Visa fullständig version : Zoloft, antidepresiva piller
HajduMan
2006-06-07, 17:37
Hej!
Min brud tar zoloft mot depression, och sen hon började ta dessa blev hon en annan människam dom funkade med andra ord bra.
Men så finns det ju nackdelar osså, tex att hon under ansträngning kan få andnöd som inte går över förräns efter ca 30 minuter, och hon kan knappt träna för detta problem som varat i 2 veckor nu. skit jobbigt! hon flåsar mer även av enbart cardio.
Någon som känner till detta problem? och kan komma med tips/råd?
plz...
mvh
Hon fick dem väl av en läkare? Varför inte fråga honom/henne?
Jag har inte haft några sådana problem,
däremot kan jag inte andas när jag får panikångestattacker. Det kanske är sådana?
Me_Myself
2006-06-07, 17:58
Jag hade talat med läkaren och bytat sort. Det finns så många olika så man ska inte behöva dras med jobbiga biverkningar.
Remeron är säkert trevligast.
Me_Myself
2006-06-07, 18:15
Själv tyckte jag remeron var katastrof.
Själv tyckte jag remeron var katastrof.Ok, där ser man. Jag också visserligen, men det berodde mest på att magnesiumstearatet var animaliskt.
Ett hett tips när det gäller såpass allvarliga saker är ju att vända sig till hennes läkare istället för att fråga på ett forum..
Metal_boy_
2006-06-07, 19:49
Det bästa är ju såklart som andra säger, att prata med läkaren. Jag skulle inte bli förvånad om det handlar om lite tillfällig dåsighet, vilket brukar kunna vara en av biverkningarna. Det vet jag själv orsakar en väldigt fysisk trötthet och nedsatt kondition för tillfället. Hon kanske inte har ätit det så länge?
Ok, där ser man. Jag också visserligen, men det berodde mest på att magnesiumstearatet var animaliskt.
Driver du? Det är typ 0.5-1% Mg-stearat i tabletter. Eller menar du bara att du måde dåligt över att det kom från djur (vegan-grejs)?
Cerberus
2006-06-07, 20:03
Personligen så fungerade Remeron som sömnpiller på mig, somnade alltid ca en halvtimme efter jag tagit pillrena. Och dagen efter var jag sjuuukt seg o trött, värdelöst.
Innan dess käka jag Zoloft som fungerade bra i perioder, käkar Fluoxetin nu som fungerar hyfsat(tror mina svackor beror i stor del på mitt kostintag..).
Metal_boy_
2006-06-07, 20:10
Ok, där ser man. Jag också visserligen, men det berodde mest på att magnesiumstearatet var animaliskt.
Men snälla. Tänk om en räv har ätit en hare och sedan pissat i jorden som din potatis har sugit i sig?
Men snälla. Tänk om en räv har ätit en hare och sedan pissat i jorden som din potatis har sugit i sig?
Men snälla, själv. Det är ju en principsak och inte för att han typ tror att han inte tål animaliskt protein eller något. Tycker man att det är fel att människan exploaterar djur blir det ju inte mindre fel för att varje djur räcker till en jäkla massa piller.
Men så finns det ju nackdelar osså, tex att hon under ansträngning kan få andnöd som inte går över förräns efter ca 30 minuter, och hon kan knappt träna för detta problem som varat i 2 veckor nu. skit jobbigt! hon flåsar mer även av enbart cardio.
Hur länge har hon ätit Zoloft? Man kan få hjärtklappning som biverkning av SSRI (jag tror att det man egentligen får är en dämpning av vagusnervens aktivitet); det går inte över helt, men det blir bättre med tiden (och man vänjer sig lite). Det är störigt, men inte farligt. Hon törs träna, men hon får finna sig i att det kommer att gå lite tyngre (min gissning är att det märks mest vid lättare konditionsträning, alltså där hon normalt bara skulle ha en förhöjd puls börjar hjärtat rusa; stämmer det?) och kanske ta småpauser om det känns som om hon kommer att få alldeles slut på luft.
Misstänker att det här är en biverkning som man får av alla SSRI, alltså inte något man kommer runt genom att byta preparat.
Hej!
Min brud tar zoloft mot depression, och sen hon började ta dessa blev hon en annan människam dom funkade med andra ord bra.
