Visa fullständig version : Vilken förstärkare ska jag köpa? Hifi-nerds, hjälp!
hahavaffan
2006-10-02, 00:01
Nu har jag sålt mitt hembioljud, och ska köpa nytt 2-kanals istället.
Högtalarna jag funtar på är följande:
Dali Concept 10
Klipsch RF82
Monitor Audio RS8
KEF iQ9
Jag har letat lite på olika hifibutikers websidor, och kommit fram till följande förstärkare som verkar intressanta:
NAD C352 eller C372
Cambridge 640A v.2
Marantz PM-7001KI
Rotel RA-02 eller RA-06
Prisklassen är alltså max 7000kr, men gärna mindre. Har ni förslag på andra förstärkare, eller tankar om de jag nämnt, så ös på med inlägg! Jag söker framför allt ljudtryck, men även finlir och välljud är av hög prio. Jag hör lätt skillnad på Cervin Vega CLS-215 och Dali Ikon7 ;)
Bas är även viktigt för mig! Mina förra Dali Concept 6, med dubbla 6,5", parat med en NAD C352, gav för klen bas tycker jag. Så vad tror ni om de högtalare jag nämnt? Fettecke kanske kan skriva lite om sina Klipsch, som väl är en äldre modell av RF82orna? De ska tydligen leverera rejält med bas. Men allting är ju relativt.
Mycket tacksam för råd!
Utan att ha lyssnat på de specifika modellerna som du nämner så skulle man ju kunna dela in de märkena du nämner i:
Nad
Kraft,prisvärd
Cambridge
mkt Prisvärd.
Marantz
Mer finlir och mindre kraft, lite dyrare
Rotel
Mkt kraft och ibalnd även finlir.
Eftesrom det du söker är mycket kraft och lite finlir på det så skulle jag nog först kolla på Rotel och kanske Nad. DOck kan man ju säga att samtliga tillverkare ovan är helt ok.
Företag som du glömt skulle kunna vara Arcam som gör jäkligt schyssta och privärda (musikaliska) grejor. Deras styrka ligger bland spelare men även deras förstärkare är mkt bra.
När det gäller förstärkare skall du inte heller vara rädd för att eventuellt köpa begagnat. FÖr 7000kr kan du få en bra förstärkare som för bara några år sedan kostade runt 20.000 och i detta fallet är det oftast (alltid) så att den är bättre än en ny med en lite lägre prislapp. Det händer inte så mycket med förstärkare varken utvecklingsmässigt eller slitagemässigt så att köpa en begagnad kommer ge dig mycket mer för pengarna och får 7000 kan du då få en riktigt bra förstärkare. Lycka till!
petersson
2006-10-02, 08:06
Nad 372 har bra kräm åtminstone, jag har en nad 319 som är föregångare till 372 och den är kraftfull och spelar ganska rent.
I en annan tråd här på forumet var den en som ville sälja sina Dynaudio 72 (tror det var 72). Där kommer du garanterat att få bas så det räcker, och blir över.
Angående förstärkare, den bästa rekommendationen är att provlyssna. Gärna där hemma, med din övriga utrustning.
En bekant skall köpa Klipsch RF82. Vad kostar de där du skall köpa dem? Var 11kkr här.
Men hora, nya editsaken var visst 3 minuter men det gick inte att trycka back, så det jag skrev försvann.
Jag har ingen som helst koll på vilken förstärkare som är bäst.
Marantz är väl mycket dyrare här än utomlands, så av den anledningen antar jag att de inte är lika prisvärda här. Nad och Rotel låter ju finare men om de sedan är bättre vet jag inte ;)
Försäljarna på Hifihuset här i stan skulle säkert sälja dig en Sherwood.
hahavaffan
2006-10-02, 12:45
En bekant skall köpa Klipsch RF82. Vad kostar de där du skall köpa dem? Var 11kkr här.Precis, 10990kr kostar dom här nere i Skaune. Jag är jävligt sugen på dessa, så meddela gärna när din polare har inhandlat dom!
Tack ni andra för svaren! Det blir till att provlyssna en hel del nu framöver. Ska dock till Australien i ett halvår, och jag drar på tisdag nästa vecka. Så jag väntar nog tills jag kommer hem igen. Om jag kan! Är så jääävla sugen på att köpa nu :Virro
Rotel+Klipsch - NAD+Dali. Dessa är de mest intressanta just nu. Cambridgen känns för klen, likaså verkar inte KEF nåt som passar mig. Men som ni säger, provlyssna är A och O!
är det inte bättre att fråga på ett forum för saken? Som www.minhembio.com eller liknande.
RS8 är grymma btw ;) funderar på att par sådana själv.
hahavaffan
2006-10-02, 13:32
är det inte bättre att fråga på ett forum för saken? Som www.minhembio.com eller liknande.
RS8 är grymma btw ;) funderar på att par sådana själv.Jag postade där först :)
Har du lyssnat på RS8orna?
Random irc-dynga eftersom jag är jag.
AkirA^pAk spikes: ja måste köpa nya högtalare
spikes hehe dårå?
AkirA^pAk min ena är DÖD
AkirA^pAk dom ja ska ha kostar 11k...
spikes AkirA^pAk, ah, du menar till tävän?
Hagge_ vad skaru ha då akira?
Hagge_ klipsch?`
AkirA^pAk hagge: klipsch rf 82
AkirA^pAk spikes: mm till tv'n
spikes kk
AkirA^pAk låter helt sjukt fett
AkirA^pAk ska låna hem ettpar tänkte ja
AkirA^pAk 'måste bara se så ja har pengar..
AkirA^pAk tänkte ju köpa bilgrejer men de får vänta
AkirA^pAk blir fan gråtfärdig av ljudet som e nu
Triper Vad är det som gått snett då? Något som spruckit?
spikes den har väl varit sallad i säkert över ett år
Triper Testat att byta plats i förstärkaren? ;)
Precis, 10990kr kostar dom här nere i Skaune. Jag är jävligt sugen på dessa, så meddela gärna när din polare har inhandlat dom!Men jag har ju inget att jämföra med så jag är ju inte mycket till hjälp. När jag köpte mitt demade han iofs någon klipschhögtalare också och jag tyckte ju att det lät bra då, men det kanske jag skulle tycka om allt. Antar att han drev dem med rätt ok elektronik också, eller antog då iaf. De har ju dock väldigt hög känslighet så de låter väl med mindre grejer också. Men jag gillade inte hans "du ser ju här, sehr gut, och här..."-kopior o reviews från diverse tidningar i en pärm så jag sket i det o handlade i Västerås istället.
Och där gjorde jag eventuellt misstaget att ta B&W dm603s2 eftersom jag i princip redan hade bestämt det via hemsidesbesök i förväg istället för Dali 8008 som eventuellt lät bättre ;)Tack ni andra för svaren! Det blir till att provlyssna en hel del nu framöver. Ska dock till Australien i ett halvår, och jag drar på tisdag nästa vecka. Så jag väntar nog tills jag kommer hem igen. Om jag kan! Är så jääävla sugen på att köpa nu :Virro
Rotel+Klipsch - NAD+Dali. Dessa är de mest intressanta just nu. Cambridgen känns för klen, likaså verkar inte KEF nåt som passar mig. Men som ni säger, provlyssna är A och O!
Jag postade där först :)
Har du lyssnat på RS8orna?
Har en kompis som har sådana och det är verkligen fint ljud i dom.
Har även lyssnat på Concept 10 i en affär och det är inte samma sak, mer partyhögtalare över det hela tyckte jag.
Kolla in begagnat på tex
http://www.hifimagasinet.com
hahavaffan
2006-10-02, 15:31
Har en kompis som har sådana och det är verkligen fint ljud i dom.
Har även lyssnat på Concept 10 i en affär och det är inte samma sak, mer partyhögtalare över det hela tyckte jag.Mm kan tänka mig det... RS8 hade varit ett självklart val om de haft dubbla 8" istället för 6,5". Är rädd att dom inte riktigt täcker mitt basbehov. Men dom är SÅ JÄVLA snygga!
Fettecke
2006-10-02, 15:47
82orna är ju nya serien av gamla RF-35orna(som jag har)... dom spelar grymt fint, men "lite" bas på normal volym. vrider du på så börjar det hända rejäla saker.
Jag har inte lyssnat på 82orna, men jag antar att det Inte är någon himmelsk skillnad
hahavaffan
2006-10-02, 15:59
82orna är ju nya serien av gamla RF-35orna(som jag har)... dom spelar grymt fint, men "lite" bas på normal volym. vrider du på så börjar det hända rejäla saker.
Jag har inte lyssnat på 82orna, men jag antar att det Inte är någon himmelsk skillnadDu menar alltså att dom krämar ur sig rejält med bas? Men du har ju en sub också... det vill inte jag behöva ha.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.