Visa fullständig version : BSE-fall konstaterat i sverige.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,787098,00.html
Jaha, nu kan vi inte kalla oss BSE-fritt längre, får se om vi inte heller ingår i "lågrisk-gruppen" heller från och med nu.
Kommer bli mycket merarbete på slakterierna om det ska gå från stickprovtagning av slaktdjuren till att provta alla!
Nån som kommer sluta äta nötkött?
Fatalist
2006-03-03, 14:50
Får man inte död på virusen när man värmer (steker) köttet ordentligt?
Jag äter mest blandfärs, eftersom kotletter är så omständigt att bli mätt på.
Sheogorath
2006-03-03, 14:52
Får man inte död på virusen när man värmer (steker) köttet ordentligt?
Jag äter mest blandfärs, eftersom kotletter är så omständigt att bli mätt på.
BSE är ett prion, inte ett virus. Det vill säga ett defekt protein som i sin tur smittar andra proteiner. En replikerande parasitisk livsform utan egen arvsmassa, skulle kanske någon säga. Bara som en side-note. De är, vad jag förstått, väldigt väremresistenta, men det där har nog Emmzan mer fräscht än jag.
BSE är ett prion, inte ett virus. Det vill säga ett defekt protein som i sin tur smittar andra proteiner. En replikerande parasitisk livsform utan egen arvsmassa, skulle kanske någon säga. Bara som en side-note. De är, vad jag förstått, väldigt väremresistenta, men det där har nog Emmzan mer fräscht än jag.
"Replikerande parasitisk livsform utan egen arvsmassa"
Tror du får en guldstjärna för den snitsiga definitionen! Den ska jag skriva ner :)
Ja - prioner är extremt resistenta, tål 100 graders kokning, klarar vanlig autoklavering (121 grader i 1 timma) utan att avdödas helt) etc.
Jag har skrivit allmänt om BSE och prioner i den här tråden tidigare: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54475&highlight=BSE
Dumleman
2006-03-03, 15:14
Oh hoppas att det här pressar ner priset på nötkött, då ska jag hamstra upp *smart*.
Åt en blodig biff så sent som i går kväll! hoppas jag klarar mig.
Kalla mig dum, men jag känner mig inte orolig
Där man hittils hittat prioner är ju nervvävnad och det klassas (och har gjort så länge) som s k SRM-material (Specifikt riskmaterial) på slakterierna. Därför tar man bort bl.a hjärna, ryggmärg etc på nöt och det är således inte tillåtet att använda i livsmedelsproduktion.
Nitrometan
2006-03-03, 15:49
Det är lugnt. Det är lång inkubationstid på Creuzfeldt-Jacobs. Du kommer aldrig att göra kopplingen till just den biffen.
Emmzan: Är sambnadet BSE -> Creuzfeldt-Jacobs säkerställt? Vet man att det är samma typ av smitta/sjukdom? Symptomen är ju lika...
Kanske en dum fråga eftersom det just kallas galnako-sjukan, men det gäller bara nötkött?, mao inte fläsk ifrån gris och så?
Det är lugnt. Det är lång inkubationstid på Creuzfeldt-Jacobs. Du kommer aldrig att göra kopplingen till just den biffen.
Emmzan: Är sambnadet BSE -> Creuzfeldt-Jacobs säkerställt? Vet man att det är samma typ av smitta/sjukdom? Symptomen är ju lika...
Läste just tråden jag länkade till ordentligt... där ställde du samma jäkla fråga *grr27*
Vad jag vet har man hittat identiska prionförändringar på vCJ-patienter som man hittar på BSE-kossor. Sen om det kan kallas ett klart samband eller ej är ännu oklart!
Mer info på www.sva.se
Sök på BSE!
Kanske en dum fråga eftersom det just kallas galnako-sjukan, men det gäller bara nötkött?, mao inte fläsk ifrån gris och så?
Mig veterligt har man ej sett några TSE (transmissibla spongiforma encephalopatier) på grisarna. TSE är samlingsnamn på prionsjukdomskomplexet.
Får och get har en "egen" TSE-form kallad scrapie. Där vet man dock att djuren smittar varandra (t.ex fostervätska) och man har ej sett tecken på överföring till människa.
Mig veterligt har man ej sett några TSE (transmissibla spongiforma encephalopatier) på grisarna. TSE är samlingsnamn på prionsjukdomskomplexet.
Får och get har en "egen" TSE-form kallad scrapie. Där vet man dock att djuren smittar varandra (t.ex fostervätska) och man har ej sett tecken på överföring till människa.
ah okej.. pjuh, nojjig som man är, så blev jag lite orolig, har nämligen handlat massa billig fläskfilé ifrån danmark.. men då äre juh lungt.. :eating:
Det blir å käka får, gris och fisk då! :)
Hummer, räkor, krabba etc
Fatalist
2006-03-03, 17:01
Aha, intressant. Tack :thumbup:
keffat_liv
2006-03-03, 17:08
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,787098,00.html
Jaha, nu kan vi inte kalla oss BSE-fritt längre, får se om vi inte heller ingår i "lågrisk-gruppen" heller från och med nu.
Kommer bli mycket merarbete på slakterierna om det ska gå från stickprovtagning av slaktdjuren till att provta alla!
Nån som kommer sluta äta nötkött?
har inte ätit nötkött sen galna kosjukan upptäcktes i andral änder:)
Pellefant
2006-03-04, 12:17
Webpoll i SVD("Dagens fråga"):
"Slutar du äta svenskt nötkött efter beskedet att galna ko-sjukan finns i Sverige?"
Ja 22,5% (426 )
Nej 77,5% (1468 )
Totalt har 1894 personer röstat. Röstningen startade den 3 mars 2006 16:35
Rea på nötkött? :eating:
Lustigt, nu kommer en del titta efter utländsk kött istället. Svenskt kött fick sig en ordentlig törn nu.
Rea på nötkött? :eating:
ja hellre det än det här; http://tv4.se/nyheter/448514.html
Galna ko-sjukan kan göra köttet dyrare
I går kom bekräftelsen att Sverige har fått sitt första säkra fall av galna ko-sjukan. Det kan leda till att EU häver Sveriges undantag från obligatoriska tester äldre nötdjur vid slakt.
Pellefant
2006-03-04, 17:22
I dagens Metro(sid2) är det några frågor till experter, bla
Klipp från ett svar: "Man kan inte utesluta att det finns enstaka smittade djur i sverige"
Fråga:"Är det farligt att äta av en ko som är smittad men ännu inte utvecklat sjukdomen?"
Svar: "Nej, man tar bort alla riskorgan vid slakt. I sverige har vi haft rutiner för det i många år".
Fråga:"Hur stor är risken att man smittas om man äter från en smittad ko?"
Svar: "Noll. Det finns absolut ingen risk att någon svensk skulle smittas"
Fråga: "Dör smittan om köttet tillagas väl?"
Svar: Nej, proteinet blir kvar vid tillagningen!
Låter ju betryggande. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.