handdator

Visa fullständig version : Operera bort visdomständer

erks
2006-06-29, 10:19
Jo, det är såhär att idag, ska jag operera/dra ut en visdomstand. Någon som varit med om det? Kan det uppstå komplikationer? Har man ont efteråt? Osv. Frågorna är många *screwy*
Är faktiskt lite orolig då tandläkaren inte är min favorittjänsteman så att säga. :em:

Krokodil
2006-06-29, 10:22
Jo, det är såhär att idag, ska jag operera/dra ut en visdomstand. Någon som varit med om det? Kan det uppstå komplikationer? Har man ont efteråt? Osv. Frågorna är många *screwy*
Är faktiskt lite orolig då tandläkaren inte är min favorittjänsteman så att säga. :em:
Jag har dragit ut alla mina visdomständer. Man kan hålla sig för skratt efteråt...

Edde_1
2006-06-29, 10:33
Japp, alla. Lätt att få inflammation i hålen efteråt.

King Grub
2006-06-29, 10:40
Jag har opererat bort två stycken vid två olika tillfällen. Inga problem. Själva operationen är smärtfri; det enda som känns är ett brutalt knäckande inne i skallen när tandläkaren bryter sönder tanden i delar för att kunna dra ut den. Men ont gör det inte.

Ett par timmar efter operationen börjar bedövningen släppa, och då gör det ont. Som om det brinner i munnen. Smärtan är som värst just när bedövningen släpper och strax efter, men efter ett par timmar dämpar den sig, när dom Citodontabletter tandläkaren skriver ut börjar ta skruv.

Dagen efter vaknar man med munnen full av levrat blod och en allmän smak av slakthus på tungan. Smärtan är rejäl dagen efter operationsdagen, men det är en ren smärta, en klar skillnad mot t ex den dunkande infektionssmärta som tandköttsinfektioner kring visdomständer kan ge upphov till. Svårt att äta och man får hålla sig till flytande föda. Dag två efter operationen vad smärtan för mig klart mildrad och inte det minsta svår att uthärda. Dag tre gjorde det bara ont om jag kom åt såret. Dag tre efter operationen började jag träna konditionsträning, och dag fyra första styrketräningspasset. Inga tunga benpressar så trycket blir för stort.

Visst kan det blir komplikationer; man kan få en infektion i såret precis som med alla andra sår. Det är dock undantag, ingen regel, och i sådana fall fixar en antibiotikakur saken. Det märker man. Den andra gången jag opererade bort en visdomstand fick jag förresten antibiotika direkt efter operationen och en vecka framåt, i förebyggande syfte, då det blev ett stort sår. Inga infektioner vid något av tillfällena dock.

Mina visdomständer låg ner under tandköttet, växte horisontellt, och tryckte på tanden framför, så det blev stora sår i och med att tandläkaren fick såga upp hela tandköttet ända bak för att få ut eländena.

Så här:

http://web.singnet.com.sg/~gowsoms/Wissies_files/Wissy2.jpg

Hursomhelst, det var klart skönt att bli av med eländena, och annat än ett par dygns smärta innebar operationerna inga som helst problem.

Mashik
2006-06-29, 10:43
Jag fick en inflammation så de var tvungen att dra ut en av mina visdomständer i vintras. Jobbigt var det när man varken kunde gapa eller äta ordentligt en tid före och efter de dragit ut tanden. Själva ingreppet gick snabbt och var inte så obehagligt. Det värkte lite samma dag som de drog ut tanden men en värktablett för sömnens skull och det var ok.

hallar
2006-06-29, 10:46
Far min tog min sista igår. Har tagit de andra tre innan. De i överkäken är en barnlek jämfört med de i underkäken. Har tandläkaren skills behöver man oftast inte skära sönder tanden. Bara att lossa den med en hävel och sedan lyfta upp den med en tång. Det går fort om han vet vad han gör. Min togs på 5 minuter. Se till att bita på en kompress tills det bildats ett rejält koagel.

Körde ett benpass idag, men låg vikter på benpressen då det spännde rejält i munnen.

erks
2006-06-29, 10:50
Jag har opererat bort två stycken vid två olika tillfällen. Inga problem. Själva operationen är smärtfri; det enda som känns är ett brutalt knäckande inne i skallen när tandläkaren bryter sönder tanden i delar för att kunna dra ut den. Men ont gör det inte.

Ett par timmar efter operationen börjar bedövningen släppa, och då gör det ont. Som om det brinner i munnen. Smärtan är som värst just när bedövningen släpper och strax efter, men efter ett par timmar dämpar den sig, när dom Citodontabletter tandläkaren skriver ut börjar ta skruv.

