handdator

Visa fullständig version : Pinglan är på G

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20]

Erik__
2006-05-16, 17:55
Fetknoppens magövning

vad är det för något??

bubbe
2006-05-16, 18:49
vad är det för något??

Bump!

Låter intressant!

Eva_E
2006-05-16, 19:53
Militärpress:
30kg 3x5 Kamrater, jag hade tänkt köra 3x10 på detta också men tro mig, det gick inte! Helt plötsligt hade någon blandat spagetti och sirap och hällt i mina armar ;)

Efter inalles 75 reps bänkpress + smalbänk kan jag inte säga att jag blir förvånad att det blev överkokt spagetti med kolasås av fruns armar...:whipped:

Håller alla tummar som finns att din knäppa rygg inte börjar gnälla nu!

Den där speciella magövningen vill jag jättegärna ha en beskrivning av - jag hatar att träna mage, och allt som kan göra den proceduren så kort och smärtsam som möjligt uppskattas!

Eva

Pinglan
2006-05-16, 20:04
Erik, bubbe och Eva: Fetknoppens magövning är egentligen en specislövning för att träna bålstabilitet (multifider och rotatorer) men den är också effektiv för att träna den sneda bukmuskulaturen. Jag vet inte men det känns lite knäppt att jag ska ge mig på att förklara fetknoppens övning utan att veta om han tycker det är okej (iofs tror jag inte han har något emot det) så jag vill fråga honom innan jag beskriver den närmare. Okej?

Stumpis: ja, jag kan lova dig att det kändes toppenbra att träna :thumbup:

polaren
2006-05-16, 21:41
Erik, bubbe och Eva: Fetknoppens magövning är egentligen en specislövning för att träna bålstabilitet (multifider och rotatorer) men den är också effektiv för att träna den sneda bukmuskulaturen. Jag vet inte men det känns lite knäppt att jag ska ge mig på att förklara fetknoppens övning utan att veta om han tycker det är okej (iofs tror jag inte han har något emot det) så jag vill fråga honom innan jag beskriver den närmare. Okej?

Stumpis: ja, jag kan lova dig att det kändes toppenbra att träna :thumbup:

Fetknoppen har gett klartecken! Berätta nu :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1548825&postcount=240

Nitrometan
2006-05-16, 22:39
Vilket pass!

Så mycket bänk!

Vad roligt, jag förstår hur glad du måste vara.

Hoppas verkligen att ryggen inte bråkar med dig imorgon.

no1fitness
2006-05-17, 02:17
Vilken glad Pingla. :love:
Håller tummarna för ryggen vännen.

Pinglan
2006-05-17, 06:34
*uppdate* Ryggen kändes som vanligt imorse, dvs den gjorde ordentligt ont men inte mer än vanligt! Skönt! Då får det bli böj ikväll, det kan väl passa bra eftersom jag ändå ska till sjukgymnasten imorgon ;)

Nitro och No1: tack, det känns okej som sagt var!

Polaren: sedär, du har ögonen på skaft :) Nå här kommer Fetknoppens magövning så som han förklarade den för mig:

"Mage Bänkövning"

Ställ ut en träningsbänk på en öppen yta i träningslokalen. Ställ dig sedan vid bänkens långsida, och ca 1,2-1,6 meter ut från sidan. Där du nu står skall du lägga dig ned på sida så att din underarm ligger på träningsbänkens stoppade dyna, med en vinkel på 90 grader i armbågsleden och mellan överarm och bål (90 grader abducerad överarm alltså). Utsidan av din fot skall vara den enda delen av foten som berör golvet, alltså den del som ligger direkt caudalt om malleolus lateralis.

I detta läge skall du spänna hela bålens muskulatur så att kroppen blir rak och stel som en pinne. Din kropp bildar nu hypotenusan i en triangel där träningsbänken är en katet och golvet den andra. Din ena trochanter major pekar rakt upp i taket och den andra ned mot golvet.

Med kroppen stel och rak i detta läge slappnar du sedan av så att höftens laterala kant (trochanter major) sjunker ned mot golvet. I bottenläget tvingas du sedan spänna m. obliquus externus och internus (plus de andra musklerna jag nämnt) för att trochanter major skall lämna sitt läge nära golvet, och den övre trochanter major kommer att närma sig taket.

I det översta läget skall du spänna bålens samtliga muskler och hålla kvar kroppen i ca 1 sekund innan du sjunker ned igen, och du skall sträva efter att komma så högt upp mot taket som möjligt är innan du sjunker ned mot golvet igen. Lämpligt repsantal kan vara 8-12 och antal set 3. Du skall också tänka på att den ena foten skall ligga på den andra när du ligger i läge för att köra. Alltså; den ena fotens utsida är den enda del av kroppen som vidrör golvet.

Big Lou
2006-05-17, 07:34
*uppdate* Ryggen kändes som vanligt imorse, dvs den gjorde ordentligt ont men inte mer än vanligt! Skönt! Då får det bli böj ikväll, det kan väl passa bra eftersom jag ändå ska till sjukgymnasten imorgon ;)

Nitro och No1: tack, det känns okej som sagt var!

Polaren: sedär, du har ögonen på skaft :) Nå här kommer Fetknoppens magövning så som han förklarade den för mig:

"Mage Bänkövning"

Ställ ut en träningsbänk på en öppen yta i träningslokalen. Ställ dig sedan vid bänkens långsida, och ca 1,2-1,6 meter ut från sidan. Där du nu står skall du lägga dig ned på sida så att din underarm ligger på träningsbänkens stoppade dyna, med en vinkel på 90 grader i armbågsleden och mellan överarm och bål (90 grader abducerad överarm alltså). Utsidan av din fot skall vara den enda delen av foten som berör golvet, alltså den del som ligger direkt caudalt om malleolus lateralis.

I detta läge skall du spänna hela bålens muskulatur så att kroppen blir rak och stel som en pinne. Din kropp bildar nu hypotenusan i en triangel där träningsbänken är en katet och golvet den andra. Din ena trochanter major pekar rakt upp i taket och den andra ned mot golvet.

Med kroppen stel och rak i detta läge slappnar du sedan av så att höftens laterala kant (trochanter major) sjunker ned mot golvet. I bottenläget tvingas du sedan spänna m. obliquus externus och internus (plus de andra musklerna jag nämnt) för att trochanter major skall lämna sitt läge nära golvet, och den övre trochanter major kommer att närma sig taket.

I det översta läget skall du spänna bålens samtliga muskler och hålla kvar kroppen i ca 1 sekund innan du sjunker ned igen, och du skall sträva efter att komma så högt upp mot taket som möjligt är innan du sjunker ned mot golvet igen. Lämpligt repsantal kan vara 8-12 och antal set 3. Du skall också tänka på att den ena foten skall ligga på den andra när du ligger i läge för att köra. Alltså; den ena fotens utsida är den enda del av kroppen som vidrör golvet.

Den där magövningen brukar jag också köra......bra skit!
Tycker den tränar stabiliteten i hela mellandelen av kroppen på ett bra sätt.

A.Pahkamaa
2006-05-17, 11:49
Bild som komplementerar beskrivningen.

Pinglan
2006-05-17, 13:46
A.Pahkamaa: Perfekt! Så mycket lättar det blir att förstå när man har en bild att titta på :thumbup: (och tänka att blonda jag förstod vad Fetknoppen menade trots att jag inte hade någon bild att tillgå :D )

tinus
2006-05-17, 13:58
A.Pahkamaa: Perfekt! Så mycket lättar det blir att förstå när man har en bild att titta på :thumbup: (och tänka att blonda jag förstod vad Fetknoppen menade trots att jag inte hade någon bild att tillgå :D )

Nu är det bevisat! vi ÄR smarta!! :hbang: :D

Håller tummarna för ryggen! :)

Diana
2006-05-17, 14:04
*uppdate* Ryggen kändes som vanligt imorse, dvs den gjorde ordentligt ont men inte mer än vanligt! ]
Beundransvärt med böjj på den diagnosen :D :bow: hoppas det bättras *kissass*

Kör hårt ikväller nu! :hbang:

z_bumbi
2006-05-17, 14:08
Bild som komplementerar beskrivningen.

Bra gym! :D

Erik__
2006-05-17, 14:28
Provat den där magövningen en gång, dock "spättade" nyckelbenet iväg nånstans när jag gick neråt, kändes svinläskigt, kan man för övrigt typ få nyckelbenet ur led eller något?

Pinglan
2006-05-17, 17:45
Tinus: visst är vi smarta, det har ju vi vetat hela tiden, eller hur :D

Diana: du må tro att jag fick anstränga mig för att inte köra hårt! Det är inte lätt att hålla igen minsann!

Erik: nyckelbenet bildar en led ihop med acromion (acromion är "bentaket" ovanför axelleden), leden heter acromioclavicularleden (AC-leden) och där finns det ligament som kan bli uttänjda och visst kan leden gå ur led också.

Jaha, då har jag alltså kört lite lätta böj för först gången på 1.5 månad! Oj, vad roligt det var och jag fick som sagt var anstränga mig till det yttersta för att kunna ta det riktigt lugnt. Hade så gärna kastat på lite till vikter på stången.....men det får väl vänta....

Knäböj:
20kg 1x10
40kg 1x5
50kg 3x10 Kändes lätt (som sig bör) och ryggen var inget problem alls.

Sittande lårcurl:
6plattor 1x10
7plattor 2x10 Åhhhhh, mjölksyra i baklåren vill jag lova :hbang:

Sittande vadpress:
30kg 3x10

Fetknoppens magövning:
3x10

Detta var allt för idag, hoppas nu ryggen är snäll och fin imorgon! Ska ju till sjukgymnasten också, ska bli roligt!

Jonna
2006-05-17, 18:05
Härligt att du kan träna lite lätt igen! Jag håller tummarna för att ryggen är snäll mot dig imorgon.

Nitrometan
2006-05-17, 20:03
Bara 45 små böjar?

Bra början på tränandet igen.

Nu håller jag tummarna för att ryggen inte ska bråka med dig.

Pinglan
2006-05-18, 06:44
Jonna: ja det är verkligen härligt!

Nitro: nästa gång halverar jag repsen och dubblerar vikten! Okej? :D

*uppdate*
Detta vågar jag nästan inte skriva men jag gör det ändå. Jag hade mindre ont i ryggen imorse än vad jag brukar ha! Vet faktiskt inte när det kändes såhär bra senast! Hmmmm, jag inser att jag inte ska ropa hej ännu, det kan ju vara en tillfällighet, men nog börjar jag känna att det finns hopp om träningslivet :) I eftermiddag bär det av till sjukgymnasten, vi får väl se vad han kommer fram till.

Nitrometan
2006-05-18, 14:15
I eftermiddag bär det av till sjukgymnasten, vi får väl se vad han kommer fram till.
OK. Jag håller tummarna.

Pinglan
2006-05-18, 18:35
Jaha........vet inte vad jag ska säga, känner mig helt tillintetgjord.......var hos sjukgymnasten och han gjorde en del kompletterande undersökningar och detta tillsammans med förra veckans undersökning gjorde honom i princip övertygad (helt säker kan man ju aldrig bli) om att mina problem är diskrelaterade. Detta innebär i korthet att jag inte under några omständigheter får köra böj eller mark på ca 3-6 månader (förmodligen 6 månader) Jag försökte argumentera emot detta genom att tala om att jag körde lätta böj igår och ju nästan kände mig bättre i ryggen idag men genom att provocera segmenten längst ner i ryggen övertygade han mig om att jag inte alls var bättre i ryggen, dessa tester gjorde nämligen förskräckligt mycket mer ont idag än förra veckan *grr27*

Nå det jag nu ska göra är att träna upp stabiliteten i ländryggen och det ska jag göra genom att träna en massa övningar på stabilitetsboll :em: 4 ggr i veckan ska detta ske. Jag får dock träna styrketräning också bara jag undviker böj, mark, raka mark, good morning osv....ben kommer således bli svårt att träna för mig i ladan, egentligen bara sittande lårcurl jag kan köra....rygg däremot går bättre....chins, latsdrag, sittande rodd osv. Bänkpress får jag köra med fötterna i luften....biceps, triceps, axlar är fritt fram för nästan alla övningar....Fetknoppens magövning ska jag köra också! den fanns med på pappret med övningar.....

Jogging pratade vi om och det får jag göra bara jag stegrar försiktigt. Börja med 3 km och springa det några ggr/vecka, därefter öka distansen högts 5% i veckan....

När det har gått 3-6 månader och jag har skött träningen som jag ska får vi utvärdera hur det känns......men han gav mig rådet att faktiskt börja fundera över om jag verkligen ska köra SL....han menar att min skadade disk kommer att vara fortsatt svag och det är ju ganska extrema belastningar vid böj och mark på 170kg....just mot trycket på diskarna hjälper ju inte dräkterna någonting heller....nej han tyckte jag skulle ta mig en ordentlig funderare som sagt var.....i dagsläget ska jag heller inte tänka på att jag ska tillbaka till SL utan låta rehabiliteringen ta den tid det tar......

Jaha.......det lutar väl åt att jag släpper tankarna på att fortsätta min SL-karriär då....får väl satsa på en symmetrisk fysik istället....en av mina patienter undrade förresten om jag inte kunde följa med henne på boxning...det finns en klubb i Vimmerby...det kanske vore något :cool: Åhhhh, jag vill ju tävla i någonting det är så roligt att tävla....det finns ju maraton också iofs, det har jag ju funderat över ett tag....AF eller BB....finns ju också.....

polaren
2006-05-18, 18:42
Tråkigt med ryggen :(
Bänkpress bör du väl kunna tävla i?

Jorgen
2006-05-18, 18:53
.i dagsläget ska jag heller inte tänka på att jag ska tillbaka till SL utan låta rehabiliteringen ta den tid det tar......
Låter väldigt klokt.

Det är hemskt tråkigt att höra att ryggen är såpass skadad som den är.
Oavsett vad du än kommer att fortsätta med så kommer du att bli jäkligt bra i det. Du är en talang utöver det vanliga. :bow:

Måbättrekram.... http://bestsmileys.com/hugging/4.gif

Nitrometan
2006-05-18, 18:58
Satana!

Det var tråkigt att höra. Mycket tråkigt för dig.
Det enda positiva jag kan komma på är att folk med diskskador kan bli bra igen.

Skulle det inte funka med SL framöver så finns det massor av andra sporter.

Jag hoppas att du klarar av det här på ett bra sätt. # månader eller 6 månader är ju ändå en begränsad tid.

*yourock*

Jonna
2006-05-18, 18:59
Det var ingen rolig läsning Pinglan :(
Men du har väl funderat en hel del på att lägga ner SL-andet redan innan du träffade sjukgymnasten? det kom väl inte som någon chock direkt menar jag...
Se nu till att träna rehaben ordentligt, vi ska nog hålla koll på dig här i journalen så att du inte fuskar ;)

Bra att du kan vara lite positiv mitt i allt och fundera på nya sporter! :thumbup:
Jag är övertygad om att det går bra vad du än väljer att satsa på, men jag måste nog hålla med alla andra och säga att du skulle passa väldigt bra på en AF/ BB-scen :D

Pinglan
2006-05-18, 20:12
polaren: dessvärre är jag ju så jävla kass på just bänkpress så det känns inte sådär jätteinspirerande att tävla i just den grenen ;) Dessutom frestar det på ryggen att bänka med brygga och det måste jag således också undvika ett tag framöver.

