Visa fullständig version : Greker
Jag såg en bild när han satt på nån staty/sten av nåt slag, och den killen såg inte så stark ut som han tydligen är av journalen att döma.
:laugh:
Jag såg en bild när han satt på nån staty/sten av nåt slag, och den killen såg inte så stark ut som han tydligen är av journalen att döma.
Möjligt att jag har dåligt minne men jag vet inte vilken bild du menar. Det hör hur som helst inte hit. Jag är definitivt inte så stark som det ser ut.
Bristande logik som vanligt Groggen. Om du pratar om singellyft så finns det ytterligare dimensioner förutom muskelstorlek och vad du nu lägger i teknik.
Det finns ytterligare saker förutom musklerna och dess storlek ja, där kom det till slut :thumbup:
MasterChief
2006-09-13, 15:26
Får man fråga hur stor och stark du är? Jag menar; jag känner mig hyggligt stark men skulle bli mörkrädd om jag såg en arg jwzrd. Vad har du för referenspunkt egentligen?
Det finns ytterligare saker förutom musklerna och dess storlek ja, där kom det till slut :thumbup:
Herregud. :D
För sista gången: Vi pratar om 3x8x150, INTE 1x200 med bänktröja som lägger på 60 kg. Ok? :)
Kallar du 3x8 för singellyft? I så fall är dina mentala brister större än till och med jag anade.
Ehm. Ser inte stark ut? Jwzrd väger 120 kg. Jag har sett bilder på honom i lite mer deffad form. Han är större än 99 % av alla som hänger här. Det kan jag garantera dig, och det har egentligen ingenting med debatten att göra.
Ser alla starka ut som väger 120? Sluta nu. Jag har inte sagt att han inte ser stark ut, för det gör han, men inte SÅ stark som han är. För hade han gjort det så hade ju ingen blivit förvånad över hur mycket han markar/böjer osv. Fattar du :)
Får man fråga hur stor och stark du är? Jag menar; jag känner mig hyggligt stark men skulle bli mörkrädd om jag såg en arg jwzrd. Vad har du för referenspunkt egentligen?
Undrar jag med. Skulle jag stå bredvid jwzrd så skulle jag känna mig skitliten faktiskt. Undrar hur stor Groggen är. :)
Ser alla starka ut som väger 120? Sluta nu. Jag har inte sagt att han inte ser stark ut, för det gör han, men inte SÅ stark som han är. För hade han gjort det så hade ju ingen blivit förvånad över hur mycket han markar/böjer osv. Fattar du :)
Nej, alla som väger 120 ser inte så starka ut som jwzrd. Jwzrd har skitmycket muskler, vilket är anledningen varför han ser så stark ut. Du har verkligen noll koll både på byggningsperspektiv och styrkelyftsperspektivet.
Hur kan du säga så när alla tyckte han såg så snäll ut?? De som är skraja har fått för starkt intryck av det han skrivit här, så det gör honom till en best på 120 kg som äter hund :)
Tricklev
2006-09-13, 15:33
Vad tjafsar du om? Sl-killen prioriterar styrka och byggaren muskelutveckling. Vadå vana? Byggaren kanske kör bänk oftare än SL-snubben, men han kör inte det med samma mål och på samma sätt och då blir ju givetvis inte resultatet detsamma.
Dumhuvud, BYGGAREN KÖR INTE BÄNKPRESS OFTARE ÄN STYRKELYFTAREN VET DU ENS VAD SPORTEN STYRKELYFT INNEHÅLLER FÖR MOMENT FÖR IHELVETE?!
Hur kan du säga så när alla tyckte han såg så snäll ut?? De som är skraja har fått för starkt intryck av det han skrivit här, så det gör honom till en best på 120 kg som äter hund :)
Nej, utan jag har sett poseringsbilder på honom och vet att han är riktigt grov. Grövre än många byggare.
MasterChief
2006-09-13, 15:34
Jag skrev arg. Jag är övertygad om att jwzrd är en genomgod och snäll människa. Men om jag inte kände honom och han konfronterade mig och var arg så skulle jag backa efterom jag inte kan karate.
Bara för att spinna vidare på Tricklevs arga inlägg så kör jag 6-7 bänkpressövningar i veckan. En byggare kör 2 som mest. Groggen vet nog dock säkert mer än mig om hur styrkelyftare tränar. :)
Du försöker kringgå fakta genom att påstå att jag ser klen ut. Friskt vågat hälften vunnet och allt det Groggen, men jag skulle fortfarande vilja veta hur du tänker göra med ditt 3x8x150-problem. Fattar du :)
Du försöker kringgå fakta genom att påstå att jag ser klen ut. Friskt vågat hälften vunnet och allt det Groggen, men jag skulle fortfarande vilja veta hur du tänker göra med ditt 3x8x150-problem. Fattar du :)
*popcorn*
Herregud. :D
För sista gången: Vi pratar om 3x8x150, INTE 1x200 med bänktröja som lägger på 60 kg. Ok? :)
Anledningen till att jag aldrig kommer kunna ge med mig, är att min träningskompis har enorma triceps och väldigt bra axlar, men tyvärr så släpar brösten rejält. Inte helt ovanligt dock om man kört bröst fel från början, iom att det bara blir svårare och svårare att rätta till det desto större kontrasten blir mellan musklerna ju längre tiden går.
Han pumpar på mer än 150 och jag önskar verkligen att han hade jäkla stora bröstmuskler :)
Tricklev
2006-09-13, 15:36
Jag är beredd att sätta 100kr på att Groggen inte ens vet skillnaden emellan Styrkelyft, Tyngdlyftning och Strongman, och det gör han till en okunnig jävel med stor mun.
Nej, alla som väger 120 ser inte så starka ut som jwzrd. Jwzrd har skitmycket muskler, vilket är anledningen varför han ser så stark ut. Du har verkligen noll koll både på byggningsperspektiv och styrkelyftsperspektivet.
Om jag både är längre och tyngre, förstår du då att jag inte ser honom som den jätten och Idol som han är för dig?
Tricklev
2006-09-13, 15:37
Om jag både är längre och tyngre, förstår du då att jag inte ser honom som den jätten och Idol som han är för dig?
Och det faktum att du är större än någon gör han till liten och klen...?
Anledningen till att jag aldrig kommer kunna ge med mig, är att min träningskompis har enorma triceps och väldigt bra axlar, men tyvärr så släpar brösten. Inte helt ovanligt dock om man kört bröst fel från början, iom att det bara blir svårare och svårare att rätta till det desto större kontrasten blir mellan musklerna ju längre tiden går.
Han pumpar på mer än 150 och jag önskar verkligen att han hade jäkla stora bröstmuskler :)
Pumpar han på mer än 150 kg har han inte små bröst. Ingen kan lyfta så mycket enbart med triceps och axlar, isåfall är hans axlar helt trasiga nu.
Det låter dessutom ganska underligt att en kille som tränar på otroligt tunga vikter (reppa på 150 är starkt) lyckats prestera detta utan korrekt teknik. Snudd på osannolikt faktiskt. :)
Coolt dock att det passar att komma med det argumentet, vars like ingen någonsin hört talas om, just nu när du har slut på argument. :)
Dumhuvud, BYGGAREN KÖR INTE BÄNKPRESS OFTARE ÄN STYRKELYFTAREN VET DU ENS VAD SPORTEN STYRKELYFT INNEHÅLLER FÖR MOMENT FÖR IHELVETE?!
Det kan han visst göra, dessutom kör han fler sett på bröst. Så det där med vana lär bara kul. Om du inte menar vana i att köra för att utveckla styrkan och inte prioritera musklerna :)
Det gör jag inte. Jag tror dock att du ljuger och att du inte alls är större än honom. Han är inte min idol på något sätt, men jag kan åtminstone erkänna att han är mycket större än mig. Det borde du också våga göra. :)
Jag skrev arg. Jag är övertygad om att jwzrd är en genomgod och snäll människa. Men om jag inte kände honom och han konfronterade mig och var arg så skulle jag backa efterom jag inte kan karate.
Du får väl cykla på honom när han vänder ryggen till.
Nej, utan jag har sett poseringsbilder på honom och vet att han är riktigt grov. Grövre än många byggare.
Jag är glad att ni kommit varandra nära på msn. Men vi har inte samma uppfattningen om denna saken heller.
Jag är glad att ni kommit varandra nära på msn. Men vi har inte samma uppfattningen om denna saken heller.
Har du sett poseringsbilder på honom?
Tricklev
2006-09-13, 15:42
Det kan han visst göra, dessutom kör han fler sett på bröst. Så det där med vana lär bara kul. Om du inte menar vana i att köra för att utveckla styrkan och inte prioritera musklerna :)
Dumhuvud, berätta för mig vilka moment styrkelyft består av, utan att googla.
Jag har inte sagt att du ser klen ut, för det gör du inte. Men när jag såg dig så blev jag än mer impad av dina styrkeprestationer, för i mina ögon är du starkare än vad du ser ut. Ta det som en komplimang, att du ser stark ut men är ändå starkare. Eller nåt.
MasterChief
2006-09-13, 15:44
Anledningen till att jag aldrig kommer kunna ge med mig, är att min träningskompis har enorma triceps och väldigt bra axlar, men tyvärr så släpar brösten rejält. Inte helt ovanligt dock om man kört bröst fel från början, iom att det bara blir svårare och svårare att rätta till det desto större kontrasten blir mellan musklerna ju längre tiden går.
Jag undrar varför det alltid är en kompis/farsa/farsans polare/lumparkompis/brevvän/KK som ska styrka sådana här utsagor. Bara en gång vore det kul om det faktiskt var personen själv som stod för bedriften.
Tricklev
2006-09-13, 15:46
Jag undrar varför det alltid är en kompis/farsa/farsans polare/lumparkompis/brevvän/KK som ska styrka sådana här utsagor. Bara en gång vore det kul om det faktiskt var personen själv som stod för bedriften.
Jag knäböjer 450, och har tännsticksben.:)
Edit: Och min bästis armbrytarn kan göra 10 enarms chinups, med perfekt teknik.
Jag är beredd att sätta 100kr på att Groggen inte ens vet skillnaden emellan Styrkelyft, Tyngdlyftning och Strongman, och det gör han till en okunnig jävel med stor mun.
Strongman lyfter ju stenar och bilar och allt vad det är, styrkelyft är väl bänk, mark och böj och tyngdlyftning är väl ryck och stöt :)
Tricklev
2006-09-13, 15:47
Strongman lyfter ju stenar och bilar och allt vad det är, styrkelyft är väl bänk, mark och böj och tyngdlyftning är väl ryck och stöt :)
Så nu när du har googlat dig fram till att ett av tävlingsmomenten är bänkpress, står du fast vid att en styrkelyftare inte har vana vid bänkpress?
Och det faktum att du är större än någon gör han till liten och klen...?
Har jag sagt liten och klen!!?? Jag sa att han är starkare än vad han ser ut, ge fan i att hitta på.
Så nu när du har googlat dig fram till att ett av tävlingsmomenten är bänkpress, står du fast vid att en styrkelyftare inte har vana vid bänkpress?
Jag tror inte vanan är skillnaden, jag tror det är träningsupplägget, utförandet osv.
Pumpar han på mer än 150 kg har han inte små bröst. Ingen kan lyfta så mycket enbart med triceps och axlar, isåfall är hans axlar helt trasiga nu.
Det låter dessutom ganska underligt att en kille som tränar på otroligt tunga vikter (reppa på 150 är starkt) lyckats prestera detta utan korrekt teknik. Snudd på osannolikt faktiskt. :)
Coolt dock att det passar att komma med det argumentet, vars like ingen någonsin hört talas om, just nu när du har slut på argument. :)
Att du aldrig hört talas om ngt liknande stryker ju bara under det jag sagt hela tiden. Du är ung och inte så erfaren, för du borde träffat snubbar som kört fel och vägrar ändra sig och som är osymmetriska men skitstarka.
Det gör jag inte. Jag tror dock att du ljuger och att du inte alls är större än honom. Han är inte min idol på något sätt, men jag kan åtminstone erkänna att han är mycket större än mig. Det borde du också våga göra. :)
Det heter "större än jag". Skitsamma hur din favvo ser ut nu :)
Dumhuvud, berätta för mig vilka moment styrkelyft består av, utan att googla.
Bete dig om du ska förtjäna några svar. Och tro inte att du sitter inne med några kuggfrågor.
Har du sett poseringsbilder på honom?
Nä men det har du och det är du sååå stolt och glad över :) Vi lämnar det nu.
Det viktiga är ju inte VEM som gör det, utan ATT det går och att det inte måste till det han anser krävs.