Någon som känner till detta problem? och kan komma med tips/råd?
plz...
mvh
Jag fick oxå lite jobbiga biverkningar när jag började med zoloft, dock inte just dom som du beskriver.
Jag tog upp dom med min psykolog, o hon såg till att jag fick ändrad dos. Det blev mkt bättre då.
Hoppas att det löser sig.
Metal_boy_
2006-06-07, 20:38
Men snälla, själv. Det är ju en principsak och inte för att han typ tror att han inte tål animaliskt protein eller något. Tycker man att det är fel att människan exploaterar djur blir det ju inte mindre fel för att varje djur räcker till en jäkla massa piller.
Alla myror han trampar ihjäl då?
Tricklev
2006-06-07, 20:42
Han kanske undviker att trampa på myror när han kan?
(Är du seriös med vad du säger ens?)
Metal_boy_
2006-06-07, 20:43
Han kanske undviker att trampa på myror när han kan?
(Är du seriös med vad du säger ens?)
När kan han inte det då?
grabben i skogen
2006-06-07, 20:50
veganism=sekt
så är det bara.
Tricklev
2006-06-07, 20:53
När kan han inte det då?
Vart vill du komma med frågorna? Eller har du bara sorgligt lite att fylla din dag med?
Ett hett tips när det gäller såpass allvarliga saker är ju att vända sig till hennes läkare istället för att fråga på ett forum..
Nej nej , Kolo vet bättre... :laugh: :thumbup:
Dem exploaterar han ju inte för att käka/göra skor av/whatever; de elver ju sitt liv "som det är tänkt", vari ingår risken att bli ihjältrampad av valfritt större djur.
Jag antar att du driver lite med oss nu?
Driver du? Det är typ 0.5-1% Mg-stearat i tabletter. Eller menar du bara att du måde dåligt över att det kom från djur (vegan-grejs)?Spelar inte så stor roll, vill inte ha det hur som helst. Och ju fler som frågar/.. desto större chans att de kanske byter, även om jag aldrig har sagt till dem att jag inte tar dem då.Personligen så fungerade Remeron som sömnpiller på mig, somnade alltid ca en halvtimme efter jag tagit pillrena. Och dagen efter var jag sjuuukt seg o trött, värdelöst.
Innan dess käka jag Zoloft som fungerade bra i perioder, käkar Fluoxetin nu som fungerar hyfsat(tror mina svackor beror i stor del på mitt kostintag..).Seratonin skall man ju bli tröttare av, men just remeron innehåller väl något som skall öka mängden noradrenalin och sådant också? Det borde man ju bli piggare av? Eller?Men snälla. Tänk om en räv har ätit en hare och sedan pissat i jorden som din potatis har sugit i sig?Ja tänk.När kan han inte det då?Jag försöker väja undan för maskar med cykeln när det regnar och så (men ibland blir det snarare "vad är det där" *titta* *åka över* "oj, det var visst en mask", för av någon anledning styr man ju dit där man tittar, så meningen är ju att väja men det blir helt fel. Samma med snäckor o så. Myror är ju lite halvknepigt att väja undan från, jag går iaf inte där de går med flit? ;/Dem exploaterar han ju inte för att käka/göra skor av/whatever; de elver ju sitt liv "som det är tänkt", vari ingår risken att bli ihjältrampad av valfritt större djur.
Jag antar att du driver lite med oss nu? Det gör ju iofs haren som blev fångad av ett rovdjur aka människan också?
Det gör ju iofs haren som blev fångad av ett rovdjur aka människan också?
Jo, men hur många av köttibtarna i disken på ICA har fångats av rovdjuret människan och hur många har fötts upp endast i syfte att bli just köttbitar i disken på ICA? Det var så jag antog att du resonerade, eftersom du har skrivit tidigare att du ansåg det mer OK (eller mindre "inte OK") att äta vilt än "tamt".
För mig känns det f.ö. ganska självklart att inte trampa på myror och liknande om jag kan undvika det. Folk som ställer sig och hoppar på dem har jag lite svårt att förstå mig på.