Jörgen: tack, vad gullig du är som har så höga tankar om mig och mina möjligheter :)

Nitro: det viktigaste av allt är ju att bli bra, vad det sedan innebär för SL:andet får man ju bara lov att acceptera. Jag ska nog klara detta också ;)

Jonna: grejen är den att jag mycket riktigt har försökt att förbereda mig mentalt på att kanske vara tvungen att lägga ner SL.....men ändå...när vi satt där och diskuterade och han sa det där om att inte få träna böj och mark på ett halvår, när vi gick igenom de där jävla bollövningarna, när han sa att jag borde fundera på hur vettigt det är att tävla i SL när man dragit på sig diskskador.....då var det som att få en smäll i ansiktet, som att dra ner rullgardinen...jag blev helt tom och jag höll på att börja böla över de där förbannade bollövningarna.....jag tänkte, detta händer inte mig...jag skiter i vad han säger, jag ljuger för alla (inklusive mig själv) och säger att han inte hittade något fel och så kör jag....jag kommer säkert att bli bra ändå....så himla orationell man blir fast jag ju haft det på känn ett tag.....det kom ändå som en fullkomlig överraskning att jag skulle kunna dra på mig en skada som hindrar mig i det jag vill göra....jaja, det blir nog bra till slut...

Lillgrabben
2006-05-18, 20:17
Du måste försöka få komma på en riktig magnetröntgen ( eller vad det nu kallas).

Du kan aldrig vara RIKTIGT SÄKER på vad som felar dig förrän du har det svart på vitt. Skaffa tid för att röntga problemområdet, pronto!!!!

Jag själv skulle aldrig någonsin acceptera en sådan "dom" om det gällde mig, utan att ha gjort en riktig & fullständig magnetkameraundersökning av ryggen.

Pinglan
2006-05-18, 21:23
Du måste försöka få komma på en riktig magnetröntgen ( eller vad det nu kallas).

Du kan aldrig vara RIKTIGT SÄKER på vad som felar dig förrän du har det svart på vitt. Skaffa tid för att röntga problemområdet, pronto!!!!

Jag själv skulle aldrig någonsin acceptera en sådan "dom" om det gällde mig, utan att ha gjort en riktig & fullständig magnetkameraundersökning av ryggen.
Jag ska ju till en idrottsklinik för att träffa en idrottsläkare (Jan Ekstrand, tidigare läkare för svenska landslaget i fotboll) 29/5. Sjukgymnasten skickade med mig journalkopior på hans undersökning/bedömning och den ska jag lämna till läkaren (de har ett nära samarbete sedan tidigare) och där skriver han att fortsatt utredning med röntgen är önskvärt. Sen är ju grejen den att man i princip alltid börjar med en slätröntgen (där ser man på sin höjd om det finns en diskreduktion. Buktningar, sprickor eller bråck ser man inte) har man inte fått svar på det man vill efter slätröntgen kan man få en remiss till en MR. Tyvärr är man ordentligt restriktiv med MR nuförtiden. Ofta är det bara i fall som är operationsindikerade man ger MR (iaf i Östergötland) Nu är det inte omöjligt att läkaren på idrottskliniken ändå bedömmer det som en bra idé att gå vidare med en MR men eftersom mina besvär inte på något vis är akuta (jag kan ju arbeta, stå och gå) lär det dröja länge innan man får tid....sedan är det dessutom så att gemene man kan ha stooora diskbråck utan att ha några probelm alls liksom andra kan ha små, små buktningar som ger väldigt stora problem och med tanke på detta så kan ju värdet av en konstaterad diskskada via röntegn diskuteras....men visst, jag ska försöka se till att utredningen fortgår men samtidigt är det bättre att mentalt förbereda sig på att ryggen kanske inte kommer att palla extrembelastningar i framtiden. Man är aldrig starkare än sin svagaste länk och med tanke på att jag faktiskt haft denna skada i över 2 år (jag har ju kommit på att detta är samma sak som hände under OL.tiden när jag fuskade med marklyft) så kan man ju börja fundera.....så tänker jag.....

Linnet
2006-05-18, 21:43
Stackars Pinglan.. Känner igen det hela, när jag gjorde rehabiliteringen efter min andra operation bestämde jag mig för att ta upp min gamla karriär som fotbollsmålvakt när jag var färdigrehabiliterad, tog tom kontakt med några klubbar..

När jag frågade min sjukgymnast hur lång tid det skulle kunna ta innan jag kunde stå i mål igen tittade han på mig och sa att det skulle jag aldrig kunna göra igen!

Kändes som att världen rasade samman då, men idag är jag bara lycklig över allt jag KAN göra!

Tror att det kommer bli så för dig med! Onekligen kommer du ha en tung tid framöver men jag är säker på att du kan hitta glädjeämnen under tiden.. satsa på löpning ett tag och träna inte för mycket rehab nu! (helt sjukt att man ska fundera på om någon ska dra på sig skador av rehab). Färdigrehabiliterad kommer du vara överlycklig bara du kan träna på en någorlunda vettig nivå..

Lycka till nu!

Pinglan
2006-05-19, 18:32
Linnet: tack för pepp :thumbup: Jag ska nog hitta glädjeämnen i annat än böj och mark får vi hoppas :thumbup:

Idag har jag varit på kurs i Linköping hela dagen (kursen fortsätter lördag och söndag också) Kursen heter medicinsk tränings terapi (MTT) och dagen har varit otroligt givande! Men trots att det är intressant det man diskuterar och praktiserar blir man helt urblåst i huvudet.....döm om min lycka när jag kom hem till ett rungande ösregn!!!! På med löparskorna och ut i skogen! 3 km i hyfsat tempo (ännu har jag inte plockat fram tidtagaruret men det kommer bara jag kommer igång ordentligt) Åhhhhhhh, underbara regnjogging, det är inte mycket som slår detta! Det finns definitivt ingeting som får huvudet att rensas lika bra som att jogga i regn iaf! Maraton here I come :D

Senare ikväll ska jag plocka fram stabilitetsbollen och ändra min roll från sjukgymnast till patient! Det är inte fel att prova den andra rollen ibland också (dvs få ökad förståelse för att mina patienter tycker det är urtråkiga övningar de måste göra ;) )

Jay-Z
2006-05-19, 18:37
Trist att få en sådan diagnos. :(

Men du vet väl att Luciapokalen går i år, va? ;)

Pinglan
2006-05-19, 18:51
Trist att få en sådan diagnos.

Men du vet väl att Luciapokalen går i år, va?
Ja det är trist men jag överlever :thumbup: Luciapokalen i år! Är du galen pojk? Jag måste ha minst 2 år på mig att öva in någon form av rörelser till musik (fria programmet) om jag ska våga mig upp på scenen :em: Fasen finns det ingen tävling där man slipper att röra sig till musik? Kan dom inte tänka på oss stackare som varken har takt eller rytm i kroppen *grr27* ;)

Jonna
2006-05-19, 18:55
Ja det är trist men jag överlever :thumbup: Luciapokalen i år! Är du galen pojk? Jag måste ha minst 2 år på mig att öva in någon form av rörelser till musik (fria programmet) om jag ska våga mig upp på scenen :em: Fasen finns det ingen tävling där man slipper att röra sig till musik? Kan dom inte tänka på oss stackare som varken har takt eller rytm i kroppen *grr27* ;)

Athletic Fitness? :thumbup:

Jay-Z
2006-05-19, 18:55
Jag måste ha minst 2 år på mig att öva in någon form av rörelser till musik (fria programmet) om jag ska våga mig upp på scenen :em: Fasen finns det ingen tävling där man slipper att röra sig till musik? Kan dom inte tänka på oss stackare som varken har takt eller rytm i kroppen *grr27* ;)

Det är bara gå upp till Rammstein och bara slå krabbor i 1 minut! :hbang: :D

Eva_E
2006-05-20, 14:27
Liten Pingla!

Vad ledsen jag blir när jag läser! Fy så jobbigt!
Men du - jag måste instämma med vad någon skrev här ovanför: du har en sån sabla talang! Om du nu måste sluta med SL (hoppas av hela mitt hjärta att det inte blir så!) så kommer du att bli superfantastisk super-Pingla i vilken annan idrott du än ger dig på!

Innan jag skrev det här så läste jag faktiskt igenom ditt allra första inlägg i den här journalen, från januari 2003. Där låter du faktiskt mer som en AF-tjej och löpare... så varför inte?!

Önskar dig många goda löpstunder i regnet!

Kramar om,

Eva

cam
2006-05-20, 16:01
Så tråkigt att behöva överge sina planer, förstår att det var en kalldusch. Men jag tror att du kommer att kunna rikta om dig och göra riktigt bra ifrån dig i BB eller någon fitnessvariant. Du har ju ändå hunnit bygga upp en riktigt bra fysik och kan fortsätta jobba på den. Poseringen blir nog inget större problem.
Vet att sån där balansboll suger, men såna övningar är riktigt effektiva för bålstabiliteten. Du kanske kan bli Sveriges första mästarinna i balansboll? ;)

Kram!

Pinglan
2006-05-20, 17:42
Jonna: man vet aldrig ;)

Jay-Z: Krabbor till RAMMSTEIN :hbang: JA!!!!!!! Det borde även jag klara av :D

Eva: tack vännen, det värmer att höra så snälla ord :love: Vi får se vad det blir av det hela!

Cam: SM i balansboll, det kanske vore något det :D Faktum är att jag får rejäl träningsvärk av övningarna på balansbollen så någon nytta lär det ju göra iaf!

Idag har det varit kurs hela dagen igen! Mycket roligt, vi varvar teori med praktik hela tiden så halva dagen har vi tränat! Konceptet MTT (medicinsk tränings terapi) förespråkar många repetitioner på låg belastning (3x30) och snacka om att mina muskler inte är vana vid den typen av belastning, jag har ingen uthållighet alls. Idag har vi dessutom kört intervallträning i spyhögt tempo och jag fick guldstjärnor i kanten genom att ta ut mig så till den milda grad att jag nätt och jämt tog mig av cykeln efteråt. Var tvungen att lägga mig på golvet och så fick ett par av de andra kursdeltagarna massera mina lår som höll på att sprängas av mjölksyra! Fy fan vad jobbigt det var, vilken smärta! Men det är kul det där med hur mycket man kan ta ut sig när man har en massa folk som peppar och skriker på en....hade jag varit ensam hade jag lugnt slutat långt innan men nu körde jag tills jag var väldigt nära att spy och som sagt var knappt kunde stödja på benen efteråt.....härligt!

Semiramis
2006-05-20, 17:47
Trist, trist med ryggen. Men med din talang och psyke kommer du att hitta ett bra och fungerande sätt att träna vad det nu kan vara, det betvivlar jag inte en sekund!

Pinglan
2006-05-21, 17:06
Semiramis: tack vännen, det är roligt att höra att du tror på mig och min förmåga :thumbup:

Idag var sista dagen på kursen! Har tränat ungefär halva dagen idag också och en sak kan jag ju konstatera: mina muskler är för tillfället inte byggda för att köra 3x30 med! Haha, fy faaan vilken mjölksyra *spy*

Nu har jag just kommit in efter att ha joggat min 3km-runda i skogen. Inget regn idag tyvärr men en ren njutning var det iaf! Det börjar väl bli dags att öka tempot lite, börjar bli sugen på lite blodsmak ;) Nästa vecka får det nog bli till att börja ta tiden tror jag. Kanske ska kontrollmäta rundan också så jag vet exakt hur långt det är....snart börjar hockeyfinalen! Sverige, Sverige, Sverige :hbang: :hbang:

Stumpis
2006-05-21, 17:23
Skittrist att det är som det är med din rygg... :(
Men skulle det nu vara så att du inte kommer att kunna tävla mer i SL (vilket vi ju inte med säkerhet vet än) så finns det ju som så många andra kloka kolosar sagt, annat du kan rocka i. (Håll dig ifrån tungvikten i BB bara... ;) )

Härlig känsla när musklerna håller på att sprängas av mjölksyra! Varför går du den här kursen, är det något relaterat till ditt jobb, eller är det av rent eget intresse? Låter himla kul!

Pinglan
2006-05-22, 08:17
Skittrist att det är som det är med din rygg... :(
Men skulle det nu vara så att du inte kommer att kunna tävla mer i SL (vilket vi ju inte med säkerhet vet än) så finns det ju som så många andra kloka kolosar sagt, annat du kan rocka i. (Håll dig ifrån tungvikten i BB bara... )

Härlig känsla när musklerna håller på att sprängas av mjölksyra! Varför går du den här kursen, är det något relaterat till ditt jobb, eller är det av rent eget intresse? Låter himla kul!
Jag lovar att hålla mig ifrån tungvikten om det blir BB ;) -57 lär väl vara rätt viktklass för mig.

Kursen går jag för jobbets skull, det handlar om hur man kan lägga upp träningen för människor med olika typer av skador.....gissa att man blev lite chockad över hur hårt man "ska" köra med dem....jag kan ju villigt erkänna att jag hittills varit alldeles för feg när jag drar igång mina patienter på träning...men det ska det bli ändring på nu :whipped: ;)

Ikväll blir det ryggträning...utan marklyft *cry*

Nitrometan
2006-05-22, 08:44
Kursen går jag för jobbets skull, det handlar om hur man kan lägga upp träningen för människor med olika typer av skador.....gissa att man blev lite chockad över hur hårt man "ska" köra med dem....jag kan ju villigt erkänna att jag hittills varit alldeles för feg när jag drar igång mina patienter på träning...men det ska det bli ändring på nu :whipped: ;)
Bra. Sjukgymnaster måste våga pressa sina patienter lite. :thumbup:

Pinglan
2006-05-22, 19:22
Bra. Sjukgymnaster måste våga pressa sina patienter lite.
Jag körde MTT på en ny patient idag! Hon låg som en våt fläck på golvet efteråt! Är detta sjukgymnastik kved hon och hade ont precis överallt förutom där hon är skadad :D Hon var otroligt nöjd och det var jag också :thumbup:

Och nu på kvällskvisten har jag plågat mig själv ute i ladan. Ska man bli en såndär bådibilder ska man köra 3x10 har jag hört! Sagt och gjort.

Sittande rodd:
40kg 3x10 Måste modifiera rörelsen litegrann, sträcker inte ut ordentligt i startläget för att skydda ryggen.

Chins:
8+6+6 Jaha, så gick det med dom 10-repsarna..det höll ju bara en enda övning! Usch, här kändes det att jag gått upp ett par kilo minsann!

Latsdrag till bröstet:
40kg 3x10 Superstrikt, kändes kanon!

Skivstångscurl:
20kg 1x10
30kg 3x8 Men hallå, vad är det med mina biceps? Huuuu så klen!

Alternerad hantelcurl:
11kg 3x10 Ooooj vad länge sedan, hade nästan glömt bort hur man gjorde! Klen som sagt men alla är vi barn i början ;)

Situps:
3x15

Det var allt för i dag i ladan. Senare ska jag köra lite på stabilitetsbolen också men först måste jag vila lite!

drkrupp
2006-05-22, 23:01
Ahh, högreps :whipped: :thumbup:
Du kommer sakna marklyft va?

Pinglan
2006-05-23, 06:38
Ahh, högreps :whipped: :thumbup:
Du kommer sakna marklyft va?
Högreps *spy* (men lite roligt är det faktiskt eftersom det är så annorlunda mot vad jag är van vid :) )
Visst kommer jag att sakna marklyft, och knäböj också för den delen! Men jag försöker att inte tänka alltför mycket på det, det hjälper ju inte att bli bitter ;)

Nitrometan
2006-05-23, 07:51
Säg efter Tony Rickardsson (eller om det var Rober Gustavsson): "Ja ä inte bitter!"