Att du aldrig hört talas om ngt liknande stryker ju bara under det jag sagt hela tiden. Du är ung och inte så erfaren, för du borde träffat snubbar som kört fel och vägrar ändra sig och som är osymmetriska men skitstarka.
Nej, ingen jag känner eller har hört talas om har ökat från 3x8x50kg i bänkpress till 3x8x150kg i bänkpress utan vare sig god teknik eller stora bröstmuskler. Åtta reps på 150kg utan att använda bröstmusklerna i hög utsträckning och utan bänkpresströja kräver ENORM styrka i triceps och axlar. Den styrkan är det väldigt få som har. Hur många tror du gör 3x8x150 i smalbänk eller militärpress egentligen? Det du pratar om är smalbänk, där är triceps den muskelgrupp som huvudsakligen lyfter och pectoralis den sekundära stödgruppen. Hur många gör 3x8x150 i antingen smalbänk eller militärpress?
Tricklev
2006-09-13, 16:03
Äsh, denna tråden är så infantil nu så jag lämnar den, men före jag gör det tänker jag utgå ifrån ett par saker.
ALLA som drar =-tecken på att folk som ställer frågor är obildade, är själva det, och antagligen är han också under 20 med grova hävdelseproblem.
Nej, ingen jag känner eller har hört talas om har ökat från 3x8x50kg i bänkpress till 3x8x150kg i bänkpress utan vare sig god teknik eller stora bröstmuskler. Åtta reps på 150kg utan att använda bröstmusklerna i hög utsträckning och utan bänkpresströja kräver ENORM styrka i triceps. Den styrkan är det väldigt få som har. Hur många tror du gör 3x8x150 i smalbänk egentligen? Det du pratar om är smalbänk, där är triceps den muskelgrupp som huvudsakligen lyfter och pectoralis den sekundära stödgruppen. Hur många gör 3x8x150 i antingen smalbänk eller militärpress?
Nu är du verkligen rolig. Du tycker det låter otroligt att ngn skulle kunna göra det som bröstövning, så du tror att det måste vara smalbänk jag menar. Som om det är en lättare övning att lyfta tungt i *slap*
Har du aldrig sett nån med ben som inte ser ut att kunna böja mycket, som visat vara stark som fan i böj?
Nu är du verkligen rolig. Du tycker det låter otroligt att ngn skulle kunna göra det som bröstövning, så du tror att det måste vara smalbänk jag menar. Som om det är en lättare övning att lyfta tungt i *slap*
Har du aldrig sett nån med ben som inte ser ut att kunna böja mycket, som visat vara stark som fan i böj?
Nej, det jag menar är att att köra bänkpress mer med triceps eller framsida axlar än pecs därför man inte kopplar in pecsen är ekvivalent med att köra smalbänk eller militärpress, där är triceps/axlar primära muskelgrupper och pecs/triceps sekundära. Förstår du verkligen inte det? :)
293 inlägg utan att ha kommit nånvart :D
Bolio har du fått svar på din fråga om dina grekiska meningar som tråden nu handlade om? :ike
Nej, det jag menar är att att köra bänkpress mer med triceps eller framsida axlar än pecs därför man inte kopplar in pecsen är ekvivalent med att köra smalbänk eller militärpress, där är triceps/axlar primära muskelgrupper och pecs/triceps sekundära. Förstår du verkligen inte det? :)
Som sagt Bolio, jag vet att det inte krävs det du sa. Men visst är det ingen nackdel. :)
Som sagt Bolio, jag vet att det inte krävs det du sa. Men visst är det ingen nackdel. :)
Jag förstår inte. Vad krävs inte? Kan du inte ge exempel på någon som tränar byggning (dvs. bänkpress som en bröstövning som den ursprungliga frågan handlade om) och har gått från 3x8x50 i bänkpress till 3x8x150 i bänkpress, men fortfarande saknar stora bröstmuskler. Kan du visa oss ett endaste exempel på det? Google är stort, och om det ligger till som du säger så måste det ju vara möjligt att hitta exempel på en enda byggare som har lyckats med detta. Du har faktiskt lovat att komma med exempel ganska länge nu. Kan vi få ta del av dessa exempel?
Jag förstår inte. Vad krävs inte? Kan du inte ge exempel på någon som tränar byggning (dvs. bänkpress som en bröstövning som den ursprungliga frågan handlade om) och har gått från 3x8x50 i bänkpress till 3x8x150 i bänkpress, men fortfarande saknar stora bröstmuskler. Kan du visa oss ett endaste exempel på det? Google är stort, och om det ligger till som du säger så måste det ju vara möjligt att hitta exempel på en enda byggare som har lyckats med detta. Du har faktiskt lovat att komma med exempel ganska länge nu. Kan vi få ta del av dessa exempel?
Du kan bortse från 3x8 på 50, för vissa kanske var ännu klenare osv. Det väsentliga är om ngn kan pressa upp 3x8 på 150 och inte ha jäkla stora bröst, trots att han tränat många år. Ja det är inga konstigheter, för du kan använda andra muskler som tar överhanden från bröst i den övningen. Likväl som du kan ha kört rygg i många år och använt armarna mer än ryggen och därför inte fått en så utveckald ryggmuskulatur som det hade kunnat bli. Osv.
Jag är nyfiken på vad Groggen bänkar. Jag tror inte Groggen har stora tuttar. Kalla det kvinnlig intuition.
Du kan bortse från 3x8 på 50, för vissa kanske var ännu klenare osv. Det väsentliga är om ngn kan pressa upp 3x8 på 150 och inte ha jäkla stora bröst, trots att han tränat många år. Ja det är inga konstigheter, för du kan använda andra muskler som tar överhanden från bröst i den övningen. Likväl som du kan ha kört rygg i många år och använt armarna mer än ryggen och därför inte fått en så utveckald ryggmuskulatur som det hade kunnat bli. Osv.
Kan du dra 5x250 kg i marklyft (motsvarigheten till 8x150 i bänk) med armarna? :)
Jag är nyfiken på vad Groggen bänkar. Jag tror inte Groggen har stora tuttar. Kalla det kvinnlig intuition.
Jag har också kvinnlig intuition. :/
Kan du dra 5x250 kg i marklyft (motsvarigheten till 8x150 i bänk) med armarna? :)
Långa armar var tydligen en fördel i mark, och dessutom är det vanligare/lättare att vara stark i mark.
Jag kanske kan dra nåt sånt i marken, men i bänken gör jag det inte idag, för jag kör oftast alltid hantlar, just för att slippa/minimera att koppla in axlar osv. För att toppa till styrkan så krävs det i stora drag mer mat, annat tänk och lite annorlunda träning. Men då får man offra ngt annat i gengäld :)
Jag är nyfiken på vad Groggen bänkar. Jag tror inte Groggen har stora tuttar. Kalla det kvinnlig intuition.Groggen är inte grofv. Jag sätter min ena triceps på det.
Den här tråden är galet urspårad och jag beskyller Bolio för att vara den som lät det dra iväg. Jag vill ju kunna förolämpa greker. Ett tag kunde jag "din mamma har legat med en gris" på arabiska, men det har jag tyvärr glömt bort. :(
Långa armar var tydligen en fördel i mark, och dessutom är det vanligare/lättare att vara stark i mark.
Jag kanske kan dra nåt sånt i marken, men i bänken gör jag det inte idag, för jag kör oftast alltid hantlar, just för att slippa/minimera att koppla in axlar osv. För att toppa till styrkan så krävs det i stora drag mer mat, annat tänk och lite annorlunda träning. Men då får man offra ngt annat i gengäld :)
Drar du 5x250 i mark Groggen? :)
Vad har långa armar med saken att göra? Och varför svarar du inte på frågan: Kan du dra 5x250 kg i marklyft (motsvarigheten till 8x150 i bänk) med armarna?
Groggen är ingen bänkkåt högstadiegrabb som tycker det är en häftig övning att vara stark i. Jag tycker den sliter när den börjar bli tung, men det gör inte hantlar på samma sätt.
Groggen är inte grofv. Jag sätter min ena triceps på det.
Den här tråden är galet urspårad och jag beskyller Bolio för att vara den som lät det dra iväg. Jag vill ju kunna förolämpa greker. Ett tag kunde jag "din mamma har legat med en gris" på arabiska, men det har jag tyvärr glömt bort. :(
Jag fick svar på mina frågor. Jag har inget emot att den "spårar" ut. Det är kul att prata om träning med Groggen. :)
Groggen är ingen bänkkåt högstadiegrabb som tycker det är en häftig övning att vara stark i. Jag tycker den sliter när den börjar bli tung, men det gör inte hantlar på samma sätt.
Jojo, Olof Wiklund, Finnpower och 130kg_finsk_sisu är "bänkkåta högstadiegrabbar". Bänkpress är en tung basövning. Att den sliter är för att du är klen och har usel teknik tyvärr.
Jag fick svar på mina frågor. Jag har inget emot att den "spårar" ut. Det är kul att prata om träning med Groggen. :)Vilket var svaret då? Jag vill hävda att tråden spårade innan du fick dem i alla fall.
Prata träning i allmänt forum *mutter mutter*...
Vilket var svaret då? Jag vill hävda att tråden spårade innan du fick dem i alla fall.
Prata träning i allmänt forum *mutter mutter*...
Minns inte, men jag kunde skriva dem till min grekiske vän på msn. :)
"Mikro putzo" (eller liknande) betydde 'liten snopp' iaf. :)
Drar du 5x250 i mark Groggen? :)
Vad har långa armar med saken att göra? Och varför svarar du inte på frågan: Kan du dra 5x250 kg i marklyft (motsvarigheten till 8x150 i bänk) med armarna?
Självklart inte bara med armarna och det var ju inte just den övningen jag hade i åtanke när jag sa det där om ryggen. Men i mark så kan ju benen/röven och fördelen av långa armar göra att du inte använder ryggen lika mycket. Tunga mark i all ära, men hellre kontakt än slitage :) Då föredrar jag stående rodd, som inte ger lika bred midja, men riktigt bra för ryggen.
Självklart inte bara med armarna och det var ju inte just den övningen jag hade i åtanke när jag sa det där om ryggen. Men i mark så kan ju benen/röven och fördelen av långa armar göra att du inte använder ryggen lika mycket. Tunga mark i all ära, men hellre kontakt än slitage :) Då föredrar jag stående rodd, som inte ger lika bred midja, men riktigt bra för ryggen.
Shit vad du duckar. Drar du 250x5 i mark Groggen? :)
Drar du 150x8 i stående rodd med armarna?
Det är synd att det inte är tydligt för alla hur mycket du försöker komma ifrån grundfrågorna här.
Jojo, Olof Wiklund, Finnpower och 130kg_finsk_sisu är "bänkkåta högstadiegrabbar". Bänkpress är en tung basövning. Att den sliter är för att du är klen och har usel teknik tyvärr.
Jag är inte villig att ligga där och nöta teknik för ngt som inte är det bästa för mina bröst.
Jag är inte villig att ligga där och nöta teknik för ngt som inte är det bästa för mina bröst.
Vad reppar du på i hantelpress då?
Det bästa för dina bröst vore kanske 300ml silicon?
200 mg Silicone Acetate! *flex*
Minns inte, men jag kunde skriva dem till min grekiske vän på msn. :)
"Mikro putzo" (eller liknande) betydde 'liten snopp' iaf. :)Du fick inte svar. Ha! Jag visste det!
Putanitza betyder liten hora. Det kan vara användbart. *popcorn*
Shit vad du duckar. Drar du 250x5 i mark Groggen? :)
Drar du 150x8 i stående rodd med armarna?
Jag är inte så stark i marken, men jag vet att jag kan komma dit om jag inriktar mig på och låter styrka bli huvudmål. Men jag tränar hellre min kropp och formar den.
Du fick inte svar. Ha! Jag visste det!
Putanitza betyder liten hora. Det kan vara användbart. *popcorn*
Fick jag visst. :/
Jag är inte så stark i marken, men jag vet att jag kan komma dit om jag inriktar mig på och låter styrka bli huvudmål. Men jag tränar hellre min kropp och formar den.
Varför skrev du då: "Jag kanske kan dra nåt sånt i marken, men i bänken gör jag det inte idag, för jag kör oftast alltid hantlar, just för att slippa/minimera att koppla in axlar osv."? :)
För övrigt kopplar jag in axlar mer i hantelpress än bänkpress. Det är inte så svårt att lära sig att rotera tillbaks axlarna och gå upp i brygga. Det krävs inte särskilt stor erfarenhet för det Groggen - heck, 17-åringa araber på mitt gym går upp i brygga. :)
För övrigt kopplar jag in axlar mer i hantelpress än bänkpress. Det är inte så svårt att lära sig att rotera tillbaks axlarna och gå upp i brygga. Det krävs inte särskilt stor erfarenhet för det Groggen - heck, 17-åringa araber på mitt gym går upp i brygga. :)
Har inte det mer med din ankomst att göra?