Dagen efter vaknar man med munnen full av levrat blod och en allmän smak av slakthus på tungan. Smärtan är rejäl dagen efter operationsdagen, men det är en ren smärta, en klar skillnad mot t ex den dunkande infektionssmärta som tandköttsinfektioner kring visdomständer kan ge upphov till. Svårt att äta och man får hålla sig till flytande föda. Dag två efter operationen vad smärtan för mig klart mildrad och inte det minsta svår att uthärda. Dag tre gjorde det bara ont om jag kom åt såret. Dag tre efter operationen började jag träna konditionsträning, och dag fyra första styrketräningspasset. Inga tunga benpressar så trycket blir för stort.

Visst kan det blir komplikationer; man kan få en infektion i såret precis som med alla andra sår. Det är dock undantag, ingen regel, och i sådana fall fixar en antibiotikakur saken. Det märker man. Den andra gången jag opererade bort en visdomstand fick jag förresten antibiotika direkt efter operationen och en vecka framåt, i förebyggande syfte, då det blev ett stort sår. Inga infektioner vid något av tillfällena dock.

Mina visdomständer låg ner under tandköttet, växte horisontellt, och tryckte på tanden framför, så det blev stora sår i och med att tandläkaren fick såga upp hela tandköttet ända bak för att få ut eländena.

Så här:

Hursomhelst, det var klart skönt att bli av med eländena, och annat än ett par dygns smärta innebar operationerna inga som helst problem.

Mina tänder ligger likadant och jag ska också dra ut två stycken.
En idag, en om någon månad.

King Grub
2006-06-29, 10:55
Mina tänder ligger likadant och jag ska också dra ut två stycken.
En idag, en om någon månad.

Har du, som jag hade, problem med tandköttsfickor och återkommande infektioner på grund av att tanden inte kan komma upp ordentligt, kommer du inte att ångra dig. Alla sådana problem blev 100% bortblåsta. Visst gjorde det ont dagen efter operationen, men som sagt, det var en ren smärta, ett sår, ingen otäck bultande infektionssmärta. Det värsta tillfället var väl timmen just när bedövningen släppte; då kändes det som om det satt en liten gnom i munnen och grillade korv över en öppen eld i hålet där tanden varit, men den smärtan gick över den med.

erks
2006-06-29, 10:56
Har du, som jag hade, problem med tandköttsfickor och återkommande infektioner på grund av att tanden inte kan komma upp ordentligt, kommer du inte att ångra dig. Alla sådana problem blev 100% bortblåsta.

Ja jag har en tandköttsficka vid den tanden jag ska ta bort idag. Har dock inga problem med infektioner, vad jag VET, kan vara så att den bara inte känns. Man ser ju inte direkt därinne.
Fick du hexident eller ett annat bakteriedödande medel du skulle använda?

King Grub
2006-06-29, 10:58
Precis, men det är lätt hänt att matrester och skräp hamnar nere i fickan och ställer till med obehag, och tandköttsfickor överhuvudtaget är ju inte bra med tanke på framtida tandlossningsproblem.

King Grub
2006-06-29, 10:59
Fick du hexident eller ett annat bakteriedödande medel du skulle använda?

Ja, Corsydyl, den starkare varianten, både före och veckan efter operationen. Både den och Hexident är dock receptfria och går att köpa på vilket Apotek som helst. Kan ju vara bra i förebyggande syfte, för att slippa baktieriella infektioner.

erks
2006-06-29, 11:02
Ja, Corsydyl, den starkare varianten, både före och veckan efter operationen. Både den och Hexident är dock receptfria och går att köpa på vilket Apotek som helst. Kan ju vara bra i förebyggande syfte, för att slippa baktieriella infektioner.

Ja, jag har användt hexident nu i 5 dagar, och ska fortsätta med det minst en vecka efter operationen. Går det bra att prata dagen efter? Eftersom jag jobbar som kassör så är det lite komplicerat annars.

King Grub
2006-06-29, 11:10
Jag skulle inte ha velat jobba alls dagen efter; det gjorde för ont för det. Bara ligga i soffan, titta på TV och oja mig.

Vissa blir helt utslagna dagen efter, andra kan fortsätta leva som vanligt. Svårt att säga i förväg. Jag kunde prata, men jag undvek det, då det gjorde bra ont.

hammer95
2006-06-29, 11:20

Så här:

Oj, det där hoppas jag verkligen att jag slipper göra med mina visdomständer. Är det vanligt att man kan få dessa komplikationer?

King Grub
2006-06-29, 11:23
Oj, det där hoppas jag verkligen att jag slipper göra med mina visdomständer. Är det vanligt att man kan få dessa komplikationer?

Vilka komplikationer? Växer dom på det sättet så gör dom. Du "får" inte visdomständer som växer horisontellt.

Infektioner är väl rätt vanliga, men det är ju inget speciellt.

hammer95
2006-06-29, 11:25
Vilka komplikationer? Växer dom på det sättet så gör dom. Du "får" inte visdomständer som växer horisontellt.

Infektioner är väl rätt vanliga, men det är ju inget speciellt.
Ok. Så om de växer "normalt" så är det inga problem...
Jag tänkte på att de lägger sig emot en annan tand och trycker på den, som i ditt fall.

