Visa fullständig version : Tappar jag tänderna?
Slartibartfast
2006-05-10, 22:14
Upptäckte just att tandköttet runt vissa tänder i nedre käken har dragit sig åt helvete långt ner. Snart ser man fan roten. Hur åtgärdar man dethär problemet? Vad beror det på?
Ska boka tandläkartid first thing imorgon men det lär dröja till hösten innan jag får en tid, så Kolo får fungera som substitut under tiden.
Det kanske handlar om hur du borstar, så har det vart för mig fast åt andra hållet, alltså du kanske borstar ner tandköttet? ta det lite lugnare och se hur det går.
Tandkött, gingiva, är den mjukvävnad som täcker tandroten och tandhalsen. Det yttersta lagret, epitelet, består främst av keratinocyter som nybildas, mognar och faller av under en 2-veckorsperiod. I epitelet finns även andra celler, såsom melanocyter, mastceller, langerhansceller och lymfocyter.Under epitelet ligger bindväv med nerver och blodkärl.
Gingivaretraktion innebär att tandköttet drar sig tillbaka, och tandhalsen blottas. Detta kan vara en följd av felaktig tandborstningsteknik. Det kan också bero på parodontit. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Parodontit)
Källa: Wikipedia
Jag har för mig att min tandläkare sa att tandköttet inte kan växa tillbaka. Det är isåfall bara till att förebygga att det inte slits ner ännu mer.
Startade en sån här tråd för några veckor sedan.. Lider av samma problem.. Efter att ha köpt en supermjuk tandborste och en massa munvatten och ser till att tandköttet inte blöder vid borstning så har det börjat se bättre ut.
delta_mats
2006-05-10, 22:53
Snusar du? Har du tandsten? Sånt kan vara en bidragande orsak har jag för mig. Och en felaktig borstteknik som andra har sagt. Köp en mjuk tandborste och borsta försiktigt.
Haha. snart är du inte forumets Brad Pitt längre! :D (Bara en normal halvskabbig gubbe utan tandkött) Parodontit/tandlossning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Parodontit)
Tandkött, gingiva, är den mjukvävnad som täcker tandroten och tandhalsen. Det yttersta lagret, epitelet, består främst av keratinocyter som nybildas, mognar och faller av under en 2-veckorsperiod. I epitelet finns även andra celler, såsom melanocyter, mastceller, langerhansceller och lymfocyter.Under epitelet ligger bindväv med nerver och blodkärl.
Gingivaretraktion innebär att tandköttet drar sig tillbaka, och tandhalsen blottas. Detta kan vara en följd av felaktig tandborstningsteknik. Det kan också bero på parodontit. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Parodontit)
Källa: Wikipedia
DOOOH
Slartibartfast
2006-05-11, 10:49
jag köper bara mjuka tandborstar och jag snusar inte.
Fick ingen tandläkartid heller, så jag är nog fuxored. :cryout:
King Grub
2006-05-11, 10:54
Hur åtgärdar man dethär problemet?
Du kan inte åtgärda det som har skett; tandkött som "dragit sig ned" växer inte upp igen. Det du kan göra är att motverka fortsatt neddragning. Dels genom att lära dig borsta tänderna rätt, och ännu viktigare, använda tandtråd varje dag, minst en gång om dagen. Borste räcker inte. Dessutom behöver en tandläkare/hygienest rensa eventuella tandköttsfickor på skräp.
Slartibartfast
2006-05-11, 11:02
Du kan inte åtgärda det som har skett; tandkött som "dragit sig ned" växer inte upp igen. Det du kan göra är att motverka fortsatt neddragning. Dels genom att lära dig borsta tänderna rätt, och ännu viktigare, använda tandtråd varje dag, minst en gång om dagen. Borste räcker inte. Dessutom behöver en tandläkare/hygienest rensa eventuella tandköttsfickor på skräp.
Hmm. Grejen är att jag har en järntråd som löper på insidan av tänderna bakom just de tänder som det gäller, så jag kommer inte åt med tandtråd. :(
Ska försöka fixa en tandläkartid på nåt annat sätt.
King Grub
2006-05-11, 11:07
Grejen är att jag har en järntråd som löper på insidan av tänderna bakom just de tänder som det gäller, så jag kommer inte åt med tandtråd.
Då skulle det inte förvåna om du har fickor med bakterier kring dom tänderna du inte kan rengöra ordentligt och det är från detta dina problem kommer.
Efter att ha rengjort ordentligt kan det rekommenderas att som tillfällig lösning skölja munnen dagligen med bakteriedödande Corsodyl eller motsvarande (finns på apotek), tills möjligheten att själv rengöra ordentligt finns.
Bara en normal halvskabbig gubbe utan tandkött.
