handdator

Visa fullständig version : Invandringen

Sidor : 1 [2]

nim
2006-10-06, 17:38
Att jag glömde ett ord ändrar inte problemet du har med att du helt bommade betydelsen av det jag sa tidigare så att du slösade två inlägg på att förstå.

Att jag stavat fel tidigare gör heller inte mig dum i huvudet.

Jag missuppfattade aldrig ditt första svar. Jag trodde att det var din största anledning till att ha gränser och jag ifrågasatte den. Ge mig fler exempel så kan jag säkert ifrågasätta dom också.

SWETiger
2006-10-06, 19:00
Tycker det är tragiskt att invandrarna ska vara såhär.

När vi väl är snälla o släppt in dom i landet, så visar dom ingen tacksamhet. Vad är meningen?

Dom borde ju uppföra sig extra snällt tycker man.
"Jag tycker det är tragiskt att det finns rötägg som inte har hyfs nog att vara tacksamma för det samhället försöket ge dem.

När den svenska staten agerat humant och tagit emot dem som kommit hit i hopp om att unfly en säker död, tortyr eller andra hemskheter finns det ändå människor som inte kan uppskatta det stöd de fått. Vad är meningen?

De som fått amnesi bör alla tydligt visa sin tacksamhet tycker jag."
Tänk om det kunde sett ut sådär istället?

laham
2006-10-06, 20:14
Tycker det är tragiskt att invandrarna ska vara såhär.

När vi väl är snälla o släppt in dom i landet, så visar dom ingen tacksamhet. Vad är meningen?

1.Vad är det som är så tragiskt?

2.Vad är det för tacksamhet vi inte vissar gentemot er?

3.Varför ska vi vara extra snälla?

Nithian
2006-10-06, 20:28
1.Vad är det som är så tragiskt?

2.Vad är det för tacksamhet vi inte vissar gentemot er?

3.Varför ska vi vara extra snälla?

1. kriminalitet.

2. se 1. Invandrarna visar noll respekt, vandaliserar och förstör. Iallafall dom jag möter på utekvällar och i stan.

3. Därför, många kommer hit för att få det bättre, om inte så är fallet så får ni komma hit för att skydda er från krig/we. Därför er det er skyldighet.

Tolkia
2006-10-06, 20:31
Majoriteten uppför sig lika "snällt" som någon annan. Faktiskt.

Överhuvudtaget kan det vara på sin plats att påpeka att det faktum att invandrare är överrepresenterade bland personer som begår brott X (vi antar nu att så är fallet) inte är detsamma som att majoriteten av alla invandrare begår brott. De flesta gör faktiskt inte det.

jwzrd
2006-10-06, 20:48
Att jag stavat fel tidigare gör heller inte mig dum i huvudet.

Jag missuppfattade aldrig ditt första svar. Jag trodde att det var din största anledning till att ha gränser och jag ifrågasatte den. Ge mig fler exempel så kan jag säkert ifrågasätta dom också.

Men lyssna på mig nim, du trodde att jag sa: Den enda anledningen till att ha gränser är för att kunna ha tullverksamhet och stoppa t ex narkotika. Det var inte det jag sa, det är felaktigt att tolka det så. Ditt ifrågasättande var trasig logik forumlerad kring detta felaktiga antagande.

paddanboy
2006-10-06, 21:57
Här är en kärring som förstår det svenska debattklimatet:

Varnar för ”svenska sjukan”

I sin senaste bok, "Men störst av allt är friheten", går informationsansvarig i Human Rights Service, den radikala feministen Hege Storhaug, kraftigt ut mot den svenska invandringspolitiken och bristen på öppen debatt kring detta tema.

Storhaug karakteriserar den svenska politiken på detta område som den värsta i Europa, och menar den svenska politiken är den mest autoritära i hela Västeuropa. ”Den politiska och intellektuella eliten har med god hjälp av en generellt underfallande nationell press, hårdnackat och mer och mer febrilt prövat att tysta ned både faktisk dokumentation och en folklig debatt som ser dagens ljus”, skriver hon i boken. Och fortsätter med att ”vi måste passa oss väl för att inte bli smittade av svenska sjukan”.

Till www.magazinet.no den 14 september sammanställer Storhaug skillnaderna mellan Danmark och Sverige för att förklara vad hon menar:

- Sverige och Danmark har mycket lika kulturbakgrund, men fullständigt olik politisk kultur. I Danmark är det så att politikerna lyssnar till vad folket vill, och politiken formas ut från folkets önskan. I Sverige är det så att politikerna säger till folket vad de behöver och vad de skall tycka, säger Storhaug som menar att något av förklaringen också ligger i svensk bondånger från landets historia från andra världskriget, och fortsätter:

- Men det handlar nog också om denna politiska kultur som är skapad i Sverige, där vanliga folks meningar och erfarenheter i dagliga livet inte räknas. Det är Mona Sahlin och co som vet bäst.

I boken skriver Storhaug att ”det har en dag gått så långt att vartenda problem som den massiva invandringen har skapat, skall förklaras med strukturell rasism – alltså att det är den svenska staten, den svenska kulturen och det etniskt svenska folket som är rot till det onda. Det är nästan så att man inte tror det, men den svenska staten förnekar sin egen kultur och historia”.

Storhaug använder också Mona Sahlin som ett exempel i boken. År 2004 äntrade socialdemokraten och integrationsministern talarstolen i en kurdisk församling. ”Iklädd slöja föll de legendariska orden om att invandrare är så lyckligt lottade för att de har en rik kultur och historia, medan Sverige endast har sådana töntiga och löjliga ting som midsommarnatten.”

Storhaug är uppgiven över svenskarna och varnar på det starkaste mot konsekvenserna av att lägga lock på debatten:

- Det skapar undertryck i folkdjupet i Sverige och problemen blir massiva. Man kan ju bara ta turen till Malmö för att hämta in faktainformation. Här kan man prata med polis, brandmän, hälso- och skolpersonal för att få fakta på bordet. Det är inte något tvivel om vad som sker, säger Storhaug.

– För trots den negativa utvecklingen fortsätter man med invandringen i full fart. I tillägg tar man in fler flyktingar - nu nyligen 29 000 personer. Detta är inte oförsvarligt bara för den svenska demokratin och den svenska välfärdsstaten - detta kommer också att leda till konsekvenser för Norge och Danmark, fruktar Storhaug.

– Vad gör man den dagen den svenska välfärdsstaten bryter samman? Då är det klart att svenskarna vill försöka sig på att komma in i Norge och Danmark. Skall vi i Danmark och Norge ta konsekvenserna av fullständig naiv, felslagen och verklighetsfrämmande svensk politik, avslutar Storhaug.

K:http://www.sdkuriren.se/nyheter.php?action=fullnews&id=2088
Ursp. Källa: http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=2&linkid=24292

nim
2006-10-06, 21:58
Majoriteten uppför sig lika "snällt" som någon annan. Faktiskt.

Överhuvudtaget kan det vara på sin plats att påpeka att det faktum att invandrare är överrepresenterade bland personer som begår brott X (vi antar nu att så är fallet) inte är detsamma som att majoriteten av alla invandrare begår brott. De flesta gör faktiskt inte det.

Majoriteten av alla svenskar begår brott, svensk som invandrare.

nim
2006-10-06, 21:59
Men lyssna på mig nim, du trodde att jag sa: Den enda anledningen till att ha gränser är för att kunna ha tullverksamhet och stoppa t ex narkotika. Det var inte det jag sa, det är felaktigt att tolka det så. Ditt ifrågasättande var trasig logik forumlerad kring detta felaktiga antagande.

Nej jag trodde inte att du sa nånting, jag tror att du skrev något. Du skrev tex. vilket betyder att det finns fler anledningar men du skrev bara ett exempel.

Anonym112
2006-10-06, 23:45
"Jag tycker det är tragiskt att det finns rötägg som inte har hyfs nog att vara tacksamma för det samhället försöket ge dem.

När den svenska staten agerat humant och tagit emot dem som kommit hit i hopp om att unfly en säker död, tortyr eller andra hemskheter finns det ändå människor som inte kan uppskatta det stöd de fått. Vad är meningen?

De som fått amnesi bör alla tydligt visa sin tacksamhet tycker jag."
Tänk om det kunde sett ut sådär istället?

Vad är det du försöker säga med att ändra om alla ord sådär? Samma mening. *slap*

Anonym112
2006-10-06, 23:46
1. kriminalitet.

2. se 1. Invandrarna visar noll respekt, vandaliserar och förstör. Iallafall dom jag möter på utekvällar och i stan.

3. Därför, många kommer hit för att få det bättre, om inte så är fallet så får ni komma hit för att skydda er från krig/we. Därför er det er skyldighet.

Precis. :thumbup:

Tolkia
2006-10-07, 01:04
Majoriteten av alla svenskar begår brott, svensk som invandrare.
Nå, men då har vi ju verkligen inget problem. Alla lika.

laham
2006-10-07, 03:02
1. kriminalitet.

Invandrare som visar noll respekt representerar dem alla invandrare?

Men nu när du talar om respekt Nithian så undrar jag vart är er respekt
till oss invandrare då? Dagligen diskrimineras invandrare när dem söker jobb,bostad eller försöker ta sig in i nån krog bara för att dem har utländsk härkomst,hur tror du en sån invandrare känner sig? Ökar hans respekt eller sjunker den tror du?

Ja visst,folk som kommer till sverige för att få ett bättre liv borde va tacksamma men att dem skulle vara extra snälla haha du skämtar? Finns svenskar som flyttat till saudiarabien för att få ett bättre liv.Dem betalar ingen skatt där finns varken ränta eller moms,får sina hyror betalda av företagen och inte fan behöver dem vara extra snälla för det. ;)

trasan
2006-10-07, 03:15
Alltså det är väl förf*n självklart att om man kommer till Sverige från ett krigsdrabbat land att man visar EXTRA respekt, tacksamhet och kärlek till det nya landet?

Jag vet att det till j*vligt stor del är den svenska statens fel. De skickar alla ickesvenskar till ghetton som Rosengård och Rinkeby. Inte undra på att de har svårt att anpassa sig till Sverige. Inte undra på att Pelle 55 hellre anställer en svensk från söder än Ahmed från Fittja.

Vad fan tänker svenska staten när dom tar och bara öser in invandrare i Sverige? Det är väl 10 gånger bättre att försöka förbättre livskvalitén för dom som redan bor i landet?

Och denna tabu att inte prata om invadring för rädslan att kallas rasist... Det kommer absolut att slå tillbaka på Sverige. Folk går nu istället och bär på hat och pratar tyst om sina tankar och åsikter. Vid nästa val när alla ickemyndiga tonåringar blir röstberättigade kan jag nästan lova att SD sitter _säkert_ i riksdagen.

laham
2006-10-07, 03:37
Jag vet att det till j*vligt stor del är den svenska statens fel. De skickar alla ickesvenskar till ghetton som Rosengård och Rinkeby. Inte undra på att de har svårt att anpassa sig till Sverige. Inte undra på att Pelle 55 hellre anställer en svensk från söder än Ahmed från Fittja.
Det är det största misstaget dem gör.

