handdator

Visa fullständig version : Greppet i marklyft.

Tricklev
2006-10-21, 12:45
Igår för första gången under ett marklyftspass så dog greppet, trots att ryggen och kroppen hade mer att ge så klarade greppet inte av det.

Hittils har jag kört utan mixat grepp, tumlås och utrustning för det, kommer att börja med mixat grepp under dom fortsatta träningarna, men nu vill jag träna upp greppet, det måste vara en möjlighet för mig att kunna slita upp vikten med normalt grepp, jag ska kunna göra det.

Någon annan som har haft grepp-problem i marklyftet, och hur tränade ni upp greppet?

blekfet2
2006-10-21, 12:54
moi, remmar ftw :em:

HookersUnited
2006-10-21, 12:59
Jag har svaga flickhänder så för att träna tungt måste jag köra med mixat grepp och magnesium, remmar har jag svårt för eftersom jag tappar mycket av känslan i själva lyftet.

Ska du träna upp statisk greppstyrka är det bara att lyfta upp en tung vikt och hålla i för kung och fosterland i önskad tid. Har för mig att Jense har skrivit någon guide om greppträning med vanlig gymutrustning?

Tricklev
2006-10-21, 13:13
Har för mig att Jense har skrivit någon guide om greppträning med vanlig gymutrustning?

Tyvärr inte, den tar mest upp grippers träning, och andra av dom större mer utrustningskrävande grepp-grenarna.

Jense
2006-10-21, 13:33
Tyvärr inte, den tar mest upp grippers träning, och andra av dom större mer utrustningskrävande grepp-grenarna.

skivstång, powerrack och massa vikter. sen kan du ta ut och försöka hålla vikten i 10 sekunder, när du klarar 10 sekunder 2-3 pass i följd så kan du höja vikten

Tricklev
2006-10-21, 13:39
skivstång, powerrack och massa vikter. sen kan du ta ut och försöka hålla vikten i 10 sekunder, när du klarar 10 sekunder 2-3 pass i följd så kan du höja vikten

Funderar på vilken dag jag skulle lägga in denna träningen bara, greppet är dött nog som det är efter ett markpass.

Aja, tillbaks till ritbordet.

Tricklev
2006-10-21, 13:45
Fast, om jag kör mixat grepp under markpasset och sedan kör greppträningen efteråt borde jag väl ha kraft kvar i greppet för att klämma iväg lite greppträning?

chidde
2006-10-21, 13:47
jag har också haft problem med greppet, eller rättare sagt... har problem

i tunga vikter håller greppet någorlunda, kan i stort sett ta ca -10 kg från max utan hjälpmedel som magnesium och remmar

det är först när jag reppar som jag har svårt att hålla vikten
men det är också en färskvara, har man inte kört marklyft ett tag så håller greppet inte alls

så lasta skivstången och bara hålla vikten är kanon för bättre grepp, om inte den bästa metoden

Fetknoppen
2006-10-21, 16:51
Igår för första gången under ett marklyftspass så dog greppet, trots att ryggen och kroppen hade mer att ge så klarade greppet inte av det.

Hittils har jag kört utan mixat grepp, tumlås och utrustning för det, kommer att börja med mixat grepp under dom fortsatta träningarna, men nu vill jag träna upp greppet, det måste vara en möjlighet för mig att kunna slita upp vikten med normalt grepp, jag ska kunna göra det.

Någon annan som har haft grepp-problem i marklyftet, och hur tränade ni upp greppet?

Jag har haft stora problem med greppet genom hela min karriär. Jag har fortfarande problem och första gången jag verkligen lyckades göra något åt detta var när jag började träna greppet specifikt.

Jag tränade statiskt genom att hålla i tunga vikter tills jag tappade stången (ca 15 sekunder). Jag tränade med en stång med dålig lättring och symetriskt grepp.

