Visa fullständig version : Syreupptag och fettförbränning?
stjernbecker
2006-04-10, 13:38
Funderar på om syreupptagningsförmågan påverkar ANDELEN fett som används vid anareob träning.
Någon som vet hur det förhåller sig?
userfriendly
2006-04-10, 13:50
har för mig att det gör det...
vältränande personer bränner väl mer fett än icke-vältränade ?
syre behövs ju för att bränna fett o då borde väl mer syre bränna mer fett???
pragmatist
2006-04-10, 15:23
Nja, om du tränar upp din syreupptagningsförmåga så tränar du förmodligen upp din fettförbränning också men inte riktigt på det sätt man kanske skulle önska... snarare blir det så att kroppen blir energisnål d.v.s. får ut mer arbete ur mindre fett. Det är som med en bil ungefär, en energisnål bil som förbränner bränsle effektivare drar mindre soppa. Och i det här fallet vill vi ju snarare ha en motor som drar mycket soppa. ;)
Det kan också vara så att om du regelbundet använder fett som träningsbränsle så kommer kroppen vilja spara fettet just till det, och du bränner mindre fett under resten av dygnet på det sättet.
hade för mig att ngn skrev att kroppen lär sig använda fett bättre som bränsle.
pragmatist
2006-04-10, 15:34
Kroppen anpassar sig som regel på ett motsatt sätt när man tränar. Styrketränar du så bryter du ju ned muskelmassan - kroppen anpassar sig genom att kompensera med högre muskelproteinsyntes. Tränar du anaerobt så gör du av med mycket glykogen - kroppen anpassar sig genom att lagra extra glykogen. Dricker du för lite vatten så kompenserar kroppen genom att lägga på sig extra vatten, etc.
Fettförbränning fungerar i viss utsträckning likadant. Förbränner du mycket fett så anpassar sig kroppen genom att spara på fettet så gott det går, d.v.s. genom att dra ned din fettmetabolism under resten av dygnet.
Vid förbättrad kondition som följd av ökad uthållighetsträning ökar kroppens oxidativa förmåga vilket medför att en större andel fett används som bränsle vid en given intensitet.
Det åstadkoms genom en ökad produktion av mitokondrier samt en uppreglering av oxidativa enzymer. Man får även en ökad kapillärisering för ökad närings- och syretransport till musklerna.
Funderar på om syreupptagningsförmågan påverkar ANDELEN fett som används vid anareob träning.
Någon som vet hur det förhåller sig?Nej, det tror jag inte. Maximal fettförbränning nås vid 60-65% av VO2max vilket uppnås vid 75-80% av maxpuls.
Jag vill minnas att andelen fett då är ca 50% och resten kommer från kolhydrat.
Den absoluta mängden fett blir naturligtvis större men inte andelen.
King Grub
2006-04-10, 15:53
Styrketränar du så bryter du ju ned muskelmassan - kroppen anpassar sig genom att kompensera med högre muskelproteinsyntes.
Nja... Styrketräningen stimulerar proteinnedbrytningen, med proteinsyntesen är inte storleksrelaterad till proteinnedbrytningen man åstadkommer. Ju mindre proteinnedbrytning desto bättre proteinbalans, t ex genom intag av kolhydrat och protein runt och under passet för att minska kortisolfrisättning. Det är inte någon kompensation för proteinnedbrytningen som styr proteinsyntesen.
pragmatist
2006-04-10, 16:19
Nja... Styrketräningen stimulerar proteinnedbrytningen, med proteinsyntesen är inte storleksrelaterad till proteinnedbrytningen man åstadkommer. Ju mindre proteinnedbrytning desto bättre proteinbalans, t ex genom intag av kolhydrat och protein runt och under passet för att minska kortisolfrisättning. Det är inte någon kompensation för proteinnedbrytningen som styr proteinsyntesen.
Mjo, det tycker jag nog man kan säga att det är. Det är ju fortfarande träningens nedbrytande egenskaper som "triggar" proteinsyntesen som kompensationsmekanism. Kroppen utsätts för ett slitage som den sedan kompenserar för genom att bli större och starkare i syfte att undvika att slitas lika mycket i framtiden om den skulle utsättas för samma slitage en gång till.
Att sedan kroppens respons inte är proportionell mot proteinnedbrytningen är ju helt sant, men omfattningen av nedbrytning och syntes beror ju på en rad faktorer (inte minst näringsintag).
stjernbecker
2006-04-13, 07:45
Det är intressant med så många bra svar. Att förbränningen inte skulle öka verkar vara den dominerande uppfattningen.
Tanken jag hade när jag skrev min fråga var just oxidationen. Om min kropp kan ta upp mer syre och transportera syret till musklerna borde, intuitivit sett, oxidationen av fett kunna öka. Och det är klart, att vid en viss intensitet sjunker VO2max i takt med bättre syreupptag.
Andra delen i min fundering är om enzymen som bryter ner triglycerider till fettsyror kan vara en begränsande faktor i sammanhanget, dvs att vid högre intensitet hinner kroppen inte bryta ner tillräckligt med fett för att fett ska kunna användas som bränsle, oavsett hur bra syreupptag man har.
Fö om fettnedbrytande enzym är en begränsning måste man se till att "trimma" dem också i takt med att man ökar sin kondition.
Glad påsk önskar jag alla!
Vid förbättrad kondition som följd av ökad uthållighetsträning ökar kroppens oxidativa förmåga vilket medför att en större andel fett används som bränsle vid en given intensitet.
Det åstadkoms genom en ökad produktion av mitokondrier samt en uppreglering av oxidativa enzymer. Man får även en ökad kapillärisering för ökad närings- och syretransport till musklerna.
Precis, och dessutom när kroppen effektivare kan nyttja fett+syre som energi, kan man hålla ett högre tempo och därför bränna mer fett per tidsenhet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.