LarsK
2006-10-07, 06:46
Så alfahannen WheyProtein vill, som LarsK, utvisa brottslingar men sitter själv hemma och snyltar på föräldrarna. Du är en stark och bra förebild för alla riktiga svenskar, precis som alfabröder nim, paddanboy, LarsK och WheyProtein.
Du är den mest patetiska människan på forumet. Vem har sagt att jag sitter hemma och snyltar på mina föräldrar? Jag har bott utomlands de senaste 9 åren. Och där får man inga bidrag, det gäller att jobba och tjäna sina egna pengar.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, du har Napoleon komplex. Jag vet inte varför du har Napoleon komplex, men du måste hävda dig jämt och ständigt. Är det inte att du klagar på stavningen, så kallar du någon en idiot. Hela jävla tiden!!

Du påminner mig om en från Helsingborg, kallades Berg-Fille i skolan. Är det du som är Berg-Fille? Ta byssen!!

LarsK
2006-10-07, 06:56

Fel fel fel, de får välja var de ska bo, och har fått göra det ganska länge.

SWETiger
2006-10-07, 09:44
Vad är det du försöker säga med att ändra om alla ord sådär? Samma mening. *slap*
Du generaliserar grovt och får det att låta som att alla invandrare är ett problem, är det inte det du menar tycker jag att du bör skriva det på ett sätt så du undviker att kritisera någon som inte förtjänar det. Min "översättning" var bara ett av många möjliga exempel på hur du kunde formulerat dig för att få fram din mening utan någon onödig generalisering.

Om jag säger att folk som tittar på fotboll är "en cancersvulst på samhällskroppen", då det finns folk som går på fotbollsmatcher för att söka bråk, är det en dum generalisering. De flesta som tittar på fotboll har nämligen inget som helst med dessa bråk att göra.

jwzrd
2006-10-07, 09:47
Du är den mest patetiska människan på forumet. Vem har sagt att jag sitter hemma och snyltar på mina föräldrar? Jag har bott utomlands de senaste 9 åren. Och där får man inga bidrag, det gäller att jobba och tjäna sina egna pengar.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, du har Napoleon komplex. Jag vet inte varför du har Napoleon komplex, men du måste hävda dig jämt och ständigt. Är det inte att du klagar på stavningen, så kallar du någon en idiot. Hela jävla tiden!!

Du påminner mig om en från Helsingborg, kallades Berg-Fille i skolan. Är det du som är Berg-Fille? Ta byssen!!

Nej jag är inte Berg-Fille. Jag är inte rasist för att jag är rädd för alla svarta män heller :)

Baan
2006-10-07, 10:05

Fel fel fel, de får välja var de ska bo, och har fått göra det ganska länge.

Skillnaden mellan att få välja att bo i några ghettos, samt ha fritt val att välja efter ens egen ekonomi, som möjliggör boende enbart i dessa ghettos, borde väl vara ganska marginell va?

Sofia4_4
2006-10-07, 10:20
Alltså man måste generalisera när man försöker prata om en vis folkgrupp och då menar man aldrig att alla i gruppen är likadana. Annars blir det svårt att prata om en vis problem överhuvudtaget och man slutar med att säga att problemmet inte finns. Nu är det så att invandrargruppen omfattar inte bara invandrare från muslimska länder utan också invandrare från Frankrike, Italien, Spanien osv.. Jag tror att den diskutionen här handlar mest om muslimska invandrare?! Jag kanske har fel.

I alla fördomar som folk skapar finns en del sanning. Jag kommer från ett turist ort och där har svenskar rykten att de inte tål alkohol, att alla svenskar är alkoholiserade. Man säger inte samma sak om engelskmännen trots att de också super rätt mycket. Sen finns det svenskar som inte super alls. Men som helhet har man sett en större majoritet av svenskar göra det på semesterorten, vilket också har gett även de svenskar som inte super ett stämpel de tvingas motbevisa och komma med utalanden: "Men jag är inte sån".

Det är samma för invandrare av respektive land. Att säga att alla muslimer är våldtäktsmän är att ta i, men det är uppenbart att män har en syn på kvinnor i många av de muslimska länder som är nedvärderande och oacceptabelt. Känner man en muslimsk man som inte har den synen på kvinnan säger man att han har ett "modernt, västerländskt" syn på kvinnan, vilket beskiver att han är annorlunda än sin grupp. Tyvärr måste en stor del av samma grupp som inte alls delar samma åsikter eller livsåskådning bära skulden för sina landsmäns brott.
Jag har umgåts med invandrare väldigt mycket och det jag kan säga att de flesta inte vill bo i invandrartäta områden bland sina egna.

Jag är själv invandrare och trots att jag har varken nåt att göra med både religion eller grupptillhörighet, packas jag ibland in i "invandrar" bunten och bedöms utifrån vilka brott andra invandrare har gjort. Jag tycker att många invandrare skulle rösta på ett straff som utvisning för de personer som kommer till Sverige och begår brott.
Jag tycker själv att man får visa mer respekt för ett land som har gett en möjlighet att börja om på nytt. Visst har alla lika värde men alla är inte lika. Det finns faktiskt kulturer och åsikter där ute som är inte acceptabla.

Baan
2006-10-07, 10:27
Det är samma för invandrare av respektive land. Att säga att alla muslimer är våldtäktsmän är att ta i, men det är uppenbart att män har en syn på kvinnor i många av de muslimska länder som är nedvärderande och oacceptabelt. Känner man en muslimsk man som inte har den synen på kvinnan säger man att han har ett "modernt, västerländskt" syn på kvinnan, vilket beskiver att han är annorlunda än sin grupp. Tyvärr måste en stor del av samma grupp som inte alls delar samma åsikter eller livsåskådning bära skulden för sina landsmäns brott.
Jag har umgåts med invandrare väldigt mycket och det jag kan säga att de flesta inte vill bo i invandrartäta områden bland sina egna.

Varför är det så svårt att förstå att kass kvinnosyn och våldtäkt INTE ÄR SAMMA SAK?

Baha
2006-10-07, 10:29
Skillnaden mellan att få välja att bo i några ghettos, samt ha fritt val att välja efter ens egen ekonomi, som möjliggör boende enbart i dessa ghettos, borde väl vara ganska marginell va?

dyrare bo i ghetto i malmö än bo i finare område i Ludvika tex

Sofia4_4
2006-10-07, 10:35
Varför är det så svårt att förstå att kass kvinnosyn och våldtäkt INTE ÄR SAMMA SAK?

det har jag inte påstått heller

Baan
2006-10-07, 10:38
det har jag inte påstått heller

vad är din poäng då, sist jag kollade så är inet en kass kvinnosyn olagligt alls på något sätt? moraliskt förkastligt, visst, men inte olagligt.

Sofia4_4
2006-10-07, 10:41
vad är din poäng då, sist jag kollade så är inet en kass kvinnosyn olagligt alls på något sätt? moraliskt förkastligt, visst, men inte olagligt.

de som våldtar har ett kasst kvinnosyn, alltid.
Däremot, de som har kasst kvinnosyn våldtar inte nödvändigtvis. Men genom att förändra kvinnosynen kan man förhindra en del av våldtäkterna.

Baan
2006-10-07, 10:43
de som våldtar har ett kasst kvinnosyn, alltid.
Däremot, de som har kasst kvinnosyn våldtar inte nödvändigtvis. Men genom att förändra kvinnosynen kan man förhindra en del av våldtäkterna.

Var får du det påståendet ifrån då att man måste ha en uttalad kass kvinnosyn för att våldta? Hagamannen var väl en vanlig familjefar som med lite (eller mycket alkohol) gjorde en del idiotgrejer. Hur vet vi att han hade en uttalad förkastlig kvinnosyn?

SWETiger
2006-10-07, 10:49
Alltså man måste generalisera när man försöker prata om en vis folkgrupp och då menar man aldrig att alla i gruppen är likadana. Annars blir det svårt att prata om en vis problem överhuvudtaget och man slutar med att säga att problemmet inte finns. Nu är det så att invandrargruppen omfattar inte bara invandrare från muslimska länder utan också invandrare från Frankrike, Italien, Spanien osv.. Jag tror att den diskutionen här handlar mest om muslimska invandrare?! Jag kanske har fel.

I alla fördomar som folk skapar finns en del sanning. Jag kommer från ett turist ort och där har svenskar rykten att de inte tål alkohol, att alla svenskar är alkoholiserade. Man säger inte samma sak om engelskmännen trots att de också super rätt mycket. Sen finns det svenskar som inte super alls. Men som helhet har man sett en större majoritet av svenskar göra det på semesterorten, vilket också har gett även de svenskar som inte super ett stämpel de tvingas motbevisa och komma med utalanden: "Men jag är inte sån".

Jag är själv invandrare och trots att jag har varken nåt att göra med både religion eller grupptillhörighet, packas jag ibland in i "invandrar" bunten och bedöms utifrån vilka brott andra invandrare har gjort. Jag tycker att många invandrare skulle rösta på ett straff som utvisning för de personer som kommer till Sverige och begår brott.
Jag tycker själv att man får visa mer respekt för ett land som har gett en möjlighet att börja om på nytt. Visst har alla lika värde men alla är inte lika. Det finns faktiskt kulturer och åsikter där ute som är inte acceptabla.
Visst är det okej att generalisera men att använda ett begrepp som omfattar en större del som inte har något med saken att göra är direkt kontraproduktivt och leder lätt till missuppfattningar och mer långtgående fördomar. Invandrare som grupp som begår överlag inte våldtäkt eller några andra brott för den delen, arbetslösa är överlag inte bidragsfuskare. Är det så svårt att lägga til en specification?

Istället för att säga att "Invandrarna visar noll respekt, vandaliserar och förstör" kan man säga vad man faktiskt menar "Det finns många invandrare som visar noll respekt, vandaliserar och förstör under mina utekvällar på stan". Om jag frågar såhär, hur många vandaliserande kvinnor och äldre män har du stött på? Lägger du märke till dem som inte stör din utekväll? Att män är överrepresenterade i brottsstatistiken betyder inte att det inte skulle vara missvisande säga att män som grupp är kriminella.

paddanboy
2006-10-07, 10:54

Ja de är väl närmare varandra än god/sund kvinnosyn....

adis
2006-10-07, 10:58
Lägg istället upp på något brott som en svensk har gjort så kan vi kirtisera svenskara osv :)

adis
2006-10-07, 11:02
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3127_normal.html

Vad tycker vi om svenskarna som begår sånna här brott?...
Det är ju helt sanslöst, ibland funderar jag över att man ska köra ut svenskarna som gör såhär..... zöööör..... get the point?..

Baha
2006-10-07, 11:53
kasta ut oss jävla svenskar,jävla pack är vad vi är.

Niclaaas
2006-10-07, 11:54
kasta ut alla. då kommer ingen göra något dumt i Sverige.

jwzrd
2006-10-07, 12:48
kasta ut alla. då kommer ingen göra något dumt i Sverige.

Hahahaha :)

paddanboy
2006-10-07, 12:52
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3127_normal.html

Vad tycker vi om svenskarna som begår sånna här brott?...
Det är ju helt sanslöst, ibland funderar jag över att man ska köra ut svenskarna som gör såhär..... zöööör..... get the point?..

Hagamannen är ju psykisk sjuk och unik. Tillståndet för de personer som åtalats för gruppvåldtäkter är ju helt normalt... och det är importerat.

SWETiger
2006-10-07, 13:06
Hagamannen är ju psykisk sjuk och unik. Tillståndet för de personer som åtalats för gruppvåldtäkter är ju helt normalt... och det är importerat.
Bland det dummaste jag hört, du kan gärna berätta i vilket land gruppvåldtäkter är ett normalt och accepterat beteende. Att bortförklara en svensk som begår brott som enbart beroende på psykisk sjukdom är oerhört naivt, och att samtidigt säga att det är helt vanliga människor som på grund av sin utländska bakgrund begår våldtäkter är helt enkelt skitsnack.