Jag och en klubbkompis tillverkade också en onormalt tjock skivstång som helt saknade lettring. Jag varierade greppträningen genom att träna med den tjocka stången ibland och där emellan tränade jag med en vanlig blank OL-stång. Jag ökade massor i greppstyrka på mindre än ett år. Frågan är bara hur mycket av den styrkan som finns kvar idag (jag har inte hunnit träna greppet på hela hösten)....

stahlberg
2006-10-21, 17:20
Jag visste att om jag "väntar ut" Fetknoppen så behöver jag inte svara själv (ursäkta lättjan :em: . Men jag har på senare tid haft så mycket pm- resp mailverksamhet till Sverige att det är skönt att få vara lite oseriös emellanåt).

Det enda jag ska tillägga att jag tycker det är märkligt att någon frågar om greppträning i Styrkelyft och får "Remmar" till svar. Skärpning!!

DavidN
2006-10-21, 17:55
Det enda jag ska tillägga att jag tycker det är märkligt att någon frågar om greppträning i Styrkelyft och får "Remmar" till svar. Skärpning!!
+7

bubbe
2006-10-21, 19:06
Jag visste att om jag "väntar ut" Fetknoppen så behöver jag inte svara själv (ursäkta lättjan :em: . Men jag har på senare tid haft så mycket pm- resp mailverksamhet till Sverige att det är skönt att få vara lite oseriös emellanåt).

Såg faktist kenneth mattson värma upp i marken med remmar idag på dm, ville nog spara kraft så långt som möjligt.

blekfet2
2006-10-21, 19:14
+7
-8

Fetknoppen
2006-10-21, 22:15

Man måste få koppla av ibland också, eller hur Stahlberg:)

stahlberg
2006-10-21, 22:57
Fetknoppen : Så är det!!

bubbe : Kenneth Mattsson var ju med redan på 70-talet...han börjar kanske bli trött i fingrarna?

Skämt åsido så tyder det på att Mattsson har problem med greppet, och att han fått iden att värma upp med remmar för att spara greppet lite. Men jag utgår ifrån att han varken TRÄNAR eller utför TÄVLINGSLYFTEN med remmar.

Att därför svara "remmar" på en fråga om vad man ska göra när man har svagt grepp har inget med styrkelyft att göra.

Oskis
2006-10-21, 23:11
Fetknoppen : Så är det!!

bubbe : Kenneth Mattsson var ju med redan på 70-talet...han börjar kanske bli trött i fingrarna?

Skämt åsido så tyder det på att Mattsson har problem med greppet, och att han fått iden att värma upp med remmar för att spara greppet lite. Men jag utgår ifrån att han varken TRÄNAR eller utför TÄVLINGSLYFTEN med remmar.

Att därför svara "remmar" på en fråga om vad man ska göra när man har svagt grepp har inget med styrkelyft att göra.

Han tränar och utför alla lyft förutom på podiet med remmar (iaf alla gånger jag sätt han träna mark) och detta eftersom han formodligen inte har några problem alls med greppet på de vikterna han kan dra idag. Därimot har han problem med ryggen som jag gissar att han inte vill ha någon snedbelastning där genom mixat grepp förutom när det är absolut nödvändigt, alltså på tävling.

Men självklart han remmar inget med att träna upp ett svagt grepp att göra.

Fetknoppen
2006-10-22, 00:33
Han tränar och utför alla lyft förutom på podiet med remmar (iaf alla gånger jag sätt han träna mark) och detta eftersom han formodligen inte har några problem alls med greppet på de vikterna han kan dra idag. Därimot har han problem med ryggen som jag gissar att han inte vill ha någon snedbelastning där genom mixat grepp förutom när det är absolut nödvändigt, alltså på tävling.

Men självklart han remmar inget med att träna upp ett svagt grepp att göra.

Man snedbelastar inte ryggen av att träna med omvänt grepp. Rotationen som får handflatan att peka framåt på den ena handen sker uteslutande i armbågsleden, alltså mellan benen radius och ulnae. Möjligen tror Kenneth att hans ryggproblem härstammar från det omvända greppet och kanske är det därför han tränar med dragremmar. Hälsa honom iså fall att problemet har sitt ursprung någon annanstans.

