Visa fullständig version : II på micrad gröt
Vad kan det vara för II på micrad havregrynsgröt, höjs denna också vid microlagning precis som GI? Att GI är mer eller mindre intressant vet jag men jag undrar om II på gröt fortfarande är lågt.
Detta är intressant eftersom jag brukar äta en hel del livsmedel med högt II till gröten, keso, mjölk osv.
Vad kan det vara för II på micrad havregrynsgröt, höjs denna också vid microlagning precis som GI? Att GI är mer eller mindre intressant vet jag men jag undrar om II på gröt fortfarande är lågt.
Detta är intressant eftersom jag brukar äta en hel del livsmedel med högt II till gröten, keso, mjölk osv.
vad? Menar du att du vet att det är mindre intressant?
edit: förlåt om jag störde, II vet jag ej om det ändras
King Grub
2006-06-01, 04:35
Havregryn ger inte speciellt stort insulinsvar i förhållande till motsvarande energimängd referens (vanligen vitt bröd).
Jag menade att jag tycker II är viktigt men GI ganska oviktigt så som jag använder det i min dagliga kost. Men om II är lågt (relativt) för havregryn oavsett tillagningssätt är allt frid och fröjd. :)
Exakt vad skulle förändras i havret när man värmer det i mikro? Fattar inte varför det är sådant snack om "mikra" hit och dit. Jag förstår inte hur maten skulle förrsämmras beroende på hur man tillför den värme. I en mikro så används mikrovågor. So, det är ju vanligt ljus vid en annan våglängd och och ganska hög energi. På vilket sätt skulle det vara sämmre än att värma i kastrull? I en vanlig ugn är ju även strålningsvärmen en starkt bidragande faktor till att maten bli varm.
Eftersom GI förändras ganska radikalt ville jag veta om det samma gällde för II. Hur värmen sen överförs till grynen och hur den tekniska biten funkar har jag ingen aning om.
Chandler
2006-07-04, 11:32
Är det överhuvudtaget någon som helst skillnad på gröt kokt på klassiskt manér och micrad sådan? Näringsvärdena kan ju knappast påverkas?
King Grub
2006-07-04, 13:48
Skillnaden är bara på GI:t.
Absinteh
2006-07-04, 22:20
beror detta endast på att grynen inte kokas lika länge ?!
Chandler
2006-07-05, 05:13
Skillnaden är bara på GI:t.
Och den är ju betydelselös eller hur?
Om man skulle micra ett tag som omväxling. Litet svårare att få en trevlig konsistens, men snabbare & smidigare! :thumbup:
King Grub
2006-07-05, 05:26
beror detta endast på att grynen inte kokas lika länge ?!
Vattenlösliga fibrer tränger inte ut på samma sätt.
Chandler
2006-07-05, 05:28
Vattenlösliga fibrer tränger inte ut på samma sätt.
Men detta har ingen inverkan på "nyttigheten"?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.