Sofia4_4
2006-10-07, 13:11
Var får du det påståendet ifrån då att man måste ha en uttalad kass kvinnosyn för att våldta? Hagamannen var väl en vanlig familjefar som med lite (eller mycket alkohol) gjorde en del idiotgrejer. Hur vet vi att han hade en uttalad förkastlig kvinnosyn?

Att han var en bra familjfar säger ingenting om vilket syn på kvinnor han hade. Bland annat som jag har läst om fallet var just att han var arg på kvinnor att han inte hade fått den uppmärksamheten han tyckte han förtjänade i sina tidigare år. Och det är inte en bra kvinno-, eller människosyn överhuvudtaget enligt mig. Bara det räcker.

jwzrd
2006-10-07, 13:12

Då hade han inte dömts till ett vanligt fängelsestraff. Klart killen är rubbad i skallen, men det är blattar som våldtar också!

paddanboy
2006-10-07, 14:54
Bland det dummaste jag hört, du kan gärna berätta i vilket land gruppvåldtäkter är ett normalt och accepterat beteende. Att bortförklara en svensk som begår brott som enbart beroende på psykisk sjukdom är oerhört naivt, och att samtidigt säga att det är helt vanliga människor som på grund av sin utländska bakgrund begår våldtäkter är helt enkelt skitsnack.

Jo men det är ju sant. De motalakurderna var ju helt psykiskt friska. De fick ju till och med belöning av staten (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=433783) för sina hobbys.

Trodde man var tvungen att vara en förening för att få verksamhetsstöd från staten. Förövrigt var förövarna friska i Rissne-gruppvåldtäkten också.

Baan
2006-10-07, 14:57
Att han var en bra familjfar säger ingenting om vilket syn på kvinnor han hade. Bland annat som jag har läst om fallet var just att han var arg på kvinnor att han inte hade fått den uppmärksamheten han tyckte han förtjänade i sina tidigare år. Och det är inte en bra kvinno-, eller människosyn överhuvudtaget enligt mig. Bara det räcker.

Ja, det är väl glasklart att allt inte stod rätt till, men varför skulle andra ha haft uppfattningen om att hans värderingar är dåliga när det gäller kvinnor? Han kanske t o m själv trodde han hade rätt normala värderingar, fast allt kanske inte stod rätt till innerst inne. Jag kan ju bara spekulera, men man kan likväl påpeka att det finnns en skllnad på värderingar andra uppfattar hos en och värderingar man faktiskt har. Man kanske inte ens vet vad man har för egentliga värderingar om vi säger så, om man nu inte funderar på det och är ärlig mto sig själv.

Tolkia
2006-10-07, 17:04
Hagamannen var väl en vanlig familjefar som med lite (eller mycket alkohol) gjorde en del idiotgrejer. Hur vet vi att han hade en uttalad förkastlig kvinnosyn?
Ja, det är väl glasklart att allt inte stod rätt till, men varför skulle andra ha haft uppfattningen om att hans värderingar är dåliga när det gäller kvinnor? Han kanske t o m själv trodde han hade rätt normala värderingar, fast allt kanske inte stod rätt till innerst inne. Jag kan ju bara spekulera, men man kan likväl påpeka att det finnns en skillnad på värderingar andra uppfattar hos en och värderingar man faktiskt har. Man kanske inte ens vet vad man har för egentliga värderingar om vi säger så, om man nu inte funderar på det och är ärlig mot sig själv.
Det jag försöker säga är att Nicklas förmodligen inte får med sig 6 polare för att våldta en kvinna medans Ahmed i Tumba beviserligen får det.
Som kvinna och boende i Umeå, även under Niklas Lindgrens "mest aktiva" år börjar jag irritera mig lite på hur han, för att stärka någons argumentation, upprepat snarast ursäktas. Detta är något off topic, men eftersom våldtäkter ändå är uppe i tråden så gott som hela tiden ändå inte SÅ off topic.

1. Niklas Lindgren är enligt rättspsykiatrisk bedömning INTE psykiskt sjuk. Han har förviss gjort saker om vilka de flesta invånare använder uttryck som "det är ju helt sjukt" men det är inte detsamma som att han skulle lida av psykiatrisk sjukdom. Att han två gånger dömts till fängelse understryker detta.

2. Niklas Lindgren är inget unikum. Medan han "hade semester" begicks ett tämligen stort antal våldtäkter i Umeå som anmäldes; hur många som begicks och inte anmäldes (man får anta att det var några stycken det också) vet vi inte. Detta alltså i Umeå, som ändå inte är Sveriges största stad. I övriga Sverige begicks under samma tid också ett antal våldtäkter, många säkerligen minst sagt osmakliga.

3. Hur vet vi hur det stod till med Niklas Lindgrens kvinnosyn? Ja, vad man anser om kvinnosynen hos den man som uppenbarligen tycker att det är OK att våldta kvinnor säger, anser jag, mest om kvinnosynen hos den som gör bedömningen. Jag har svårt att se hur man kan ha annat än en kass kvinnosyn om man tycker att våldtäkt är något man får begå när man känner för det? Huruvida Niklas Lindgren själv anser att han har en "bra" kvinnosyn eller ej uppfattar jag som irrelevant; frågar vi vilken människosyn Hitler upplevde att han hade? Nej, vi bedömer den som tämligen "kass" utifrån vad hans handlingar visar.

paddanboy
2006-10-07, 17:24
Som kvinna och boende i Umeå, även under Niklas Lindgrens "mest aktiva" år börjar jag irritera mig lite på hur han, för att stärka någons argumentation, upprepat snarast ursäktas. Detta är något off topic, men eftersom våldtäkter ändå är uppe i tråden så gott som hela tiden ändå inte SÅ off topic.

1. Niklas Lindgren är enligt rättspsykiatrisk bedömning INTE psykiskt sjuk. Han har förviss gjort saker om vilka de flesta invånare använder uttryck som "det är ju helt sjukt" men det är inte detsamma som att han skulle lida av psykiatrisk sjukdom. Att han två gånger dömts till fängelse understryker detta.

2. Niklas Lindgren är inget unikum. Medan han "hade semester" begicks ett tämligen stort antal våldtäkter i Umeå som anmäldes; hur många som begicks och inte anmäldes (man får anta att det var några stycken det också) vet vi inte. Detta alltså i Umeå, som ändå inte är Sveriges största stad. I övriga Sverige begicks under samma tid också ett antal våldtäkter, många säkerligen minst sagt osmakliga.

3. Hur vet vi hur det stod till med Niklas Lindgrens kvinnosyn? Ja, vad man anser om kvinnosynen hos den man som uppenbarligen tycker att det är OK att våldta kvinnor säger, anser jag, mest om kvinnosynen hos den som gör bedömningen. Jag har svårt att se hur man kan ha annat än en kass kvinnosyn om man tycker att våldtäkt är något man får begå när man känner för det? Huruvida Niklas Lindgren själv anser att han har en "bra" kvinnosyn eller ej uppfattar jag som irrelevant; frågar vi vilken människosyn Hitler upplevde att han hade? Nej, vi bedömer den som tämligen "kass" utifrån vad hans handlingar visar.

Jadu Tolkia, du får väll tycka Hagamannen är frisk om du vill, jag gör då detta inte. Det daltas visserligen lite med psykisk sjuka, galgen vore bästa medicinen i många fall.

...Men...

Isådana fall sitter ni här och ursäktar invandrarnas överrepresentation i brott på samma sätt. Jag ursäktar mig dock inte för Hagamannen, honom får de göra vad fan de vill med...

FreCKo
2006-10-07, 17:49
summa av den här disskusionen: Alla män är potentiella våldtäksmän *screwy*

Sofia4_4
2006-10-07, 17:52
Ja, det är väl glasklart att allt inte stod rätt till, men varför skulle andra ha haft uppfattningen om att hans värderingar är dåliga när det gäller kvinnor? Han kanske t o m själv trodde han hade rätt normala värderingar, fast allt kanske inte stod rätt till innerst inne. Jag kan ju bara spekulera, men man kan likväl påpeka att det finnns en skllnad på värderingar andra uppfattar hos en och värderingar man faktiskt har. Man kanske inte ens vet vad man har för egentliga värderingar om vi säger så, om man nu inte funderar på det och är ärlig mto sig själv.

Det finns inte en man eller kvinna som tycker själva att de har en kass kvinnosyn. Har man en viss uppfattning om nåt så tycker man att det är den rätta, annars skulle man ändra det. Hagamannen tyckte väl säkert att han hade rätt kvinnosyn - att de är till för att tillfredställa mannen och lyda.
Det finns inte många gråa nyanser om vad som är rätt eller fel kvinnosyn. Allt tyckande och tänkande där man berövar ens frihet och tvingar en att uppföra sig på ett visst sätt, förtrycker en psykiskt eller fysiskt är inte ok.

Yankeee
2006-10-07, 17:53
Jadu Tolkia, du får väll tycka Hagamannen är frisk om du vill, jag gör då detta inte. Det daltas visserligen lite med psykisk sjuka, galgen vore bästa medicinen i många fall.

Men snyggve. Vad vet du liksom? Iof inte första gången som en snoris på ett forum tror att han vet bättre än den samlade expertisen.

jwzrd
2006-10-07, 17:55

...Men...

Isådana fall sitter ni här och ursäktar invandrarnas överrepresentation i brott på samma sätt. Jag ursäktar mig dock inte för Hagamannen, honom får de göra vad fan de vill med...

Jo du ursäktar Hagamannen och svenska våldtäktsmän när du säger det du gör. Du vill skylla på att han är mentalt sjuk och att det är det enda som gör att en Riktig Svensk(tm) våldtar.

Tolkia
2006-10-07, 17:55
Jag tror uppriktigt sagt att varken du eller jag sitter inne med kunskap nog att avgöra om Niklas Lindgren eller någon annan brottsling är psykiskt sjuk eller frisk, i synnerhet inte utan att ha träffat personen i fråga. Själv litar jag mer på erfarna psykiatrikers bedömning av den saken. Jag undrar också vem det egentligen är som tillgriper psykisk sjukdom som just ursäkt och förklaring för ett beteende som man upplever som så främmande att man inte kan förstå det nu? Måste man vara psykiskt sjuk för att begå en vidrig handling? Det är klart att det är en enkel lösning att se det så, men jag tror inte att det är så enkelt, och här verkar jag ha sakkunskapen på min sida.

Sedan undrar jag på vad sätt jag ursäktar brott begångna av invandrare genom att påpeka att Niklas Lindgren faktiskt inte på något sätt är "bättre" än en våldtäktsman från Finland eller Turkiet; personligen anser jag samtliga våldtäktsmän vara hyfsat vidriga och fullt förtjänta av inlåsning. Menar du på allvar att det skulle vara mindre hemskt att bli våldtagen av en svensk än av en "invandrare" (jag tror inte att du är så blåögd att du förnekar att det begås en hel del våldtäkter av svenska vikingar)? Jag har uppriktigt sagt svårt att tro att det skulle vara det.

Tolkia
2006-10-07, 17:57
summa av den här disskusionen: Alla män är potentiella våldtäksmän *screwy*
Den summeringen får stå för dig.

Men de förekommer garanterat inom alla nationaliteter.

Tricklev
2006-10-07, 17:59

...Men...

