Logga in

Visa fullständig version : Invandringen

Sidor : [1] 2

Froddan
2006-10-05, 09:48
"Förra hösten misshandlades en busschaufför svårt i det invandrartäta Kroksbäck av ett stort gäng och trots löfte om belöning för utpekande av de ansvariga teg man i stadsdelen. En natt förra sommaren sköts samtliga rutor på Rosengårdsskolan sönder och trots att många måste ha hört det (det handlade om hundratals rutor) och en belöning på 100 000 kronor kom inga tips in om vem som låg bakom förödelsen. Kvarteret teg där också.

Förra året drabbades Malmö av 905 (!) personrån, många av dem begångna av kriminella invandrare mot "svennar". Delar av medelklassen flyr vissa offentliga platser och stadens gemensamma ytor och mötesplatser krymper. Det märkliga är att rasismen mot svenskar aldrig debatteras...

Varför har det blivit tabu att tala om och debattera föraktet för etniska svenskar och svensk kultur? Varför är det "fel" att oroa sig för islams utbredning - bara på Rosengård finns sju källarmoskéer där extrem islamism predikas; islam är ju faktiskt inte kebab och falafel utan en religion intimt förknippad med politik, en religion som inte gått igenom upplysningens stålbad och där vissa saker tycks oförenliga med grundläggande västerländska värden, som jämlikheten mellan könen till exempel.

Den arbetarrörelse som byggde Landskrona och Malmö hölls samman av en skötsamhets-kultur, är det då fel att kräva av de nya svenskarna just detta? Har inte alla människor, oavsett om man är "svensk" eller "invandrare" ett personligt ansvar för vad de gör? Varför skall vi acceptera det utbredda epitetet "hora" så fort en tjej lever livet med dans, diskotek, killar och fotboll? Varför ska vi stå ut med det sorgligt utbredda ****** din mamma! under fotbollsmatcher, på skolgårdar eller gator och torg så fort friktion uppstår?" (Debattartikel i Sydsvenska dagbladet (http://sydsvenskan.se/kultur/article187661.ec))

Samtidigt kan man läsa i Aftonbladet idag att Malmö toppar rånligan i Sverige. (Artikel i Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,900509,00.html))

Och det är inget att hymla om att utlandsfödda och den s.k. andra generationens invandrare begår mycket fler brott än svenskar. (BRÅ-rapport 2005 (http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=339&category_id=0))

Samtidigt bor dom som ivrigast förespråkar dena stora invandringen till Sverige oftast själva långt bort från invandrartäta orter.
För lite drygt ett år sedan flyttade dock den socialdemokratiska politikern Nalin Pekgul till Tensta för att vara folklig, men flyttade sedan därifrån med rädsla för "våldet och den religiösa fundamentalismen". Samtidigt är Tensta långt ifrån lika utsatt som andra förorter, te.x. Rosengård. Stockholm överlag är inte heller jämförbart med Malmö som helhet, där en fjärdedel av befolkningen idag är invandrare.

Är det bara jag som börjar blir allt mer bekymrad och oroad över problemen som följer invandringen, med arbetslöshet, utanförskap, kriminalitet och fientlighet mot västerländska värderingar?

Jensa82
2006-10-05, 09:51
Nej, det är inte bara du. Men säger man nåt är man ju rasist.

Noodles
2006-10-05, 09:51
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=80057&highlight=sydsvenskan

JJ
2006-10-05, 09:53
Nej, det är inte bara du. Men säger man nåt är man ju rasist.

Fan vad jag är less på att höra sån skit, det är fan ingen som skriker rasist för att man diskuterar invandringen.

MacLeod
2006-10-05, 09:55
Det här kommer bli en lång tråd..

Jensa82
2006-10-05, 09:56
Fan vad jag är less på att höra sån skit, det är fan ingen som skriker rasist för att man diskuterar invandringen.

jo då, vänta lite så kommer det väl i den här tråden också:Virro

Noodles
2006-10-05, 10:03
jo då, vänta lite så kommer det väl i den här tråden också:Virro

Inte nödvändigtvis. Problemet är att många som "bara vill diskutera invandringen" har en tendens att generalisera å det grövsta och då är det lätt att buntas ihop med rasisterna.

Jag har aldrig upplevt några problem med sakliga diskussioner kring integrationsproblem. Problemen kommer när nivån på diskussionen sjunker till bottennivå.

AlexGBG
2006-10-05, 10:23
i mitt jobb är invandrarna dom som ställer till problem..

Fredrici
2006-10-05, 10:52
i mitt jobb är invandrarna dom som ställer till problem..

Och du jobbar med om jag får fråga?

AlexGBG
2006-10-05, 10:57
Och du jobbar med om jag får fråga?

kör glassbil.. invandrarområden = låsta skåp, annars försvinner glassen och inga pengar kommer in..

Dumleman
2006-10-05, 11:00
kör glassbil.. invandrarområden = låsta skåp, annars försvinner glassen och inga pengar kommer in..
Säg fattiga områden istället tycker jag eller är det rika invandrare som håller på sådär?

AlexGBG
2006-10-05, 11:03
Säg fattiga områden istället tycker jag eller är det rika invandrare som håller på sådär?

det är fattiga områden med invandrare. fattiga områden med svenskar beter sig inte så.

mela
2006-10-05, 11:17
det är fattiga områden med invandrare. fattiga områden med svenskar beter sig inte så.

Det finns svenskar som beter sig precis lika illa.
Tänk på vad du får se i media och vad du inte får se i media.

AlexGBG
2006-10-05, 11:20

nu skrev jag ju inte om vad jag ser i media utan vad jag uppelever själv några gånger per vecka.. och visst finns det svenskar som beter sig illa, men inte mot mig i mitt dagliga arbete..

bör kanske säga att jag inte har nånting emot invandrare egentligen, men det är dom som orsakar problem för mig i mitt jobb.

Fatalist
2006-10-05, 11:24

Hur kommer det sig att man alltid måste säga att "svennar" också gör si, också gör, så så fort man säger att brott X begås av merparten invandrare?

Statistik kan omöjligen vara rasism.

nim
2006-10-05, 11:27

Har aldrig hört talas om tex en gruppvåldtäkt utförd av svenskar.

Baan
2006-10-05, 11:31

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,900662,00.html

nim
2006-10-05, 11:33
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,900662,00.html

Vart står det att han är svensk?

kelk
2006-10-05, 11:33
Står väl inte om han är svensk eller inte där?

mela
2006-10-05, 11:34

Jag en kompis, vars kompisar brukar åka på raggarträffar i Dals Ed, supa ner småtjejer och våldta dem. Då är det 4-5 killar på en tjej.

Dessa killar är svenskar.

mystic[-_-]
2006-10-05, 11:35
Jag en kompis, vars kompisar brukar åka på raggarträffar i Dals Ed, supa ner småtjejer och våldta dem. Då är det 4-5 killar på en tjej.

Kanske dags att anmäla dem då?

mela
2006-10-05, 11:37
']Kanske dags att anmäla dem då?

Jag har inga bevis. Tjejerna borde anmäla dem.

nim
2006-10-05, 11:38

Å du är säker på att det inte är gruppsex med full fjortis?
Konstigt att de inte åker dit om det är våldtäkt gång på gång.

Dumleman
2006-10-05, 11:39
Statistik kan omöjligen vara rasism.
http://www.orlyowl.com/orly3.jpg
Statistik kan tolkas rasistiskt.

mela
2006-10-05, 11:40

Om tjejen är avdäckad är hon knappast med på det.

Men å andra sidan är det väl inte våldtäkt då utan "bara" sexuellt utnyttjande.

Diggler
2006-10-05, 11:41
Man borde ha offentliga tv4-sända dödsstraff för våldtäkt, så hade man fått ner statistiken rejält oavsett härkomst på förövarna.

egge
2006-10-05, 11:49

Å då skulle det vara helt OK enligt dig?

Uppfattningen jag har fått är att det är hyffsat svårt och få fram tillräckligt starka bevis i våldtäktsfall vilket resulterar att många helt enkelt läggs ner. En full tjej mot 4-5 killar som håller varandra om ryggen; kan vara svårt att bevisa ngt då.

DavidN
2006-10-05, 11:49
men du mela, kan du inte lägga ut deras namn och adress här på forumet så kan vi åka och hälsa på gossarna och lära dem vad man inte gör?

Eller är du osäker på vad du säger nu?
Det kanske inte var riktigt sant?

LadyG
2006-10-05, 11:54
Och det är inget att hymla om att utlandsfödda och den s.k. andra generationens invandrare begår mycket fler brott än svenskar. (BRÅ-rapport 2005 (http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=339&category_id=0))

Har någon läst dokumentet?

MAJORITETEN AV DEM SOM REGISTRERATS FÖR BROTT
ÄR FÖDDA I SVERIGE AV SVENSKFÖDDA FÖRÄLDRAR
Brå:s studie omfattar samtliga folkbokförda personer i Sverige som var 15 - 51 år år 1997. Det rör sig om cirka 4,4 miljoner individer. Närmare 60 procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade på utrikes födda och närmare 20 procent på svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands.
Brå har, med utgångspunkt från detta, försökt skatta hur samtliga anmälda brott fördelar sig på olika grupper. Bilden förändras då något, främst eftersom även de brott som begåtts av personer som inte är folkbokförda i Sverige kommer att inrymmas. Denna grupp beräknas svara för 7 procent av de anmälda brotten under perioden. Det är en ökning från 3 procent i Brå:s förra studie.

Att sen polisen misstänker fler invandrare för brott betyder inte att invandrare är mer benägna att begå brott, bara att polisen tror det. Dessutom ser man om man läser i statistiken att folk är mer benägna att anmäla om förövaren har ett etniskt ursprung som skiljer sig från det svenska. BRÅ nämner det i texten och viftar med varningsflaggan, att statistiken de presenterar ska tolkas försiktigt just eftersom den skevheten i anmälningsbenägenheten är omöjlig att kalkylera med då antalet faktiska brott är omöjlig att uppskatta. Det är inte ens alla brott som upptäcks.

Man kan bevisa vad som helst med statistik (Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik).

Öht tycker jag att regeringen misslyckats kapitalt med sin s.k. intergrationspolitik, men jag har inget bra svar på vad man ska göra för att lösa situationen sådan den nu är.

Skärpta regler för socialbidrag? Mer AMS-åtgärder för att få ut fler i arbete så de inte hinner jäklas? :confused:

nim
2006-10-05, 11:55
Å då skulle det vara helt OK enligt dig?

Uppfattningen jag har fått är att det är hyffsat svårt och få fram tillräckligt starka bevis i våldtäktsfall vilket resulterar att många helt enkelt läggs ner. En full tjej mot 4-5 killar som håller varandra om ryggen; kan vara svårt att bevisa ngt då.

Om det är 18åriga killar som super med 15åriga tjejer och sedan har sex så är det inget konstigt enl. mig.
Är det 30åriga killar som super ner 15åriga tjejer och släpar in dom medvetslösa till sängen och sedan har sex med dom så är det inte ok.

s_himself
2006-10-05, 11:56

alltså, som någon sa innan.. Kankse är dags att anmäla dom då?

mela
2006-10-05, 12:00
men du mela, kan du inte lägga ut deras namn och adress här på forumet så kan vi åka och hälsa på gossarna och lära dem vad man inte gör?

Eller är du osäker på vad du säger nu?
Det kanske inte var riktigt sant?

Kan bara deras smeknamn eftersom jag undviker dem.
Det är ju inte mina kompisar utan en kompis kompisar.

Blanken kallas en, han bor i Angered. Han är "the boss"

Fatalist
2006-10-05, 12:05
Kan bara deras smeknamn eftersom jag undviker dem.
Det är ju inte mina kompisar utan en kompis kompisar.

Blanken kallas en, han bor i Angered. Han är "the boss"

Om de nu vet om vilka de är, varför umgås man med dem?

mela
2006-10-05, 12:07
Om de nu vet om vilka de är, varför umgås man med dem?

Jag vet inte varför min kompis umgås med dem, men jag för det definitivt inte.

Baan
2006-10-05, 12:18
Vart står det att han är svensk?

Vart står det i alla dom fallen du läst om, förmodligen hundratals (*rolleyes* ) att det handlar om invandrare? Mig veterligen skriver man sällan "det var en djävla invandrare som våldtog"..

nim
2006-10-05, 12:24
Vart står det i alla dom fallen du läst om, förmodligen hundratals (*rolleyes* ) att det handlar om invandrare? Mig veterligen skriver man sällan "det var en djävla invandrare som våldtog"..

Något som jag direkt kommer och tänka är gruppvåldtäkten i Tumba.
Tror att det var 7st invandrare som våldtog en ca 30årig kvinna i en hel natt om inte mer. 59 spermafläckar hittades på hennes lakan.

Visst finns det svenska våldtäcktsmän men när dom är 7st så borde iaf någon ha vett att sätta stopp för det.

Baan
2006-10-05, 12:26
Tror att det var 7st invandrare som våldtog en ca 30årig kvinna i en hel natt om inte mer. 59 spermafläckar hittades på hennes lakan.

Visst finns det svenska våldtäcktsmän men när dom är 7st så borde iaf någon ha vett att sätta stopp för det.

Vaddå sätta stopp för det, det var väl knappast på något torg dom hade gruppsex?

Vad är det du förespråkar, preventiv kastrering av män med utländsk bakgrund?

Pellefant
2006-10-05, 12:28

Var det inte detta som ändrades i lagen vid årskiftet(?), att ge sig på en sovande(=ej medgivande=våldtäkt) tjej räknas numera som våldtäkt?

Exempel:
http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=944699

jwzrd
2006-10-05, 12:31

HAhhahhhahh men din dumme fan, menar du att svenska våldtäktsmän (lär dig att stava ordet) har något slags högre moral som innebär att när de blir fler än 6 så fattar dem att inte våldta kvinnan hela natten?

Något jag undrar över är varför precis ALLA med den här typen av åsikter verkar lida av svår otur i tanken. Hur kommer det sig?

nim
2006-10-05, 12:31
Vaddå sätta stopp för det, det var väl knappast på något torg dom hade gruppsex?

Vad är det du förespråkar, preventiv kastrering av män med utländsk bakgrund?

Vad menar du? Bara för att det är hemma hos kvinnan så var det ok att dom våldtog henne? Menar du dessutom att det handlar om gruppsex och inte våldtäckt?

Anledningen till att jag ger detta som ett exempel är pga Mela:s tidigare inlägg om att svenskar beter sig lika illa som invandrare.
Vilket dom inte gör!

nim
2006-10-05, 12:36
HAhhahhhahh men din dumme fan, menar du att svenska våldtäktsmän (lär dig att stava ordet) har något slags högre moral som innebär att när de blir fler än 6 så fattar dem att inte våldta kvinnan hela natten?

Något jag undrar över är varför precis ALLA med den här typen av åsikter verkar lida av svår otur i tanken. Hur kommer det sig?

Hur dum får man va?
Jag menar väl självklart att det är ytterst osannolikt att 7st svenska män skulle våldta en kvinna. Dom visar mer respekt för det kvinnliga könet än tex araber.

