handdator

Visa fullständig version : Nackdelen med 1300cal per dag?

J-man
2006-02-28, 20:37
Tja.

Har en liten fråga ang deff eller bantning kanske är bättre ordval.

Jag är fettat till mig ordentligt, en gång för 8år sen vägde jag 103 pannor deffad.
Nu väger jag 106 kilo och ser ut som barbapappa.

Jag har börjat styrketräna igen nu sen ca3 månader (förvånad hur snabbt en del av styrkan kom tillbax)
Men jag är fortfarande på tok för fet, orkar inte med att deffa i 6 mån för att få ner fett % till den nivå jag vill ha den på.

Så nu till frågan… Vad är nackdelen med att ligga på 1300 -1400 cal om dan. Samt köra 3 styrke pass 4st 45 min cardio pass 2 st 28min HIIT pass i veckan.
Att man kommer torska en del muskler är ju klart (försöker lyfta tungt som fan för att det ska bli minimalt, samt ligga på 1800cal dom dagar jag styrketränar)

Har bara legat på 1300-1400 cal i 8dar nu, men än så känns det bra. Lite yr ibland men inget jag inte kan leva med. :)

Är detta tok galet? och i så fall varför?

GymTT
2006-02-28, 20:38
Nackdelen att du inte bör orka prestera perfekt hårt varje pass på 1300 kcal?

J-man
2006-02-28, 20:44
Räknar ju inte med att jag kommer öka i vikter under den här tiden. Men tänker inte gå ner i vikter heller.
Klart att det är jobbigt som fan att lyfta och att man blir yr ibland. Men orken är förvånansvärt bra 2koffein tabletter innan pass gör under so far ;)

maRRtin
2006-02-28, 21:05
Sen blir det svårt att få i sig all näring också

J-man
2006-02-28, 21:18
Trycker i mig en multivitamin per dag för att jag ska få i mig vitaminer, mineraler och sånt tjafs ;)

Om det va det du tänkte på?

nutz
2006-03-01, 20:06
Vräk i dig mer mat. Det där är svält-kur för en så stor man som du. Testa iallafall 1800 kcal.

Fed up
2006-03-01, 20:11
herregud, jag fick skäll när jag sa jag skulle ligga på 1300 och jag är hälften så stor som du, och här är alla helt oberörda (nästan). mobbing!

nutz
2006-03-01, 20:15
Jahapp.. kunde inte editera posten, gick och gjorde lite mat och vräkte i mig en sked kreatin.

Iallafall. Jag glömde helt och hållet att motivera min åsikt om att du äter för lite.
Vid ett energiintag sådär lågt så kommer din kropp att ställa in sig på svält och i slutändan kommer du att väga lite men ändå vara relativt fet, då du troligen kommer ha tappat en stor mängd muskler. Mitt råd till dig är att du stoppar i dig mer mat, för då tror jag att du kommer att tappa mer fett också.

J-man
2006-03-01, 21:25
Ska kanske tillägga att jag inte tänkte ligga på den här dieten någon längre tid .. kanske en månad eller en och en halv.. För att max bränna fet.
Men det kanske inte funkar så?
Låter ju inte bra om jag bara kommer tappa muskler? Är det verkligen så?

Jag är beredd att tappa muskler. Bara jag får ner bf%
Sen kan jag börja bygga igen.

Det kanske är super dumt. Då slutar jag naturligtvis men än så har jag inte hittat något annat än att man tappar muskler.. vilket i mitt fall är ok.. (Håller dock koll på musklerna med måttbandet också så man inte tappar för mycket inget drop än i massa)

Åse Columbus
2006-03-01, 21:46
om du ligger för lågt så tror kroppen att du svälter o då behåller den allt fett som den kan...o det lilla du äter lägger den hellre upp i fettdepå.....kroppens uppgift är att hålla dig vid liv...o då gör den så...såååååååååå

det är bättre att äta lite mer o konditionsträna lite mer....morgonpromenader...min son gick ner 30 kg på ½ år.....och åt var tredje timme.....

cya

Lasse Kongo
2006-03-01, 22:19
1300 kcal är kanske lagom till en tjej på ca 50 kg som ligger i slutfas av sin tävlingsdiet.

1300 med din vikt är snudd på självmord.

Det som gäller är att äta MYCKET och OFTA och röra på sig MYCKET och OFTA.

Tänk på att det fastnar ingen mossa på en rullande sten...

J-man
2006-03-07, 14:38
Efter drygt en vecka på 1300 om dan så märkte jag att jag inte har gått ner mer än under en ”vanlig” vecka (0.9 kilo.)
Träningen gick dock bra tog pb i marklyft som iof är en halv ny övning för mig (170Kg :cool: )

Så nu är jag kör jag 1500Kcal om dan igen, äter 4 ggr om dan.