Inser du inte vad du säger? Du står ju och kissar på dina egna fötter, du säger ju rakt ut att Svenskar som våldtar är psykiskt sjuka, medans invandrare som gör det är helt sinnesfriska och antagligen har blivit uppmuntrade till det.

Inser du inte hur mycket skit du kastar ur dig?

jwzrd
2006-10-07, 18:01
Inser du inte vad du säger? Du står ju och kissar på dina egna fötter, du säger ju rakt ut att Svenskar som våldtar är psykiskt sjuka, medans invandrare som gör det är helt sinnesfriska och antagligen har blivit uppmuntrade till det.

Var snäll mot paddanboi, han rår inte för sin otur :/

Baan
2006-10-07, 19:34
Det finns inte en man eller kvinna som tycker själva att de har en kass kvinnosyn. Har man en viss uppfattning om nåt så tycker man att det är den rätta, annars skulle man ändra det. Hagamannen tyckte väl säkert att han hade rätt kvinnosyn - att de är till för att tillfredställa mannen och lyda.
Det finns inte många gråa nyanser om vad som är rätt eller fel kvinnosyn. Allt tyckande och tänkande där man berövar ens frihet och tvingar en att uppföra sig på ett visst sätt, förtrycker en psykiskt eller fysiskt är inte ok.

Vi måste definera kass som något annat än bara något luddigt personligt omdömme som ingen kan definera, så är ju inte fallet. Med det i åtanke så, om man inte tänker på vissa värderingar man har, och det gör förmodligen inte dom flesta, så är man förmodligen itne särskilt medveten om dom. Det finns övningar man kan göra för att se vad man verkligen tycker/tänker, och för dom flesta som inte har det som hobby att rannsaka sig själv kan det nog vara ganska överaskande.

Men om vi bortser från denna utsvävning som jag är egentligen är skyldg till :em: så undrar jag hur vi kopplar taskig kvinnosyn till våldtäktsbenägenhet? Det är väl ganska självklart att om man våldför sig på andra så har men i grunden en kass människosyn. Men vad är det för praktisk användning av denna kunskap?

Kanske borde frågat dig hur det var relevant direkt istället för att börja flumma om värderingar, my bad ;)

Baan
2006-10-07, 19:36
Hur vet vi hur det stod till med Niklas Lindgrens kvinnosyn? Ja, vad man anser om kvinnosynen hos den man som uppenbarligen tycker att det är OK att våldta kvinnor säger, anser jag, mest om kvinnosynen hos den som gör bedömningen. Jag har svårt att se hur man kan ha annat än en kass kvinnosyn om man tycker att våldtäkt är något man får begå när man känner för det? Huruvida Niklas Lindgren själv anser att han har en "bra" kvinnosyn eller ej uppfattar jag som irrelevant; frågar vi vilken människosyn Hitler upplevde att han hade? Nej, vi bedömer den som tämligen "kass" utifrån vad hans handlingar visar.

Om det menat till mig så debatterar jag inte ifall det är hälsosam kvinnosyn att anse att våldtäkt oavsett kön är bra, det anser jag inte. Jag menar helt enkelt att den egentliga kvinnosynen inte behöver synas för andra, så att det skulle vara någon praktisk nytta för att filtrera våldtäktsmännen :) Hade väl varit smidigt men det går nog inte. Vidare tror jag man behöer rannsaka sig själv ordentligt för att verkligen veta hur ens kvinnosyn är.

Sofia4_4
2006-10-07, 20:04
Vi måste definera kass som något annat än bara något luddigt personligt omdömme som ingen kan definera, så är ju inte fallet. Med det i åtanke så, om man inte tänker på vissa värderingar man har, och det gör förmodligen inte dom flesta, så är man förmodligen itne särskilt medveten om dom. Det finns övningar man kan göra för att se vad man verkligen tycker/tänker, och för dom flesta som inte har det som hobby att rannsaka sig själv kan det nog vara ganska överaskande.

Men om vi bortser från denna utsvävning som jag är egentligen är skyldg till :em: så undrar jag hur vi kopplar taskig kvinnosyn till våldtäktsbenägenhet? Det är väl ganska självklart att om man våldför sig på andra så har men i grunden en kass människosyn. Men vad är det för praktisk användning av denna kunskap?

Kanske borde frågat dig hur det var relevant direkt istället för att börja flumma om värderingar, my bad ;)

Kvinnosynen påverkar beteendet mot kvinnor. I många fall ursäktar man en dåligt kvinnosyn med att det är kulturell betingat. Kultur, etniskt tillhörighet är ingen ursäkt till att bevara kasst kvinnosyn, då borde man försöka förändra detta.

paddanboy
2006-10-07, 20:19
Men snyggve. Vad vet du liksom? Iof inte första gången som en snoris på ett forum tror att han vet bättre än den samlade expertisen.

Hellre en snoris än en loser med 20 tusen posts.

Jo du ursäktar Hagamannen och svenska våldtäktsmän när du säger det du gör. Du vill skylla på att han är mentalt sjuk och att det är det enda som gör att en Riktig Svensk(tm) våldtar.

Aldrig, det finns ju fullt friska svenskar som våldtar i samma utsträckning. Jag gillar dock inte diskutera sådana här småskaliga saker, det är mer intressant och vettigt att titta på större perspektiv.

Men i fallet Hagamannen så har det helt plötsligt skapats någon slags industri för att exponera "den typiske svenske våldtäktsmannen". Det kanske inte är så konstigt eftersom man sedan länge "väntat" på denna figur för att bruka som exempel i alla möjliga sammanhang. "Se där, svenskar våldtar också", "se på hagamannen då?"... ja precis som ni här på kolozzeum är glada över att funnit betet på kroken.

Jag tror uppriktigt sagt att varken du eller jag sitter inne med kunskap nog att avgöra om Niklas Lindgren eller någon annan brottsling är psykiskt sjuk eller frisk, i synnerhet inte utan att ha träffat personen i fråga. Själv litar jag mer på erfarna psykiatrikers bedömning av den saken. Jag undrar också vem det egentligen är som tillgriper psykisk sjukdom som just ursäkt och förklaring för ett beteende som man upplever som så främmande att man inte kan förstå det nu? Måste man vara psykiskt sjuk för att begå en vidrig handling? Det är klart att det är en enkel lösning att se det så, men jag tror inte att det är så enkelt, och här verkar jag ha sakkunskapen på min sida.

Sedan undrar jag på vad sätt jag ursäktar brott begångna av invandrare genom att påpeka att Niklas Lindgren faktiskt inte på något sätt är "bättre" än en våldtäktsman från Finland eller Turkiet; personligen anser jag samtliga våldtäktsmän vara hyfsat vidriga och fullt förtjänta av inlåsning. Menar du på allvar att det skulle vara mindre hemskt att bli våldtagen av en svensk än av en "invandrare" (jag tror inte att du är så blåögd att du förnekar att det begås en hel del våldtäkter av svenska vikingar)? Jag har uppriktigt sagt svårt att tro att det skulle vara det.

Nej då, jag har inte den kunskapen som krävs för att ställa diagnoser på Hagamannens psykiska hälsa. Men sedan ställer jag ju mig kritisk till dessa kvasivetenskaper som visat sina brister i historien otaliga gånger.

Däremot har jag ju rätten att påstå att hissen inte går ända upp för hagamannen samtidigt som jag kan ha åsikter om hans straff.

paddanboy
2006-10-07, 20:20

Inser du vad du läser?

paddanboy
2006-10-07, 20:24
(haha vart fick jag betet på kroken ifrån?)

Baan
2006-10-07, 23:45
Kvinnosynen påverkar beteendet mot kvinnor. I många fall ursäktar man en dåligt kvinnosyn med att det är kulturell betingat. Kultur, etniskt tillhörighet är ingen ursäkt till att bevara kasst kvinnosyn, då borde man försöka förändra detta.

Ok, men vad kasst kvinnosyn direkt med våldtäkt att göra och hur är det relevant menar jag? Vad ska vi få ut av att förstå att våldtäktsmän har en taskig kvinnosyn (och som sagt innan, människosyn)?

Tricklev
2006-10-07, 23:53
Inser du vad du läser?

Du kan ju inte vara på riktigt, Paddanboy; Oavsett hur mycket bajs du kastar så kommer du inte få leka med dom andra. Du sitter ju och klämmer ur dig dom dummaste meningarna och kommentarerna jag hört under hela mitt (korta) liv, du drar egna psykologiska slutsatser efter våldtäktmäns psykiska hälsa beroende på aftonbladet. Och det enda du baserar dina hobby-psykologiska uttalanden på är personernas hudfärg och etnicitet?

Du är väll fullt medveten om att vi i västvärlden också har kvinnoförnedrande åsikter och ett förtryckande beteende?

Metal_boy_
2006-10-08, 00:07
Du är väll fullt medveten om att vi i västvärlden också har kvinnoförnedrande åsikter och ett förtryckande beteende?

Sitta och fisa, dricka öl och be frugan om allt framför sportnyheterna.

Yankeee
2006-10-08, 05:40
Hellre en snoris än en loser med 20 tusen posts.

Okey, men du svarar inte på frågan. Vad vet du? Vad har du för utbildning, kunskaper, erfarenheter inom psyokologi, beteendevetenskap and such?

Sofia4_4
2006-10-08, 07:15
Ok, men vad kasst kvinnosyn direkt med våldtäkt att göra och hur är det relevant menar jag? Vad ska vi få ut av att förstå att våldtäktsmän har en taskig kvinnosyn (och som sagt innan, människosyn)?

Men jag sa ju det redan.
Genom att införa strängare regler för vad som inte är ok vilket gäller alla, så visar man vad man står för. Våldtäkter är det mest drastiska som händer som resultat på bl.a ett kasst människosyn. Men kränkning, slagsmål, förolämpningar både i det sociala livet och hemmet borde tas på allvar.

paddanboy
2006-10-08, 09:40
Okey, men du svarar inte på frågan. Vad vet du? Vad har du för utbildning, kunskaper, erfarenheter inom psyokologi, beteendevetenskap and such?

Läser beteendevetenskap, dock första året.
Ursäkta hårt ordval!

Baan
2006-10-08, 09:44
Men jag sa ju det redan.
Genom att införa strängare regler för vad som inte är ok vilket gäller alla, så visar man vad man står för. Våldtäkter är det mest drastiska som händer som resultat på bl.a ett kasst människosyn. Men kränkning, slagsmål, förolämpningar både i det sociala livet och hemmet borde tas på allvar.

Ja, det finns ju lagar för allt det du nämner redan.

paddanboy
2006-10-08, 09:47
Du kan ju inte vara på riktigt, Paddanboy; Oavsett hur mycket bajs du kastar så kommer du inte få leka med dom andra. Du sitter ju och klämmer ur dig dom dummaste meningarna och kommentarerna jag hört under hela mitt (korta) liv, du drar egna psykologiska slutsatser efter våldtäktmäns psykiska hälsa beroende på aftonbladet. Och det enda du baserar dina hobby-psykologiska uttalanden på är personernas hudfärg och etnicitet?

?

Du vet ju inte vad du snackar om, jag har rätten och påstå att en människa som Hagamannen borde få galgen utan att behöva undersöka honom. Ni får se det som primitivt - men en sådan primitiv människa kanske förtjänar ett primitivt straff.
Så du menar att jag automatiskt menar att vita våldtäktsmän är psykisk sjuka? Nej... men Hagamannen var ingen "vanlig" våldtäktsman. Eller?

