handdator

Visa fullständig version : Iron Maidens nya - vad tycker ni?

Officer
2006-07-18, 09:39
http://www.youtube.com/watch?v=dNttRSMqOe0

"'The Reincarnation Of Benjamin Breeg"

Från deras nya album A Matter of Life and Death.

Vad tycker ni?

Jag tycker att första halvan är rätt tråkig. Men sen innan solot och efter solot börjar det hända grejer!

Spännande att få höra hela albumet sen!

http://weblog.timoregan.com/uploaded_images/Iron-maiden_a-matter-of-life-and-death-746448.jpg

nemd
2006-07-18, 09:44
I mina öron lät det iaf jädrans bra.. ;D

zoltan_hellhound
2006-07-18, 09:56
I mina öron lät det iaf jädrans bra.. ;D

det lät bra i mina öron ochså ..frågar mig Kan iron maiden låta dåligt??

King Grub
2006-07-18, 10:02
Hur är ljudet?

Jag tänker inte spoliera första lyssningen med halvrisig ljudkvalitet. :)

Timme
2006-07-18, 10:11
Hur är ljudet?

Jag tänker inte spoliera första lyssningen med halvrisig ljudkvalitet. :)

Det var bra ljud men låten var bara tråkig. Inte alls bra. Visserligen har jag aldrig gillat Iron Maiden speciellt mycket. Kan någon förklara vad som är så bra med dem?

Timme
2006-07-18, 10:13
Visserligen en perfekt låt om man vill tappa trycket under ett träningspass, fast det är inte lika mycket sömnpiller som AC/DC är, som tur är. (ja jag vet att vi kanske inte hade haft dagens metal om det inte vore för ACDC men det skiter jag i. Jag tycker att ACDC suger ändå)

Officer
2006-07-18, 10:16
Timme starta en annan tråd om vad du tycker om Iron Maiden som grupp. Här diskuteras just låten och det albumet, inte generella Maiden som du diskuterar nu.

Tack :)

Karkiainen
2006-07-18, 10:36
Låten var helt klart ok. Inte något som jag lyssnar fler än en gång i rad men låter inte bli att lyssna heller.

Pudzianovski
2006-07-18, 10:39
Tyckte låten va riktigt riktigt bra. En av de bättre de gjort. Antagligen för att den inte låter som de brukar göra. Sen håller jag med om den sega inledningen som är tråkgi.

:thumbup:

Metal_boy_
2006-07-18, 10:56
Jag gillade den skarpt. Kommer gilla den mer när jag har lyssnat fler ggr på den. Det finns så mycket i en låt att lägga märke till, att det går inte på första ggn. Tycker som första intryck att den är både ren och tung i soundet.

hahavaffan
2006-07-18, 11:00
Det var bra ljud men låten var bara tråkig. Inte alls bra. Visserligen har jag aldrig gillat Iron Maiden speciellt mycket. Kan någon förklara vad som är så bra med dem?Det var ju knappast bra ljud. Det lät som en internetradio-sändning ungefär. Men låten var fan helt okej! Är inget stort maiden-fan men jag gillade den.

Metal_boy_
2006-07-18, 11:08
Det var bra ljud men låten var bara tråkig. Inte alls bra. Visserligen har jag aldrig gillat Iron Maiden speciellt mycket. Kan någon förklara vad som är så bra med dem?

Dom är musikaliska genin. Gör förbannat bra musik, spelar bra. Har ett eget sound. En sångare som skulle kunna sjunga opera om han ville. Ett komplett band. En förbannat bra trummis som använder allt han har i ett så stort trumset. Gitarrister som är grymma på stämmor. En basist som är sjukt säker i fingerspetsarna. Maiden är Maiden helt enkelt och ingen annan liknar dom.:hbang:

zoltan_hellhound
2006-07-18, 12:12
Dom är musikaliska genin. Gör förbannat bra musik, spelar bra. Har ett eget sound. En sångare som skulle kunna sjunga opera om han ville. Ett komplett band. En förbannat bra trummis som använder allt han har i ett så stort trumset. Gitarrister som är grymma på stämmor. En basist som är sjukt säker i fingerspetsarna. Maiden är Maiden helt enkelt och ingen annan liknar dom.:hbang:

