för mycket vatten också... Ni ska bara veta hur mycket kadmium som finns i fullkornsbröd.... O livsmedelsverket vill man ska äta bröd till varje måltid... hmmm...

Cerberus
2006-12-06, 19:19
Allt i är ju giftigt!!! Beror ju bara på dosen... Fortsätt kanela er väg genom livet.... Man kan ju fasiken dö av för mycket vatten också... Ni ska bara veta hur mycket kadmium som finns i fullkornsbröd.... O livsmedelsverket vill man ska äta bröd till varje måltid... hmmm...

nej! är det sant!? jag ska sluta äta obönhörligen!

bombenx
2006-12-06, 19:25
nej men va trevligt det kommer bli när aftonbladet får nys om detta.
"DÖDS-GIFT i vanlig JULMAT"

så sant:)

Sverker
2006-12-06, 19:41

Vet inte säkert men det kan mycket säkert vara så. Gödningsmedel kan innehålla en del kadmium.

Ifall mänderna skulle vara hälsovådliga vet jag inte heller men det går ju att uppskatta. Vad som behövs är säkra uttalanden och riktiga mätvärden.

Cerberus
2006-12-06, 20:18
Vet inte säkert men det kan mycket säkert vara så. Gödningsmedel kan innehålla en del kadmium.

Ifall mänderna skulle vara hälsovådliga vet jag inte heller men det går ju att uppskatta. Vad som behövs är säkra uttalanden och riktiga mätvärden.

ok :)

jag var dock ironisk och menade äta överhuvudtaget :D

Äter väldigt lite bröd annars. Fast då för att jag föredrar att äta annan kolhydratsrik mat.

Jompan
2006-12-06, 21:36

Bröd gjort på vetefullkorn innehåller mest kadmium. Vetekli bör man nog inte äte så mycket av... mest problem hos kvinnor då vi inte har lika bra järnstatus i kroppen. Vill man äta bröd med fullkorn, ska man välja sånt på råg eller korn, havre är bra också. Kan man ju även tänka på att äta fiberberikad havregryn där det inte är berikat med vetekli. Fast är man rökare så spelar det ju absolut ingen roll... då får man ju i sig stora mängder...

Finns rätt mycket kadmium i handelsgödsel. Ganska naturligt finns det även i jordarna...

Tror man ska äta med sunt förnuft... inte överdriva varken hit eller dit. *rolleyes*

MrBulk
2006-12-06, 21:45
Gäller det även havrekli? Jag äter 1dl dagligen.

Einar
2006-12-06, 23:49
Jag säger som min farfar sa när vi tyckte han skulle lägga av med pipan och whiskeyn, "man ska dö av nått!".

Sverker
2006-12-07, 07:19
Bröd gjort på vetefullkorn innehåller mest kadmium. Vetekli bör man nog inte äte så mycket av... mest problem hos kvinnor då vi inte har lika bra järnstatus i kroppen.

Vetekli beoende på kadmium eller beroende på att vetekli minska upptaget av järn ?

Jompan
2006-12-07, 08:28
Gäller det även havrekli? Jag äter 1dl dagligen.

Vetekli beoende på kadmium eller beroende på att vetekli minska upptaget av järn ?

Vetekärnan innehåller innehåller mest Kadmium, därför är vetekli inte att rekommendera. Har inte hört några fakta på att vetekli skulle minska upptaget av Järn. Finns förövrigt drygt 11mg järn/100g vetekli, så det är ju bra.
I Sverige har vi normalt 30-40 mikrogram kadmium per g njure. 200 mikrogram kadmium per g njure är det som skulle kunna ge upphov till morfologiska förändringar. Kadmium följer Zink, och en orsak till att att vi har för mycket kadmium kan vara intaget av zink. (förgiftningar och miljöhot, Olov Sterner, studentlitteratur) Har även läst att det ska finnas ganska mycket zink i vetekli, kan ju ha då med att kadmium o zink följs åt.