Jag har tidigare inte varit inblandad i någon kvinnosynsdebatt i denna tråd så där behöver du inte rota.

Sofia4_4
2006-10-08, 09:49
Ja, det finns ju lagar för allt det du nämner redan.

De lagar verkar inte fungera så bra då.

Baan
2006-10-08, 09:52
De lagar verkar inte fungera så bra då.

Vad är det för kopplingar du gör nu?

Tolkia
2006-10-08, 11:52
Aldrig, det finns ju fullt friska svenskar som våldtar i samma utsträckning. Jag gillar dock inte diskutera sådana här småskaliga saker, det är mer intressant och vettigt att titta på större perspektiv.
Man undrar ju hur invandrarnas brottslighet kan kräva ett större perspektiv än "infödda" svenskars, eller för den delen brottsligheten i Sverige överuvudtaget?
Nej då, jag har inte den kunskapen som krävs för att ställa diagnoser på Hagamannens psykiska hälsa. Men sedan ställer jag ju mig kritisk till dessa kvasivetenskaper som visat sina brister i historien otaliga gånger.
Läser beteendevetenskap, dock första året.
Intressant åsikt om psykiatri med det utbildningsvalet, måste jag säga. Eller också är du en sann världsförbättrare med ambitionen att vara den som äntligen rensar upp i träsket?
Men i fallet Hagamannen så har det helt plötsligt skapats någon slags industri för att exponera "den typiske svenske våldtäktsmannen". Det kanske inte är så konstigt eftersom man sedan länge "väntat" på denna figur för att bruka som exempel i alla möjliga sammanhang. "Se där, svenskar våldtar också", "se på hagamannen då?"... ja precis som ni här på kolozzeum är glada över att funnit betet på kroken.
Den åsikten får sannerligen stå för dig. På vilket sätt skulle Niklas Lindgren vara en "typisk svensk våldtäktsman", annat än genom det att han - surprise! - begått ett antal våldtäkter? Anledningen till att han dras upp i tid och otid i forumdebatter torde vara att han är den som var på tapeten senast, och dessutom en av de relativt få som varit på löet med namn och bild (jämför med Thomas Quick på den tiden det begav sig; skulle dock tro att många här är för unga för att riktigt kunna relatera till det). Jag undrar var du ser den "industrin" (om du undantar kvällstidningarna, som väl snarast är ute efter att skapa tidningsindustri)? På vad sätt är det värre att Niklas Lindgren exponeras än att Ahmed bin Russin gör det? Det påminner lite om hur vissa feminister resonerar kring patriarkatets konspiration, om än med ett annat fokus.

Tolkia
2006-10-08, 11:54
Vad är det för kopplingar du gör nu?
Min gissning: Vi har lagar som beskriver hur män får bete sig mot kvinnor (eller snarare inte), i den bemärkelsen att det inte är tillåtet att slå sin fru, våldta, diskriminera osv., men detta verkar inte ha ändrat vårt beteende så mycket som man kunde ha velat, för det förekommer fortfarande.

Baan
2006-10-08, 11:58
Min gissning: Vi har lagar som beskriver hur män får bete sig mot kvinnor (eller snarare inte), i den bemärkelsen att det inte är tillåtet att slå sin fru, våldta, diskriminera osv., men detta verkar inte ha ändrat vårt beteende så mycket som man kunde ha velat, för det förekommer fortfarande.

Ja, och det har ju även länder som enligt vår rätta västerländska uppfattning har en kass kvinnosyn, kanske t o m hårdare straff än vi har. Jag vill alltså se kopplingen mellan det vi kallar kass kvinnosyn och våldtäkt, det är väl det vi diskuterat? Att våldtakt => kass kvinnosyn är glasklart men <==> gäller absolut inte i det här fallet!

Tolkia
2006-10-08, 12:06
Jag vill alltså se kopplingen mellan det vi kallar kass kvinnosyn och våldtäkt, det är väl det vi diskuterat? Att våldtakt => kass kvinnosyn är glasklart men <==> gäller absolut inte i det här fallet!
Kopplingen är väl ungefär som du beskriver; ingen som har en "icke-kass" kvinnosyn (människosyn) våldtar. I andra riktningen kan man kanske göra kopplingen att risken att en man med kass kvinnosyn skall begå våldtäkt är större än att en man med "icke-kass" dito skall göra det. Rent statisktiskt alltså, det går inte att peka ut Måns Manschauvinist och säga "du är en presumtiv våltäktsman eftersom du har en kass kvinnosyn, så det är bästa tt vi burar in dig innan du hinner göra något dumt". Att kvinnosynen dyker upp i debatten är väl för att det tidigare implicerats att "invandrare" (denna homogena grupp) skulle ha en sämre kvinnosyn än "svenskar" (får mig att tänka på vad Jonas Hassen Khemiri sade i en radiokrönika häromdagen: att det är svårt att göra som de ber en och åka hem till sitt land när man är född och uppvuxen i Stockholm) och därför mer benägna att begå våldtäkter, respektive att invandrare skulle vara mer benägna att begå våldtäkter överhuvudtaget (varpå det faktum att det inte är så helt med den svenska kvinnosynen alla gånger heller drogs upp).

paddanboy
2006-10-08, 12:10
Man undrar ju hur invandrarnas brottslighet kan kräva ett större perspektiv än "infödda" svenskars, eller för den delen brottsligheten i Sverige överuvudtaget?

Invandringen behöver ses från ett större perspektiv och lösas med stora förändringar. Detta skulle leda till stora förändringar i folks åsikter och man får bort större delen av dessa diskussioner om enstaka fall eller tillfällen.

Intressant åsikt om psykiatri med det utbildningsvalet, måste jag säga. Eller också är du en sann världsförbättrare med ambitionen att vara den som äntligen rensar upp i träsket?

Jag läser inte psykologi utan sociologi. Vesäntlig skillnad.

Den åsikten får sannerligen stå för dig. På vilket sätt skulle Niklas Lindgren vara en "typisk svensk våldtäktsman", annat än genom det att han - surprise! - begått ett antal våldtäkter? Anledningen till att han dras upp i tid och otid i forumdebatter torde vara att han är den som var på tapeten senast, och dessutom en av de relativt få som varit på löet med namn och bild (jämför med Thomas Quick på den tiden det begav sig; skulle dock tro att många här är för unga för att riktigt kunna relatera till det). Jag undrar var du ser den "industrin" (om du undantar kvällstidningarna, som väl snarast är ute efter att skapa tidningsindustri)? På vad sätt är det värre att Niklas Lindgren exponeras än att Ahmed bin Russin gör det? Det påminner lite om hur vissa feminister resonerar kring patriarkatets konspiration, om än med ett annat fokus.

Tapeten senast? Är inte cykelmannen det senaste? Men han är väll inte intressant. Han är väll ett offer för samhället som alla andra invandrare som begår brott.
Skulle Knutbyfallet vara en muslimsk smörja istället för kristen, eller hagamannen en svart person skulle det aldrig blivit sådana här rubriker. Helt klart.

Media har sina stereotyper, sina mjölkkossor precis som hela etablissemanget. Men folket har en annan syn.

Baan
2006-10-08, 12:10
Kopplingen är väl ungefär som du beskriver; ingen som har en "icke-kass" kvinnosyn (människosyn) våldtar. I andra riktningen kan man kanske göra kopplingen att risken att en man med kass kvinnosyn skall begå våldtäkt är större än att en man med "icke-kass" dito skall göra det. Rent statisktiskt alltså, det går inte att peka ut Måns Manschauvinist och säga "du är en presumtiv våltäktsman eftersom du har en kass kvinnosyn, så det är bästa tt vi burar in dig innan du hinner göra något dumt". Att kvinnosynen dyker upp i debatten är väl för att det tidigare implicerats att "invandrare" (denna homogena grupp) skulle ha en sämre kvinnosyn än "svenskar" (får mig att tänka på vad Jonas Hassen Khemiri sade i en radiokrönika häromdagen: att det är svårt att göra som de ber en och åka hem till sitt land när man är född och uppvuxen i Stockholm) och därför mer benägna att begå våldtäkter, respektive att invandrare skulle vara mer benägna att begå våldtäkter överhuvudtaget (varpå det faktum att det inte är så helt med den svenska kvinnosynen alla gånger heller drogs upp).

Javisst, men det jag menar med att <==> inte stämmer så betyder det även att om invandrarna har enligt vår västerländska modell en sämre kvinnosyn, så behöver inte det som vi kvalificerar som sämre, t ex att kvinnor ska bära slöja, ha någon som helst koppling till våldtäkter öht. Slutsats, kass kvinnosyn (ganska brett "ämne) enlgit vår standard är inte likställt med våldtätk, så därför är inte den diskussionen intressant.

Sofia4_4
2006-10-08, 12:11
Ja, och det har ju även länder som enligt vår rätta västerländska uppfattning har en kass kvinnosyn, kanske t o m hårdare straff än vi har. Jag vill alltså se kopplingen mellan det vi kallar kass kvinnosyn och våldtäkt, det är väl det vi diskuterat? Att våldtakt => kass kvinnosyn är glasklart men <==> gäller absolut inte i det här fallet!

Jag förstår inte vad du inte förstår.
Våldtäkt nämnde jag som ett extrem exampel på kasst kvinnosyn, men så långt behöver man inte gå för att ofreda någon.
Vad ska man göra med när man vet det?! Inte acceptera det. Utbilda redan på skolan att det är inte ok att bete sig eller tänka så bl.a.

Baan
2006-10-08, 12:13
Jag förstår inte vad du inte förstår.
Våldtäkt nämnde jag som ett extrem exampel på kasst kvinnosyn, men så långt behöver man inte gå för att ofreda någon.
Vad ska man göra med när man vet det?! Inte acceptera det. Utbilda redan på skolan att det är inte ok att bete sig eller tänka så bl.a.

Jag är fortfarande inte med på hur detta är relevant, det finns väl ingen i tråden som förespråkar våldtäkt? Det är ingen som accepterar det heller.

Bolio
2006-10-08, 12:13
Det heter väsentlig och väl, inte vesäntlig och väll, paddanboy.

Sofia4_4
2006-10-08, 12:15
Jag är fortfarande inte med på hur detta är relevant, det finns väl ingen i tråden som förespråkar våldtäkt? Det är ingen som accepterar det heller.

Och jag tror att du låtsas inte förstå. Vi går runt i cirklar.

Tolkia
2006-10-08, 12:18
Tapeten senast? Är inte cykelmannen det senaste? Men han är väll inte intressant. Han är väll ett offer för samhället som alla andra invandrare som begår brott.
Skulle Knutbyfallet vara en muslimsk smörja istället för kristen, eller hagamannen en svart person skulle det aldrig blivit sådana här rubriker. Helt klart.

Media har sina stereotyper, sina mjölkkossor precis som hela etablissemanget. Men folket har en annan syn.
Intressant nog är jag, Baan, Bolio, jwzrd eller vem som helst annars en lika god representant för "folket" som du. Ju.

Tra la la. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori)

Baan
2006-10-08, 12:19
Och jag tror att du låtsas inte förstå. Vi går runt i cirklar.

Min poäng är att du pekar ut självklarheter, att jag startade en diskussion beror på att jag vill få reda på om jag missat något. Har inte märkt av något hittills som är värt att diskutera och där det kan finnas olika åsikter.

paddanboy
2006-10-08, 12:24
Det heter väsentlig och väl, inte vesäntlig och väll, paddanboy.

Jao det stämmer min vän.

