handdator

Visa fullständig version : När bäst att träna?

zpliffen
2006-06-02, 23:34
Tja, de så att jag undrar när är det bäst att träna? Vad är bäst för att muskeln ska växa som mest? Frukost,Lunch,Mellanmål,Middag,TRÄNING,Proteinshak e,Kvällsmål eller Frukost, Lunch,TRÄNING,Proteinshake,Mellanmål,Middag,Kvälls mål.

paddanboy
2006-06-03, 00:07
Vad jag hört nyligen så är glykogendepåerna störst på morgonen. Glykogen är ju musklernas bränsle, vilket måste göra det bäst att träna på morgonen.

Dock är det ett men skulle jag tro, blodsockernivåerna är låga, därför skall man som Jeff Willet äta tex kalaspuffar, som har högt GI(socker tex) för att snabbt få upp dessa nivåer.

Har jag rätt eller inte?

keffat_liv
2006-06-03, 07:52
Vad jag hört nyligen så är glykogendepåerna störst på morgonen. Glykogen är ju musklernas bränsle, vilket måste göra det bäst att träna på morgonen.

Dock är det ett men skulle jag tro, blodsockernivåerna är låga, därför skall man som Jeff Willet äta tex kalaspuffar, som har högt GI(socker tex) för att snabbt få upp dessa nivåer.

Har jag rätt eller inte?

Nej, på kvällen är bäst att träna.

King Grub
2006-06-03, 08:17
Tja, de så att jag undrar när är det bäst att träna?

När du presterar bäst.

paddanboy
2006-06-03, 10:02
Nej, på kvällen är bäst att träna.

Vad är det som säger att det skulle vara bäst och träna på kvällen?

Har du ett lätt jobb så du inte tar ut dig på dagarna, eller inget jobb alls så kan det inte vara negativt att träna på morgonen...

keffat_liv
2006-06-03, 10:04
Vad är det som säger att det skulle vara bäst och träna på kvällen?

Har du ett lätt jobb så du inte tar ut dig på dagarna, eller inget jobb alls så kan det inte vara negativt att träna på morgonen...

suck... Nej och vad säger att det är bäst att träna på morgon?

Hormonnivåerna eller vad det är är som mest gynsamma på kvällen.

krilleh
2006-06-03, 11:22
Har redan gjort en sådan här tråd.

Återhämtningen är bättre på morgonen men man kan prestera sitt bästa på eftermiddag/kväll.

Cerberus
2006-06-03, 11:58
När det fungerar med övrigt liv.

Yes
2006-06-03, 12:04
Och hur påverkar det träningen och träningsresultaten om man tränar när hormonnivåerna är som mest gynsamma, mot när dom är som minst gynsamma?

keffat_liv
2006-06-03, 12:18
Och hur påverkar det träningen och träningsresultaten om man tränar när hormonnivåerna är som mest gynsamma, mot när dom är som minst gynsamma?

Fråga grubb:) Jag vet bara att det är bättre.

tråd låst.

Yes
2006-06-03, 12:22
Hur kan du veta att det är bättre om du inte vet varför det är bättre?

keffat_liv
2006-06-03, 12:23
Hur kan du veta att det är bättre om du inte vet varför det är bättre?

För att jag har läst det och kommer ihåg det? Har du fler dumma frågor?

Beast
2006-06-03, 13:07
Det är "bättre" att träna på kvällar av flera orsaker.
Däremot ska man träna när man själv kan ta ut sig max.

Melker
2006-06-03, 13:11
Jag tränar som bäst på kvällstid. Det känns som man kunnat fylla på mycket energi under dagen så man har kraft att mosa på ordentligt då.
Morgonpass funkar mao inte bra för mig.

Osten80
2006-06-03, 13:19
För att jag har läst det och kommer ihåg det? Har du fler dumma frågor?

Har du fler dumma svar?

keffat_liv
2006-06-03, 13:22
Har du fler dumma svar?

ja det var ju väldigt dumt. Absolut för en så intelligent person som dig.

Xander
2006-06-03, 13:24
Skulle oxå vilja säga när det känns bäst för dig... känns det bra presterar man oxå bra. :)

Tex så har jag väldigt svårt att köra styrka på morgonen/förmiddagen, känner mig väldigt svag och seg då så jag presterar klart sämre. På eftermiddagen/tidiga kvällen orkar jag mycket mer och bättre när jag "laddat" hela dagen med mat är allmänt uppe i varv.

Men däremot funkar det väldigt bra för mig att köra förbränning och även till viss del kondition på morgonen/förmiddagen innan frukost.

