Visa fullständig version : kcal-underskott på 1500
Har räknat ut att jag bör äta 3700 kcal om dan för att behålla min nuvarande vikt. Men för fem dagar sen gick ja på en deff, dock går jag i skolan så lunchen kör jag bara på känsla hur mkt jag ska äta. Men Allt annat jag äter på en dag fick jag till 1826 kcal (lunch ej inräknad). Jag försöker dra ner på kolhydraterna under lunchen så den borde inte överstiga 5-600 kcal.
Går även 60 min innan frukost och styrketränar runt 105 min fyra dagar i veckan. Men trotts allt detta har jag bara gått ner ett kilo och fått skavsår på köpet *cry*
Allt ja käkar är nyttigt osv men finns det ngt att kommentera om detta?
paddanboy
2006-04-05, 10:30
Du behöver med all sanolikhet inte 3700 kcalorier... de möjligt om du pysslar med konditionträning och dyligt...
Det låter mer som att du förbrukar 2700 kcal per dygn. Väger man 86 kg krävs det nog kroppsarbete för att komma upp i 3700 kcal.
JaggedAxe
2006-04-05, 10:47
Om du dessutom bara deffat i 5 dagar så kan du väl ändå inte räkna med några nämnvärda förändringar?:S:S kom tillbaka om några veckor tack.
Jag väger 105kg, tränar totalt 20 timmar i veckan och jag gör av med 3800 =)
Så du måste träna bra mycket mer än mig för att komma upp i 3700Kcal.
Men som sagt, när man räknar ut sitt Kcal är det bara ett uppskattande,
Det är när du deffat ett par veckor som du mäter hur stort energiminus dui egentligen ligger på (-0.1kg = -100Kcal)
Går du ned för fort korrigerar du med att lägga till X Kcal, går du ned för sakta korrigerar du med att dra bort X Kcal.
Exempel1:
efter 3 veckor märker du att du går ned i snitt 0.3kg i veckan. Du vill gå ned 0.6, därför drar du bort 300Kcal/dag vilket motsvarar en skillnad på ungefär 0.3kg på en vecka
0.3+0.3 = 0.6
Exempel2:
efter 3 veckor märker du att du går ned i snitt 0.9kg i veckan. Du tycker det är för snabbt, du vill gå ned 0.6, därför lägger du till 300Kcal/dag vilket motsvarar en skillnad på ungefär 0.3kg per vecka
0.9-0.2 = 0.6
5 dagar? skämtar du eller? De lär ta minst 2 månader för att se nåt bra iaf
Thorwaldsson
2006-04-05, 11:47
Det är när du deffat ett par veckor som du mäter hur stort energiminus dui egentligen ligger på (-0.1kg = -100Kcal)
Stämmer inte riktigt det där va?
1 kg fett är ungefär lika med 7000-7500 kcal. 0,1 kg är med andra ord likvärdigt med 700-750 kcal.
Sen är det ju alltid svårt att hålla koll på vätskemängden man binder upp/släpper ifrån sig.
Stämmer inte riktigt det där va?
1 kg fett är ungefär lika med 7000-7500 kcal. 0,1 kg är med andra ord likvärdigt med 700-750 kcal.
Sen är det ju alltid svårt att hålla koll på vätskemängden man binder upp/släpper ifrån sig.
Det stämmer... han räknade på om man gått ner 0.1kg på en vecka så ligger man -100kcal per dag i veckan. eller så fattade jag det iaf :)
RajtanTajtan
2006-04-05, 12:24
Det stämmer... han räknade på om man gått ner 0.1kg på en vecka så ligger man -100kcal per dag i veckan. eller så fattade jag det iaf :)
Klart att han räknade så, för det är ju dagsintaget man justerar, inte veckointaget som helhet. Om man väger sig en gång i veckan och man gått ner 1 hg så är det ju ett underskott på -100 per dag.
Men hallå, 1 hg/vecka? Man kan inte ens vara säker på en faktisk viktnedgång även om vågen visar 1 kg mindre efter en vecka.
RajtanTajtan
2006-04-05, 13:04
Om man väger sig en gång i veckan och gör det under 3 veckor, och man då ser att man gått ner 0.1 kg varje gång, har man då inte gått ner det egentligen? *popcorn*
-100 kcal om dagen ger 1 hg mindre per vecka.
En kompis som är 191 cm lång och väger 101 kg påstår att en kostexpert sagt att han behöver ligga på 5000-6000 kcal om dagen för att hålla sin nuvarande vikt. Och då kör han max en timmes styrketräning per dag och ingen motionsträning överhududtaget, samt slappar mest i skolan på dagarna. Kan det verkligen stämma? Hans BMR bör ju ligga på omkring 2000, så var kommer alla de andra kalorierna ifrån med tanke på att styrketräning inte gör åt särskilt många kcal?
RajtanTajtan
2006-04-05, 13:41
En kompis som är 191 cm lång och väger 101 kg påstår att en kostexpert sagt att han behöver ligga på 5000-6000 kcal om dagen för att hålla sin nuvarande vikt. Och då kör han max en timmes styrketräning per dag och ingen motionsträning överhududtaget, samt slappar mest i skolan på dagarna. Kan det verkligen stämma? Hans BMR bör ju ligga på omkring 2000, så var kommer alla de andra kalorierna ifrån med tanke på att styrketräning inte gör åt särskilt många kcal?
Hur gammal är han?
Daniel-san
2006-04-05, 13:51
Nej. Experten är ingen expert.
beror ju bla. på vad för bf% han har.
Muskler kräver mer energi än fett..
Jag räknade efter dendär formeln som grubb gjorde... sen i slutet ska man gångra 1.2-2 beroende på hur mkt man rör sig... Kan väll erkänns att jag tog i lite när ja gångrade med 1.8 :em: men ja går ju faktiskt morgonprommenad och tränar 100 minuter :D
Det är nog rätt vanligt att man gissar fel, för det är rätt omöjligt att veta vilken aktivitetsgrad man ska ligga på.
Men det låter rimligt att du gissat för högt så du kan ju justera ditt intag nu efter denna utvärdering och gissa fram en ny aktivitetsfaktor och utvärdera den under 1-2 veckor.
Ju fler sådana här justeringar du gör och om du är noggrann med att kolla ditt energiintag och röra på dig lika mycket varje vecka så borde du till slut vara jäkligt säker på var du ligger nånstans.
fattar inte vad som är otydligt med mitt utlåtande. visst, jag glömde att skriva "per vecka" i ett stycke. men i alla andra stycken som handlar om samma sak så gjorde jag det. om man läser texten som helhet förstår man sammanhanget, och man färstår att en skillnad på (100Kcal / dag) är lika med en skillnad på (0.1kg / vecka).
Cerberus
2006-04-05, 22:11
underskatta din aktivitetsnivå som fan, det gör jag. Sen får man kolla hur resultaten visar sig i spegel, våg och gym och justera energi-intag därefter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.