handdator

Visa fullständig version : Hur länge på överskott?

wallie999
2006-11-24, 14:17
Hur länge måste man ligga på kaloriöverskott för att detta ska ha anabol effekt?

Larsson85
2006-11-24, 14:31
Så länge du vill upprätthålla den anabola effekten. Du kan omöjligt lägga på dig massa om du inte äter mer kalorier än vad du gör av med.

wallie999
2006-11-24, 14:42
Men kommer den anabola effekten omedelbart och går den då till max? Säg t ex att jag deffar och har en ätardag. Om jag tränar under den dagen, medför det då att jag ökar i massa, eller tar det tid för kroppen att ställa om sig från underskott till överskott?

Larsson85
2006-11-24, 14:48
Sånt finlir får någon annan svara på ifall det fungerar. De flesta kör så att de konstant ligger på kaloriöverskott för att öka i massa. Att ligga på översott en dag känns bara löjligt. Att gå upp ett kilo på en månad genom att konstant ligga på ett kaloriöverskott är svårt för de flesta, och du snackar om att äta mer en dag i veckan.

Bestämm dig för vad du vill, bulka eller deffa.

Apos78
2006-11-24, 18:10
Man får tänka lite längre än de närmaste dagarna.

Cerberus
2006-11-24, 18:40
jämt? Bestäm vad du vill, deffa eller bulka.

Det är inte speciellt sannolikt att du ökar speciellt mkt i muskler under deff. Är man dock fet så kanske man bör deffa först och sen börja bulka.

wallie999
2006-11-24, 19:17
Det jag skrev var bara ett exempel, jag ville mest veta lite mer om förhållandet mellan kaloriöverskott och anabolism. Själv bulkar jag och deffar som vanligt, om än i kortare cykler då jag håller på med en sport som gör att jag inte kan lägga på mig allt för mycket fett. Det jag tänkte som eventuellt tillämpningsområde för det jag frågade om är följande: om man tränar få pass varje vecka så hinner ju proteinsyntesen gå ner till basnivåer och kaloriöverskottet tjänar då mindre till. Det jag tänkte var att man kanske kunde utnyttja dessa perioder till någon slags mikrodeffar. Jag är medveten om att det är ganska komplicerat, men jag undrar om det är teoretiskt möjligt?

TylerDurden84
2006-11-24, 20:16
Jag är medveten om att det är ganska komplicerat, men jag undrar om det är teoretiskt möjligt?

Möjligt: Ja
Svårt: Ja

Då måste du verkligen ha stenkoll på vad du stoppar i dig. Det är mycket, mycket svårt om du vill öka märkbart i muskelmassa samtidigt som du förlorar eller stannar på samma fettvikt.

Cerberus
2006-11-24, 20:28
Tror goda genanlag spelar in också :D