Yankeee
2006-10-08, 12:25
Jao det stämmer min vän.

Hur kommer det sig då att du inte värnar om den svenska kulturen?

Bolio
2006-10-08, 12:31
Hur kommer det sig då att du inte värnar om den svenska kulturen?

Bra fråga. Vi är mycket besvikna på paddanboys bristande svenskkunskaper. Vi kan inte tolerera hur mycket som helst. Det vore i all sanning mycket beklagligt, men tyvärr kan vi bli tvungna att repatriera paddanboy till det land han kom ifrån där man inte känner till hur orden väsentlig och väl stavas. I Svea Rike har vi dock sedan århundraden tillbaka känt till dessa ord och deras korrekta stavelser. Förhoppningsvis kan språk- och kulturfrämlingarna där paddanboy kommer ifrån också lära sig svenska en vacker dag. I det skedet är de välkomna tillbaka till Svea Rike. Som det ser ut just nu ställer vi oss dock mycket tveksamma till denne unge språkfrämlings tillhörighet bland oss svenskar.

nim
2006-10-08, 12:37
Bra fråga. Vi är mycket besvikna på paddanboys bristande svenskkunskaper. Vi kan inte tolerera hur mycket som helst. Det vore i all sanning mycket beklagligt, men tyvärr kan vi bli tvungna att repatriera paddanboy till det land han kom ifrån där man inte känner till hur orden väsentlig och väl stavas. I Svea Rike har vi dock sedan århundraden tillbaka känt till dessa ord och deras korrekta stavelser. Förhoppningsvis kan språk- och kulturfrämlingarna där paddanboy kommer ifrån också lära sig svenska en vacker dag. I det skedet är de välkomna tillbaka till Svea Rike. Som det ser ut just nu ställer vi oss dock mycket tveksamma till denne unge språkfrämlings tillhörighet bland oss svenskar.

Så du tror att orden i det svenska språket har stavats på samma sätt i århundraden?

Yankeee
2006-10-08, 12:37
Så du tror att orden i det svenska språket har stavats på samma sätt i århundraden?

Du menar alltså att det är fritt fram att förstöra den svenska kulturen för att man inte behärskar det svenska språket?

Bolio
2006-10-08, 12:39

Nej, hur så?

nim
2006-10-08, 12:40
Du menar alltså att det är fritt fram att förstöra den svenska kulturen för att man inte behärskar det svenska språket?

Att stava fel på internet är inte att förstöra den svenska kulturen.

nim
2006-10-08, 12:41
Nej, hur så?

I Svea Rike har vi dock sedan århundraden tillbaka känt till dessa ord och deras korrekta stavelser.

Yankeee
2006-10-08, 12:41

Självklart är det så. Paddanboi värnar inte om det som är viktigt för oss svenskar.

Yankeee
2006-10-08, 12:42
I Svea Rike har vi dock sedan århundraden tillbaka känt till dessa ord och deras korrekta stavelser.

Var hävdar bolio att orden har stavats likadant hela tiden?

Bolio
2006-10-08, 12:42

Klart det är. Om fler och fler stavar felaktigt såsom paddanboy gör, så kommer vi till slut att befinna oss i en situation där mycket få människor stavar korrekt. Resultatet blir språkets utarmning, och skulden för detta resultat ligger hos paddanboy och hans likar som inte kan stava på svenska.

SWETiger
2006-10-08, 12:43
Språket utvecklas ständigt och syftet är att göra sig förstådd, det finns många fall där en bokstav inte ger någon större betydelseskillnad. Visst är det bra att hålla sig till standarden men det är inget krav annat än i skolan.

nim
2006-10-08, 12:44
Klart det är. Om fler och fler stavar felaktigt såsom paddanboy gör, så kommer vi till slut att befinna oss i en situation där mycket få människor stavar korrekt. Resultatet blir språkets utarmning, och skulden för detta resultat ligger hos paddanboy och hans likar som inte kan stava på svenska.

En fråga:
Talar du lika "fin" svenska som du skriver?

paddanboy
2006-10-08, 12:45

Mja, det är väll ifrån olika stavelser förändringar i språk sker?

Tex afbildning blev avbildning....

Bolio

Precis. Sedan fornsvensk runspråklig tid har vi känt till ordet väl och dess korrekta stavelse. Sedan ungefär mitten av 1500-talet har vi känt till ordet väsentlig och dess korrekta stavelse. Detta betyder att vi har känt till dessa ord och deras korrekta stavelser sedan århundraden tillbaka i Svea Rike. Förhoppningsvis kan även ni kulturfrämlingar lära er orden och deras respektive stavelser, på samma sätt som vi svenskar har gjort i århundraden nu. Vi tror på er.

Yankeee
Språket utvecklas ständigt och syftet är att göra sig förstådd, det finns många fall där en bokstav inte ger någon större betydelseskillnad. Visst är det bra att hålla sig till standarden men det är inget krav annat än i skolan.

Se bolio's inlägg ovan.

Bolio
2006-10-08, 12:46
En fråga:
Talar du lika "fin" svenska som du skriver?

Naturligtvis. Talar du lika "ful" svenska som du skriver?

Bolio
2006-10-08, 12:48

Du har tyvärr fel. Högsvenskan följer ett regelverk, och uselt språk är inte detsamma som god utveckling. Folket i Fittja och Rinkeby "utvecklar" inte svenska språket på något sätt, tvärtom förgriper de sig på vårt fina språk, precis som paddanboy och nim gör.

Bolio
2006-10-08, 12:49
Mja, det är väll ifrån olika stavelser förändringar i språk sker?

Tex afbildning blev avbildning....

Du får gärna skriva om detta inlägg. Jag förstår inte vad du menar med det. Ditt språk är helt enkelt för dåligt för att vara begripligt.

nim
2006-10-08, 12:49
Naturligtvis. Talar du lika "ful" svenska som du skriver?

Så du talar svenska utan "förortsbrytning" menar du?
Det har jag mycket svårt att tro.

Bolio
2006-10-08, 12:52
Så du talar svenska utan "förortsbrytning" menar du?
Det har jag mycket svårt att tro.

Varför har du mycket svårt att tro på det?

Allan
2006-10-08, 12:52
Eftersom vi haft debatten på Kolozzeum ett par gånger förr, men alla vill ta det igen får väl även jag dra mina argument igen. Det blir alltid problem när debattörer ska dra långtgående politiska slutsatser av egna erfarenheter (av typen "spansk sjukvård är skit eftersom JAG inte fick den hjälp jag ville ha, eller alla invandrare är kriminella eftersom tre som såg utländska ut snodde min moppe...).

Det intressanta är om mina personliga erfarenheter är liktydiga med metodiska undersökningar, och det är de ytterligt sällan när det gäller invandring.
Överhuvudtaget handlar debatten mest om hur mycket invandringen skadar oss som redan bor här. Och detta oavsett vad vi har för individuell bakgrund. Det handlar jävligt sällan om hur mycket vi tjänar på invandringen. Vilket Sverige faktiskt gör - kostnaderna för invandringen är mycket lägre än vinsterna man gör.

Sen brukar det handla om hur kriminella invandrare är, och om vad det kan bero på. Nå, det vore intressant om det fanns en platt schablonbild av vad en invandrare är.
Grejen är att invandrare som samlingsbegrepp är totalt ointressant. Det är en lika otydlig bild som begreppet svensk. Den exaktaste definitionen av invandrare man kan komma på är "person född utanför men till Sverige inflyttad."
Därefter skiljer det lika mycket mellan invandrare som mellan Kirunabor och Malmöbor, mellan mig och min granne tre dörrar bort. Om han skulle vara kriminell skulle inte med automatik göra mig kriminell, bara för att vi råkar ha saker gemensamt.

På samma sätt är inte en högskolestuderande bosnier i Göteborg mer brottsbenägen än en heltidsarbetande morsa från Colombia som bor i Västerås.
Därför är det ointressant att förvänta sig att en chilenare i Göteborg skulle ta minsta ansvar för vad kriminella nätverk från Balkan hittar på i Malmö. Vad har han med det att göra?

Vi kan inte heller se att vissa folkgrupper skulle vara mer brottsbenägna än andra. Vissa folkgrupper är det under en period, och de har alla det gemensamt att de är de som kom hit senast. Folkgrupper som bott här längre perioder har också en sjunkande grad av kriminalitet inom respektive folkgrupp.
Frågan väcktes tidigare om vi skulle ha ett tryggare samhälle med färre invandrare. Nej, det finns inget som tyder på det. I små länder - Danmark, Finland, Liechtenstein etc - kan kriminaliteten sjunka om man deporterar de mest kriminella, men det fylls raskt på med andra kriminella. I befolkningsmässigt större länder ser man inte den effekten. Man kan inte ens se en koppling mellan stora befolkningsgrupper och hög kriminalitet - det finns gott om forskning gjord i Frankrike och Tyskland.

Vi ska också ha klart för oss att det inte ens i Sverige är samma grupper som är kriminella som i andra länder - vilket det borde vara om man kunde säga att det är etniciteten som avgör om man blir kriminell eller inte. Dessutom talar vi nästan aldrig om kriminaliteten inom folkgrupperna; att ryssar rånar ryssar, eller att syrianer terroriserar andra syrianer, etc. Den är både omfattande och obehaglig.
Vi kan inte ens se att höjda straffsatser och fler som åker i fängelser ger bestående resultat. I USA stiger kriminaliteten igen efter att ha legat lågt under en period. Och där sitter miljoner på kåken. Inte ens det varnande exemplet funkar.

Jag tycker naturligtvis att de som begår brott ska ha straff, och är de inte svenska medborgare ska de härifrån. Men precis som vanligt är det utanförskap, fattigdom och utsatthet som skapar kriminalitet. Inte var man kommer från.

allan

nim
2006-10-08, 12:55
Varför har du mycket svårt att tro på det?

Jag tror att du bor i förorten och umgås nästan enbart med folk som talar med brytning.

Bolio
2006-10-08, 12:58
Jag tror att du bor i förorten och umgås nästan enbart med folk som talar med brytning.

Då har du fel. Jag bor i en villaförort där det är 90 % svenskar, och umgås inte alls nästan enbart med folk som talar med brytning.

Däremot tror jag att du bryter. Du behärskar ju inte skriftspråket, och så bor du bland massa invandrare i Södertälje.

regus
2006-10-08, 12:59
Jag tycker naturligtvis att de som begår brott ska ha straff, och är de inte svenska medborgare ska de härifrån. Men precis som vanligt är det utanförskap, fattigdom och utsatthet som skapar kriminalitet. Inte var man kommer från.

allan

:bow:

regus
2006-10-08, 12:59
Då har du fel. Jag bor i en villaförort där det är 90 % svenskar, och umgås inte alls nästan enbart med folk som talar med brytning.

Däremot tror jag att du bryter. Du behärskar ju inte skriftspråket, och så bor du bland massa invandrare i Södertälje.

Nim got pwnd by Bolio! *innocent*

Bolio
2006-10-08, 13:00
Hädanefter får vi översätta våra inlägg till syrianska så att även nim kan förstå dem.

Shlomo nim, ejder bo hat? :)

nim
2006-10-08, 13:06

Så du tycker att invandrarna i Södertälje förstör den svenska kulturen då dom påverkar mina språkkunskaper?

nim
2006-10-08, 13:07
Hädanefter får vi översätta våra inlägg till syrianska så att även nim kan förstå dem.

Shlomo nim, ejder bo hat? :)

ecu?