Blaine
2006-10-05, 12:36
Bäst anpassad överlever.

jwzrd
2006-10-05, 12:39
Hur dum får man va?
Jag menar väl självklart att det är ytterst osannolikt att 7st svenska män skulle våldta en kvinna. Dom visar mer respekt för det kvinnliga könet än tex araber.

Ja svenskar gör det ja. Nicklas Lindgren t ex. Han svenska sätt att halvt döda flera kvinnor när han idkar det sk Svenska Standardsamlaget(tm) är hedervärt. Nu får du kamma dig.

Noodles
2006-10-05, 12:39

Och här kommer generaliseringarna. Jag har hört svenska män säga de mest smaklösa saker och deras respekt för kvinnor sträcker sig inte längre än deras grottmänniskohjärnor tillåter.

nim
2006-10-05, 12:42
Ja svenskar gör det ja. Nicklas Lindgren t ex. Han svenska sätt att halvt döda flera kvinnor när han idkar det sk Svenska Standardsamlaget(tm) är hedervärt. Nu får du kamma dig.

Helt otroligt! Du fattar fortfarande inte. Jag påstår inte att det inte finns svenska våldtäktsmän.
Det jag försöker säga är att Nicklas förmodligen inte får med sig 6 polare för att våldta en kvinna medans Ahmed i Tumba beviserligen får det.

mela
2006-10-05, 12:42
Var det inte detta som ändrades i lagen vid årskiftet(?), att ge sig på en sovande(=ej medgivande=våldtäkt) tjej räknas numera som våldtäkt?

Exempel:
http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=944699

Jo men det är skillnad på lagen och hur straffen tilldelas.

jwzrd
2006-10-05, 12:44
Helt otroligt! Du fattar fortfarande inte. Jag påstår inte att det inte finns svenska våldtäktsmän.
Det jag försöker säga är att Nicklas förmodligen inte får med sig 6 polare för att våldta en kvinna medans Ahmed i Tumba beviserligen får det.

Och vaffan spelar det för roll? Hur många höll på att dö när han drog fram? Lär dig stava VÅLDTÄKT! Problem med hemspråket?

Baan
2006-10-05, 12:49
Vad menar du? Bara för att det är hemma hos kvinnan så var det ok att dom våldtog henne? Menar du dessutom att det handlar om gruppsex och inte våldtäckt?

Anledningen till att jag ger detta som ett exempel är pga Mela:s tidigare inlägg om att svenskar beter sig lika illa som invandrare.
Vilket dom inte gör!

du sa

och vad menar du med sätta stopp för det? tror du hela området visste att det låg sju araber och hade sex med en kvinna eller vad? kom dom och hejade på?

jag vet inte hur du får fram att svenskar våldtar på ett snällare sätt än folk med utländskt ursprung. att påstå att invandrare är något överreprsenterade % sätt är okej och kan förklaras men det där? hmm..

nim
2006-10-05, 12:50
Och vaffan spelar det för roll? Hur många höll på att dö när han drog fram? Lär dig stava VÅLDTÄKT! Problem med hemspråket?

Ekar det på forumet? Har inte du redan gnällt på min stavning?
Som vanligt är du usel på att argumentera. (Verkar ju inte så konstigt med din hjärnkapacitet). Dessto duktigare är du på att skriva skit om personen du argumenterar med.

SWETiger
2006-10-05, 12:51
Så, du är avundsjuk? Har du belägg för att det skulle vara vanligare eller är det bara ett lyckligt sammanträffande att du fått nys om ett gäng mentalt handikappade och moraliskt efterblivna invandrares brott? *rolleyes*

nim
2006-10-05, 12:51
du sa

och vad menar du med sätta stopp för det? tror du hela området visste att det låg sju araber och hade sex med en kvinna eller vad? kom dom och hejade på?

jag vet inte hur du får fram att svenskar våldtar på ett snällare sätt än folk med utländskt ursprung. att påstå att invandrare är något överreprsenterade % sätt är okej och kan förklaras men det där? hmm..

Någon av de 7 som våldtog borde ha förstått vad de höll på med och satt stopp för det. Inte någon annan från området. 1 person av 7 borde ha vett nog att förstå att det dom gjorde inte var rätt.

Noodles
2006-10-05, 12:53
Någon av de 7 som våldtog borde ha förstått vad de höll på med och satt stopp för det. Inte någon annan från området. 1 person av 7 borde ha vett nog att förstå att det dom gjorde inte var rätt.

Och du som påstår dig ha en överlägsen retorik säger att svenska killar skulle stoppa en sådan händelse just för att de är svenskar? Hur homogena grupper tror du att svenskar och "invandrare" (från Invandrien) är?

nim
2006-10-05, 12:54
Så, du är avundsjuk? Har du belägg för att det skulle vara vanligare eller är det bara ett lyckligt sammanträffande att du fått nys om ett gäng mentalt handikappade och moraliskt efterblivna invandrares brott? *rolleyes*

Jag har inte hört om något motsvarande brott som svenskar utfört.
Känner ni till något får ni gärna upplysa mig.

Baan
2006-10-05, 12:55

Den logiken går inte att applicera på antalet människor, även EN våldtäktsman borde tänka till och säga "vad fan håller jag på med?". Bortsett från det så släng in lite sprit och lite grupptryck så har du ännu fler bromsar som går sas.

nim
2006-10-05, 12:55
Och du som påstår dig ha en överlägsen retorik säger att svenska killar skulle stoppa en sådan händelse just för att de är svenskar? Hur homogena grupper tror du att svenskar och "invandrare" (från Invandrien) är?

Vet du något om arabers syn på svenska kvinnor?

Baan
2006-10-05, 12:56

Gruppvåldtäkter är väl överhuvudtaget ovanliga brott, det är inget större samhällsproblem vågar jag påstå. Om vi ska diskutera vanliga brott hos invandrare så behöver du nog något bättre att gå efter.

FreCKo
2006-10-05, 12:59

Definiera araber. Folk som kommer från den förenade araberimiten, folk från mellanöstern eller helt enkelt alla med svart hår?

Libanon 40–45 %, Syrien 6,4–10 %, Egypten 5,9–12,2 %, Jordanien 4–5,7 %, Palestina 3,8–4,1 %, Irak 2,5–3 %, Kuwait 2,7 % och Israel 2,1–2,7 %. Övriga länder har en kristen befolkning under 2 %.

Det där är länder i Mellanöstern och deras procent som är kristna, så att säga att det är muslimer är väl lite att ta i, Kristendomen verkar ju finnas där nere iaf...

SWETiger
2006-10-05, 13:00
Du generaliserer väldigt grovt, vilket är rent skamligt, liksom de radikala feminister som ser ner på hela den manliga delen av befolkningen. Du får sällan fram din åsikt med sådana argument i andra sammanhang än i rasistiska kretsar och du förolämpar den större delen av svensk-araber som inte delar den syn du påstår att alla araber har.

Noodles
2006-10-05, 13:01

Nej, jag känner inte alla araber. Däremot har jag många kompisar som är araber och de har en mycket jämställd syn på kvinnor. Det är bla pga att vi delar vissa värderingar som jag umgås med dem. Jag har växt upp med svenska kompisar och klasskamrater som mest brölar och pratar om brudar, bärs, Slitz och kallar varannan tjej för hora eller f***a. De vill jag inte umgås med och därför räknar jag inte in dem till min bekantskapskrets längre.

SWETiger
2006-10-05, 13:06
Jag lovar dig att det finns våldtäcktsmän i det här landet som inte skulle ha något emot att arbeta i grupp med andra likasinnade, att de i det där fallet befann sig sju på samma plats är ett rejält sammanträffande men inget som indikerar något annat än att där fanns sju våldtäcksmän med utländsk bakgrund på samma plats. Hade de inte funnit varandra hade de förmodligen utfört sitt illdåd på varsitt håll.

Besserwisser
2006-10-05, 13:07

Händelsen i Tumba var inte något brott, vilket fastslogs genom att de misstänkta (fyra) gärningsmännen frikändes i såväl tingsrätten som hovrätten.

Som svar på Melas påstående om svenskar som våldtar i grupp skrev du något om att det kanske rörde sig om sex med full fjortis. Du tror inte att det är fullt möjligt att en kvinna vuxen berusad kvinna på samma sätt kan tänka sig att ligga med flera män av utländsk härkomst?

Tolkia
2006-10-05, 13:09
Det jag försöker säga är att Niklas förmodligen inte får med sig 6 polare för att våldta en kvinna medans Ahmed i Tumba bevisligen får det.
Niklas (Hagamannen) är EN våldtäktsman, och hur man skulle kunna förutsäga andra "etniskt svenska" våldtäktsmäns beteende utifrån hans vet jag inte? På samma sätt är Ahmed i Tumba EN våldtäktsman, utifrån vilkens beteende vi inte kan förutsäga andras (f.ö. lär det överhuvudtaget bli svårt att förutsäga andras beteende utifrån en fiktiv persons?).

Jag är heller inte säker på hur relevant det egentligen är att blanda in "arabers" kvinonsyn, eftersom våldtäkt väl, om jag inte tar helt fel, är ett brott, och bestraffas som ett sådant, även i "arabiska" länder (jag antar att du syftar på mellanöstern). Det finns många länder där kvinnosynen är taskig, utan att antalet överfallsvåldtäkter därför är extremt högt.
DN:s artikelarkiv (http://www.dn.se/) kanske kan vara till hjälp? Vidare undrar jag hur många gruppvåldtäkter där gärningsmännen varit "invandrare" (vad man nu menar med det; även en amerikan eller en norrman i Sverige är en invandrare) du hört talas om? Ett SÅ vanligt brott är det inte, som Baan så riktigt påpekar.

nim
2006-10-05, 13:20
Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:

9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.

Tack och hej!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

Yip_man
2006-10-05, 13:22
Självklart finns det även svenskar som är svin,mördar och beter sig illa. Det vet vi ju alla eller hur.

Under mina år som ivrig kampsportare har jag kommit i kontakt med de flesta natianaliteter så även genom mitt senaste jobb. Och min uppfattning är ganska bestämmd om vilka jag (läs antagligen de flesta svenkar) kan komma överenns med.
Det som jag står fast för är att vår kultur/uppfostran som vi svenkar har kommer antagligen alldrig kommer att kunna fungera ihop med den kulturen/uppfostran som araber/muslimer ofta har.

Ett mycket bra exempel är hur många rent ut sagt rövk*****r det svenka systemet.Vilket givetvis många svenkar också gör.

En föredetta mycket nära träningskamrat till mig från iran var nog mitt sista hopp om att jag nog skulle kunna hitta lite folk från mellanöstern som enligt mig har lite folkvett. Det hela urarta i en duskussion för några år sen där han öppet berätta för mig vad han tyckte och tänkte om kvinnor.

Jag kan egentligen skriva hur mycket som helst om bra vänner jag umgås och arbetar med som är bulgarer, rumäner och serber. Det vi får acceptera är dock att olika folkslag har en speciell karaktär och uppfostran som inte alltid passar ihop med oss svenkar.

skyler
2006-10-05, 13:43

Jag känner till massor...Ett boktips är "En äkta väldtäcksman" och "Flickan med skulden". Jobbiga att läsa för att många av killarna som begår gruppvåldtäckterna många gånger är svenska "vanliga" killar. En sanning samhället och media väljer att blunda för. Mycket riktigt så blev många av dessa killar inte dömda heller, just för att dom var så svenska och vanliga.
(Och detta är en faktabok)

nim
2006-10-05, 13:51
Jag känner till massor...Ett boktips är "En äkta väldtäcksman" och "Flickan med skulden". Jobbiga att läsa för att många av killarna som begår gruppvåldtäckterna många gånger är svenska "vanliga" killar. En sanning samhället och media väljer att blunda för. Mycket riktigt så blev många av dessa killar inte dömda heller, just för att dom var så svenska och vanliga.

Du kanske kan ge mig ett exempel(länk tex) så slipper jag läsa en hel bok.

Tolkia
2006-10-05, 13:51
+1. Jag har inte läst "Flickan och skulden" men däremot "En riktig våldtäktsman" och jag rekommenderar den för de tankar den väcker. Det kan vara värt att notera att boken inte är den orgie i skuldbeläggande av manssläktet som man kanske kan frestas att tro (skuldbeläggande av våltäktsmän förekommer dock, men det har jag personligen inga problem med).

Snake
2006-10-05, 13:56
http://img228.imageshack.us/img228/4089/smartsagtgx9.jpg

Blaine
2006-10-05, 14:06
Många som skrivit ”våldtäcksman”…

… För i helvete… Jag blir äcklad.

jwzrd
2006-10-05, 14:07
http://img228.imageshack.us/img228/4089/smartsagtgx9.jpg

Story of intelligensreserven på kolozzeum.

Fatalist
2006-10-05, 14:08

Vanliga män våldtar!

Eller?

Att man våldtar är ett ganska stort tecken på att man inte är "vanlig kille" som du skriver. Tycker du inte det?

Kalle var en helt vanlig kille, förutom att han åt bajs.

Diggler
2006-10-05, 14:10
Hur hade ni på brädan ställt er till om man styckade upp den diffusa gruppen "invandrare" i mindre delar när man talar om brottslighet? tex. efter nationalitet, föräldrars nationalitet eller hudfärg?

Fatalist
2006-10-05, 14:14
Hur hade ni på brädan ställt er till om man styckade upp den diffusa gruppen "invandrare" i mindre delar när man talar om brottslighet? tex. efter nationalitet, föräldrars nationalitet eller hudfärg?

Raskrig osv osv.

Nej, vad man ska göra är att inte dela upp någon i grupper alls, utan dömma utefter varje unika individs individuella levnad. Ahmed och Johan är båda brottslingar, Ahmed och Johan borde båda kastas ur landet eftersom de inte kan sköta sig. Givetvis ska de straffas först.

Människa som människa, våldtäktsman som våldtäktsman.

Rataxes
2006-10-05, 14:47
Vanliga män våldtar!

Eller?

Att man våldtar är ett ganska stort tecken på att man inte är "vanlig kille" som du skriver. Tycker du inte det?

Men om du definierar "vanlig" som "inte våldtäktsman" så blir påståendet att våldtäktsmän inte är vanliga killar tautologiskt och intetsägande?

Baan
2006-10-05, 14:51
Vanliga män våldtar!

Eller?

Det uppenbara som man i vanliga fall inte behöver skriva ut (fast här hade det väl inte skadat uppenbarligen) är att "Kalle verkade vara en vanlig man, men han gillade bajs" (för övrigt, inget olagligt vad jag vet).

Mantus
2006-10-05, 15:38
Du kanske kan ge mig ett exempel(länk tex) så slipper jag läsa en hel bok.

Är du inte gammal nog att läsa en hel bok själv än?
Du argumenterar ju mycket så bevisligen är du intresserad av ämnet. Läs boken den bits inte.

fat_joe
2006-10-05, 15:50
nim wtf ??

Sen så ÄR det massor med problem, tror det märks ännu mer bland den yngre generationen.