Håller med dig till 99% Jag tycker inte Bd s röst lämpar sig för opera..där finns många andra sångare som är mer tekniskt duktiga på sång änn Bd Men nu är det inte opera det handlar om utan metal..så personligheten i rösten väger tyngst

så Bruce är kung (Iaf en av dem :D )

Timme
2006-07-18, 12:15

ah, okej. Bra att det finns de som gillar dem iallafall :)

Sinew
2006-07-18, 12:16
Lite tråkig låt för attt vara maiden tyckte jag, lite enformig. Hyffsad låt.

Hoppas det här är som när de släppte Wildest Dreams från Dance Of Death, dvs de släppte den sämsta låten på skivan först:D

Sinew
2006-07-18, 12:19

Perekt sammanfattat Metal boy! :thumbup: Jag skulle vela lägga till att deras texter ofta är rätt grymma! De sov inte på historielektionerna!

Metal_boy_
2006-07-18, 12:22
Håller med dig till 99% Jag tycker inte Bd s röst lämpar sig för opera..där finns många andra sångare som är mer tekniskt duktiga på sång änn Bd Men nu är det inte opera det handlar om utan metal..så personligheten i rösten väger tyngst

så Bruce är kung (Iaf en av dem :D )

Finns många typer av opera-röster. Och detta kan du ge dig fan på att han skulle klara av :)

http://www.youtube.com/watch?v=mh_o7SklHOs&search=Dance%20of%20death

Baan
2006-07-18, 12:28
covern är klockren, låten får jag återkomma med (lyssnar just nu). bd känns som en av de starkare sångarna inom metal så tror inte man ska kritisera mycket där. sen om man inte gillar stuket är en annan femma.

zoltan_hellhound
2006-07-18, 12:29
Finns många typer av opera-röster. Och detta kan du ge dig fan på att han skulle klara av :)

http://www.youtube.com/watch?v=mh_o7SklHOs&search=Dance%20of%20death

Nej...

zoltan_hellhound
2006-07-18, 12:31
covern är klockren, låten får jag återkomma med (lyssnar just nu). bd känns som en av de starkare sångarna inom metal så tror inte man ska kritisera mycket där. sen om man inte gillar stuket är en annan femma.

Eric adams från manowar har den Starkaste rösten inom metal

Metal_boy_
2006-07-18, 12:32
Nej...

Han skulle äga upp t.ex Tommy Körberg i brygga...any time :)

snelhest
http://www.maidenfans.com/imc/pictures/pictures13_dod/album13_dod_a.jpg

snelhest
det kallar jag snygg cover - gjord i poser!

Baan
2006-07-18, 12:40
Eric adams från manowar har den Starkaste rösten inom metal

starkaste betyder att chansen finns att du kan höra honom om han ropar på dig från nordamerika, så inte nödvändigtvis roligaste att lyssna på. jag gillar manowar också, men bd får jag säga är större ändå. tvärr :booty:

Baan
2006-07-18, 12:41
lyssnade på låten nu, hm, den är väl inte dålig men den maiden jag gillar är dom energiska låtarna och den här låten passar inte riktigt i det facket så blir nog inget man lyssnar mycket på. solodelen var dock fin.

userfriendly
2006-07-18, 12:48
Va väl inte det bästa de grabbarna har åstakommit men det är maiden ffs.Det är svårt att få det riktigt dåligt.
Helt OK, man är bara bortskämd med bättre *rolleyes*

timoat
2006-07-18, 12:50
Är det Jae Lee som gjort cover arten?

tenchi
2006-07-18, 13:17
rätt trist låt. men den fungerar, dickinsons röst räddar låten. utan hans röst hade det kunnat vara vilken trist metallåt som helst. Jag är besviken. Riffen har man hört 2000ggr i andra metallåtar :(

Big_Vik
2006-07-18, 13:21
Är det black metal? Inte? Då har jag nog inte hört musiken...