Osten80
2006-06-03, 13:24
ja det var ju väldigt dumt. Absolut för en så intelligent person som dig.

Ja, jag tycker att det är ganska korkat att svara på frågor som man inte vet något om.

keffat_liv
2006-06-03, 13:27
Ja, jag tycker att det är ganska korkat att svara på frågor som man inte vet något om.

Varför? Första killen svarar fel, är det bättre? Vissa presterar bättre på morgon och då är det ju självklart bättre att träna då, men det är som mest gynsammt på kvällen, det vet jag. Jag vet en jävla massa som är rätt om träningen men inte varför, för det är jävla svårt att komma ihåg allt. Jag försöker bara träna så optimalt som möjligt, jag behöver inte veta varför jag gör nånting.

paddanboy
2006-06-03, 13:28
suck... Nej och vad säger att det är bäst att träna på morgon?

Därför att Jeff Willet gör det. Så enkelt är det idag!

Osten80
2006-06-03, 13:33
Varför? Första killen svarar fel, är det bättre? Vissa presterar bättre på morgon och då är det ju självklart bättre att träna då, men det är som mest gynsammt på kvällen, det vet jag. Jag vet en jävla massa som är rätt om träningen men inte varför, för det är jävla svårt att komma ihåg allt. Jag försöker bara träna så optimalt som möjligt, jag behöver inte veta varför jag gör nånting.

Du får "veta" precis hur mycket som helst. När någon ställer en fråga och du svarar utan att kunna argumentera för din sak eller visa varifrån du har fått din information så blir ditt svar totalt meningslöst.

keffat_liv
2006-06-03, 13:36
Du får "veta" precis hur mycket som helst. När någon ställer en fråga och du svarar utan att kunna argumentera för din sak eller visa varifrån du har fått din information så blir ditt svar totalt meningslöst.

Jaha, de får väl tro på det vare sig de vill eller inte. Att svara fel är ännu mer dumt. I just denna fråga spelar det väl ingen vidare stor roll.

Yes
2006-06-03, 13:51
Grejen är just att du inte alls vet, för du har inte koll på hur det funkar eller hur resultaten skulle skilja sig mellan att exempelvis träna på morgonen eller kvällen. Du tror att du vet eftersom du läst det från källor du uppenbarligen litar på. Det är visserligen inget fel i att tro på saker man fått från pålitliga källor, men det är en annan sak att bergsäkert hävda det som sanning.

Nu vet jag inte själv när det är som mest gynsamt att träna. Kanske är det på kvällen. Vad jag reagerar på är att keffad_expert har för dålig vana att uttala sig bergsäkert om saker han egentligen inte har så bra koll på.

Valentino
2006-06-03, 13:57
Keffat liv har rätt, men visst är det lite synd att han inte kan motivera det. Jag vet att man dö av kokain, men bara för det så måste jag ju inte veta den exakta dödsorsaken. Men jag vet att man kan dö av kokain.

Jag vet också att det är bättre att träna styrketräning på em/kväll, för då är hormonnivåerna som bäst för just det ändamålet.

Men har man lättare för att prestera bättre ngn annan tid på dygnet, så passar väl förmodligen den tiden bättre.

Yes
2006-06-03, 14:20
Att man kan dö av kokain är rätt enkelt att fastslå genom att kolla på hur många som dött av det. Frågan om den optimala tidpunkten för styrketräning är lite mer komplicerad. Att hormonnivåerna på kvällen är mer gynsamma är något jag också hört från flera olika håll, så det stämmer säkert. Det stora frågetecknet är den praktiska skillnaden det gör. Jag kan ju ta ett par exempel:

1. Herr Keffad kör ett intensivt helkroppspass Kl. 10:00. Intensiteten och det faktum att hela kroppen tränas ordentligt gör att kroppen ger ett stort hormonsvar(eller hur man nu skall uttrycka det). Hur påverkar det hans tillväxt och återhämtning resten av dagen, och vad händer när hormonnivåerna ökar under kvällen?

2. Herr Keffad kör ett intensivt helkroppspass Kl. 22:00. Hans hormonnivåer är högre än på morgonen, och med träningen ökar de ytterligare. Hur påverkar det hans tillväxt och återhämtning resten av kvällen/natten?

Hur kommer hormonnivåerna se ut sett över 48h, fram till nästa träningspass? Vilket blir mest gynsamt? Hur mycket väger det gentemot andra aspekter?

Vidare, är inte det här en tämligen viktig frågeställning innan man svarar på vad som är bäst?