handdator

Visa fullständig version : Köpa ny TV

Empe
2006-10-17, 14:55
Jag funderar på att köpa en ny TV. Kraven är att det ska vara en HDTV, minst 28", LCD och widescreen. De siffror jag är osäker på är:
kontrast
ljusstyrka
responstid pixlar
betraktningsvinkel H/V

Har hittat en kandidat på pricerunner som ni kan bedöma.
OBS! Den får inte kosta mer än 8-9000.

Baan
2006-10-17, 14:57
Jag har uppfattningen att man måste provtitta en TV innan man handlar. Självkalrt kan man förlita sig på recensioner, säger 99% att bilden äger så tycker du förmodligen samma sak, men det är sällan man hittar så många recensioner, sen kan det ju vara lite subjektivt det med.

mangemani
2006-10-17, 14:58
Funai 32" är en mycket prisvärd TV för 7000.
har själv en och kan inte klaga på den,hivade ut min gammla monitor och använder den nu som TV,monitor och spel skärm,funkar kanon.

finns en rätt så "otrevlig" sida där det är ett par danskar som spyr galla över denna tv,men du ska inte tro på det dom skriver,det är ett par amatörer rent ut sagt.

Empe
2006-10-17, 15:12
Jag har vart skeptisk mot att köpa elektronik från relativt okända tillverkare, men vad är det som säger att dom inte kan tillverka grejer lika bra som de kända tillverkarna. Ska göra som du säger Baan, ska ta med mig pappa och kanske nån mer så att man får lite backup och får höra vad de tycker också.

Det där med ljusstyrka, kontrast och upplösning då? vad ska värdena ligga på på ett ungefär för att det ska vara en bra tv? Jag vill inte att bilden ska vara mörk, men det kanske inte är någon fara med nya skärmar.

Baan
2006-10-17, 15:14
Det är väl du som ska ha TV:n? Onödigt med halva släkten på Siba, det är inte så man köper en TV där man tycker bilden är jobbig men där alla andra berömmer den :)

Upplösning är ju högre desto bättre.

s_himself
2006-10-17, 16:51
Jag pratade med en kompis som jobbar på expert. Han sa att ljusstyrkan går inte att titta så mkt på.. en normal tv hade väl något på 500 har jag för mig.. Men en bra 800 eller något sånt.

Men han sa att när tillverkarna sätter det så testar dom tvn i ett totalt mörkt rum där absolut inget ljus kommer in. Vilket man aldrig uppnår hemma . Såå han tyckte att man inte behöver lägga någon enorm värdering i den biten, men att man kan hålla sig på en ljusstyrka som de flesa tvapparaterna kör på.

Jag ska köpa en:

DiBOSS LT-32S5LFH
32" HD-Ready LCD-TV med hög upplösning och HDMI-ingång. Handplockad panel med de bästa egenskaperna. Senaste moderna tekniken med snabb responstid och hög kontrast. Text-TV med 1000 sid minne och många anslutningsmöjligheter.

9.999:-

Tekniska data
Bildstorlek: 32"
Paneltyp / Upplösning: LCD 1366x768
Kontrast: 1000:1
Ljusstyrka: 500 cd/m2
Progressive scan: Ja
Anslutningar: HDMI, 2xscart, PC-in, composit, S-video
VESA: -
Stativ: Ingår, DVS2632
Text-TV: Ja, 1000 sid minne
Bild-i-bild (PIP): Ja, 1 tuner PC PIP
On-screen display: Ja
Storlek: 930x112x503 mm utan fot
Vikt: 17,6 kg utan fot

Empe
2006-10-17, 17:17
Respons-tiden då? Hur snabb responstid är en "snabb responstid"? Har sett tv-apparater med 8 och 16ms, märker man mycket skillnad mellan de två? Nämnas kanske ska att jag ska spela tv-spel å tv'n, hur mycket spelar responstiden in när man spelar?

aliquis
2006-10-17, 17:52
Kanske värt att skippa SIBA och kolla i en fackbutik, SIBA brukar ju ha gamla modeller på det mesta och antagligen gäller samma sak även på TVs.. Audio&Video eller något kanske har bättre "maskiner", kolla runt lite.

aliquis
2006-10-17, 17:54
Respons-tiden då? Hur snabb responstid är en "snabb responstid"? Har sett tv-apparater med 8 och 16ms, märker man mycket skillnad mellan de två? Nämnas kanske ska att jag ska spela tv-spel å tv'n, hur mycket spelar responstiden in när man spelar?Antagligen värt att satsa på 8ms då istället.