Bolio
2006-10-08, 13:09
Så du tycker att invandrarna i Södertälje förstör den svenska kulturen då dom påverkar mina språkkunskaper?

Absolut - på samma sätt som du förstör den svenska kulturen då du påverkar våra svenskkunskaper. Vi dras ned i förfallet med dig. En sorgens dag debattör nim, en sorgens dag.

nim
2006-10-08, 13:10
Nim got pwnd by Bolio! *innocent*

Jag har bott större delen av mitt liv i en annan stad som förmodligen är "finare" än bolios villaförort.

Bolio
2006-10-08, 13:12
Jag har bott större delen av mitt liv i en annan stad som förmodligen är "finare" än bolios villaförort.

Beirut?

nim
2006-10-08, 13:12
Absolut - på samma sätt som du förstör den svenska kulturen då du påverkar våra svenskkunskaper. Vi dras ned i förfallet med dig. En sorgens dag debattör nim, en sorgens dag.

Ledsen att jag gjort så att du hädanefter inte kan stava till ordet våldtäkt.

regus
2006-10-08, 13:13

Det var inte det som var poängen, utan att Bolio vinner den här diskutionen.

nim
Beirut?

Tyvärr inte. Tråkigt att du måste bo på ett så eländigt ställe bolio.

Allan
Lägg ner det där tjafset nu.

allan

SWETiger
2006-10-08, 13:14
Du har tyvärr fel. Högsvenskan följer ett regelverk, och uselt språk är inte detsamma som god utveckling. Folket i Fittja och Rinkeby "utvecklar" inte svenska språket på något sätt, tvärtom förgriper de sig på vårt fina språk, precis som paddanboy och nim gör.
Nu är det inte högsvenska gemene man använder för att kommunicera trotsallt. Ett exempel är de och dem som tillsammans blivit "dom", inte råder det något tvivel om betydelsen i det fallet? Rinkebysvenskan kan om något liknas vis en dialekt och kan vara svår att förstå för dem som inte behärskar den, dalmål likaså. Rikssvenska är ett bättre begrepp som även innefattar dialekter i viss mån. Det finns inga regler för språket men det finns normer för vad som anses som "fint" och en standard man bör följa om man vill bli förstådd (inom skriftspråket).

paddanboy
2006-10-08, 13:16
Överhuvudtaget handlar debatten mest om hur mycket invandringen skadar oss som redan bor här. Och detta oavsett vad vi har för individuell bakgrund. Det handlar jävligt sällan om hur mycket vi tjänar på invandringen. Vilket Sverige faktiskt gör - kostnaderna för invandringen är mycket lägre än vinsterna man gör.

Det är roligt, det finns ju inga undersökningar från någon myndighet som tar upp ämnet i fråga. De rapporter som finns pekar alla på samma sak; nedåt. (icke statliga)

Därför är det ointressant att förvänta sig att en chilenare i Göteborg skulle ta minsta ansvar för vad kriminella nätverk från Balkan hittar på i Malmö. Vad har han med det att göra?

Benämningen invandrare i mitt fall beror invandringen. Invandringen är en politisk fråga och är idag misskött. Den skapar ju kriminalitet och kostnader vilket invandrare personligen inte kan ta ansvar för. Möjligtvis de få som begår brott avsiktligt.

Vi kan inte heller se att vissa folkgrupper skulle vara mer brottsbenägna än andra. Vissa folkgrupper är det under en period.

Frågan väcktes tidigare om vi skulle ha ett tryggare samhälle med färre invandrare. Nej, det finns inget som tyder på det. I små länder - Danmark, Finland, Liechtenstein etc -

Små länder?! haha skojar du, hur kan du ens jämföra Finland och Liechtenstein?

I USA stiger kriminaliteten igen efter att ha legat lågt under en period. Och där sitter miljoner på kåken. Inte ens det varnande exemplet funkar.

Måste va relativ... USA är ett stort land.

nim
2006-10-08, 13:18
Bolio: Jag respekterar vad Allan skrev.

Allan
2006-10-08, 13:18
Sluta med tjafsandet nu.

allan

Bolio
2006-10-08, 13:21
Nu är det inte högsvenska gemene man använder för att kommunicera trotsallt. Ett exempel är de och dem som tillsammans blivit "dom", inte råder det något tvivel om betydelsen i det fallet? Rinkebysvenskan kan om något liknas vis en dialekt och kan vara svår att förstå för dem som inte behärskar den, dalmål likaså. Rikssvenska är ett bättre begrepp som även innefattar dialekter i viss mån. Det finns inga regler för språket men det finns normer för vad som anses som "fint" och en standard man bör följa om man vill bli förstådd (inom skriftspråket).

Högsvenska och rikssvenska är synonymer i det här fallet. Högsvenskan används dock särskilt för att beteckna att det är det svenska språket i förhållande till finlandssvenskan som åsyftas.

Självklart finns det språkriktighetsregler. Det är t.ex. felaktig svenska att skriva/säga "Jag ko en har gård min".

Allan
2006-10-08, 13:22
Eftersom den överväldigande delen av "invandrarna" faktiskt har jobb, betalar skatt och bidrar till välfärden, är de ett nettotillskott. Det behöver man inte vara ekonom för att begripa. Fortfarande är det en liten del av "invandrarna" som begår brott eller på annat sätt är "tärande".

allan

isato
2006-10-08, 13:24
Bolio: Jag respekterar vad Allan skrev.
Skulle jag också gjort i din situation! *kissass*

zoltan_hellhound
2006-10-08, 13:30
Skulle jag också gjort i din situation! *kissass*

Bra att se att "Debaten" Håller så hög kvalite.

paddanboy
2006-10-08, 13:43
Eftersom den överväldigande delen av "invandrarna" faktiskt har jobb, betalar skatt och bidrar till välfärden, är de ett nettotillskott. Det behöver man inte vara ekonom för att begripa. Fortfarande är det en liten del av "invandrarna" som begår brott eller på annat sätt är "tärande".

allan

Du pratar ju bara... det är ju konstigt att man inte har detta som argument emot invandringskritiker. Jag har rätt bra koll och jag vet att det inte används. Men allan verkar ju tydligen dra nationalekonomiska slutsatser med lite köksbordsmattematik.

SWETiger
2006-10-08, 13:44
Högsvenska och rikssvenska är synonymer i det här fallet. Högsvenskan används dock särskilt för att beteckna att det är det svenska språket i förhållande till finlandssvenskan som åsyftas.

Självklart finns det språkriktighetsregler. Det är t.ex. felaktig svenska att skriva/säga "Jag ko en har gård min".
Säger du till en skåning att han uttalar "r" fel? Skrivet talspråk är vad det handlar om, och en bokstav fel gör inte alltid en betydelseskillnad på samma sätt som sh-sjuden inte låter likadant i alla dialekter. Vad gäller meningsbyggnad är det descriptiv grammatik som är det vanliga, vilket snarare beskriver hur folk talar än utgör ett regelverk för hur man ska tala. Om en större del av den svenska befolkningen accepterade och lätt kunde tolka den meningsbyggnad du ger exempel på är det inget fel i att använda den för att kommunicera även om det ses som mindre "fint".

Känns som det här är en bit off-topic så jag slutar här men du får gärna övertyga mig genom PM. ;)

Bolio
2006-10-08, 13:47
Säger du till en skåning att han uttalar "r" fel? Skrivet talspråk är vad det handlar om, och en bokstav fel gör inte alltid en betydelseskillnad på samma sätt som sh-sjuden inte låter likadant i alla dialekter. Vad gäller meningsbyggnad är det descriptiv grammatik som är det vanliga, vilket snarare beskriver hur folk talar än utgör ett regelverk för hur man ska tala. Om en större del av den svenska befolkningen accepterade och lätt kunde tolka den meningsbyggnad du ger exempel på är det inget fel i att använda den för att kommunicera även om det ses som mindre "fint".

Känns som det här är en bit off-topic så jag slutar här men du får gärna övertyga mig genom PM. ;)

Mattematik är fel, matematik är rätt. :)

Allan
2006-10-08, 13:48
Skapa en språktråd om är det som är intressant.

allan

razer
2006-10-08, 13:53
Har bott i södertälje, En av det mest invandrartäta städerna i sverige, mestadels syrianer. Här har dem i princip tagit över.Finns inte en krog/restaurang/gym/fik/hårsalong/pizzeria som inte ägs av den syrianska maffian.

I andra städer pratar man om "södertälje jargongen". att det är bara i södertälje som de beter sig som de gör. Att många tycker att det är deras stad. En gång när jag klippte mig inne i stan så efter lite vanligt kallprat med hårfrisörskan kom det fram att jag var från södertälje, hon som var syrianska frågade mig rent ut hur jag kunde bo där. Hon och henns familj hade flyttat dit ifrån tyskland för att sedan flytta direkt till sthlm city. pga alla invandrare där och deras tankesätt och attityd.

"jag vill inte att mina barn ska växa upp och bli gangstrar med attitydsproblem"

Om man refererar till skjutningen mot södertälje polishus för en tid sedan. Polisen får en anmälan om trakasserier i, åker dit och plockar in personen i fråga. 2 syrianska tonåringar tar sin moped och åker och skjuter in "exakt i förhörsrummet" med en ak47a för att sedan åka därifrån. Inte ens de mer tungt belastade kriminella svenska gäng skulle nog gå så långt.

Jag har haft en polare som har blivit nedslagen och misshandlad på bussen för att hans mobiltelefon ringde med svenska nationalsången.
Dem kallar det för deras stad, och skrattar åt politikerna och tycker själva att det är konstigt att dem kommer undan med så mycket. utnyttjar svenskarnas rädsla för att bli kallad för rasist om man så ens opponerar sig det minsta mot vad som försegår.

Självklart är det många områden i sverige där det fungerar relativt bra, alla jobbar, betalar skatt, och är mån om deras ungars utbildning och framtid. Kanske är det jag som är en av många som har "oturen" att hamna i en sådan stad där integrationen har blivit katastrof. Vi har nu börjat disskutera invandrarstopp i komunen. Alla fastighetsägare har slutat att hyra ut lokaler till syrianer eftersom vi har så fullt med pizzerior och hårsalonger så att det räcker sverige runt på bara nån vecka. Varav mer än hälften är "skenbutiker" för att dölja kriminell verksamhet. Alla vet om det här, det är ingen hemlighet. Syrianer pratar om det öppet på gatorna. Skryter om på fiket att dem aldrig har jobbat eller betalatt skatt i hela deras liv, och samtidigt spyr ut deras avsky emot sverige och dess folk.

Det är att ständigt omges av denna attityd utan att bli tillåten att prata öppet om det som skapar rasism.

Avslutar inlägget med ett känt citat från michael alonzo.

"Det är vårat land. Svenskarna... det är klart att dom får bo här, dom får bo här också. Jag har ingenting emot dom, ... bara dom inte försöker beblanda sig för mycket med oss. Dom får vara som dom är. Dom har sin kultur, javisst, skitbra. Käka eran jävla surströmming, det är helt okej. Men inte i min port.

Vi är invandrare. I Sverige lever det invandrare, och ju mer vi lever tillsammans, ju mindre vi har svenskarna i närheten, ju bättre mår vi."

Michael Alonzo, innan han blev ledare för den statliga ungdomskampanjen mot rasism

Allan
2006-10-08, 13:55
Du pratar ju bara... det är ju konstigt att man inte har detta som argument emot invandringskritiker. Jag har rätt bra koll och jag vet att det inte används. Men allan verkar ju tydligen dra nationalekonomiska slutsatser med lite köksbordsmattematik.