Daniel_S
2006-10-05, 16:53
Jag ifrågasätter inte att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, men vad berättar det? Att det är invandrare är sekundärt. Mera troligt handlar det om att fattiga och utstötta, samt folk uppväxta i sån social omgivning begår mer brott än s.k. medelklass. Sedan den fattiga arbetarklassen kom upp sig i de nordiska länderna har invandrarna fått axla rollen som strykpåse. Troligen så visar synen på invandrare samma karaktärsdrag som synen på tidigare "underklasser", en nypa demonisering och allmän rädsla.

Dock så har samhället en stor uppgift i att integrera stora delar av 90-tals invadrarna, men att gnälla om vilka åtgärder som ska tas mot INVANDRING är meningslöst. Det är inte där problemet ligger.

nim
2006-10-05, 17:43
Är du inte gammal nog att läsa en hel bok själv än?
Du argumenterar ju mycket så bevisligen är du intresserad av ämnet. Läs boken den bits inte.

Böcker brukar inte bitas... men det var coolt skrivet.
Börjar du läsa första bästa bok som någon tipsar om?

Baan
2006-10-05, 18:26
Böcker brukar inte bitas... men det var coolt skrivet.
Börjar du läsa första bästa bok som någon tipsar om?

Nu handlar det inte om att någon djävlas med dig för att du ska läsa massa böcker i onödan, utan folk undrar helt enkelt vad du har för belägg till påståenden du anser är sanna. Nu verkar det inte vara några särskilt bra källor som du har, och eftersom du verkar ha intresse för invandrargruppvåldtäkter så tipsades det om lite litteratur, men nu menar du att du är ointresserad? Jag håller med om att det är roligt att debattera även om man inte är insatt (he he) men det blir svårt komma nånvart i en diskussion.

nim
2006-10-05, 18:58
Nu handlar det inte om att någon djävlas med dig för att du ska läsa massa böcker i onödan, utan folk undrar helt enkelt vad du har för belägg till påståenden du anser är sanna. Nu verkar det inte vara några särskilt bra källor som du har, och eftersom du verkar ha intresse för invandrargruppvåldtäkter så tipsades det om lite litteratur, men nu menar du att du är ointresserad? Jag håller med om att det är roligt att debattera även om man inte är insatt (he he) men det blir svårt komma nånvart i en diskussion.

Ok, jag har kanske inte alltid 100% belägg för vad jag säger men om du ser vad jag länkat till tidigare, ok det är AB men det är bättre än inget. Där står det att invandrare begår våldtäkt 4,5ggr mer än svenskar.
Alltså har väl jag mer rätt i vad jag sagt än någon annan i denna tråd? Detta utan att ha läst den där boken.

Baan
2006-10-05, 19:00
Ok, jag har kanske inte alltid 100% belägg för vad jag säger men om du ser vad jag länkat till tidigare, ok det är AB men det är bättre än inget. Där står det att invandrare begår våldtäkt 4,5ggr mer än svenskar.
Alltså har väl jag mer rätt i vad jag sagt än någon annan i denna tråd? Detta utan att ha läst den där boken.

Nej, AB går bort direkt som källa. Det är så illa att det är bättre tala ur nattmössan sas än länka till AB :)

egge
2006-10-05, 19:01
Tyckte länken till aftonbladet gjorde det ganska klart att det är inte för att de är invandrare som de begår brott utan att det beror på deras levnadssituation.
Lite utdrag från artikeln:

– Svenskar som lever i Sverige under samma förhållanden som invandrare har precis lika allvarliga problem, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet.

Forskning visar att människor låter bli att begå brott när deras band till samhället är tillräckligt starka.
Den som har mycket att förlora undviker att begå brott. Det förklarar varför de nyankomna invandrarna begår fler brott och varför brottsligheten minskar i andra och tredje generationen.

Den överrepresentation som finns mellan invandrare och svenskar är mindre än den mellan arbetare och tjänstemän, säger Ahlberg.
– I min undersökning registrerades två procent av tjänstemännen för brott under perioden 1985–1989 mot sex procent av arbetarna. Således en överrepresentation på tre gånger. Mellan invandrare och svenskar var det två gånger.

Tyckte det var en bra artikel:thumbup:

Daniel_S
2006-10-05, 19:05
Tyckte länken till aftonbladet gjorde det ganska klart att det är inte för att de är invandrare som de begår brott utan att det beror på deras levnadssituation.
Lite utdrag från artikeln:
Tyckte det var en bra artikel:thumbup:

Å fan, så noggrant jag hade läst tråden:em: Jag trodde jag kom med något revolutionerande:Virro :Virro

nim
2006-10-05, 19:06
Jag tycker att klassskillnaden kan förklara att underklassen begår stölder och rån men jag förstår inte sambandet till fler våldtäkter.

Allan
2006-10-05, 19:29
Senast i somras var det artiklar i de något mer seriösa tidningarna om att våldtäkterna kanske inte alls hade ökat så mycket, om ens något. De ökningar man kunde märka, och inte förklara med annat som t ex ökad anmälningsbenägenhet, var fortfarande inom de statistiska felmarginalerna.
Därfter kan man dela upp våldtäkterna i en rad olika undergrupper - om offret känner gärningsmannen, om offret var berusat, om det skedde på väg hem från krogen etc. Den rena råa överfallsvåldtäkten där sex okända män greppar tag i en kvinna och förgriper sig på henne är i stort sett en polisiär sällsynthet.
När du läst om den sortens våldtäkter brukar det i över 99% av fallen komma fram att det fanns någon typ av förbindelse mellan offer och gärningsmän/gärningsman. Den typ som åkte fast i Umeå är en ytterst ovanlig figur. Men visst förekommer han.
Nej, man kan inte med automatik knyta våldtäkter till invandrare. Av den enkla jävla anledningen att det i beteckningen invandrare ryms islänningar. negrer, kineser och maorier. Alla är invandrare.
Utifrån det kan man ju säga att om det finns en maorier i Sverige och han är kriminell så är alla maorier kriminella.
Nej, det som är gemensamt för våldtäktsmän är INTE att de har en annan etniskt tillhörighet. Det är andra saker som triggar våldtäktsmän. Det kan vi säga eftersom majoriteten våldtäkter i Sverige begås av etniska svenskar. Vore det invandringen som bar skulden måste man ju fråga sig vad som gör en etnisk svensk till våldtäktsman, och sedan också undra hur det kommer sig att olika faktorer ger samma resultat.

Fö om det vore så att etniska svenskar var så fina och skötsamma skulle de ju inte alls begå våldtäkter. Det skulle bara de dumma utlänningarna göra, eller hur?
Vill du läsa mer kan du gärna söka på forumet - vi har haft ungefär en miljon trådar i ämnet. WWW.Bra.se är en bra start.

allan

egge
2006-10-05, 19:46
Å fan, så noggrant jag hade läst tråden:em: Jag trodde jag kom med något revolutionerande:Virro :Virro

Äsch, du uttryckte det så fint så det gör inget*kissass*

paddanboy
2006-10-05, 20:38
*text*

Det som intresserar är ju inte att svenskar begår flest, utan varför överrepresentationen bland invandrare utmärker sig särskilt på brottet våldtäkt. Detta kallas statistik.

Gruppvåldtäkter är även för Sverige ett nytt fenomen. Där kan man nästan uteslutande dra invandrare med i bilden.

Allan kanske instämmer med farbror Stalins kända paroll?

"En våldtäkt är en tragedi, ett hundratal statistik"

paddanboy
2006-10-05, 20:40
Ja... nyligen raderades en post från mig. Det var ett svar på Baans inlägg om "Barnprogramledaren" som blivit häktad för gruppvåldtäkt skulle vara etnisk Svensk indirekt. Så är inte fallet enligt de flesta källor.

AlexGBG
2006-10-05, 21:09
sen handlar ju denna tråd inte bara om våldtäkter utan frågeställningen var:
"Är det bara jag som börjar blir allt mer bekymrad och oroad över problemen som följer invandringen, med arbetslöshet, utanförskap, kriminalitet och fientlighet mot västerländska värderingar?"

sen jag lämnade tråden för att jobba har bara våldtäkter/gruppvåldtäkter diskuterats.

sen en fråga jag har angående folk som invandrar pga. krig eller liknande. när kriget är slut, varför flyttar de inte hem igen?
jag förstår att vissa inte kan pga. hot mot sig själva och familj, men alla kan ju inte vara belagda med en dödsdom vid hemflytt.

paddanboy
2006-10-05, 21:25
sen handlar ju denna tråd inte bara om våldtäkter utan frågeställningen var:
"Är det bara jag som börjar blir allt mer bekymrad och oroad över problemen som följer invandringen, med arbetslöshet, utanförskap, kriminalitet och fientlighet mot västerländska värderingar?"

sen jag lämnade tråden för att jobba har bara våldtäkter/gruppvåldtäkter diskuterats.

sen en fråga jag har angående folk som invandrar pga. krig eller liknande. när kriget är slut, varför flyttar de inte hem igen?
jag förstår att vissa inte kan pga. hot mot sig själva och familj, men alla kan ju inte vara belagda med en dödsdom vid hemflytt.

Ytterst få kommer från krig. Det rör sig om mindre än 10 %. Det är snarare välfärds- arbetskrafts- och annhörighetsinvandring som är betydande.

Här har vi ju en av de typiska lögnerna som sprids sedan man gick i lågstadiet. Invandrare VAR plastpåsförsedda stackare som flydde krig och Sverige MÅSTE hjälpa ALLA eftersom Sverige ÄR världens rikaste land och Sverige är STORT och inhyser plats för dessa stackare.

Det är i varje fall vad jag fått inplenterat sedan barnsben i den neutrala och objektiva Svenska skolan.

Alla stora sanningar börjar med kätterier.

zoltan_hellhound
2006-10-05, 21:30
Ytterst få kommer från krig. Det rör sig om mindre än 10 %. Det är snarare välfärds- arbetskrafts- och annhörighetsinvandring som är betydande.

Här har vi ju en av de typiska lögnerna som sprids sedan man gick i lågstadiet. Invandrare VAR plastpåsförsedda stackare som flydde krig och Sverige MÅSTE hjälpa ALLA eftersom Sverige ÄR världens rikaste land och Sverige är STORT och inhyser plats för dessa stackare.

Det är i varje fall vad jag fått inplenterat sedan barnsben i den neutrala och objektiva Svenska skolan.

Ingett fel på invandring.men som du säger svergie är ju inte ekonomist utrustade att lösa hela världens problem.det geller att först göra rent i sitt eget hus..innan man börjar städa till andra

AlexGBG
2006-10-05, 21:32

ja, det är ju dumt isf.. speciellt som så många inte får jobb här..

paddanboy
2006-10-05, 21:38
För att inte någon skall komma med "källor"argumentation...

Invandring till Sverige under 2005:

http://www.migrationsverket.se/swedish/bilder/put_05.gif

4% humanitära 6 % flyktingskäl (FNs definitioner)

Källa: http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/statistik/siffror.html

AlexGBG
2006-10-05, 21:45

ja, det var ju bra.. många som kommer å snyltar.. och många som inte kan/vill/får göra nånting för att betala tillbaka dom bidrag dom får.

SWETiger
2006-10-05, 21:48

Uppehållstillstånd på grund av arbetsmarknadsskäl betyder inte att folk får bo här för att de inte hittar jobb i sitt hemland utan att de är anställda här. Precis som du kan söka arbetsvisum i andra länder. Vad gäller familjeanknytning innefattas bl.a. giftemål.

Miiix
2006-10-05, 21:52
Det här har säkert sagts men kollar ni på sida 31 i BRÅ:s rapport

(http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf)

Så ser man att 45% av alla brott begås av personer som inte har 2 svenskfödda föräldrar. Det tyder på en alltför stor mängd människor som kommer hit + en katastrofal integration.

+ Kollar man på paddanboys statistik ser man hur få som egentligen har skyddsbehov.

Finns det NÅN anledning att ta in så många överhuvudtaget när det leder till såpass stora problem??

Bjorn
2006-10-05, 21:56
[...] Nej, man kan inte med automatik knyta våldtäkter till invandrare. Av den enkla jävla anledningen att det i beteckningen invandrare ryms islänningar. negrer, kineser och maorier. Alla är invandrare.
Utifrån det kan man ju säga att om det finns en maorier i Sverige och han är kriminell så är alla maorier kriminella.
Nej, det som är gemensamt för våldtäktsmän är INTE att de har en annan etniskt tillhörighet. Det är andra saker som triggar våldtäktsmän. Det kan vi säga eftersom majoriteten våldtäkter i Sverige begås av etniska svenskar. Vore det invandringen som bar skulden måste man ju fråga sig vad som gör en etnisk svensk till våldtäktsman, och sedan också undra hur det kommer sig att olika faktorer ger samma resultat.[...]

allan

"Ju grövre brottslighet det är fråga om, desto större är invandrarnas andel. Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent. När det gäller mord/dråp har 30 procent av brotten registrerats på invandrare."

Nej, man kan inte knyta fenomenet våldtäkt till "invandrarna" men man kan väll säga att de är ordentligt överrepresenterade i sammanhanget? Vi snackar om en befolkningsandel på 10% som är duktigt överrepresenterade. Vilket är statistiskt belaggt.

"Det som i statistiken kallas ''övriga sexualbrott'', det vill säga sexuellt tvång och sexuellt ofredande, står också sverigefödda för till 90 procent."

Är det detta du syftar till när du hävdar att majoriteten av VÅLDTÄKTER begås av etniska svenskar?

För att slippa få hela Pk-eliten på mig kan jag ju även tillägga "- Det är viktigt att hålla i minnet att siffrorna också visar att de allra flesta invandrare, 88 procent, inte registrerades för något brott alls under perioden, kommenterar Jan Ahlberg."

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=403

mvh

Bjorn
2006-10-05, 22:44
Det här har säkert sagts men kollar ni på sida 31 i BRÅ:s rapport

(http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf)

Så ser man att 45% av alla brott begås av personer som inte har 2 svenskfödda föräldrar. Det tyder på en alltför stor mängd människor som kommer hit + en katastrofal integration.

+ Kollar man på paddanboys statistik ser man hur få som egentligen har skyddsbehov.

Finns det NÅN anledning att ta in så många överhuvudtaget när det leder till såpass stora problem??

Ja, det finns faktiskt en långsiktig fördel med det hela. Efter att ha tagit en snabb titt på befolkningspyramider, inser man rätt snabbt att om vi inte vill arbeta tills vi är 79 år så kommer det krävas att fler barn föds som kan bära vår börda. Därefter kan vi fundera på vad det kostar staten att "föda" upp dessa barn; ett barn ska gå i skola,få vård, vaccin,dagis etc det blir en hel del pengar. Då inser vi att vi kommer tjäna rätt mycket pengar på att importera detta "barnet" från ett annat land där det jobbet redan är gjort T ex Ahmed ,21, som vi inte betalt än spänn för att föda upp.

Baan
2006-10-05, 22:51

Att du fortfarande snackar exakt samma skit fastän den här länken har vairt uppe flera gånger: http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs1.pdf

så dom anhöriga som itne tillhör flyktinggruppen är alltså ca 1/3. Inte 90%.