Har emellertid en fundering att dela med er angående skivomslaget: Vart fasiken e Eddish? *grr*

Officer
2006-07-18, 13:22
Jag skulle snarare säga att gitarriffen senare i låten räddar låten. BD's röst är grym men jag tycker att deras lite ändrade gitarrsound, som är lite klibbigare än vanligt och mer slagkraftigt.

Arf Pingvin
2006-07-18, 13:54
Ingen favorit direkt, låten är tråkig, liksom oinspirerad. Förra skivan innehåller en hel hoper mycket bra låtar så man får hoppas den nya håller samma höga standard.

NP: Iron Maiden - Paschendale

King Grub
2006-07-18, 14:18
Jag hörde den på gymmet nu i dag. I like it! Klart lovande inför skivan. 4/5 och en tumme upp. :thumbup:

Kaboffastar
2006-07-18, 15:45
Jag skulle snarare säga att gitarriffen senare i låten räddar låten. BD's röst är grym men jag tycker att deras lite ändrade gitarrsound, som är lite klibbigare än vanligt och mer slagkraftigt.

+1 på den.

Någon sa föresten att det inte lät som de brukar låta.. HMMM.. det hörs ju direkt att det är maiden hur som helst.

Nånting säger mig att denna kan vara en av de "sämre" låtarna på nya skivan men fortfarande så var det en bra låt. Med andra ord kommer skivan äga fet manowarballe.

Pepparkakssmurfen
2006-07-18, 15:48
Vilken töntig bild till skivan!

reinholdsson
2006-07-18, 15:54
Lika bra som alla andra iron maiden-låtar. Inte särkilt bra alltså.

tenchi
2006-07-18, 15:55

ja hade de kört på som vanligt med galopprytmen så hade det floppat på en gång. visst, galopprytmen ÄR maiden, men de måste ju utvecklas nån gång. (Nu har jag inte hört de senaste plattorna, slutade lyssna fr o m Blaze eller va han hette på sång)

Halldin
2006-07-18, 15:58
Jag gillar Maiden mer än något annat, i stort sett, men jag gillar inte den här låten. Kanske tar lite tid att smälta, men den låter ganska... tråkig.

dynamo
2006-07-18, 16:02
Första intrycket är: OK, inte mer.

Kanske kommer jag gilla den mer när jag hört den fler gånger.

Big_Vik
2006-07-18, 16:08
Jag gillade den. Kanske kunde man byta ut Dickinsson Bruse mot Corey Taylor eller nåt, men på det hela taget överraskande bra, riktigt bra t.om. Kul att inte alla band drabbas av Metallicasyndromet (förfaller med åren)

Osten80
2006-07-18, 16:11
Det suger i vanlig ordning som det brukar när Maiden lirar.

ankan
2006-07-18, 16:45
Ingen dålig låt men helt klart en besvikelse. Upp med tempot gubbar!

Kaboffastar
2006-07-18, 17:49
Jag gillade den. Kanske kunde man byta ut Dickinsson Bruse mot Corey Taylor eller nåt, men på det hela taget överraskande bra, riktigt bra t.om. Kul att inte alla band drabbas av Metallicasyndromet (förfaller med åren)

Lär vara största hånet mot maiden som skrivits.. någonsin =)

Winternal
2006-07-20, 20:45
Hörde den låten i förrgår och det var väl inget man fastnade för direkt precis, har svårt att tro att jag kommer se den som någon stor låt senare heller, kanske en mellanbra låt på den där skivan, som jag har fått för mig kommer bli riktigt bra. Det man har läst om den verkar lovande..

Winternal
2006-07-20, 20:46

Vem f-n är Corey Taylor?
Han lär inte vara true, eftersom jag inte ens känner igen namnet.

