handdator

Visa fullständig version : Söker skräckfilm

hampaN
2006-06-21, 18:18
Jag söker efter bra skräckfilmer.

help me help you! *kissass*

slin1
2006-06-21, 18:20
Jag söker efter bra skräckfilmer.

help me help you! *kissass*

Saw 1&2

LadyG
2006-06-21, 19:01
The Shining är ju helt okej, Jack Nicholoson ser vansinnig ut. Sen beror det lite på vad man uppskattar för sorts skräck. Ska det vara splatter eller pskyologiskt? Somliga älskar zombiefilmer, och där finns det ju en hel uppsjö mer eller mindre bra att välja mellan. Night of the living dead, City of the dead, Day of the dead och Dawn of the dead kommer jag på nu, men det finns säkert fler.

Om det är splatter du är ute efter kan jag rekommendera Hellraiser. Mycket blod och pina.

Psycho, orginalet är alltid rätt. Inte splatter dock, utan psykologisk skräck.

Bodysnatchers, Fåglarna och Rosemarys baby var också ganska bra. Fast mer thriller än ren skräck.

Motorsågsmassakern (Texas chainsaw massacre) var en grym besvikelse. Då var Terror på Elmstreet (bara ettan, resten av filmerna suger) bättre.

Sen är jag ju hemskt svag för Evil Dead, alla tre filmerna. B-filmer jag vet men de är roliga. Inte vad man vill ha i en skräckfilm, men de är roliga :)

Bad Taste och Braindead hör till naturligvis, ingen skräckhylla är komplett utan b-rullarnas b-rullar. Så otroligt usla att de blir sevärda.

Får man fråga vad du har i åtanke?

babbett
2006-06-21, 19:04
28 dagar senare.. :thumbup:

hampaN
2006-06-21, 19:04
The Shining är ju helt okej, Jack Nicholoson ser vansinnig ut. Sen beror det lite på vad man uppskattar för sorts skräck. Ska det vara splatter eller pskyologiskt? Somliga älskar zombiefilmer, och där finns det ju en hel uppsjö mer eller mindre bra att välja mellan. Night of the living dead, City of the dead, Day of the dead och Dawn of the dead kommer jag på nu, men det finns säkert fler.

Om det är splatter du är ute efter kan jag rekommendera Hellraiser. Mycket blod och pina.

Bodysnatchers, Fåglarna och Rosemarys baby var också ganska bra. Fast mer thriller än ren skräck.

Motorsågsmassakern (Texas chainsaw massacre) var en grym besvikelse. Då var Terror på Elmstreet (bara ettan, resten av filmerna suger) bättre.

Sen är jag ju hemskt svag för Evil Dead, alla tre filmerna. B-filmer jag vet men de är roliga. Inte vad man vill ha i en skräckfilm, men de är roliga :)

Bad Taste och Braindead hör till naturligvis, ingen skräckhylla är komplett utan b-rullarnas b-rullar. Så otroligt usla att de blir sevärda.

ojdå, ett proffs på området.

Det jag är ute efter är psykologisk skräck, hoppas att du har tid att ge ett lika bra svar som tidigare.

hampaN
2006-06-21, 19:06
28 dagar senare.. :thumbup:

va?

babbett
2006-06-21, 19:21
va?

....fast det kanske inte är en skräckis? Jag blev jäkligt rädd när jag såg den första gången...och jag är inte lättskrämd :cool:

Gandalf
2006-06-21, 19:23
Instängd, The Cave, Land Of The Dead, Cube 1 o 2, Wrong Tourn, japanska Ringen filmerna,nya Motorsågsmassakern,The bunker,Evil Dead 1,2,3.My little Eye,Dawn Of The Dead,House of Wax,Final Destination 1,2,3.
ja det blev några men film är en av mina favoritgrejer näst efter historia o politik.

LadyG
2006-06-21, 19:25
Psykologisk skräck finns det gott om, somliga glider över i vanliga thrillers men imho är de bra ändå.

Seven (tror den heter De sju dödsynderna på svenska) t ex är en thriller men den är så spännande att den lika gärna kunde kallas psykologisk skräck.

Hellraiser 4 är Clive Barkers försök att göra psykologisk skräck, men då måste man nästan veta vem Pinnhead är för att et ska bli läskigt. Inte bra om man inte är instatt i den mannens sjuka värld mao, men en brutalt bra film för dem som gillade de första tre.

