Logga in

Visa fullständig version : Australien imorrn!!!!

hahavaffan
2006-10-09, 17:09
Nu är det bara timmar tills jag sitter på Thai Air flight TG951 från Kastrup till Bankok Airport. Från Bankok fortsätter sedan resan ner till Sydney i Australien.

Väl där hade vi tänkt jobba i några månader, för att sedan göra den klassiska resan upp mot Brisbane och Cairns. Tänkte försöka skaffa en bil, om det inte blir allt för krångligt.

Fy helvete vad pirrigt. Jag håller på att packa min ryggsäck nu... är uppe i 17kg, men har lite till att stoppa ner. Det känns som om jag glömt tusentals saker, så kan inte ni resvana ösa på med saker man lätt glömmer? Typ laddare till det och det, försäkringspapper A och B, nödvändig pryl X osv osv.

Kwon
2006-10-09, 17:11
G'day Mate!

Surfs up you Aussie-bum!

Beecher
2006-10-09, 17:15
Väl där hade vi tänkt jobba i några månader, för att sedan göra den klassiska resan upp mot Brisbane och Cairns. Tänkte försöka skaffa en bil, om det inte blir allt för krångligt.
fråga chefen på signature staff om jobb
:thumbup:

härligt, ska göra samma resa om ett par år, stannar eventuellt i cairns till obestämd tid :)

n1tro
2006-10-09, 17:54
försök sätt dig breve en läkare på planet .. just in case.. för han brukar överleva.. you know ;)

Löjtnant Blank
2006-10-09, 18:08
Åh, härligt! Helt rätt tid att åka också, det börjar ju gå mot vår där nere nu... Sydney och Brisbane är underbara städer bägge två.

Håll oss uppdaterade!

Grisen
2006-10-09, 18:11
Sydney är underbart! Jag är avundsjuk =/ Var ska du bo i Sydney?

Cilia
2006-10-09, 20:05
Jag vill också tillbaka till aussie.
Grymt avis, det är så underbart där

Sebbe_H
2006-10-09, 20:07
Älskar landet brevid:D Vill tillbaka.

Men lycka till och ha det gött down under:D

hahavaffan
2006-10-09, 20:49
Tack alla :D

Sydney är underbart! Jag är avundsjuk =/ Var ska du bo i Sydney?Det vet vi inte ännu... men vi börjar med nåt ball hostel runt kings cross. Sen kanske nån liten lägenhet runt Bondi beach :)

Beecher
2006-10-09, 20:58
Tack alla :D

Det vet vi inte ännu... men vi börjar med nåt ball hostel runt kings cross. Sen kanske nån liten lägenhet runt Bondi beach :)

.... min polare bor i Bondi Beach :Virro det är helt otroligt härligt där!
ni lär ju kolla förbi poolskejtarna, rätt kul att kolla på även om man inte åker rullbräda själv :)

är avis på dig, själv har jag skola :(

hahavaffan
2006-10-09, 21:08
Fett :) Jag har med kameran, ska ta så helvetes jävla massa foton!

Löjtnant Blank
2006-10-09, 21:10
vi börjar med nåt ball hostel runt kings cross
Jag kan rekommendera Eva's Backpackers på Orwell Street. Ett väldigt soft ställe med ett tak med en grym utsikt. Där satt jag och ägarnas son och drack VB och rökte gräs på kvällarna. Ett av de bästa vandrarhemmen jag har bott på i hela världen, och jag har bott på många. Nu var det i och för sig fyra år sedan jag var där, men så mycket kan det inte ha ändrats (hoppas jag).

http://www.evasbackpackers.com.au/

http://www.evasbackpackers.com.au/images/actualview_night_big.jpg

heltzonicka
2006-10-09, 21:16
Fan va nice du kommer att ha det.
Jag vill egentligen också tillbaka dit, och Just Evas backpackers, riktigt soft balkong som någon påpekade.
Men om möjligt - köp en bil!! (+!) du slipper känna dig "låst" på alla vanliga backpackerställen om du tar greyhound/premierebussarna.
Köp en bil känn dig fri.

hahavaffan
2006-10-09, 21:18
Jag kan rekommendera Eva's Backpackers på Orwell Street. Ett väldigt soft ställe med ett tak med en grym utsikt. Där satt jag och ägarnas son och drack VB och rökte gräs på kvällarna. Ett av de bästa vandrarhemmen jag har bott på i hela världen, och jag har bott på många. Nu var det i och för sig fyra år sedan jag var där, men så mycket kan det inte ha ändrats (hoppas jag).