Jo, men hur många av köttibtarna i disken på ICA har fångats av rovdjuret människan och hur många har fötts upp endast i syfte att bli just köttbitar i disken på ICA?Man väljer ju själv vad man köper för kött.Det var så jag antog att du resonerade, eftersom du har skrivit tidigare att du ansåg det mer OK (eller mindre "inte OK") att äta vilt än "tamt".Precis, och det är ju så.För mig känns det f.ö. ganska självklart att inte trampa på myror och liknande om jag kan undvika det. Folk som ställer sig och hoppar på dem har jag lite svårt att förstå mig på.mjo, frågan är mer hur man gör med mygg ;/, och kanske även flugor? Flugor har jag dock en levande flugfångare till :D
Metal_boy_
2006-06-07, 23:48
Dem exploaterar han ju inte för att käka/göra skor av/whatever; de elver ju sitt liv "som det är tänkt", vari ingår risken att bli ihjältrampad av valfritt större djur.
Jag antar att du driver lite med oss nu?
Nej dom lever inte sitt liv som det är tänkt. Dom går omkring på gatorna som människan har asfalterat. Aliquis får bo i skogen.
Metal_boy_
2006-06-07, 23:51
Spelar inte så stor roll, vill inte ha det hur som helst. Och ju fler som frågar/.. desto större chans att de kanske byter, även om jag aldrig har sagt till dem att jag inte tar dem då.Seratonin skall man ju bli tröttare av, men just remeron innehåller väl något som skall öka mängden noradrenalin och sådant också? Det borde man ju bli piggare av? Eller?Ja tänk.Jag försöker väja undan för maskar med cykeln när det regnar och så (men ibland blir det snarare "vad är det där" *titta* *åka över* "oj, det var visst en mask", för av någon anledning styr man ju dit där man tittar, så meningen är ju att väja men det blir helt fel. Samma med snäckor o så. Myror är ju lite halvknepigt att väja undan från, jag går iaf inte där de går med flit? ;/Det gör ju iofs haren som blev fångad av ett rovdjur aka människan också?
Du får stanna hemma i badkaret och skrapa kvalster från tungan.
Metal_boy_
2006-06-07, 23:56
Vart vill du komma med frågorna? Eller har du bara sorgligt lite att fylla din dag med?
Bara sorgligt lite att fylla mid dag med. Sen har jag ingen pappa som är stark. Han dricker iof stark-öl.
HajduMan
2006-06-08, 18:09
Jag har inte haft några sådana problem,
däremot kan jag inte andas när jag får panikångestattacker. Det kanske är sådana?
Tack för alla svar!
Tror Melas e ett liknande problem
Cerberus
2006-06-08, 18:30
Originally Posted by Cerberus
Personligen så fungerade Remeron som sömnpiller på mig, somnade alltid ca en halvtimme efter jag tagit pillrena. Och dagen efter var jag sjuuukt seg o trött, värdelöst.
Innan dess käka jag Zoloft som fungerade bra i perioder, käkar Fluoxetin nu som fungerar hyfsat(tror mina svackor beror i stor del på mitt kostintag..).?
Inte på mig iaf, jag har för mig att det ska finnas nåt i Zoloft som påverkar utsöndringen av noradrenalin. Remeron var iaf vakenhetsdödare för mig.
Första gången jag tog Remeron tog det 10 minuter innan jag somnade och jag sov hela nästa dag. Jag gick bara upp för att äta eftersom jag blev så fruktansvärt hungrig, har aldrig varit med om en sådan hunger eller trötthet innan, det ända jag gjorde de första dygnen var att äta och sova.
Nu äter jag Efexor depot istället, den medicinen trivs jag mycket bättre med.
Jag skulle, som så många andra sagt, prata med läkaren. Antidepressiva mediciner kan ge lite märkliga biverkningar, jag fick t.ex. jättestora pupiller när jag började med Efexor. Biverkningarna försvinner eller minskar vanligtvis efter ett tag, om inte kan det kanske vara värt att testa en annan medicin.
Me_Myself
2006-06-08, 20:03
Första gången jag tog Remeron tog det 10 minuter innan jag somnade och jag sov hela nästa dag. Jag gick bara upp för att äta eftersom jag blev så fruktansvärt hungrig, har aldrig varit med om en sådan hunger eller trötthet innan, det ända jag gjorde de första dygnen var att äta och sova.
Precis samma här. Sov, sov och sov. Vaknade o gick rakt in i en dörr på natten. Satt o hängde o åt på dagen. Otäckt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.