Naturligtvis får vi inte glömma skräckmästaren Hitchock, hans verk är uteslutande psykologiska. Fåglarna och Psycho är naturligtvis i en klass för sig, men har du tid och råd att skaffa boxarna är det inte bortkastade pengar imho. Dessutom är filmerna relativt korta med moderna mått mätt så man hinner faktiskt se den trots att man har ont om tid ;)

Stephen King skriver lite omständigt men hans böcker blir oftast bra filmer, med några undantag. Dess värre är det nog närmare splatter än thriller, om man bortser från Needful things där Max von Sydow gör en bra insats (om jag inte blandar ihop honom med någon annan karl). Den gröna milen är också en favorit men den är mycket mer drama än skräck egentligen, tycker jag iaf. Vet inte hur den klassas på DVD.

Nu kommer jag inte på vad filmen heter (från Kings novell) som handlar om en författare som hamnar hos ett galet fan, men den är bra iaf. Ruggigt bra. Hojtar om jag kommer på det :)

The Dark Half är också bra, om än lite bisarr till och med för att vara King :D

Gods army med Chrostopher Walken som ängeln Gabriel är lite blodig ibland men klart sevärd, i synnerhet för dem som brottas med religösa eller existensiella frågor.

Kristna som vill bli skrämda bör se orginalutgåvan av Omen i, II och III (resten kan man skippa). Oblodigt drama med starkt, skrämmande budskap. Bra gjord, i synnerhet för att vara så gammal. MYCKET bättre än nyinspelningen också.

Det är vad jag kan komma på just nu. Några filmer ligger och plaskar i utkanten av sökfältet men de är bra enligt mig :)

Jag älskar att se på film, i synnerhet filmer som får mig att dra upp fötterna i soffan. Oh jag kom på en till, äcklig och absolut inte psykologisk egentligen Imse vimse spindel och Ticks. Det var två. Jaja fotuppdragarfilmer är de iaf :)

tinkerbell
2006-06-21, 19:26
The Hills Have Eyes (2006) - remaken. Ingen film man skulle bli rädd för men den är lustig och ordentligt SJUK, och underhållande :)

tinkerbell
2006-06-21, 19:28
"Nu kommer jag inte på vad filmen heter (från Kings novell) som handlar om en författare som hamnar hos ett galet fan, men den är bra iaf. Ruggigt bra. Hojtar om jag kommer på det"

Secret Window med Johnny Depp, eller?

Liten Men Fet
2006-06-21, 19:29
Return of the living dead från 1985, bästa film alla kategorier :)
Viss varning för lite nakenscener dock...:naughty:

(Det är ju en zombiefilm å det är ju skräck....)

Kwon
OJOJOJ Jag var en riktig skräckfilmsconnoisseur in my days!

Vad för stil vill du ha?

City of the Living Dead är en klassiker där folk blir borrade i skallen och likmaskar invaderar genom fönstret!

http://images.amazon.com/images/P/6305840024.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1056623128_.jpg

Gillar du/säker du italienska zombie-filmer?

-

Den första skräckfilmen jag någonsin såg var The Thing med Kurt Russel, har du inte sett den så rekommenderar jag den!

Självklart mycket mer skrämmande när man e en liten kid i soffan me kudde!

-
Jaha, nu såg jag! Psykologisk skräck! Ja då ryker ju 99 % av alla mina rullar!

Gissar också att du vill se lite "modernare" filmer som tex Saw!

Men se The Ring vetja!

Annars var Jeepers Creepers, A Wrong Turn lite halvkul!

Om du gillar 80-talsrullar

http://www.fast-rewind.com/

LadyG
Nej, det var hon Kathy Bates som var fanset, men den manlige huvudrollsinnehavaren har jag glömt.

Kwon
2006-06-21, 19:30
Nej, det var hon Kathy Bates som var fanset, men den manlige huvudrollsinnehavaren har jag glömt.

James Caan!

nemd
2006-06-21, 19:32
Madhouse är snuskigt bra. :) Den nyare syftar jag då på. Sen gillar jag Fear dot com. Är väl inte världens äckligaste men den är skön tycker jag.

LadyG
2006-06-21, 19:33
James Caan!