Varför skrev du då: "Jag kanske kan dra nåt sånt i marken, men i bänken gör jag det inte idag, för jag kör oftast alltid hantlar, just för att slippa/minimera att koppla in axlar osv."? :)
Får jag preppa innan jag drar?
Har inte det mer med din ankomst att göra?
:em:
Får jag preppa innan jag drar?
Ja, du får. Vad för prepp ska du ta och i vilka doser?
Gudfadern
2006-09-13, 16:47
Årets tråd eller nått. :laugh:
Och för dina lite konturer :)
Det är synd att det inte är tydligt för alla hur mycket du försöker komma ifrån grundfrågorna här.
Det är synd att du kan komma in och säga "många stora sl-gubbar har bröstkorgar som oljefat och så tror du att du bidragit med att säga att de har stora bröstmuskler.
Nu googlar Groggen efter information om steroider. :)
Jag ser det framför mig: "steroids + strong + instant + deadlift". :D
Vad reppar du på i hantelpress då?
Hur många frågor du än ställer om styrka, så kan ingen rubba Jwzrd från din msn-tron som styrkekungen nr 1 :)
Hellre en snygg kropp än en stark kropp, så förstår du min syn på träning.
Hur många frågor du än ställer om styrka, så kan ingen rubba Jwzrd från din msn-tron som styrkekungen nr 1 :)
Hellre en snygg kropp än en stark kropp, så förstår du min syn på träning.
Vad reppar du på i hantelpress? :)
Själv reppar jag på 35 kg-hantlarna. :)
Nu googlar Groggen efter information om steroider. :)
Jag ser det framför mig: "steroids + strong + instant + deadlift". :D
Jag ville bara nämna prepp i sammanhanget, för låt säga att jag hade kurat för fullt, så hade du fått massa roliga styrkesvar. Det känns som att det hör ihop lite :)
Jag ville bara nämna prepp i sammanhanget, för låt säga att jag hade kurat för fullt, så hade du fått massa roliga styrkesvar. Det känns som att det hör ihop lite :)
Gör det? Så Finnpower, 13kg_finsk_sisu etc. har kurat? Varför hör prepp ihop med styrka? Jag tycker snarare att prepp hör ihop med massa. Detta grundar jag på de flera olika slags kurer på olika steroider jag själv har kört, och de olika sätt jag tränat under dessa perioder. Vad grundar du ditt påstående på?
Och återigen: varför påstod du att du drog 250x5 i marklyft?
Vad reppar du på i hantelpress? :)
Själv reppar jag på 35 kg-hantlarna. :)
Jag reppar på lite tyngre än så, och det är en njutning att köra intensivt (lite vila mellan seten) men ändå riktigt jävla strikt när du väl kör. Ju kortare vila, desto svårare att bibehålla styrkan, men desto bättre för muskeln.
Jag reppar på lite tyngre än så, och det är en njutning att köra intensivt (lite vila mellan seten) men ändå riktigt jävla strikt när du väl kör. Ju kortare vila, desto svårare att bibehålla styrkan, men desto bättre för muskeln.
Vad kör du på för vikt Groggen? :)
130kg finsk sisu
2006-09-13, 17:00
Jag har inte kurat! Det lägger jag min lilla men axk så kära penis på!!!!!!:banned
Jag har inte kurat! Det lägger jag min lilla men axk så kära penis på!!!!!!:banned
Enligt Groggens logik så måste du och ALLA andra starka styrkelyftare som tävlar för IPF ha kurat eftersom styrka och prepp går hand i hand! :laugh:
Gör det? Så Finnpower, 13kg_finsk_sisu etc. har kurat? Varför hör prepp ihop med styrka? Jag tycker snarare att prepp hör ihop med massa. Detta grundar jag på de flera olika slags kurer på olika steroider jag själv har kört, och de olika sätt jag tränat under dessa perioder. Vad grundar du ditt påstående på?
Och återigen: varför påstod du att du drog 250x5 i marklyft?
Det var 225 jag sa. Jag har varit stark men är inte lika stark idag, så sanningen är att jag har tagit det, och bör kunna komma tillbaka dit, men jag är inte det minsta sugen. Jag tränar heller disco idag :em:
Iofs har ni båda rätt till er åsikt, (har ej orkat läsa igenom hela tråden) men kan någon upplysa mig om grekernas samband med den aktuella diskussionen?
På vilken sida slutade diskussionen om greker och började handla om styrkelyft kontra BB alt Groggens vikter vid marklyft?
Är Groggen grek?
Eller kom vi in på styrka kontra massa iochmed grekerna?
Enligt Groggens logik så måste du och ALLA andra starka styrkelyftare som tävlar för IPF ha kurat eftersom styrka och prepp går hand i hand! :laugh:
Nu hittar du på igen. Jag sa att det är lättare att vara stark om man preppar och att det hör ihop lite.
Groggen är grek och reppar med 40k hantlar?
Är det så? Är det det läget nu?
Vad kör du på för vikt Groggen? :)
Men vad fan spelar det för roll om jag ibland kör på strax över 50, nästa pass 20 reppare på betydligt lättare :)
Varför skulle hantelpress ta mindre på axlarna än bänkpress?
Varför skulle hantelpress ta mindre på axlarna än bänkpress?
Jag känner inget i axeln där och kommer djupare, får bättre pump. Jag gillar även att hålla kvar ngn sekund i bottenläget för att känna strecket, flera grejer som jag inte får ut i bänken.
Det var 225 jag sa. Jag har varit stark men är inte lika stark idag, så sanningen är att jag har tagit det, och bör kunna komma tillbaka dit, men jag är inte det minsta sugen. Jag tränar heller disco idag :em:
Var skrev du 225? Har du alltså dragit 5x225 i marklyft Groggen? Är du helt hundra procent säker på det?
Men vad fan spelar det för roll om jag ibland kör på strax över 50, nästa pass 20 reppare på betydligt lättare :)
Kör du verkligen strikta hantelpress på hantlar som är tyngre än 50 kg Groggen?
Har ni kommit fram till om bolio kan något om träning eller inte? Jag väntar fortfarande på att den frågan skall bli utredd.
Jag tappade spåret vid 2a sidan
Iofs har ni båda rätt till er åsikt, (har ej orkat läsa igenom hela tråden) men kan någon upplysa mig om grekernas samband med den aktuella diskussionen?
På vilken sida slutade diskussionen om greker och började handla om styrkelyft kontra BB alt Groggens vikter vid marklyft?
Är Groggen grek?
Eller kom vi in på styrka kontra massa iochmed grekerna?
Läs tråden istället. Du är inte rolig heller Kwon. :)
Var skrev du 225? Har du alltså dragit 5x225 i marklyft Groggen? Är du helt hundra procent säker på det?
Ja, jag har dragit det men inte en 5:a utan singel och det var t.om 230 Bälte och remmar hade jag. Det är inget konstigt med det. Det borde varit mer så som jag tränade då. Men som sagt, så stark är jag inte idag, en hyfsad bit dit. :em:
Ja, jag har dragit det men inte en 5:a utan singel och det var t.om 230 Bälte och remmar hade jag. Det är inget konstigt med det. Men som sagt, så stark är jag inte idag, en hyfsad bit dit. :em:
När var detta och hur mycket vägde du?
Jag frågade om du kunde dra en femma på 250 i mark, du svarade ja. Hur har detta blivit en singel på 230? Är det något jag har missat? Var skrevs det om en singel innan och när kom siffran 225 på tal?
Jag tycker Groggen har rätt till sin åsikt. Och han ska också ha eloge för att han klarar av att hålla sin sida av argumentationen på en vettig nivå, istället för att spotta ur sig personangrepp efter personangrepp som vissa andra...
Så Groggen får :thumbup:
Även om den ursprungliga diskussionen i sig i min mening är tämligen oväsentlig då "Bolio tycker att han är extremt erfaren" är en fullständigt subjektiv åsikt, men det bevisar ju definitivt att han har den internetpenis han så ofta skryter med. Men en av meningarna med internetforum för vissa personer kanske faktiskt är att debattera över subjektiva åsikter, så kör på!
Kör du verkligen strikta hantelpress på hantlar som är tyngre än 50 kg Groggen?
Men vad fan är det med dig, det låter ju på dig som att jag plockat ner månen. Vad fan är det att köra med 50 kg? Jag gör inte över 10.
Men vad fan är det med dig, det låter ju på dig som att jag plockat ner månen. Vad fan är det att köra med 50 kg? Jag gör inte över 10.
Du gör alltså 10 strikta reps på över 50 kg i hantelpress Groggen? Jag vill bara vara säker på att vi förstår varandra. :)
Du gör alltså 10 strikta reps på över 50 kg i hantelpress Groggen? Jag vill bara vara säker på att vi förstår varandra. :)
Jag kör en 8 strikt.
Jag tycker Groggen har rätt till sin åsikt. Och han ska också ha eloge för att han klarar av att hålla sin sida av argumentationen på en vettig nivå, istället för att spotta ur sig personangrepp efter personangrepp som vissa andra...
Så Groggen får :thumbup:
Även om den ursprungliga diskussionen i sig i min mening är tämligen oväsentlig då "Bolio tycker att han är extremt erfaren" är en fullständigt subjektiv åsikt, men det bevisar ju definitivt att han har den internetpenis han så ofta skryter med. Men en av meningarna med internetforum för vissa personer kanske faktiskt är att debattera över subjektiva åsikter, så kör på!
Med andra ord handlade ditt inlägg om att du ogillar mig. Ingen annan ser det nämligen som du, utan att Groggen hoppade på mig och försökte få mig att framstå som en unge som precis börjat träna och blivit besatt, och att han bara gjorde bort sig, för att vägra erkänna det inte ens efter att det blivit totalt uppenbart. :)
Jag kör en 8 strikt.
Hur många serier?
När var detta och hur mycket vägde du?
Jag frågade om du kunde dra en femma på 250 i mark, du svarade ja. Hur har detta blivit en singel på 230? Är det något jag har missat? Var skrevs det om en singel innan och när kom siffran 225 på tal?
Jag läste fel, jag tyckte det stod 225. Jag har haft inlägg från 236 håll att besvara i den här tråden, så det är fan inte konstigt att jag förväxlar osv.
Jag läste fel, jag tyckte det stod 225. Jag har haft inlägg från 236 håll att besvara i den här tråden, så det är fan inte konstigt att jag förväxlar osv.
När drog du 230 och hur mycket vägde du?
Hur många serier?
Det beror ju på hur länge jag vilar. Om målet är att få ihop en tuff serie att skriva nånstans så vilar jag lääänge. Men jag brukar köra ett nytt set efter mindre än 1 minut för jag vill åt tempot och pumpen, så därför hamnar nästa sett på runt 40 ca. Det beror på.
Läs tråden istället. Du är inte rolig heller Kwon. :)
Nej, det orkar jag inte.
Någon måste istället berätta/informera var (vilken sida) grekerna slutade och SL kontra BB tog vid.
Nej, det orkar jag inte.
Någon måste istället berätta/informera var (vilken sida) grekerna slutade och SL kontra BB tog vid.
Sida 1-2.
Det beror ju på hur länge jag vilar. Om målet är att få ihop en tuff serie att skriva nånstans så vilar jag lääänge. Men jag brukar köra ett nytt set efter mindre än 1 minut för jag vill åt tempot och pumpen, så därför hamnar nästa sett på runt 40 ca. Det beror på.
Ok Groggen. Du gör alltså 8 strikta reps på 50 kg i hantelreps. :thumbup:
Sida 1-2.
Tackar så mycket!
Det skall bli intressant att se hur konversationen utvecklades från greker till Groggens mark! [vad som var katalysatorn] *popcorn* :Virro
När drog du 230 och hur mycket vägde du?
Jag vägde inte så att man kan skrýta med det. Det känns som att du får ta av dig frågekepsen nu och återgå till det du höll på med :)
Jag vägde inte så att man kan skrýta med det. Det känns som att du får ta av dig frågekepsen nu och återgå till det du höll på med :)
Hur mycket vägde du när du drog 230 och när var det Groggen? :)
Ok Groggen. Du gör alltså 8 strikta reps på 50 kg i hantelreps. :thumbup:
Ja och jag är glad att du tycker det är bra ;)
Men nu måste jag ta på mig frågekepsen!
Jag undrar varför Groggen tvivlar så mycket på Bolios färdigheter och kunskaper.
Vad är bakgrunden till detta?
Med andra ord handlade ditt inlägg om att du ogillar mig. Ingen annan ser det nämligen som du, utan att Groggen hoppade på mig och försökte få mig att framstå som en unge som precis börjat träna och blivit besatt, och att han bara gjorde bort sig, för att vägra erkänna det inte ens efter att det blivit totalt uppenbart. :)
Jag vet inte vad Groggens motiv är.
Jag ogillar inte dig personligen, men jag är starkt allergisk mot personangrepp vilket jag har sett dig använda dig av mycket flitigt m.fl.
Men nu ser jag också att jag gjorde bort mig själv lite grann, då Groggen faktiskt var den som började hela diskussionen med ett personangrepp.
I'm out.
Ja och jag är glad att du tycker det är bra ;)
Om du visste vad jag vet så skulle du inte vara så glad över det sötnos. :)
Hur mycket vägde du när du drog 230 och när var det Groggen? :)
Är det så här du införskaffar din erfarenhet? :) Det var ett ganska bra tag sen och även om ingen kan ta ifrån mig att jag gjort det, så kan jag inte meritera mig med det som dagsfärskt.
Är det så här du införskaffar din erfarenhet? :) Det var ett ganska bra tag sen och även om ingen kan ta ifrån mig att jag gjort det, så kan jag inte meritera mig med det som dagsfärskt.
Fly inte nu Groggen. Vad vägde du och när var det? :)
Om du visste vad jag vet så skulle du inte vara så glad över det sötnos. :)
Om du visste allt du tror dig veta om träning, så vore du så erfaren som du sagt :)
Sida 1-2.
Och nu är det sid 25
Om du visste allt du tror dig veta om träning, så vore du så erfaren som du sagt :)
Det handlar inte om träning, det handlar om dig, och du får verkligen låta bli att ducka för mina frågor nu. Svara gärna. :)
Och nu är det sid 25
*innocent*
Och nu är det sid 25
Med mina inställningar är tråden bara 8 sidor lång.
Du kan skatta dig lycklig!
Ett rent elände rakt igenom är vad det är, denna tråden!
Fly inte nu Groggen. Vad vägde du och när var det? :)
Jag flyr inte, men jag är inte stolt över ngt på samma sätt som om jag skulle gjort det idag. Du fäster stor vikt vid styrka, men det är inte så för alla.
Jag flyr inte, men jag är inte stolt över ngt på samma sätt som om jag skulle gjort det idag. Du fäster stor vikt vid styrka, men det är inte så för alla.
Varför kan du inte berätta för oss ungefär hur mycket du vägde och ungefär när det var som du drog 230 kg i marklyft Groggen?
röstar ni höger så kommer vi inte se några mer såna här trådar. pojkarna kommer vara för upptagna med att ARBETA.
Varför kan du inte berätta för oss ungefär hur mycket du vägde och ungefär när det var som du drog 230 kg i marklyft Groggen?
Det var många år sen Bolio. Och exakt vikt minns jag inte, men runt 105-110 nånstans.
Det var många år sen Bolio. Och jag exakt vikt minns jag inte, men runt 105 nånstans.
Du vägde alltså 105 kg Groggen. Nice. :)
Ungefär hur många år sedan?
Vem har du på ignore? :laugh:
Vem har du på ignore? :laugh:
hjälper ju inte, inläggen dyker upp ändå :(
Du kan skatta dig lycklig!
Ett rent elände rakt igenom är vad det är, denna tråden!Tyvärr är det lika många inlägg i min tråd, trots färre sidor. :(
Vad skall jag träna idag, tycker ni? Jag har ont i ryggen. Igår blev det axlar/triceps/mage. Orkar jag verkligen köra rygg?
Du vägde alltså 105 kg Groggen. Nice. :)
Ungefär hur många år sedan?
Berätta varför det är viktigt för dig?
Tyvärr är det lika många inlägg i min tråd, trots färre sidor. :(
Vad skall jag träna idag, tycker ni? Jag har ont i ryggen. Igår blev det axlar/triceps/mage. Orkar jag verkligen köra rygg?
Lägg ner Nina. Du är inte rolig och det du gör är inte OK. Bete dig.
Berätta varför det är viktigt för dig?
Jag vill få bättre perspektiv på din träningskarriär och dina resultat. Det ger en bättre inblick i varför du uttrycker dig som du gör.
Du är också välkommen att fråga mig om hur jag har tränat, olika personbästa, framgångar och misslyckanden, etc., ifall du är intresserad av mig och min träning.
Lägg ner Nina. Du är inte rolig och det du gör är inte OK. Bete dig.:cool: Jag är alltid rolig.
Detta är en protest mot att jag inte har fått veta hur man säger "du har liten penis" samt "du är klen som en räka" på grekiska. Jag tycker att jag förtjänar det.
Men ok, jag skall hålla mig undan i en timme eller nått.
:cool: Jag är alltid rolig.
Detta är en protest mot att jag inte har fått veta hur man säger "du har liten penis" samt "du är klen som en räka" på grekiska. Jag tycker att jag förtjänar det.
Men ok, jag skall hålla mig undan i en timme eller nått.
Bete dig som sagt. :)
Jag vill få bättre perspektiv på din träningskarriär och dina resultat. Det ger en bättre inblick i varför du uttrycker dig som du gör.
Du är också välkommen att fråga mig om hur jag har tränat, olika personbästa, framgångar och misslyckanden, etc., ifall du är intresserad av mig och min träning.
Du som inte kunde erkänna att man med bakböj menar knäböj
vill att jag ska vara seriös med dig :)
Du som inte kunde erkänna att man med bakböj menar knäböj
vill att jag ska vara seriös med dig :)
Bakböj är en form av knäböj.
Ungefär när drog du 230 kg i marklyft Groggen? :)
Bakböj är en form av knäböj.
Ungefär när drog du 230 kg i marklyft Groggen? :)
Vissa anser att det är samma sak iaf. Du, av alla, säger ju givetvis ngt annat :)
Du får tro på vad du vill, det roliga är ju att du tycker det är märkvärdigare än vad det är.
Vissa anser att det är samma sak iaf. Du, av alla, säger ju givetvis ngt annat :)
Du får tro på vad du vill, det roliga är ju att du tycker det är märkvärdigare än vad det är.
När vägde du 105 kg och drog 230 kg i marklyft Groggen? Varför kan du inte berätta det för oss? Är det något du döljer för våra kära medlemmar? :)
När vägde du 105 kg och drog 230 kg i marklyft Groggen? Varför kan du inte berätta det för oss? Är det något du döljer för våra kära medlemmar? :)
Nej, men jag ser inget värde i att jag var jävligt mycket starkare för flera år sedan :) Du är van att få det dit du vill men du får respektera att alla inte vill svara på allt.
Nej, men jag ser inget värde i att jag var jävligt mycket starkare för flera år sedan :) Du är van att få det dit du vill men du får respektera att alla inte vill svara på allt.
Det intressanta är dock varför du inte vill svara på just denna fråga. Varför vill du inte svara på frågan Groggen? :)
petersson
2006-09-13, 18:01
Den här tråden är ändå så ur spår. Tävlar du i styrkelyft Bolio?
Den här tråden är ändå så ur spår. Tävlar du i styrkelyft Bolio?
Nix. Jag har precis börjat träna styrkelyft. Vill inte tävla dock. :)
petersson
2006-09-13, 18:02
Nix. Jag har precis börjat träna styrkelyft. Vill inte tävla dock. :)
Okej :)
Det intressanta är dock varför du inte vill svara på just denna fråga. Varför vill du inte svara på frågan Groggen? :)
Jag fattar inte varför jag svarade på nån öht, med tanke hur relevant det är. Din stil är annorlunda, men den är ju likadan jämt :)
Okej :)
Enbart dock för att jag har insett att jag inte vill förstöra för de som tränat rent. Inte för att jag tror att jag skulle vinna några tävlingar, men om jag var ren så skulle jag inte vilja möta en dopad lyftare.
Jag fattar inte varför jag svarade på nån öht, med tanke hur relevant det är. Din stil är annorlunda, men den är ju likadan jämt :)
Det är mycket relevant när du vägde 105 kg och drog 230 i marklyft. Det är nog flera som håller med mig, och de vet dessutom mer om dig än vad jag gör. :)
Det är mycket relevant när du vägde 105 kg och drog 230 i marklyft. Det är nog flera som håller med mig, och de vet dessutom mer om dig än vad jag gör. :)
Jag tycker det är kul att du för brädans talan, men du borde istället vara glad för de svar du fått. Du reagerar ju så roligt :)
Hahaha, nuuuu förstår jag var Jwzrd fått "Golge" ifrån :)
http://www.youtube.com/watch?v=J2hrkaEcczo
Jag tycker det är kul att du för brädans talan, men du borde istället vara glad för de svar du fått. Du reagerar ju så roligt :)
Det är inte brädans, det finns en värld även utanför brädan och som tur är ingår du också i den. ;)
Det är inte brädans, det finns en värld även utanför brädan och som tur är ingår du också i den. ;)
Tack för dina fina ord, lillbärs :)
Det är verkligen inte rätt läge för dig att vara kaxig just nu, men as you plz hunnybun. :)
Jag slutar skriva här nu, tänk igenom detta ordentligt och skicka ett PM om du bestämmer dig för att be om ursäkt istället. :)
Det är verkligen inte rätt läge för dig att vara kaxig just nu, men as you plz hunnybun. :)
Jag slutar skriva här nu, tänk igenom detta ordentligt och skicka ett PM om du bestämmer dig för att be om ursäkt istället. :)
Nu visar du ditt rätta jag :)
Tack för en bra men lång bröstmuskeldebatt :)
Hahaha, nuuuu förstår jag var Jwzrd fått "Golge" ifrån :)
http://www.youtube.com/watch?v=J2hrkaEcczo
:laugh: :thumbup:
:laugh: :thumbup:
:kinky:
Nu låter vi denna tråd vila och mogna, för att bli söt som en frukt, med förhoppningen om att den under denna mellantid hinner få både en och två medlemmar att tänka till några gånger innan de attackerar en medlems träningserfarenheter. Jag tror definitivt att Groggen har vuxit med tråden, och definivit att när saker och ting kommer fram, så kommer Groggen bli tvungen att växa ännu mer. Tills vidare låter vi dock tråden vara. :)
Jag är inte Groggen, fast jag är ändå nyfiken, har du lust att berätta för mig om dina prestationer på gymmet Bolio?
28 sidor och kan vi enas om det här?
* Ökar man muskelmassan så ökar man styrkan, och vice versa
* 99,5% av alla som orkar 3*8 på 150 i bänk har stora pecs
* Det finns undantag som är starka trots att de har små muskler, men det är väldigt ovanligt.
* Bolio har en bra debattuthållighet
* Groggen har en ännu bättre debattuthållighet
* Jacksatan har stora pecs
* Jwzrd är grov
* Tricklev är rolig när han är arg
* Diggler är snygg
* Uttrycker man sig bara med termen "knäböj" kan man mena något annat än varianten med stången på ryggen, fast oftast menar man just varianten med stången på ryggen
Nitrometan
2006-09-13, 18:25
Digglers sammanfattning efter nästan 30 sidor var inte dum.
OffTopic: Bolio, din PM-box behöver rensas.
OffTopic: Bolio, din PM-box behöver rensas.Bra att du varnar för off topic-inlägg! :D
Bra att du varnar för off topic-inlägg! :D
Det var en medveten humoristisk underton i inlägget. ;)
Apropå topic:Greker
GREKER! (http://www.youtube.com/watch?v=TfV6X5ZpBpk)
GREKER!!11 (http://www.youtube.com/watch?v=g8TVaXBz7t4)
Nitrometan
2006-09-13, 21:14
Skärp dig, Kwon.
Skärp dig, Kwon.
Disputerar du deras nationalitet?
Nitrometan
2006-09-13, 21:17
Disputerar du deras nationalitet?
Nej.
Bara deras relevans i tråden.
Nej.
Bara deras relevans i tråden.
Vad står det i Topic?
Vad står det i Topic?
Du är inte rolig. Lägg ner bara. :)
Groggen - En resa i logikens och maktens domäner
Jag har, under den senaste tiden, ofta nog och med stor förundran funderat kring de debatter som förs av Groggen här på kolozzeum, och funnit att det finns något utmärkande och gemensamt för dem alla, allt från diskussionen om Steve Irwin till denna senaste debatt om min träningserfarenhet: de uttrycker en slags subtil, till hälften dold, till hälften öppet framträdande vilja till självhävdelse och en egenskap som är snudd på övertydlig hos Groggen, nämligen ressentiment. Groggens psykologi är en ressentimentsmänniskans psykologi. Detta kan tyckas vara väldigt hårda ord från min sida, och måhända är jag en smula långt gången i mitt resonemang, men jag skriver dem med förhoppningen om att jag med dem skall lyckas tydliggöra och exemplifiera ressentimentsmänniskan par excellence här på kolozzeum - och, i den mån det är möjligt, redovisa min, om än amatörpsykologiska, så i varje fall ihärdigt och flitigt tillskansade skarpsynta psykologiska iakttagelse och analys av honom. I vilket fall som helst hoppas jag inte på några tackbrev.
Vad utmärker ressentimentsmänniskan? I fallet Groggen, att han vill hindra människor från vad de förmår. Låt säga att jag tycker om att spela TV-spel och Groggen tycker om träning. Så snart Groggen inser detta, dvs. att jag inte tycker om samma sak som honom, så kommer ressentimentsmänniskan inom Groggen fram och gör sig påmind genom att systematiskt nedvärdera mig för att jag tycker om TV-spel. Ett för oss tränande människor relevant och lättillgängligt exempel är de gånger vi talar om vår träning och kost för en lat ressentimentstjockis. Det tjocka ressentimentet blixtrar i detta skede fram sponant och direkt för att med all sin kraft fördöma - i den mån hon vågar och förmår, vill säga - vår livsstil. Det kan vara allt från kommentarer som "Men gud, orka bry sig så mycket om vad man äter!" till "Vilket tråkigt liv du måste ha, du spenderar ju all din tid på att plåga dig själv". Groggen är en av dessa ressentimentsmänniskor, han är ressentimentsmänniskan par excellence - hans ressentiment framträder in sin allra klaraste form i begynnelsen av denna tråd där Groggen med en auktoritär och nedlåtande ton uttrycker följande:
Jag skulle vilja veta hur man säger "jag har precis fixerat mig vid träning och träningsprogram, och "är det bra för proteinsyntesen att ligga bakom massa meningslösa trådar".
Det skulle jag vilja lära mig med grekiska.
Det Groggen syftar på här är mitt (utifrån hans begränsade kännedom) "nyfunna" (i själva verket återfunna, efter ett två månader långt avbrott) intresse för seriös styrketräning som på kolozzeum har uttryckts i form av ett antal trådar där jag ställer frågor och ber om tips kring SL-träning.
Groggen argumenterar därefter vidare att jag har ställt frågor som tyder på bristande kunskaper i styrketräning, och att jag därmed är en oerfaren nybörjare. Vid förfrågan redovisar han några av dessa frågor. Jag citerar för tydlighetens skull var och en och berättar om dem, men innan dess måste en annan sak också nämnas så att det inte glöms bort.
Groggen försökte leka språkpolis genom att förklara för mig att det inte heter svenskkunskaper utan svenskakunskaper. Dessvärre, för Groggen, sade google något annat:
Bara för att det heter svensklärare så betyder inte det att det heter svenskkunskaper, för det gör det inte :)
Resultat 1 - 10 av ungefär 2 180 vid sökning efter svenskakunskaper.
Resultat 1 - 10 av ungefär 14 800 vid sökning efter svenskkunskaper.
Nå - vi går nu igenom några av de frågor som jag har ställt den senaste tiden, och som Groggen anser antyder att jag är oerfaren och saknar kunskaper:
Men seriöst, apropå frivändningar: hur lär man sig det utan en tränare? Går det att lära sig frivända på egen hand?Det lär du dig med tiden. Hur länhe hade du tränat sa du?
Denna fråga anses av Groggen vara en markör på att jag är oerfaren inom träning. Hans anmärkning på detta är att man lär sig göra frivändningar med tiden, allteftersom man tränar.
Då är frågan: Hur många proffsbyggare och hur många elitstyrkelyftare kan göra korrekta och fullkomliga sittvändningar? Min kvalificierade gissning säger: inte ens 5 %. Frivändningar är en teknikaliskt mycket komplicerad övning som i bästa fall går att lära sig ordentligt efter flera månaders övning.
Trots detta menar Groggen att man lär sig övningen med tiden. Vem är det som framstår som okunnig och oerfaren här egentligen?
Så man får i princip gå dit och be folk om hjälp? Finns det inga riktiga tränare?:)
Denna fråga ställs i en kontext där jag och Yankee diskuterar tyngdlyftning och hans klubb Sundbybergs AK, varpå Yankee bjuder in mig till klubben. Då frågar jag hur det ligger till - bokar man tid? kan man komma in när man vill? kan man be vem som helst om hjälp? är alla som tränar där kompetenta? Denna fråga anser Groggen är ett tecken på att jag saknar kunskaper om styrketräning. Här måste jag tyvärr säga att Groggen saknar grundläggande logisk förmåga, ty frågan handlar inte ens om styrketräning i sig, utan en specifik tyngdlyftningklubb och deras klubbspecifika regler. Detta är något som inte ens Chakarov, Dimas eller Rezazadeh (tre av världens duktigaste tyngdlyftare) kan känna till. Trots det anser Groggen att det är ett tecken på min okunskap. Ironin är slående min käre Groggen.
Bänkpress är en sån där övning där du först får träna jättemycket teknik, sen kommer styrkan som ett brev på posten. Kör du hantelpress?Är det styrkan som kommer när du fått in tekniken? Jaha.
Här är kontexten elenis träningsjournal. Där skriver hon att hon är en ovan bänkpressare men vill öka i styrka. Då berättar jag för henne att hon kommer att öka i styrka så fort hon får ordning på tekniken. Först måste hon få ordning på tekniken, exempelvis genom att få instruktioner av en PT eller SL-tränare, därefter kommer hon att öka mycket snabbare i styrka än vad hon hade gjort ifall hon hade dålig teknik. Mot detta opponerar sig Groggen. Och världens står stilla och vill förstå vad det är människan pratar om. Det finns nog inte en enda person inom träningsvärlden förutom Groggen som inte håller med om att man ökar mycket mer i styrka med god teknik än utan. Groggen håller dock fast vid sin banbrytande åsikt om styrka i bänkpress. Han kanske borde kontakta Finnpower och 130kg_finsk_sisu här på forumet för att berätta om sina revolutionerande upptäcker. De kan mycket väl vara till nytta. Varför tänka så mycket på teknik egentligen? Enligt Groggen kommer inte styrkan först efter att man fått in tekniken - m.a.o. är det god tid att SL-klubbar världen över börjar fundera över om det inte bara är slöseri med tid att träna in så mycket teknik på nybörjare!
Vader är bara kosmetiskt, och om du är nöjd med storleken så kan du skita i att träna dem. Jag gör det. :)Här osar det disco lång väg.
Gör det Groggen? Jag tror att när människor läser detta så är det väldigt många som tänker en och samma sak, nämligen att den enda som är "disco" här är du, och att du är disco på en nivå som du själv inte ens begriper. Fråga vilken styrkelyftare som helst, på vilket gym som helst, huruvida vadträning är hardcore eller disco, så får du exakt samma svar överallt.
Som du borde ha förstått vid det här laget efter att ha studerat alla de trådar där jag har skrivit kring träning, så tränar jag alltså styrkelyft. Att en styrkelyftare tränar vader är någonting helt och hållet kosmetiskt, och därmed rätt och slätt - ja just precis! - disco. Disco, disco, disco - precis som du, min käre Groggen.
Frontböj är dessutom en version av knäböj, precis som bakböj.Kan du ta det där en gång till
Här blir det mycket intressant. Groggen försöker alltså slå mig på fingrarna med detta uttalande. Det jag skriver är att frontböj är en version av knäböj, på samma sätt som bakböj är det. Mot detta argumenterar Groggen i flera sidor. Till slut erkänner han också att frontböj är en version av knäböj, men han menar nu att jag har skrivit att knäböj är en version av bakböj. Detta är dock inte fallet, vilket också mycket enkelt kan utläsas av det jag faktiskt har skrivit. Frontböj, bakböj, lådböj, zercher-böj osv., är olika versioner av övningen knäböj. Eftersom bakböj är den versionen som utövas med högst frekvens, så brukar man oftast mena just bakböj när man talar om knäböj, men det förändrar inte det faktum att även frontböj är en version av knäböj - något som lyckligtvis även Groggen erkänner i tråden. Detta betyder alltså att det jag har skrivit är fullständigt korrekt, och att Groggen har gjort bort sig ännu mer.
Seriöst. Låt säga att ni kör 3x8 på 50 kg i bänkpress nu. När ni kör 3x8 på 150 kg i bänkpress kommer ni att ha två stora jäkla bröstmuskler. Helt oavsett om ni har kört strikt eller inte. Det krävs helt två stora köttbitar för att lyfta 150 kg åtta gånger, och kroppen är så pass smart att den progressivt skaffar sig dessa stora köttklumpar allteftersom högre krav ställs på den. Evolution mina vänner.Det gör det ju inte. Du kan ju ha små bröst och stora/starka triceps osv.
Detta är Groggens tappraste och med ihärdiga retoriska försök, och tyvärr också - och kanske just därför - hans största nederlag.
Tråden ur vilken detta stycke citeras handlar om att få stora bröstmuskler och inleds med följande inlägg:
Tja, enligt min kusin funkar det lika bra för att få volymen genom att köra på små vikter och väldigt långsamt och få riktig kontakt än att köra lite snabbt men ändå känna att det tar i muskeln fast med mycket mer tyngre vikter. Vi tar ett exempel på hantelcurl, vad är bättre? Att köra en 8a på 22 kilo lite halvsnabbt samt öka till 24 kilo nästa biceps pass på 8reps eller en 8a på 15 kiloshanteln så sakta som möjligt för att få så mycket kontakt som möjligt. och sedan öka till 16 kilo nästa pass?
På detta svarar jag att man för maximal muskelutveckling bör satsa på progressiv överbelastning av musklerna. Detta exemplifierar jag med bröstträning med övningen bänkpress: jag skriver att om man idag kör 3x8 på 50 kg i bänkpress för att få bröstmusklerna att växa, så kommer man att ha mycket stora bröstmuskler den dagen man har ökat till 3x8 på 150 kg.
Då skriver Groggen att det inte stämmer, eftersom man kan ha små bröst och stora/starka triceps. Detta är felaktigt. Tränar man bänkpress såsom kroppsbyggare tränar övningen (och specifikt för att bygga stora bröstmuskler som i mitt exempel) är den primärt en bröstövning och sekundärt en tricepsövning. Detta innebär att tricepsmusklerna inte kan ta över arbetet på den nivån att bröstmusklerna stängs ute så pass mycket att de inte har vuxit sig stora trots att man kör 3x8x150kg. Visst kan det variera och en del kopplar in triceps lite mer, medan andra kopplar in bröst mer - men det har ingen betydelse för det faktum att man får riktigt stora bröstmuskler samt tricepsmuskler av att ha tränat sig fram från 3x8x50 kg till 3x8x150 kg i bänkpress.
Därefter inleder Groggen en debatt som handlar om att styrkelyftare ju kan lyfta så pass tunga vikter utan att ha sådana triceps. Det är fel. Styrkelyftares resultat i bänkpress är överhuvudtaget inte relevant för kroppsbyggare. Detta av flera faktorer:
1) Styrkelyftare tränar för att prestera maximalt i ett maxlyft. För att åstadkomma detta tränar de med låga repetitioner (1-5 reps, oftast 1-3) vilket inte bygger massa på det sättet som byggares träning gör (8-12 reps).
2) En styrkelyftare på 70 kg som lyfter 160 kg i bänkpress har inte stoppat i sig lika mycket steroider som en byggare som väger 110 kg och lyfter 10:or på 120-140 kg i bänkpress. Steroider gör att du växer. Ju mer testosteron du injicerar, desto större blir du. Styrkelyftare som kurar på höga doser blir också mycket stora. Byggare som inte kurar på höga doser tar det lång tid för innan de blir nämnvärt stora, och under denna tid har även byggaren hunnit bli riktigt stark. Dessutom testar IPF (International Powerlifting Federation) för steroider konstant och dopade svenska styrkelyftare är inte på något sätt lika vanligt som dopade svenska kroppsbyggare. Dopade svenska kroppsbyggare är regel, medan dopade svenska styrkelyftare är undantag. Steroider bygger muskelmassa. Simpel logik, begriplig förhoppningsvis till och med för Groggen.
3) Byggare sköter kosten betydligt bättre och får i sig tillräckligt med protein, etc., vilket främjar muskeltillväxt. Många lättare styrkelyftare äter inte för att öka i muskelmassa utan hålla kaloriintaget lågt för att medvetet stanna i en viss viktklass. Detta vill inte zpliffen göra - han vill öka i muskelmassa.
4) Styrkelyftare använder triceps mycket mer när de bänkar än vad byggare gör.
5) Styrkelyftare har hjälp av bänkskjortor.