Pellefant
2006-07-23, 09:09
Bruce Dickinson är inte bara sångare i Iron Maiden, han är också en kvalificerad pilot.
Och i egenskap av sådan tröttnade han på torsdagen på att inte kunna hjälpa britter på
väg från Libanon. Så han flög själv ned till Cypern och evakuerade 200 personer,
uppger nyhetsbyrån Wenn.

Den 47-årige sångaren rattade ett stort flygplan av typen Boeing 757 till Cypern,
med sig tillbaka hade han 200 britter som evakuerats från krigets Libanon.
Britterna flögs till flygplatsen Gatwick utanför London.

:thumbup:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=560725&previousRenderType=3

Kwon
2006-07-23, 09:11
det kallar jag snygg cover - gjord i poser!

hahahahaha en av världens fulaste omslag

Hades
2006-07-23, 09:45
Jag gillar den! Gitarriffet är riktigt skönt.

King Grub
2006-08-14, 12:25
Brighter Than A Thousand Suns är ungefär tio gånger bättre. :thumbup:

King Grub
2006-08-24, 07:23
Sanslöst bra den var. The Longest Day är bästa låten jag hört i år.

MasterChief
2006-08-24, 07:24
Bra skiva! ÄKTA Maiden ända ut i fingerspetsarna.

FreCKo
2006-08-24, 08:16
Vem f-n är Corey Taylor?
Han lär inte vara true, eftersom jag inte ens känner igen namnet.

Sångare i Stone Sour och Slipknot. Han har MÄKTIG röst, men inte fan skulle han passa i Maiden. Maiden ska ha det där lite... Ptja, i brist på bättre ord, operastuket på sången... Långa toner, mycket kraft bakom...

Glenner_84
2006-08-24, 09:28
För jävla bra, dom tappar aldrig stinget :thumbup:

axlpxl
2006-08-24, 10:40
bara lyssnat genom en gång, verkar riktigt bra dock!

HenrY
2006-08-24, 10:54
Nah, vissa riff är sköna. Men för mycket opera över maiden för min smak.

Loke
2006-08-24, 11:56
Tja... Det känns jävligt "generic" eller hur man ska uttrycka det. Fast så brukar jag känna när jag hör en maidenplatta för första gången, det tar ett tag innan jag fastnar.

Nordenator
2006-08-24, 21:12
Jag tyckte om Brave New World, tyckte Dance of Death var aningen taskigare, men nyaste verkar vara riktigt fint.

Det blir nog att se Maiden en till gång i götet nu.. blev bara så förbannat sugen att se annat än Early Days också :>

MasterChief
2006-08-26, 15:33
Nu har jag lyssnat igenom den ordentligt i ett par dagar och den är otroligt bra. Årets mest givna köp!!

Sanslöst att de kan hålla sådan kvalitet efter 14 studioalbum. Älskar att längden på låtarna är längre än någonsin och där de låter låtmaterialet få blomma ut ordentligt. Fan vad bra det är!! :bow:

myggan
2006-08-26, 20:44
Jag tycker skivan är ok men den saknar det lilla extra.

Den är bättre än DoD men inte i närheten av BNW.

King Grub
2006-08-26, 20:48
Nu har jag lyssnat igenom den ordentligt i ett par dagar och den är otroligt bra. Årets mest givna köp!!

Tycker också den är helt suverän.

Två bra skivor på rad; Maiden och Blind Guardians "A Twist In The Myth" - också suveränt bra.

Kristian
2006-08-26, 21:35
Tycker att den nya är precis godkännd...Blind Guardians nya tycker jag är bättre än maidens...

Arf Pingvin
2006-08-26, 23:25
Ny skiva av Blind Guardian :krampus

Sonny
2006-08-26, 23:51
Ny skiva av Blind Guardian :krampusVad hittar Gandalf på den här gången?

Arf Pingvin
2006-08-27, 00:08
Vad hittar Gandalf på den här gången?