[IM2G]http://www.evasbackpackers.com.au/images/actualview_night_big.jpg[/IMG]Stort tack Blank! Perfekt!

EDiT: Men var det inte rätt dyrt? Vad kostar ett schysst hostel ungefär per vecka och person?

egge
2006-10-09, 21:21

Fan, dit vill jag med:(

tjille
2006-10-09, 21:57
Var i Australien i år... Helt klart bästa resan i mitt liv.

Lycka till!

Löjtnant Blank
2006-10-09, 22:18
Stort tack Blank! Perfekt!

EDiT: Men var det inte rätt dyrt? Vad kostar ett schysst hostel ungefär per vecka och person?
Nja, det är nog vad du får betala för ett hostel i Sydney, skulle jag tro. $161 låter som en vettig summa för sju nätter.

DanielRinblad
2006-10-09, 22:23
Dude!

Alla snackar Sydney vilket e sjukt skönt, men jag hade fan roligast på landet!
Finns en stad ovanför Melbourne som heter Mildura. Liten håla, med ett ställe som heter Northaven Motor Inn. Går alltid att få jobb där (mer eller mindre roliga, men iaf), pool, bredband, biljardbord, kabeltv, stort kök, ac-rum, 100 meter till närmaste affär, sjukt skön bio, OTROLIGT snygga locals (blink, blink), typ 3 bra festhak och ALLTID parta! För runt 120aus$/veckan.
När du skall jobba, fundera allvarligt igenom detta ställe, hade utan tvekan roligast här om man räknar bort Byron Bay, som inget annat någonsin kommer att spöa. (Surfa på julafton, vakna upp på beachen med en tajt liten redhead på nyårsdagen)!!! Bondi Beach? Pffft... Maya beach? HA! Byron gäller i strandväg, Mildura i arbetsväg!

Ha det så jävla skoj! Ana vad avis jag e just nu!

Behöver du tips annars i allmänhet så dra ett mail så svarar jag.
Aussie for real!

/Dannyboy

egge
2006-10-09, 22:29
Ta gärna tipsen här i tråden annars, intressant läsning även om man inte ska dit inom en snar framtid;)

DanielRinblad
2006-10-09, 22:36
*s* Orka!

Får fixa en liten tips-å-trix a la Danne här i morgon. :P

Men en sak drar vi redan nu! För fan, använd kådis!
Skitjobbigt att komma hem, testa sig och sen gå runt å ha rå-ångest i en vecka över om man har Aids eller inte.... har jag hört... :em:

Nej, allvarligt, fan vad man ångrar sig! Det e sjukt. Så enkelt att slippa den där ångesten! FAAAAAAAN, vad jag hatade mig själv när jag satt å väntade på det där jävla provsvaret!

Resten, mina damer och herrar, tar vi i morgon! :P

/Dannyboy

Beecher
2006-10-09, 22:38
*s* Orka!

Skitjobbigt att komma hem, testa sig och sen gå runt å ha rå-ångest i en vecka över om man har Aids eller inte.... har jag hört... :em:

Nej, allvarligt, fan vad man ångrar sig! Det e sjukt. Så enkelt att slippa den där ångesten! FAAAAAAAN, vad jag hatade mig själv när jag satt å väntade på det där jävla provsvaret!

/Dannyboy

:bow:

http://www.backpacking.se/

riktigt bra sida, mycket att läsa angående australienresor :thumbup:

hahavaffan
2006-10-09, 22:40
*s* Orka!

/DannyboyEn miljon tack! Jag spanar in här imorgon eller så fort jag fixar en dator down under! Och det där med kådis... jag VET. Jag var i cypern för 1½ månad sedan, och använde inte kådis. Provsvaren var dock positivt negativa ;)

Tack igen!

Löjtnant Blank
2006-10-09, 22:45
använd kådis!
- No, only sailors wear condoms, baby.
- Not in the 90s, Austin.
- Well, they should, those filthy beggars. They go from port to port.

http://events.clowningaround.com/images/Lookalike%20Photos/Austin%20Powers%20shagadelic.jpg

Longshot
2006-10-09, 22:57
Jag ska också dit i morgon :hbang:

Lyfter från Göteborg 16.40 och är framme i Sydney 05.30 den 12e.