Oskis
2006-10-22, 09:19
Man snedbelastar inte ryggen av att träna med omvänt grepp. Rotationen som får handflatan att peka framåt på den ena handen sker uteslutande i armbågsleden, alltså mellan benen radius och ulnae. Möjligen tror Kenneth att hans ryggproblem härstammar från det omvända greppet och kanske är det därför han tränar med dragremmar. Hälsa honom iså fall att problemet har sitt ursprung någon annanstans.

Alltid hört att man ska variera det omvända greppet för att inte snedbelasta ryggen stämmer inte det?

Hans rygproblem härstammar ifrån att de tre sista diskarna är fulständigt utslitna efter en väldigt lång karriär. Angående greppet spekulerade jag bara kan ta och fråga han någongång.

bubbe
2006-10-22, 09:33
Självklart skall man hålla sig borta från byggarremmarna speciellt om greppet är dåligt/nära gränsen till att hindra i tävlingslyften.

Själv tänkte jag plocka fram mina remmar så jag kan hänga mig i chinsräcket för att sträcka ut ryggen.

Fetknoppen
2006-10-22, 18:01
Alltid hört att man ska variera det omvända greppet för att inte snedbelasta ryggen stämmer inte det?

Nej det stämmer inte. Jag trodde själv det en gång i tiden, nu vet jag bättre. Det enda som blir annorlunda när man växlar det omvända greppet är den muskulära belastningen på underarmsmuskulaturen. Ryggen belastas likadant oavsett vilken hand som är vänd inåt mot kroppen.

petersson
2006-10-22, 18:12
moi, remmar ftw :em:

du tycker inte det är fusk med remmar då? ;)

Kurash
2006-10-22, 18:17
Rotationen som får handflatan att peka framåt på den ena handen sker uteslutande i armbågsleden, alltså mellan benen radius och ulnae.

När jag kör med omvänt grepp roterar jag ändå uppifrån axeln, är det fel? Om jag ska beskriva det så ser det ut såhär: Vänster handflata pekar frammåt, så också vänster biceps. Höger handflata pekar bakåt, höger biceps pekar in mot kroppen.

Fetknoppen
2006-10-22, 20:14
När jag kör med omvänt grepp roterar jag ändå uppifrån axeln, är det fel? Om jag ska beskriva det så ser det ut såhär: Vänster handflata pekar frammåt, så också vänster biceps. Höger handflata pekar bakåt, höger biceps pekar in mot kroppen.

Alla roterar nog så smått ändå uppifrån axeln (i varierande grad), men det brukar vara väldigt lite. Den största rotationen sker i underarmen, och rotation vid axelleden beror då troligtvis på att man är stel i underarmarnas muskulatur och därför inte kan ta ut all rotation där. Men även om man tar ut lite av rotationen ändå uppifrån axeln så betyder det inte att ryggen blir snedbelastad.

Kurash
2006-10-22, 20:16
Alla roterar nog så smått ändå uppifrån axeln (i varierande grad), men det brukar vara väldigt lite. Den största rotationen sker i underarmen, och rotation vid axelleden beror då troligtvis på att man är stel i underarmarnas muskulatur och därför inte kan ta ut all rotation där. Men även om man tar ut lite av rotationen ändå uppifrån axeln så betyder det inte att ryggen blir snedbelastad.

Inget att oroa sig för alltså? Jag tränar ju rörligheten i axlarna med diverse rotatorcuffsövningar, borde man göra nåt liknande med underarmarna?

stahlberg
2006-10-23, 00:01
petersson : Låt Blekfet tävla med remmar, så ser vi om det är fusk!

Timme
2006-10-23, 09:15
petersson : Låt Blekfet tävla med remmar, så ser vi om det är fusk!

:D

(jag kände att jag tillförde väldigt mycket till denna diskussion)