Bådibilder? På balansboll?

10-reppare kan vara jättekul ibland. Nåt helt annorlunda sådär.

AFanatic
2006-05-23, 09:48
Med tanke på vilken stark beslutsamhet du besitter, kan du sopa mattan på BBscenen om du så vill. Låt inte det här diskproblemet sätta stopp för din tävlingshunger. *yourock*

jubbedidu
2006-05-23, 11:48
Ser att det är skrivit om medicinsk tränings terapi MTT, med ett högt antal repetetitioner. Jag googlade lite för att få mer info om detta, men det var lite tunnsått, tyckte att det var lite dyrt att gå en kurs för några tusen.

Min undran är när, var och hur man ska använda sig av ett högre antal repetitioner 3*30?

Pinglan
2006-05-23, 12:40
Ser att det är skrivit om medicinsk tränings terapi MTT, med ett högt antal repetetitioner. Jag googlade lite för att få mer info om detta, men det var lite tunnsått, tyckte att det var lite dyrt att gå en kurs för några tusen.

Min undran är när, var och hur man ska använda sig av ett högre antal repetitioner 3*30?
Har du läst på denna sida? http://www.holteninstitute.com/se/MET/vad_mtt.htm
Där står en del om konceptet men för att sammanfatta det hela kan man väl säga att MTT är riktat ffa till patienter med smärtproblematik av någon form, syftet med 3x30 är inte i första hand att öka styrkan utan syftet är att öka cirkulation ,koordinatin, stabilitet och belastningstålighet i musklerna. Genom att man dessutom lägger in stenhård konditionsträning minskar man smaärtan genom endorfinfrisättning. Jag skulle inte ha gått kursen för min egen tränings skull utan kurserna är ju riktade till folk som har hand om patienter (men det har du kanske?)

AFan: sopa mattan! Jo jag tackar jag :thumbup:

jubbedidu
2006-05-23, 15:19
Jag skulle inte ha gått kursen för min egen tränings skull utan kurserna är ju riktade till folk som har hand om patienter (men det har du kanske?)

AFan: sopa mattan! Jo jag tackar jag :thumbup:

Jag relaterade enbart till min egen träning, har fått ont när jag tränat rygg . Nu har jag senaste månaderna tränat 3*15 när jag kör ryggövningar. Jag känner att jag fått bättre kontroll på övningarna, samt kunnat undvika smärta när jag tränar.

Tackar för länken :-)

Pinglan
2006-05-23, 19:42
jubbedidu: vad bra att det känns bättre i ryggen! Det är lätt att man förblindas och kör tyngre än man borde! Fråga mig, jag vet :(

Ikväll blev det en liten joggingtur igen, 4km avverkades idag. Dessvärre hade jag motvind sista 2 km *grr27* Jag tycker verligen illa om att springa när det blåser, som tur var började det regna lite och då kändes ju allt betydligt bättre :) har kört lite stabilitetsträning också, jag får skitont i ryggen när jag gör mina övningar, inte bara till vänster där jag alltid har ont utan smärtan sitter på höger sida också...nåja, lite skit får man räkna med när man drar igång sån här träning så jag ska inte gnälla :thumbup:

Caixa**
2006-05-23, 21:21
Haha, tänk positivt: Så mycket mer träning du får om du springer i motvind! Per Elofson sprang ju inte på myrarna för att det skulle gå fort direkt;) Kämpa på!

shadowfire
2006-05-23, 21:24
huga jag lider ännu mer med dig o din skada nu när jag själv har fått mig en törn... just precis när jag börjat bli träningsnarkoman själv liksom! .. från att ha hatat gymet förra året (tyckte det bara var intelligensbefriade nördar som gick till gym då, lol)...

men du, pajjen min var god.. *tipsa*.. :)

Pinglan
2006-05-24, 18:46
Nu har ryggen rasat igen *cry* Har sådär katastrofalt ont som jag hade för ett tag sedan om ni minns....när jag inte kunde röra mig! Har ingen aning om varför, är det joggningen eller stabilitetsträningen eller är det något annat........ingen aning, vet bara att jag blir så less på detta. Nu lägger jag ner uppdateringarna i journalen tills jag är helt bra i ryggen! Jag tycker det är så himla tråkigt att skriva om min jävla ryggskada hela tiden, jag ju bara tänka mig hur tråkigt det är att läsa om eländet ;)

Eva_E
2006-05-24, 18:49
Nej!!! Stopp där!
Sluta inte skriva Pinglan! Åtminstone jag tycker att det ger väldigt mycket att läsa här, även när det är dåliga nyheter, som idag!

Kram!

Eva

Jorgen
2006-05-24, 18:58
Du kan inte bara försvinna. Vi vill ju veta hur det går för dig vännen.
Hoppas att du bara har ont tillfälligt nu.

http://bestsmileys.com/hugging/1.gif

Jonna
2006-05-24, 18:59
åh nej, inte igen! stackars dig.
Men jag håller med Eva, tycker inte heller att du ska sluta uppdatera din journal!

krya på dig kram!

Nitrometan
2006-05-24, 21:21
Klart vi vill höra hur det går!

Krya på dig!

Var du för vild med stabilitetsbollen? *slap*

Semiramis
2006-05-25, 07:07
Fy sjutton vad trist Pinglan, känner med dig. Men jag håller med de andra, lämna oss inte vi vill höra hur det går och peppa om det behövs.

cam
2006-05-25, 08:56
Jag förstår dig om det känns trist och meningslöst att skriva i journalen nu. Men vi andra tycker inte det, vi vill veta hur det går och jag själv som kör rehabträning för min rygg/höft tycker det är givande att läsa om någon annan som har det nästan likadant.

*yourock*

Pinglan
2006-05-25, 09:04
Vad gulliga ni är som bryr er om hur det går för mig och min skitrygg :love: Hör och häpna så är ryggen mycket bättre idag! Igår fick jag ju jordens låsning och kunde knappt röra mig, idag är det som vanligt igen (dvs ont på vänster sida och lite på höger) inga spår av den där elaka låsningssmärtan! Jag fattar ingenting :confused: Det är någonting som är väldigt mystiskt med min rygg.....symtomen har ju börjat ändra sig nu på senare tid.....är det månne stabilitetsträningen som spökar? Jag vet i sjutton.........

autowah
2006-05-25, 09:11
Vad skönt att det känns bättre i ryggen idag. Du får inte försvinna från forumet! Du kommer att bli bra men det kommer ta tid, tror jag.

Stumpis
2006-05-25, 14:06
Håller med alla andra här; fortsätt skriva så vi får veta hur det går för dig! :)

Pinglan
2006-05-26, 08:49
autowah och Stumpis: ni är så gulliga tjejer :) Inte hade jag tänkt försvinna, jag hade ju bara tänkt lägga ner uppdateringen av min journal.....det lär ju inte hända något spännande härinne på länge....men visst kan jag fortsätta skriva upp mina små pass om intresse finns. Lova att ni inte skrattar åt mig occh min träning bara :em: Nu har jag nämligen bestämt mig för att börja köra disco på riktigt allvar! Jag får också lov att välja så lätta vikter att jag hela tiden har superkoll på stabiliteten i ryggen, inte en sekund får jag tappa koncentrationen på bålstabilitet! Nå igår blev det som följer:

Bänkpress:
20kg 1x10
40kg 3x10 *rolleyes* Lade faktiskt på 50kg och körde några reps men så märkte jag att jag tappade focus på ryggen så det var bara att lägga ner och minska vikten igen

Lutande hantelpress:
11kg 1x10
16kg 3x10 Länge sedan detta, kändes väldigt lätt men jag får öka nästa gång istället, bäst att ta det lite lugnt

Lutande flyes:
8.5kg 3x10 :D Jag sa ju att jag kör disco.......

Tricepspress med rep:
4plattor 1x10
5plattor 2x10 Jösses......det här måste vara minst 5-6år sedan jag körde senast.....brände fint i triceps

Enarmshantelpress (frenchpress med hantel?):
6kg 3x8 Haha, detta är inte bra för självförtroendet....innan jag började med OL och SL-inriktad träning körde jag denna övning med 11kg hanteln utan problem....det märks att man blir bra på det man tränar (och dålig på det man inte tränar)

Pushdown med rak stång:
5plattor 3x10

Situps:
3x15

Jaha, det var det hela....på ett sätt känns det roligt att köra lite mer disco, att köra övningar som jag inte gjort på åratal gör att jag släpper fokus på böj och mark som jag ju egentligen vill köra men som jag inte får köra......senare idag blir det nog jogging och balansboll

Pinglan
2006-05-26, 19:18
Idag har det regnat hela dagen och jag har varit på 65-års kalas hos Johans moster. Satt hela tiden och smyggluttade ut genom fönstret och riktigt rös av förväntan inför joggingen som skulle avverkas så fort vi kom hem. När vi åkte hem slutade det att regna och solen tittade fram *grr27* ;) Nåja jag fick således klara mig utan regnjogging idag och bara för det nöjde jag mig med 2.5km vilket kändes komfortabelt. Ryggen känns okej också än så länge. Nu ska jag snart hoppa upp och sätta mig på balansbollen :thumbup:

Nitrometan
2006-05-26, 19:20
Ooooo - sitta på balansboll! *flex*

Pinglan
2006-05-26, 19:26
Ooooo - sitta på balansboll! *flex*
Retas inte *slap* Det är inte så lätt som det (kan) se ut! Fråga Johan, han har mobbat mig ända sedan jag fick hem bolljäveln och igår fick jag honom att prova! Har bara en sak att säga om det: :laugh: Efter det har han inte varit fullt lika dryg ;) Du är välkommen hit att prova när du vill :thumbup:

cam
2006-05-26, 19:51
Balansboll är bland det svåraste som finns :hbang:
Påminner mig om att jag har en hemma som jag glömmer att använda :em:

sweetkarolina
2006-05-26, 20:21
Retas inte *slap* Det är inte så lätt som det (kan) se ut! Fråga Johan, han har mobbat mig ända sedan jag fick hem bolljäveln och igår fick jag honom att prova! Har bara en sak att säga om det: :laugh: Efter det har han inte varit fullt lika dryg ;) Du är välkommen hit att prova när du vill :thumbup:

koloträff med balansboll hemma hos pinglan i helgen då!
bara att komma eller? *popcorn*

autowah
2006-05-26, 20:23
Får man fråga vilka övningar du gör på balansbollen?

Pinglan
2006-05-26, 21:49
cam: upp på bollen med dig! Raska på :whipped: ;)

Karro: jajamen, det är bara att dyka upp! balansbollen är redo :D

autowah: först sitter jag på bollen och håller balansen medan jag lyfter en fot i taget (håller balansen med ett ben sas) Därefter gör jag situps, bäckenlyft (fötterna på bollen) och armhävningar (tårna på bollen) Jag gör också ryggresningar (ligger framstupa över bollen och extenderar i ryggen) Sist är det en övning där jag har armarna på bollen och låter den rulla ifrån mig tills ryggen är rak (tårna i golvet). Hela tiden full fokus på bålstabilitet. Jobbigt!

Nitrometan
2006-05-26, 22:35
Det var inte meningen att retas. Jag vet att övningarna kan vara jobbiga.

Fortsätt... Jag hoppas att din rygg blir bra.

Stumpis
2006-05-27, 12:35
Disco-Pinglan på balansbollen? Det låter väl inte helt tokigt?
Verkar ändå som om du hittar glädjen i träningen med lite nya övningar (nygamla) och det är ju faktiskt jättebra! :)

Kämpa vidare, Pinglan! :thumbup:

Fetknoppen
2006-05-27, 23:07
cam: upp på bollen med dig! Raska på :whipped: ;)

Karro: jajamen, det är bara att dyka upp! balansbollen är redo :D

autowah: först sitter jag på bollen och håller balansen medan jag lyfter en fot i taget (håller balansen med ett ben sas) Därefter gör jag situps, bäckenlyft (fötterna på bollen) och armhävningar (tårna på bollen) Jag gör också ryggresningar (ligger framstupa över bollen och extenderar i ryggen) Sist är det en övning där jag har armarna på bollen och låter den rulla ifrån mig tills ryggen är rak (tårna i golvet). Hela tiden full fokus på bålstabilitet. Jobbigt!

Det där är riktigt fina övningar för bålstabiliteten. Jag hoppas verkligen att ryggen blir bättre, men försök att träna i alla fall lite försiktigt (tänker på löpningen). Om det är en diskskada tror jag inte att du vill träna dig till ett riktigt diskbrock....

Pinglan
2006-05-28, 08:56
Nitro: det är lugnt, jag skojar med dig bara :)

Stumpis: man tager vad man haver och gör dte bästa av det ;) Tack för uppmuntran!

Fetknoppen: mmmm, övningarna känns som att de tar där de ska, får dock ordentligt ont i ryggen av dem (dagen efter) men det är väl som det ska. Löpningen försöker jag känna mig fram med, sjukgymnasten sa ju att det var okej att prova men om jag får för ont är det bara att lägga ner. Jag har märkt att jag får mycket mera ont när jag joggar på asfalt än när jag joggar på skogsstigar (inte så konstigt iofs) så nu får jag försöka hålla mig till mjukare underlag. Diskbråck är nog bra att undvika ja ;)

Pinglan
2006-05-29, 09:24
Jaha då har jag varit på idrottskliniken i Linköping och träffat dr landslagsläkare. Blev inte särskilt mycket klokare för det! Han höll med sjukgymnasten om att det mycket väl kan vara diskogent men han var även inne på muskulär problematik......nåja jag fick en remiss till MR iaf och det var ju därför jag var där ;) Nu återstår bara att se hur lång väntetid det är.....allt mellan 3-6månader får jag nog räkna med.

Jag fick ett inte särskilt upplyftande råd också...."sluta med styrkleyft, det säger ju sig självt att det är på tok för tunga påfrestningar på en sån liten kropp" *rolleyes* Jojo, tack för det rådet!

Nitrometan
2006-05-29, 10:01
Jag fick ett inte särskilt upplyftande råd också...."sluta med styrkleyft, det säger ju sig självt att det är på tok för tunga påfrestningar på en sån liten kropp" *rolleyes* Jojo, tack för det rådet!
Precis!

Han jobbade med fotbollsspelare väl?

Då har han iaf sett knäskador. Men han råder inte folk att sluta med fotboll?

Pinglan
2006-05-29, 10:09
Precis!

Han jobbade med fotbollsspelare väl?

Då har han iaf sett knäskador. Men han råder inte folk att sluta med fotboll?
Förmodligen inte ;) Jag kanske skulle ha sagt att jag spelar boll istället *rolleyes* Nåja, jag tar rådet med en nypa salt såklart. Det ska dock bli väldigt spännande att se vad MR visar

Pinglan
2006-06-03, 14:25
*uppdate*

En kort redovisning av vad jag sysslar med.....jag kör mina stabilitetsövningar på balansbollen 3 ggr/vecka, jag joggar 3 ggr/vecka och jag leker discoleken i ladan 3 ggr/vecka! Alltså, jag har nog aldrig någonsin varit så disco som jag är nu! Jag kör triceps med rep, jag leker kickbacks, jag kör biceps i kabel i massa olika varianter, jag kör hantelpressar och hantellyft åt en massa olika håll....jag kör ingen benträning men funderar på att lägga in bensprattel i kabel.....inga marklyft så långt ögat kan nå....jag säger det igen: DISCO

Hahaha, det är rätt så kul ändå faktiskt.....man blir trött av detta också, jag kör aldrig under 10 reps/set och jag får så mycket mjölksyra att det nästan känns som om musklerna ska sprängas.....