Snake
2006-06-29, 11:27
Jag har gjort liknande ingrepp som Grub (båda i nedre käken), första tanden gick bra då hade jag nästan inget ont alls dagen efter, andra däremot var satan själv - då såg det ut som jag hade en badboll i ena kinden i ett par dagar. Tycker ändå det är relativt lindriga ingrepp, dom snittar upp och drar bort tanden och syr sedan igen. Efter nån vecka får man åka tillbaka och ta bort snitten.
Har för mig att det är 4 obligatoriska sprutor dom tar, den andra gången fick jag dock ta 7 jävla sprutor för att det skulle hända nått.

Snake
2006-06-29, 11:29
Ok. Så om de växer "normalt" så är det inga problem...
Jag tänkte på att de lägger sig emot en annan tand och trycker på den, som i ditt fall.

Det kan fortfarande vara så att det är för trångt där bak och då kommer du garanterat få dras med hål titt som tätt. Då brukar dom också dras ut.

Tolkia
2006-06-29, 11:32
Ja, jag har användt hexident nu i 5 dagar, och ska fortsätta med det minst en vecka efter operationen. Går det bra att prata dagen efter? Eftersom jag jobbar som kassör så är det lite komplicerat annars.
Jag har dragit ut två; en på vanligt sätt (med tång), en genom operation. Jag hade inga som helst problem med att vara på jobbet eller prata dagen efter, men min arbetskamrat var hemma två dagar efter att ha opererat bort sin, så det kan nog variera. Jag tror att man kanske mår lite sämre om man tar lugnande (man kan bli erbjuden detta), hon gjorde nämligen det (tandläkarskräck), men inte jag (inte mer än normal skräck för allt som gör ont). Jag hade inte så ont efteråt (inte förrän jag slutade medicinera i alla fall ... :D ), dock lite svårt att äta hårda saker, även om jag aldrig behövde leva på flytande. Däremot fick jag problem med ganska långvarig smärta i käken, något som förmodligen berodde på spänningar och liknande, då operationen tog EXTREMT lång tid (utförd av klantig tandläkarstudent; min ordinarie tandläkares kommentar: "Ja, jag hoppas att de gjorde det JÄVLIGT billigt ...").

Förbättringen var dock enorm; jag hade vansinniga problem med tandköttsfickor där all möjlig skit fastnade och bildade små växthus för bakterier (aj!).

Edit: Nog samma typ av ingrepp som Grub beskrev; de snittade upp en bra bit och sågade isär tanden.

Yes
2006-06-29, 11:33
Är det stor skillnad på att dra ut en visdomstand och en vanlig tand?

Jag har dragit ut ett par vanliga tänder som växte lite dumt och det var iaf hur enkelt som helst - trots att jag inte alls gillar tandläkare. Med visdomständerna får man väl iof gräva lite djupare.

dynamo
2006-06-29, 11:35
Har tagit bort två visdomständer i underkäken. Det var obehagligt när det krasade och knastrade då de drog ut tänderna, men gjorde inte ont. När bedövningen släppte gjorde det ont, men var överkomligt.

Det värsta med det hela var att ha de irriterande groparna i tandköttet i flera månader efter. Fastnar mat i dem och man vill ju inte gärna lämna den där heller, för då börjar det lukta och smaka illa. Det är inte helt enkelt att få ur maten därifrån heller. Det började ofta blöda när jag borstade tänderna första tiden.

Hade inga problem med infektioner överhuvudtaget. Visdomständerna plockades innan jag börjat få ont av att de växte snett också.

King Grub
2006-06-29, 11:41
Är det stor skillnad på att dra ut en visdomstand och en vanlig tand?

Ja.

Überbiffen
2006-06-29, 11:41
Båda mina nedre ligger stuck under tandköttet och tyvärr även käkbenet. Så ska de ut får dom först snitta upp tandköttet så gott som det går sen borra i benet för att komma åt tanden. Tanken gör mig illamående. *spy* weak hehe

Själva operationen skulle inte göra ont eller vara så svår men min tandläkare sa att det kunde göra rätt ont efteråt. wee

Dom vägrar iofs göra operationen om jag inte har återkommande besvär av det (inflammationer pga "fickorna"). Bara haft det 2ggr på alla år och då har jag fått komma in så dom spolat rent. Det tycker jag inte heller är speciellt roligt.. in och rota bland det inflammerade tandköttet. AJ!

King Grub
2006-06-29, 11:42
Det värsta med det hela var att ha de irriterande groparna i tandköttet i flera månader efter.

En fördel med att ha mina horisontella, då. Tandläkaren sydde helt enkelt ihop tandköttet och det blev inga gropar.

King Grub
2006-06-29, 11:44
Båda mina nedre ligger stuck under tandköttet och tyvärr även käkbenet. Så ska de ut får dom först snitta upp tandköttet så gott som det går sen borra i benet för att komma åt tanden.

Precis som jag. Det var faktiskt inte hela världen.

Dom vägrar iofs göra operationen om jag inte har återkommande besvär av det (inflammationer pga "fickorna"). Bara haft det 2ggr på alla år och då har jag fått komma in så dom spolat rent. Det tycker jag inte heller är speciellt roligt.. in och rota bland det inflammerade tandköttet. AJ!

Det går ju att betala själv, så är problemet över på en kvart. Jag betalade 1495 kronor per tand, och det var faktiskt värt varenda krona att bli av med dom.

Gurk-Burk
2006-06-29, 11:51
Ganska tufft att ämnet kom upp just idag, ska nämligen in till tandläkaren just idag för att kolla mina visdomständer och se vad som skall göras med dem.

STarfish
2006-06-29, 12:55
Finns det dom som klarar sig från att få visdomständerna utdragna?

Min Tandläkare har aldrig nämt någonting om mina visdomständer eller så

Mago
2006-06-29, 13:00
Kommer ihåg att Grub startade en tråd om detta samma dag som jag varit hos tandläkaren och fått reda på att jag hade samma problem.

Båda var i underkäken. Första gången tog det riktigt lång tid och blev ett ganska stort sår och det gjorde lite ont i slutet av operationen. Antar att de fick gå längre ner än väntat eller något. Körde hem 6mil efter operationen och när jag var framme hade jag samlat upp hela munnen full av blod. Det gjorde dock inte speciellt ont dagarna efter. Det var mest när man rörde såret.

Andra gången var jag beredd på ännu en jobbig timme, men då blev de klara på nolltid. The joy!
Ingen smärta dagarna efter där heller.

Skönt att ha det gjort iaf. :)
GL HF

STarfish
2006-06-29, 13:16
"Visdomstanden bryter fram i munnen i 18-20 årsåldern." Läste jag på internet sajt...

Jag är 23 år och vet inte äns om jag har visdomständer eller ej, kan dom växa fram även när man är äldre?

har känt runt i truten och jag har inga synliga, kanske om jag har några så växer dom aldrig ut?

Jag har inte tandläkarskräck, men en sån här operation skulle jag mycket gärna undvika... gillar inte tanken på ett öppet sår i munnen, där det samlas en massa matrester från veckans meny, så blir det inflammationer och skit, sen infekteras hela skallen och ingen medecin hjälper och helt plötsligt trillar käken av och man får jobb som "The Freak" på någon lågbetald Tjernobyl Circus... :cryout:

Mago
2006-06-29, 13:22
"Visdomstanden bryter fram i munnen i 18-20 årsåldern." Läste jag på internet sajt...

Jag är 23 år och vet inte äns om jag har visdomständer eller ej, kan dom växa fram även när man är äldre?

har känt runt i truten och jag har inga synliga, kanske om jag har några så växer dom aldrig ut?

Jag har inte tandläkarskräck, men en sån här operation skulle jag mycket gärna undvika... gillar inte tanken på ett öppet sår i munnen, där det samlas en massa matrester från veckans meny, så blir det inflammationer och skit, sen infekteras hela skallen och ingen medecin hjälper och helt plötsligt trillar käken av och man får jobb som "The Freak" på någon lågbetald Tjernobyl Circus... :cryout:

Woooh, woooh, slow down här..

Vem har sagt något om att du skulle få jobb på cirkus? :Virro

Diana
2006-06-29, 13:31
Däremot fick jag problem med ganska långvarig smärta i käken, något som förmodligen berodde på spänningar och liknande, då operationen tog EXTREMT lång tid (utförd av klantig tandläkarstudent; min ordinarie tandläkares kommentar: "Ja, jag hoppas att de gjorde det JÄVLIGT billigt ...").
.
Fy va jobbit! min pappa fick oxå problem efteråt pga en läkarstudent med inkompitenta anlag.. och jag har jag hört en till 'skräckhistoria' som jag hoppas vid gud va överdriven.. Så om min visdomstands-utdragar-dag anländer(väntar fortfarande i ovisshet) lär jag fan totalvägra om en läkarstudent vill börja gräva i mina tänder.. (fördomsfull och kinkig aber jaah.. :D )

det enda som känns är ett brutalt knäckande inne i skallen när tandläkaren bryter sönder tanden i delar för att kunna dra ut den.
.
*spy*

King Grub
2006-06-29, 13:32

har känt runt i truten och jag har inga synliga, kanske om jag har några så växer dom aldrig ut

Det är inte säkert att dom någonsin börjar röra på sig. Mina två på vänstersidan har inte rört sig en millimeter och ligger fortfarande nere under tandköttet. Med lite tur hoppas jag på att dom aldrig kommer att börja röra sig heller.

Tandkirurgen som opererade bort mina, sade att den äldste han varit med om som visdomständerna börjat komma fram, var en 95 år gammal man...