Hur många invandrare har vi i Sverige? Enligt din definition? Hur många av dem har jobb, betalar skatt, driver företag eller pluggar? Hur många sitter på kåken? Hur många uppbär bidrag i högre utsträckning än etniska svenskar med samma livsbetingelser?
Ge mig lite siffror. Om du kan.

allan

paddanboy
2006-10-08, 13:55
Allan...

http://www.invandring.se/arkiv/2005/01/webbdiskussion.html

Tycker jag är intressant i frågan om hur vissas siffror accepteras utan underlag.

Allan
2006-10-08, 14:02
Svara på frågan istället. Det där talade bara om att "invandrare" inte överhuvudtaget pluggar på högskola.

allan

paddanboy
2006-10-08, 14:19
Hur många invandrare har vi i Sverige? Enligt din definition? Hur många av dem har jobb, betalar skatt, driver företag eller pluggar? Hur många sitter på kåken? Hur många uppbär bidrag i högre utsträckning än etniska svenskar med samma livsbetingelser?
Ge mig lite siffror. Om du kan.

allan

Jag kommer inte ge dig siffror...
... Eftersom varje siffra jag skulle ge dig som skulle peka nedåt hade du ändå avfärdat eftersom de inte går i linje med det övriga. Motivet passar inte in i den övriga kulissen dvs.

Det är svårt att göra sådana här undersökningar och ännu svårare att få dem bekräftade i den offentliga sfären om de inte visar sig vara positiva.
... Förutom kostnader så skulle man ju kunna titta på vad brottsligheten lett för vissa svensksvenskar i form av minskad trygghet och grova brott. Jag har flera exempel titta ex på de personrånen i Malmö inte längre kan räknas som tillfälligheter.

För att skapa sådana här undersökningar krävs även data kring medborgare bättre, något som saknas. Det går ju inte fabricera eller chansa i undersökningar, även om det verkar gå för dig, Sahlin och Baylan på SAP.net.

Allan
2006-10-08, 14:24
Nu råkar det här vara Kolozzeum och här går det bra att vara obekväm. Att inte vilja - våga - svara tyder bara på att man inte har tillräckligt på fötterna. Jag gillar inte kriminella eller drönare oavsett nationalitet, men ska man ifrågasätta räcker det inte med ens egna personliga upplevelser.

allan

SWETiger
2006-10-08, 14:37
Nu råkar det här vara Kolozzeum och här går det bra att vara obekväm. Att inte vilja - våga - svara tyder bara på att man inte har tillräckligt på fötterna. Jag gillar inte kriminella eller drönare oavsett nationalitet, men ska man ifrågasätta räcker det inte med ens egna personliga upplevelser.

allan
För att ifrågasätta räcker det gott och väl men att utgå från att de egna uppleverserna återspeglar samhället i stort bör man inte göra. Du anklagar paddan för att inte ha kött på benen och paddan anklagar dig för samma sak, vilket känns rätt meningslöst. Fortsätt gärna med argument ni båda är säkra på eller spekulationer men var tydliga med vad som är vad.

Själv har jag dessvärre inte mycket att tillägga än vad som sagts tidigare för tillfället men uppmuntrar till en fortsatt diskussion. Utan onödiga påhopp.

paddanboy
2006-10-08, 14:55

allan

Du påstår i ena fallet att det behövs undersökningar vilka du försöker luta dig på när du säger till exempel säger att speciellt nyinvandrade är överrepresenterade i brottsstatistiken.

I andra handen förkastar du det folk ser på gatan och i det egna livet. I vems verklighet lever sanningen? Är verkligheten rapporter och åsikter i de högre korridorerna eller det medborgarna ser på gatan?

Jag har tidigare kritiserat den micronivå som råder i diskussionen och efterlyst de stora sanningarna från ett högre perspektiv. Men så länge inte problemen erkänns ute på gatan och bland folk, så kommer aldrig medborgarna köpa dessa höga sociologiska sanningar.

Det skulle också vara intressant vad du har för åsikter om invandringen i helhet, ska det fortsätta på den inslagna vägen eller inte?

I Sverige är det inte folket som bestämmer vad politikerna ska tycka, utan politikerna som bestämmer vad folket skall tycka.

Jense
2006-10-08, 15:02

så stockholmarnas "äj" är ett mer korrekt sätt att uttala "R"?

jwzrd
2006-10-08, 15:48

Och du försöker förringa värdet i det han säger med lite floskler. Vadå köksbordsmattematik [sic]? Du är snabb med att använda trötta omskrivningar för folkgrupper som om du trodde att detta skulle ta bort det dem just sagt.

jwzrd
2006-10-08, 15:51
så stockholmarnas "äj" är ett mer korrekt sätt att uttala "R"?

Tycker du att hela sverige utanför skåne är stockholmare så har du vissa brister i dina geografikkunskaper.

Yip_man
2006-10-08, 16:10
Tycker du att hela sverige utanför skåne är stockholmare så har du vissa brister i dina geografikkunskaper.

Är det inte så*rolleyes*

jwzrd
2006-10-08, 16:11
Är det inte så*rolleyes*

Nej :)

Tolkia
2006-10-08, 16:52
Jag efterlyser de här "undersökningarna (icke statliga)" som det refereras till, och som tydligen skall vara betydligt tillförlitligare än de data som statliga myndigheter tillhandahåller. Vem har genomfört dem, vem har finansierat dem och vad var syftet med dem? Redovisar de tydligt undersökningsmetod, så att läsaren kan bilda sig en uppfattning om den vetenskapliga kvaliteten hos undersökningen och för den delen undersökarna? Referenser, kanske?

Den som sitter på "statliga" data får för den delen gärna redovisa dem också.

Jag ser ingen anledning att tro att en undersökning utförd av t.ex. SD skulle vara mer opartisk och "sann" än en undersökning utförd vid någon högskola eller av någon statlig myndighet. Däremot är det känt att varje forskare/utredare anser att just han/hon är den som söker alt. funnit den Verkliga Sanningen(tm) och att de som presenterar avvikande resultat endera använt fel undersökningsmetod, använt sig av fel undersökningsgrupp eller missat något vitkigt grundantagande. Det är inte lätt att vara opartisk. Att gå direkt till att anklaga för konspiration och "mörkande" av misshagliga resultat är tämligen lågt och som tur är inte fullt lika vanligt.

Yip_man
2006-10-08, 17:04
Nej :)

Fan också, får ta mig utanför Skåne någon gång då.:D

jwzrd
2006-10-08, 17:05
Fan också, får ta mig utanför Skåne någon gång då.:D

Ptja, utanför svenskreservatet i Lomma räcker kanske :)

Trance
2006-10-08, 17:56

allan

Beror på vilken typ av invandrare, när det gäller t.ex. somalier så är nog inte detta sant. Kom väl upp i en av de otaliga gamla sådana här trådarna, att somalier har en väldigt hög arbetslöshet, till och med efter 10 år. Detta och vissa andra exempel som Rosengård och södertälje kan väl inte så som positivt gärna.

Hur anser du eller jwzrd(eller vem som helst) detta skall ändras, vilka medel skall tas till?

Allan
2006-10-08, 18:38
Lägg ner tjafset om rättstavningen och grammatiken. Starta en egen tråd i ämnet och låt den här vara.

allan

Nithian
2006-10-08, 18:55
Varför har det blivit tabu att tala om och debattera föraktet för etniska
svenskar och svensk kultur?

Bra fråga, kan någon kunnig svara?

TCOG
2006-10-08, 18:56
nim: Tack för många goda skratt :thumbup:

paddanboy
2006-10-08, 21:12
Jag efterlyser de här "undersökningarna (icke statliga)" som det refereras till, och som tydligen skall vara betydligt tillförlitligare än de data som statliga myndigheter tillhandahåller. Vem har genomfört dem, vem har finansierat dem och vad var syftet med dem? Redovisar de tydligt undersökningsmetod, så att läsaren kan bilda sig en uppfattning om den vetenskapliga kvaliteten hos undersökningen och för den delen undersökarna? Referenser, kanske?

Den som sitter på "statliga" data får för den delen gärna redovisa dem också.

Det finns inte så många men jag kan lista några...

JAN EKBERG:

Jan Ekberg, Professor i nationalekonomi:
"Sverige har misslyckats med sin integrationspolitik. Och det misslyckandet står landet dyrt. Trots att Jan Ekberg, professor i nationalekonomi, inte skräder orden blir han gång på gång ombedd att tala om detta obekväma faktum för dem som har makten att göra något åt det."
http://www.vxu.se/presscenter/textarkiv/jan_ekberg.html

1995 kom Jan Ekberg och Lars Andersson i finansdepartementets ESO-rapport Ds 1995:68 fram till ett belopp på 15-20 miljarder kr netto.

1997 uppskattade Ekberg nettokostnaderna för invandringen till 30 miljarder per år. Netto.
"Invandring, sysselsättning och ekonomiska effekter" (ESO 1995.68).

Bok
Flyktingpolitik i analys av Eskil Block och Åke Wedin

ekonomiprofessorn Bo Södersten i DN debatt 28 december 2003:
Invandringen till Sverige kostar i dag 40-50 miljarder kronor årligen. Att den blivit så dyr beror helt enkelt på att stora invandrargrupper inte arbetar utan lever på bidrag. Att hymla om detta tjänar ingenting till eftersom siffrorna talar sitt tydliga språk. Link (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=217880)

Tidigare universitetslektor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet; Lars Jansson (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Jansson%2C_G%C3%B6teborg)
Invandringens kostnader uppgick enligt mina beräkningar 1999 till 267 miljarder kronor. Kostnaderna fördelas så här:
1. Centrala samhällsfunktioner, 32 mdr
2. Offentlig konsumtion, 123 mdr
3. Transfereringar, 84 mdr
4. Inkomstförluster, 28 mdr

L. Jansson har fått mycket kritik; här är ett svar som tidigare nämnts ovan. "Invandrarna kostar 30 mdr inte 267" (http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_2589429.asp)

Och så vidare...

Miiix
2006-10-08, 21:18
paddan: frågade du inte allan nyss vad han tyckte om invandringen?

Verkar som han tog bort det eller så är jag glömsk? :banned

jwzrd
2006-10-08, 21:23

Har det?

paddanboy
2006-10-08, 21:24

Nej då, det står kvar. Hans svar saknas dock.

Miiix
2006-10-08, 21:25
Nej då, det står kvar. Hans svar saknas dock.

ok, trodde du skrev det efter hans senaste inlägg. my bad.

SWETiger
2006-10-08, 21:28

Inlägget finns kvar på föregående sida inlägg 384 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1832145&postcount=384) i den här tråden. Finns en sökfunktion annars som fungerar i trådar också. ;)

Edit: Jäklar vad snabbt det kom svar där.

SWETiger
2006-10-08, 21:34

Tabu skulle jag inte säga men debatter på det området har jag inte stött på annat än som parenteser i diskussioner om rasism ur det vanligare perspektivet.

nim
2006-10-09, 07:16
Bra skrivet razer det är precis så det ser ut i Södertälje. Som tur är flyttar jag härifrån innan december.

Verkar inte vara så mycket bättre i vissa delar av göteborg:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=578930&previousRenderType=6

Yip_man
2006-10-09, 08:50
Ptja, utanför svenskreservatet i Lomma räcker kanske :)

:laugh: :laugh: