Visa fullständig version : Fettförbränning sedd över dygnet
Om man tränar kondition före frukost så bränner man mer fett än om man tränar efter. Jämnar den här skillnaden ut sig över dagen, så att man en dag med morgoncardio bränner mindre fett under resten av dygnet, så att mängden förbränt fett under en längre mätperiod blir densamma med morgoncardio som med kvällscardio?
Om man tränar kondition före frukost så bränner man mer fett än om man tränar efter. Jämnar den här skillnaden ut sig över dagen, så att man en dag med morgoncardio bränner mindre fett under resten av dygnet, så att mängden förbränt fett under en längre mätperiod blir densamma med morgoncardio som med kvällscardio?
Ja. Har varit mycket på tal här senaste månaderna...
King Grub
2006-09-25, 19:02
Träningen ökar överhuvudtaget inte fettförbränningen över dygnet jämfört med en dag i soffan där energibalansen är likvärdig.
Man kan resonera sig fram till att det måste vara så.
Vi utgår från följande:
Du är i energibalans, dvs du förbrukar lika mycket energi som du äter.
Du äter 70 g fett per dag. Resten av energin kommer från protein och kolhydrater. Så ser det ut varje dag.
Kroppen har små möjligheter att lagra energi som protein och kolhydrater.
Du kommer att förbruka det du äter och du kommer att förbränna 70 g fett. Om du kunde öka fettförbränningen så skulle kroppen vara tvungen att lagra undan energi i annan form eftersom du ligger i energibalans.
Protein kan kroppen inte lagra annat än med muskeltillväxt och förmågan att lagra energi i form av kolhydrater är begränsad. Du kan läsa om glykogen här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen).
Skall du öka fettförbränningen kan du inte ligga i energibalans. Du måste hamna på energiunderskott.
King Grub
2006-09-25, 19:23
Eller uttryckt som exemplet jag brukar ta:
Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.
Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.
Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket.
Har jag missuppfattat följande inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1344383&postcount=13), eller är det helt enkelt blivit "nya bud" sedan i februari?
King Grub
2006-09-25, 20:00
Läs hela tråden. :)
King Grub
2006-09-25, 20:06
Och detta. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12
Jag tror det var lite klumpiga formulering i tråden inlägget du länkade till finns i, och det var väl missförstånd även där.
Jag har också levt under vanföreställningen att fastande konditionsträning innebär bättre fettförbränning. Liksom jag trott att proteindrinkar skulle blandas med vatten och GI var viktigt. Det finns massor av saker jag har haft fel i och som jag säkert har fel i som jag skriver i dag, eftersom nya rön kommer att uppdagas i morgon eller nästa år. Man kan inte använda mina inlägg från t ex 2002 som någon referens. Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker.
Longshot
2006-09-25, 20:35
Det finns massor av saker jag har haft fel i och som jag säkert har fel i som jag skriver i dag, eftersom nya rön kommer att uppdagas i morgon eller nästa år. Man kan inte använda mina inlägg från t ex 2002 som någon referens. Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker.
:thumbup:
Best of ........
:)
Jag tror det var lite klumpiga formulering i tråden inlägget du länkade till finns i, och det var väl missförstånd även där.
OK, så fettförbränningen är alltså densamma. Då är kanske även proteinnedbrytningen densamma?
King Grub
2006-09-25, 20:54
Inte jämfört med en vilodag, men intensiv konditionsträning stimulerar även proteinsyntesen både mer och över en längre tidsperiod än vad styrketräning gör, så konditionsträning innebär som regel varken muskeltillväxt eller muskelförlust över dygnet, förutsatt att proteinintaget och energiintaget inte är för låga. Proteinsyntesen uppregleras så proteinnedbrytningen kompenseras.
Go_to_heaven
2006-09-25, 20:59
Jag har också levt under vanföreställningen att fastande konditionsträning innebär bättre fettförbränning. Liksom jag trott att proteindrinkar skulle blandas med vatten och GI var viktigt. Det finns massor av saker jag har haft fel i och som jag säkert har fel i som jag skriver i dag, eftersom nya rön kommer att uppdagas i morgon eller nästa år. Man kan inte använda mina inlägg från t ex 2002 som någon referens. Jag förbehåller mig rätten att lära mig saker.
Spelar det ngn roll om man blandar den md mjölk eller vatten?
(förrutom extra energi från mjölken)
King Grub
2006-09-25, 21:04
Nej, det gör det inte. Det var inte utan anledning jag nämnde det som en vanföreställning. ;)
Inte jämfört med en vilodag, men intensiv konditionsträning stimulerar även proteinsyntesen både mer och över en längre tidsperiod än vad styrketräning gör, så konditionsträning innebär som regel varken muskeltillväxt eller muskelförlust över dygnet, förutsatt att proteinintaget och energiintaget inte är för låga. Proteinsyntesen uppregleras så proteinnedbrytningen kompenseras.
Kanske formulerade jag min fråga lite otydligt (eller så är jag bara seg i roten igen). Nytt försök: Är proteinnedbrytningen (sedd över en längre period) lika stor vid konditionsträning före som efter frukost?
(Jag menar förresten lågintensiv konditionsträning som halvmilslöpning och promenad).
King Grub
2006-09-26, 19:24
Jag trodde jag svarade på det med meningen "Proteinsyntesen uppregleras så proteinnedbrytningen kompenseras". Nytt försök: Proteinsyntesen uppregleras så proteinnedbrytningen kompenseras.
paddanboy
2006-09-26, 20:21
Jag tror på Jeff den allsmäktige och *******!
Med dem tror jag på att:
All träning är bra träning
Vila är mycket viktigt för tränande personer
Vid kaloriunderskott skall man inte ändra styrketräningsvanorna utan fortsätta i samma goda anda.
Vid viktnedgång skall kaloriunderskottet hållas till rimliga nivåer och ses ur långa perspektiv.
Högintensiva cardiopass i korta intervaller några gånger i veckan ökar metabolismen och ger en bra kondition som är viktigt.
Kondition och styrketräning är två olika cup of tea och skall skiljas med så långt mellanrum som möjligt
Näringstiming
Max-Ot
m.m
paddanboy
2006-09-26, 20:43
När övergår då kaloriunderskottet(deffet) till bantning?
Jag anser att en av gränserna till bantning och vesäntlig muskelförlust går när man presterar avsevärt sämre inom styrketräningen än då man är inom de rätta kalorikvoterna.
Kroppen är inte dum, behövs muskler för vissa antal kilon i en övning så finner den andra stigar för att lösa behovet. Här är ju den mat du får i dig - trots kaloriunderskottet och sedan fettreserverna under övrig tid.
Detta till en viss gräns givetvis. Det går ju inte koka soppa på en spik, men att prestera bra på ett gym är ju inte heller innehållslöst.
Tittar du på hur människor som utsätts för extrema påfrestningar och usel kost, arbetsläger(där folk arbetar) och liknande så klarar människokroppen en hel del innan den ger upp. Här är ju behovet av muskler centralt, det krävs sådana för att arbeta.
Detta är mina egna tankar kring detta.
Lånar denna tråd och frågar, ( jag har sökt som tusan men hitta inte det jag vill veta fast jag har för mig att det har nämnts tidigare här på kollo):
Är det nån som vet vad är dom ungefärliga maxvärdena är på hur mycket fett kroppen kan göra sig av med samt lagra under 24h?
Eddie Vedder
2008-06-17, 18:46
Är det nån som vet vad är dom ungefärliga maxvärdena är på hur mycket fett kroppen kan göra sig av med samt lagra under 24h?
En generell genomsnittssiffra (som givetvis kan variera både upp och ner mellan olika individer vid olika förutsättningar men som ändå kan vara ett bra riktmärke) är 70kcal/kg kroppsfett och dygn.
Inlagringen är obegränsad och handlar bara om hur mycke du hinner trycka i dig under 24 timmar.
En generell genomsnittssiffra (som givetvis kan variera både upp och ner mellan olika individer vid olika förutsättningar men som ändå kan vara ett bra riktmärke) är 70kcal/kg kroppsfett och dygn.
Inlagringen är obegränsad och handlar bara om hur mycke du hinner trycka i dig under 24 timmar.
Shit, du är snabb!!! :)
Inlagringen kan väl inte vara obegränsad men den är nog så hög så det är väl inte ens värt att forska inom. :P
Tack för svaret.
Eddie Vedder
2008-06-17, 18:59
Inlagringen kan väl inte vara obegränsad men den är nog så hög så det är väl inte ens värt att forska inom. :P
Nej det är nog praktiskt ogenomförbart. med största sannolikhet skulle försökspersonerna dö innan man eventuellt skulle se att den upphör.
Jag ser inte varför det skulle finnas en begränsning dock.
Nej det är nog praktiskt ogenomförbart. med största sannolikhet skulle försökspersonerna dö innan man eventuellt skulle se att den upphör.
Jag ser inte varför det skulle finnas en begränsning dock.
Begränsningen jag tänker på är kroppens förmåga att omvandla olika energigivande ämnen till fett på 24h.
Eddie Vedder
2008-06-17, 22:16
Begränsningen jag tänker på är kroppens förmåga att omvandla olika energigivande ämnen till fett på 24h.
Ja och där ser jag ingen anledning till att den skulle vara begränsad. Det är snarare tiden som begränsar som sagt. Man hinner inte uppnå det inom 24 timmar och risken är nog stor att man äter ihjäl sig innan fettinlagringen eventuellt skulle upphöra.
Ola Wallengren
2008-06-18, 09:20
Maximal fettförbrännig är ca 4-8 mg/(kgLMB*min) om man tränar i fastande tillstånd. Så teoretiskt sett skulle detta innebära en maximal fettförbränning av ca 8-10 hg per dygn, men det är nog ingen som orkar cykla fastande i 24h och förbruka över 10000 kcal.
King Grub
2008-06-18, 09:24
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17655077?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Anders The Peak
2008-06-18, 09:39
Fast de tittade bara på "adipose subcutaneous tissue" Män har sitt snabbt omsättningsbara fett liggande kring organen och inte subcutant.
Ola Wallengren
2008-06-18, 09:55
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17655077?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Jag hade denna referensen i bakhuvudet, men har inte läst hela. De säger inget om fastande och kroppssammansättningsmätningaran verkar väldigt varierande och har de använt BIA så är det inte förvånande och dessutom helt otillförlitligt att mäta fettmassan med under dessa förutsättningar.
Men uppenbarligen så finns det folk som kan hålla igång ett helt dygn, men fastande och vid ca 60%VO2Max?
Razorman
2008-06-18, 22:02
va e de för fel på proteindrinkar som blandas med vatten ?;)
TylerDurden84
2008-06-18, 23:14
va e de för fel på proteindrinkar som blandas med vatten ?;)
Det är inget fel.. Men vill man ha mjölk istället är det ok, så länge man tar i hänsyn till att du får mer energi med mjölk istället för vatten.
themanwhosoldtheworl
2008-06-23, 01:23
Godare med mjölk!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.