STarfish
2006-06-29, 13:46
Det är inte säkert att dom någonsin börjar röra på sig. Mina två på vänstersidan har inte rört sig en millimeter och ligger fortfarande nere under tandköttet. Med lite tur hoppas jag på att dom aldrig kommer att börja röra sig heller.

Tandkirurgen som opererade bort mina, sade att den äldste han varit med om som visdomständerna börjat komma fram, var en 95 år gammal man...

hehe både bra och bad news, men jag får hoppas då att mina kommer vid 95 års ålder :thumbup: om jag har några

hallar
2006-06-29, 14:03
Det kan hända lite kul saker om det skiter sig vid borttagningen.

I underkäken kan tandläkaren råka bryta av käkén.

I överkäken kan man riskera att knäcka av processus Styloideus :D

erks
2006-06-29, 15:24
Då var det färdigt, sitter här med en ispåse på kinden. Ingreppet var RELATIVT smärtfritt, bortsätt från att de fick ta lite mer bedövning en bit in i operationen. Det gick på typ 7-8 minuter.

King Grub
2006-06-29, 15:29
Bedövningen sitter i än?

erks
2006-06-29, 15:30
Bedövningen sitter i än?

japp, jag längtar inte tills den släpper kan jag säga. Har bunkrat upp med värktabletter.

Mago
2006-06-29, 15:36
Shit, 7-8 minuter. Tog 45min första och 20min andra för mig.
Tog inga smärtstillande efter operationen. Jobbigt att äta dock. :)

erks
2006-06-29, 15:38
Shit, 7-8 minuter. Tog 45min första och 20min andra för mig.
Tog inga smärtstillande efter operationen. Jobbigt att äta dock. :)

du var rätt mör efteråt va? :D

Kabuto
2006-06-29, 15:50
Tyckte det var ett helvete att ta ut visdomständerna. Kändes som tandläkaren tog en stor jävla skruvmejsel och försökte benda ut tanden. Men jobbigast är efteråt när man går omkring med saltvattnade bomulstussar i käften ;)

Nina L
2006-06-29, 16:46
Jag har haft samma problem som KG. Jag kunde inte dricka mina proteinshakes utan att få havregryn i mellanrummen vilket ledde till inflammation. Detta var alltså mycket hämmande för mig. :D

Det är gött att vara av med dem. Den ena fick opereras ut, och det var jävligt jobbigt efteråt. Den andra kunde dock dras ut, vilket var mycket bättre. Det är absolut inget jag ångrar.

tejpis
2006-06-29, 16:56
Jag drog ut båda i överkäken för några veckor sen. Tog 5 minuter vardera. Första gjorde dock riktigt ont vid utdragningen, tandläkaren svarade i telefonen mitt i bedövningssprutningen. Jag skrek t o m ofrivilligt, då backade han av och sa att han kunde vänta lite...
Andra gången (en vecka efter) kändes inte det minsta.
Ändå lite läskigt när han kör in skruvmejseln å bänder så underarmarna skakar på'n.

Tolkia
2006-06-29, 16:58
Själv väntar man bara på att den visdomstand i överkäken som börjat titta fram skall komma ut ordentligt så att man kan få den utdragen ... *grr*

erks
2006-06-29, 18:58
Bedövningen verkar ha släppt överallt nu, utom just i tanden. Det kommer väl snart. Wish me luck :D

dice
2006-06-29, 19:14
Jag ska operera ut mina efter sommaren, det var först då det fanns tid. Mina ser ut som på grubs bild fast de är ännu mer vinklade och växer rakt på rötterna till tänderna framför. Än har jag inga problem men kommer att få (om jag inte hade opererat) då det är precis att de inte nuddar tänderna framför.

Fråga till grub, kan man prata okej och så dagen efter, eller blir man sjukskriven om man har jobb?

King Grub
2006-06-29, 19:23
Fråga till grub, kan man prata okej och så dagen efter, eller blir man sjukskriven om man har jobb?

Jag vet inte om "man" kan prata - jag kunde det, men jag undvek att använda munnen så gott det gick den dagen. :)

Och om jobb och sjukskrivningar vet jag ingenting. :D

King Grub
2006-06-30, 10:48
Hur känns det i dag då? http://smilies.vidahost.com/otn/realhappy/abiggrina5.gif

erks
2006-06-30, 10:55
Hur känns det i dag då? http://smilies.vidahost.com/otn/realhappy/abiggrina5.gif

Jag känner ingenting alls :) Det kändes i princip ingenting efter bedövningen släppt(spände lite bara) och idag är det hur lungt som helst.
Antar att jag haft en väldigt duktig tandläkare eller en jävla massa tur :D

troot
2008-05-04, 22:38

Så här:

Läste igenom tråden och undrar om dina problem påverkade din träning innan du opererade bort tanden ? För min visdomstand svullnar upp då jag tränade för ca 6 veckor sen och så fort jag försökt att träna efter det svullnar halsen upp och tandköttet sväller.

troot
2008-05-04, 22:39

Läste igenom tråden och undrar om dina problem påverkade din träning innan du opererade bort tanden ? För min visdomstand svullnar upp då jag tränade för ca 6 veckor sen och så fort jag försökt att träna efter det svullnar halsen upp och tandköttet sväller.