Lite generic blind guardian tyvärr. Ungefär som de nya maidenlåtarna (de jag hört). Oh well. Dessa band håller i sina sämsta stunder bättre klass än det mesta därute, bara det är imponerande.

Nu ska jag lyssna på Toccata and Fugue in D Minor for Organ av Bach iaf :)

mr ruhl
2006-08-27, 06:29
hahahahaha en av världens fulaste omslag

han gillade väl att det var lite naket :laugh: :confused:

Kwon
2006-08-27, 06:38
han gillade väl att det var lite naket :laugh: :confused:

Jodå! LOL! :D

Men hunden ser inte direkt bra ut, och bebisen som skall stå på hunden (?) ser ej heller bra ut (vad står ungen på?).

Sen personen längst till höger har en mkt säregen pose + blick.

Den lille fisen ner te vänster vettefasiken och den som står på händer alt gör gymnastik bevisar ju för alla att man borde bearbeta ett omslag lite mer.

Death i mitten var bäst dock, hade sett bättre ut om de tagit bort folket och haft kvar death med små imps som dansade runt honom. :devil:

Ansträngt sig liiite mer för ett Iron Maiden-omslag tycker man allt de kunde ha gjort. Detta är trots allt IMHO / min åsikt.

Det finns säkert folk som älskar omslaget!

Jag gillar baksidan dock!

http://www.maidenfans.com/imc/pictures/pictures13_dod/album13_dod_a.jpg

shadowfire
2006-08-27, 09:57
diggar låten, stenskönt att de inte släppt gamla iron maiden-andan helt och hållet...

Favoriten står sig annars: Afraid To Shoot Strangers!

degen
2006-08-28, 02:38
Sämsta singel dom släppt förutom Angel and the gambler, inte alls bra. Samma intro som på hundra andra låtar dom gjort, å när det kommer igång så blir det bara tråkigt, plus att refrängen var väldigt anonym, märktes knappt att det var en refräng.

Det som gör att jag ändå känner mig förhoppningsfull inför skivan är dom två låtar, Different worlds och Brighter than a thousand suns, som går å lyssna på på hemsidan www.ironmaiden.com.

King Grub
2006-08-28, 04:47
Sämsta singel dom släppt förutom Angel and the gambler, inte alls bra. Samma intro som på hundra andra låtar dom gjort, å när det kommer igång så blir det bara tråkigt, plus att refrängen var väldigt anonym, märktes knappt att det var en refräng.

Det som gör att jag ändå känner mig förhoppningsfull inför skivan är dom två låtar, Different worlds och Brighter than a thousand suns, som går å lyssna på på hemsidan www.ironmaiden.com.

"Breeg" var sämst på skivan.

Vi andra pratar om albumet som helhet. :)

degen
2006-08-28, 22:32
Aha ok, jo fast frågan i början var ju vad man tyckte om singeln. Sen har jag inte hört hela skivan, vill inte ladda ner den, tar bort spänningen som annars finns där då man lyssnar på skivan första gången.

Metal_boy_
2006-11-11, 00:20
Sanslöst bra den var. The Longest Day är bästa låten jag hört i år.

Håller helt med!

Trance
2006-11-19, 19:07
Lite halvseg bump men det är inte direkt i dessa musikkretsar jag rör mig i. Däremot så måste jag säga att albumet är riktigt bra. For the greater good of god är ju hur grym som helst.

MasterChief
2006-11-19, 19:51
Lite halvseg bump men det är inte direkt i dessa musikkretsar jag rör mig i. Däremot så måste jag säga att albumet är riktigt bra. For the greater good of god är ju hur grym som helst.

Det har du helt rätt i och på konserten igår hade de "modet" att köra skivan rakt upp och ner. Det var en otrolig upplevelse. Om några år tror jag att man kommer sätta denna skiva högst av alla Maidenskivor. Den är svårare men den ger så mycket mer om man tar sig tid.

X-ecuter
2006-11-19, 20:30
:thumbup: vill jag höra på opera går jag till konserhuset/operan :hbang: