Logga in

Visa fullständig version : Bör omskärelse på spädbarn förbjudas

Sidor : 1 [2]

Baan
2006-11-10, 18:20
Enklast är att ignorera Baan eftersom vi inte är uppe i tillräckligt många sidor än för att han ska förstå vad debatten handlar om.

Du kanske ska dra något lustigt exempel om brinnande granar som man slänger på ungars penisar så blir det klart för dom flesta vad det handlar om. *gah!*

Tricklev
2006-11-10, 18:36
Kan inte någon spamma nu i 8sidor mer så Baan sedan inser vad vi snackar om?

Omskärelse har i ett modernt samhälle ingen fördel, man går på spädbarn med en kniv, för att det är en vana, en tradition, en del av din kultur. Din kultur står INTE över lagar om misshandel, för det är exakt vad detta är, därför borde det vara olagligt, förutom i medicinska fall då det behövs.

Och du har fortfarande inte bemött argumentet om att snippsa av någons öra, är du dum i huvudet eller spelar du bara?

Wennerberg
2006-11-10, 18:40
Lönt att argumentera. Finns ingen bra anledning att skära av förhuden, forutom att föräldrarna är religiösa. Och det tycker jag inte är en BRA anledning ens.

Det borde förbjudas helt.

Baan
2006-11-10, 18:46
Kan inte någon spamma nu i 8sidor mer så Baan sedan inser vad vi snackar om?

Omskärelse har i ett modernt samhälle ingen fördel, man går på spädbarn med en kniv, för att det är en vana, en tradition, en del av din kultur. Din kultur står INTE över lagar om misshandel, för det är exakt vad detta är, därför borde det vara olagligt, förutom i medicinska fall då det behövs.

Och du har fortfarande inte bemött argumentet om att snippsa av någons öra, är du dum i huvudet eller spelar du bara?

Vad "vi" snackar om? Jag har väl inte ens diskuterat med dig? Du borde även läsa det som jag skrivit och som andra skrivit istället för att falla in på jwzrds gamla skitsnackspår. Antigen det eller så spamma i någon annan tråd.

Omskärelse räknas inte som misshandel. Där ditt snack om kultur över lag.

Jag har bemött argumenten och vissa håller inte med mig. Anser du att bemöta argumenten är antigen övertyga alla om att vad jag tycker är rätt eller hålla med någon som tycker som du?

mini
2006-11-10, 18:48
Omskärelse räknas inte som misshandel.
Det är just det som många anser borde göras. Varför är det inte misshandel att skära bort en frisk kroppsdel?

Baan
2006-11-10, 18:52
Det är just det som många anser borde göras. Varför är det inte misshandel att skära bort en frisk kroppsdel?

Är det så? Varför har vi inte en lag om det om så många brinner för frågan?

Nåväl, varför är väl det jag diskuterat ganska många gånger i den här tråden men, många anser att fördelarna överväger nackdelarna. Uppenbarligen dom som utsätter sina barn för detta. Ur deras synpunkt är det väl som att fråga varför vaccination inte ses som misshandel, eftersom dom anser att båda sakerna är bra. Jag vet att du inte tycker det men det är så dom ser på saken. Detta är väl självklart?

jwzrd
2006-11-10, 20:19
Ja, det var det jag sa några sidor bakåt.

Jag vet att du sa det, men lite senare säger du att barnet får bestämma över sin egen kropp. Att bestämma över något OCH att bli lurad till att tro det, står i konflikt med varandra. Förstår du inte det Baan, du som läser programmeringskurser tom? Ett barns som luras till att låta sig omskäras är INTE ett barn som själv bestämmer. Dina andra profaniteter om brinnande granar är bara så patetiskt som det alltid blir när du ska till i en debatt. Du är helt enkelt inte seriös.

jwzrd
2006-11-10, 20:22
Är det så? Varför har vi inte en lag om det om så många brinner för frågan?

Nåväl, varför är väl det jag diskuterat ganska många gånger i den här tråden men, många anser att fördelarna överväger nackdelarna. Uppenbarligen dom som utsätter sina barn för detta. Ur deras synpunkt är det väl som att fråga varför vaccination inte ses som misshandel, eftersom dom anser att båda sakerna är bra. Jag vet att du inte tycker det men det är så dom ser på saken. Detta är väl självklart?

Räkna upp en fördel med omskärelse.

Baan
2006-11-10, 20:33
Jag vet att du sa det, men lite senare säger du att barnet får bestämma över sin egen kropp. Att bestämma över något OCH att bli lurad till att tro det, står i konflikt med varandra. Förstår du inte det Baan, du som läser programmeringskurser tom? Ett barns som luras till att låta sig omskäras är INTE ett barn som själv bestämmer. Dina andra profaniteter om brinnande granar är bara så patetiskt som det alltid blir när du ska till i en debatt. Du är helt enkelt inte seriös.

Även det har jag svarat på tidigare, och själva diskussionen kring åldern handlar om att man anser att omskärelse bör ske tidigt (pga komplikationer att göra det på en vuxen man).

Baan
2006-11-10, 20:33
Räkna upp en fördel med omskärelse.

Jag ser det som en grej som varken har fördelar eller nackdelar.

Tricklev
2006-11-10, 21:57

Det är bara en kul grejj att hoppa på småbarn med skalpeller?

Aja, att diskutera med Baan är alltid lika givande, aja, tills nästa tråd. :thumbup:

jwzrd
2006-11-10, 21:59

Att se ett riskfyllt ingrepp som något som inte har nackdelar är faktiskt rent felaktigt Baan.

L-Sami
2006-11-10, 22:00
Det är fel bara! "Det är som att sno godis från ett barn, det är feeeel!"
*whistle* :D .. inga kommentarer takk! ;)

hulken
2006-11-10, 22:11
klart Som Faan Att Det Borde Förbjudas!!

Baan
2006-11-11, 00:33
Det är bara en kul grejj att hoppa på småbarn med skalpeller?

Aja, att diskutera med Baan är alltid lika givande, aja, tills nästa tråd. :thumbup:

Sen när har jag haft givande (eller några..) debatter med dig? Allt du gör är i den här tråden och andra är upprepa något jwzrd har sagt. Spara tid genom att bara kopiera hans text.

Baan
2006-11-11, 00:35
Att se ett riskfyllt ingrepp som något som inte har nackdelar är faktiskt rent felaktigt Baan.

Om man anser att det är riskfyllt, självklart, men jag delar inte den åsikten med dig. Jag anser att om det görs av utbildad personal på rätt plats så är det inte riskfyllt alls på något sätt. Den uppfattningen har jag av vad jag vet om manlig omskärelse.

jwzrd
2006-11-11, 00:37
Om man anser att det är riskfyllt, självklart, men jag delar inte den åsikten med dig. Jag anser att om det görs av utbildad personal på rätt plats så är det inte riskfyllt alls på något sätt. Den uppfattningen har jag av vad jag vet om manlig omskärelse.

Men vadå dela med mig? Det är inte min uppfattning att omskärelse är riskfyllt - jag opererar inte någon. Du fattar väl att det finns risker med ingreppet? Finns det risker så... är det riskfyllt. Är det riskfyllt... så har det nackdelar. Logik, Baan. Logik.

Trance
2006-11-11, 00:45

Det spelar ingen roll. Det är ett övergrepp på en stackars penis som ger permanenta resultat. Helt onödigt.