Kommer göra samma typ av resa som du, fast jag kommer inte att arbeta hehe =)

DanielRinblad
2006-10-09, 22:59
Äh, va fan... fortfarande ett par timmar kvar på jobbet. :P

Ang. Hostels.
Kolla upp var du skall bo innan du betalar. Finns så många sjukt skabbiga hostels, med bedbugs, löss, rum som används av horor m.m.
Be alltid att få titta runt lite innan du bestämmer dig, och hör gärna med folk som bor och har bott där förut innan du bestämmer dig. Utbudet är sjukt stort, så varför nöja dig med ett skitställe?

Ang. surfning
Ta lektioner! Det är värt det. Alldeles för många klantarslen hyr en bräda, kastar sig ut i vattnet och lär sig... nada. Det e assvårt, men med ett par pointers så går det myyyycket lättare. Du får dessutom lite vettåetikett, vilket e bra om du vill slippa få stryk av arga Aussies. Och du får koll på hur du INTE skall göra för att drunkna.
Köp bräda! När du väl lärt dig grunderna kommer du vilja surfa...jämt. Det lnar sig inte att hyra i längden, och många BP's vill bli av med sina brädor innan de åker hem. Håll ögonen öppna!

Ang. packning.
Packa mindre! Ta det du packade från början. Ta bort hälften. Ta sen bort hälften igen. Det är ungefär vad du behöver. Jag kastade bort typ halva min packning jag tog med mig för att jag aldrig använde den och det var jobbigt att släpa på.

Ang. jobb
Vad du än gör, någonsin, så se för fan till att ALDRIG plocka mangos! Mangosav fräter ngt så förbannat, mina händer såg ut så här på en farm där jag inte fick använda handskar.
[img]http://www.resedagboken.se/Default.aspx?documentId=24&section=myimagegalleries&journeyId=47756[img] ´
(Vet ej om länken fungerar, resedagboken, sök på Xentrikk, kolla album och en bild där min hand är i fokus)
Akta dig för jobb på ackord! Många försöker blåsa dig genom att säga att du kommer bli snabbare efter första veckan och tjänar mer pengar. Det blir du inte, och det gör du inte!

Ang. resor
Flyg! Det är oftast lika billigt/billigare som bussen, går snabbare och är oändligt mycket bekvämare. 22 timmar på en buss önskar jag ingen. Sån jävla träröv efter det!
Köp bil! Frihet! Missade det själv (inget körkort) men fan vad underbart att kunna ta sig vart man vill!
Var inte rädd för att dra iväg själv! Jag reste själv ngn månad, förbättrade engelskan från ok till flytande, träffade en underbar brud och många kompisar runt om i Europa som jag aldrig skulle haft kontakt med om jag fortsatte resa hela vägen med polarna.

Och, värt att nämna igen, KÅDIS! Glöm aldrig!

Well... uppdaterar om jag kommer på ngt mer.

Jo, btw, missa inte nimbin när du är i Byron! Sjukt weird liten stad! :hbang:

/Dannyboy

Löjtnant Blank
2006-10-09, 23:04
missa inte nimbin när du är i Byron!
Bra gräs. Mycket bra gräs.

hahavaffan
2006-10-09, 23:10
Sjukt bra Daniel!

Bra gräs. Mycket bra gräs.:Virro

Löjtnant Blank
2006-10-09, 23:15
:Virro
Hata inte. En del sätter på brudar och får könssjukdomar, medan andra röker marijuana och äter godis.

Longshot
2006-10-09, 23:16
Kommer bo så här dem första två veckorna:

http://www.parkyourpic.com/viewimage.php?img=c5331f66ec.jpg

http://www.parkyourpic.com/viewimage.php?img=0637bcf1d9.jpg

http://www.parkyourpic.com/viewimage.php?img=a3c67024c0.jpg

http://www.parkyourpic.com/viewimage.php?img=6f2d37d346.jpg

:)

DenSisteMohikanen
2006-10-09, 23:23
Ni som ska åka och ni som vart där hur gamla är/var ni?

Hur länge stannade ni som backpackers?

Använde ni av det där arbetsvisumet som vad jag vet är enda alternativet?

Longshot
2006-10-09, 23:26
Ni som ska åka och ni som vart där hur gamla är/var ni? 20år

Hur länge stannade ni som backpackers? två månader

Använde ni av det där arbetsvisumet som vad jag vet är enda alternativet? Jag kör på turistvisum, tror det håller i ~3mån

Löjtnant Blank
2006-10-09, 23:29
Longshot, det där var en riktigt fin lägenhet! Berätta mer!

Longshot
2006-10-09, 23:32
Longshot, det där var en riktigt fin lägenhet! Berätta mer!

Känner folk där nere som jag kommer bo hos dem första två veckorna. Lägenheten är en femma och det finns gym, jacuzzi, bastu och all annan lyx du kan tänka dig. Kommer sen efter drygt två veckor dra iväg själv och utforska allt annat trevligt, som vissa redan nämnt i tråden. :)

Ska bli förjävla härligt helt enkelt! =)

Löjtnant Blank
2006-10-09, 23:35
Låter fint! Men trist att vänja sig vid lyx för att sedan övergå till bedbugs och gnisslande våningssängar.

hahavaffan
2006-10-09, 23:37
Känner folk där nere som jag kommer bo hos dem första två veckorna. Lägenheten är en femma och det finns gym, jacuzzi, bastu och all annan lyx du kan tänka dig. Kommer sen efter drygt två veckor dra iväg själv och utforska allt annat trevligt, som vissa redan nämnt i tråden. :)

Ska bli förjävla härligt helt enkelt! =)Härligt! Var sa du lägenheten låg? Bara så jag vet vad jag ska säga till taxichauffören ;)

Longshot
2006-10-09, 23:39
Härligt! Var sa du lägenheten låg? Bara så jag vet vad jag ska säga till taxichauffören ;)

2min gång från Operan. :cool:

Mer än så vågar jag inte säga! Du kan vara farlig :(

DanielRinblad
2006-10-09, 23:39
Gnisslande våningssängar är en del av charmen. Akta er för argsinta med-mindre-snoppar-begåvade män när ni smäller på flickorna i dom bara, blir en aning lättretligt. :D

hahavaffan
2006-10-09, 23:43
2min gång från Operan. :cool:

Mer än så vågar jag inte säga! Du kan vara farlig :(Haha! Jag har ju sett utsikten, plus att jag vet att ligger inom 2 min från operan. Piece of cake att lista ut det ju! ;)

Edit: Jag är inte farlig. Jag finns inte med på FBI's most wanted. Mitt namn på Kolozzeum är inte hahavaffan.

Grisen
2006-10-09, 23:45

Jag har bott där i ungefär sju veckor, efter inrådan av löjtnanten, det är ett kanonställe!

Ägarens son? Hur gammal är han, trettiofemårs åldern?

Jobbade Vanessa i receptionen när du bodde där?

Longshot
2006-10-09, 23:47
Haha! Jag har ju sett utsikten, plus att jag vet att ligger inom 2 min från operan. Piece of cake att lista ut det ju! ;)

Edit: Jag är inte farlig. Jag finns inte med på FBI's most wanted. Mitt namn på Kolozzeum är inte hahavaffan.

Aha okej. Var riktigt skraj där ett tag. :booty: :D

När lyfter planet?

Grisen
2006-10-09, 23:49
Ni som ska åka och ni som vart där hur gamla är/var ni?

Hur länge stannade ni som backpackers?

Använde ni av det där arbetsvisumet som vad jag vet är enda alternativet?

Jag var 21 år gammal, jag använde arbetsvisum. Du kan använda turistvisum men får då bara stanna i tre månader.

Löjtnant Blank
2006-10-09, 23:51
Jag har bott där i ungefär sju veckor, efter inrådan av löjtnanten, det är ett kanonställe!

Ägarens son? Hur gammal är han, trettiofemårs åldern?

Jobbade Vanessa i receptionen när du bodde där?

Ha, ha! Jag borde börja kräva provision för att rekommendera Eva's snart! Ägarens son är i 30-35-års-åldern, ja. Vanessa jobbade inte när jag var där.

Förresten, Grisen... Du berättade aldrig om din tid i Sydney. Vad gjorde du, och framför allt - vad vågade du inte göra?

Bolio
2006-10-09, 23:53
Hur mycket kostar en femma superskurre där?

Bolio
2006-10-09, 23:55
Jag har för övrigt legat med Vanessa.

Longshot
2006-10-09, 23:58

Du vet om att Vanessa är en kille?

Grisen
2006-10-10, 00:01
Ha, ha! Jag borde börja kräva provision för att rekommendera Eva's snart! Ägarens son är i 30-35-års-åldern, ja. Vanessa jobbade inte när jag var där.

Förresten, Grisen... Du berättade aldrig om din tid i Sydney. Vad gjorde du, och framför allt - vad vågade du inte göra?

Ha ha =) Jag har träffat honom, han målade stolar samtidigt som jag jobbade som laundry bitch =/

Jag gjorde massor av kul, jag saknar Sydney vääldigt mycket. Vad jag inte vågade göra? Hmm, inget jag kommer på direkt, men kanske att jag borde varit varit lite mer socialt framåt och samtidigt inte bry mig så mycket, jag "blev så" mer och mer i slutet av min resa, det var en skön känsla. En sak jag på ett vis ångrar som jag inte "vågade" göra var att stanna där längre, det kan man på något vis säga att jag ångrar.

Edit. Sorry trådskaparen om jag blir personlig och därmed hamnar off topic.

Grisen
2006-10-10, 00:02

Ha ha, jag tror du skulle gilla henne.

Löjtnant Blank
2006-10-10, 00:06
Hur mycket kostar en femma superskurre där?
Typ 350-400 kr!

Bolio
2006-10-10, 00:21
Wow. Vi borde åka dit. :)

Löjtnant Blank
2006-10-10, 00:28
Ja! Australien är sjukt. De manliga invånarna har inga tänder, men de säljer billigt och bra gräs. Världens bästa land? Kanske.

Bolio
2006-10-10, 00:29
Innan vi åker måste vi dock reda ut ett antal saker.

1) Vem tänder?
2) Åt vilket håll roteras det?
3) Hur många bloss? Fritt? Tre?
4) Vad för papper?
5) Hur stort filter?

Löjtnant Blank
2006-10-10, 00:36
Innan vi åker måste vi dock reda ut ett antal saker.

1) Vem tänder?
2) Åt vilket håll roteras det?
3) Hur många bloss? Fritt? Tre?
4) Vad för papper?
5) Hur stort filter?
1) Den som mekar
2) Medsols (tyvärr)
3) You suck 'til you drop
4) Rizla
5) Omslagen till Rizla-papperna, cirka 1 cm breda

Bolio
2006-10-10, 00:37
It's on.

Yes
2006-10-10, 00:53
Låter farligt det där. Ni kommer bara ligga och fnissa medan krokodilerna tuggar på er.

grisbil3n
2006-10-10, 01:38
Du får det säkert mysigt men jag själv skulle aldrig våga med tanke på alla farliga och elaka jävla djur.

heltzonicka
2006-10-10, 02:59
Du får det säkert mysigt men jag själv skulle aldrig våga med tanke på alla farliga och elaka jävla djur.

Du kommer bli förvånad över hur få farliga djur du ser, du kanske ser en och annan redbackspindel upp mot cairns och dom tropiska delarna men i Sydney?
Lugnt som korvspad.

hahavaffan
2006-10-10, 08:42
Fan vad jag längtar!! Ska bara överleva typ ett dygn på plygplanen! Tack för ännu mer info Daniel och Grisen!

Liten fråga, hur mycket tjänar man i veckan om man jobbar vitt 6-8 timmar mån-fre? Ungefär bara.

Grisen
2006-10-10, 09:18
Liten fråga, hur mycket tjänar man i veckan om man jobbar vitt 6-8 timmar mån-fre? Ungefär bara.

Ungefär som i Sverige.

DanielRinblad
2006-10-10, 15:02
Jobba inom jordbruket=
1. Tjäna mer pengar
2. Betala mindre skatt
3 Förläng ditt visum i ett år (gäller vid typ sammanlagt 3 månaders arbete inom jordbruket)

4 Tyvärr, tidiga morgnar, TUNGT arbete (om du e kille och inte ser ut som somaliabarn)

Beecher
2006-10-10, 16:01

jag var i Cairns i en månad, i djungeln och allt, det enda jag stötte på var mysko ålar när jag badade, katiga ödlor och läskiga myror, inget farligt juh! :Virro

Fagen
2006-10-10, 17:20
Fagen ar i Sydney just nu och har det bra...

heltzonicka
2006-10-10, 22:23
jag var i Cairns i en månad, i djungeln och allt, det enda jag stötte på var mysko ålar när jag badade, katiga ödlor och läskiga myror, inget farligt juh! :Virro

Antar att du åt din "megamåltid" med kupong på The Woolshed och sen krökade skallen av dig på Jahnnos BluesBar.
Good ol times