ArcTiC
2008-05-05, 09:01
Apropå tandläkarstudenter...

Jag kände mig lite snål och gick till tandläkarstudenter för att dra ut 3 stycken visdomständer, det gick sådär bra *ironigulfejs*.

I första omgången så skall visdomständer på min vänstra sida, i både under- och överkäke, tas bort. Två pigga studenter (en tjej och en kille) tar emot mig och pysslar om mig inför operationen genom att lägga över operationsduk och föra in en stav i käften på mig (så akk jak kan gapa bäckre).

Tjejens uppdrag är att operera ut den nedre tanden medan killen assisterar henne. Hon börjar med att skära i tandköttet, hon är lugn, metodisk och känns allmänt säker och upplevelsen är bara smått obehaglig. Närvarande operationsövervakare kommer in då och då och tittar till läget. Efter ca 15 min så påminner killen henne om den gågna tiden och jag får intryck av att det kanske har tagit lite för lång tid. Efter ytterligare 10 minuter, och lite småprat studenterna i mellan map snittproceduren, så lägger tjejen skalpellen på mitt bröst och säger hastigt "jag måste gå iväg en stund...". Hon försvinner ur mitt synfält, killen tittar mot henne, sekunden senare lägger även han ifrån sig sina saker, ytterligare en sekund senare hör jag världens metallskrammel (exakt som från en film tänkte jag då) från hennes håll, killen skyndar dit och försvinner även han från mitt synfält. Jag hör att killen frågar henne hur det gick och hon mumlar någonting för mig ohörbart, hon hade tydligen svimmat i farten och ramlat mot ett skåp som i sin tur lagrade diverse metallattrialjer.

Nåväl, närvarande operationsövervakare kommer dit, frågar hur det gick, de pratar några minuter och sedan samtliga går ut från operationssalen. Ligger där en bra stund i min ensamhet och med käften på vid gavel (visualisera krokodiler som lapar sol med munnen öppen) när min ordinarie tandläkare kommer in och säger "nä nu drar vi ut den här va". Jag tyckte det lät bra men då det tagit sin lilla tid så började bedövningen att släppa och jag fick ett par nya doser. OM tjejen var nätt på hand och lite försiktig så var tandläkaren hennes direkta motsats. Med en tång direkt från svavelosande nejder och ett järnspett så började han bearbeta min nu ganska ömma käke. Han böjde, bänglade och slet och jag höll emot med nacken för glatta livet. Ett par ganska obehagliga knak senare så var den ute och killen fick efterbehandla såret. I pausen till nästa utdragning så frågade med lite darrig röst om nästa tand i överkäken skulle bli lika jobbig, svaret var nej inte i närheten och mycket riktigt så var det bara lite vickande så var den borta. Efter en alldeles för lång tid på operationsbordet så vacklar jag ut och tar igen mig en liten stund. Min vänstra sida pulserar och jag känner gradvis hur smärtan besegrar bedövningen. Jag får ett paket Ipren utskrivet och tar mig hem med rådet att inte tugga på ett par dagar.

Dag ett och två så kan jag knappt öppna munnen, och jag lever på släta soppor ytterligare två dagar. Värken i halva ansiktet är massiv, orkeslös pga kosten och jag får dessutom huvudvärk av det eviga knaprandet av Iprentabletterna. Dag fem så släpper det lite och jag får i mig ett paket nudlar (happy happy joy joy) och efter det så känner jag mig på bättringsvägen (kändes väl hyffsat efter ca en och en halv vecka).

Inför den andra omgången så var jag lite halvskeptisk då det återigen var den jobbiga tanden i underkäken (högra sidan) som skulle dras. Jag får ett proffsigt bemötande av studenten och denne tar ut tanden utan nämnvärt besvär. Jag tippar att det tog ca 25-30 min sammanlagt. Läkningsprocessen långt mycket trevligare och snabbare än efter den första operationen och jag kände mig fit for fight efter ett par dagar.

Mago
2008-05-05, 09:11

Finns det inte en risk att några läskiga baskilusker letar sig ner genom blodbanan ner till hjärtat och käkar upp nån hjärtklaff, kanske speciellt i samband med ansträngning?

x_776
2008-05-11, 16:58
är nyligen operead har tagit ben i från höften och satt i överkäken men,,,orkar inte läsa igen allt, så frågar kan det vara farligt att träna när man har antibiotika i kroppen

Mvh johan

x_776
2008-05-11, 19:04
vad jag nu har läst så är det bara att träna som vanligt men kanske inte bennen för dem skar av muskelfästet i höften

katzeklo
2009-11-29, 20:47
är nyligen operead har tagit ben i från höften och satt i överkäken men,,,orkar inte läsa igen allt, så frågar kan det vara farligt att träna när man har antibiotika i kroppen

Mvh johan

Måste vara ett skämt? Ta ben från övriga kroppen till en visdomstandsoperation?

ceejay
2009-11-29, 20:49
Måste vara ett skämt? Ta ben från övriga kroppen till en visdomstandsoperation?

nekrofil

katzeklo
2009-11-29, 21:26
nekrofil

Bättre att återuppliva en gammal tråd istället för att belasta i onödan väl?

