Visa fullständig version : Hur mycket fett drar pommes frites på sig vid frityr?
Cerberus
2006-03-10, 15:11
Tänkte fritera lite sen :D hur många % av oljan kommer pommes fritesen dra på sig? Någon som vet? :D
thebandit
2006-03-10, 16:03
Tänkte fritera lite sen :D hur många % av oljan kommer pommes fritesen dra på sig? Någon som vet? :D
Fritera??? Är du inte klok!!!??? *grr27*
Fredrik_S
2006-03-10, 16:09
Mcdonalds pommes frites har 16% fett i sig.
Väg oljan innan du stoppar den i fritösen, sen så väger du oljan som är kvar i fritösen efter fritering. Skillnaden sitter i dina pommes :D
Gud va krångligt det lät
Cerberus
2006-03-10, 16:20
Väg oljan innan du stoppar den i fritösen, sen så väger du oljan som är kvar i fritösen efter fritering. Skillnaden sitter i dina pommes :D
Gud va krångligt det lät
aha, det vet jag till nästa gång då :D nu ska jag äta mina halvflottiga pommes frites :Dmums
Fredrik_S
2006-03-10, 16:37
Gud va krångligt det lät
Kan även lossna bitar i oljan samt vätskan i potatisen kan förångas eller hamna i oljan, men det kanske är försumbart.
Cerberus
2006-03-10, 16:49
Tror det är rätt lugnt ändå, inget jag gör varje dag. Enbart idag :)
Kan även lossna bitar i oljan samt vätskan i potatisen kan förångas eller hamna i oljan, men det kanske är försumbart.
jo började tänka på sånt, och sen fastnar väl endel olja i fritösen osv.
Nåväl, skitsamma.
Jag har tänkt pröva göra egna chips i helgen. Ifall jag väger potatisen före och väger den efter friteringen så borde väl skillnaden vara fettvikt? Eller potatisen kanske förlorar vätska när man friterar?
Ett tips är att blötlägga det man ska fritera så det suger upp mindre olja p.g.a. att det redan är fyllt med vatten. Vet inte om det stämmer eller inte, men det stod i en kokbok. *whatever*
Ett tips är att blötlägga det man ska fritera så det suger upp mindre olja p.g.a. att det redan är fyllt med vatten. Vet inte om det stämmer eller inte, men det stod i en kokbok. *whatever*
Det bör du inte göra för det kan sluta mycket illa. Är det så att du stoppar ner pommes som du dränkt i vatten så lär det spruta olja åt alla håll. :whipped:
Fredrik_S
2006-03-13, 01:04
17% får potatis i genomsnittlig fetthalt vid fritering (att jämföra med 0.1% innan). Blancheras potatisen innan minskas detta något.
Cerberus
2006-03-13, 01:09
17% får potatis i genomsnittlig fetthalt vid fritering (att jämföra med 0.1% innan). Blancheras potatisen innan minskas detta något.
vad e blancheras?
Fredrik_S
2006-03-13, 08:17
Snabb doppning i kokande vatten, ång eller mikorvågsbehandling. Alltså upphettninga av ett livsmedel under kort tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.