Just det jag, karln från Las Vegas (TV serien). :)

Men vad hette filmen de var med i? King-novell, galen kvinna i liten stuga, författare och mycket snö. (Inga plot-spoilers här inte :) )

Kwon
2006-06-21, 19:34
Just det jag, karl från Las Vegas (TV serien). :)

Men vad hette filmen de var med i? King-novell, galen kvinna i liten stuga, författare och mycket snö. (Inga plot-spoilers här inte :) )

Lida? (AJ, ont i fossingarna!)

tinkerbell
James Caan!

ahaaa, då måste de vara Misery

LadyG
JA!!! Tack :D

Den var bra :)

nemd
2006-06-21, 19:35
The hole vill jag lägga på här också. Mycket bra film.

Zakath
2006-06-21, 19:47

En tjej som har en filmsmak som heter duga :bow:

Evil Dead trilogin är helt oslagbar, jag kan inte få nog av den! Dock verkligen inte psykologisk skräck, haha!

Jag har tyvärr inte så många bra tips vad gäller psykologisk thriller, inte riktigt min favoritkategori.

Men min favorit i den kategorin är enkelt Haute Tension (High Tension), brutal, sjuk och riktigt bra! Mycket bättre än mainstreamfilmer som Saw enligt mig ;)

LadyG
2006-06-21, 20:23
En tjej som har en filmsmak som heter duga :bow:

Evil Dead trilogin är helt oslagbar, jag kan inte få nog av den! Dock verkligen inte psykologisk skräck, haha!

Jag brukar hävda att jag har svart bälte i videovåld, fast i skräck har jag nog bara brunt än så länge. Har missat allt för mycket av det moderna eftersom jag är mer inne på gamla rysare :)

Bruce Campbell är nog b-skådisarnas kung, fast han är väldigt rolig i Evil dead 3 :D

Kwon
2006-06-21, 20:25
Svart Bälte i videovåld?

Well, när jag gick i högstadiet/gymnasiet så hade jag ALLA Cynthia Rothrocks filmer! :D

Zakath
2006-06-21, 20:32
Jag brukar hävda att jag har svart bälte i videovåld, fast i skräck har jag nog bara brunt än så länge. Har missat allt för mycket av det moderna eftersom jag är mer inne på gamla rysare :)

Bruce Campbell är nog b-skådisarnas kung, fast han är väldigt rolig i Evil dead 3 :D

Jag gillar också de gamla filmerna bäst, är mest inne på zombiefilmer och allting som ens kan liknas vid zombies :D Men jag är inte direkt kräsen, jag gillar de flesta filmer jag ser, även om jag brukar undvika vissa kategorier som dramakomedier och liknande.

Bruce Campbell är helt perfekt i rollen som Ash i Evil Dead! :love:

Två filmer som inte har nämnts, kan inte kategoriseras, men man kan säga att de är en tribut till lite blandade skräckrullar från 80-talet. Sjuk och psykadelisk film.

House of 1000 corpses (uppföljaren The Devil's Rejects' är inte heller att förakta! Även om den filmen är lite lite mer normal)

Wikner
2006-06-21, 20:33
http://www.imdb.com/title/tt0162930/ Kanske ? har själv inte sett den.

Zakath
2006-06-21, 20:39
http://www.imdb.com/title/tt0162930/ Kanske ? har själv inte sett den.

"They couldn't even find a stone building to film the interior scenes in - instead they found some Black and White cow wallpaper and "made do"."

Vet faktiskt inte om jag vågar se den, verkar läskig :D

LadyG
2006-06-21, 20:45
LOL

Du får dra upp fötterna under dig och snegla mellan fingrarna :D

Windstalker
2006-06-21, 21:06
Hostel? Om den inte redan blivit nämnd. Det är väl lite psykologiskt ? Folk som betalar för att få tortera människor *popcorn*

/Wind

hampaN
2006-06-21, 21:57
Ville bara tacka alla för en massa härliga svar, nu har man lite att göra när man är sjuk och det dåliga vädret är på ingång.

:bow:

High1ander
2006-06-21, 22:52
The Thing

Pestens Tid

Hostel (om man tycker om Saw)

grisbil3n
2006-06-21, 23:36
Besökarna

En svensk klassiker

"Tjacka låda!"

Sonny
2006-06-21, 23:47
Fyfan va alla tjatar om remakes hela tiden, bara jag som vill slå ett slag för orginalfilmerna?

Hills Have Eyes från 77 är ett hett tips.

Nordenator
2006-06-22, 01:10
Bruce Campbell är helt perfekt i rollen som Ash i Evil Dead! :love:

Evil Dead är klockrena.
Vidare inom skräckkomedi:
Idle Hands
Freddie VS. Jason

Lite mjukare skräckisar är mycket från Burton.
Sleepy Hollow, Edward Scissorhands och A Nightmare Before Christmas främst.