Baan
2006-10-05, 23:01

Så det är ju just anhöriga från 2005 som utgör ett STORT problem? Varför då?

Familjeinvandringen är inget konstigt och inget man med lite hjärnkapacitet kan förbjuda; det handlar om att få hit kärnfamiljen och inte hela släkten.

Baan
2006-10-05, 23:02
ja, det var ju bra.. många som kommer å snyltar.. och många som inte kan/vill/får göra nånting för att betala tillbaka dom bidrag dom får.

Har du betalat tillbaks alla dina barn/studie-bidrag? Jag hoppas inte du tar emot bidrag nu när du pluggar på högskola! (för det gör du väl). Bidrag är ju hemskt, fy snylta på samhället etc.

Mantus
2006-10-06, 00:37
. när kriget är slut, varför flyttar de inte hem igen?

Kan det månde bero på att ens hus är sönderbombat alternativt övertaget av någon annan(i krig slutar gängse juridiska regler som äganderätt ofta att gälla verkar det som, kan ta år att få tillbaka huset om man ens får det), ens by övergiven, ens släkt skingrad för vinden, ens levebröd försvunnet, man har hunnit asimilera sig i det svenska samhället, man har jobb här, man har bostad här, man har släkt här, ens barn har gift sig och tänker inte flytta, och man kanske till och med riskerar att återuppväcka trauman om man återvänder.

Listan kan göras mycket längre.

Frisk
2006-10-06, 01:09
MAJORITETEN AV DEM SOM REGISTRERATS FÖR BROTT
ÄR FÖDDA I SVERIGE AV SVENSKFÖDDA FÖRÄLDRAR
Brå:s studie omfattar samtliga folkbokförda personer i Sverige som var 15 - 51 år år 1997. Det rör sig om cirka 4,4 miljoner individer. Närmare 60 procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade på utrikes födda och närmare 20 procent på svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands.
Brå har, med utgångspunkt från detta, försökt skatta hur samtliga anmälda brott fördelar sig på olika grupper. Bilden förändras då något, främst eftersom även de brott som begåtts av personer som inte är folkbokförda i Sverige kommer att inrymmas. Denna grupp beräknas svara för 7 procent av de anmälda brotten under perioden. Det är en ökning från 3 procent i Brå:s förra studie

Hmmm ar det inte så att det "bara" finns ca 1 miljon utlandsfodda (hort via tv dokumentar) svenskar. Mot x antal svenskfodda. och andå så står "deras" avkomma for 40% av brottsligheten som blir uppdagat. (morkertal?)

LarsK
2006-10-06, 01:12
Flyttar man till Sverige ska man sköta sig, så enkelt är det. Brott, oavsett straffskala, betyder omedelbar utvisning. Svårare är det inte. Sen skiter jag högaktningsfullt om de riskerar fängelse eller döden i hemlandet om de skickas tillbaka. De har fått en chans till ett liv i Sverige, missbrukas den chansen har de inget här att göra.

Det finns massvis med bra och skötsamma invandrare i Sverige. Men de som inte sköter sig, de ger alla invandrare ett dåligt rykte.

paddanboy
2006-10-06, 08:51
Att du fortfarande snackar exakt samma skit fastän den här länken har vairt uppe flera gånger: http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs1.pdf

så dom anhöriga som itne tillhör flyktinggruppen är alltså ca 1/3. Inte 90%.

Öh? Anhöriginvandring(familjeanknytning) är personer som flyttat EFTER.

Hur skulle proportionerna stämma i sådana fall?
Vad tror du själv? dessa 4%+6% skulle alltså rent familjemässigt kopplas samman med 35%?

Yip_man
2006-10-06, 08:52
Flyttar man till Sverige ska man sköta sig, så enkelt är det. Brott, oavsett straffskala, betyder omedelbar utvisning. Svårare är det inte. Sen skiter jag högaktningsfullt om de riskerar fängelse eller döden i hemlandet om de skickas tillbaka. De har fått en chans till ett liv i Sverige, missbrukas den chansen har de inget här att göra.

Det finns massvis med bra och skötsamma invandrare i Sverige. Men de som inte sköter sig, de ger alla invandrare ett dåligt rykte.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Fredrici
2006-10-06, 09:48

Jag förstår ditt tankesätt, men hur gör vi med dom som räknas som "invandrare" men har fötts i Sverige och begår ett brott? Dvs senare generationer av invandrare. Ska vi då utvisa dom till deras hemland Sverige?

jwzrd
2006-10-06, 09:52

Så länge det gäller dig med så är jag med på den regeln. 1 fortkörningsböter => utvisning till Nordkorea för att få jobba på risplantagerna. Vem fan är du att tro att du har något att säga om hur och vem som straffas i Sverige? Du är pinsam, svenskar skrattar åt dig!

Baan
2006-10-06, 10:05
Öh? Anhöriginvandring(familjeanknytning) är personer som flyttat EFTER.

Hur skulle proportionerna stämma i sådana fall?
Vad tror du själv? dessa 4%+6% skulle alltså rent familjemässigt kopplas samman med 35%?

Vad snackar du om? Det finns folk som kommer till sin familj i Sverige som får flyktingstatus, det är det du kan utläsa i statistiken. Om du nu vill snacka så behöver du lite mer än statistik från 2005.

Baan
2006-10-06, 10:08

Vi utvisar redan idag utländska medborgare om dom kommer hit och ställer till skit. Sen finns det ju självklart önskemål ibland om att dom ska avtjäna straffet här om man anser att hemlandet inte komer bry sig om brottet och bara släpper individen fri.

Om du nu menar att man ska slänga ut folk man inte gillar från mall, folk som faktiskt har permanent upphållstillstånd alt. medborgarskap så börjar det låta lite för mycket rasbiologi.

paddanboy
2006-10-06, 10:09
Vad snackar du om? Det finns folk som kommer till sin familj i Sverige som får flyktingstatus, det är det du kan utläsa i statistiken. Om du nu vill snacka så behöver du lite mer än statistik från 2005.

Haha, give up loser. Du vet ju inte vad du snackar om. Gå och lägg dig!

nim
2006-10-06, 10:10
Så länge det gäller dig med så är jag med på den regeln. 1 fortkörningsböter => utvisning till Nordkorea för att få jobba på risplantagerna. Vem fan är du att tro att du har något att säga om hur och vem som straffas i Sverige? Du är pinsam, svenskar skrattar åt dig!

Du är pinsam var enda gång du skriver något på forumet.

jwzrd
2006-10-06, 10:11
Du är pinsam var enda gång du skriver något på forumet.

Tja, jag kan iallafall stava språket vi talar :)

Eller du menar förstås att svenskar ska få tala och skriva som analfabeter men inte andra?

Miiix
2006-10-06, 10:12

Min gissning är att det är många fler som håller med honom än skrattar åt honom.

Baan
2006-10-06, 10:12
Haha, give up loser. Du vet ju inte vad du snackar om. Gå och lägg dig!

Men vad snackar du om? Förstår snackar du om den jobbiga anhörighetsinvandrigen och drar upp ETT år som av någon anledning är orsasken till den av dig uppfattat fruktansvärt höga brottsligheten i Sverige, när jag senare visar dig att lite mer intressanta siffror på vilka som är nöjesinvandrare så vet jag inte vad jag snackar om?

WheyProtein
2006-10-06, 10:14
Varför ska den regeln gälla honom? Vad är pinsamt?

Jag tror det är fler som skrattar åt dej.

jwzrd
2006-10-06, 10:19
Varför ska den regeln gälla honom? Vad är pinsamt?

Jag tror det är fler som skrattar åt dej.

Tja, i sverige är vi lika inför lagen. Ska någon börja flyttas hit och dit för tuggummiförseelser så ska alla det. Det är pinsamt att den typen av människor tror att de på något vis talar för resten av sverige när de säger att folk ska utvisas hit och dit. Vem fan är du att bestämma det? Vad bidrar du själv med? Jobbar du? Hur ser ditt eget brottsregister ut?

paddanboy
2006-10-06, 10:29
Tja, i sverige är vi lika inför lagen. Ska någon börja flyttas hit och dit för tuggummiförseelser så ska alla det. Det är pinsamt att den typen av människor tror att de på något vis talar för resten av sverige när de säger att folk ska utvisas hit och dit. Vem fan är du att bestämma det? Vad bidrar du själv med? Jobbar du? Hur ser ditt eget brottsregister ut?

Problemet bland er kulissmakare är väll samma sak?

jwzrd
2006-10-06, 10:30
Problemet bland er kulissmakare är väll samma sak?

Kulissmakare?

Det stavas "väl" min gode analfabet. Lite SFI skulle göra dig gott.

nim
2006-10-06, 10:31
Tja, jag kan iallafall stava språket vi talar :)

Eller du menar förstås att svenskar ska få tala och skriva som analfabeter men inte andra?

Så länge man förstår vad den andra menar så tycker jag att något stavfel inte spelar någon större roll. Det gör tydligen inte du eftersom detta är ditt 3:e inlägg om mitt c i ordet våldtäkt.

Baan
2006-10-06, 10:33
Kulissmakare?

Jag tror dom försökte men gick väl inte så bra :/

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=577262

jwzrd
2006-10-06, 10:34
Så länge man förstår vad den andra menar så tycker jag att något stavfel inte spelar någon större roll. Det gör tydligen inte du eftersom detta är ditt 3:e inlägg om mitt c i ordet våldtäkt.

Plötsligt tycker du att jag ska vara tolerent med dig och dina språkbrister men du själv behöver inte visa invandrade män och kvinnor samma respekt?

paddanboy
2006-10-06, 10:34
Kulissmakare?

När argumentationen inte räcker, jagar man stavfel.

jwzrd
2006-10-06, 10:36
När inte argumentationen räcker, jagar man stavfel.

Eller kallar andra för saker man antar är nedvärderande, t ex kulissmakare. Touché paddan. Trivs du på jobbet, säljer du många plus-menyer?

nirre
2006-10-06, 10:36
Asså är ingen rasist eller har något emot invandrare tvärtemot har jag en del polare med utlänk bakgrund. Men i veckan här nu var jag påväg in till gymmet o möta brossan. Var taggad som fan att bänka och pressa triccarna. påvägen det när jag cyklar typ nästan utanför mig, kommer fyra mopedister, alla har utlänsk bakgrund (eller utseende). Rånar mig, hotar mig, nedvärderar mig, respektlösa, kollar på privata grejjor i mina fickor, var påväg att bli nerslagen.
En annan grej som hände igår, var en arab som blivit polare med mej o brossan på gymmet. han ringer upp brossan, snackar lite sen vill han helt plötsligt suga av han. Asså finns svenskar som gör såhär med
men under en vecka har detta hänt. har tidigare blivit rånad och knivhotat då var det ett gäng på 7-9pers invandrare. HAr aldrig stött på svenskar som gjort såhär, däremot bråkat och sånt. Mina utlänska polare håller med mej att dom förstör, sababr deras rykte.

ville bara ha detta sagt. vill inte verka rasistisk men seriöst om vi inte skulle ha invandring i sverige, skulle vi inte kunna gå säkrare på gator och torg?

WheyProtein
2006-10-06, 10:37
Tja, i sverige är vi lika inför lagen. Ska någon börja flyttas hit och dit för tuggummiförseelser så ska alla det. Det är pinsamt att den typen av människor tror att de på något vis talar för resten av sverige när de säger att folk ska utvisas hit och dit. (1)Vem fan är du att bestämma det? Vad bidrar du själv med? (2) Jobbar du? Hur ser ditt eget brottsregister ut?
Han sa aldrig att han talade för hela sverige, det var hans åsikt han framförde.

(1) Vem fan är någon att bestämma något här då? Du?

Jag har ju inte sagt att jag är någon att bestämma heller, men jag håller med LarsK.

(2) Jag studerar, brottsregistret ser bra ut. Var arbetslös sen januari, men jag bodde hemma så jag snyltade inte något bidrag på staten iaf.

jwzrd
2006-10-06, 10:39
Han sa aldrig att han talade för hela sverige, det var hans åsikt han framförde.

(1) Vem fan är någon att bestämma något här då? Du?

Jag har ju inte sagt att jag är någon att bestämma heller, men jag håller med LarsK.

(2) Jag studerar, brottsregistret ser bra ut. Var arbetslös sen januari, men jag bodde hemma så jag snyltade inte något bidrag på staten iaf.

Så alfahannen WheyProtein vill, som LarsK, utvisa brottslingar men sitter själv hemma och snyltar på föräldrarna. Du är en stark och bra förebild för alla riktiga svenskar, precis som alfabröder nim, paddanboy, LarsK och WheyProtein.

paddanboy
2006-10-06, 10:40
Eller kallar andra för saker man antar är nedvärderande, t ex kulissmakare. Touché paddan. Trivs du på jobbet, säljer du många plus-menyer?

Haha, men ni är ju tillsammans riktigt duktiga kulissmakare!
Jag studerar...

Niclaaas
Det är pinsamt att den typen av människor tror att de på något vis talar för resten av sverige

då var du inte seriös med detta antar jag:

Du är pinsam, svenskar skrattar åt dig!

nim
Plötsligt tycker du att jag ska vara tolerent med dig och dina språkbrister men du själv behöver inte visa invandrade män och kvinnor samma respekt?

Så du tycker att ett stavfel är lika illa som en gruppvåldtäkt?

WheyProtein
2006-10-06, 10:41
t.ex. "paddanfittor" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1825123&postcount=151)
:banned

tano
2006-10-06, 10:42
Så alfahannen WheyProtein vill, som LarsK, utvisa brottslingar men sitter själv hemma och snyltar på föräldrarna. Du är en stark och bra förebild för alla riktiga svenskar, precis som alfabröder nim, paddanboy, LarsK och WheyProtein.

Men nog fan är det väl bättre om han snyltar från föräldrarna än från staten?

jwzrd
2006-10-06, 10:43
Haha, men ni är ju tillsammans riktigt duktiga kulissmakare!
Jag studerar...

Vilka vi? Jag jobbar och har gjort det sen lumpen. Berätta för mig på vad sätt jag är en kulissmakare.

Så du tycker att ett stavfel är lika illa som en gruppvåldtäkt?

Haha, hur är det med slutledningsförmågan nim?

s_himself
2006-10-06, 10:44

Vi har stora problem med att ta hand om de flyktingar/invandrare vi får in till sverige. som exempel är att vi placerar alla invandrare på samma orter, t.ex. rinkeby, fittja, rosengård osv. Tro fan att dom har svårt att anpassa sig till oss, plus att dom får verkligen ingen chans att lära sig språket. Skulle dom placerats ut och blandats med svenskar så skulle dom få en chans att kunna anpassa sig i vårat samhälle.

Många flyktingar/invandrare är välutbildade, men dom får köra taxi i sthlm. Har för mig det finns någon artikel eller något som heter "Sverige har världens mest välutbildade taxichafförer" eller något i den stilen. Snacka om slöseri på arbetskompetens. Akademiker, alltså civilingenjörer som kommer hit får gå om skolan för deras utbildningar räknas inte. Kan tänka mig att man inte är så sugen att gå om gymnasiet och sedan sluta som taxichafför eller industriarbetare. Speciellt om dom kommer från krig eller andra elenden. Dom känner sig nog rätt överkvalificerade för jobbet dom utför.