Ryggen håller på som vanligt, ena dagen känns det rätt okej, nästa morgon har jag skitont och det spelar ta mig tusan ingen roll vad jag har gjort dagen innan....undras om den ska läka någongång....

Jag håller mig ifrån detta forum så mycket som möjligt just nu.....ärligt talat är det jobbigt och trist att läsa om alla andras underbara träning när man måste hålla igen så mycket själv....man blir inspirerad och motiverad att träna tungt när man läser om alla andra som kör tungt men man kan inte få utlopp för sin inspiration...då känns det bättre att låta bli att läsa andras journaler....hav förståelse för mig kamrater!

bubbe
2006-06-03, 14:29
http://images.amazon.com/images/P/B00003CXCH.01.LZZZZZZZ.jpg

shadowfire
2006-06-03, 15:12
Jag håller mig ifrån detta forum så mycket som möjligt just nu.....ärligt talat är det jobbigt och trist att läsa om alla andras underbara träning när man måste hålla igen så mycket själv....man blir inspirerad och motiverad att träna tungt när man läser om alla andra som kör tungt men man kan inte få utlopp för sin inspiration...då känns det bättre att låta bli att läsa andras journaler....hav förståelse för mig kamrater!
Trist att du håller dig lite härifrån, men har full förståelse för det.
Samtidigt riktigt kul o läsa o din diskoupplevelse där med pump och mjölksyra, högreppass är sköna på så vis. Hejjar på dig iaf och håller tummarna för ett bra tillfrisknande, du är en kämpe!!:bow:

Jonna
2006-06-03, 15:51
Härligt att du kämpar på med din discoträning och till och med tycker att det är rätt så kul! :thumbup:
Det är fullt förståeligt att du håller dig borta härifrån nu, men det är förstås trevligt om du uppdaterar din egen journal ibland, så vi får veta att du lever ;)

Håller (somvanligt) tummarna för att din rygg ska bli bättre!

Nitrometan
2006-06-03, 17:06
Jag förstår att det är jobbigt.

Jag håller tummarna för att ryggen läker och att allt i övrigt går bra för dig.

*yourock*

Mehdi
2006-06-07, 15:34
Hörru du kan väl inte mena allvar med den här tystnaden? Någon form av liv får du väl ställa till med, känns så tomt utan dina inlägg.
Förövrigt har jag lagt skorna på hyllan, eller ja, snarare på bollen då, men det är enbart tillfälligt och jag hoppas att du inte ger upp tankarna om lyftning helt och hållet bara pga en sketen ryggskada. Vore kul med en comeback, de räknar jag nästan med.

Nu ska jag dra till worldclass och leka disco.

Balansboll for teh win :laugh:

Fetknoppen
2006-06-07, 22:17
Jaha då har jag varit på idrottskliniken i Linköping och träffat dr landslagsläkare. Blev inte särskilt mycket klokare för det! Han höll med sjukgymnasten om att det mycket väl kan vara diskogent men han var även inne på muskulär problematik......nåja jag fick en remiss till MR iaf och det var ju därför jag var där ;) Nu återstår bara att se hur lång väntetid det är.....allt mellan 3-6månader får jag nog räkna med.

Träning är nyttigt. Du skall se att när dina ryggproblem äntligen är över kommer du att leva ett sundare och friskare liv än alla dem som pga skada slutar träna och lever så som allt för många svenssons gör. Hoppas verkligen att allt skall ordna sig till det bättre för dig.

Pinglan
2006-06-08, 06:40
Medhi: :laugh: Du är ju inte klok du :D Grejen är ju den att jag tränar för fullt, det ser bara lite annorlunda ut än tidigare (läs: disco för hela slanten) Det känns bara så fånigt att redovisa träningen här, det är så fjolligt att jag blir helt generad bara av att tänka på det :em: Sedan pallar jag inte att läsa i alla andra journaler som sagt, jag blir helt ifrån mig av frustration av att inte kunna träna lika hårt som alla andra.....och läser/skriver man inget i andras journaler kan man ju inte heller räkna med att andra läser/skriver i min egen och då känns det som det kan kvitta....är du med?

På tal om comeback....i helgen städade jag bland gamla mappar och papper och hittade en hel mapp med tidningsutklipp från min OL-tid.....var ju tvungen att läsa igenom allt...snacka om att jag blev sugen på att återuppta OL:andet.....det är ju betydligt mer skonsamt mot ryggen för min del eftersom vikterna är såpass mycket lättare...om bara axlarna kunde palla...vi får väl se hur det blir i framtiden!

Fetknoppen: Ja träna kommer jag såklart att fortsätta med! Jag måste få träna annars blir jag helt tokig.....just nu ser träningen som sagt var annorlunda ut men discoträning är bättre än ingen träning! I´ll be back ;)

Eva_E
2006-06-08, 10:35
Jag vill se discoträning à la Pingla!!!

Om det känns skämmigt så kan du väl åtminstone skriva vilka övningar du kör... Men seriöst, det vore faktiskt intressant att se.
Jag lovar att kommentera!
Själv fick jag ju så många uppmuntrande tillrop när jag körde löprehab (med balansplatta, tåhävningar och hela baletten), dålig kompis vore jag som inte gjorde detsamma för dig!

Eva

cam
2006-06-08, 12:00
Japp, jag håller med Eva - vill läsa discoträning! Du behöver ju inte redovisa vikter och reps och grejer, men övningar och hur de känns är ju jätteintressant! Särskilt som jag kör lite disco själv ;)

Nitrometan
2006-06-08, 12:09
We want disco!!!

http://party-supplies-mall.com/disco-ball/disco-ball.jpg

Klart vi vill se vad du håller på med, disco-Pinglan!

Stumpis
2006-06-08, 18:24
Saknar dig! *cry*

Jonna
2006-06-08, 19:52
Det är verkligen tomt här när du inte skriver något! Tycker precis som övriga att du gott kan skriva även om det bara handlar om disco-träning.
Du har ju redan så mycket muskler på benen så det är väl bara bra att lägga lite krut på överkroppen, du kommer ju få en grymt snygg (eller kanske borde jag säga snyggARE) fysik iaf! *flex*

Pinglan
2006-06-09, 06:47
Vad söta ni är :love: Vill ni verkligen veta vad jag sysslar med? Ja skyll er själva då! Skyll inte på mig om ni får ont i magen av skrattkramperna :D Nå, ha nu i åtanke att jag alltså måste fokusera på bålstabilitet först och främst, om jag märker att jag tappar fokus från stabiliteten så sänker jag vikten helt enkelt. Har förresten haft telefonuppföljning med sjukgymnasten också. Jag har fått lov att komplettera träningen med lätta böj och mark så länge jag inte får ökad smärta av övningarna. Här är det om möjligt ännu viktigare med fokus på stabiliteten....ska köra lätta mark i helgen på ryggpasset och lätta böj nästa vecka som först....ska bli spännande, undrar om jag kommer ihåg hur man gör?????
Nå här kommer gårdagens bröst/tricepspass då.

Bänkpress:
20kg 1x10
40kg 1x5
47.5kg 3x10 Haha, fy faaan vad jobbigt!!!! Jag blir nästan tårögd av att köra högreps!

Lutande hantelpress:
18.5kg 3x10

Lutande flyes:
11kg 3x10

Smal bänkpress:
40kg 8+5+5 Hoppsan! Detta blev visst för tungt så här sent in i programmet....iddes inte byta vikter så jag fuskade lite och körde färre reps än vad som var meningen.....

Liggande tricepsextension runt huvudet:
22.5kg 1x10
27.5kg 1x10 Nejmen fy fan vad jobbigt! Iofs skitlänge sedan jag körde denna men ändå....jävla skitövning ;)

Pushdown rak stång:
5plattor 3x10 För lätt egentligen men jäklar vilken go kontakt!

Enarms frenchpress (stående):
6kg 3x8 Mmmmmmmmm, puuuuuuuuuuump!

Sådär då var discodansen i ladan avklarad och jag gick in till den väntande stabilitetsbollen :hbang:

Sittande balans på boll, lyfta ett ben i taget:
2x10

Bäckenlyft med fötterna på bollen:
2x10 Herrgud kamrater, prova denna övning innan ni skrattar! Den är superjobbig!

Situps på bollen:
2x10

Armhävningar med tårna på bollen:
2x10 Och detta var precis vad jag pallade med! Ska nog kanske inte välja just denna övning när jag kört bröst/triceps innan :D

Nitrometan
2006-06-09, 07:39
Uj! Kul att höra. Det blir ju lite volym på de passen även om det inte är så tungt.

P.S. Jag tror inte att du kommer ihåg hur man kör lätta mark och böj. Bara tunga.

Pinglan
2006-06-09, 15:50
Nitro: då får det bli tunga böj och mark alltså! Tack för att du hjälpte mig att fatta det beslutet :D

Idag har jag roat mig med att jogga 3 km. Egentligen var det för varmt att jogga, ca 25 grader i skuggan *svettas* Men när det inte är längre än 3 km går det ju att härda ut....det är dock inte på långa vägar samma njutning som att jogga i ösregn! Har inte börjat ta tiden när jag joggar ännu.....det är ganska skönt att bara kunna ta det lugnt utan att sätta någon press på sig.....jag vet ju att plockar jag fram tidtagaruret så kommer jag pressa mig själv till att förbättra mig varje gång....förvisso är det ju bra det också men samtidigt måste jag ju ta det lite lugnt för ryggens skull.....således känns det bättre att jogga utan klocka...herregud hur kan man ordbajsa så mycket som jag gör? Någon som orkat läsa ända hit? :D

stahlberg
2006-06-09, 16:49
Ser att du ÄR här. Och t.om tränar.

Hälsningar från innehavaren av "kolozzeums vekaste själ" (bara Pinglan själv kan förstå detta lilla skämt från min sida).

Pinglan
2006-06-09, 19:27
Ser att du ÄR här. Och t.om tränar.

Hälsningar från innehavaren av "kolozzeums vekaste själ" (bara Pinglan själv kan förstå detta lilla skämt från min sida).
Jag kan aldrig hålla mig härifrån längre tid än ett par dagar *rolleyes* :D

Jag vet inte vilket som är värst....att ha kolozzeums vekaste kropp eller kolozzeums vekaste själ......det är nog lika illa för oss båda, tror du inte.....nåja, det är bara att bryta ihop och komma igen och för säkerhets skull även hålla tummarna :thumbup:

cam
2006-06-09, 20:51
Jag har vekare kropp än vad du har *slap*

Bäckenlyft på balansboll - asjobbigt!
Dina högrepspass är iaf tyngre än mina lågreps...

Eva_E
2006-06-09, 22:41
Men det var ju ett riktigt trevligt litet pass det Pinglan! :thumbup: Och får jag tårar i ögonen av nåt så är det av att bänk på 47,5 är "lätt" för dig... jag som får kämpa som tusan med den vikten.
Och vad har triceps extension-övningen gjort för ont som förtjänar att bli skälld på på detta viset???
Efter att ha varit med på ett pass core som en kompis till mig ledde så kommer jag aldrigt någonsin att dra på munnen åt en enda övning med balansboll, för övrigt! Där stod vi, en samling tämligen vältränade löpare, flera med fina maratonmeriter, och lyckades knappt genomföra vissa av övningarna hon demonstrerade...

Ser fram emot rapporter om dina "lätta" mark och böj!

Eva

Pinglan
2006-06-10, 07:31
cam: du menar att vi är fler om den titeln....hmmmm, hur ska vi göra då :D Bäckenlyft på balansboll *spy* man får hoppas att de gör någon nytta så man åtminstone får lön för mödan!

Eva: fast nu var ju inte 3x10 på 47.5kg särskilt lätt.....snarare fick jag sådan mjölksyra att jag höll på att spy......jag är verkligen inte repstålig det är en sak som är säker.....men det är klart, jag har ju legat och tränat på 3-5 reps under lång tid så det vore ju konstigt om jag vore repstålig då....vi får väl se om min fiberfördelning ändrar sig något i musklerna nu.....dina balansbollsuppleverser låter härliga :D Haha, jag lovar verkligen att börja lätt i mark och böj....jag tänker mig att starta på 40kg och se hur det känns

Nitrometan
2006-06-10, 09:40
herregud hur kan man ordbajsa så mycket som jag gör? Någon som orkat läsa ända hit? :D
Nä. Antagligen inte... *rolleyes*

Fetknoppen
2006-06-10, 14:58
cam: du menar att vi är fler om den titeln....hmmmm, hur ska vi göra då :D Bäckenlyft på balansboll *spy* man får hoppas att de gör någon nytta så man åtminstone får lön för mödan!

Eva: fast nu var ju inte 3x10 på 47.5kg särskilt lätt.....snarare fick jag sådan mjölksyra att jag höll på att spy......jag är verkligen inte repstålig det är en sak som är säker.....men det är klart, jag har ju legat och tränat på 3-5 reps under lång tid så det vore ju konstigt om jag vore repstålig då....vi får väl se om min fiberfördelning ändrar sig något i musklerna nu.....dina balansbollsuppleverser låter härliga :D Haha, jag lovar verkligen att börja lätt i mark och böj....jag tänker mig att starta på 40kg och se hur det känns

Var nu försiktig så att du inte får ont igen. Bestäm dig för att inte gå över 40kg i varken marklyft eller knäböj på minst 4 månader.

Pinglan
2006-06-10, 19:24
Var nu försiktig så att du inte får ont igen. Bestäm dig för att inte gå över 40kg i varken marklyft eller knäböj på minst 4 månader.
4 månader :eek: Huga, det går ju inte.....grejen är ju den också att jag faktiskt inte blir ett endaste dugg bättre i ryggen trots avhållsamhet i gymmet och trots envist nötande med stabilitetsträningen....då känns det som att jag lika gärna kan prova mark och böj igen för att se om det blir värre av det. Blir det värre slutar jag igen, blir det inte värre så vet jag ju det och då kan jag köra igång lite försiktigt tänkte jag....sjukgymnasten hade inget att invända mot detta resonemang.....han tycker det är konstigt att jag inte blivit något bättre ännu.....alltså, är det diskogent så borde det verkligen ha blivit något bättre nu.....är det å andra sidan muskulärt borde det också ha blivit något bättre vid det här laget....det händer liksom ingenting.....oavsett vad jag gör eller inte gör så är det precis lika ont i ryggjäveln...det är så frustrerande.....återstår att sätta hoppet till MR så jag kanske äntligen kan få veta vad det är....fick förresten besked om att min remiss mottagits....blir kallad till MR i början av nästa år.....

Fetknoppen
2006-06-10, 22:27
4 månader :eek: Huga, det går ju inte.....grejen är ju den också att jag faktiskt inte blir ett endaste dugg bättre i ryggen trots avhållsamhet i gymmet och trots envist nötande med stabilitetsträningen....då känns det som att jag lika gärna kan prova mark och böj igen för att se om det blir värre av det. Blir det värre slutar jag igen, blir det inte värre så vet jag ju det och då kan jag köra igång lite försiktigt tänkte jag....sjukgymnasten hade inget att invända mot detta resonemang.....han tycker det är konstigt att jag inte blivit något bättre ännu.....alltså, är det diskogent så borde det verkligen ha blivit något bättre nu.....är det å andra sidan muskulärt borde det också ha blivit något bättre vid det här laget....det händer liksom ingenting.....oavsett vad jag gör eller inte gör så är det precis lika ont i ryggjäveln...det är så frustrerande.....återstår att sätta hoppet till MR så jag kanske äntligen kan få veta vad det är....fick förresten besked om att min remiss mottagits....blir kallad till MR i början av nästa år.....