Är det något mer jag kan göra för att optimera fett förbränningen?
Försöker ligga på 50% protein 35% kolhydrat 15% fett på dessa 1500 Kcal

JaggedAxe
2006-03-07, 15:23
herregud, jag fick skäll när jag sa jag skulle ligga på 1300 och jag är hälften så stor som du, och här är alla helt oberörda (nästan). mobbing!

Du är heller inte gravt överviktig?

JaggedAxe
2006-03-07, 15:24
Efter drygt en vecka på 1300 om dan så märkte jag att jag inte har gått ner mer än under en ”vanlig” vecka (0.9 kilo.)
Träningen gick dock bra tog pb i marklyft som iof är en halv ny övning för mig (170Kg :cool: )

Så nu är jag kör jag 1500Kcal om dan igen, äter 4 ggr om dan.

Är det något mer jag kan göra för att optimera fett förbränningen?
Försöker ligga på 50% protein 35% kolhydrat 15% fett på dessa 1500 Kcal

Thé, Koffein, Kryddstark mat :hbang:

J-man
2006-03-07, 15:34
Koffein går det redan åt en 300mg om dan :thumbup:

Kryddstark mat? Har jag inte hört talas om... på vilket sätt skulle det hjälpa?
Duger det med vilken krydda som helst, jag menar öser man på med pepparkaret så blir det ju starkt efter ett tag ;)

JaggedAxe
2006-03-07, 15:46
Koffein går det redan åt en 300mg om dan :thumbup:

Kryddstark mat? Har jag inte hört talas om... på vilket sätt skulle det hjälpa?
Duger det med vilken krydda som helst, jag menar öser man på med pepparkaret så blir det ju starkt efter ett tag ;)

Utmärkt! Men där är några speciella saker i´exempelvis grönt thé som höjer ämnesomsättningen om jag inte minns helt fel.

Vad gäller kryddstark mat så (nu är jag förvisso ingen expert men vet på ett ungefär) att saker som exempelvis ingefära (finns malen eller färks att blanda ner i maten) curry, chili och vitlök höjer termogenesen (kroppens förmåga att höja kroppstemperaturen) som i sin tur höjer förbränningen.

Ett annat alternativ är att dricka mycket isvatten, då kroppen måste återgå till normal kroppstemperatur så drar det en del kcal :thumbup:

Good luck! :bow:

Nina L
2006-03-07, 15:53
En av mina trådar på BODY: Går man inte ner i fett av lågkaloridieter (http://forum.body.se/showthread.php?t=2832)?

Kör på 1300 -1500 kcal om du vill det, säger jag! :thumbup:

J-man
2006-03-07, 16:29
En av mina trådar på BODY: Går man inte ner i fett av lågkaloridieter (http://forum.body.se/showthread.php?t=2832)?

Kör på 1300 -1500 kcal om du vill det, säger jag! :thumbup:
Super intresant tråd...tack!

Vad gäller kryddstark mat så (nu är jag förvisso ingen expert men vet på ett ungefär) att saker som exempelvis ingefära (finns malen eller färks att blanda ner i maten) curry, chili och vitlök höjer termogenesen (kroppens förmåga att höja kroppstemperaturen) som i sin tur höjer förbränningen.

Där ser man... jag som trode jag hade läst på allt ;)
Tack för info =)

Tolkia
2006-03-07, 22:35
Ett annat alternativ är att dricka mycket isvatten, då kroppen måste återgå till normal kroppstemperatur så drar det en del kcal.
Snälla, säg att du driver med grabben.

JaggedAxe
2006-03-07, 22:46
Snälla, säg att du driver med grabben.

Har för mig jag läst det i Body... men kan ha varit Slitz:D

muffe85
2006-03-08, 12:51
om du väger 106kg, kille, o tränar hårt, torde ditt Kaloribehov ligga på runt 3500(minst) om dagen. mitt ligger på 4000 men jag tränar mycket badminton oxå)... men iaf.
Om du har ett kaloribehov på 3500 o ska stoppar i dig 1300 så har du ett underskott på 2200Kcal *screwy*
Om du skulle stoppa i dig 1800 har du ett underskott på 1700Kcal *screwy*

Nu kan ditt dagliga kaloribehov ligga på lägre eller högre än 3500, det är en gissning, men en gissning jag tror stämmer rätt så bra.