Misery, baserad på en King-bok.

Kubrick's The Shining (Även denna baserad på en King-bok, men King har även gjort en egen mini-serie) är rätt varierande betygsmässiugt beroende vem som snackar, men jag tycker då i alla fall den var värd tiden.

Event Horizon är en skräck/scifi-rulle med bra krut i sig.
Saw I och II är relativt tunga psykologiska filmer, riktigt sköna.

Kommer inte på något mer pga trötthet.
John Blund, Loket och jag tänkte kasta in handduken nu.

tuben
2006-06-22, 01:37

Föredrar 2an framför Army of Darkness.
Bruce är bra i vad han än är med i.
Bubba Ho-Thep är också bra :D

Masugn
2006-06-22, 01:41
Besökarna

En svensk klassiker

"Tjacka låda!"

Garvar ihjäl mig varje gång jag ser scenen med brevbäraren och Johannes Brost
Helt klart sevärd film

bolt
2006-06-22, 03:05
Såg nyss House of the dead 2 och Silent hill.

Båda får 5 byggartummar av 5 möjliga..

MasterChief
2006-06-22, 07:19
Final Destination är lite småmysig tycker jag.

Big_Vik
2006-06-22, 07:21
Naked space

Longshot
2006-06-22, 07:24
The Shining (den från 70talet)

Baal_Sebul
2006-06-22, 08:46
Cannibal Holocaust
Alla Troma-filmer
Necro files

:thumbup:

Sonny
2006-06-22, 10:40
Cannibal Holocaust:love:

Rataxes
2006-06-22, 10:45
Psykologisk skräck eh?

Jacob's Ladder
Eraserhead
Mulholland Drive
Repulsion
The Wicker Man

mulliy
2006-06-22, 11:04
Darkness är väldigt bra. Darkness Falls är också bra. Det var mina tips :)

Zakath
2006-06-22, 11:58
Såg nyss House of the dead 2 och Silent hill.

Båda får 5 byggartummar av 5 möjliga..

Vaa!?
Jag såg House of the Dead för ett tag sen, den var tragiskt dålig, men vissa scener är ändå helt hysteriska :laugh: Det sjukaste är ju att Boll tycker att hans filmer är bra och att alla andra är störda i huvudet. :D

Fast normalt sett gillar jag riktiga B-filmer, men det var bara för mycket med dem där jädrans klippen från arkadspelet mitt i striderna :MrT: ;)

bolt
2006-06-22, 12:05
Vaa!?
Jag såg House of the Dead för ett tag sen, den var tragiskt dålig, men vissa scener är ändå helt hysteriska :laugh: Det sjukaste är ju att Boll tycker att hans filmer är bra och att alla andra är störda i huvudet. :D

Fast normalt sett gillar jag riktiga B-filmer, men det var bara för mycket med dem där jädrans klippen från arkadspelet mitt i striderna :MrT: ;)

Förekommer inga sådana i 2an..

michael
2006-06-22, 14:09
John carpenter har en del

Papi
2006-06-22, 19:13
En bunt kanske mindre kända, men läskiga och jävligt bra filmer:
Frailty (rekommenderas starkt, men det är mer en thriller)
The Hole
Mothman Prophecies
Lost Highway (David Lynchs bästa!)
Event Horizon
Mouth of Madness
The Cell (det enda vettiga Jennifer Lopez gjort)
Skeleton Key

Kwon
2006-06-22, 19:24
Såg just filmen Minotaur (Baserad på Minotaur legenden, Minos of Minos, Theseus etc), se inte den.

Corpobal
2006-06-22, 19:34
The Thing är en fin film.

patanga
2006-06-22, 19:58
the shining (äldre versionen)

666white
2007-02-11, 14:57
flera tips på skräckisar. vill se skräckfilm nu när man är sjuk :(

Kwon
2007-02-11, 15:03
Event Horizon
The Thing
Gates of Hell
Dagon
Without Warning (med Jack Palace och Kevin Peter Hall, han som spelade Predator)
Cannibal Holocaust

Shakemynuts
2007-02-11, 15:07
Lustigt att ingen föreslagit nå Alien film ännu. 1an är bra skräck. Sen blir det lite mer action i dom andra filmerna.

