handdator

Visa fullständig version : Vad fasen gör jag för fel?

Emci
2006-09-14, 13:25
Försöker att gå ner i vikt genom att äta rätt samt att träna mycket. MEn icke att jag går nåt i kg.*cry*
Tänkte att om jag skriver här vad jag äter och hur och vad jag tränar så kanske ni kan komma med lite tips.
Mat:
Frukost: en tallrik med havregrynsgröt (fiberberikad) samt lite lågsockrad körsbärssås (många körsbär i)
En halv macka med magert pålägg.
En kopp kaffe med mjölk ca 0,5 Liter. Samt ett par dl vatten.

Middag.
Brukar ta viktväktarna snabb mikromat (rätten innehåller ca 240-310 kcal per portion) så jag tyvärr inte hinner laga mat själv. Ca 0,5 liter vatten samt en stor morot till efterätt.

Mellanmål:
En fullkornsmacka med messmör (lättvariant). Mackan är ganska så stor ca 2 dm lång och 1 dm bred.

Kvällsmat.
Ibland lagad middag med fettsnåla produkter alt 2 mackor med magert pålägg och te att dricka ca 0,5 liter.

Kväll:
1 st äpple och vatten att dricka.

Träning:
Går ca 5 km varje morgon med min son i barnvagnen. Går i mycket rask takt med långa kliv (typ powerwalk). Varannan dag brukar jag jobba ännu lite hårdare genom att gå i snabb takt i 100 meter och sen gå i samma takt med med myckre längre steg i 100 meter. Blir andfådd samt svettas massor när jag går. Vägen där jag går är inte plan utan går hela tiden upp eller ner.
Sen gör jag 100 situps när jag kommer hem
Reten av dan håller jag igång nästan hela tiden, har en mycket vild 1 åring att hålla koll på så det blir ingen vila.
På eftermiddagen brukar vi gå en promenad till på ca 2 km i rask takt.
Efter kvällsmaten så brukar vi gå ut och leka, alt gå en promenad alt träna mina hästar.
Så här ser min dag ut.
Gör detta mån till fre förrutom fredag kväll då vi brukar äta pizza på kvällen.
Lördag tillåter jag mig äta vad jag vill även godis och jag tränar inte, bara nån promenad samt klipper gräset( ca 5000kvm). Söndag är ungefär samma som lördagen.

Skulle bli jätteglad om ni ville komma med lite tips och råd!

mats-
2006-09-14, 13:41
Jag som nybörjare tror att det är din helg som gör att du går upp det du gått ner mitt i veckan. Testa väga dig på fredags-morgon varje vecka och sen på måndag morgon och se om det är någon skillnad (det borde det vara).

Hades
2006-09-14, 14:48
Jag som nybörjare tror att det är din helg som gör att du går upp det du gått ner mitt i veckan. Testa väga dig på fredags-morgon varje vecka och sen på måndag morgon och se om det är någon skillnad (det borde det vara).
Det tror jag också. Från fredag kväll till söndag kväll ligger du förmodligen på ett ordentligt överskott som väger upp underskottet tidigare i veckan. Skippa pizzan och godiset några veckor och se vad som händer.

Antosh
2006-09-14, 14:53
vad äter du på en genomsnittslig lördag? lätt hänt att de ränner iväg

LadyG
2006-09-14, 15:00
Lördag tillåter jag mig äta vad jag vill även godis och jag tränar inte, bara nån promenad samt klipper gräset( ca 5000kvm). Söndag är ungefär samma som lördagen.

*funderar*

Så 4 av veckans dagar ligger du på energiunderskott, och 3 av veckans dagar på energiöverskott?

Dessvärre tror jag herrarna Mats och Hades har rätt. Det jämnar nog ut sig på en vecka så det är nog därför du inte går ner i vikt.

Vore jag som du skulle jag byta mackorna mot något med mindre kolisar, skippa pizzan och godiset, byta läsk mot smaksatt vatten och fortsätta promenera på helgerna.

Lycka till :thumbup:

slin1
2006-09-14, 16:51

har du en halvliter mjölk i kaffet?*rolleyes*

mats-
2006-09-14, 17:03
har du en halvliter mjölk i kaffet?*rolleyes*

Haha, du den satt jag också och funderade på men ville inte fråga.. :D

mangemani
2006-09-14, 17:13

det blir en rejäl kaffe latte det:)

mats-
2006-09-14, 17:22
det blir en rejäl kaffe latte det:)

:laugh:

Emci
2006-09-14, 17:40
Mycket lustigt:cool:
Det ska alltså vara kaffe med mjölk, totalt 0,5 liter varav en fjärdedel är mjölk! Alltid roligt att man kan roa nån!:thumbup:

Jo, jag har också tänkt på att jag nog föräter mig på helgerna. Men tycker att man blir så less på att äta nyttigt att jag ser fram emot helgerna och godis mm lite för mycket. Att ta bort godiset helt vill jag inte, men man kanske kunde ta och äta det bara en dag typ lördag. Fredagspizzan är också helig. Men resten av helgen skulle man ju kunna äta lite mer nyttigt.

På en lördag äter ju ungefär som på en vardag bara att middagen brukar bytas ut mot typ McDonalds och att jag äter godis på kvällen.

Behöver man egentligen ha någon vilodag från mitt tränanade på det sättet som jag tränar nu eller kan jag göra träningen alla dar i veckan? Det skulle ju sätta lite mer sprätt på alla de kalorier som jag får i mig under helgen.

flenders
2006-09-14, 17:51
Godis är inte så viktigt som du tror. Låt bli godis, chips och läsk ett tag så kommer du inte sakna det. Nuförtiden så tycker jag att det mesta som är "onyttigt" smakar sött. Även saker som piroger och dylikt. Äter jag chips så får jag ont i magen direkt. Nyttigt ftw.

Har dock inte lyckats få bort pizzan - det hänger nog på att jag inte vill det dock. :eating:

mats-
2006-09-14, 17:52
Mycket lustigt:cool:
Det ska alltså vara kaffe med mjölk, totalt 0,5 liter varav en fjärdedel är mjölk! Alltid roligt att man kan roa nån!:thumbup:

Jo, jag har också tänkt på att jag nog föräter mig på helgerna. Men tycker att man blir så less på att äta nyttigt att jag ser fram emot helgerna och godis mm lite för mycket. Att ta bort godiset helt vill jag inte, men man kanske kunde ta och äta det bara en dag typ lördag. Fredagspizzan är också helig. Men resten av helgen skulle man ju kunna äta lite mer nyttigt.

På en lördag äter ju ungefär som på en vardag bara att middagen brukar bytas ut mot typ McDonalds och att jag äter godis på kvällen.

Behöver man egentligen ha någon vilodag från mitt tränanade på det sättet som jag tränar nu eller kan jag göra träningen alla dar i veckan? Det skulle ju sätta lite mer sprätt på alla de kalorier som jag får i mig under helgen.

Gör såhär, ha 1 ätar dag varje vecka där du äter vad du vill (självklart inte överdrivet massa onyttigt), en dag som verkar passa för dig är på fredagen eftersom du inte vill lägga av med pizzan. Resten av dagarna äter du nyttigt. Träningen ska du ha vilodagar eftersom kroppen måste vila och det är då musklerna byggs upp.

Låter det bra?

blekfet2
2006-09-14, 17:58

+1

Är själv i den sitsen just nu :D

Lyset
2006-09-14, 18:45

Den träning du bedriver nu (5km rask promenad dagligen) kan du utan vidare köra alla dagar i veckan om du vill.

mats-
2006-09-14, 18:47
Den träning du bedriver nu (5km rask promenad dagligen) kan du utan vidare köra alla dagar i veckan om du vill.

Aha..det missade jag, trodde det var styrketräning.
Ska försöka läsa lite bättre nästa gång, skyller på att jag är sjuk.. =)

myling
2006-09-14, 18:47
"Men tycker att man blir så less på att äta nyttigt..."

Tycker nästan att detta borde vara ditt största problem. Det svåra är ju inte att gå ner i vikt, det är ju bara att äta lite och röra på sig mycket, men vad händer när du nåt din "målvikt"? Återgår du till dina gamla vanor går du ju upp all vikt igen! Du kommer ju knappast att orka äta din "nyttiga" mat om du tycker att den är tråkig.

Emci
2006-09-14, 19:43
För ca drygt 5 år så vägde jag ganska mycket och gick då utan problem ner i vikt ca 17 kg på kort tid (ca 5 mån). Gick då tillväga på samma sätt som jag gör nu och åt då bla pizza och godis fre kväll-sön kväll. Höll sen den vikten ända tills jag blev gravid för två år sen.
Men sen jag fick barn så är det totalt tvärstopp med viktnedgången. Högst irriterande att inte kunna göra samma sak denna gång som jag gjorde förra gången för att gå ner i vikt.
Ska se om jag nu ska minska ner det hela till bara en dag (som mats skrev tidigare) i veckan så pizzan och godisen kommer på samma dag.

Gpajpen
2006-09-14, 19:55
allting handlar om energibalansen. förbränner du mer än vad du stoppar i dig går du oundvikligen ner i vikt. att gå ner i vikt med resultat kräver att du ligger på kaloriminus mer än 4 dagar i rad. du kan väl börja med att dra ner till en ätardag, t.ex fredag. sen efter kanske 2 veckor gör du om fredagen till en dag du bara äter pizza. sen efter ytterligare 2 veckor äter du en halv pizza. elelr vad som helst bara du fixar helgerna som verkar pajja ditt försök att gå ner i vikt.

ett tips jag kan komma med är att du borde öka ditt proteinintag. enligt mig har du ett alldeles för litet intag.
du får i dig: 1,25dl mjölk vilket är ungefär 3gram protein + ett-två par tiotalgram protein från dina 2 "hel" måltider.

använd några solida proteinkällor i din kost. som exempel äter jag på daglig basis: tonfisk, ägg, förhållandevis magert kött typ kotletter, mager köttfärs, kyckling, skinka, övrig fisk.

även om du inte är ute efter att bygga muskler så har ett högt proteinintag många fördelar bland annat:
- det ger bättre mättnadskänsla än någon annan kost (detta gör det lättare att minska på kalorierna).
- kost som innehåller mycket protein förbättrar ämnesomsättningen (ökar termogenes)
- proteinrik kost hjälper till att hålla blodsockret på bra nivå och alltså insulinet i schack efter måltid vilket bidrar till bra fettförbränning hela dagen lång.

antonio
2006-09-14, 22:34
Försöker att gå ner i vikt genom att äta rätt samt att träna mycket. MEn icke att jag går nåt i kg.*cry*
Tänkte att om jag skriver här vad jag äter och hur och vad jag tränar så kanske ni kan komma med lite tips.
Mat:
Frukost: en tallrik med havregrynsgröt (fiberberikad) samt lite lågsockrad körsbärssås (många körsbär i)

Middag.
Brukar ta viktväktarna snabb mikromat (rätten innehåller ca 240-310 kcal per portion) så jag tyvärr inte hinner laga mat själv. Ca 0,5 liter vatten samt en stor morot till efterätt.

Mellanmål:
En fullkornsmacka med messmör (lättvariant). Mackan är ganska så stor ca 2 dm lång och 1 dm bred.

Kvällsmat.
Ibland lagad middag med fettsnåla produkter alt 2 mackor med magert pålägg och te att dricka ca 0,5 liter.

Kväll:

Träning:
Går ca 5 km varje morgon med min son i barnvagnen. Går i mycket rask takt med långa kliv (typ powerwalk). Varannan dag brukar jag jobba ännu lite hårdare genom att gå i snabb takt i 100 meter och sen gå i samma takt med med myckre längre steg i 100 meter. Blir andfådd samt svettas massor när jag går. Vägen där jag går är inte plan utan går hela tiden upp eller ner.
Sen gör jag 100 situps när jag kommer hem
Reten av dan håller jag igång nästan hela tiden, har en mycket vild 1 åring att hålla koll på så det blir ingen vila.
På eftermiddagen brukar vi gå en promenad till på ca 2 km i rask takt.
Efter kvällsmaten så brukar vi gå ut och leka, alt gå en promenad alt träna mina hästar.
Så här ser min dag ut.

Skulle bli jätteglad om ni ville komma med lite tips och råd!

Som så många säger, skippa godiset.

Jag känner igen det där; fre kväll till mån morgon så äter man vad man vill och så äter man och tränar strikt resten av veckan =) Det är bästa sättet att hamna på +-0 för de flesta.

/A

Emci
2006-09-15, 10:03
Glömde skriva att jag äter ett ägg varje frukost också!

Vad tror ni om träningsgraden. Jag går ju i mycket rask takt. Går ca 5 km och då tar den 35 minuter. Pulsen ligger på 150-180 (ibland över 180) variationen i pulsen beror på att vägen jag brukar gå på är mycket backig och den högre pulsen får jag i uppförsbackarna när jag går i snabb takt skjutande min son i barnvagn framför mig. Igenomsnitt ligger pulsen under träningen på ca 160 slag.
Sen undrar jag hur mycket man kan lita på sin pulsklocka? Kollade på maxpulsen när jag kom hem och då stod det 231 slag. Kan det verkligen stämma, jag kollade ju på klockan hela tiden med jämna mellanrum och som mest stod den på 180 slag idag och det var efter den branstaste och längsta backen. Blev en aning konfunderad:Virro

I helgen ska jag göra så att idag fredag blir det ingen pizza*cry* .
Idag ätar jag som jag brukar. Imorron lördag därimot så ska jag äta både godis och pizza.
PÅ söndag är det att äta snålt igen. Så denna helg blir det bara en godis och pizzadag!
Tänkte fixa lite nyttiga snacks till ev ikväll och till söndag kväll om jag känner att jag måste knapra på nåt. Ska köpa hem ett blomkålshuvud, morötter och selleri och sen ska jag göra en kalorisnål dip på naturell lätt yogurth. Strimla grönsakerna till dipvänlig storlek och smaska på det istället för godis på söndag och kanske idag fredag. Låter det bra??

Noodles
2006-09-15, 11:24
Är det bara jag eller har du inte väldigt lite fett i din vanliga vardagskost?

Pepparkakssmurfen
2006-09-15, 15:18

...Gör detta mån till fre förrutom fredag kväll då vi brukar äta pizza på kvällen.
...

Fre,Lör,Söndag äter du vad du vill(pizza,Mcd,godis) det är 3 dagar med skräpmat,4 dagar med nyttigare mat.
Skippa godiset och skräpmaten(det är inte ens gott egentligen) du äter under helgerna,det kommer att hjälpa mycket.

mats-
2006-09-15, 17:48
I helgen ska jag göra så att idag fredag blir det ingen pizza*cry* .
Idag ätar jag som jag brukar. Imorron lördag därimot så ska jag äta både godis och pizza.
PÅ söndag är det att äta snålt igen. Så denna helg blir det bara en godis och pizzadag!
Tänkte fixa lite nyttiga snacks till ev ikväll och till söndag kväll om jag känner att jag måste knapra på nåt. Ska köpa hem ett blomkålshuvud, morötter och selleri och sen ska jag göra en kalorisnål dip på naturell lätt yogurth. Strimla grönsakerna till dipvänlig storlek och smaska på det istället för godis på söndag och kanske idag fredag. Låter det bra??

Försök lägga din äta-vad-vill-dag så tidigt i veckan du kan, på så sätt väger du mindre när du väger dig på måndagen. Alternativt att du väger dig fredags morgonen och fortsätter äta vad du vill på lördagen.

celcius
2006-09-16, 00:31
Mat:

Middag.

Mellanmål:

Kvällsmat.

Kväll:

Vart är lunchen då? och micromat är väl inte direkt något jag gärna stoppar i mig. Som jag ser det verkar det som du äter för lite. Även om du inte styrketränar så borde du försöka få i dig mer protein. Ser ut mest som du äter mackor. När jag ska gå ner i vikt försöker jag plocka bort mycket kolhydrater och öka proteinintaget samt brukar jag ta CLA eller omega3 innan varje måltid så jag får i mig lite nyttigt fett.

Jag brukar ta en ätardag per vecka då jag stoppar i mig en pizza eller hamburgare.

chaffisen
2006-09-16, 02:02
Vart är lunchen då? och micromat är väl inte direkt något jag gärna stoppar i mig. Som jag ser det verkar det som du äter för lite. Även om du inte styrketränar så borde du försöka få i dig mer protein. Ser ut mest som du äter mackor. När jag ska gå ner i vikt försöker jag plocka bort mycket kolhydrater och öka proteinintaget samt brukar jag ta CLA eller omega3 innan varje måltid så jag får i mig lite nyttigt fett.

Jag brukar ta en ätardag per vecka då jag stoppar i mig en pizza eller hamburgare.

Han försöker som han säger att gå ned i vikt men misslyckas. Då äter han inte för lite, utan för mycket. Svårare än så är det faktiskt inte :/

mats-
2006-09-16, 09:31
Han försöker som han säger att gå ned i vikt men misslyckas. Då äter han inte för lite, utan för mycket. Svårare än så är det faktiskt inte :/

Hon *rolleyes*