Visa fullständig version : Hur mycket extra zink?
RDI för en vuxen man ligger på 9mg/dag. Jag antar att detta värde avser en man som inte styrketränar aktivt och eftersom det teoretiskt sett borde gå åt mer zink ju mer testo man frisätter (vilket man ju gör vid styrketräning) så borde det innebära att vi som tränar ofta har behov av några extra mg zink per dag utöver RDI. Men hur många extra mg behövs för maximal frisättning av testo vid regelbunden styrketräning?
Förmodligen ingenting alls om du äter som en byggare bör (som satsar)
machine gun
2006-11-18, 13:52
RDI ligger redan 2 standardavvikelser högre än AR (Avarage Requirement), vilket innebär att når man upp till RDI får man troligtvis alla sina behov tillgodosedda. Dessutom får de flesta i sig högre mängder än RDI av de flesta mikronutrienter om de har ett högt energiintag, vilket tränande individer oftast har.
RDI för just zink är dock höjt med 25 % i NNR/SNR för individer som äter en vegetarisk kost pga att mängden zinkantagonister som t.ex. fytinsyra vanligtvis ökar i den typen av kosthållning pga ett högt kostfiberintag.
Finns det en koppling mellan zink och testosteron ?
Zink behövs på minst 300 olika ställen i kroppen och det finns rätt mycket i sädesvätskan. Men hur får man det till testosteronet ?
RDI för just zink är dock höjt med 25 % i NNR/SNR för individer som äter en vegetarisk kost pga att mängden zinkantagonister som t.ex. fytinsyra vanligtvis ökar i den typen av kosthållning pga ett högt kostfiberintag.
Intressant. Att kostfibrer höjer SHBG (som binder testo) visste jag innan men att det dessutom reducerar upptaget av zink var däremot nytt för mig. Kanske dags att dra ner lite på kostfibrerna.
Zink behövs på minst 300 olika ställen i kroppen och det finns rätt mycket i sädesvätskan. Men hur får man det till testosteronet ?
"Zink är nödvändigt i testosteronets aktivitet för uppbyggandet av muskelproteiner. Det deltar dessutom i syntesen av flera andra anabola hormoner, t.ex. insulin och IGF (4,5)."
Jag får i mig 39mg zink per dag, smakar min sperma zink då? Kan man då återvinna sitt zink genom att ja ni vet.. :naughty:
Jag får i mig 39mg zink per dag, smakar min sperma zink då? Kan man då återvinna sitt zink genom att ja ni vet.. :naughty:
Du kan ju alltid testa:smash:
"Zink är nödvändigt i testosteronets aktivitet för uppbyggandet av muskelproteiner. Det deltar dessutom i syntesen av flera andra anabola hormoner, t.ex. insulin och IGF (4,5)."
Ja, zink deltar ( cofaktor ) på minst 300 ställen i kroppen.
Jag kan omöjligt förstå varför mer cofaktor skull påverka hormonernas effekt. Att brist av zink kan ge diffusa symptom är en annan sak.
King Grub
2006-11-18, 16:18
Zink förhindra sänkning av testosteronnivåer vid mycket hård träning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16648789&query_hl=3&itool=pubmed_docsum
Men studien som tillskottsförsäljarna hänvisar till, där man visat en testosteronhöjande effekt, är vinklad och värdelös, där försökspersonerna redan var på gränsen till zinkbrist, men bara en av grupperna fick zink. Snarare en höjning pga normalisering, än en höjning över bas.
Det skulle vara lite som att äta mer zink för att kolhydratbehovet av någon anledning ökar :)
Och där kommer grub med en studie som såklart visar samband :)
finns ingen anledning alls egentligen då att ta zink i en 30+ mg per dag alltså?
vad är dom bästa naturliga källorna till zink?
vad får en normal icke-kosttillskott person i sig per dag ca i mig?(men sånt kanske man inte kan säga)
King Grub
2006-11-18, 17:06
http://i15.tinypic.com/4cle23o.jpg
RDI tillfredsställer dagsbehovet för dom flesta, men man känner inte riktigt till optimala mängder för hälsoeffekt, så det dubbla skadar inte, om man känner för det. En vanlig multivitamin/mineraltabelett utöver den vanliga kosten räcker gott.
Högsta tolererbara gräns är 40 mg per dag.
vad innebär "Högsta tolererbara gräns"? att kroppen ej kan ta upp mera?
vad händer vid överdosering?
känns meningslöst att iaf ta en 30 mg twinlab zink om man äter övrigt + multivit.
King Grub
2006-11-18, 17:09
Högsta tolererbara gräns innebär att därutöver uppträder biverkningar. Den första biverkningen vid överdosering av zink är magproblem. Större akuta överdoseringar innebär kräkningar, diarré och yrsel. En kronisk överdosering innebär risk för kopparbrist, där 60 mg per dag verkar vara en kritisk nivå.
Zinktillskott vid antibiotikabruk är ingen god idé, då det minskar effekten av medicinen.
Högsta tolererbara gräns innebär att därutöver uppträder biverkningar. Den första biverkningen vid överdosering av zink är magproblem. Större akuta överdoseringar innebär kräkningar, diarré och yrsel. En kronisk överdosering innebär risk för kopparbrist, där 60 mg per dag verkar vara en kritisk nivå.
Zinktillskott vid antibiotikabruk är ingen god idé, då det minskar effekten av medicinen.