Med tandkött. Men utan tänder. :D
Slartibartfast
2006-05-11, 11:13
Då skulle det inte förvåna om du har fickor med bakterier kring dom tänderna du inte kan rengöra ordentligt och det är från detta dina problem kommer.
Efter att ha rengjort ordentligt kan det rekommenderas att som tillfällig lösning skölja munnen dagligen med bakteriedödande Corsodyl eller motsvarande (finns på apotek), tills möjligheten att själv rengöra ordentligt finns.
AHA! Det är säkert så det ligger till då! :thumbup:
Det konstiga är dock att tandköttet inte dragit sig ner mellan tänderna där bakteriehärdarna borde finnas i så fall. :confused:
Urk, jag köpte en flarra listerine i tron att det var fluorskölj, det bränner utav bara helvet i hela munnen. Testa det!
Jag använder även de där plasttandpetarna, skitbra!
Slartibartfast
2006-05-11, 11:24
Är 50% Vademecum värdelöst ut anticeptisk synvinkel? Har en flaska sånt.
s_himself
2006-05-11, 11:25
Hmm. Grejen är att jag har en järntråd som löper på insidan av tänderna bakom just de tänder som det gäller, så jag kommer inte åt med tandtråd. :(
Finns som små bortar man kan köpa. det är typ en ståltråd med stån på som man sedan kör in mellan tänderna och borstar. Sådana fick jag och dom fungerar skitbra. Jag har nämligen också en ståltråd på insidan av tänderna i underkäken.
gasoliner
2006-07-23, 09:10
Listerine och "Plackers" is da bomb.:thumbup: :whipped:
Semiramis
2006-07-23, 10:13
Pröva Q10 kosttillskott.
Ska man använda tandtråd innan eller efter man har borstat tänderna?
Istället för tandtråd kan du använda tandstickor där du inte kommer åt, ser ut som tandpetare fast i plast med en rundad sida och en platt. Finns även mellanrumsborstar (bättre än tandstickor) i olika storlekar (finns på svenska apoteket-så åk över gränsen om de inte har de i Finland). Köp riktigt små och någon lite större modell, använd dessa mellan tänderna innan du borstar.
När man läser den här tråden så undrar man ju - Vad är bra borstteknik?
Eltandborste utan tryck från handen. Jag rekommenderar de triangelformade plasttandstickorna, de kan man böja och de fastnar inte flisor. Apoteket.
no1fitness
2006-07-24, 04:28
Jag använder alltid tandtråd innan jag borstar tänderna.
Ok
Vi sammanfattar tipsen.
Plasttandstickor.
Tandtråd innan tandborstningen.
Eltandborste.
Listerine och "Plackers" = Da Bomb.
Något man missat?
no1fitness
2006-07-24, 05:13
Ok
Vi sammanfattar tipsen.
Plasttandstickor.
Tandtråd innan tandborstningen.
Eltandborste.
Listerine och "Plackers" = Da Bomb.
Något man missat?
Flourtabletter. :D
Flourtabletter. :D
Damn! :D
Mr. Moose
2006-07-24, 08:13
Slarti...
Ingen tid förrän till hösten?? Hur långa köer är det där?
Här ringer man och bokar och har man tur kan man komma in samma dag, har man extrem otur kanske man får vänta två dar!
Claes
Flourtabletter. :DI någon listerinetråd nyligen googlade jag på det och den innehåller ju flour så det är kanske inte så nödvändigt?
I någon listerinetråd nyligen googlade jag på det och den innehåller ju flour så det är kanske inte så nödvändigt?
http://www.primavi.se/fragel_tandlakare/qapost.cfm?ID=132&subjectName=Fluor
Jag har alltid trott att man riskerade att få hål om man åt för mycket fluor, men det gäller tydligen bara under tandens uppbyggnadsfas.
Där ser man!
Nå, vad är bra borstteknik? Förutom att borsta löst liksom.
ErikWrestlingFreaket
2006-07-24, 15:43
Lägg upp en bild. Jag vill se hur det ser ut!:MrT:
Tackar att du gjorde den här tråden Slarti.
Det vart en spark i baken för mig, som nu blev motiverad till att ta tag i problemet. Inte för jag lider av något än, men ändå.
Hittade den här länken på apoteket: läs och lär.
http://apoteket.se/rd/d/4185
Ska försöka fixa en tandläkartid på nåt annat sätt.
Vet inte om någon skrivit om detta innan för jag orkar inte läsa igenom tråden :D
Men, använd mellanrumsborstar, de minsta. Finns att köpa på apoteket. Köp också corsodyl(?) stavning. Borsta tänderna ordentligt och skölj sedan munnen skitnoga. Doppa mellanrumsborsten i corsodyl och borsta emellan tänderna under tråden. Skölj sedan munnen med corsodyl. Gör det i en vecka ska du se att det blir mycket bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.