Havrekli har jag inte hört att de ska finnas mycket kadmium i, så det äter jag själv mycket av. Finns havrekli berikade havregryn som är supergott. Tror de var Gyllenhammars som bland annat har den. Tror att den kanske är lite dyrare än andra havregryn, men är definitivt värt det bara p.g.a. smaken. Längtar varje dag till min havregrynsgröt... :)

Ska se om jag inte hittar lite mer info om Järn och kadmiums samverkan och varför just en bra järnstatus ska minska kadmiums verkan i kroppen.

/Jompan

Jompan
2006-12-07, 08:34
Absorptionen av kadmium från tarmen och till blodbanan är ca 5 %. Vid järnbrist i form av låga järndepåer, vilket är vanligt förekommande hos kvinnor i barnafödande ålder, är absorptionen i tarmen högre. Kvinnor har generellt högre kadmiumbelastning än män. Rökare har 4-5 gånger högre kadmiumhalt i blod jämfört med icke-rökare, och 1,5-3 gånger högre kadmiumhalter i njurbark. Detta förklaras av att tobak innehåller kadmium, och att absorptionen av kadmium från lungorna till blodbanan är ca 50 %. (www.livsmedelsverket.se)

direktlänk till livsmedelsverkets information om Kadmium
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9437

Eddie Vedder
2006-12-07, 09:26
Hur pass mycke förstörtör kadmium, koffein å kalcim järnabsorbtionen i förhållande till hur pass mycke C-vitamin förbättrar densamma? Är alltså vinsten av C-vitaminet i samband me järn större än förlusten av nutrienter som försämrar upptaget?

Sverker
2006-12-07, 12:01
Detta skrev jag för längesedan:
Järnupptaget är en flerstegsraket och det avgörande steget är halten transferin i blodet. Vid järnbrist ökar halten transferin och när förråden är full minnskar halten.
Det är mängden transferin som man kan kontrollera järnbrist på i enkla blodprov, allt genom Hb-värde ( som är mer osäkert pga avvikelser i vattenhalten i blodet ). För att kompensera låga mängder från födan ökar kroppen halten transferin för att garantera bästa möjliga upptag.

Vad händer med järn ?

Järn tas upp av det yttersta lagret av tarmceller och stannar där. Mängden som kan fångas in där är ca 2 mg per dygn.
Hemejärn absorberas långt bättre än Fe2+ järn och Fe3+ järn absorberas nästan inte alls.
Finns det mycket transferin i blodet som passerar tarmcellens insida " vandrar " järnet över till proteinet i blodet och förs vidar till ställen som behöver, ex ryggmärgen eller levern.

Den ytterst frontlinjen i tarmen är ett väldigt tufft ställe att leva på och en tarmcells livstid är 2 - 3 dygn.
Tarmcellen fångar in och håller järn. Kommer det inte något transferin så dör sedan tarmcellen och lossnar ut i tarmsaften och järnet förloras i avföringen.

Alltså ett mycket säkert system för att undvika överdosering av järn.

Summa: Ät kött och blodprodukter eftersom upptaget av hemejärn inte störs av olika organiska syror i födan.
C-vitamin reducerar Fe3+ till Fe2+ och det är possitivt !

aliquis
2006-12-07, 12:30
länken fungerar inte, så nu är det lugnt igen.

aliquis
2006-12-07, 12:36
Vilket betyder att det inte är något tillfälligt dåligt parti som upptäckts, utan att det alltid varit så. :( Mycket kanel har det blivit...Jupp jupp, du skulle supit istället.

aliquis
2006-12-07, 12:40
"och att insulinkänsligheten blev bättre!"

:laugh: :laugh:Han fick ju hela kolozzeum att ersätta vattnet med pepsi max och att hälla fun light i gröten...

(Nej jag kritiserar dig inte grub.)

Lasse Kongo
2006-12-07, 12:40
Ni är fan så skadade, hur ORKAR ni äta efter tidningarnas rubriker och forskningsrapporter?

Shit shit shit alltså *gah!*

Det lär ju ta mig fan vara farligare att tro att kanel är farligt än just kanelen i sig för fan...

skaparn
2006-12-07, 13:30
Det lär ju ta mig fan vara farligare att tro att kanel är farligt än just kanelen i sig för fan...

Där har du, trots din inledning, en poäng. Ackumulerad oro är ofta mer kostsamt för samhället än den fara oron beror av.

Något jag funderar på är om man inte i en tid då vi kan skicka till och med svenskar upp i rymden, kan på något sätt avlägsna skadliga ämnen från vår kanel. Någon som är kanelforskare och vet av en bra process?

LadyG
2006-12-07, 13:45

+1 :thumbup:

Power of the mind.

Pata
2006-12-07, 13:50

exakt. Min mamma hade fan rätt när hon sa "lagom är bäst".

Om 30 år när man kartlagt effekterna i de flesta födoämnen kommer forskarna konstatera samma sak som min kära mor! :D

Emil_Larsson
2006-12-07, 16:01
Då borde jag ha cancer nu :Virro :laugh: (okej det var inte roligt :cryout:)

HajduMan
2006-12-08, 00:18
kurare e ni allihoppa

Sverker
2006-12-08, 07:15
Ni är fan så skadade, hur ORKAR ni äta efter tidningarnas rubriker och forskningsrapporter?

Shit shit shit alltså *gah!*

Därför VI är den sk RISKGRUPPEN.
Själv har jag ätit kanel i många år för den blodsockereglerande effekten. En sked varje morgon och kanske en sked på kvällen.
Det finns säkert fler som häver i sig rätt rejält med kanel av olika anledningar.

Visst ska vi vara kritiska till artikeln. Den berättar att det finns kumarin i vissa sorters kanel. Kumarin ger leverskador. Punkt.
Artikeln talar inte om ifall vi tar upp kumarinet eller det finns andra leverskyddande ämnen ( t e x antioxidanter ) som skyddar levern.

Alltså ingen direkt koppling mellan intag av kanel och direkta leverskador hos personer.

skyler
2006-12-08, 14:00
Om jag inte visste att det var bullshit skulle jag ha blivigt orolig....
Vi kommer nog aldrig få höra talas om någon som dör av kanel-missbruk:laugh:

Tricklev
2006-12-08, 14:53
Om jag inte visste att det var bullshit skulle jag ha blivigt orolig....
Vi kommer nog aldrig få höra talas om någon som dör av kanel-missbruk:laugh:

Nej du har rätt, det är aldrig någon som drabbas av leverskador.

LunaSpice
2006-12-09, 22:32
Vilket betyder att det inte är något tillfälligt dåligt parti som upptäckts, utan att det alltid varit så. :( Mycket kanel har det blivit...

Spring till fabror doktórn och ta leverstatus. :P

LisaB
2006-12-10, 08:53
jag har för mig att denna varning endast gällde för de kaneltabbletter/substrat som säljs på marknaden idag. Men det är alltså samma varning när det gäller vanlig kanel? Och när överskrider man i så fall gränsen?

King Grub
2006-12-10, 09:02
Jag har länkat till SLV:s uttalande.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=16009

Metal_boy_
2006-12-10, 19:12
Jag äter varierande och lagom av allt. Det är nog det man kan göra. Kanel tycker jag mycket om, men äter det bara ibland. Jag tycker att styrkan i kanelen pajar smaklökarna om jag äter för mycket av det.

kyla
2006-12-11, 19:38
Kan inte alla lära sig att äta varierat och lite av det mesta. Inte extrema mängder av en sak (ex. teskedsvis med kanel).

Karin83
2007-03-17, 19:34
Ett husmorstips: Man kan änvända kanel i mindre skärsår som papercuts då det har en bedövande effekt. Gör dock inte som min bror och strö ett helt kar då han skar sig in i benet i fingret. Läkaren på akuten trodde han hade fått knäppen, mamma som tipsat han om detta stod brevid och skämdes. Var ju inte riktigt så att det funkar i köttsår :)

Sverker
2007-03-18, 07:20
Det skulle jag låta bli. Kryddor, inkl. kanel är stora bakteriehärdar. Att tillföra bakteier till ett öppet så låter vanskligt.

Bättre att tvätta med sårsprit och ev. använda huvudvärkstablett ifall det känns för ont.

Karin83
2007-03-18, 08:43
Det skulle jag låta bli. Kryddor, inkl. kanel är stora bakteriehärdar. Att tillföra bakteier till ett öppet så låter vanskligt.

Bättre att tvätta med sårsprit och ev. använda huvudvärkstablett ifall det känns för ont.

Det är tydligen nåt gammalt trix, tror inte det är så vanligt när man vet som du säger att det är en bakteriehärd . . . Dock så hade jag en infektion i ett öppet sår och läkarna sa då till mig att jag absolut inte fick tvätta med sårsprit för det tar även död på bra bakterier, irriterar såret mer och hindrar läkningen. Patienter som har diabetes bla min svärmor använder sig av sårsprit, minns tyvärr inte varför. Kan fråga . . .

Sverker
2007-03-18, 09:28
Du ska inte ha några bakterier i öppna sår. Däremot ska såret lufta så att det inte samlas vätska som blir grogrund för bakterier. Sårtvätt kan man ha lite olika åsikter om men ytorna bör göras rent ifall det blivit nedsmutsat. Vatten eller sårtvätt får erfarenhet avgöra.

Det är inte alls konstigt att en diabetiker tvättar med sårsprit. Generellt har diabetiker sämre cirkulation av blod i fina blodkärl och därmed sämre sårläkning. För att undvika infektion och i värsta fall kallbrand kan sårtvätt användas.

Ganymedes
2007-03-18, 09:33
Fick man inte cancer av soja ett tag också? Fast detta var ju en trovärdig källa iofs, så man får väl dra ner lite på kanelandet.

Pox
2007-03-18, 10:00
Fick man inte cancer av soja ett tag också? Fast detta var ju en trovärdig källa iofs, så man får väl dra ner lite på kanelandet.

Läs citatet i första inlägget,
om du inte äter flera teskedar med kanel varje dag behöver du knappast dra ner på kanelanvändandet. Ett normalt användande är inte farligt.

fluffy_ferret
2007-03-18, 11:45
Det där har jag vetat länge.

Lizard
2007-03-18, 11:48
Vi har har berört frågan när jag varit hos SLV och enligt Åke Bruce så är varningen befogad i de fall man äter kosttillskott som till stora delar innehåller kanel och använder höga doser av just det tillskottet. Den kanel du har normalt i maten har inget med saken att göra. Åke suckade när kvällspressrubrikerna kom på tal.

Lizard

fluffy_ferret
2007-03-18, 11:55
Åke har mycket att sucka över i sitt liv. Mer kommer det bli.

Karin83
2007-03-18, 12:07
Du ska inte ha några bakterier i öppna sår. Däremot ska såret lufta så att det inte samlas vätska som blir grogrund för bakterier. Sårtvätt kan man ha lite olika åsikter om men ytorna bör göras rent ifall det blivit nedsmutsat. Vatten eller sårtvätt får erfarenhet avgöra.

Det är inte alls konstigt att en diabetiker tvättar med sårsprit. Generellt har diabetiker sämre cirkulation av blod i fina blodkärl och därmed sämre sårläkning. För att undvika infektion och i värsta fall kallbrand kan sårtvätt användas.

sårsprit o sårtvätt e ju inte riktigt samma sak... så du menar att tre läkare oberoende av av varandra läste alla dessa år på läkarlinjen i onödan, för det måste dom ju ha gjort om dom har fel på en sån elementär sak. nu blev det väldigt offtopic, har lite bats in the belfry idag känner jag *whistle*

Sverker
2007-03-18, 12:14
Säkert ingen av läkarna har haft fel. Varje behandling ska givetvis var avpassad för varje enskild patient och dess sår. Vad som gäller i ena stunden för en patient kanske inte gäller för en annan. Det är alltid viktigt att läkaren ser mäniskan med skadan.

Ingen av dessa tre läkare kommer att invända mot att man tvättar ett sår och låter det torka. Allt för att gynna det egna immunförsvaret och sårläkningen och missgynna alla dessa miljoner olika bakterier som kan etablera sig i såret. Att tillföra något som kanel är däremot vanskligt.