När Groggen får slut på argument åberopar han sin slutgiltiga möjlighet. Han berättar om sin "kompis" som reppar på över 150 kg i bänkpress men har små bröstmuskler därför att han kopplar in triceps så himla mycket. Här menar han alltså att hans kompis kör en motsvarighet till smalbänk (bänkpress där man använder triceps mest) på 150 kg, och att han dessutom reppar på denna vikt. Groggens kompis är med andra ord en av Sveriges starkaste killar och skulle placera sig mycket bra i bänkpresstävlingar med denna brutala tricepsstyrka. :)
Vad har nu allt detta med ursprungsdiskussionen i zpliffens tråd att göra? Groggen påstod att mitt tips till zpliffen på hur man får exempelvis stora bröstmuskler, dvs. genom att bli riktigt stark i en basövning för just bröstmusklerna, var felaktigt och ett bevis för min okunskap och att jag var oerfaren. Detta grundar han till slut, när alla andra argument har falsifierats, på att hans kompis reppar på över 150 kg i tricepsbänkar, något som är en fantastisk bedrift som väldigt få klarar i detta land. Vilket relevant exempel Groggen, nu har du verkligen överträffat dig själv och inte alls dribblat bort dig själv totalt. :)
Tack för din medverkan Groggen.
MasterChief
2006-09-14, 07:44
Här kan vi snacka ägning på hög nivå. :bow:
Är det bara jag som fortfarande är intresserad styrkestats på både groggen och bolio (ffa bolivia för det skulle vara intressant att veta hur mycket hans tidigare träning har gett honom med jättepenis)
Är det bara jag som fortfarande är intresserad styrkestats på både groggen och bolio (ffa bolivia för det skulle vara intressant att veta hur mycket hans tidigare träning har gett honom med jättepenis)
Det är bara att PMa Bolio om du undrar hur stark han är.
Det står ju i tråden, gäller bara att leta lite...
Groggen
5:a på 250 i mark, kanske något sånt
5:a på 225 i mark (reviderat efter missförstånd)
1:a på 230 i mark (reviderat efter ytterligare ett missförstånd)
inte över 10 reps på över 50kg i hantelpress
8 reps på över 50kg i hantelpress (mer exakt, och det är strikta reps)
8 reps på 50kg i hantelpress (ännu mer exakt)
Bolio
reppar på 35kgs hantlar i hantelpress
Groggen - En resa i logikens och maktens domäner
Jag har, under den senaste tiden, ofta nog och med stor förundran funderat kring de debatter som förs av Groggen här på kolozzeum, och funnit att det finns något utmärkande och gemensamt för dem alla, allt från diskussionen om Steve Irwin till denna senaste debatt om min träningserfarenhet: de uttrycker en slags subtil, till hälften dold, till hälften öppet framträdande vilja till självhävdelse och en egenskap som är snudd på övertydlig hos Groggen, nämligen ressentiment. Groggens psykologi är en ressentimentsmänniskans psykologi. Detta kan tyckas vara väldigt hårda ord från min sida, och måhända är jag en smula långt gången i mitt resonemang, men jag skriver dem med förhoppningen om att jag med dem skall lyckas tydliggöra och exemplifiera ressentimentsmänniskan par excellence här på kolozzeum - och, i den mån det är möjligt, redovisa min, om än amatörpsykologiska, så i varje fall ihärdigt och flitigt tillskansade skarpsynta psykologiska iakttagelse och analys av honom. I vilket fall som helst hoppas jag inte på några tackbrev.
Vad utmärker ressentimentsmänniskan? I fallet Groggen, att han vill hindra människor från vad de förmår. Låt säga att jag tycker om att spela TV-spel och Groggen tycker om träning. Så snart Groggen inser detta, dvs. att jag inte tycker om samma sak som honom, så kommer ressentimentsmänniskan inom Groggen fram och gör sig påmind genom att systematiskt nedvärdera mig för att jag tycker om TV-spel. Ett för oss tränande människor relevant och lättillgängligt exempel är de gånger vi talar om vår träning och kost för en lat ressentimentstjockis. Det tjocka ressentimentet blixtrar i detta skede fram sponant och direkt för att med all sin kraft fördöma - i den mån hon vågar och förmår, vill säga - vår livsstil. Det kan vara allt från kommentarer som "Men gud, orka bry sig så mycket om vad man äter!" till "Vilket tråkigt liv du måste ha, du spenderar ju all din tid på att plåga dig själv". Groggen är en av dessa ressentimentsmänniskor, han är ressentimentsmänniskan par excellence - hans ressentiment framträder in sin allra klaraste form i begynnelsen av denna tråd där Groggen med en auktoritär och nedlåtande ton uttrycker följande:
Det Groggen syftar på här är mitt (utifrån hans begränsade kännedom) "nyfunna" (i själva verket återfunna, efter ett två månader långt avbrott) intresse för seriös styrketräning som på kolozzeum har uttryckts i form av ett antal trådar där jag ställer frågor och ber om tips kring SL-träning..
Groggen argumenterar därefter vidare att jag har ställt frågor som tyder på bristande kunskaper i styrketräning, och att jag därmed är en oerfaren nybörjare. Vid förfrågan redovisar han några av dessa frågor. Jag citerar för tydlighetens skull var och en och berättar om dem, men innan dess måste en annan sak också nämnas så att det inte glöms bort..
Jag sa att du inte verkar vara så erfaren som du vill verka, det är inte detsamma som att jag sagt att du är en oerfaren nybörjare. Du hittar på för att det ska låta bättre och maffigare och ställa dig i bättre dager. Ungefär som när jag sa att Jwzrd är starkare än vad han ser ut. Då hade jag helt plötsligt sagt att han såg liten och klen ut.
.
Groggen försökte leka språkpolis genom att förklara för mig att det inte heter svenskkunskaper utan svenskakunskaper. Dessvärre, för Groggen, sade google något annat:
Ja där hade jag fel och jag står för det.
men jag kan åtminstone erkänna att han är mycket större än mig.
Men här kom din lilla groda. Det heter större än jag :)
Här blir det mycket intressant. Groggen försöker alltså slå mig på fingrarna med detta uttalande. Det jag skriver är att frontböj är en version av knäböj, på samma sätt som bakböj är det. Mot detta argumenterar Groggen i flera sidor. Till slut erkänner han också att frontböj är en version av knäböj, men han menar nu att jag har skrivit att knäböj är en version av bakböj. Detta är dock inte fallet, vilket också mycket enkelt kan utläsas av det jag faktiskt har skrivit. Frontböj, bakböj, lådböj, zercher-böj osv., är olika versioner av övningen knäböj. Eftersom bakböj är den versionen som utövas med högst frekvens, så brukar man oftast mena just bakböj när man talar om knäböj, men det förändrar inte det faktum att även frontböj är en version av knäböj - något som lyckligtvis även Groggen erkänner i tråden. Detta betyder alltså att det jag har skrivit är fullständigt korrekt, och att Groggen har gjort bort sig ännu mer.
Om knäböj och bakböj är samma sak, att man utför övningarna på samma sätt, så har du skrivit fel i den meningen. Om inte, så har jag fel. Enligt Nitrometan så är bakböj detsamma som knäböj och det styrker ju bara det jag sa. Alla menar knäböj när det säger bakböj, sen får du säga vad du vill.
Detta är Groggens tappraste och med ihärdiga retoriska försök, och tyvärr också - och kanske just därför - hans största nederlag.
Tråden ur vilken detta stycke citeras handlar om att få stora bröstmuskler och inleds med följande inlägg:
På detta svarar jag att man för maximal muskelutveckling bör satsa på progressiv överbelastning av musklerna. Detta exemplifierar jag med bröstträning med övningen bänkpress: jag skriver att om man idag kör 3x8 på 50 kg i bänkpress för att få bröstmusklerna att växa, så kommer man att ha mycket stora bröstmuskler den dagen man har ökat till 3x8 på 150 kg.
Då skriver Groggen att det inte stämmer, eftersom man kan ha små bröst och stora/starka triceps. Detta är felaktigt. Tränar man bänkpress såsom kroppsbyggare tränar övningen (och specifikt för att bygga stora bröstmuskler som i mitt exempel) är den primärt en bröstövning och sekundärt en tricepsövning. Detta innebär att tricepsmusklerna inte kan ta över arbetet på den nivån att bröstmusklerna stängs ute så pass mycket att de inte har vuxit sig stora trots att man kör 3x8x150kg. Visst kan det variera och en del kopplar in triceps lite mer, medan andra kopplar in bröst mer - men det har ingen betydelse för det faktum att man får riktigt stora bröstmuskler samt tricepsmuskler av att ha tränat sig fram från 3x8x50 kg till 3x8x150 kg i bänkpress.
Därefter inleder Groggen en debatt som handlar om att styrkelyftare ju kan lyfta så pass tunga vikter utan att ha sådana triceps. Det är fel. Styrkelyftares resultat i bänkpress är överhuvudtaget inte relevant för kroppsbyggare. Detta av flera faktorer:
1) Styrkelyftare tränar för att prestera maximalt i ett maxlyft. För att åstadkomma detta tränar de med låga repetitioner (1-5 reps, oftast 1-3) vilket inte bygger massa på det sättet som byggares träning gör (8-12 reps).
2) En styrkelyftare på 70 kg som lyfter 160 kg i bänkpress har inte stoppat i sig lika mycket steroider som en byggare som väger 110 kg och lyfter 10:or på 120-140 kg i bänkpress. Steroider gör att du växer. Ju mer testosteron du injicerar, desto större blir du. Styrkelyftare som kurar på höga doser blir också mycket stora. Byggare som inte kurar på höga doser tar det lång tid för innan de blir nämnvärt stora, och under denna tid har även byggaren hunnit bli riktigt stark. Dessutom testar IPF (International Powerlifting Federation) för steroider konstant och dopade svenska styrkelyftare är inte på något sätt lika vanligt som dopade svenska kroppsbyggare. Dopade svenska kroppsbyggare är regel, medan dopade svenska styrkelyftare är undantag. Steroider bygger muskelmassa. Simpel logik, begriplig förhoppningsvis till och med för Groggen.
3) Byggare sköter kosten betydligt bättre och får i sig tillräckligt med protein, etc., vilket främjar muskeltillväxt. Många lättare styrkelyftare äter inte för att öka i muskelmassa utan hålla kaloriintaget lågt för att medvetet stanna i en viss viktklass. Detta vill inte zpliffen göra - han vill öka i muskelmassa.
4) Styrkelyftare använder triceps mycket mer när de bänkar än vad byggare gör.
5) Styrkelyftare har hjälp av bänkskjortor.
När Groggen får slut på argument åberopar han sin slutgiltiga möjlighet. Han berättar om sin "kompis" som reppar på över 150 kg i bänkpress men har små bröstmuskler därför att han kopplar in triceps så himla mycket. Här menar han alltså att hans kompis kör en motsvarighet till smalbänk (bänkpress där man använder triceps mest) på 150 kg, och att han dessutom reppar på denna vikt. Groggens kompis är med andra ord en av Sveriges starkaste killar och skulle placera sig mycket bra i bänkpresstävlingar med denna brutala tricepsstyrka. :).
Du får skriva hur långa stycken du vill, men du kommer ändå aldrig ifrån det du sa från början. Du sa att det KRÄVS ett par jäkla stora bröstmuskler för att hantera den vikten och det är fel ordval. Man har förmodligen det om man pumpar med 150, det är säkert en bra förutsättning, men det finns folk som pressar det med mer triceps/axlar och mindre från bröst. Ett krav är detsamma ett måste, och det är inte ett måste.
Jag har aldrig heller sagt att undantagen är många, men iom att de finns så blir ditt ordval fel.
Min åsikt är inte ett faktum, men jag tycker inte att du verkar så erfaren som du tror du är.:thumbup:
Och till sambatakten av allas kollektiva slag i sina respektive pannor av ditt val att försöka rädda dina testiklar genom att skriva mer skriver jag: inser du inte hur töntig du är?
Och till sambatakten av allas kollektiva slag i sina respektive pannor av ditt val att försöka rädda dina testiklar genom att skriva mer skriver jag: inser du inte hur töntig du är?
Nu verkar det inte som om du läst mitt inlägg, utan bara reflexsvarat.