Cilia
2006-10-17, 19:23
usch, det är precis den där ångesten som gör att jag inte orkar skaffa en tv.
det finns för mycket att välja mellan och man vet inte om det är bra etc.
när man väl hunnit undersöka alla modeller så har det kommit ut nya på marknaden

Empe
2006-10-17, 19:33
Tror jag har bestämt mig nu för vilken det blir. En Hyundai. Ska se ifall den finns att provtitta på på nån butik inom radien av 3-4 mil. Isåfall blir det en sån.

MacLeod
2006-10-17, 19:56
Kan vara värt att förstå skillander mellan HDTV,kompatibel och ready..

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=138866&forum=25

PureWhey
2015-10-22, 11:56
Bump
Ska köpa en rackare till lägenheten, 42-50". Ca 5-6000, finns det något schyst? Ingen koll alls.

Dreas
2015-10-22, 12:10
Bump
Ska köpa en rackare till lägenheten, 42-50". Ca 5-6000, finns det något schyst? Ingen koll alls.Jag rekommenderar en Philips med Ambilight för att det är sjukt trevligt för ögonen.

Har du också inget behov av lull lull så kan du få en bra TV för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3176364

Jag har tittat på storebror och responstiden verkar inte vara ett problem. Samma sak med input lag.

En norsk recension av storebror gav den bra betyg för allt, den förlorade för att den saknade lull lull.

Lull lull är i det här fallet appar. Allt bildförbättringstjafs ska slås av.

Armed Dingo
2015-10-22, 12:25
Leta efter något utan "Smart-TV" av ett bra märke.

r1kkie
2015-10-22, 12:31
Vad ska DU ha TVn till är väll det första man ska veta.

Se på vanlig TV? Spela på? Kolla Blue Ray filmer.
Beroende på vad du vill göra med den så krävs olika kriterier för olika saker.

Finns tv apparater som har grym bild etc men är helt omöjliga att spela på pga eftersläpningar osv.

Dreas
2015-10-22, 12:32
Leta efter något utan "Smart-TV" av ett bra märke.Se ovan - Mitt andra inlägg då det kom ett inlägg mellan.

Bildkvalitétsmässigt ska den serien vara riktigt bra.

http://www.dinside.no/934088/test-philips-55pft630

Har man en förstärkare räcker 2 HDMI-ingångar.

Finns tv apparater som har grym bild etc men är helt omöjliga att spela på pga eftersläpningar osv.Ytterst få idag som inte passar till Kreti och Pleti av de större märkena skulle jag vilja säga.

Philips hade problem med input lag ett tag men nu verkar de ha skärpt sig. För att titta på TV var förr Plasma det bättre valet men nu är det inte aktuellt längre. Såvida du inte har några andra teorier, kanske lär jag mig något.

Mantus
2015-10-22, 12:37
Leta efter något utan "Smart-TV" av ett bra märke.

Låter som ett bra råd.

http://www.myce.com/news/reseachers-all-smart-tvs-spy-on-you-sony-monitors-all-channel-switches-72851/

PureWhey
2015-10-22, 12:39
Jag rekommenderar en Philips med Ambilight för att det är sjukt trevligt för ögonen.

Har du också inget behov av lull lull så kan du få en bra TV för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3176364

Jag har tittat på storebror och responstiden verkar inte vara ett problem. Samma sak med input lag.

En norsk recension av storebror gav den bra betyg för allt, den förlorade för att den saknade lull lull.

Lull lull är i det här fallet appar. Allt bildförbättringstjafs ska slås av.

Den rackarn ser ju schyst ut. *popcorn*

Finns tv apparater som har grym bild etc men är helt omöjliga att spela på pga eftersläpningar osv.

Skall ha den till att kolla på tv och film, film genom HDMI främst. Behöver inte massa balla appar osv utan vill endast ha en tv med bra bild då jag kör allt genom HDMI.

Dreas
2015-10-22, 12:43
Den rackarn ser ju schyst ut. *popcorn*

Skall ha den till att kolla på tv och film, film genom HDMI främst. Behöver inte massa balla appar osv utan vill endast ha en tv med bra bild då jag kör allt genom HDMI.
Kolla den norska recensionen också. Ifall du vill se lite mer.

Har mailat recensenten om input lag utan svar. Var dock på Elgiganten och klämde och kände lite, märkte inget nämnvärt input lag.

PureWhey
2015-10-22, 12:43
Kolla den norska recensionen också. Ifall du vill se lite mer.

Har mailat recensenten om input lag utan svar. Var dock på Elgiganten och klämde och kände lite, märkte inget nämnvärt input lag.

Brukar det vara ett problem med filmer?

Dreas
2015-10-22, 12:47
Brukar det vara ett problem med filmer?Nej nej, bara vid spel och då främst online och på högre nivå. Iaf om man hårddrar(skriver man så?) det. Har 47ms i input lag på min och det går bra att lira online.

PureWhey
2015-10-22, 12:55
Nej nej, bara vid spel och då främst online och på högre nivå. Iaf om man hårddrar(skriver man så?) det. Har 47ms i input lag på min och det går bra att lira online.

Ah tänkte det, kommer inte använda tv till spel ändå... Det har jag min 120hz till :D

Dreas
2015-10-22, 13:00
Ah tänkte det, kommer inte använda tv till spel ändå... Det har jag min 120hz till :DDåså. En varning är att ambilight är beroendeframkallande.

Återkom med vad det blir för köp och omdöme :)

PureWhey
2015-10-22, 13:17
Dåså. En varning är att ambilight är beroendeframkallande.

Hehe jo det ser trevligt ut, tror aldrig jag kollat på en tv som har det faktiskt.

PureWhey
2015-10-25, 15:37
Dåså. En varning är att ambilight är beroendeframkallande.

Nu hänger den rackarn på väggen i min lilla studentlägenhet... Har du sett någon bra guide för inställningar? :-)

Dreas
2015-10-25, 22:01
Nu hänger den rackarn på väggen i min lilla studentlägenhet... Har du sett någon bra guide för inställningar? :-)Woho, jag går på ögat mest. Har också kört Philips inbyggda färgkalibrering. Utöver det så slår jag av allt som heter bildförbättring innan kalibrering.

Jag hör gärna mer senare :)

Wzup2u
2015-10-25, 22:18
Köp en ren skärm ist, vad ska man med en tv box i en skärm idagens läge till? tv är omodernt.

Här är ett exempel.. https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/philips-bdm4065uc00/212658.8904/?gclid=CM2g0-zF3sgCFcfacgodajIJqw

Dreas
2015-10-26, 08:10
Köp en ren skärm ist, vad ska man med en tv box i en skärm idagens läge till? tv är omodernt.

Här är ett exempel.. https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/philips-bdm4065uc00/212658.8904/?gclid=CM2g0-zF3sgCFcfacgodajIJqwProblemet är att du saknar ambilight. Jag hade troligen kört på en skärm också om det inte vore för ambilight.

Wzup2u
2015-10-26, 08:15
Problemet är att du saknar ambilight. Jag hade troligen kört på en skärm också om det inte vore för ambilight.

Är det specifikt amblight du är ute efter, eller egentligen bara ljus bakom tv? isf kan du ju bygga det själv.

Dreas
2015-10-26, 08:36
Är det specifikt amblight du är ute efter, eller egentligen bara ljus bakom tv? isf kan du ju bygga det själv.Testa Ambilight så förstår du, sjukt beroendeframkallande :D

Vill inte ha bara ljus och tänker inte klistra på lampor som styrs via dator. Sen skadar det inte att ha TV-funktionalitet även om den inte används just nu.

Wzup2u
2015-10-26, 19:58
Testa Ambilight så förstår du, sjukt beroendeframkallande :D

Vill inte ha bara ljus och tänker inte klistra på lampor som styrs via dator. Sen skadar det inte att ha TV-funktionalitet även om den inte används just nu.

Okey själv har jag en ställbar lampa bakom skärmen med dimmer och olika färger jag kan ställa, bara jag har ljus bakom skärmen är jag nöjd, men har dock ej testat amblight, iofs tittat på tv hos morfar som har det, men inte tänkt på det specifikt.

Dreas
2015-10-27, 07:25
Okey själv har jag en ställbar lampa bakom skärmen med dimmer och olika färger jag kan ställa, bara jag har ljus bakom skärmen är jag nöjd, men har dock ej testat amblight, iofs tittat på tv hos morfar som har det, men inte tänkt på det specifikt.Vid film när det är mörkt är det riktigt skönt och får tv-apparaten att verka större.

J.V
2015-10-27, 07:55
Vid film när det är mörkt är det riktigt skönt och får tv-apparaten att verka större.+111

Tyckte det verkade vara en vardelos gimmick innan jag sett en film pa en ambilight-TV, men det ar fan sjukt najs.

PureWhey
2015-10-27, 08:37
Det är faktiskt rätt så skönt. Nu i början har jag märkt att jag sitter och kollar på dom jäkla färgerna och hur dom förhåller sig till bakgrunden mer än filmen ibland :D

Dreas
2015-10-27, 08:56
Det är faktiskt rätt så skönt. Nu i början har jag märkt att jag sitter och kollar på dom jäkla färgerna och hur dom förhåller sig till bakgrunden mer än filmen ibland :DSlå av ambilight efter att ha suttit i en timma och tittat på film. Då känner iaf jag hur jag fokuserar annorlunda. Mer spända ögon.

Det låter iaf som om att du är nöjd, bra :)

PureWhey
2015-10-28, 14:11
Slå av ambilight efter att ha suttit i en timma och tittat på film. Då känner iaf jag hur jag fokuserar annorlunda. Mer spända ögon.

Det låter iaf som om att du är nöjd, bra :)

Jodå jag är nöjd, förutom att hela skiten kraschar och startar om när jag vill kolla på TV-guiden... cofffee

Dreas
2015-10-28, 14:17
Jodå jag är nöjd, förutom att hela skiten kraschar och startar om när jag vill kolla på TV-guiden... cofffeeInte bra!

shut teh face
2015-10-28, 14:38
Tips på en bra 55" LED?
Jag vill ha Full-HD, inge 4k eller smart-tv larv

Dreas
2015-10-28, 15:03
Tips på en bra 55" LED?
Jag vill ha Full-HD, inge 4k eller smart-tv larvStorebror av den jag rekommenderade på föregående sida. Läs den norska recensionen :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3176361

shut teh face
2015-10-28, 15:15
Storebror av den jag rekommenderade på föregående sida. Läs den norska recensionen :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3176361

Tack!
Lite snålt med 2x HDMI, fast det räcker ju för mig

PureWhey
2015-10-28, 15:23
Inte bra!

Nja, googlat och inte hittat något bra. Antar att det är någon firmware i tvn. Får la skriva på deras forum :(

Har oftast paddan nära till hands ändå så jag kan kika vad som försigår så det är väl inga större trubbel.

Dreas
2015-10-28, 15:45
Tack!
Lite snålt med 2x HDMI, fast det räcker ju för migDet är det, har man dock en förstärkare så räcker det ju med en HDMI :)

Det känns som om att jag tar lite väl mycket plats här inne, hoppas någon annan vill komma med bra tips också *flex*

Nja, googlat och inte hittat något bra. Antar att det är någon firmware i tvn. Får la skriva på deras forum :(

Har oftast paddan nära till hands ändå så jag kan kika vad som försigår så det är väl inga större trubbel.Felanmäl, annars vet jag inte.

PureWhey
2015-11-15, 20:17
Någon som vet ifall man kan lösa så att trådlösa lurar (blutetooth) funkar till TVn?

Något sånthär? http://www.amazon.com/dp/B00P20TFWM/?tag=hotoge-20

Evankhell
2016-02-22, 18:46
Har någon här något bra tips för en 65" TV? Prisklass 15 000 - 20 000 :/ 3D är ej en prio.
Kommer att användas mest för serier, filmer och spel.

Gober
2016-02-22, 19:10
Jag är också sugen på ny tv, tänker att runt 55" kan vara lagom. Prio är givetvis riktigt bra bild, svärtan är tex mycket viktig. Vilka märken ska man titta närmare på? Jag tänker inom en rimlig prisklass, dvs inte budgetalternativ och inte värstingmodeller. Ps4 (spel) och bluray är det mest som gäller.

tigerofsweden
2016-02-22, 22:06
Jag är också sugen på ny tv, tänker att runt 55" kan vara lagom. Prio är givetvis riktigt bra bild, svärtan är tex mycket viktig. Vilka märken ska man titta närmare på? Jag tänker inom en rimlig prisklass, dvs inte budgetalternativ och inte värstingmodeller. Ps4 (spel) och bluray är det mest som gäller.

https://m.prisjakt.nu/product/3266845

Borde vara det bästa alternativet 😊

Wzup2u
2016-02-22, 22:20
Skit i tv och köp ren skärm ist.

Tv behövs inte 2016.

Gober
2016-02-22, 22:48
https://m.prisjakt.nu/product/3266845

Borde vara det bästa alternativet 😊

Hur är välvd tv, aldrig kollat film på en irl. Känns bilden "naturlig" som på bio? Enda problemet är väl upphängning.

tigerofsweden
2016-02-22, 23:20
Hur är välvd tv, aldrig kollat film på en irl. Känns bilden "naturlig" som på bio? Enda problemet är väl upphängning.

Hade hellre sett att den var platt, men tycker knappt det stör! Gör varken de ena eller andra för upplevelsen 😊 Ser inte lika naturligt ut på väggen dock, men den platta modellen går på 30k. Bilden på Oled är däremot helt outstanding!