Vet du vad, du har inget tålamod alls:) Du kan inte förvänta dig att ett under skall ske efter sådan kort tid som nu har gått. Om du utan att veta vad som är fel drar slutsatsen att nu kör jag på som vanligt så finns risken för att något verkligen går sönder. Du har levt i över 30 år, då MÅSTE DU klara av att träna försiktigt i några månader. När du är 85 år och går ner till gymmet kanske du är tacksam över att du tog dig tid att vila som ung. Du har hela livet framför dig och skall inte riskera att förstöra något pga kortsiktigt tänkande. Jag har aldrig stött på en sådan träningsfanatiker som du:) Prioritera nu klokt så skall du se att allt ordnar sig. Gör inget dumt innan MR är avklarat så att du vet vad som är fel.

Jorgen
2006-06-11, 06:29
Kloka ord av Fetknoppen. :)

Låt det ta den tid det tar Pinglan. Vi vill ha dig hel.

Pinglan
2006-06-11, 07:57
Vet du vad, du har inget tålamod alls Du kan inte förvänta dig att ett under skall ske efter sådan kort tid som nu har gått. Om du utan att veta vad som är fel drar slutsatsen att nu kör jag på som vanligt så finns risken för att något verkligen går sönder. Du har levt i över 30 år, då MÅSTE DU klara av att träna försiktigt i några månader. När du är 85 år och går ner till gymmet kanske du är tacksam över att du tog dig tid att vila som ung. Du har hela livet framför dig och skall inte riskera att förstöra något pga kortsiktigt tänkande. Jag har aldrig stött på en sådan träningsfanatiker som du Prioritera nu klokt så skall du se att allt ordnar sig. Gör inget dumt innan MR är avklarat så att du vet vad som är fel.
:em: Jag VET att jag är otålig.....det har jag alltid varit....det är så svårt att acceptera att kroppen min inte gör som jag vill för tillfället....jag får väl fundera en vända till då...innan jag börjar med mark och böj igen.....haha, ta åt dig Fetknoppen, det är inte många jag lyssnar på som jag lyssnar på dig! (du har alltid så bra synpunkter här och via PM så jag är ju helt enkelt tvungen att ta mig en funderare över vad du säger ;) )

Jörgen: jag vill också vara hel...även om det är svårt att tro det när man läser vad fetknoppen skriver om mig.......;)

Träningsmässigt så blev gårdagen en lugn dag. Jag målade ett staket halva dagen, mitt i brinnande solskenet satt jag...det resulterade i att jag sedan var lika röd som staketet jag just målat :D Sedan var det fotbollstittande för hela slanten (med allt vad det innebär av hoppande och stampandet och aggressiva utbrott) och så tog vi en promenad på ca 1 timma efter det. Ikväll ska jag väl träna rygg....utan marklyft, Fetknoppen till ära :D

shadowfire
2006-06-11, 09:27
Kul o se livstecken från dig.. =)
Lyssna på de goda råden å gå inte ut för hårt nu... då åker du bara på bakslag o sen förstör du ännu mer för dig själv. Synd bara jag inte själv lever som jag lär (min axel), men så är det .. ;)
Kämpa på La Pingla!

Fetknoppen
2006-06-11, 15:51
:em: Jag VET att jag är otålig.....det har jag alltid varit....det är så svårt att acceptera att kroppen min inte gör som jag vill för tillfället....jag får väl fundera en vända till då...innan jag börjar med mark och böj igen.....haha, ta åt dig Fetknoppen, det är inte många jag lyssnar på som jag lyssnar på dig! (du har alltid så bra synpunkter här och via PM så jag är ju helt enkelt tvungen att ta mig en funderare över vad du säger ;) )

Roligt att höra att du tänker följa mina råd, du skall se att det lönar sig i längden. Du har allt att vinna på att ta det lugnt nu:)

Pinglan
2006-06-11, 19:03
shadowfire: jo jag tackar jag, att leva som man lär är inte det lättaste ;)

Fetknoppen: jo jag vet ju det.....det är bara det att jag saknar mina mark och böj så mycket....men det är det väl ingen som har undgått att förstå så det behöver jag kanske inte tala om ;)

Nå, det blev ett ryggpass i värmen. Ladan är ju så underbart konstruerad att det är svinkallt där på vintern och på sommaren är den som en bastu! Visst är det bra!

Latsdrag till bröst:
30kg 1x10
40kg 1x10
50kg 3x10

Enarms hantelrodd:
21kg 1x10
31kg 1x10
41kg 1x10 Pust....

Sittande rodd:
40kg 1x10
45kg 1x10
50kg 1x10 Här började mina lats bli en smula trötta....

Chins:
1x6 så varför jag ens försökte göra chins vet i tusan....det var ingen idé att göra fler efter detta setet.....

Repdrag till panna i kabel (baksidaaxelövning):
6pl 3x10

Alternerad hantelcurl:
11kg 1x10
16kg 2x10 ahhhhhhhhhh mina armar

Skivstångscurl med EZ-stång:
30kg 3x10 åhhhhhhhh vilken fruktansvärd mjölksyra....vad är det för fel på mina ynkliga muskler egentligen *grr27*

Fetknoppens magövning:
3x10

In för att svettas på balansbollen istället!

Bäckenlyft med fötterna på bollen:
2x10

Situps på bollen:
2x10

Jag tror jag döööööööööööööööör, jag är helt sluuuuuuuuut

shadowfire
2006-06-11, 19:14
Du är stark i armarna tycker jag, 10'or på 16kg i alternerande hantelcurl är ju inte fy skam, då svingar du upp 18kg och troligen också 20kg ett par reps med...tycker inte tant ska klaga, det där var ett bra pass! :thumbup:

Jonna
2006-06-11, 19:33
Oh jösses, jag hade nog nästan glömt bort hur stark du är i allt annat än mark & böj också! Vilka hantelroddar t.ex! *yourock*

Nitrometan
2006-06-11, 21:48
Damn. Bra pass.

Finns det nåt som heter hardcore-disco? Isåfall är Pinglan hardcore-disco.

emmzan
2006-06-11, 21:50
AAAAAooooch nu fick jag en vision (hörbar sådan) om discoversioner av rammsteinlåtar... :D

Nitrometan
2006-06-11, 21:52
AAAAAooooch nu fick jag en vision (hörbar sådan) om discoversioner av rammsteinlåtar... :D
Jag tänkte mer på Rammsteinversioner av discolåtar... *kissass*

Stumpis
2006-06-12, 08:05
Jösses, Pinglan! Vilket pass!
Hantelroddarna... :bow:

Skönt att se att du kan ta ut dig ordentligt trots dina bekymmer med ryggen! :)

Eva_E
2006-06-12, 08:21
Gode Gud vilka hantelroddar!!!
Jag tror jag ska börja ägna mig åt någon stillsammare motion typ bridge...:bow:

Eva

Pinglan
2006-06-13, 06:48
Tack kamrater :) Igår blev det en nätt liten joggingrunda i värmen. Termometern stod på 30 grader när jag gav mig iväg in i skogen. 3 km avverkades i sakta mak och det kändes helt okej. Ikväll blir det förmodligen ben (det lilla jag kan köra) och axlar....om jag orkar ;)

Nitrometan
2006-06-13, 11:03
Bastuträning i ladan. Hoppas att det går bra. Tänk på att dricka ordentligt.

Pinglan
2006-06-13, 18:10
Nitro: bastudisco i ladan.....discobastu i ladan.....laddisco i bastun.....discolada i bastun...kalla det vad man vill men tränat axlar och ben har jag gjort i värmen iaf :D

Sittande hantelpress:
11kg 1x10
16kg 3x10 Hmmmm, oväntat tungt

Drag till hakan (skivstång):
20kg 1x10
30kg 1x10
35kg 1x8 Ahhhhhh, pallade inte en 10:a....

Hantellyft åt sidan:
8.5kg 3x10

Enarms kabellyft åt sidan:
1platta 3x10 Gaaaaaaaaaaah, vilken mjöksyyyyyyyyyra

Enarms framåtlutad kabellyft åt sidan:
1platta 3x10 här sputade det både blod, svett och tårar....iaf blod och svett eftersom jag råkade riva sönder ett nagelband på kabeln. Vem har sagt att det inte är hardcore att träna disco :D Dessutom sprutade det nästan tårar också eftersom musklerna värkte av syra!

Stjärtkick bakåt i kabel :D (ett ben i taget):
2plattor 1x10
3plattor 1x10
4plattor 1x10

Sittande lårcurl:
6plattor 3x10 Aaaaaaaaaaaaaj mina baklår

Sittande vadpress:
30kg 3x15 Denna är så jobbig att det liknar ren tortyr!

Situps på bänk:
3x15 och här var jag tacksam att jag dansade ensamdisco i ladan eftersom jag tränade med bara sporttop så låg således min svettiga rygg an mot bänken och för varje gång jag situpsade lät det som om jag drog av en rejäl brakare när ryggen pressades mot bänken :em: :D

In och fortsätta dansen på balansbollen:

Sitta och lyfta ett ben:
2x10

Bäcken lyft på boll:
2x10

Armarna upp på boll och skjuta den ifrån sig:
2x10

Jööööööööööösses, vad jag är trött!

Stumpis
2006-06-13, 19:02
Shit, va duktig du är Pinglan, kämpar på som en galning trots motgångar. Kul att se att du kan ta ut dig utan mark och böj oxå... ;)

Det där med konstiga ljud när huden gnids mot en svettig bänk har man ju råkat ut för... Fast alltid när det är någon i närheten, och sen gör man det hela värre med att göra ett pinsamt försök att förklara att det faktiskt inte var det dom trodde som lät... *screwy* :D

Klo
2006-06-14, 09:06
Du kör ju på riktigt bra nu, kul att se!

Pinglan
2006-06-14, 17:20
Stumpis och Klo: tack kamrater :)

Nu har jag just kommit in efter att ha varit ute i skogen och joggat 3 km. Dessvärre missade jag regnet men det var ändå helt underbart i luften, nyregnat som det var. Åhhhh jag riktigt flög fram idag, helt underbart!! Nu funderar jag över om jag ska ta ett tag med tramsbollen eller om jag helt enkelt tar och skiter i det. Jo, jag skiter i det, jag ska ju ändå ta en dust med den imorgon! Man ska inte överdriva ;)

Pinglan
2006-06-15, 19:35
Jaha, idag har jag varit stygg igen....tränat för tungt och nästan fått en låsning i ryggen :em: Det är väl själva tusan också att jag inte kan tygla mig själv...jag har ju varit så noga med att inte köra tyngre än att jag hela tiden har kontroll på stabiliteten i mage/bål men så idag när jag körde hantelpress glömde jag mig (eller rättare sagt, jag kände att jag tappade kontakten med magen men jag sket i det och fortsatte ändå :em: Dumma, dumma mig :smash: ) Nu vet jag inte hur jag ska göra...kanske gå upp och köra 15-20 reppare för att tvinga mig själv att köra på så lätta vikter att jag kan hålla full fokus på stabiliteten....nå, jag hade ändå tur tror jag....det var nära att det låste sig men förhoppningsvis stannar det vid nära....det har iaf inte blivit värre ännu, ett par timmar efter träning...ökad smärta visst men det blir inte värre och värre utan det verkar ha stannat av....vi får väl se hur det känns imorgon.

Här kommer passet iaf:

Lutande hantelpress:
11kg 1x10
16kg 1x10
21kg 3x10 och här fick jag alltså ta i så pass att jag tappade fokus på stabiliteten...kände att jag tog i med benen och att jag tappade upp svanken...men sket i det som sagt var.....usch, varför varför kan jag aldrig lära mig?

Lutande flyes:
11kg 3x10 Vis av tidigare erfarenhet höll jag mig lugn här

Armhävningar:
1x25 kom på den eminenta idén att se hur många jag skulle klara i ett maxförsök...det var typ ett par år sedan jag körde vanliga armhävningar senast...jobbigare än vad jag mindes...nå här var jag också duktig och slutade så fort jag kändes att jag tappade fokus på mage/bål

Smal bänkpress:
35kg 3x10 Duktig igen och tog det lugnt ;)

Liggande tricepsextension runt huvudet:
30kg 3x5 och här avslutade jag det hela med att skita i svank och hela baletten och istället ta i för kung och fosterland utan tanke på bålstabilitet!!!! Vad sägs om det....börjar och slutar passet med att vara dum i huvudet och där i mellan använda hjärnan lite.....förtjänar jag en omgång stryk eller klarar jag mig med en skarp tillsägelse......

Nej men allvarligt talat.....varför gör jag såhär när jag så väl vet vad som händer när jag skiter i stabiliteten? Jag är så skör i ryggen att det är ett måste för mig att stabilisera om jag överhuvudtaget ska kunna träna....måste tänka ut något bra sätt att tackla mig själv på....kanske ska jag helt enkelt sluta träna styrka ett tag och bara köra mina bollövningar (bara och bara förresten) Åsikter någon?

AFanatic
2006-06-15, 19:42
Vilka pass! Av att döma av dina kommentarer så verkar den där högrepsträningen verkligen köra skiten ur dig. :D :hbang: Fina pass som sagt.

Klart du har svårt att tygla dig, du är ju så himla van vid att mata på tyngre o tyngre. Vem vill inte köra tyngre och bli starkare? Det är jättesvårt att säga nej, och vara klok och köra förnuftigt tycker jag. Lider med dig.

Stumpis
2006-06-15, 20:58
Jamen Pinglan! :(
Det verkar inte som om tillsägelser funkar på dig, vad ska vi göra med dig? :confused:
Fixar du högreppare? Kör isåfall på det ett tag, ha som mål att klara "så många som möjligt" istället för "så tungt som möjligt". Kan det gå, tror du? För att låta bli att träna helt låter inte som en valmöjlighet för dig.

Pinglan
2006-06-16, 06:37
AFan: tack :) Ja det är verkligen svårt, det går ett tag sedan "glömmer" jag bort att huvudsyftet med min träning just nu inte är att öka vikterna utan snarare att verkligen hålla sig till så pass lätta vikter att jag har full koll på stabiliteten.....jag är väl ett hopplöst fall...

Stumpis: Jag vet :em: Jag fixar ju högreps på lätta vikter men som igår när jag höjde vikten var det ju egentligen för tungt för mig att köra 10:or på den vikten eftersom jag tappade fokus på stabiliteten....kanske får jag välja ut en lätt vikt på samtliga övningar och sedan bestämma mig för att aldrig gå över den vikten....utan bara mata på med fler reps precis som du säger...ja vi får se, jag får fundera lite på det....

Ryggen känns iaf under någorlunda kontroll idag...jag känner ju att jag gjorde något som inte var bra igår men jag kan iaf röra på mig utan större besvär....

Nitrometan
2006-06-16, 07:35
Du kan iaf ha som ett mål att när du klarar 15-20 reps med en vikt i ett antal set kan du få höja (lite) men då gå ner till 10 reps och jobba dig upp igen.