Jag har använt ZMA i några veckor och har den senaste veckan plågats av en konstig yrsel. Jag tar 30 mg om dagen utöver maten som mest består av kött och pasta och mycket mjölkprodukter.
Kan den extramängden kanske vara orsaken till min yrsel?
Jag köpte skiten för att prova om den påstådda positiva effekten på sömnen var sann. Det verkar dock inte hjälpa min sömn, så det åker i bingen i vilket fall, men det kan ju vara bra att veta.
Edit: Jag såg tabellen på förra sidan och jag verkar ju inte ha några problem att komma upp till den kritiska gränsen på 60mg.
King Grub
2006-11-18, 17:23
Det brukar krävas 10 ggr så hög dos för sådana symptom, men vem vet. Kanske individuell känslighet? Någon nytta gör det inte med sådana doser i alla fall.
Det brukar krävas 10 ggr så hög dos för sådana symptom, men vem vet. Kanske individuell känslighet? Någon nytta gör det inte med sådana doser i alla fall.
Ok, tack för svaret. Det åker i soptunnan i vilket fall.
Ok, tack för svaret. Det åker i soptunnan i vilket fall.
vidhåller samma, blir tunnan för mitt med.
Är det zinkbrist som brukar kunna uppträda som vita fläckar på naglarna? Kanske är det motiverat med ett zinktillskott om man fått det?
King Grub
2006-11-18, 17:36
Är det zinkbrist som brukar kunna uppträda som vita fläckar på naglarna? Kanske är det motiverat med ett zinktillskott om man fått det?
Det kan det vara, men det vore fel att påstå att det alltid är det, eller ens att det en vanlig orsak. Vanligtvis är det stötar eller mindre trauma som ligger bakom, och vissa får lättare fläckarna än andra. Det är stötar nere vid nagelroten, och det är först när nageln vuxit upp därifrån som man ser fläckarna, varför man antagligen glömt bort orsaken till fläcken när man ser den.
Zink är ett viktigt mineral med över 50 olika uppgifter i kroppen.
Absoptionen är ca 20 % av intaget.
Min gamla lärobok anger bara att zink är akut giftigt, exempelvis efter det att någon druckit vatten ur en förzinkad tank :nono:
Ger vanliga förgiftnings symptom som yrsel, illamående och kräkningar.
Så här skrev jag tidigare, finns några trådar om zink.
Det kan det vara, men det vore fel att påstå att det alltid är det, eller ens att det en vanlig orsak. Vanligtvis är det stötar eller mindre trauma som ligger bakom, och vissa får lättare fläckarna än andra. Det är stötar nere vid nagelroten, och det är först när nageln vuxit upp därifrån som man ser fläckarna, varför man antagligen glömt bort orsaken till fläcken när man ser den.
Okej, då kan det eventuellt vara från när jag skruvade med bilen sist. Jag brukar ju äta rätt bra och varierat så jag tycker väl att jag borde få i mig tillräckligt med zink.
Ulf A Big
2006-11-18, 22:53
När det gäller energi- och näringtät kost tror jag att vetegroddar är en bra källa till både protein, fetter, kolhydrater och en mängd mineraler. 100 gr vetegroddar ger nästan 18 mg Zink.
Nilsjohan
2006-11-18, 23:08
Folk brukar förväxla vita fläckar på naglarna med kalkbrist (kan vara därifrån du fått det här med vitafläckar och förlåga zinkdoser).
Om du ser en vit prick på en nagel beror det oftast på ett slag utifrån. Roten fick sig en smäll och mellan cellerna finns nu små mellanrum som visar sig i form av en vit prick. Om flera naglar har vita prickar, kanske t.o.m. i samma höjd, så sitter problemet invärtes. Det kan bero på hormon cykeln, hög feber eller migrän som hände för 2 1/2 månad sedan. Det är i vilket fall som helst inte kalkbrist (eller zink).
Jag har också fått vita fläckar och gropar i naglarna, ändå tar jag vitamin- mineraltillskott liksom tillskott av nyttigt fett som fiskolja och linfröolja. Märkligt.
Nilsjohan
2006-11-18, 23:30
Jag har också fått vita fläckar och gropar i naglarna, ändå tar jag vitamin- mineraltillskott liksom tillskott av nyttigt fett som fiskolja och linfröolja. Märkligt.
Ja märkligt *rolleyes*
Heh, du råkade inte läsa vad han skrev va?
Heh, du råkade inte läsa vad han skrev va?
Jo. Men jag har inte bytt jobb eller ändrat på mott leverne så jag har svårt att tänka mig att det skulle ha med små stötar att göra.
Likt många andra har jag precis börjat ta 30mg/dagligen i form av tillskott. Mest för att se om det hjälper lite mot finnar.
Du nämner 40 mg dagligen som en gräns; jag äter kyckling 1-2 ggr dagligen (ca 1 filé per gång).... når man upp i någon skadlig "överdos" tillsammans med kosttillskottet på det tror du?
Fredriiik
2009-04-13, 20:45
kolla på första sidan här i tråden, grub har postat ett inlägg som visar exakt hur många mg zink exempelvis kyckling innehåller.
kolla på första sidan här i tråden, grub har postat ett inlägg som visar exakt hur många mg zink exempelvis kyckling innehåller.
Finner det icke
stålballe
2009-04-16, 14:35
För mig försvann fläckarna när jag började med vitamin D3 tillskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.