Karin83
2007-03-18, 12:38
Säkert ingen av läkarna har haft fel. Varje behandling ska givetvis var avpassad för varje enskild patient och dess sår. Vad som gäller i ena stunden för en patient kanske inte gäller för en annan. Det är alltid viktigt att läkaren ser mäniskan med skadan.

Ingen av dessa tre läkare kommer att invända mot att man tvättar ett sår och låter det torka. Allt för att gynna det egna immunförsvaret och sårläkningen och missgynna alla dessa miljoner olika bakterier som kan etablera sig i såret. Att tillföra något som kanel är däremot vanskligt.

ok... men det jag pratade om var sprit inte att göra det rent med vatten.. "säkert har ingen av läkarna haft fel" jag är säker på att dom inte haft det, inte kanske. sökte om kanel och sår och hittade flera sidor om det tipset och ingenstans står det att det är farligt.. ska fråga nästa gång jag får ett köttigt sår, men vem vet läkaren kan ju ha fel ;)

Ganymedes
2007-03-18, 17:15
Pratade med en vän som är väldigt insatt i den här typen av saker. Och han hävdade att det rör sig om _koncenterarad_ kanel. De mängder som krävs av den sort man normalt inmundigar, är det ingen normal människa som nyttjar.

Fartman
2007-03-18, 18:17

Japp, men det var typ nån ingrediens/nått med framställningen som gick att ändra på rätt kvickt, inom loppet av ett par veckor hade all den gamla sojan ersatts av ny soja som inte var cancerframkallande. Det här måste förövrigt vara bra flera år sedan, säkert på nittiotalet!

Ganymedes
2007-03-18, 18:22
Japp, men det var typ nån ingrediens/nått med framställningen som gick att ändra på rätt kvickt, inom loppet av ett par veckor hade all den gamla sojan ersatts av ny soja som inte var cancerframkallande. Det här måste förövrigt vara bra flera år sedan, säkert på nittiotalet!

Var det inte snarare så att riskfaktorn var kraftigt överdriven och att testerna inte var konklusiva på de djur de testat det på? Det var iaf vad det stod i den pyttelilla notis som Aftonbladet presenterade några veckor efter klassikern: "Soja ger dig cancer! - sid 2,3,4,5,6,7,8,9, mitten, 22,24 samt ledaren". typ. Men att man inte fick cancer gav en notis i halvspalt format.

Emil_Larsson
2009-11-27, 18:33
Bump.

En lite dum fråga men...

Hur många gram kan man tänkas få i sig av att strö lagom med kanel över en portion gröt? det rör väl sig inte om några större mängder? knappt 1 gram?

Nu är ju denna fråga mer eller mindre omöjlig att besvara, men ville vara på den säkra sidan så tänkte jag hör om ni vet ungefär.

/Peace.

Poxeman
2009-11-27, 18:40
Jag har en burk kanel på 210gram som har räckt hela året trots nästan dagligt intag av gröt med kanel... skulle tippa på 0.5-1g per portion.

Emil_Larsson
2009-11-27, 18:44
Jag har en burk kanel på 210gram som har räckt hela året trots nästan dagligt intag av gröt med kanel... skulle tippa på 0.5-1g per portion.

Ok, ja hemma har vi en burk på runt 45 gram och jag har strött kanel på gröten nu till säkert 10-12 portioner gröt och det ser ut att vara lika mycket kvar som när den var ny. Behöver nog inte oroa mig vid närmare eftertanke.

/Fred.

Frumpish
2009-11-27, 23:12
Hur ligger det till med andra kryddor som t ex ingefära och kardemumma, någon som vet om liknande artiklar framkommit om skadliga ämnen i dessa?

Eddie Vedder
2009-11-28, 07:27
Hur ligger det till med andra kryddor som t ex ingefära och kardemumma, någon som vet om liknande artiklar framkommit om skadliga ämnen i dessa?

Inget vad jag vet. Gå in på www.slv.se och sök på "kardemumma" eller "ingefära".

Rockhard
2009-11-28, 10:47
Känner ni ens nån smak då? Jag brukar ha 4-5 gram i en portion gröt.