Det viktigaste är ju att din rygg läker igen.

Sta-bi-li-tet! ;)

Jag vte inte riktigt, men testa. Du måste ju hitta nåt som funkar - både för din rygg och för din skalle.

tinus
2006-06-16, 08:02
Vart är världen påväg?? Pinglan av alla har gått och blivit discodrottning *screwy*

Tur för dig att det är i rehab syfte..annars vet jag inte vad jag hade gjort :D Sköt om dig och ryggen! Keep on daaaaancing :booty:

Eva_E
2006-06-16, 08:18
Du kan iaf ha som ett mål att när du klarar 15-20 reps med en vikt i ett antal set kan du få höja (lite) men då gå ner till 10 reps och jobba dig upp igen.

.

Medhåll! Låter som ett bra upplägg.

Du som är sjukgymnast - har du kollat på Feldenkraismetodens övningar förresten? Gjorde underverk för mig när jag hade ont i ryggen och stela axlar för en del år sedan.

Eva

AFanatic
2006-06-16, 08:19
AFan: tack :) Ja det är verkligen svårt, det går ett tag sedan "glömmer" jag bort att huvudsyftet med min träning just nu inte är att öka vikterna utan snarare att verkligen hålla sig till så pass lätta vikter att jag har full koll på stabiliteten.....jag är väl ett hopplöst fall...

Jag tror det handlar om tid, du behöver mer tid för att vänja dig vid det nya träningssättet. Inte är du hopplös heller. *yourock*

Pinglan
2006-06-16, 09:21
Nitro: du slår huvudet på spiken där tror jag....hitta något som funkar för både rygg och skalle....inte det lättaste....men om jag helt släpper tanken på styrkeökningar och väljer så pass lätta vikter att jag utan några som helst problem klarar mina reps....och så nöjer jag mig med det....eller nåt.....

tinus: jordens undergång är nära.........:D

Eva: Feldenkrais känner jag bara till tillnamnet, har ingen som helst erfarenhet av övningar etc...berätta gärna mer.

AFan: men hur lång tid ska det behöva ta att fatta för mig? Tror du jag skulle vara hjälpt av att färga håret :D Det är vad de säger på jobbet iaf....de drar mig i håret och säger att jag kommer att bli bra bara jag blir av med det blonda.......elaka är dom *slap* :D

Pinglan
2006-06-20, 06:45
Hej kamrater! Nu är ryggen ungefär som vanligt igen, dvs totalt opålitlig! Jag har kommit på hur jag ska göra med styrketräningen för att skydda ryggkraken. Jag väljer helt enkelt vikter som inte på något sätt i världen är tunga och så kör jag 10:or på dessa vikter...således kommer det knappast att bli särsklit jobbiga pass men jag måste ju göra något radikalt nu...alternativet skulle vara att helt skippa styrketräningen och det vill jag ju inte...för att inte behöva skämmas ögonen ur mig skippar jag att skriva upp viktval här i journalen och jag håller mig således till att redovisa övningar och reps! Okej? Gårdagens pass då:

Drag bakom nacke:
4x10

Chins:
8+6

Sittande rodd:
4x10

Enarmshantelrodd:
3x10

Sittande framåtlut hantellyft åt sidan:
3x10

Lyft åt sidan i kabel, framåtlut:
3x10

Alt.hantelcurl:
3x10

Skivstångscurl:
3x10

Bäckenlyft på balansboll:
2x10

Situps på balansboll:
2x10

Skjuta bollen framåt med armarna på bollen:
2x10

Så, nu kan ingen skratta bakom ryggen på mig för att jag kör så lätt ;)

tinus
2006-06-20, 07:55
Viktkåta?vi?näää :D

Skönt att du kan träna iaf,oavsett vikter! Ta hand om dig och ryggen. Säg åt den att det är dax att bli bra nu!*slap*

Nitrometan
2006-06-20, 08:45
Hmmm. Hoppas det funkar för dig.

Hittade en rolig idé när det gäller träning "Escalating Density Training" av Charles Staley. Verkar spännande. Tidseffektiv träning.

Lite snabb info
http://www.grayironfitness.com/experiment.html

Del 1 på T-nation
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459765

Del 2 på T-nation
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459764

Här är lite info från Charles själv om hur man köper kursen, men om man läser på länkarna ovan fattar man vad det handlar om.
http://staleytraining.com/edt/

Charles Staley har också en coaching-community, intressant idé...
http://staleytraining.com/coaching/

Pinglan
2006-06-20, 14:49
tinus: jag säger till den hela tiden men den behagar inte lyssna *grr27* ;)

Nitro: spännande länkar, har inte läst allt ännu men det ser ju inte dumt ut alls!

Pinglan
2006-06-20, 16:49
Just hemkommen från 3 km joggning! Känns bara bättre och bättre! kanske dags att öka distansen lite.....får väl prova och se vad ryggen säger (se vad ryggen säger? Varför säger man så? Det borde väl vara prova och lyssna på vad ryggen säger...om nu ryggar kan säga nåt överhuvudtaget? Kanske är bättre att prova och sedan känna hur det känns i ryggen....;) )

Nåväl, med min vanliga otur missade jag förstås regnet som har strilat hela dagen och så missanpassat slutade just som jag gav mig iväg....men det var härligt i luften......

Snart är det Sverige-England....jag är så nervös att jag nästan mår illa! VAD händer om inte Sverige går vidare.....då är ju VM slut.....på jobbet har min kollega och jag gått och räknat ner timmarna....nu är det 12 timmar kvar...11 kvar...10 osv, osv ;) Skönt att man jobbar ihop med folk som är lika tokiga som jag själv :thumbup:

Stumpis
2006-06-20, 18:55
Smart att skippa viktredovisningen, har själv lust med det nu när styrkan falnar i takt med dieten... :(

Tycker ändå att du rockar som kör på så disciplinerat trots allt! *yourock*

Pinglan
2006-06-22, 06:32
Stumpis: tack! Ja det kan nog vara idé att slippa tänka på vikter när man ändå inte får ta i ;)

Igår blev det axlar och lite ben då:

Sittande hantelpress:
4x10

Drag till hakan:
4x10

Hantlelyft åt sidan:
3x10

Lyft åt sidan i kabel:
3x10

Framåtlut lyft åt sidan i kabel:
3x10

Utfall:
3x10

Sittande lårcurl:
3x10

Bäckenlyft på balansboll:
2x10

Situps på bollen:
2x10

Fötterna på bollen, dra in mot rumpan:
2x10

Pust, det är inte utan än att man blir trött även utan att ta i ;)

Pinglan
2006-06-22, 06:39
Hmmm. Hoppas det funkar för dig.

Hittade en rolig idé när det gäller träning "Escalating Density Training" av Charles Staley. Verkar spännande. Tidseffektiv träning.

Lite snabb info
http://www.grayironfitness.com/experiment.html

Del 1 på T-nation
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459765

Del 2 på T-nation
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459764

Här är lite info från Charles själv om hur man köper kursen, men om man läser på länkarna ovan fattar man vad det handlar om.
http://staleytraining.com/edt/

Charles Staley har också en coaching-community, intressant idé...
http://staleytraining.com/coaching/
Jag har läst igenom sidorna flera gånger och jag måste erkänna att jag lockas av att testa! Något som låter skitjobbigt fast man håller sig till lätta vikter skulle ju passa mig ypperligt just nu! Jag funderar dock på en annan uppdelning än den han föreslår. Jag tänker mig biceps/tricep, rygg/bröst och sedan vet jag inte hur jag ska göra med axlar/ben....jag vill träna på främre, mellersta och bakre delta...kan man kanske splitta på 3 som han föreslår i del 2....eller ska jag ta först tex främre/mellersta i 15 min för att sedan ta tex främre/bakre delta....och benen då....om jag lägger det sist (efter axlar)...fram/baksida lår och nöjer mig med en övning av varje....mage får jag köra separat, jag kör ju ändå mest på bollen...det lättaste vore väl egentligen att köra 4 dagar men jag varken vill eller kan köra 4 dagar, jag har ju joggingen 3 ggr/vecka som känns viktig för mig...vad tror du, skulle ett sådant upplägg funka tror du? Sedan gäller det att väälja ut lämpliga övningar också....får fundera lite på det

Nitrometan
2006-06-22, 07:45
Sen rekommenderar han att man kör det en begränsad tid (3-6 veckor kanske). Sen nåt annat och sen kanske EDT igen om man vill.

Det är väl ingen som tvingar dig att köra fyra dagar?

Om vi sägar att du tränar mån, ons, fre (bara som ett exempel) och kallar passen för 1, 2, 3 och 4 (fantasifullt va?) så skulle man kunna tänka sig nåt sånt här:

mån - 1
ons - 2
fre - 3

mån - 4
ons - 1
fre - 2

mån - 3
ons - 4
fre - 1

osv.

Pinglan
2006-06-22, 07:57
Nitro: ja sådär kan jag ju göra såklart....jag är så van att alltid köra igenom hela kroppen på en vecka så tanken slog mig inte ens....vi får se hur jag gör....3-6 veckor låter ju bra....sen gör jag något annat och så börjar jag om igen..kanske man varierar övningarna lite också mellan varven....det bli ju inte så värst många övningar man gör för varje muskel precis....

Pinglan
2006-06-22, 21:11
3 km njutning i skogen har jag roat mig med! Naturligtvis missade jag regnet idag också *grr27* alltså det är väl för bedrövligt att man ska behöva jobba när det regnar, när man bara längtar ut till joggningen.....Nåja det var rent himmelskt skönt ändå så jag ska inte klaga! Jag verkligen älskar min lilla skogsrunda, den är så mysig och trevlig. Vet inte hur jag ska gå tillväga för att utöka min sträcka, jag vill verkligen inte skippa min lilla favoritrunda........

Eva_E
2006-06-22, 21:18
Ha!

Jag lyckades i alla fall få ungefär 20 droppar regn på mig... Varmt sommarregn när man springer är skööönt!

Finns det inga andra stigar du kan springa, så att du t.ex. kan gina och springa typ ett och ett halvt varv? 3 km låter lite lite för dig numera, nåt borde du väl kunna hitta på...

Eva

Pinglan
2006-06-23, 08:01
Ha!

Jag lyckades i alla fall få ungefär 20 droppar regn på mig... Varmt sommarregn när man springer är skööönt!

Finns det inga andra stigar du kan springa, så att du t.ex. kan gina och springa typ ett och ett halvt varv? 3 km låter lite lite för dig numera, nåt borde du väl kunna hitta på...

Eva
20 droppar på kroppen är bättre än 100 i skogen (om man inte är där) :D

Just den rundan kan jag nog inte utöka, har inte sett några stigar som ser springvänliga ut precis. Men visst kan jag hitta på någon annan lösning, jag har ju en annan skogsrunda som är 4.5km men då måste jag sprina ca 1 km på asfalt och det gillar inte ryggen riktigt...men jag får prova nästa gång!

Baha
2006-06-23, 08:34
kanske springa 3 km åt enahållet o sen spruinga tebax, voila 6 km!:)

Pinglan
2006-06-23, 09:21
kanske springa 3 km åt enahållet o sen spruinga tebax, voila 6 km!:)
Ja det är ju ett sätt förstås...problemet blir att det isf får bli asfalt det också....ryggen blir ledsen....att springa 3 km rätt ut i skogen går ju men det är svårt att mäta upp en sträcka på det sättet! Men tack för tipset ;)

Pinglan
2006-06-24, 08:04
Hej och hå det var inte många vakna på Kolo idag ;) Det var skönt med nykter midsommarafton vill jag lova! Igår på förmiddagen klarade jag av ett armpass ala EDT. Kort sammanfattat går detta ut på att supersetta 2 muskelgrupper (1 övning/muskel), man väljer en vikt där man utan problem klarar 10 reps och så kör man 5 reps/övning i 20 min! Kort vila mellan varje superset. När detta är klart vilar man 5 min för att sedan välja 2 nya övningar för samma muskler och upprepa hela proceduren i 20min. Nästa gång man kör samma pass ska man försöka slå det sammanlagda antalet repetitioner man gjorde under passet.

Jag tror att jag valde för lätta vikter för det blev inte riktigt jobbigt förrän precis på slutet....dessutom klarade jag mina 5:or hela tiden, när man läser om EDT står det att man mot slutet kanske bara klarar 2:or eller singlar...Nitro: hur ska jag göra nästa pass, öka vikterna eller hålla mig till samma trots att det kanske var för lätt?

Nå så här blev det:

Först ut valde jag att köra skivstångscurl på 30kg supersettat med pushdown med 6 plattor:
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5

Ojoj 16 set med 5:or blir alltså sammanlagt 80 reps på varje övning!

5 minuters vila och därefter körde jag alternerad hantelcurl på 13.5kg och stående enarms frenchpress på 8.5kg:
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5
1x5/5

Här hann jag bara med 11 set eftersom jag ju körde med en arm i taget på båda övningarna sammanlagt således 55 reps per arm och övning. Som sagt var så var det bara på slutet det började ta emot....vi får se om jag ökar vikterna till nästa gång.

Eva_E
2006-06-24, 09:32
Låter alldeles utmärkt jobbigt Pinglan!
16 set/80 reps - jag bugar...:bow:

Snacka om hardcore rehabträning!

Eva

Nitrometan
2006-06-24, 10:31
Tufft.

Jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Jag hörde en intervju med Charles Staley (på Superhuman Radio (http://www.superhumanradio.com/)), det var där jag uppmärksammade EDT (eau de toilette?). Han sa 15 minuter...

Sen var det inte nödvändigt med 5 minuters paus och sen på med nästa. Det var praktiskt, men inte tvunget. Man kunde ta det vid ett annat tillfälle på dagen.

Hmmm. ...

...

Jag skulle nog rekommendera att köra samma igen. Bara för att ge dig en chans att slå de repsen och sen höja eller byta övningar.

Pinglan
2006-06-24, 11:38
Eva: tackar så mycket :)

Nitro: eau de toilette.....förstör inte min hardcore image här nu då *grr27* :D Jag har läst både 15 och 20 minuter, 20min om man väljer att köra 2 perioder (4 övningar) och 15 om man kör 3 perioder (6 övningar). Jag kanske ska köra 3 perioder istället.....blev faktiskt lite segt att hålla på i 20 minuter...

Nåja, jag ska inte säga att inte musklerna fick jobba igår iaf.....för varje timma som går nu så ökar träningsvärken hela tiden....jäklar vilken träningsvärk! Helst i biceps och jag brukar sannerligen inte få träningsvärk i biceps...aldrig någonsin....så någonting hände väl iaf :D

Nitrometan
2006-06-24, 14:38
Jag vet som sagt inte. Det var bara vad han sa i intervjun.

Men om du får träningsvärk så är det väl nåt som har funkat...

Pinglan
2006-06-26, 06:39
Gaaaaahhhhhhhhh, jag har blivit sjuk *cry* Jätteont i halsen, snuvig i näsan och frågar är om jag inte har feber också...det känns så men jag har inte vågat testa. Grejen är den att vår semestervikare på jobbet kommer idag och eftersom mina 2 sg-kollegor redan har gått på semester är jag den enda som lära henne rutinerna...inte snällt att stanna hemma från jobbet då! Bara att bryta ihop och komma igen! Eländet började igår så vi får väl se hur länge det håller i sig! Det lär väl inte bli någon träning än på ett par dar iaf!

Nitrometan
2006-06-26, 07:14
Bryt ihop...

...och kom igen!

