Visa fullständig version : Ännu en alkoholrelaterad fråga
Enligt vad jag har förstått så avstannar förbränningen av allt annat när man har alkohol i kroppen eftersom kroppen prioriterar att bränna detta gift.
Två frågor då; jag tvivlar på att musklerna kan använda sig av alkohol som energikälla, men vad använder de då av sig?
Och vad använder hjärnan av sig under en fylla? Den kan väl bara förbruka enkla sockerarter?
Första frågan är lätt. Musklerna kan inte direkt använda alkohol !
Det är endast levern som kan utnyttja alkohol som energikälla ( m h a alkoholdehydrogenas ). Det du dricker på kvällen blir energi i levern.
Levern är ingen masugn utan när du dricker mer alkohol än levern behöver energi så tar fettbildningen fart.
Summa: Musklerna KAN teoretiskt få energi från alkoholen men då som vanligt fett.
Andra frågan är också lätt. Det är glukos som är energikällan för hjärnan. Blodsockret ligger där det ska och hjärnan använder glukos som energikälla.
Notera att diabetiker har svårare att reglera blodsockret när de dricker sprit. Akoholen stör frisättningen av glukos från leverglykogenet och en diabetiker kan få lågt blodsocker och insulinkoma vid berusning:(
Självklart så stoppar inte energiomsättningen i kroppen ifall du dricker alkohol. Kroppen fortsätter att förbränna protein, fett och kolhydrat.
Levern kommer att föredra alkohol som energikälla före fettet och där minskar fettförbränningen.
Toljanen
2006-07-01, 09:27
Fettförbränning hit och dit! Det är väl energi in vs energi ut som gäller även här, eller sätts energilagarna ur spel när etanol är inblandat?
Anonym112
2006-07-02, 16:45
Följdfråga:
Om man käkar typ på McDonalds och är full (fettförbränningen avstängd), blir man då lättare fet av maten eftersom man inte har någon fettförbränning igång?
Alltså lägger man lättare på sig fett om man äter mat då man är full?
Longshot
2006-07-02, 17:43
Följdfråga:
Om man käkar typ på McDonalds och är full (fettförbränningen avstängd), blir man då lättare fet av maten eftersom man inte har någon fettförbränning igång?
Alltså lägger man lättare på sig fett om man äter mat då man är full?
Om du är full dygnet runt så antar jag det, men vem är det? Fettförbränningen kommer ju igång när alkoholen är ute ur kroppen.
Energi in/ut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.