Det är väl nåt sånt du brukar skriva :)
Kanske ~40kg i hantelpress, 155 kg i knäböj, 180-190 kg i marklyft ungefär. Till skillnad från en viss person här så ÄR JAG INGEN GOLGE. Just det, 1963 puttade jag en bil också! Och på det glada 1700-talet sög jag av en man med 37 cm penis, det räknar jag som mitt personbästa i greppträning. :cool:
Kan vi inte få veta lite mer om vilka resultat Groggen gjorde för femton år sedan? Vad lyfte Groggen när han var 17? Var Groggen en snabb sprinter när han var 27? Det måste finnas tusentals gamla meriter som Groggen kan klamra sig fast vid. Låt oss höra om dem! De är ju så otroligt relevanta nu idag när han knappt drar 60-80 kg med den kroppen han har. :)
Titta i övningsbanken, där har du en massa benövningar, bl a knäböj och frontböj. Hur utför man bakböj? Om man nu utför den på samma sätt som knäböj och även i folkmun är samma sak, hur kan då knäböj vara en version av sig själv?
Nitrometan
2006-09-14, 11:55
Men här kom din lilla groda. Det heter större än jag
Enligt Svenska Språknämnden så är båda varianterna okej.
Nitrometan
2006-09-14, 11:56
Titta i övningsbanken, där har du en massa benövningar, bl a knäböj och frontböj. Hur utför man bakböj? Om man nu utför den på samma sätt som knäböj och även i folkmun är samma sak, hur kan då knäböj vara en version av sig själv?
Semantik. Förvirring. Orkar du ta det ett varv till?
Semantik. Förvirring. Orkar du ta det ett varv till?
Hur orkar du förneka att jag har rätt. Sen vad det beror på att han skrev så, är ju ngt annat. Han står fortfarande på sig och säger att knäböj är en version av bakböj. Det är ju därför vi ältat det så länge.
petersson
2006-09-14, 12:01
Så, Groggen, hur mycket böjer du?
Säger han inte att bakböj är en version av knäböj?
Så, Groggen, hur mycket böjer du?
Jag har inte maxat på länge, och gillar inte heller att göra det, men jag tar väl runt 150 kanske.
Nitrometan
2006-09-14, 12:03
Hur orkar du förneka att jag har rätt. Sen vad det beror på att han skrev så, är ju ngt annat. Han står fortfarande på sig och säger att knäböj är en version av bakböj. Det är ju därför vi ältat det så länge.
Nej. Det var du som försökte vrida hans mening till det.
Han sa att bakböj, liksom frontböj, var en variant av knäböj.
Säger han inte att bakböj är en version av knäböj?
Vad spelar det för roll när det är samma övning.
Se nu, det är rätt enkelt. Den enda som inte förstår här är du Golge.
Knäböj kan beteckna flera saker. Det kan dels ha betydelsen av alla slags övningar där man böjer på knäna, och dels kan det specificiera just den vanligaste formen av knäböj som vi kallar för bakböj.
Bärs skrev så här i en tråd om ordet vanlig:
"Mysteriet" i tråden beror på att ord som vanligt har ovanligt många betydelser. De behandlade orden kan ange kvantitet, egenskap, grad etc. Det går inte att med hjälp av logik eller diverse filosofiska resonemang förklara vad ett ord egentligen betyder, eller borde betyda. I så fall skapar man ett nytt språk, ett logikens eller filosofins språk. Det är ok för logikens och filosofins del, men man skall inte blanda ihop det språket med verkligheten.
Samma sak gäller för ordet knäböj. Alla känner till denna dubbla betydelse av ordet förutom du Groggen. Människor som har tränat i över tio år talar här på kolozzeum frekvent om bakböj och frontböj som olika versioner av 'knäböj'. Att du inte kände till detta, och att du fortfarande vägrar acceptera det, tror jag att de flesta här förstår har sitt ursprung i en enda sak: du saknar helt enkelt djupgående information om styrketräning. Du har usla kunskaper om övningen knäböj och dess diverse varianter. Vore det inte mer på sin plats att du läste på lite om övningen istället för att försöka bestämma vad ordet "egentligen" betyder, när ingen annan håller med dig?
Nej. Det var du som försökte vrida hans mening till det.
Han sa att bakböj, liksom frontböj, var en variant av knäböj.
Om man nu utför den på samma sätt som knäböj och även i folkmun är samma sak, hur kan då bakböj vara en version av sig själv?
Kanske ~40kg i hantelpress, 155 kg i knäböj, 180-190 kg i marklyft ungefär. Till skillnad från en viss person här så ÄR JAG INGEN GOLGE. Just det, 1963 puttade jag en bil också! Och på det glada 1700-talet sög jag av en man med 37 cm penis, det räknar jag som mitt personbästa i greppträning. :cool:
Coolt! då vet jag, tack!
ps 37cm är ingen dålig bedrift, en riktig prestation skulle jag säja!
Coolt! då vet jag, tack!
ps 37cm är ingen dålig bedrift, en riktig prestation skulle jag säja!
Ja, det var en minst sagt god prestation från min sida. :)
Om man nu utför den på samma sätt som knäböj och även i folkmun är samma sak, hur kan då bakböj vara en version av sig själv?
varför finns ordet bakböj då? för om knäböj enbart menar bakböj, skulle man ju inte behöva det ordet. Jag brukar även använda ordet böj, som en förkortning av knäböj. Att tjafsa om det och anse någon är oerfaren för ett ord som används är väl ändå inte speciellt meningsfullt eller ger någon täckning för argumentationen.
Se nu, det är rätt enkelt. Den enda som inte förstår här är du Golge.
Knäböj kan beteckna flera saker. Det kan dels ha betydelsen av alla slags övningar där man böjer på knäna, och dels kan det specificiera just den vanligaste formen av knäböj som vi kallar för bakböj.
Bärs skrev så här i en tråd om ordet vanlig:
Samma sak gäller för ordet knäböj. Alla känner till denna dubbla betydelse av ordet förutom du Groggen. Människor som har tränat i över tio år talar här på kolozzeum frekvent om bakböj och frontböj som olika versioner av 'knäböj'. Att du inte kände till detta, och att du fortfarande vägrar acceptera det, tror jag att de flesta här förstår har sitt ursprung i en enda sak: du saknar helt enkelt djupgående information om styrketräning. Du har usla kunskaper om övningen knäböj och dess diverse varianter. Vore det inte mer på sin plats att du läste på lite om övningen istället för att försöka bestämma vad ordet "egentligen" betyder, när ingen annan håller med dig?
Om bakböj och knäböj utförs på exakt samma sätt, så är det ju två olika ord för en och samma övning.
Kan du förneka det?
varför finns ordet bakböj då? för om knäböj enbart menar bakböj, skulle man ju inte behöva det ordet. .
Det är väl inte konstigt att det finns två olika ord som kan kan beskriva samma sak. Varför finns ordet smart när det finns klok, intelligent, vis osv. Flera ord kan ju beskriva samma sak :)
Det är väl inte konstigt att det finns två olika ord som kan kan beskriva samma sak. Varför finns ordet smart när det finns klok, intelligent, vis osv. Flera ord kan ju beskriva samma sak :)
Oftast är det ju en klar skillnad i exakt vad som beskrivs, ex knäböj jmf med BAKböj. smart beskriver inte samma sak som klok eller vis eller intelligent, däremot kan man slarvigt använda ordet smart för en person som är klok.
Om bakböj och knäböj utförs på exakt samma sätt, så är det ju två olika ord för en och samma övning.
Kan du förneka det?
Är det verkligen så svårbegripligt?
Bakböj har en (1) betydelse, nämligen:
a) knäböjning med stången bakom huvudet.
Knäböj har (2) betydelser, nämligen:
a) knäböjning överhuvudtaget, med stången placerad varsomhelst, med eller utan låda, specifik utrustning, etc.
b) bakböj.
Ord kan ha fler betydelser. Så är det med ordet vanlig, så är det med ordet glad, så är det med ordet bra och så är det definivit med ordet knäböj. Detta känner verkligen alla till, förutom Golge.
"knä`böjning subst. ~en ~ar
ORDLED: knä--böj-ning-en
• (regelbunden) böjning och sträckning av knäna särsk. i gymnastik el. styrkelyft (med en skivstång på skuldrorna): han gjorde armhävningar, ~ar och några benlyftningar; bänkpress, ~ och marklyft
BET.NYANS: ibl. äv. som tecken på vördnad e.d.: med ödmjuka ~ar och ansiktet mot jorden bönföll hon om hjälp
HIST.: sedan 1830"
Sedan 1830 Groggen, 1830.
Kan du förneka det?
Snälla, säg att du bara driver med oss. :laugh:
Bakböj har en (1) betydelse, nämligen:
a) knäböjning med stången bakom huvudet.
a) knäböjning överhuvudtaget, med stången placerad varsomhelst, med eller utan låda, specifik utrustning, etc.
b) bakböj.
Ord kan ha fler betydelser. Så är det med ordet vanlig, så är det med ordet glad, så är det med ordet bra och så är det definivit med ordet knäböj. Detta känner verkligen alla till, förutom Golge.
• (regelbunden) böjning och sträckning av knäna särsk. i gymnastik el. styrkelyft (med en skivstång på skuldrorna): han gjorde armhävningar, ~ar och några benlyftningar; bänkpress, ~ och marklyft
BET.NYANS: ibl. äv. som tecken på vördnad e.d.: med ödmjuka ~ar och ansiktet mot jorden bönföll hon om hjälp
HIST.: sedan 1830"
Sedan 1830 Groggen, 1830.
Tror du att ngn säger att den kört knäböj om den haft stången fram?
Är knäböj en tävlingsgren? När alla säger att de kört knäböj, brukar de då mena att de haft stången där bak? Bakböj är ju bara ett annat uttryck för knäböj.
Tror du att ngn säger att den kört knäböj om den haft stången fram?
Är knäböj en tävlingsgren? När alla säger att de kört knäböj, brukar de då mena att de haft stången där bak? Bakböj är ju bara ett annat uttryck för knäböj.
1830 Groggen.
Ja, jag säger ofta att jag har kört knäböj när jag hade stången fram, eller när jag satte mig ner på en låda.
Imorgon skall jag t.ex. köra tretton set knäböj, men inte ett enda set bakböj. 10 set lådböj och tre set frontböj. En fin morgondag väntar mig. Du som troligtvis aldrig kört övningen eller satsat på att bli riktigt stark i den har naturligtvis ingen större erfarenhet av dess olika varianter och har därmed inte haft behovet av en sammanfattande term för dem.
Samban fortsätter :)
Hur offtopic får man vara i tråden?
jwzrd, vad käkade du till lunch idag?
jag var nere på thairesturanten men dom hade stängt för renovering (säkerligen efter påhälsning av miljö och hälsa på kommunen)
Jag måste bara veta. Har ordboken fel Groggen? Betyder inte knäböjning "böjning och sträckning av knäna särsk. i gymnastik el. styrkelyft (med en skivstång på skuldrorna)"? Och det dessutom sedan 1830 Groggen! Även Strindberg kände till detta!
Hur offtopic får man vara i tråden?
jwzrd, vad käkade du till lunch idag?
jag var nere på thairesturanten men dom hade stängt för renovering (säkerligen efter påhälsning av miljö och hälsa på kommunen)
Inte så mycket, inte varit så hungrig idag. Jag åt Groggen till frukost, lunch och middag igår :D
Jag undrar vilka bedrifter Groggen presterade när han var elva. Då var det minsann andra bullar som gällde när Groggen härjade i gymnastiksalen. *flex*
Inte så mycket, inte varit så hungrig idag. Jag åt Groggen till frukost, lunch och middag igår :D
Dålig aptit sen dess?
Undrar om det var golgen som stod i köket på thairesturanten?
*popcorn*
Jösses här var vi off-topic! :D
Ett litet utdrag från wiki:
Här får du ett litet klipp från wiki, vad som menas med knäböj.
Knäböj
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Knäböj är en styrketräningsövning för primärt den nedre delen av kroppen och ingår även som ett moment i styrkelyft. Fokus för övningen ligger på quadriceps och gluteus maximus men även baksida lår, vader och korsryggen aktiveras.
Rörelsen går till så att man från en upprätt position med en skivstång på axlarna böjer sig ned på huk varefter man åter reser på sig. Korrekt teknik är viktig, det finns annars risk för allvarliga skador. Ryggen måste hållas rak för att inte överbelasta korsryggen. Bälte kan användas för att ge stöd.
Det råder delade meningar om hur knäböj kan utföras på ett säkert sätt. En del hävdar att man inte skall gå för djupt, att man inte skall gå under den punkt där låren är parallella med marken och att knäna annars utsätts för överbelastning. Andra hävdar att man kan gå så djupt att låren vidrör vaderna så länge man inte låter knäna passera framför tårna. Till sist finns det de som hävdar att knäna kan röra sig ett par centimeter framför tårna. De flesta är dock överens om att knäna inte får passera mer än ett par centimeter framför tårna.
Fötterna skall vara placerade platt på marken och vikten skall vara jämnt distribuerad över foten. Personer med begränsad rörlighet i fotleden kan ha svårt att gå djupt när rörelsen utförs och kan få hjälp av att låta hälarna vila på en bräda placerad på marken. Problemet är att metoden ökar belastningen på knäna.
Sen avslutar wiki med att länka så man får se hur man utför knäböj. Enligt dig så borde det ju varit fler länkar för knäböj kan ju vara så mycket.
http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html
Nu:
-Bänkpress 8x3 DE (Snabba, 60 % av 1RM)
-Lutande hantelpress 3x8
-Tate press 3x8
-Sittande hantelpress utan ryggstöd 2x8
-Omvända flyes 2x8
Idag kör jag t.ex. speedbench, och jag lovar att det är en variant av bänkpress.
Därefter kör jag lutande hantelpress. Jag svär vid Kurdistan att det är en variant av hantelpress.
Ja, knäböj kan också ha den betydelsen Groggen. Det är ju det jag har skrivit nu i ganska många sidor. Men den kan också ha den betydelsen som jag citerar från nationalencyklopedin. Det är lite det jag har sagt hela tiden. :)
Bolio, reppade inte du på 200+ i knäböj? Det skrev du ju på Body.
Bolio, reppade inte du på 200+ i knäböj? Det skrev du ju på Body.
Jo, men då hade jag inte haft ett avbrott på några månader heller, och inte gått ner 10-12 kg. Då hade jag tränat kontinuerligt i cirka 1.5-2 år. Vad jag gjorde då räknas dock inte nu. Vad Groggen gjorde för femton år sedan verkar räknas idag också och ingen kan tydligen ta ifrån honom hans meriter. Leva på gamla meriter är det dock bara folk utan motivation, vilja och ballz som gör.
a) knäböjning överhuvudtaget, med stången placerad varsomhelst
Vart har du stöd för det? Att man kan stå rakt upp och ner UTAN stång kan också vara knäböjningar, men så fort det är en stång inblandad, så visar både wiki och ditt exempel att har man stången på samma ställe, i ditt exempel poängteras ju att stången ligger på skuldrorna :)
• (regelbunden) [U]böjning och sträckning av knäna särsk. i gymnastik el. styrkelyft (med en skivstång på skuldrorna
Var har man stången när man kör frontböj?
Lasse Kongo
2006-09-14, 12:59
Reppa på 200 i böj är stabilt :thumbup:
Gjorde det själv en gång i tiden men den tiden är förbi :D
Trodde inte du var så stark Bolio, men knäböj är manligt så nu tycker jag liiiite mer om dig.
Lite...
Äsch, 200 är ingenting. Jag är säker på att Groggen har reppat på över 300 när han vägde 180 för några år sedan. *flex* :bow: :eating:
Lasse Kongo
2006-09-14, 13:01
Äsch, 200 är ingenting. Jag är säker på att Groggen har reppat på över 300 när han vägde 180 för några år sedan. *flex* :bow: :eating:
:D
"Groggen", inte direkt ett namn man förknippar med 300 i böj men men....
:D
"Groggen", inte direkt ett namn man förknippar med 300 i böj men men....
Han reppar ju idag 10:or på över 50kg i STRIKTA hantelpressar. Det är tammefan inte lite. :thumbup: :D
Lasse Kongo
2006-09-14, 13:03
Allvarligt?
Jag kör fan bara fronböj nu, the good old knäböjstiden is over.
Lasse Kongo
2006-09-14, 13:03
Han reppar ju idag 10:or på över 50kg i STRIKTA hantelpressar. Det är tammefan inte lite. :thumbup: :D
bröst/axlar?
inget extremt men visst, inte allt för många på gymmen som reppar med den vikten STRIKT.
Allvarligt?
Jag kör fan bara fronböj nu, the good old knäböjstiden is over.
Nej, seriöst. Har man inte stången på skuldrorna när man kör frontböj? Jag har då alltid haft det. Precis ovanför skulderbladen. Jag vet inte hur Groggen kör frontböj dock. Han påstår tydligen att man inte har stången på skuldrorna. Eller så är det jag som är så pass blatte att jag inte riktigt vet vad skuldrorna sitter. Det kan också vara en möjlighet. :(
Lasse Kongo
2006-09-14, 13:07
Nej, seriöst. Har man inte stången på skuldrorna när man kör frontböj? Jag har då alltid haft det. Precis ovanför skulderbladen. Jag vet inte hur Groggen kör frontböj dock. Han påstår tydligen att man inte har stången på skuldrorna. Eller så är det jag som är så pass blatte att jag inte riktigt vet vad skuldrorna sitter. Det kan också vara en möjlighet. :(
aha, jag har inte läst tråden, men jag har stången över brösten vilandes på framsida axlar med händerna korsade.
trots att du är Blatte tror jag du har bra koll på var skulderbladen sitter va....
men nu börjar ja förstå vad tråden handlar om, tror Groggen är lite inblandad :D
aha, jag har inte läst tråden, men jag har stången över brösten vilandes på framsida axlar med händerna korsade.
trots att du är Blatte tror jag du har bra koll på var skulderbladen sitter va....
men nu börjar ja förstå vad tråden handlar om, tror Groggen är lite inblandad :D
Jag har den också ungefär där, dock med OL-grepp. Frågan är: Är det skuldrorna eller ligger skuldrorna enbart på baksidan om huvudet? Jag vet faktiskt inte, helt seriöst. :em:
Frontböjscitat från övningsbanken:
From a rack with barbell upper chest height, position bar on front of the shoulders. På framsidan axlarna alltså.
Knäböjscitat från övningsbanken:
From a rack with barbell upper chest height, position barbell on the back of the shoulders. På baksidan av axlarna/skuldrorna. Precis som våra exempel visade.
Så när stången är inblandad så vet vi nu vad som är vad :)
Frontböjscitat från övningsbanken:
From a rack with barbell upper chest height, position bar on front of the shoulders. På framsidan axlarna alltså.
Knäböjscitat från övningsbanken:
From a rack with barbell upper chest height, position barbell on the back of the shoulders På baksidan av axlarna. Precis som våra exempel visade.
Så när stången är inblandad så vet vi nu vad som är vad :)
Är inte framsidan av axlarna skuldrorna?
Lasse Kongo
2006-09-14, 13:12
Jag fattar inte ens vad det är att diskutera?
Ska man köra vanliga böj lägger man den lämpligast BAKOM huvudet där man tycker den ligger bekvämt.
Ska man köra frontböj lägger man den lämpligast FRAMFÖR huvudet där man tycker den ligger bekvämt.
Nu åker min buss så nu trening på riktigt. Skriv bra saker tills dess Groggen. :)
skuldr/a subst. -an -or
· parti av människokroppen som utgör övergång mellan arm och hals i plur.ofta äv. ryggpartiet mellan skulderbladen
Groggen, är frontböj en version/variant av knäböj?
Groggen, är frontböj en version/variant av knäböj?
Ja det kan man säga, men det heter aldrig samma.
Ja det kan man säga.
Är box squats en variant av knäböj?
Är box squats en variant av knäböj?
Du kan lika gärna fråga om det är varianter på bakböj. För det är samma fråga. Hur knäböj utförs råder det inga tvivel om.
Du kan lika gärna fråga om det är varianter på bakböj. För det är samma fråga. Hur knäböj utförs råder det inga tvivel om.
Men nu gjorde jag inte det. Vill du vara snäll att svara på frågan?
• (regelbunden) böjning och sträckning av knäna särsk. i gymnastik el. styrkelyft (med en skivstång på skuldrorna)
Såg nu att styrkelyft nämns innan förklaringen och alla vet vi ju vart man har stången i styrkelyft.
Såg nu att styrkelyft nämns innan förklaringen och alla vet vi ju vart man har stången i styrkelyft.
Ledsen att behöva tjata på dig Golge, men jag skulle vilja veta ditt svar på min fråga.
Men nu gjorde jag inte det. Vill du vara snäll att svara på frågan?
Det finns säkert mycket som är varianter (övningar som liknar men som heter annorlunda) av knäböj, huvudövningen. Men en variant uförs ju aldrig på samma sätt, för då är det ingen variant.
Det är ju därför bakböj och knäböj inte kan vara några varianter av varandra, då båda utförs på samma sätt.
Det finns säkert mycket som är varianter (övningar som liknar men som heter annorlunda) av knäböj, huvudövningen. Men en variant uförs ju aldrig på samma sätt, för då är det ingen variant.
Du duckar frågan igen Groggen, nu börjar det bli löjligt. Du sätter dig själv i en prekär situation, vad är det som är så svårt med att bara svara på frågan?
Du duckar frågan igen Groggen, nu börjar det bli löjligt. Du sätter dig själv i en prekär situation, vad är det som är så svårt med att bara svara på frågan?
Dina frågor är ju löjliga. Hur många liknande varianter det än finns till knäböj, så förblir det andra just varianter och oftast med ett annat namn. Knäböj är ju det som efterhärmas. Skillnaden i utförande finns inte med bakböj, det är identiskt. Förstår du att DEN övningen aldrig kan vara en variant?
Dina frågor är ju löjliga. Hur många liknande varianter det än finns till knäböj, så förblir det andra just varianter och oftast med ett annat namn. Knäböj är ju det som efterhärmas. Skillnaden i utförande finns inte med bakböj, det är identiskt. Förstår du att DEN övningen aldrig kan vara en variant?
Är det fjärde gången du duckar en mycket enkel fråga nu? Gör det ont i dig att behöva svara på vissa frågor? Vad mera är så säger du emot ett tidigare inlägg du gjorde där du gick med på att frontböj är en variant av knäböj. Med din syn på bakböj kontra knäböj - alltså deras inbördes sematiska relation - så ligger väl ändå box squats närmre bakböjen/knäböjen (för att låna ditt resonemang) än frontböj gör. Så hur blir det: Är box squats en variant av knäböj?
MasterChief
2006-09-14, 13:58
Jag har den också ungefär där, dock med OL-grepp. Frågan är: Är det skuldrorna eller ligger skuldrorna enbart på baksidan om huvudet? Jag vet faktiskt inte, helt seriöst. :em:
Det blandas vilt när det gäller begrepp angående "skuldran". Det gäller att skilja på skuldergördeln (där bland annat nyckelbenen ingår) och skulderbladet. Så det är inte fel när du säger "skuldran" som ofta blir ett lite löst begrepp.
Är det fjärde gången du duckar en mycket enkel fråga nu? Gör det ont i dig att behöva svara på vissa frågor? Vad mera är så säger du emot ett tidigare inlägg du gjorde där du gick med på att frontböj är en variant av knäböj. Med din syn på bakböj kontra knäböj - alltså deras inbördes sematiska relation - så ligger väl ändå box squats närmre bakböjen/knäböjen (för att låna ditt resonemang) än frontböj gör. Så hur blir det: Är box squats en variant av knäböj?
Jag har aldrig sagt att fronböjen inte är en variant av knäböjen. Det var ju den delen av Bolis menings som var rätt. Box squat är ju knäböj till en låda/bänk eller vad man nu väljer. Så det är också en variant av Knäböj. Allt som liknar den är varianter, du behöver inte fråga det. Men det som är identiskt, bakböj, kan aldrig bli en variant. Bara ett smeknamn på en känd övning.
Nitrometan
2006-09-14, 14:14
Men om vi låtsas att knäböjning är en rubrik och ett samlingsnamn på ett helt gäng övningar, kan du då förstå att bakböj är en av underrubrikerna?
Det kan t.o.m. vara så att en av underrubrikerna själv är knäböj, eftersom det är det vanliga/folkliga namnet på en varianterna av just "huvudövningen" knäböj.
Vad är det i svenska språket som är så svårt? Ibland kan ord betyda flera saker.
Självreferens - se rekursion
Rekursion - se självreferens
Jag har aldrig sagt att fronböjen inte är en variant av knäböjen. Det var ju den delen av Bolis menings som var rätt. Box squat är ju knäböj till en låda/bänk eller vad man nu väljer. Så det är också en variant av Knäböj. Allt som liknar den är varianter, du behöver inte fråga det. Men det som är identiskt, bakböj, kan aldrig bli en variant. Bara ett smeknamn på en känd övning.
Men då måste vi reda ut hur du ser på ordet 'variant' rent semantiskt. För om du inte tycker att uttrycket: "frontböj är en variant av knäböj" kommunicerar betydelsen: "frontböj är också knäböj" så finns det ett problem. För om du å ena sidan säger: "frontböj är knäböj" men samtidigt menar att "knäböj och bakböj är identiskt och alltid utbytbart" så är ju även "frontböj är samma sak som bakböj" sant. Men ... frontböj och bakböj är inte samma sak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.