handdator

Visa fullständig version : Vad är bra musik?

Trance
2006-08-31, 18:59
Då vi var lite OT och bads fortsätta i en annan tråd så startar jag, ämnet är riktigt bra. Inleder med posten från MasterChief

Konst har blivit en antibegrepp, likt kapitalism eller liberalism. Jag kan inte uttrycka i ord hur mycket jag avskyr när ett viktigt begrepp blir så urvattnat att det till slut kan betyda vad som helst. Ett begrepp som innehåller allt upphör att tjäna något syfte.

Konst är en återskapning av artistens fundamentala värderingar. Det är min definition (och den ligger nära Rands också, om du nu skulle fundera på det). Om man för en stund beaktar syftet med att skapa något så känns denna definition väldigt självklar. Artisten sitter med en tom duk, låter sig inspsireras av något, och därefter försöker han återskapa detta med hjälp av penslarna.

För att konsten ska kunna behålla sitt värde är det samtidigt rimligt att man ställer upp vissa kriterier för konstformen. Detta av samma anledning som man måste definiera konst; Kan en konstform vara vad som helst så blir den ingenting. Om jag plockar fram alla mina kastruller och börjar hejdlöst dunka på dem med ett skohorn så skapar jag inte musik, även om jag kallar det musik.

En konstnär måste hålla sig inom givna ramar för att en utomstående betraktare ska kunna ta del av det; det är en del av kommunikationens fundament. Likna det vid att en som vill göra sig förstådd måste hålla sig till de grammatikregler som finns. Annars blir det bara rappakalja. En konstform som musik besitter många olika klart definierade begrepp såsom harmoni, rytm, klangfärg, form, textur, rytm, melodi osv. En tonsättare som utnyttjar musikens olika verktyg och väver in sina tankar, värderingar och drömmar skapar oftast något av värde, men bara om han följer de krav konstformens regler sätter upp. Annars måste vi likställa kastrullhamrande med Beethovens nionde symfoni.

Bra konst uppfyller och utnyttjar konstformens krav. Är den komplex och varit ytterst svår att skapa är den värd beundran. Inte alla kan måla som Rembrandt.

Sedan måste varje enskild individ ställa sig frågan: "Uppskattar jag det här?" Bara för att Rembrandt var en ofattbart begåvad artist så innebär inte det per default att man måste gilla honom. Men man kan aldrig ta ifrån honom att han är en otroligt duktig artist. Att bedöma och uppskatta är två olika begrepp.

Idag uppskattar många konst som jag anser vara icke-konst. Det kan vara en samling ihoptryckta burkar som man sedan pissat på. Det blir bara oförståeligt och meningslöst; ungefär som en trashad busskur.

Mycket musik som skapas idag innehåller ytterst lite av de variationer som begreppet musik erbjuder. En avskalad rytm kombinerat med..tja, en enkel melodi. Komplexiteten är låg. Som konst är den ytterst primitiv. En lyssnare kan ändå uppskatta verket för dess medryckade rytm men inget mer. Det finns inget innehåll i musiken som triggar lyssnaren att se bortom rytmen. Vad ville tonsättaren förmedla med detta konstverk? En sådan fråga ställd direkt efter i princip varje hittlåt från Spears ger bara ett svar: Ingenting. De ville inte utrycka sina värderingar med musiken. De ville bara hitta rätt melodi som tilltalar den allt mer oengagerade publiken. En publik som fyller sina liv med Big Brother, Se&Hör och dagens skvaller i lunchrummet. De har inget syfte med att konsumera konst. De vill bara få en emotionell mikrokick likt den från en cigarett.

Jag undrar dock om någon kan ge ett exempel på en hyfsat modern låt som uppfyller dessa kriterier?

sehnpaa
2006-08-31, 19:01
Den musik som påverkar mig känslomässigt. För att svara på titlen då. :)

Snake
2006-08-31, 19:03
Ungefär som frågan: vad är skönhet? Skönhet är väääldigt subjektivt och likaså musiksmaken.
Hur många här inne har varit på en konsert där som ni ger 6 plus av 5 möjliga, och dagen efter öppnar ni Aftonblaskan och ser att resencenten tycker att den är värd ett plus?

Så jävla töntig diskussion.

Kwon
2006-08-31, 19:03
Exakt. Musik som berör en (på ett eller annat sätt).

Som får en att känna någonting och kan påverka en.

Jorgen
2006-08-31, 19:07
Exakt. Musik som berör en (på ett eller annat sätt).

Som får en att känna någonting och kan påverka en.
Ja, så enkelt är egentligen svaret.

Dumleman
2006-08-31, 19:09
Jag undrar dock om någon kan ge ett exempel på en hyfsat modern låt som uppfyller dessa kriterier?
Bob Dylan - Like A Rolling Stone *rolleyes*

Hades
2006-08-31, 19:09
Min högst personliga åsikt är att en förutsättning för bra musik är duktiga musiker. Jag tycker således inte att exempelvis radiopop som inte kräver något av artisten kan räknas till bra musik.

Edit: Det är även därför jag fullkomligen älskar progressiv hårdrock. Dream Theater och Pain of Salvation till exempel. Där snackar vi duktiga musiker och bra musik.

bubbe
2006-08-31, 19:16

Ben Harper gör mycket och bra grejer, mycket känsla.

En annan modern favorit när det gäller känsla Knut Reiersrud.

Pearl jam gjorde en del bra också tycker jag.

Kwon
2006-08-31, 19:19
Ok Folket!

Jag vill att ni alla lyssnar på György Ligetis Verk.

Lyssna på dessa verk 2-3 gånger och berätta sedan här vad ni tycker.

Dessa två skall ni lyssna igenom

György Ligeti - Atmospheres

György Ligeti - Lux Aeterna

bubbe
2006-08-31, 19:26
Ok Folket!

Jag vill att ni alla lyssnar på György Ligetis Verk.

Lyssna på dessa verk 2-3 gånger och berätta sedan här vad ni tycker.

Dessa två skall ni lyssna igenom

György Ligeti - Atmospheres

György Ligeti - Lux Aeterna

Hittade bara Atmospheres, lät som något i filmen solaris.

Kwon
2006-08-31, 19:28
Hittade bara Atmospheres, lät som något i filmen solaris.

Lyssnat igenom den 2-3 gånger? Vad tyckte du? Bra? Dåligt? :) (lyssna på hela)

Groggen
2006-08-31, 19:28
Min högst personliga åsikt är att en förutsättning för bra musik är duktiga musiker. Jag tycker således inte att exempelvis radiopop som inte kräver något av artisten kan räknas till bra musik.

Edit: Det är även därför jag fullkomligen älskar progressiv hårdrock. Dream Theater och Pain of Salvation till exempel. Där snackar vi duktiga musiker och bra musik.

Det är ungefär samma sak som att säga att en förutsättning för god mat är bra kockar. Vilket inte alls behöver stämma.

Korv och mos är skitgott och kräver ingen mästerkock. Detta kan faktiskt appliceras på musiken.

Bolio
2006-08-31, 19:31
Det är ungefär samma sak som att säga att en förutsättning för god mat är bra kockar. Vilket inte alls behöver stämma.

Korv och mos är skitgott och kräver ingen mästerkock.

Finns småkillar i Kurdistan utan några färdigheter överhuvudtaget i att sjunga, men de sjunger grymt bra ändå. De har bra röst helt enkelt. Sen finns det folk som har gått på musikskola i fem år, men som låter som skit ändå. :(

bubbe
2006-08-31, 19:32
Lyssnat igenom den 2-3 gånger? Vad tyckte du? Bra? Dåligt? :) (lyssna på hela)

ja 2 ggr, kan nog kännas väldigt bra om man sitter själv i musikrummet och man är i rätt stämning. Men inte just nu, vill ha lite mer rytmer.

edit: fanns bara ett litet klipp på hans hemsida, som jag lyssnade på...

Nalfaren
2006-08-31, 19:41
Håller med om att det måste finnas riktlinjer, också trött på
konst som tillåts kallas konst pga anledningar som kändisskap,
rikedom, interna nätverk etc.

Saker som stör mig är t.ex. Dokusåpa 'författare', som dessutom
förmodligen skrivs av spökförfattare som förskönar en berättelse.

Musik likt denna: http://bubblare.se/tine_du_og_jeg/
Låter som vanligt, konceptet är enkelt:
Snygg brud, stora bröst. Hon sjunger, mixas och så tar man
samma musik som alla andra låtar.. så tråkigt.

Konst: som du själv skrev, ta ett toalock, skriv något på det,
sätt det på en hatthängare, tejpa lite och sätt upp ett vernisage.
Ta mycket i inträde, det är konst.

Kwon
2006-08-31, 19:46

Du gillade den originella musikvideon? :devil:

Nalfaren
2006-08-31, 19:49
Du gillade den originella musikvideon? :devil:

Väldigt mycket, :hbang: *ironi*

Tolkia
2006-08-31, 19:51
Instämmer. Det är möjligt att jag är bara korkad och okunnig nu, men jag tycker spontant att konstnären måste VILJA något med sin konst, om så bara nå fram till sin publik och underhålla. Om inte hjärtat är med känns det som om det blir "tomt".

(nu menar jag alltså ur konstnärens perspektiv; jag har absolut ingen patentbeskrivning på hur man som publik skiljer det ena från det andra)

skaparn
2006-08-31, 19:56
Mycket bra inlägg av MC! Jag håller med till viss del, man kan inte hävda att man gör musik bara för att man själv tycker det är musik. Ibland, i svackor fyllda av diktatorisk lusta, önskar jag mig en allsmäktig kraft att peka ut vad som är musik och vad som ska brännas. Det skulle generera en hel del fjärrvärme.

bubbe
2006-08-31, 19:57
kwon lyssna på detta:

Iofs kass kvalitet på snuttarna men hoppas du får en ide om musiken iaf.

http://www.benharper.net/?page=media&section=&id=0&cat_id=0&view=player

Kolla nere på sidan efter The woman in you tex.

Pudzianovski
2006-08-31, 20:00
Ja, så enkelt är egentligen svaret.

Håller med Kwon också. Det är mycket enkelt.

Kwon
2006-08-31, 20:01
kwon lyssna på detta:

Iofs kass kvalitet på snuttarna men hoppas du får en ide om musiken iaf.

http://www.benharper.net/?page=media&section=&id=0&cat_id=0&view=player

Kolla nere på sidan efter The woman in you tex.

Hmm den vill sig inte, kör du med firefox?

Groggen
2006-08-31, 20:02
Det beror på vem du frågar. Det är så otroligt individuellt.

bubbe
2006-08-31, 20:03
Hmm den vill sig inte, kör du med firefox?

Synd, jag kör firefox och qt.

Trance
2006-08-31, 20:15

Saker som stör mig är t.ex. Dokusåpa 'författare', som dessutom
förmodligen skrivs av spökförfattare som förskönar en berättelse.

Konst: som du själv skrev, ta ett toalock, skriv något på det,
sätt det på en hatthängare, tejpa lite och sätt upp ett vernisage.
Ta mycket i inträde, det är konst.

Är detta konst?
http://homepage.mac.com/dmhart/WarArt/Picasso/Guernica/Detail/FleeingWoman.JPG

Nalfaren
2006-08-31, 20:23
Är detta konst?
http://homepage.mac.com/dmhart/WarArt/Picasso/Guernica/Detail/FleeingWoman.JPG

Ja, det är konst, men som ni säger och även för mig så är konst
oehört individuellt. Konst för mig behöver inte vara att artisten har
en tanke, idé, vision eller känsla i tavlan. Viktigaste är att åskådaren
får en känsla...

Hades
2006-08-31, 20:45

Korv och mos är skitgott och kräver ingen mästerkock. Detta kan faktiskt appliceras på musiken.
Visst kan korv och mos (eller annan skräpmat) ge en viss njutning. Men oxfilé, lagad av en duktig kock, serverad med ett gott vin, är bättre.

Kan du ge mig några exempel på dåliga musiker som producerat musik som du tycker är bra?

Groggen
2006-08-31, 20:55
Kan du ge mig några exempel på dåliga musiker som producerat musik som du tycker är bra?

Jag gillar mycket som inte produceras av musikala mästare. En låt/ett band kan vara bra för att sångaren bär hela bandet. Bra musiker är inte detsamma som bra musik. Vad nu menas med bra musiker. Vissa har känslan andra har tekniken men saknar känslan osv.

Jag tycker om Laleh och hennes gitarrspelande när hon kör live, men hon är förmodligen ingen mästergitarrist.

Groggen
2006-08-31, 20:58
Visst kan korv och mos (eller annan skräpmat) ge en viss njutning. Men oxfilé, lagad av en duktig kock, serverad med ett gott vin, är bättre

Det beror ju på helt när det är du ska äta det. Om jag är svinhungrig och ska hem från krogen så vill jag inte ha det som du anser vara bättre. Då äter jag korv. Oxfile är inte alls alltid bättre, iaf inte enligt mig.

Sällen
2006-08-31, 21:02
Bruce Springsteen - The River
En riktig klassiker, håller med om det Kwon skrev på första sidan.

Sniggel
2006-08-31, 21:52
Som redan sagts i tråden så är konst, något som väcker känslor utöver det normala hos åskådaren/lyssnaren. Något som är konst för en individ, behöver inte vara det för en annan.
Nu var det musik det handlade om i denna tråden iofs :D

Kan inte komma på nån låt på rak arm som håller måttet, och om jag
hade gjort så hade självklart inte alla hållt med mig.

En sak är jag osäker på dock, räcker det med att betraktaren tycker att det är konst, om upphovsmannen inte själv har varit engagerad i att uttrycka sina upplevelser/känslor i verket?

Hades
2006-08-31, 22:18
Jag gillar mycket som inte produceras av musikala mästare. En låt/ett band kan vara bra för att sångaren bär hela bandet. Bra musiker är inte detsamma som bra musik. Vad nu menas med bra musiker. Vissa har känslan andra har tekniken men saknar känslan osv.

Jag tycker om Laleh och hennes gitarrspelande när hon kör live, men hon är förmodligen ingen mästergitarrist.
Jag förstår vad du menar. Jag tycker dock att ett gott kännetecken för en duktig musiker är att han eller hon kan väcka känslor som varar länge. Det tycker jag inte att radiopopartister i allmänhet gör. Men jag kan bara redogöra för min egen musiksmak, inte för andras.

Pudzianovski
2006-08-31, 22:19
Det är väl inte helt ovanligt att man uppfattar en låt olika vid olika tidpunkter också. (kan appliceras på konst okså)

När Chopin skrev sin begravningsmarch tyckte han antagligen att den var strålande vacker på sitt sätt.
5 år senare kände han kanske ett starkt missmod att höra den.
Om jag skulle skriva en recension av stycket nu idag skulle jag berömma det och hylla det.
Men om 10 år har möjligen mitt tyckte förändrats till den grad att jag starkt ogillar stycket.
Dessa ovanstående men liknande exempel kan jag säga att jag definitivt redan upplevt.

Människan (JAG i alla fall) genomgår en ständig förändring/utveckling.

axlpxl
2007-03-08, 22:05
Bra musik är musik som låter som Stattena T(h)rash med Terror 2000:

http://www.student.lu.se/~ihm04ajo/terror.mp3

11. Stattena T[h]rash

Uppför backen, ifrån stan
in på Hemköp, flera ganger om dan
slåss med tanter I den langa kassakön
och Johnny Biff som precis har fått sin lön
utanför S.A.T.S där luktar det bränt
Broilers som glöder, dorren star pa glänt
Rottweiler, blondiner, och kick and box
Spinning, apelsiner och Klas I ott par Cox
Pfizer stinker, Zoega's luktar gott
helgen kommer med nattklubbar och shots
Johnny och Lisa dom staller till med fest
alkolask, gin tonic är det dom gillar bast

Stattena trash
vem gillar HIF?
Stattena trash
vem gillar HIF?

nu är det sommar med Rix hela dan
resa till mallis med sprit och bad
Säsongen är över och HIP fick dang
förlusterna svider när vi sjunger var refräng

Stattena trash
vem gillar HIF?
Stattena trash
vem gillar HIF?

Vi har vart hem I Helsingborg
vi tror vi rockar fett, trots vår sorg
vårt storstadskomplex utan identitet
bleknar så fort I största hemlighet

Vi tror vi är så jävla bra
vi jobbar 7-4 och vill bara hem
vi vill faktiskt bara dra
for det regnar hela tiden och vart Hif far däng

Stattena trash
vem gillar HIF?
Stattena trash
vem gillar HIF?

Vi har vart hem I Helsingborg
vi tror vi rockar fett, trots vår sorg
vart storstadskomplex utan identitet
bleknar så fort I största hemlighet (X2)

Chaan
2007-03-08, 22:33
Bra musik?

Står lite om bra musik här

chaan.se/konsertblog.html