Visa fullständig version : GI på blöta havregryn
Havregryn har högt GI (relativt sett) om man äter dem "som de är" direkt från påsen, utan att koka gröt av dem. Sänker man deras GI genom att blöta upp dem i mjölk/vatten (fast utan att koka gröt av dem)?
Snart kommer någon och säger att GI saknar betydelse men vi kan väl ändå spekulera lite först.
Jag _tror_ att GI sänks något om du lägger det i vätska en stund/timme/dag innan du äter det. Grynen sväller och det beror nog till viss del på att de vattenlösliga fibrerna drar åt sig vatten och minns jag inte fel är de inblandade i den GI-sänkande processen.
Snart kommer någon och säger att GI saknar betydelse
GI saknar väl inte betydelse när man pratar om hastigheten på glykogeninlagringen? Det finns faktiskt tillfällen då man försöker hitta högglykemiska kolhydratskällor.
Iofs kan det hända att havregryn inte är tillräckligt snabba för att göra någon skillnad i praktiken. Det kanske krävs sportdrycker och dylikt för att det ska göra någon praktisk skillnad i glykogeninlagringshastigheten?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1017814&postcount=3
Därför att dom vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger bara ut ordentligt vid kastrullkokning. Det handlar om en sänkning från 85 till 70 (uppskattning) på GI.
Detta tolkar jag som att blötlagda havregryn borde få samma GI som "vanliga" havregyn, d.v.s. c:a 85 (eller t.o.m. högre?).
Vill man sänka GI:t måste grynen kokas.
Snart kommer någon och säger att GI saknar betydelse
You called sir? :D
Men ja, havregryn har högre GI innan de koks.
pragmatist
2006-11-22, 11:36
Det är knappast någon dramatisk skillnad om man äter havregryn kokta, okokta, blötlagda etc. Vill du ha god glykogeninlagring så hänger det nog mer på mängden kolhydrater du äter än om det är skillnader på 10-20% i GI.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.