Jag har hört en hel del skrämande historier om hur dåligt förberedda sverige varit på att ta emot fyktingar och invandrare. Sverige öppnar famnen för alla och sedan inte va förberedda på hur dom ska ta emot alla är rätt illa. och då bara skyffla ut dom till massa förorter och inte bry sig. *rolleyes* Vi måste bli mycket bättre på att ta hand om alla och ta till vara på deras kunskaper.

Barn som kommer hit från krigsdrabbade områden är inte så smart att placera i invandrartäta områden eller storstäder med mycket kriminalitet. Dom behöver inte de otrygga miljöerna. Dom behöver trygg miljö för att kunna anpassa sig till det svenska samhället. Dom ska bort från all sådan skit och till trygga miljöer för att också kunna få en lugn och säker uppväxt med god uppfostran.

jwzrd
2006-10-06, 10:44

Inget kan direkt jämföra sig med att knalla till ett hederligt kneg varje morgon.

Baan
2006-10-06, 10:45

Den svenska livsstilen™ utgår iofs att man tar hand om sig själv i princip när man blivit myndig, vilket innebär bidrag/lån om du ska plugga. Om vi skulle försöka få alla att stanna hemma för att ta mindre bidrag/lån (dom flesta tar iofs bidragsdelen ändå..) så skulle det gå direkt emot den svenska livsstilen™, och det vill vi väl inte?

nim
2006-10-06, 10:46
Vilka vi? Jag jobbar och har gjort det sen lumpen. Berätta för mig på vad sätt jag är en kulissmakare.

Haha, hur är det med slutledningsförmågan nim?

Hur får du något gjort på jobbet när du bara sitter här och skriver en massa dynga?

jwzrd
2006-10-06, 10:48
Hur får du något gjort på jobbet när du bara sitter här och skriver en massa dynga?

Jag är tillräckligt snabb för att hinna båda helt enkelt. Förutom det håller jag på att kliva upp till ett bättre jobb och har därför inte lika mycket saker som vanligt kvar att göra här.

WheyProtein
2006-10-06, 10:49
Inget kan direkt jämföra sig med att knalla till ett hederligt kneg varje morgon.
Nee alltså inte ville jag vara arbetslös heller, det sög ordentligt att bo hemma, det var deprimerande som fan.

Om vi skickade hem lite invandrare, eller hade låtit bli att ta hit dom kanske jag hade fått jobb.. *innocent*

jwzrd
2006-10-06, 10:51
Nee alltså inte ville jag vara arbetslös heller, det sög ordentligt att bo hemma, det var deprimerande som fan.

Om vi skickade hem lite invandrare, eller hade låtit bli att ta hit dom kanske jag hade fått jobb.. *innocent*

Haha jo, klart du FÅTT ett jobb. Arbetsgivarna hade stått utanför din dörr.

Bolio
2006-10-06, 10:52

Alla jobbar inte i gruvor nim. En del har faktiskt kontorsjobb. :)

paddanboy
2006-10-06, 10:53
Alla jobbar inte i gruvor nim. En del har faktiskt kontorsjobb. :)

Jo, men även på "kontorsjobb" så behövs det arbeta?

jwzrd
2006-10-06, 10:55

Nej tack, jag vill inte ha plusmenyn idag paddan.

WheyProtein
2006-10-06, 10:56
Haha jo, klart du FÅTT ett jobb. Arbetsgivarna hade stått utanför din dörr.
Varför skriver du "fått" med stora bokstäver? FÅR man inte ett jobb?

EDIT: ja, jag tror iaf chanserna till att få jobb hade ökat utan massinvandringen.

jwzrd
2006-10-06, 10:58

Nej. Man söker och tar ett jobb, det är något män och kvinnor som vill något ser till att skaffa. Men vad vet jag, det gäller kanske inte fotöljrasister?

Bolio
2006-10-06, 11:01

Ptja, jag har tidigare i över två år arbetat som *nix-administratör och programmerare samt säkerhetskonsult i *nix - jag hade ett fullspäckat schema men fortfarande väldigt mycket tid över till msn och forum.

För övrigt ber vi dig lära dig svenska: "så behövs det arbeta"?! SFI för dig unge man.

tano
2006-10-06, 11:02

Uppfattningen man fått från dig är ju att du förespråkar a-kassan.
Åtminstone till den grad att du var emot sänkningen från alliansen (vilket ju träder ikraft först efter ett år av bidragstagande).
Att paddanboy fick sponsring av sina föräldrar är helt upp till dem att bestämma, något som tex. aldrig skulle godtas av mina föräldrar.
Men att ligga hemma och snylta a-kassa måste ändå räknas som "något" värre än att snylta på föräldrarna. A-kassan är till för att få mellan arbeten, ett bidrag för att skaffa jobb. Men i dagsläget är det så många som utnyttjar systemet, de snyltar på din och min bekostnad.
Så ditt uttalande var väl närmast jämförbart med att slänga småspik på elefanten.
.

Bolio
2006-10-06, 11:02

EDIT: ja, jag tror iaf chanserna till att få jobb hade ökat utan massinvandringen.

USA är ett land som är uppbyggt enbart på massinvandring. Där är det superenkelt att få jobb. Varför tror du? Vilket jobb är det du skall syssla med som blattarna snor från dig? Får du inget jobb på pizzerian WheyProtein? Vill inte TaxiBondeHåla anställa dig?

WheyProtein
2006-10-06, 11:03
Nej. Man söker och tar ett jobb, det är något män och kvinnor som vill något ser till att skaffa. Men vad vet jag, det gäller kanske inte fotöljrasister?
Klart jag sökte jobb. Men jag FICK inget. Det var inte så att jag blev erbjuden ett jobb och sedan inte TOG det.

Bolio
2006-10-06, 11:04
Åtminstone till den grad att du var emot sänkningen från alliansen (vilket ju träder ikraft först efter ett år av bidragstagande).
Att paddanboy fick sponsring av sina föräldrar är helt upp till dem att bestämma, något som tex. aldrig skulle godtas av mina föräldrar.
Men att ligga hemma och snylta a-kassa måste ändå räknas som "något" värre än att snylta på föräldrarna. A-kassan är till för att få mellan arbeten, ett bidrag för att skaffa jobb. Men i dagsläget är det så många som utnyttjar systemet, de snyltar på din och min bekostnad.
Så ditt uttalande var väl närmast jämförbart med att slänga småspik på elefanten.
.

För att göra det enkelt för dig: jwzrd anser att det är bra att A-kassan finns; jwzrd anser att det är dåligt att fuska och snylta på A-kassan. På samma sätt anser jwzrd att det är bra att hjälpsamma och snälla människor finns här i världen och vill inte avskaffa dem eller minska på deras antal, samtidigt som jwzrd anser att det är dåligt att snylta på hjälpsamma och snälla människor.

Baan
2006-10-06, 11:05
USA är ett land som är uppbyggt enbart på massinvandring. Där är det superenkelt att få jobb. Varför tror du? Vilket jobb är det du skall syssla med som blattarna snor från dig? Får du inget jobb på pizzerian WheyProtein? Vill inte TaxiBondeHåla anställa dig?

Jag tror inte ens det är någon ny förteelse att vi tar in folk, eller att dom kommer hit själva, som gör jobben vi inte vill göra. Förr var det väl textilindustrin och säkert mycket annan industri som jag inte känner till lika bra.

jwzrd
2006-10-06, 11:06
.

Ja, A-kassan är ett bra stöd mellan två jobb; den ska inte sänkas. Jämförelsen mellan de två sätten att snylta förstår jag inte varför den är relevant. Någon som ligger hemma och snyltar har som första fokus att förbättra sin egen situation, inte att lipa om vad invandringen kostar.

tano
Den svenska livsstilen™ utgår iofs att man tar hand om sig själv i princip när man blivit myndig, vilket innebär bidrag/lån om du ska plugga. Om vi skulle försöka få alla att stanna hemma för att ta mindre bidrag/lån (dom flesta tar iofs bidragsdelen ändå..) så skulle det gå direkt emot den svenska livsstilen™, och det vill vi väl inte?

Det som går emot den svenska livsstilen är att folk inte jobbar. Att ligga hemma och ta bidrag, ska ju inte vara något alternativ. Det ska finnas en anledning till att man inte är ute i arbetslivet.

och som sagt, att några erbjuder sig sponsra sina barn är helt upp till dem. Det hör till min filosofi att man ska få bestämma över sina pengar. Däremot lär det inte vara många som varken har råd/eller vill betala för att ha sina barn liggandes hemma.

Bolio
Klart jag sökte jobb. Men jag FICK inget. Det var inte så att jag blev erbjuden ett jobb och sedan inte TOG det.

Du kanske skulle prova att skaffa dig en utbildning och följaktligen tillräckliga svenskkunskaper? Jag vet att vi i mitt företag aldrig skulle anställa dig i alla fall. Du upplevs tyvärr som obildad och dålig på svenska. Vi anställer hellre Mahmud Bin-Abbas Al-Rahman från Fittja som studerat 5 år på Stockholms Universitet och som behärskar svenska språket.

WheyProtein
2006-10-06, 11:07
Lidl

Bolio
2006-10-06, 11:07
Jag tror inte ens det är någon ny förteelse att vi tar in folk, eller att dom kommer hit själva, som gör jobben vi inte vill göra. Förr var det väl textilindustrin och säkert mycket annan industri som jag inte känner till lika bra.

Naturligtvis. Detta blundar dock dessa obildade idioter för. Eller så kanske de saknar noll kunskaper. Jag tror på ett mellanting. :)

jwzrd
2006-10-06, 11:08

Så då är vi överrens då. Du fick inget jobb och gav upp. En utmärkt förebild för en sann och duktig svensk som i nästa andetag höjer rösten om DomDärJävlaInvandrarna(tm). En riktig viking som ger upp direkt.

Bolio
Lidl

Sökte du jobb på LIDL men blev dissad WheyProtein?

z_bumbi

Ja jordbruket hade krävt mycket mer arbetskraft så du hade nog fått jobb.

Baan
2006-10-06, 11:09
Det som går emot den svenska livsstilen är att folk inte jobbar. Att ligga hemma och ta bidrag, ska ju inte vara något alternativ. Det ska finnas en anledning till att man inte är ute i arbetslivet.

och som sagt, att några erbjuder sig sponsra sina barn är helt upp till dem. Det hör till min filosofi att man ska få bestämma över sina pengar. Däremot lär det inte vara många som varken har råd/eller vill betala för att ha sina barn liggandes hemma.

Jag kommenterade faktumet om det är rätt ta bidrag, och jag vet få som bor hemma och pluggar som faktiskt inte tar studiebidraget, och vad är inte det om inte snylta på staten om man ser alla bidrag som snyltande per definition? Den enda skillnaden mellan mig som bor i studentlägenhet och mina kompisar som bor fortfarnde hemma är att jag tar lån som jag får betala tillbaks med ränta.

jwzrd
2006-10-06, 11:10

Om det är NÅGOT som är den svenska livvsstilen just nu så är det att ligga hemma och vänta på att FÅ ett jobb.

WheyProtein
2006-10-06, 11:10
Du kanske skulle prova att skaffa dig en utbildning och följaktligen tillräckliga svenskkunskaper? Jag vet att vi i mitt företag aldrig skulle anställa dig i alla fall. Du upplevs tyvärr som obildad och dålig på svenska. Vi anställer hellre Mahmud Bin-Abbas Al-Rahman från Fittja som studerat 5 år på Stockholms Universitet och som behärskar svenska språket.
Vad är det för fel på min svenska??? Menar du att jag får skylla mej själv eftersom jag som inte TOG jobbet (som jag inte ens blev erbjuden)?

Jag håller på att skaffa utbildning ffs!

Bolio
2006-10-06, 11:11
Om det inte vore för massinvandringen skulle WheyProtein alltså fått en tillsvidareanställning med goda arbetsvillkor och rikligt med förmåner, som piga eller dräng på en bondgård i Lappland. Nu funderar jag faktiskt på att åka tillbaks till Långtbortistan. Jag skulle kunna bli dödad för att se WheyProtein arbeta som piga hos familjen Dafgård. :)

Bolio
2006-10-06, 11:12
Vad är det för fel på min svenska??? Menar du att jag får skylla mej själv eftersom jag som inte TOG jobbet (som jag inte ens blev erbjuden)?

Jag håller på att skaffa utbildning ffs!

Felet på din svenska är att den är usel. Du får helt enkelt acceptera att du inte hade tillräcklig kompetens för att arbeta som kassörska på LIDL. Förhoppningsvis kan du gå någon kurs eller dylikt.

WheyProtein
2006-10-06, 11:15
Sökte du jobb på LIDL men blev dissad WheyProtein?
Ja Bolio, det gjorde jag , det fanns invandrare som jobbade där, och då tänker jag att det där jobbet kunde ju jag kanske ha fått om det inte vore för invandringen av Mahmud Abdal Bin-Bogdan Russein.

jwzrd
Felet på din svenska är att den är usel. Du får helt enkelt acceptera att du inte hade tillräcklig kompetens för att arbeta som kassörska på LIDL. Förhoppningsvis kan du gå någon kurs eller dylikt.

SFI FTW!

tano
Ja, A-kassan är ett bra stöd mellan två jobb; den ska inte sänkas. Jämförelsen mellan de två sätten att snylta förstår jag inte varför den är relevant. Någon som ligger hemma och snyltar har som första fokus att förbättra sin egen situation, inte att lipa om vad invandringen kostar.

jo jag skulle också vara glad om det fungerade så. Men nu är det inte så, jag som har en arbetsförmedlare till mor vet det.
Men det ligger väl inte direkt i människans natur att klaga på egen mark, lättare vända blickarna bortåt.

WheyProtein
2006-10-06, 11:16
Så då är vi överrens då. Du fick inget jobb och gav upp. En utmärkt förebild för en sann och duktig svensk som i nästa andetag höjer rösten om DomDärJävlaInvandrarna(tm). En riktig viking som ger upp direkt.
Jag gav inte upp, jag började plugga.

Baha
jo jag skulle också vara glad om det fungerade så. Men nu är det inte så, jag som har en arbetsförmedlare till mor vet det.
Men det ligger väl inte direkt i människans natur att klaga på egen mark, lättare vända blickarna bortåt.

vad har din mor berättat för dig tano?

Bolio
Ja Bolio, det gjorde jag , det fanns invandrare som jobbade där, och då tänker jag att det där jobbet kunde ju jag kanske ha fått om det inte vore för invandringen av Mahmud Abdal Bin-Bogdan Russein.

Får man fråga vilken LIDL det var du sökte jobbet hos?

WheyProtein
2006-10-06, 11:20
Felet på din svenska är att den är usel.
Men kan du peka ut felen istället för att bara häva ur dej att den är usel!?

Man får ju uppenbarligen bryta hur illa som helst och ändå få jobb på Lidl, så ditt inlägg ser jag bara som ett personangrepp och försök till förolämpning.