Sleepy hollow är väl ingen direkt skräck.. Mer spännande rysare.

Annars har dom bästa redan nämnts. Evil dead trilogin och Event horizon. :D

Brian Boitano
2007-02-11, 15:24
Hellraiser serien är grym, tycker jag. :)

spange
2007-02-11, 16:14
http://www.darkdisc.com*cupid* dario argentos filmer kan ju vara lite intressanta t.ex annars är ruggero deodatos cannibal holocaust bra om man inte har nåt emot snuff-liknande scener

TheGovernator
2007-02-11, 16:24
Black Sheep verkar grym som få.

DavidN
2007-02-11, 16:25
The Thing,
Leviathan,
Alien 1,
Alien 2,
Event Horizon,
The Decent,
Dawn Of The Dead,
Land Of The Dead,
Resident Evil,
Pitch Black (2000) 9
The Descent (2005) 8
The Grudge 1,
The Grudge 2,
In a Dark Place,
Isolation,
Saw I,
Saw II,
Saw III,
Darkness Falls,
Hostel,
The Plague ,
Pulse,
Silent Hill,
Underworld,
Underworld: Evolution

Det jag kommer på på rak arm

Kwon
2007-02-11, 16:25
Dario Argento
Lucio Fulci
Hellraiser 1 och 2 (men stanna där för guds skull! Fortsätt inte med senare episoder)

Runda Grodan
2007-02-11, 16:35
Dario Argento
Lucio Fulci

Argento - Trilogy Of The Dead (Night Of The Living Dead, Dawn Of The Dead, Day Of The Dead) Den första är svartvit och trean är inte lika bra som de andra.

Fulci - The Beyond och Zombie Flesh Eaters är höjdare.

Håller med Zakath att Evil Dead - serien är grym.

DavidN
2007-02-11, 16:39
med dawn och land of the dead menar jag givetvis de nya filmerna :D

Runda Grodan
2007-02-11, 16:41
med dawn och land of the dead menar jag givetvis de nya filmerna :D

Och jag menar givetvis de äldre filmerna, även om de nya är hyggliga. ;)

Shakemynuts
2007-02-11, 16:44
Argento - Trilogy Of The Dead (Night Of The Living Dead, Dawn Of The Dead, Day Of The Dead) Den första är svartvit och trean är inte lika bra som de andra.

Fulci - The Beyond och Zombie Flesh Eaters är höjdare.

Håller med Zakath att Evil Dead - serien är grym.

Argento producerade bara ena av the dead filmerna. Dawn of the dead.
Det är George Romero som gjort dom.

Min favorit är Dawn of the dead, originalet. Men remaken av night of the living dead är cool. Men vadå, jag gillar alla. Dom 2 är bara dom jag föredrar mest.

Kwon
2007-02-11, 16:44
Alla är vi olika.

Vissa föredrar originalen, andra de nygjorda varianterna.

Jag gillar dock både den gamla och nya versionen av Hills have eyes och Chainsaw Massacre.

Dead End med hon Eliza Duschku e lite najs åsse.

Jeepers Creepers 1+2 e kul med.

Runda Grodan
2007-02-11, 16:49
Argento producerade bara ena av the dead filmerna. Dawn of the dead.
Det är George Romero som gjort dom.

Min favorit är Dawn of the dead, originalet. Men remaken av night of the living dead är cool. Men vadå, jag gillar alla. Dom 2 är bara dom jag föredrar mest.

Du har rätt. Och ändå stod jag och höll i fodralet för att få det rätt. :smash:

Dawn Of The Dead är så cool. :laugh:

TCOG
2007-02-11, 16:51
Inte Utan Min Dotter

shadowfire
2007-02-11, 17:06
House of the haunted hill
Grudge 1 o 2
The Ring 1 o 2
Ghost Ship
White Noise
An american haunting
Besatt
The others
Boogeyman 1 (har inte sett 2an ännu)

henk4n
2008-12-21, 20:05
är på jakt efter en bra skräckfilm, men inte gamla rullar..
någon som vet om någon?

Mazr
2008-12-21, 23:13
Kan rekommendera Shutter, en thailändsk skräckis i samma andra som The Ring och The Grudge, fast tusen gånger bättre! :D

The Descent är också en av mina personliga favoriter. Otroligt tight spänning, höll på att skita på mig ett flertal gånger. Du kommer inte bli besviken henk4n!

henk4n
2008-12-21, 23:58
tack mannen :)