Frumpish
2009-11-28, 14:10
Inget vad jag vet. Gå in på www.slv.se och sök på "kardemumma" eller "ingefära".

Hittade inget då, möjligen finns det risk för aflatoxin i ingefära men försumbart typ.. google gav inte så mycket heller

Anvendarnamn
2010-05-28, 01:03
Förlåt för bumpen men:
Gäller denna fakta fortfarande?

1684_
2010-05-28, 04:33
Ja, jag åt jävligt mkt kanel i vintras i samband blev mitt Blodvärde sjukt dåligt och läkarna kollade upp allt då såg dom att min lever inte mådde så bra, så jag slutade med kanel och nu mår den bra :)

Eddie Vedder
2010-05-28, 06:34
Förlåt för bumpen men:

Ja

King Grub
2010-05-28, 09:24
Förlåt för bumpen men:

Det här är inga diffusa "teorier" eller personliga åsikter. Kumarin är farligt.

Morty
2010-05-28, 10:24
Har börjat äta för mycket kanel... Kanske värt att dra ner.

Påverkar det hb-värdet alltså? För det vill jag inte tumma på eftersom jag är vegetarian och blodgivare.

Råttan
2010-05-29, 14:44
Vilka mängder gäller det? Räknade lite snabbt och en påse på 100 gram räcker kanske 10 dagar. Det blir ca 10 gram om dan uppdelat på 2 tillfällen, för mycket?

Eddie Vedder
2010-05-29, 14:52
Vilka mängder gäller det? Räknade lite snabbt och en påse på 100 gram räcker kanske 10 dagar. Det blir ca 10 gram om dan uppdelat på 2 tillfällen, för mycket?

Det framgår i texten.

Råttan
2010-05-29, 15:46
Det framgår i texten.

Sidan funkar inte, tänkte om nån lagt det på minnet eller visste på ett ungefär.

SiSenior
2010-05-29, 17:04
Sidan funkar inte, tänkte om nån lagt det på minnet eller visste på ett ungefär.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kryddor/Kanel-och-kumarin-/

1684_
2010-05-29, 17:17
Har börjat äta för mycket kanel... Kanske värt att dra ner.

Påverkar det hb-värdet alltså? För det vill jag inte tumma på eftersom jag är vegetarian och blodgivare.

jag vet inte själv , men de klart de kan väl vara så... Jag har ju haft MINA problem å jag vet att blodläkare, vanlig husläkare och hormonläkare inte har varit glada åt mitt kanel missbruk... Blodvärdet har som sagt varit dåligt. Sen jag la av med kanel ( äter de nu för tiden i NORMAL mängd kanske 1-2ggr i veckan ) så har faktiskt mitt HB varit inom det normala och inte sjunkigt osv.

Kanel e sjuuukt gott men snälla överdriv inte denna krydda. Mitt tips!

eiri
2010-05-29, 17:26
är det gott med kardemumma i gröten?, vet att jag gillar skorpor med kardemumma smak iaf :)

Råttan
2010-05-29, 17:28

Stod väl inte direkt nån gräns där?

SiSenior
2010-05-29, 17:31
Stod väl inte direkt nån gräns där?

Kan mycket kanel vara skadligt?

På vissa internetsidor har det funnits rekommendationer om att teskedsvis med kanel skulle hjälpa till att normalisera blodsockernivåerna vid diabetes. Livsmedelsverket avråder från att följa denna rekommendation eftersom man då kan få i sig stora mängder kumarin.

Väg en tesked kanel och ät mindre än vad den kanelen väger.

Seb74
2010-05-29, 19:17
Ingen mer mannagrynsgröt då....vilket jag ändå aldrig brukar äta iofs.
Godare i så fall göra klappgröt på mannagrynen :)

1684_
2010-05-29, 19:18
är det gott med kardemumma i gröten?, vet att jag gillar skorpor med kardemumma smak iaf :)

Ja de e skit gott :) Ta dock inte för mkt, rätt stark smak. 1tsk kanske.

Luca Brasi
2010-10-13, 11:39
Jag gillar kardemumma.
Därför borde det också vara skadligt precis som kanel.
Kan man tänka sig att det innehåller mycket aflatoxiner kanske?

Luca Brasi
2010-10-13, 11:51
Googlade lite och hittade det här i något obskyrt PDf dokument:
Exempel på ämnen är alkenylbensener som safrol, estragol, metyleugenol vilka
är genotoxiska carcinogener och som förekommer i ex.vis muskot, dragon, anis,
kardemumma, basilika.

Tolkia
2010-10-13, 13:19
Förekomst av aflatoxiner har väl, har jag för mig, mer att göra med hur livsmedlet (t.ex. nötter, frön) hanteras. Är inte det ett mögelgift?

F.ö. är det nog en god princip att behandla kryddor som kryddor och inte som stapelvara. Även de som mänskligheten ätit i århundraden har vi ju just ätit i små mängder, och det finns inget som säger att bara för att en knivsudd om dagen är ofarligt, så är en deciliter också det. Just kanelkonsumtionen var ju en period, åtminstone här på forumet, helt bisarr.

skaparn
2010-10-13, 14:44
Även de som mänskligheten ätit i århundraden har vi ju just ätit i små mängder, och det finns inget som säger att bara för att en knivsudd om dagen är ofarligt, så är en deciliter också det. Just kanelkonsumtionen var ju en period, åtminstone här på forumet, helt bisarr.

Det beror på att min absoluta oförmåga till måttfullhet till exempel definierat om knivsudd.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/sword.jpg

Seb74
2010-10-13, 15:14
Just kanelkonsumtionen var ju en period, åtminstone här på forumet, helt bisarr.

Oj, har det varit kanel-hysteri här inne?
Hehe, skumt, vad var tanken bakom det? :D

Eddie Vedder
2010-10-13, 15:15
Oj, har det varit kanel-hysteri här inne?
Hehe, skumt, vad var tanken bakom det? :D

Det är väl inget skumt med det? Kanel är gott.

Seb74
2010-10-13, 15:19
Det är väl inget skumt med det? Kanel är gott.

Tänkte bara att det inte direkt passar till så mycket...lät som halva kolo hamnat i kanelhysteri och käkar varje dag, som det vore vassle :D
Men kanske inte var så extremt då hehe.

Själv har jag börjat krydda kycklingfiléer med kanel när jag steker dom, enda sättet att få det ätbart...mycket gott. Annars äter jag aldrig kanel nuförtiden.

Eddie Vedder
2010-10-13, 15:28
lät som halva kolo hamnat i kanelhysteri och käkar varje dag.

Det funkar till gröt och är ganska populärt att mixa med kvarg. Två saker som knappast äts sällan bland Koloiter.

Kanel är ju dessutom nyttigt och "ju mer desto bättre" gäller ju alltid. :D

Luca Brasi
2010-10-13, 15:31
Visst fans det en studie som visade att kanel var bra för insulinkänsligheten också?

Eddie Vedder
2010-10-13, 15:43
Visst fans det en studie som visade att kanel var bra för insulinkänsligheten också?

Massor av studier som antyder positiva hälsoeffekter av kanelkonsumtion:

http://traningslara.se/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/

Raasken
2010-10-13, 17:00
Massor av studier som antyder positiva hälsoeffekter av kanelkonsumtion:

http://traningslara.se/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/

Har för mig att jag läst nånstans att kanelen som säljs i matvarubutiker är en annan typ av kanel än den som visat sig positiv för hälsan.
Kan mycket väl ha fel för mig dock.

För övrigt är kanel i starkt kryddad köttfärs en given vinnare.

r3mpuh
2010-10-13, 17:49
Kan man hålla upp med kanelen och vara kanelnykter hela året för att sedan vräka på med kanel när man äter gröt ett par dagar till jul?

Elmer
2010-10-13, 18:40
Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om det nämnts tidigare.

Blodpudding är kryddad med kanel. Tillreder man den rätt så blire schmaskens.

Jag käkar så pass lite kanel/år så jag behöver inte vara orolig what so f-ing ever.

Nible
2010-10-13, 19:55
Jag äter nog för mycket kanel i perioder än vad som anses vara ofarligt. Gör jag gröt på havregryn och tonfisk så går det åt en hel del kanel (och sötningsmedel) för att få bort tonfiskssmaken, säkert 15-20 gram. Det plus kvargblandning på kvällen som är toppat med en hel del kanel. Men jag oroar mig inte allt för mycket, äter inte bägge sakerna varje dag utan det händer ytterst sällan.

svennebanan
2010-10-13, 20:16
Varför äter du tonfisk om du inte gillar det?

Luca Brasi
2010-10-13, 22:33
Ton...fisk...gröt????!*spy*

Nible
2010-10-15, 06:01
Varför äter du tonfisk om du inte gillar det?

Ton...fisk...gröt????!*spy*

Gillar tonfisksmaken, men inte i gröt. Men det blir som sagt gott om man får bort fisksmaken och låter det smaka kanel och sötningsmedel istället. Konsistensen blir mycket bättre än i vanlig havregrynsgröt. Haha, jag vet att det låter lite byggaropti-rubbat, men jag gillaré.

Status Quo
2010-10-15, 16:52
tonfisk i gröten är bland det sjukaste någonsin

Nible
2010-10-15, 17:36
tonfisk i gröten är bland det sjukaste någonsin

Njae, ketchup på glass är ganska skadat det också.

Tjockiz
2013-01-31, 20:17
" slv avråder från att äta Teskedsvis med kanel" när fan blir skiten Teskedsvis då, redan vid en? En tesked känner man ju knappt smaken på i gröt

maqan
2013-01-31, 20:28
Två teskedar är väl vad man anser vara en relativt säker övre gräns, lite beroende på individuell toleransnivå.

exevision
2017-01-14, 20:36
Googlade lite och hittade det här i något obskyrt PDf dokument:Exempel på ämnen är alkenylbensener som safrol, estragol, metyleugenol vilka
är genotoxiska carcinogener och som förekommer i ex.vis muskot, dragon, anis,
kardemumma, basilika.

Hur väl stämmer detta angående kardemumma?

Baskagge
2017-01-14, 23:48
Köpte en påse ceylonkanel som har lägre kumarinhalt. Får väl se om det duger som ersättare.

shut teh face
2017-01-15, 08:17
Köpte en påse ceylonkanel som har lägre kumarinhalt. Får väl se om det duger som ersättare.
Vi ska också testa den

Donner
2017-01-15, 09:26

Vi ska också testa den

Skriv gärna recension en när ni testat. Jag överdoserar antagligen kanel så hade varit skönt med ett bättre substitut.

TotteShaped4Life
2017-01-15, 13:56
Rekommendationen gäller kassiakanel (Cinnamomum cassia), som är den art som är mest vanligt förekommande som krydda i Sverige.

Ceylonkanel (Cinnamomum zeylanicum) innehåller mycket mindre kumarin än kassiakanel, och innebär ingen risk vad gäller intag av kumarin. (Livsmedelsverket)

Tobbey
2017-01-15, 15:06
Jag äter 10-15g kanel i veckan. Kanske dags att börja dra ner. Vet om att de inte är bra i stora mängder men jag tror jag är beroende. Öser så mycket jag bara kan på gröt, brukar skiva 7-8 äpplen och lägga på en stor bricka och bomba med kanel också. Har kanel på det mesta faktiskt. I tomatsåsen också.

Luca Brasi
2017-01-16, 11:22
Jag äter 10-15g kanel i veckan. Kanske dags att börja dra ner. Vet om att de inte är bra i stora mängder men jag tror jag är beroende. Öser så mycket jag bara kan på gröt, brukar skiva 7-8 äpplen och lägga på en stor bricka och bomba med kanel också. Har kanel på det mesta faktiskt. I tomatsåsen också.

Kolla levervärden?

Shqypnia
2017-01-16, 11:38
Om ni har ätit en "stor" mängd i flera år och mår bra ändå så vet jag inte varför ni är så oroliga.

King Grub
2017-01-16, 12:02
Leverskadorna märks inte medan dom sker.