Edit: Bolli, vad spelar det för roll?

jwzrd
2006-10-06, 11:20

Min mor har också jobbat på arbetsförmedligen så jag känner mycket väl till hur SVENSKAR ser på huruvida de själva behöver lyfta arslet eller om någon kommer att ge dem jobb. Medans Mahmud, Ahmed och Mehmet känner på varandras riiggar på lokala pizzerian och tjänar grova stålar (svart säkert förvisso) så lipar svennen för tanten på arbetsförmedlingen. "Buhhuuu jag får inget gratis, det har jag ju fått av mamma hela livet - vad ska jag ta mig till? Ge mig bidrag, låt mig få ta datorkörkortet eller åtminstone få gå datorteket. Ge mig powerpoint för bövelen :/".

Bolio
2006-10-06, 11:21
Men kan du peka ut felen istället för att bara häva ur dej att den är usel!?

Man får ju uppenbarligen bryta hur illa som helst och ändå få jobb på Lidl, så ditt inlägg ser jag bara som ett personangrpp och försök till förolämpning.

Edit: Bolli, vad spelar dt för roll?

Vill du att jag rättar dig hädanefter?

Berätta nu vilken LIDL det var du sökte hos.

tano
2006-10-06, 11:25
vad har din mor berättat för dig tano?

Hon vet hur systemet fungerar, hon kan se vars det brister och varför det behövs mer kontroller.
Men egentligen inget som inte du själv kan se, som min farbror berättade om snickaren som trots sjukförsäkring var ute och svartjobbade med att bygga hus.

WheyProtein
2006-10-06, 11:26
Vill du att jag rättar dig hädanefter?

Berätta nu vilken LIDL det var du sökte hos.

Ja, snälla peka ut felen NU! För jag ser verkligen inga fel.

Hur länge har du bott här Bolio?

Hallsberg.. Lidl i Hallsberg. Berätta nu vad det har med saken att göra.

tano
2006-10-06, 11:29
Min mor har också jobbat på arbetsförmedligen så jag känner mycket väl till hur SVENSKAR ser på huruvida de själva behöver lyfta arslet eller om någon kommer att ge dem jobb. Medans Mahmud, Ahmed och Mehmet känner på varandras riiggar på lokala pizzerian och tjänar grova stålar (svart säkert förvisso) så lipar svennen för tanten på arbetsförmedlingen. "Buhhuuu jag får inget gratis, det har jag ju fått av mamma hela livet - vad ska jag ta mig till? Ge mig bidrag, låt mig få ta datorkörkortet eller åtminstone få gå datorteket. Ge mig powerpoint för bövelen :/".

Sant.
Fast det är både och, många invandrare vill jobba och tjäna pengar, tar ofta jobb som svenskar skyr från.
Men liksom infödda svenskar finns det de som inte vill jobba där med och tar bidrag som en självklarhet.

Baha
2006-10-06, 11:29
dags att sparka ut arbetsförmedlare på arslet och starta en ny kontrollmyndighet istället då antar jag, synd dom nya fina blåa inte verkar vilja lägga ned trams heller.

tano
2006-10-06, 11:31
Om det är NÅGOT som är den svenska livvsstilen just nu så är det att ligga hemma och vänta på att FÅ ett jobb.

För vissa tyvär. Tvärtemot vad målet med arbetsförmedlingen är.

jwzrd
2006-10-06, 11:33
Sant.
Fast det är både och, många invandrare vill jobba och tjäna pengar, tar ofta jobb som svenskar skyr från.
Men liksom infödda svenskar finns det de som inte vill jobba där med och tar bidrag som en självklarhet.

Exakt, vi börjar komma någonstans. MIN erfarenhet är dock att driftiga svenskar oftare än andra söker sig till långa utbildningar (som ofta bara leder till studieskulder och arbetslöshet) medan driftiga Invandrare(tm) hellre jobbar röven av sig för att få pengar NU. Det senare blir extra roligt när rike Mahmud - som jobbar 16h om dagen i brushan Mehmets restaurang - glider runt med sin nya fina bil, snoffsigt klädd, drivor av snygga brudar - träffar på paddangay som bor hemma hos mamma och pluggar SFI på komvux men ändå tycker att det är orättvist att Mahmud är kingen.

tano
2006-10-06, 11:34
dags att sparka ut arbetsförmedlare på arslet och starta en ny kontrollmyndighet istället då antar jag, synd dom nya fina blåa inte verkar vilja lägga ned trams heller.

Arbetsförmedlingen har självklart sin plats. Det är inte bara jobben som arbetsförmdelingen förmedlar, utan också hjälpen att själv söka jobb, vilket är den vanligaste vägen till jobb.

ja man undrar ju om inte den kontrollmyndigheten skulle kunna betala sig själv tillbaka i slutändan. Fast fuskare brukar väl alltid hitta vägar att gå.

jwzrd
2006-10-06, 11:35
För vissa tyvär. Tvärtemot vad målet med arbetsförmedlingen är.

Jag snackar inte om målet för arbetsförmedligen utan om alla de modiga och coola svenskar som paddan, nim, et.al här tycker är Ädla Vikingar som äger rätten att kicka ut folk vid minsta förseelse.

Städa för bövelen framför din egen dörr först.

Baha
2006-10-06, 11:37
Arbetsförmedlingen har självklart sin plats. Det är inte bara jobben som arbetsförmdelingen förmedlar, utan också hjälpen att själv söka jobb, vilket är den vanligaste vägen till jobb.

ja man undrar ju om inte den kontrollmyndigheten skulle kunna betala sig själv tillbaka i slutändan. Fast fuskare brukar väl alltid hitta vägar att gå.

arbetsförmdelare hjärlper ingen att hitta jobb, så säger alla undersökningar, 99.9999% av alla personliga erfarenheter, dom behövs inte, lägg ned skiten, kostar bara pengar. jobbsökarkurser(för dom som behöver) kan drivas i annan regi än med 60 miljarder kr till ams.

nim
2006-10-06, 11:42
Jag snackar inte om målet för arbetsförmedligen utan om alla de modiga och coola svenskar som paddan, nim, et.al här tycker är Ädla Vikingar som äger rätten att kicka ut folk vid minsta förseelse.

Vad ger dig rätten att säga vad jag tycker? Jag tycker inte att man ska kicka ut folk för mindre förseelser. Däremot så tycker jag att det kan vara rimligt vid grova brott och återfalls förbrytning.

Bolio
2006-10-06, 11:46
Vad ger dig rätten att säga vad jag tycker? Jag tycker inte att man ska kicka ut folk för mindre förseelser. Däremot så tycker jag att det kan vara rimligt vid grova brott och återfalls förbrytning.

Vem har återfall förbrytit sig på?

Noodles
2006-10-06, 11:47

Vissa dagar är du faktiskt riktigt rolig.

nim
2006-10-06, 11:48

Jag ska genast besöka www.skrivihop.nu sorry!

Bolio
2006-10-06, 11:49
Vissa dagar är du faktiskt riktigt rolig.

Tack. I do try.

Scratch89
2006-10-06, 11:54
Exakt, vi börjar komma någonstans. MIN erfarenhet är dock att driftiga svenskar oftare än andra söker sig till långa utbildningar (som ofta bara leder till studieskulder och arbetslöshet) medan driftiga Invandrare(tm) hellre jobbar röven av sig för att få pengar NU. Det senare blir extra roligt när rike Mahmud - som jobbar 16h om dagen i brushan Mehmets restaurang - glider runt med sin nya fina bil, snoffsigt klädd, drivor av snygga brudar - träffar på paddangay som bor hemma hos mamma och pluggar SFI på komvux men ändå tycker att det är orättvist att Mahmud är kingen.
:thumbup:

Diggler
2006-10-06, 11:54
Varför skall man kicka ut invandrare som gör grova brott? Ni tror inte risken är ganska stor att de gör grova brott igen på stället vi kickar dom till? Jag tycker att det är ytterst ohumant och osolidariskt att göra så. Dödsstraff är bättre.

nim
2006-10-06, 11:57
:thumbup:

Så du tror att den genomsnittlige Mahmud skattar på sina 16 arbetade timmar och att hans arbetsgivare betalar arbetsgivaravgift?

Noodles
2006-10-06, 11:59
Så du tror att den genomsnittlige Mahmud skattar på sina 16 arbetade timmar och att hans arbetsgivare betalar arbetsgivaravgift?

Jag vet inte korrelationen mellan namn och hur mycket folk betalar in i skatt men jag vet att många infödda svenskar saknar skrupler vad gäller skattebrott.

nim
2006-10-06, 12:05
Jag vet inte korrelationen mellan namn och hur mycket folk betalar in i skatt men jag vet att många infödda svenskar saknar skrupler vad gäller skattebrott.

Jag tror att det är vanligt att många svenska småföretagare har svartjobb som extra inkomst helt klart.

AlexGBG
2006-10-06, 12:07
dålig ordning i denna tråd tycker jag.. är ju mer personangrepp än vad som är roligt att läsa. debatten känns ju aningen osaklig då hälften av inläggen handlar om isärskrivningar eller stavfel.

dom invandrare som söker sig till sverige av ekonomiska skäl, borde dom inte först kolla upp hur arbetsmarknaden i sverige ser ut innan dom väljer att flytta hit? jag hade inte valt att flytta till ett land med stor arbetslöshet om jag hade velat försöka skaffa ett jobb där iaf..

Bolio
2006-10-06, 12:09
debatten känns ju aningen osaklig då hälften av inläggen handlar om isärskrivningar eller stavfel.

Ja, hädanefter får vi aldrig mer dissa en invandrare för att han eller hon saknar fullgoda kunskaper i svenska. Debatten blir onekligen osaklig då. Håller med dig helt.

Jag och du har definitivt rätt till vår åsikt AlexGHB.

AlexGBG
2006-10-06, 12:09
Kan det månde bero på att ens hus är sönderbombat alternativt övertaget av någon annan(i krig slutar gängse juridiska regler som äganderätt ofta att gälla verkar det som, kan ta år att få tillbaka huset om man ens får det), ens by övergiven, ens släkt skingrad för vinden, ens levebröd försvunnet, man har hunnit asimilera sig i det svenska samhället, man har jobb här, man har bostad här, man har släkt här, ens barn har gift sig och tänker inte flytta, och man kanske till och med riskerar att återuppväcka trauman om man återvänder.

Listan kan göras mycket längre.

det är ju dock många som inte har lärt sig svenska, fått jobb och så vidare. för dom borde det väl ändå vara en möjlighet att flytta tillbaka till sitt "hemland" och försöka skaffa sig ett jobb där?

Bolio
2006-10-06, 12:11
det är ju dock många som inte har lärt sig svenska, fått jobb och så vidare. för dom borde det väl ändå vara en möjlighet att flytta tillbaka till sitt "hemland" och försöka skaffa sig ett jobb där?

Vi bestämde ju nyss att det inte utgjorde något problem att ni inte har lärt er svenska ännu AlexGHB.

AlexGBG
2006-10-06, 12:12
Ja, hädanefter får vi aldrig mer dissa en invandrare för att han eller hon saknar fullgoda kunskaper i svenska. Debatten blir onekligen osaklig då. Håller med dig helt.

Jag och du har definitivt rätt till vår åsikt AlexGHB.

jag förstår bara inte vitsen med att anmärka på stavfel. ni förstår ju ändå vad t.ex. nim menar.

sen är det väl bra om även invandrare lägger manken till för att lära sig svenska?

Bolio
2006-10-06, 12:13
jag förstår bara inte vitsen med att anmärka på stavfel. ni förstår ju ändå vad t.ex. nim menar.

sen är det väl bra om även invandrare lägger manken till för att lära sig svenska?

Jag är invandrare och bra på svenska. Du och nim är svenskar och dåliga på svenska. Vore det inte ännu bättre om ni lärde er svenska?

jwzrd
2006-10-06, 12:13

Varför ska nim komma undan med risig svenska om inte Mahmud får samma möjlighet?

AlexGBG
2006-10-06, 12:14
Jag är invandrare och bra på svenska. Du och nim är svenskar och dåliga på svenska. Vore det inte ännu bättre om ni lärde er svenska?

på vilket sätt är jag dålig på svenska?

Niclaaas
2006-10-06, 12:14
arbetsförmedligen

:nono:

AlexGBG
2006-10-06, 12:15
Varför ska nim komma undan med risig svenska om inte Mahmud får samma möjlighet?

jag har inte sagt nånting om att mahamud inte skulle få komma undan med dålig svenska, men det vore väl bra, både för honom och alla andra som bor i sverige om vi kan komunicera på ett sätt så man förstår varandra?

Bolio
2006-10-06, 12:17
komunicera

Där har du ett exempel. Jag förstår inte vad "komunicera" betyder. Åk hem till Afghanistan!

jwzrd
2006-10-06, 12:18
jag har inte sagt nånting om att mahamud inte skulle få komma undan med dålig svenska, men det vore väl bra, både för honom och alla andra som bor i sverige om vi kan komunicera på ett sätt så man förstår varandra?

Que?

Baha
2006-10-06, 12:19
förstår inte varför man skall behöva kommunicera med ngn som man iaf inte vill ha att göra med.

Yip_man
2006-10-06, 12:19
Där har du ett exempel. Jag förstår inte vad "komunicera" betyder. Åk hem till Afghanistan!

Jag förstår utmärkt.;)

jwzrd
2006-10-06, 12:21
Jag förstår utmärkt.;)

Finns det fler ord du förstår?

nim
2006-10-06, 12:23

Vad är mitt straff? Utvisning?
Du är så jävla dum som jämför kriminalitet med "dålig" svenska.

Yip_man
2006-10-06, 12:25
Finns det fler ord du förstår?

Ja. Mama, papa, svennska och kollozeum.:D

jwzrd
2006-10-06, 12:26
Vad är mitt straff? Utvisning?
Du är så jävla dum som jämför kriminalitet med "dålig" svenska.

Var gör jag den jämförelsen?

jwzrd
2006-10-06, 12:28
Ja. Mama, papa, svennska och kollozeum.:D

Brå, det er brå. :)

nim
2006-10-06, 12:32
Var gör jag den jämförelsen?

Jag läste ditt inlägg utan att läsa vad du citerat, jag kan ha haft fel i det fallet. Dock så tror jag att Mahmud är en skattesmitare vilket inte jag är.

Yip_man
2006-10-06, 12:33
Brå, det er brå. :)

Man kommer långt på det.

Jag tror förståss många här stavar lite si och så för att de slarvar lite när de skriver. Även jag då.

jwzrd
2006-10-06, 12:35
Jag läste ditt inlägg utan att läsa vad du citerat, jag kan ha haft fel i det fallet. Dock så tror jag att Mahmud är en skattesmitare vilket inte jag är.

Haha, Mahmud är en fiktiv person för tusan nim :)

nim
2006-10-06, 12:36
Haha, Mahmud är en fiktiv person för tusan nim :)

En fiktiv skattesmitare! Det är illa nog ;)

jwzrd
2006-10-06, 12:39
En fiktiv skattesmitare! Det är illa nog ;)

Intressant att du förutsätter att Mahmud är skattesmitare dock.

nim
2006-10-06, 12:42
Intressant att du förutsätter att Mahmud är skattesmitare dock.

Jag har ohälsosamt mycket fördomar.

Tolkia
2006-10-06, 12:45
Ungefär lika frekvent som Kalle Svensson skattarpå de 16 arbetade timmar som hans arbetsgivare betalar arbetskraft. Vilket inte behöver vara liktydigt med "ja" eller ens "oftast", det skall gudarna veta.
... det gjorde jag , det fanns invandrare som jobbade där, och då tänker jag att det där jobbet kunde ju jag kanske ha fått om det inte vore för invandringen av Mahmud Abdal Bin-Bogdan Russein.
Det faller dig inte in att arbetsgivaren ansåg att Mahmud Abdal Bin-Bogdan Russin hade något att erbjuda honom som du inte hade? Det är ovanligt att företagare anställer folk av hjärtats godhet.

Ang. varför inte invandrare reser tillbaka till sina hemländer efter att ha bott en "liten lagom" tid i Sverige förstår jag inte riktigt frågan. Det är nog rätt få som flyttar från sitt hemland (jämför med hur många som faktiskt inte flyttar så fattar ni hur få de egentligen är; oavsett hur många vi tycker att de är när de står vid den svenska gränsen) för att dei nte får jobb där (varför emigrerar i så fall inte alla arbetslösa svenskar?) utan för att levnadsförhållandena i hemlandet på något annat sätt är dåliga. Och varför skulle de vilja flytta tillbaka till något som var så dåligt att de flyttade därifrån när de äntligen lyckats "arbetaupp" en vettig tillvaro här?

Jense
2006-10-06, 12:46

BS! jag skrek "jävla neger" när en svart man trängde sig i kön.. jag blev kallad rasist. så där har du det, svart på vitt

(lol)

jwzrd
2006-10-06, 12:47
BS! jag skrek "kan de vau ein neiger" när en svart man trängde sig i kön.. jag blev kallad rasist. så där har du det, svart på vitt

(lol)

:/

Jense
2006-10-06, 12:48
:/

onetwo, fast det va ballt, lol *ler*

jwzrd
2006-10-06, 13:12
onetwo, fast det va ballt, lol *ler*

Tack.

SWETiger
2006-10-06, 13:50
Vi har stora problem med att ta hand om de flyktingar/invandrare vi får in till sverige. som exempel är att vi placerar alla invandrare på samma orter, t.ex. rinkeby, fittja, rosengård osv. Tro fan att dom har svårt att anpassa sig till oss, plus att dom får verkligen ingen chans att lära sig språket. Skulle dom placerats ut och blandats med svenskar så skulle dom få en chans att kunna anpassa sig i vårat samhälle.

Många flyktingar/invandrare är välutbildade, men dom får köra taxi i sthlm. Har för mig det finns någon artikel eller något som heter "Sverige har världens mest välutbildade taxichafförer" eller något i den stilen. Snacka om slöseri på arbetskompetens. Akademiker, alltså civilingenjörer som kommer hit får gå om skolan för deras utbildningar räknas inte. Kan tänka mig att man inte är så sugen att gå om gymnasiet och sedan sluta som taxichafför eller industriarbetare. Speciellt om dom kommer från krig eller andra elenden. Dom känner sig nog rätt överkvalificerade för jobbet dom utför.

Jag har hört en hel del skrämande historier om hur dåligt förberedda sverige varit på att ta emot fyktingar och invandrare. Sverige öppnar famnen för alla och sedan inte va förberedda på hur dom ska ta emot alla är rätt illa. och då bara skyffla ut dom till massa förorter och inte bry sig. *rolleyes* Vi måste bli mycket bättre på att ta hand om alla och ta till vara på deras kunskaper.

Barn som kommer hit från krigsdrabbade områden är inte så smart att placera i invandrartäta områden eller storstäder med mycket kriminalitet. Dom behöver inte de otrygga miljöerna. Dom behöver trygg miljö för att kunna anpassa sig till det svenska samhället. Dom ska bort från all sådan skit och till trygga miljöer för att också kunna få en lugn och säker uppväxt med god uppfostran.
Titta ett inlägg utan ordmärkning, onödiga generaliseringar och glåpord! Känns inte riktigt som det passar in i den här tråden, är det då man använder den lilla varningstriangeln?

SWETiger
2006-10-06, 14:00
Utlovar en kollokram till dem som..
..tar reda på all nödvädig fakta och sedan bildar sig en åsikt istället för att backa upp fördomar med fakta som rivits ur sitt sammanhang.
..låter bli att använda onödiga generaliseringar som bara leder till att någon känner sig förolämpad.
..vågar erkänna fel och vågar fråga.

paddanboy
2006-10-06, 14:44

Haha återigen drar du med mig i diskussionen utan anledning. Någon moderator borde sätta stopp för dina utsvävningar...

En etnisk japan har större rätt till Japan än om vi "svenska vikingar" skulle slå oss ner i Japan enligt mina åsikter. Men det är inget som behöver lagfästas eller dyligt utan dessa principer är något som folk redan har klart för sig. Eller?

"Mhhhhhmm sant..." tänker de flesta massinvandringsspöken och kulissmakare på Kollozeum. Men när man kommer till frågan om Sverige så låter det som rena ingenmanslandet.

Det är ju här ett av problemen ligger, man erkänner inte svenskarnas rätt till Sverige utan försöker sopa det under mattan. Här har vi en slående trend över hela etablissemanget, men något som börjar slå tillbaka och visar sig först när SD tar platser i Riksdagen 2010. Decennier för sent.

jwzrd
2006-10-06, 14:56
Haha återigen drar du med mig i diskussionen utan anledning. Någon moderator borde sätta stopp för dina utsvävningar...

En etnisk japan har större rätt till Japan än om vi "svenska vikingar" skulle slå oss ner i Japan enligt mina åsikter. Men det är inget som behöver lagfästas eller dyligt utan dessa principer är något som folk redan har klart för sig. Eller?

"Mhhhhhmm sant..." tänker de flesta massinvandringsspöken och kulissmakare på Kollozeum. Men när man kommer till frågan om Sverige så låter det som rena ingenmanslandet.

Det är ju här ett av problemen ligger, man erkänner inte svenskarnas rätt till Sverige utan försöker sopa det under mattan. Här har vi en slående trend över hela etablissemanget, men något som börjar slå tillbaka och visar sig först när SD tar platser i Riksdagen 2010. Decennier för sent.´

Etablissemanget, kulissmakare, massinvandringsspöken och andra floskler gillar du verkar det som. Det känns nästan som om du har svårt att välja vem du ska sparka efter, ska du sparka höger eller vänster?

Problemet här är att både du och jag är svenskar. Men DU tycker att du ska bestämma vilka rättigheter och friheter som t ex bolio ska ha samtidigt som du bestämmer att JAG - som ju också är svensk - är en kulissmakare och därmed inte har rätt till samma värdering. För mig är bolio lika svensk som du är, faktum är att eftersom hans ställning i samhället, svenskkunskaper och liknande faktorer gör honom till något jag hellre har i "mitt" land än du. Du verkar inte göra annat än att fokusera på vilka som inte får bo här, vem gav dig den rätten? Så vitt jag vet har du inte bidragit med ett jävla dugg, eller? Vilken del del av DINA FÖRÄLDRARS land är det du inte vill att bolio upptar? Hur kom du att bestämma det?

Du har varken större eller mindre rätt till det här landet än jag och bolio. Du har inte gjort ett piss för att få bo här, du har inte kämpat dig till något du är bara som jag - vilken annan svenne som helst. När du jobbat upp dig i smöret, skapar och bidrar med något så ska jag fundera på att lyssna på hur du vill att landet ska befolkas; tills dess: stfu.

Tolkia
2006-10-06, 15:16
Det är ju här ett av problemen ligger, man erkänner inte svenskarnas rätt till Sverige utan försöker sopa det under mattan.
Men vad innebär "svenskarnas rätt till Sverige"? Rätt till vad? Och vad är egentligen "Sverige" i detta fall? Stenarna och gruset vi står på? Samhällssystemet? Kyrkan? De svenska tjejerna/killarna på partnermarknaden? Pengarna (och i så fall vilka pengar och vems pengar?)?

Och vem bestrider svenskars rätt att utvandra till (eller invandra i beroende på perspektiv) Japan? Inte jag, i alla fall.

F.ö. är nog kulisser kulisser oavsett vems tillverkarstämpeln är.

nim
2006-10-06, 15:20
´

Etablissemanget, kulissmakare, massinvandringsspöken och andra floskler gillar du verkar det som. Det känns nästan som om du har svårt att välja vem du ska sparka efter, ska du sparka höger eller vänster?

Problemet här är att både du och jag är svenskar. Men DU tycker att du ska bestämma vilka rättigheter och friheter som t ex bolio ska ha samtidigt som du bestämmer att JAG - som ju också är svensk - är en kulissmakare och därmed inte har rätt till samma värdering. För mig är bolio lika svensk som du är, faktum är att eftersom hans ställning i samhället, svenskkunskaper och liknande faktorer gör honom till något jag hellre har i "mitt" land än du. Du verkar inte göra annat än att fokusera på vilka som inte får bo här, vem gav dig den rätten? Så vitt jag vet har du inte bidragit med ett jävla dugg, eller? Vilken del del av DINA FÖRÄLDRARS land är det du inte vill att bolio upptar? Hur kom du att bestämma det?

Du har varken större eller mindre rätt till det här landet än jag och bolio. Du har inte gjort ett piss för att få bo här, du har inte kämpat dig till något du är bara som jag - vilken annan svenne som helst. När du jobbat upp dig i smöret, skapar och bidrar med något så ska jag fundera på att lyssna på hur du vill att landet ska befolkas; tills dess: stfu.

Istället för att klanka ner på ev. stavfel svara istället på dessa frågor.
Ska vi ha landsgränser? Moivera ditt svar.
Skulle du kunna tänka dig att ta emot fler invandrare om det var på bekostnad av sämre levnadsstandard för dig?
Är svenskkunskaper den viktigaste egenskapen för en svensk?
Vart bor du?

paddanboy
2006-10-06, 15:27
´

Haha jadu, Jwrsd eller vad du kallar dig. Du vet ju INGET om mig och därför kan du ju inte sitta och argumentera om just hur min situation ser ut.
... Eller det kanske du kan i och för sig, du sitter ju och plockar saker från luften hela dagarna i dessa forum så det går nog ändå...

Jag kallar inte bara svenskar för kulissmakare/etabl./multi. osv... alla dessa krafter symboliserar för mig samma sak. Då spelar det heller ingen roll om de är höger eller vänster, ty de för samma politik på området.

Din primitiva inställning till andra människor syns ju tydligt i dina texter, du kallar ju svenskar för svennar osv... ser lägre utbildade som sämre "svenskar"(ja om de ens existerar för dig). Det är alltså inte bara dina och Bolios ständiga påhopp om hur kolozzeummedlemarna klarar svenskanutan ni har utvecklat fler angreppspunkter.

Jag påstår inte mig ta någon övre ställning i fråga om vem som får bo här och inte. Jag attackerar er syn på hur invandringspolitiken skall fortgå, på den inslagna vägen eller förändras. Du har ju redan delgett din högkapitalistiska syn om länder som boplatser, det går emot mina principer hur jag tror och hoppas framtiden skall se ut.

Du och Bolio som nästan utgett er för att vara Svenska Akademins företrädare, tupparna i skattebetalarnas förening och samtidigt kolozzeums visa män borde ju faktiskt ha lite mer krut i kanonerna när ni debatterar med "småfolket" här på Kolozzeum. Tragiskt.

jwzrd
2006-10-06, 15:31
Istället för att klanka ner på ev. stavfel svara istället på dessa frågor.
Ska vi ha landsgränser? Moivera ditt svar.
Skulle du kunna tänka dig att ta emot fler invandrare om det var på bekostnad av sämre levnadsstandard för dig?
Är svenskkunskaper den viktigaste egenskapen för en svensk?
Vart bor du?

Ja, vi behöver landsgränser, det är ett smidigt sätt att stoppa t ex en stor del av den narkotika som annars skulle strömma in fritt. T ex anabola steroider till alla fotöljrasister - det skulle sannolikt minska våldsbrott.

Angående din nästa fråga så vill jag ha hårdare tag mot ALLA som känner för att glida fram på en bidragsräkmacka. Det gäller t ex bortskämda snorungar som bor hemma och studerar skitkurser för att kunna träna.

Svenskkunskaper är viktiga för alla i sverige som vill göra sig hörda och som vill bli tagna på allvar. Ingen vill framstå som en dumskalle, nim. Viktigast tycker jag inte, nej.

Jag bor i Helsingborg, snart i Eskilstuna.

jwzrd
2006-10-06, 15:38
Haha jadu, Jwrsd eller vad du kallar dig. Du vet ju INGET om mig och därför kan du ju inte sitta och argumentera om just hur min situation ser ut.
... Eller det kanske du kan i och för sig, du sitter ju och plockar saker från luften hela dagarna i dessa forum så det går nog ändå...

Jag kallar inte bara svenskar för kulissmakare/etabl./multi. osv... alla dessa krafter symboliserar för mig samma sak. Då spelar det heller ingen roll om de är höger eller vänster, ty de för samma politik på området.

Din primitiva inställning till andra människor syns ju tydligt i dina texter, du kallar ju svenskar för svennar osv... ser lägre utbildade som sämre "svenskar"(ja om de ens existerar för dig). Det är alltså inte bara dina och Bolios ständiga påhopp om hur kolozzeummedlemarna klarar svenskanutan ni har utvecklat fler angreppspunkter.

Jag påstår inte mig ta någon övre ställning i fråga om vem som får bo här och inte. Jag attackerar er syn på hur invandringspolitiken skall fortgå, på den inslagna vägen eller förändras. Du har ju redan delgett din högkapitalistiska syn om länder som boplatser, det går emot mina principer hur jag tror och hoppas framtiden skall se ut.

Du och Bolio som nästan utgett er för att vara Svenska Akademins företrädare, tupparna i skattebetalarnas förening och samtidigt kolozzeums visa män borde ju faktiskt ha lite mer krut i kanonerna när ni debatterar med "småfolket" här på Kolozzeum. Tragiskt.

Haha, så du tar i debattör paddanboy. Jag vet inte vad jag ska göra med ditt inlägg eftersom det i princip enbart består av floskler. Har du ingenting du vill säga nu när du ändå har möjligheten?

Du väljer tycka att invandrare, enbart för att de just är invandrade, har mindre rätt att bo och arbeta här. Hur kan du tycka att det är rimligt när du själv inte gör/gjort ett jävla dugg för landet? Varför är din röst värd att lyssna på när det kommer till sådant; DU kostar ju pengar! Om syftet med att inte ta emot fler invandrare är att det kostar för mycket för vad det ger så ser jag inte hur du kan glömma att titta på din egen situation.

paddanboy
2006-10-06, 15:40
Men vad innebär "svenskarnas rätt till Sverige"? Rätt till vad? Och vad är egentligen "Sverige" i detta fall? Stenarna och gruset vi står på? Samhällssystemet? Kyrkan? De svenska tjejerna/killarna på partnermarknaden? Pengarna (och i så fall vilka pengar och vems pengar?)?

Och vem bestrider svenskars rätt att utvandra till (eller invandra i beroende på perspektiv) Japan? Inte jag, i alla fall.

F.ö. är nog kulisser kulisser oavsett vems tillverkarstämpeln är.

I förändringarnas vind omformas gamla begrepp och synsätt. Här påverkar tidens gång vad som båstår och återstår. Men sedan finns det mänskliga faktorer och främst statliga som jag främst lutar på.

Ex.
Utländska företag har ingen rätt till Svenska naturresurser.
Osv...

Tolkia
2006-10-06, 15:41
Hmm ... klirr!
Så: Vad är en kulissmakare egentligen, i överförd betydelse? Jag sorterar förmodligen i gruppen, så det skulle intressera mig att få veta. Och följdfråga: Hur vet man egentligen vad, av allt det man ser, som är kulisser och vad som är "verkligt"?

Tolkia
2006-10-06, 15:45
I förändringarnas vind omformas gamla begrepp och synsätt. Här påverkar tidens gång vad som består och återstår. Men sedan finns det mänskliga faktorer och främst statliga som jag främst lutar på.

Ex.
Utländska företag har ingen rätt till Svenska naturresurser.
Osv...
OK, det där var ett i sammanhanget något märkligt exempel, eftersom "utländska företag" tenderar att utmärka sig genom att just inte "slå sig ned" i Sverige. Och genom att vara just "företag", vilket gör det svårt att relatera dem till de "mänskliga faktorer" du nämner.

Vad innebär det f.ö. om/när det med tidens gång flyttar in en armé av "invandrare" och blandar sig med "svenskarna"? Det är ju också ett slags "förändringens vind"; är man inte en bakåtsträvare då om man vill stoppa den? Eller hur var det egentligen ...?

paddanboy
2006-10-06, 15:55
Haha, så du tar i debattör paddanboy. Jag vet inte vad jag ska göra med ditt inlägg eftersom det i princip enbart består av floskler. Har du ingenting du vill säga nu när du ändå har möjligheten?

Du väljer tycka att invandrare, enbart för att de just är invandrade, har mindre rätt att bo och arbeta här. Hur kan du tycka att det är rimligt när du själv inte gör/gjort ett jävla dugg för landet? Varför är din röst värd att lyssna på när det kommer till sådant; DU kostar ju pengar! Om syftet med att inte ta emot fler invandrare är att det kostar för mycket för vad det ger så ser jag inte hur du kan glömma att titta på din egen situation.

Men förstå, till skillnad från tidigare debattörer så anser jag att en invandrare med medborgarskap har samma rättigheter som mig. Det har jag aldrig tvekat på. Jag har tidigare postat ett inlägg om att kvalifikationerna för medborgarskap borde höjas. Man borde istället lägga tyngd på skyldigheterna och inte rättigheterna på nya medborgare.

Att sedan invandringspolitiken sedan decennier är katastrof går inte vända på några månader, inte ens år. Därför är frågan om man ändå inte ska ge upp och försöka dra fördel av framtidens smältdegel. Antingen väljer man att tror på vänsterns "måste-hjälpa-alla" där Sverige är världens rikaste land och har råd att hjälpa. Eller högerns "Sverige-behöver-arbetskraft" där man ser ett akut behov av hjälp utifrån för att ens överleva som land. Där det forna Sverige blir en boplats, eller för mig en avfallsplats med snabbmatskedjor, shoppingcenters och en förskönande plastkultur.

Jag investerar i en utbildning, lever på lånade pengar och har grå efterslängar. Jag lever för stunden, precis som du. Men i framtiden hoppas jag få det bättre än nu.

Baan
2006-10-06, 15:59
Men förstå, till skillnad från tidigare debattörer så anser jag att en invandrare med medborgarskap har samma rättigheter som mig. Det har jag aldrig tvekat på. Jag har tidigare postat ett inlägg om att kvalifikationerna för medborgarskap borde höjas. Man borde istället lägga tyngd på skyldigheterna och inte rättigheterna på nya medborgare.

Blir man då av med medborgarskapet om man inte uppfyller skyldigheterna (vad det nu ska betyda), eller gäller det bara folk som har oturen att inte födas med "rätt" meborgarskap?

Baan
2006-10-06, 16:02

Jag tänkte skita i att kommentera den här men det är en ganska rolig diskussion. Vad är det för överväldigande rätt som gör att marken som utgör Sverige (eftersom du ser Sverige som en bit land och inte som människorna som råkar bo just här) just tillhör oss som bor här? Det finns ingen övre moral, det finns enbart makt, numera kanske inte militär sådan, men likväl makt, som gör att vi tar oss rätten till landet. Samma sak gäller japsen.

När det finns länder som försöker ta åt sig mer och inte lyckas, genom att andra länder blandar sig i, t ex Gulfkriget nr. 1, så beror det inte på någon helig rätt som gör att dom inte har rätt till landet, utan att dom helt enkelt inte var starka nog för att ta det och behålla det.

nim
2006-10-06, 16:04
Ja, vi behöver landsgränser, det är ett smidigt sätt att stoppa t ex en stor del av den narkotika som annars skulle strömma in fritt. T ex anabola steroider till alla fotöljrasister - det skulle sannolikt minska våldsbrott.

Angående din nästa fråga så vill jag ha hårdare tag mot ALLA som känner för att glida fram på en bidragsräkmacka. Det gäller t ex bortskämda snorungar som bor hemma och studerar skitkurser för att kunna träna.

Svenskkunskaper är viktiga för alla i sverige som vill göra sig hörda och som vill bli tagna på allvar. Ingen vill framstå som en dumskalle, nim. Viktigast tycker jag inte, nej.

Jag bor i Helsingborg, snart i Eskilstuna.

Räcker det inte isåfall att ha kvar tullen där dom finns idag?
Enbart i syfte att stoppa narkotikasmuggling.

På vilket sett ska myndigheterna bli hårdare? Dra in bidragen?

Är jag en dumskalle för att jag stavade ordet våldtäkt fel?

Vi kanske ses ute på Liquid. ;)

jwzrd
2006-10-06, 16:07
Räcker det inte isåfall att ha kvar tullen där dom finns idag?
Enbart i syfte att stoppa narkotikasmuggling.

På vilket sett ska myndigheterna bli hårdare? Dra in bidragen?

Är jag en dumskalle för att jag stavade ordet våldtäkt fel?

Vi kanske ses ute på Liquid. ;)

Var det en fråga (om narkotikasmugglingen)?

Vadå dra in bidragen? Nej jag tycker inte att man ska dra in allas bidrag.

Med tanke på att jag inte ens vet vad Liquid är så tror jag inte vi ses där.

nim
2006-10-06, 16:17
Var det en fråga (om narkotikasmugglingen)?

Vadå dra in bidragen? Nej jag tycker inte att man ska dra in allas bidrag.

Med tanke på att jag inte ens vet vad Liquid är så tror jag inte vi ses där.

Det var en fråga ja. Om landets gränser är till nytta för att stoppa smuggling så kan vi väl sudda ut gränserna men ha kvar tullen?

Är du stolt när Sverige vinner tex OS-guld i hockey eller känner du att dom spelarna tillhör inget land, dom har bara sitt hus 30 mil från dig?

Hur ska man bli hårdare mot bidragstagarna tycker du?

Liquid är Eskilstunas största uteställe. Ligger i samma hus som stadshotellet.

jwzrd
2006-10-06, 16:25
Det var en fråga ja. Om landets gränser är till nytta för att stoppa smuggling så kan vi väl sudda ut gränserna men ha kvar tullen?

Är du stolt när Sverige vinner tex OS-guld i hockey eller känner du att dom spelarna tillhör inget land, dom har bara sitt hus 30 mil från dig?

Hur ska man bli hårdare mot bidragstagarna tycker du?

Liquid är Eskilstunas största uteställe. Ligger i samma hus som stadshotellet.

Logik är inte din starka sida tydligen. Jag räknade upp EN sak som gränser är lämpliga för. Det utesluter inte att det inte finns tusen andra som i sig motiverar gränser.

Nej jag är inte stolt när SVENSKA ISHOCKEYLANDSLAGET vinner OS-guld. Du får skilja på ett land och dess landslag i en given sport. Jag är och blir enbart stolt över saker jag själv gjort eller eventuellt som jag hjälpt andra göra. Landslaget tillhör sverige, precis som du gör - jag är inte stolt över dig t ex.

Man ska göra som man gör nu och kontrollera alla inlämnade uppgifter och t ex samköra register så att alla de som fuskar till sig bidrag de inte är berättigade till blir återbetalningsskyldiga.

Ok, jag är inte mycket för den typen av uteställen. Jag föredrar mindre pubbar och små sällskap.

Anonym112
2006-10-06, 16:25
Tycker det är tragiskt att invandrarna ska vara såhär.

När vi väl är snälla o släppt in dom i landet, så visar dom ingen tacksamhet. Vad är meningen?

Dom borde ju uppföra sig extra snällt tycker man.

nim
2006-10-06, 16:40
Logik är inte din starka sida tydligen. Jag räknade upp EN sak som gränser är lämpliga för. Det utesluter inte att det inte finns tusen andra som i sig motiverar gränser.

Nej jag är inte stolt när SVENSKA ISHOCKEYLANDSLAGET vinner OS-guld. Du får skilja på ett land och dess landslag i en given sport. Jag är och blir enbart stolt över saker jag själv gjort eller eventuellt som jag hjälpt andra göra. Landslaget tillhör sverige, precis som du gör - jag är inte stolt över dig t ex.

Man ska göra som man gör nu och kontrollera alla inlämnade uppgifter och t ex samköra register så att alla de som fuskar till sig bidrag de inte är berättigade till blir återbetalningsskyldiga.

Ok, jag är inte mycket för den typen av uteställen. Jag föredrar mindre pubbar och små sällskap.

Jag frågade självklart inte vad det finns för 1000 saker som motiverar gränser utan jag är intresserad vad du tycker, därför frågade jag dig.

Ang. att inte bli stolt när sitt landslag vinner tycker jag är oerhört tragiskt. Tänk om Sverige skulle ta VM-guld i fotboll. Alla skulle ut och fira men inte du.

Vilka register finns det över svartjobb? Fejkad sjukdom?

Besök kvarterskrogen i Fröslunda. Den kanske passar dig.

jwzrd
2006-10-06, 16:45
Jag frågade självklart inte vad det finns för 1000 saker som motiverar gränser utan jag är intresserad vad du tycker, därför frågade jag dig.

Ang. att inte bli stolt när sitt landslag vinner tycker jag är oerhört tragiskt. Tänk om Sverige skulle ta VM-guld i fotboll. Alla skulle ut och fira men inte du.

Vilka register finns det över svartjobb? Fejkad sjukdom?

Besök kvarterskrogen i Fröslunda. Den kanske passar dig.

Jag vet att du frågade mig, jag gav dig ett exempel på varför man bör ha gränser. Att du inte förstår hur du ska göra med svaret och tom slarvar bort betydelsen av det i virrvarret av tankar och otur är inte mitt problem.

Varför är det tragiskt att jag inte vill ta åt mig äran för något som andra människor tillsammans skapat? Tar du åt dig äran för många saker du själv inte har ett jävla dugg med? Om din vän vinner en biltävling, tar du åt dig äran?

Varför frågar du om register över svartjobb och fejkad sjukdom? Det är alltså så att man IDAG jämför uppgifter mellan olika myndigheter, t ex skattemyndigheten och försäkringskassan, man spionerar på sjukskrivna efter tips om svartjobb osv. Det gör man idag, helt utan ditt svartjobbsregister.

Nawww, du tror att du förolämpar mig genom att räkna upp en krog som jag får anta är sunkig? Tjitt. :/

nim
2006-10-06, 16:53
Jag vet att du frågade mig, jag gav dig ett exempel på varför man bör ha gränser. Att du inte förstår hur du ska göra med svaret och tom slarvar bort betydelsen av det i virrvarret av tankar och otur är inte mitt problem.

Varför är det tragiskt att jag inte vill ta åt mig äran för något som andra människor tillsammans skapat? Tar du åt dig äran för många saker du själv inte har ett jävla dugg med? Om din vän vinner en biltävling, tar du åt dig äran?

Varför frågar du om register över svartjobb och fejkad sjukdom? Det är alltså så att man IDAG jämför uppgifter mellan olika myndigheter, t ex skattemyndigheten och försäkringskassan, man spionerar på sjukskrivna efter tips om svartjobb osv. Det gör man idag, helt utan ditt svartjobbsregister.

Nawww, du tror att du förolämpar mig genom att räkna upp en krog som jag får anta är sunkig? Tjitt. :/

Du gav mig ett exempel och jag ställde en motfråga på ditt exempel. Vem har snurrat till det egentligen?

Det handlar inte om att ta åt sig äran. Skulle min syster vinna en tävling skulle jag bli stolt. Skulle min kusin vinna en tävling skulle jag förmodligen också bli stolt. Jag blir även stolt när det går bra för svenska idrottare. Men jag tar inte åt mig äran.

Funkar det som man gör idag? Kommer man åt bidragsfuskarna?

Jag har aldrig varit på stället men jag antar att det kan vara något för dig.

jwzrd
2006-10-06, 17:21
Du gav mig ett exempel och jag ställde en motfråga på ditt exempel. Vem har snurrat till det egentligen?

Det handlar inte om att ta åt sig äran. Skulle min syster vinna en tävling skulle jag bli stolt. Skulle min kusin vinna en tävling skulle jag förmodligen också bli stolt. Jag blir även stolt när det går bra för svenska idrottare. Men jag tar inte åt mig äran.

Funkar det som man gör idag? Kommer man åt bidragsfuskarna?

Jag har aldrig varit på stället men jag antar att det kan vara något för dig.

Du snurrade till det när du trodde att mitt enda förslag vara sak som att det bara finns en anledning. Det snurrade du till.

Ja, man kommer åt bidragsfuskarna.

nim
2006-10-06, 17:26
Du snurrade till det när du trodde att mitt enda förslag vara sak som att det bara finns en anledning. Det snurrade du till.

Ja, man kommer åt bidragsfuskarna.

Nu kan du aldrig komma och klaga på min stavning igen det är en sak som är säker! ;)

jwzrd
2006-10-06, 17:30
Nu kan du aldrig komma och klaga på min stavning igen det är en sak som är säker! ;)

Att jag glömde ett ord ändrar inte problemet du har med att du helt bommade betydelsen av det jag sa tidigare så att du slösade två inlägg på att förstå.

Metal_boy_
2006-10-06, 17:35
Vi skulle blandas om lite där vi bor. Så att alla får vara med alla (inte fattiga och rika områden). Sen allt tjat om statistik och skit. Hur lätt är det ändå att se om invandrare begår mer brott än svenskar via statistiska centralbyråns uppgifter? Dom delar ju upp så mycket för att dölja det ändå. Alla invandrade kineser som har tandsten och använder Mr Muscle hamnar i en kategori, medans kineser med nageltrång och musarm hamnar i en annan.