Synd att bli sjuk en dag när de måste ha dig på jobbet. Men en dag klarar du.

Hoppas det blir bättre, å fort oxå!

Jonna
2006-06-26, 10:11
Åh, fy för att vara sjuk :(

Krya på dig!

Pinglan
2006-06-26, 19:25
Nitro och Jonna: tack kamrater :)

Så mycket bättre har jag inte hunnit att bli men dessbättre inte sämre heller, klarar nog att gå till jobbet imorgon också.

Oturen vad gäller regnet förföljer mig...idag regnade det minsann även när jag kom hem (annars har det ju alltid hunnit att sluta när jag är hemkommen från jobbet och redo för en joggingtur) Naturligtvis kunde jag inte springa i regnet idag pga förkylningen! Snacka om bortslösat regn ;)

Trots förkylningen har jag dock kunna studsa omkring lite på bollen!

Sitta på bollen och lyfta en fot i taget:
2x10

Bäckenlyft fötterna på bollen:
2x10

Situps på bollen:
2x10

Hårdkörning så till den milda grad........:D

Stumpis
2006-06-26, 19:41
Fy bubblan vad det där armpasset verkade jobbigt, oavsett vikter! *spy* Blev lite inspirerad av läsningen och drog själv iväg ett kanonpass för armarna idag. Får tacka dig för det! :bow:

Pinglan
2006-06-27, 06:34
Fy bubblan vad det där armpasset verkade jobbigt, oavsett vikter! *spy* Blev lite inspirerad av läsningen och drog själv iväg ett kanonpass för armarna idag. Får tacka dig för det! :bow:
Inte illa att man kan bidra med lite inspiration trots rehabträning, mesträning och fjollträning och jag vet inte vad! Vad glad jag blir Stumpis :)

Förkylning är väl ungefär som igår, möjligtvis har halsontet försvunnit lite till förmån för mer snuva....kan jobba iaf, det är bra. Träningen får vänta ett par dagar till.

Stumpis
2006-06-27, 08:06
Inte illa att man kan bidra med lite inspiration trots rehabträning, mesträning och fjollträning och jag vet inte vad! Vad glad jag blir Stumpis :)

Förkylning är väl ungefär som igår, möjligtvis har halsontet försvunnit lite till förmån för mer snuva....kan jobba iaf, det är bra. Träningen får vänta ett par dagar till.

Jag har dig att tacka för mycket, Pinglan. Du är en stor inspirationskälla för mig, särskilt som du kämpar i motgångar och ändå håller humöret uppe så gott det går. Kan du, så kan jag! :)

tinus
2006-06-27, 08:11
Krya på dig vännen!

Pinglan
2006-06-28, 09:24
Jag har dig att tacka för mycket, Pinglan. Du är en stor inspirationskälla för mig, särskilt som du kämpar i motgångar och ändå håller humöret uppe så gott det går. Kan du, så kan jag!
:love: Tack för de vänliga orden snälla, gulliga Stumpis! Det värmer verkligen att höra!

Tinus: tack vännen :)

Förkylningen är inget vidare faktiskt. Har inte så ont i halsen längre men näsan rinner och rinner och jag har börjat hosta någon form av slemmig, äcklig hosta *spy* Ingen träning än på ett par dagar således :(

För att trösta mig i bedrövelsen bokade jag och Johan biljetter till friidrotts-EM igår! Vi ska se fredagens tävlingar (11/8) med höjdpunkter som Kajsa Bergqvist´s höjdfinal samt systrarna Kallur´s häckfinal. Det var svårt att välja dag, de har ju spridit ut det största höjdpunkterna på olika dagar såklart så vi var i valet och kvalet mellan Kluft´s sjukamp, Kristians Olssons´s tresteg och Kajsa Bergqvist...det blev Kajsa till slut som sagt var! Ska bli skojigt som tusan *popcorn*

sweetkarolina
2006-06-28, 09:55
Inte illa att man kan bidra med lite inspiration trots rehabträning, mesträning och fjollträning och jag vet inte vad!

tror du glömde discoträning!
krya på dig gumman!

Nitrometan
2006-06-28, 10:07
Krya på dig.

Wow. Du kommer att få se Kajsa Bergqvist göra minst ett försök på 2,10. Om du har riktig tur kommer du att få se att hon klarar det också.

Stumpis
2006-06-28, 10:43
Oj va kul att ni ska gå på Friidrotts-EM! Förstår att det var svårt att välja, och arrangörerna sprider det säkert lite extra för att man ska köpa många biljetter... ;)

Inte fullt så kul med förkylning. Krya på dig! :)

Pinglan
2006-06-30, 06:39
Angående friidrotts-EM så ser det ju lovande ut om man ser till Kajsas och Susannas resultat igår på Europacupen! Båda vann och visade att formen är på gång! Kanske har vi lyckan att få bevittna 2 EM-guld live!

Nu är förkylningen äntligen på väg bort, lite restsymtom som tung i huvudet, lite snuva och en del slemhosta har jag kvar bara. Kommer dock att vila hela veckan ut för att inte riskera att få tillbaka skiten. Sedan får jag väl dra igång igen nästa vecka, frågan är om jag ska köra EDT direkt eller mjukstarta med lite vanlig högreps.....det lutar nog åt det sistnämnda tror jag men jag har inte bestämt mig ännu...

Pinglan
2006-07-07, 08:54
Jaha nu var det ett tag sedan jag var här och uppdaterade. Efter min förkylningsvecka drabbades jag av ledsamheter av annat slag (inget jag orkar/vill prata om) och jag har således inte kunnat/orkar träna den gångna veckan heller. Vad jag däremot har gjort i veckan som gått är att ha varit på MR-undersökning och också redan fått svar på vad som fattas min rygg (jag hade tur och fick en återbudstid och kunde ta den med kort varsel) Detta är vad som framkom av MR:

Inom diskarna L4-L5 och L5-S1 är vattenhalten sänkt.

I disknivå L4-L5 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 5 mm och omformar durasäckens främre omfång men påverkar inte avgående nervrötter.

I disknivå L5-S1 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 6 mm och når fram till durasäcken och når även fram till avgången för den vänstra S1-nerven som är förskjuten dorsalt.

I bäckenet påvisas inga patologiska fynd.

Inte så konstigt att jag haft ont i ryggen alltså....inte heller så konstigt att det inte har gått över eftersom jag hela tiden provocerat skiten via träning....hmmmmm, jag hade verkligen inte förväntat mig att det var diskbråck...och så på 2 nivåer dessutom....nåja, nu är det bara att verkligen bita i det sura äpplet och acceptera att detta kommer att ta tid att bli av med....får väl hålla mig till balansbollen 1 år framöver eller liknande *cry* Tänk att saker och ting VERKLIGEN aldrig blir som man tror.....Blä

jenny
2006-07-07, 09:23
Jaha nu var det ett tag sedan jag var här och uppdaterade. Efter min förkylningsvecka drabbades jag av ledsamheter av annat slag (inget jag orkar/vill prata om) och jag har således inte kunnat/orkar träna den gångna veckan heller. Vad jag däremot har gjort i veckan som gått är att ha varit på MR-undersökning och också redan fått svar på vad som fattas min rygg (jag hade tur och fick en återbudstid och kunde ta den med kort varsel) Detta är vad som framkom av MR:

Inom diskarna L4-L5 och L5-S1 är vattenhalten sänkt.

I disknivå L4-L5 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 5 mm och omformar durasäckens främre omfång men påverkar inte avgående nervrötter.

I disknivå L5-S1 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 6 mm och når fram till durasäcken och når även fram till avgången för den vänstra S1-nerven som är förskjuten dorsalt.

I bäckenet påvisas inga patologiska fynd.

Inte så konstigt att jag haft ont i ryggen alltså....inte heller så konstigt att det inte har gått över eftersom jag hela tiden provocerat skiten via träning....hmmmmm, jag hade verkligen inte förväntat mig att det var diskbråck...och så på 2 nivåer dessutom....nåja, nu är det bara att verkligen bita i det sura äpplet och acceptera att detta kommer att ta tid att bli av med....får väl hålla mig till balansbollen 1 år framöver eller liknande *cry* Tänk att saker och ting VERKLIGEN aldrig blir som man tror.....Blä

Åh stackars dig! Måste kännas jättetungt för någon så seriös som dig. Har du varit och pratar med någon om hur du skall bli bra igen?

Nitrometan
2006-07-07, 09:26
Du är ju duktig sjukgymnast!!

Nu kan du ju planera den ultimata rehabiliteringen av diskbråck! Kom igen! Du vet hur man ska göra.

jenny
2006-07-07, 09:39
Du är ju duktig sjukgymnast!!

Nu kan du ju planera den ultimata rehabiliteringen av diskbråck! Kom igen! Du vet hur man ska göra.

Är du sjukgymnast! Visste inte det. :em: Ja då borde ju inte rehabträningen vara något problem.

Nitrometan
2006-07-07, 09:47
Är du sjukgymnast! Visste inte det. :em: Ja då borde ju inte rehabträningen vara något problem.
Problemet är att kombinera teori och praktik. Att säga till andra vad de ska göra kan Pinglan. Men att lyda sig själv... *slap*

Semiramis
2006-07-07, 09:49
Vad trist Pinglan, men bra att veta precis vad det är i alla fall. Du vet att hela Kollo hejar på dig i din rehabträning. Ha en riktigt härlig sommar nu!

Pinglan
2006-07-07, 12:17
Tack för sympatierna Jenny, Nitro och Semiramis :)

Jenny: det är inte lätt för dig att veta att jag är sjukgymnast.....det kan man ju knappast tro när man läser om hur jag misshandlar min kropp inte sant ;) Det är mycket riktigt så som Nitrometan säger, när det gäller min egen kropp är jag inte så duktig på att sköta den :em:

Men för att snacka rehabilitering då....det är väl i princip bara att fortsätta som jag har gjort den senaste tiden.....stabilitetsträning på bollen, undvika övningar där diskarna belastas med tryck (böj, mark, utfall osv), köra övriga övningar (biceps, triceps, axlar etc) på lätt belastning så jag klarar att hålla stabiliteten....jag kan föreställa mig att det kommer att dröja minst 6 månader innan jag kan börja med böj och mark igen (försiktigt) kanske kan det dröja upp mot 1 år innan jag kan börja belasta med tyngre vikter.....hur jag sedan gör med min SL-karriär återstår väl att se.....just nu får jag sluta tänka på att jag ska ta mig tillbaka till lyftarflaket, det viktigaste är att bli bra utan att stressa.

Åhhh så klok jag låter, inte sant :D

Nitrometan
2006-07-07, 12:31
jag kan föreställa mig att det kommer att dröja minst 6 månader innan jag kan börja med böj och mark igen (försiktigt) kanske kan det dröja upp mot 1 år innan jag kan börja belasta med tyngre vikter.....hur jag sedan gör med min SL-karriär återstår väl att se.....just nu får jag sluta tänka på att jag ska ta mig tillbaka till lyftarflaket, det viktigaste är att bli bra utan att stressa.
Precis - skadan ska läkas, inte förvärras.

Ja. Jätteklok. Hoppas att det funkar. :)

Linnet
2006-07-07, 12:32
Stackars Pinglan, men samtidigt kanske också skönt att veta exakt vad som har felats..

gör som Elofsson "bryt ihop och kom igen!"

stahlberg
2006-07-07, 13:06
Trevligt att se att du trots motgångarna håller kontakten med kolozzeum. Du tycks ha många vänner här.

Man kan bara i viss mån styra sitt liv. "Ödet"/slumpen vill ha ett ord med i laget också. Ibland drabbas vi hårt, ibland blir vi hjälpta på traven. Ibland förändrar slumpen våra liv helt och hållet. Ibland når vi målen ändå, via omvägar, med hjälp av envishet och vilja.

På lång sikt är kriser dock alltid psykiskt stärkande, även om man inte orkar tänka så när man genomgår dem. Ofta(st) kommer man igen, starkare, och till en annorlunda - men oväntat många gånger bättre - situation.

KÄMPA PÅ!

Jonna
2006-07-07, 14:17
....jag kan föreställa mig att det kommer att dröja minst 6 månader innan jag kan börja med böj och mark igen (försiktigt) kanske kan det dröja upp mot 1 år innan jag kan börja belasta med tyngre vikter.....hur jag sedan gör med min SL-karriär återstår väl att se.....just nu får jag sluta tänka på att jag ska ta mig tillbaka till lyftarflaket, det viktigaste är att bli bra utan att stressa.

Ja det var nog det klokaste på länge! :)

Du kommer att ta dig igenom det här på ett bra sätt, förstås.
Det var ju inga roliga besked... Men det är väl ändå lite skönt att veta exakt vad som är fel?

Och som Semiramis sa: Vi hejjar på dig!

cam
2006-07-07, 19:43
Åhå, är du sjukgymnast? Ja skomakaren går väl själv med trasiga skor osv *innocent*

Är också med och hejar och det ska bli intressant att fortsätta följa din rehabträning, du är en förebild som sagt :hbang:

Mehdi
2006-07-07, 21:02
Ja, där ser man allt. Nu när du vet vart problematiken ligger kan du, istället för att lägga ner massa tid/energi/ångest på en 'mystisk ryggskada, fokusera dig på att bli bättre och såsmåningom helt återställd.

Hm.. jag vet inte riktigt men har du funderat något på simning? Det avlastar diskarna rätt bra och är väl rätt bra träning för hela kroppen. Hehe, skulle inte förvåna mig ifall du kvalar in på SM-simning o vinner hela skiten efter några träningspass. Man vet inte med dig ;)

Kör i vind!

no1fitness
2006-07-09, 05:18
Lider med dig vännen. :love: :(
Jag känner mig just nu väldigt välsignad som inte har haft någon skada alls.

Men du kommer tillbaka i sann Pinglan anda. *kissass*

Pinglan
2006-07-09, 10:49
Vad snälla ni är som kommer med så mycket kloka och uppiggande ord!

Linnet: nu har jag brutit ihop klart tror jag, dags att komma igen alltså!

Stahlberg: kloka ord som vanligt! Du vet att ditt stöd betyder väldigt mycket för mig!

Jonna: ja det är skönt att veta vad som är fel....det blir nu lättare att acceptera att jag MÅSTE hålla mig borta från den träning som provocerar besvären. Tack för att du hejar på mig!

cam: så sant som dte var sagt :em: (det där med skomakaren). Det är roligt att höra att jag är en förebild, jag ska försöka att hålla igång journalen trots att det kanske kommer att kännas ganska så meningslöst ibland.

Medhi: ja det är skönt att veta vad problemet är. Simning.....ja det är ju jättebra träning det har du alldeles rätt i....men att vinna sim-SM vet i tusan....:laugh: haha du är så söt medhi, du får mig alltid på bra humör!

No1: Tack. Sann Pingla-anda! Det är grejer det :D

Nå eftersom min kropp inte pallar för hård träning så har jag bestämt mig för att satsa på något annat...ska iväg på tävling idag faktiskt....fisketävling! Haha, har blivit inbjuden till en mettävling :D Herregud jag har inte metat sen jag var 10 år.....100 år sedan alltså! Men jag ska göra mitt bästa för att få napp...hoppas bara det inte är alltför fula fiskar som simmar i den där sjön vi ska till :D

AFanatic
2006-07-09, 11:51
Känns det inte skönt att veta exakt vad dina problem består av nu? Även fast det var mindre muntra nyheter fr MR. Men å andra sidan, tänk på allt annat du har tid för nu, och andra saker du kan testa. Fiska är kul. :thumbup: There's no end to the possipilities! :D

Pinglan
2006-07-09, 19:57
AFan: jo det är som sagt var skönt att äntligen få veta vad problemet är....även att det faktiskt var värre än jag hade befarat.....testa nytt är kul! Idag var det ju som sagt var fisketävling.........