MasterChief
2010-01-14, 17:04

Så här:

Opererade bort en idag. Tog 90 min. Just nu är jag inte kaxig :-/

Det gör ont så in i helvete och munnen fylls av blod hela tiden.

Matsa
2010-01-14, 19:38
När jag läser detta känner jag mig djupt tacksam över att de två visdomständer jag har tagit bort gick att dra loss på ca 10 minuter, om ens det. Dock har jag bara tagit dem i överkäken än, har hört att de i underkäken brukar vara besvärligare.

Avesta
2010-09-09, 13:00
Nu jävlar!!!

Blir så förbannad på återkommande tandköttsinfektion. Har bara en visdomstand, och den spökar då och då. Tanden är framme, men inte så att det sticker ut riktigt, man ser ju bara ytan.

Har inte varit hos tandläkaren på 5 år (tycker inte om tandläkare), tänderna mår prima förutom det där då. Får se om det går smärtfritt till..

Amen, orka!

Tricce
2010-09-09, 13:18
Nu jävlar!!!

Blir så förbannad på återkommande tandköttsinfektion. Har bara en visdomstand, och den spökar då och då. Tanden är framme, men inte så att det sticker ut riktigt, man ser ju bara ytan.

Har inte varit hos tandläkaren på 5 år (tycker inte om tandläkare), tänderna mår prima förutom det där då. Får se om det går smärtfritt till..

Amen, orka!

Kan ju berätta om när jag tog bort min visdomstand som också bara stack fram lite (mohaha). Först skär dom upp tandköttet med skalpell för att blotta tanden sen borrar dom in i den från sidan så dom får in ett verktyg som spräcker kronan från roten och slutligen drar dom ur roten. :devil:
Just ja sen syr dom ju förståss ihop tandköttet igen, jättenajs med stygn där!!

KungFredda
2010-09-09, 13:30
En fördel med att ha mina horisontella, då. Tandläkaren sydde helt enkelt ihop tandköttet och det blev inga gropar.

Kan ju berätta om när jag tog bort min visdomstand som också bara stack fram lite (mohaha). Först skär dom upp tandköttet med skalpell för att blotta tanden sen borrar dom in i den från sidan så dom får in ett verktyg som spräcker kronan från roten och slutligen drar dom ur roten. :devil:
Just ja sen syr dom ju förståss ihop tandköttet igen, jättenajs med stygn där!!

Jag gjorde samma sak ja me, skära upp halva munnen, borra, slå o bryta bort tänderna och sen sy ihop i munnen. 4 stygn vilket gjorde att man kunde öppna munnen ~1cm. 3-4 ipren per dag mildrade smärtan iaf, problemet var att få i sig näring då detta var före jag upptäckte flytande föda i form av gainers o dylikt.
~1cm är lagom för att få in ett tjipps så man fick i sig nånting iaf :D
Sen skölja med sprit varje morgon+kväll va ju me trevligt, inte!
Först ena sidan och sen andra sidan, förstå ångesten att behöva göra om allt nån månad senare *mini

KaptenKnäsvag
2012-01-27, 19:53
Jag återuppväcker denna uråldriga tråd.

Jag fick reda på idag att jag har en visdomstand precis som King Grubs bild. Tandläkaren rekomenderade mig att operera bort den omgående. Jag sade dock att jag ville tänka på saken, och höra mig för, för jag har nämnligen inga som helst besvär. Har aldrig haft ont i tandköttet eller i käken.

Borde jag ta bort den i förebyggande syfte? Är för övrigt 24 år.

Olegh
2012-01-27, 20:02
Hmm, jag hade i princip inga besvär alls efter att jag dragit ut en visdomstand. Men jag antar att det beror mycket på hur pass dumt den sitter i käken. Ingen smärta att tala om, bara lite drygt att vara avdomnad i halva ansiktet några timmar efter besöket.

stevooooo
2012-01-27, 21:20

Jag fick reda på idag att jag har en visdomstand precis som King Grubs bild. Tandläkaren rekomenderade mig att operera bort den omgående. Jag sade dock att jag ville tänka på saken, och höra mig för, för jag har nämnligen inga som helst besvär. Har aldrig haft ont i tandköttet eller i käken.

Satt i samma sits för nått år sen; Varför ta bort den om man inte har problem men då sa tandläkaren att får du problem eller ont då är det "för sent", dvs det kommer bli 10 resor värre.......... Slutade med att jag tog bort tanden, allt läkte på fint tack vare att jag inte hade ont innan = inflamerat eller liknande.
Ett gott råd är att ta med sig en MP3-spelare eller liknande att lyssna på under operationen för ljudet i skallen när dom bryter sönder tanden, trots att du inte känner något, var f*n inte skoj *spy*

mattilainen
2012-01-27, 21:41
Finns det inte en risk att några läskiga baskilusker letar sig ner genom blodbanan ner till hjärtat och käkar upp nån hjärtklaff, kanske speciellt i samband med ansträngning?

Du kanske menar stapholykock Epidermidis som gärna sätter sig på kroppsfrämmande materia?

KaptenKnäsvag
2012-01-27, 21:48
Satt i samma sits för nått år sen; Varför ta bort den om man inte har problem men då sa tandläkaren att får du problem eller ont då är det "för sent", dvs det kommer bli 10 resor värre.......... Slutade med att jag tog bort tanden, allt läkte på fint tack vare att jag inte hade ont innan = inflamerat eller liknande.
Ett gott råd är att ta med sig en MP3-spelare eller liknande att lyssna på under operationen för ljudet i skallen när dom bryter sönder tanden, trots att du inte känner något, var f*n inte skoj *spy*

Fick höra det idag med. Hon sa att jag borde passa på med jag är ung och har "mjukt skelett" och inga andra tänder är påverkade. Men skiten såg stor och fullvuxen ut och sitter rejält rotad i käkbenet, det är ju ett rejält ingrepp för någonting jag inte ens märker av i vardagen för tillfället.

Berguven
2012-01-27, 21:58
Fick höra det idag med. Hon sa att jag borde passa på med jag är ung och har "mjukt skelett" och inga andra tänder är påverkade. Men skiten såg stor och fullvuxen ut och sitter rejält rotad i käkbenet, det är ju ett rejält ingrepp för någonting jag inte ens märker av i vardagen för tillfället.

Det kan vara rätt lång väntetid på att få göra ingreppet, vilket kan bli mindre kul att uppleva om problemen någon dag skulle dyka upp.

King Grub
2012-01-27, 22:01

Det är möjligt att den aldrig kommer att röra på sig; då kan du gå hela livet utan att märka av den. Men om den börjar röra på sig, räcker det med några millimeter för att det skall göra väldigt ont. Upp till dig; antingen hoppas du att den ligger still där den ligger, eller så tar du bort den.

Kallsone
2012-01-27, 22:03
Jag opererade bort 2 sådana visdomständer, en på var sida. Operationen tog en timme var och var fruktansvärd.

Innan tandläkaren sätter igång säger han "Jag ser här att tanden ligger precis vid en nerv, så lokalbedövningen kommer inte hjälpa så mycket"... Inte det man vill höra precis.

Efter operationen är det ca 3 dagars nudelsoppätande och sen är det ganska bra. Har inte haft problem sen dess.

Edit: Tandläkaren tyckte jag skulle operera bort min eftersom det kunde komma in mat och skit mellan visdomstanden och tanden bredvid och därav skada den "riktiga" tanden. Lika bra att bli av med skiten tänkte jag.

Freitrich
2012-01-27, 22:03
Jag har tagit bort 2 visdomständer och det har varit väl värt det för mig, om du någon gång får inflammation så vill dom inte ta ut den under tiden du har ont då inflammationen kan sprida sig till såret då. Så jag skulle rekommendera att dra ut skiten i förebyggande syfte, dock kanske det är svårt för någon som aldrig haft problem med visdomständer att sätta sig in i det på ett sätt att dom väljer att dra ut dom.

Nils.R
2012-01-27, 22:12
Har exakt samma som på den bilden, ska opereras nån gång i vår.

Whoopie
2012-01-27, 22:19
Har man inga besvär ska man väll inte ta bort dom? Leder väl oftast bara till värk o.s.v

Määng
2012-07-06, 10:31
Opererade bort en visdomstand igår och har inte haft någon smärta alls nästan. Är däremot rätt så svullen idag.
Hur länge höll svullnaden i sig för er?

Holmeros
2012-07-06, 10:36
Min tandläkare har varit på samma visdomstand två gånger. Första gången fick han inte loss den, och sågade istället itu tanden för att försöka komma åt roten, men utan framgång.

Ett år senare togs nya röntgenbilder, då hade roten vandrat upp och det var fanns en inflammation i "tomrummet" under. En vecka penicillin, sen skulle tandläkaren på det igen. utan framgång såklart. Nu väntar jag på remiss hos käkkirurg för att få ut skiten.

Klart det gör ont när bedövningen släpper, men så himla farligt är det inte. Dagen ut är jävligt, dagen efter lite smådryg men sen är det relativt lugnt tycker jag. Svullnaden lägger sig efter någon dag. Jag tycker nästan det var värre att det tog så lång tid, och allt bändande och helvete gjorde att jag fick ont i mungiporna och käken..