Och oj vad jag dominerade stället :D Jag vann damklassen med god marginal :hbang: Det var riktigt festligt ska jag säga, många av mina motståndare var riktigt seriösa...de sprang runt överallt och liksom följde efter fiskestimmen.....jag stog stilla på samma ställe hela tiden och hivade upp abborrar :D Lite sura blev de allt när jag fick frågan om jag fiskade mycket....och jag sa att detta var första gången jag höll i ett metspö sen jag var typ 10 år.....:cool:

Nitrometan
2006-07-09, 20:04
Och oj vad jag dominerade stället :D Jag vann damklassen med god marginal :hbang:
Pinglan - the dominator!

Kul! Det är nåt med Pinglan och tävlingar. *kissass*

Du bara vinner och dominerar och förnedrar... *yourock*

Jorgen
2006-07-09, 20:05
Är du bra på allt du tar dig till?

Hoppas nu att rehaben går som en dans så att du blir hel och fin i ryggen. :)

Pinglan
2006-07-12, 12:27
Nitro: Dominator.....jo jag tackar jag :D

Jorgen: rehab som en dans...ja tänk om det vore så väl ;)

Som jag mycket riktigt misstänkte så har jag inte varit så motiverad att uppdatera min journal nu när jag måste ägna mig åt mesträning....få se nu... i måndags tränade jag först rygg och biceps (med väldigt lätta vikter) därefter joggande jag min 3km-runda (lika bra att köra igång ordentligt) Sist men inte misnt rockade jag loss på balansbollen :hbang:

Igår joggade Märta och jag en ny runda som var 4km och det gick kanonbra. Dessvärre känner jag att ryggen inte riktigt mår bra av joggningen, även att jag springer mestadels i skogen....det är ett stort bekymmer....jag MÅSTE få springa, jag blir helt jävla tokig annars (eftersom jag måste mesa med förbaskad med styrketräningen)...jag snackade både med the boss och med sjukgymnasten angående detta med löpningen och båda säger att om det känns okej är det fritt fram...får jag ont tyder det ju såklart på att jag bör undvika det (herregud, det fattar väl jag också men jag VILL inte fatta *screwy* )

Nå jag ska vänta lite och se om det kanske bara är ovanan som gör att jag får ont (knappast troligt men vad gör man inte). Efter löpningen igår blev det balansbollen igen!

Eftersom jag måste ha någonting att sikta emot med min träning har jag bestämt mig för att jag vill bli snygg i kroppen igen (lade ju på mig ett par kg iom styrkelyftandet då jag skulle gå upp en viktklass) Nu ska jag alltså skärpa till kosten igen så jag slipper känna mig så pluffsig! Som det är idag syns magrutorna bara på morgonen (jag slätar ut efter att ha ätit/druckit), from nu blir det således operation konstant sexpack ;)

z_bumbi
2006-07-12, 12:42
Jag är inte med på varför du inte kan träna tyngre på biceps etc om du får springa? Inte för att det kanske är det första du bör fokusera på men vissa övningar går ju att köra utan att belasta ryggraden så mycket, i de flesta fall går det även att hitta en variant där ryggen avlastas mer än vid det vanliga utförandet.

jenny
2006-07-12, 12:49
Du verkar liksom mig ha lite svårt för rehabträning. Själv tycker jag det är lite skämmigt dels för att vikterna är så låga och dels pga av de konstiga övningarna. Balansboll, *ryser*, fuskar mycket med de övningarna. Jag hade en PT förut som försökte sälja in mig på balansbollsövningar. Men han lyckades inte. De slutade aldrig att vara fåniga. Jag ville hellre göra de övningar som de stora tuffa killarna i gymmet körde.
Sedan är det det där med att ta det easy. Jag ökar mer och mer på vikterna. Knäna har börjat göra mer ont. Jag borde egentligen inte, men jag vill öka, utvecklas, bli starkare. suck. Det vore nog lättare att rehabträna om man inte hade tränat innan.
Hoppas att det går bättre för dig än vad det gör för mig.
/Jenny

Pinglan
2006-07-12, 12:51
Jag är inte med på varför du inte kan träna tyngre på biceps etc om du får springa? Inte för att det kanske är det första du bör fokusera på men vissa övningar går ju att köra utan att belasta ryggraden så mycket, i de flesta fall går det även att hitta en variant där ryggen avlastas mer än vid det vanliga utförandet.
Att jag körde riktigt lätt i måndags berodde väl ffa på att jag har varit borta från träningen i 2 veckor och därför vill jag ta det lite lugnt.

Annars får jag köra hur tungt jag vill så länge jag klarar att hålla stabiliteten till 100% i ryggen...det är lättare sagt än gjort eftersom min djupa bålmuskulatur inte riktigt fungerar som den ska pga att jag gått med mina besvär så länge...det räcker att jag tappar fokus en liten liten stund så märker jag hur jag slappnar av i de stabiliserande musklerna (jag märker det än mer dagen efter då det leder till ökad smärta i ryggen) Så därför känner jag att jag måste ta det lugnt med vikterna även på övningar som i sig inte belastar ryggen....jag känner att jag nästan måste välja vikter som jag knappt behöver ta i på eftersom jag tappar fokus så fort det börjar bli tungt....förhoppningsvis ska ju detta bli bättre med tiden, på en frisk rygg aktiveras ju den djupa bålmuskulaturen automatiskt, utan att man behöver tänka....det ska den väl göra på mig också framöver!

Pinglan
2006-07-12, 12:54
Du verkar liksom mig ha lite svårt för rehabträning. Själv tycker jag det är lite skämmigt dels för att vikterna är så låga och dels pga av de konstiga övningarna. Balansboll, *ryser*, fuskar mycket med de övningarna. Jag hade en PT förut som försökte sälja in mig på balansbollsövningar. Men han lyckades inte. De slutade aldrig att vara fåniga. Jag ville hellre göra de övningar som de stora tuffa killarna i gymmet körde.
Sedan är det det där med att ta det easy. Jag ökar mer och mer på vikterna. Knäna har börjat göra mer ont. Jag borde egentligen inte, men jag vill öka, utvecklas, bli starkare. suck. Det vore nog lättare att rehabträna om man inte hade tränat innan.
Hoppas att det går bättre för dig än vad det gör för mig.
/Jenny
Jag behöver ju inte känna att det är pinsamt med de lätta vikterna eftersom jag tränar i mitt eget gym (LADAN där ingen annan än jag och min sambo tränar :thumbup: ) men jag tycker det är svårt ändå....jag tror absolut du har rätt i detta med att rehabträning säkert är lättare om man inte tränat innan.....du måste vara rädd om knän Jenny! Men jag vet hur det är, känner igen mig exakt i din beskrivning...suck...det är jobbigt att ha det på det här sättet!

Eva_E
2006-07-25, 09:53
Grattis på dagen Pinglan!!!

Ledsamt att läsa om ditt diskbråck, och de andra tråkigheterna du inte vill prata om, vilka de än kan vara...
Skickar många styrkekramar, och massor med karaktärsstyrka att ha tålamod med rehabandet!

Ha nu en riktigt riktigt skön födelsedag!

Eva

stahlberg
2006-07-25, 09:59
Grattis också här i din journal!

Nitrometan
2006-07-25, 13:48
Grattis!!!

Krya-på-dig-kramar!

Pinglan
2006-07-26, 08:58
Tack för gratulationerna kamrater, ni är så gulliga :)

Ahhh, jag känner att jag måste uppdatera läget lite.....hela förra veckan var vi iväg på semetser i Ystad (Johans familj har sommarhus där) och där tränade vi ingenting alls....däremot har jag ansträngt hjärnan med vad jag ska göra med mitt träningsliv framöver.....har lite funderingar på att satsa järnet på bänken för att komma ifatt med den lite grann.....problemet är ju bara om det funkar att köra med brygga eller inte....förmodligen gör det väl inte det kanske....men då finns ju alternativet att köra med fötterna i luften så länge....eller så testar jag med brygga och ser vad ryggen säger....på så sätt är ju min rygg bra, är det något som inte passar så säger den till i form av ökad smärta dagen efter.

Sen finns ju detta med fåfängan som har blivit ganska alarmerande nu när vi har varit på stranden en massa.....usch, inte har jag direkt blivit snyggare i kroppen av att träna styrkelyft.....stora ben, bred midja, tunn överkropp *cry* när jag tänker så vill jag hellre rätta till symmetrin litegrann och bli lite snyggare i kroppen istället.....men det är klart, det skulle ju funka att kombinera öka i bänk och förbättra symmetrin iom att jag inte kan/får köra böj och mark på länge....haha, ja såhär håller jag på dagarna i ända och funderar :D Härom kvällen var jag dessutom inne på att börja tävla i armbrytning (såg filmen från Ensamheten) det finns en klubb här i Kisa....men frågan är hur bra det skulle vara för ryggen.....

Som ni märker är det inte lätt när man har drabbats av tävlingsdjävulen :devil: Nåja, vi får se hur jag gör....nu är det iaf hög tid att komma igång med träningen igen....körde ett pass bröst/triceps + löpning efter det i måndags och nu har jag sådan träningsvärk att jag knappt vet var jag ska ta vägen....ikväll blir det rygg/biceps....

cam
2006-07-26, 10:04
Gud vad jag känner igen det där med att det blir fel i ryggen så fort man tappar fokus. Jag har ju skolios och är så van att automatiskt spänna min högersida hela tiden att jag måste fokusera stenhårt på att belasta rätt, särskilt när jag kör ben faktiskt. Minsta lilla distraktion eller trötthet och högersidan tar över totalt.

Skulle vara kul att se dig på en BB-scen :thumbup:
Krya på dig och lycka till med fortsatt rehab-träning!

Lellan
2006-08-05, 22:34
Hej världens bästa pingla! Oj vad jag ska läsa här när jag har lite tid.. Du kom hit i samma veva som jag blev var här mer sällan, är hursomhelst impad av dig och din träning! Jag har blivit mamma sen sist och tänkte komma i form nu, kikar väl in här för motivation emellanåt! Kram på dig! :)

Pinglan
2006-08-06, 16:34
Hej världens bästa pingla! Oj vad jag ska läsa här när jag har lite tid.. Du kom hit i samma veva som jag blev var här mer sällan, är hursomhelst impad av dig och din träning! Jag har blivit mamma sen sist och tänkte komma i form nu, kikar väl in här för motivation emellanåt! Kram på dig! :)
Heeeeeej vännen :love: Stort GRATTIS till lillpysen/pysan! Vad roligt!
Dessvärre är det nog så att du får hitta en annan journal om du är ute efter motivation! Jag gör inte många knop nuförtiden! Drog på mig 2 diskbråck på en styrkelyftstävling i februari och sedan dess har allt gått utför *cry* Kan bara köra lätt, lätt styrketräning nu och löpningen har jag tvingats lägga av med helt....håller på att förgås av att inte få träna och ta ut mig! Hemsk är det!!!!! Just nu funderar jag på att köpa en mountainbike för att se om det möjligtvis kan fungera. Nå, jag hoppas på att bli bra någongång i framtiden så du får väl återkomma till min journal då ;) Ha det bäst!!!

Nitrometan
2006-08-13, 21:46
Du måste berätta om hur det var på EM i Göteborg!

Hade ni skoj?

Satt ni bra så att ni såg Kajsa? Tyvärr blev det varken guld eller VR för henne. :(

Pinglan
2006-08-14, 08:46
Du måste berätta om hur det var på EM i Göteborg!

Hade ni skoj?

Satt ni bra så att ni såg Kajsa? Tyvärr blev det varken guld eller VR för henne. :(
Det var en fantastisk upplevelse att vara på EM! Vi hade kanonbra platser där vi satt så vi såg häckloppet och ffa dess målgång perfekt! Vi såg även höjdhoppet perfekt!

Maken till publiktryck har jag aldrig någonsin upplevt! Jag kan bara tänka mig hur det var att stå där nere på innerplan och känna publiken stöd! Jösses!

Vrålet när Sanna Kallur sprang häckloppet och vann går knappt att beskriva! Kajsas stöd går inte heller att beskriva, så hilma synd att hon inte fick ta guldet....ja det var sannerligen en underbar helg!

Nu är jag dock tillbaka i vardagen och idag är det första dagen på jobbet efter semestern...hmmmmm...jobbigt

Fetknoppen
2006-08-18, 11:20
Hej Pinglan. Nu har jag gjort lite efterforskningar om diskbråck. Det är inte direkt någon djupdykning för det har jag inte tid med, men några intressanta saker snubblade jag i alla fall över.

Först och främst är det så att disken blir något försvagad, för en lång tid framöver (5-10år?), precis i ärret. Försvagningen beror på att läkningsprocessen går så otroligt långsamt i icke blodförsörjda strukturer.

När disken sedan börjar närma sig "normal styrka" beror detta på den process jag beskrev tidigare där de kollagena proteintrådarna börjar växa in mot diskens centrum och minska den yta nucleus pulposus har att röra sig på.

Diskens väggar blir helt enkelt förtjockade samtidigt som dess stötdämpningsförmåga avtar. Detta innebär helt enkelt att diskens ärr aldrig blir precis lika stark som omgivande strukturer, men den kan trots detta rent teoretiskt uppnå ungefär den styrka en oskadad disk hade vid tiden för diskbråcket (diskarna blir starkare och starkare långt upp i åren).

Det verkar som att diskens ärr inom några år får en styrka som motsvarar 70-80% av oskadade diskar. Detta räcker mer än väl för att träna tung styrketräning, men förutsätter att man med 100% säkerhet vet att alla de faktorer som orsakade diskbråcket är borta.

Förklaringen till att man avråder folk med diskbråck från att försöka återgå till kraftsport igen är således att man inte vill riskera ett nytt insjuknande, eftersom man inte i förväg kan säga hur allvarligt nästkommande bråck blir. MEN, om man initialt inte har nervpåverkan eller i alla fall ytterst liten sådan, och dessutom lyckas identifiera de faktorer som orsakade det första diskbråcket, ja då skall man rent teoretiskt inte löpa några stora risker för att insjukna igen.

Pinglan
2006-08-18, 14:09
Fetknoppen: Tack för att du tar dig tid :thumbup: Återstår bara att bli smärtfri och successivt jobba bort de diskbråcksutlösande faktorerna då! Jag kom på en grej för ett tag sedan som naturligtvis är just en sådan faktor....min vänstra hälsena är väldigt kort och stram och den är dessutom svagare än den högra...detta efter en totalruptur som jag ådrog mig -00. Fick lite komplikationer efter operationen i form av att ärret inte läkte som det skulle....har inte tänkt på det förut men naturligtvis skapar det skillnader rent biomekaniskt att lyfta ffa knäböj när rörligheten är så mycket sämre på ena sidan....nu menar jag inte att detta ensamt är orsaken till mina problem...vi har ju benlängdsskillnaden också men dessa 2 tillsammans kanske har bidragit till den muskulära obalans jag har och allt detta tillsammans är ju säkert det som orsakat diskbråcken....nu gör jag mitt bästa för att stretcha även hälsenan och visst blir det bättre....det är bara det att man ska komma ihåg att göra det dagligen också....