Men hur som helst, hur hade du tänkt ha några som helst muskler kvar efter säg 2 månader om du ligger på ett underskott på 2200Kcal om dagen? :P
bara en tanke....
Jag väger 106kg, 20 år, 185cm lång, och jag trycker i mig 3200Kcal om dagen och ändå går jag ned knappt ett kilo i veckan ---> fett.

Vad ger det att tappa 15kg på 2 månader om 8kg är muskler?
det är väl bättre att tappa 15kg på 4-5 månader och tappa något kilo muskler istället..? lätt värt.
muskler tar ju åratal att bygga. fett går fort att få bort, även om man deffar långsamt.

mattek
2006-03-08, 16:44
jag väger nu 102 kg och har nu kollat i 23 dagar hur mycket jag äter och jag har legat på ett snittintag av 1984 kalorier om dagen
kör styrketräning 3 dagar i veckan och 3 dagar i veckan kör jag ca 90 min på motionscykel
min startvikt för 23 dagar sen var 103,5 så på 23 dagar har jag gått ner bara 1,5 kg fast jag äter under 2000 kalorier, vad gör jag för fel och hur ska jag kunna öka fettförbränningen

King Grub
2006-03-08, 16:47
Du underskattar antagligen ditt intag eller överskattar din förbrukning, eller båda sakerna. Det finns inte en chans att du kan räkna ut ditt intag till exakt 1984 kcal.

mattek
2006-03-08, 16:53
jag använder programmet Formfixaren och har räknat ut därifrån så totalt på 23 dagar har jag ätit 45635 kalorier sen delade jag det med 23 och fick 1984 som ett snitt på dom dagarna. och tror inte jag underskattar mitt matintag, väger det mesta för att försöka hålla så bra koll som möjligt på vad jag får i mig och det är möjligt att lördagspasset på motionscykeln har hoppats över någon gång men minst 5 träningspass i veckan blir det

Osten80
2006-03-08, 17:06
jag använder programmet Formfixaren och har räknat ut därifrån så totalt på 23 dagar har jag ätit 45635 kalorier sen delade jag det med 23 och fick 1984 som ett snitt på dom dagarna. och tror inte jag underskattar mitt matintag, väger det mesta för att försöka hålla så bra koll som möjligt på vad jag får i mig och det är möjligt att lördagspasset på motionscykeln har hoppats över någon gång men minst 5 träningspass i veckan blir det

Kolla så att du ligger på ungefär samma kaloriantal varje dag. Ett snitt är ju just ett snitt som innebär att du ena dagen kan ha legat på 1000 kalorier och dagen efter kan du ha legat på 3000 kalorier och då funkar det inget vidare.

muffe85
2006-03-08, 19:50

"Väger det mesta"....
Hur kan du då veta du ligger på ett snitt på 1984Kcal/dag?
Jag väger precis varje gram jag får i mig.

King Grub
2006-03-08, 19:52
Och även då blir det rena uppskattningar, då värdena i tabellerna bara är genomsnitt och kan variera mycket kraftigt.

mattek
2006-03-08, 19:59
muffe85
vi väger ju ungefär lika mycket och är nästan lika långa (är 186 cm) så även om jag underskattar hur mycket jag äter så säg att jag missar 500 kalorier om dan då skulle jag ligga på 2500 det är fortfarande 700 kalorier mindre än vad du äter, hur kan du gå ner 1 kg i veckan och jag 1,5 på drygt 3 veckor

Bönne
2006-03-08, 21:16
muffe85
vi väger ju ungefär lika mycket och är nästan lika långa (är 186 cm) så även om jag underskattar hur mycket jag äter så säg att jag missar 500 kalorier om dan då skulle jag ligga på 2500 det är fortfarande 700 kalorier mindre än vad du äter, hur kan du gå ner 1 kg i veckan och jag 1,5 på drygt 3 veckorHan rör sig mer än du?

J-man
2006-03-09, 10:56
om du väger 106kg, kille, o tränar hårt, torde ditt Kaloribehov ligga på runt 3500(minst) om dagen. mitt ligger på 4000 men jag tränar mycket badminton oxå)... men iaf.
Om du har ett kaloribehov på 3500 o ska stoppar i dig 1300 så har du ett underskott på 2200Kcal *screwy*
Om du skulle stoppa i dig 1800 har du ett underskott på 1700Kcal *screwy*

Nu kan ditt dagliga kaloribehov ligga på lägre eller högre än 3500, det är en gissning, men en gissning jag tror stämmer rätt så bra.

Men hur som helst, hur hade du tänkt ha några som helst muskler kvar efter säg 2 månader om du ligger på ett underskott på 2200Kcal om dagen? :P
bara en tanke....
Jag väger 106kg, 20 år, 185cm lång, och jag trycker i mig 3200Kcal om dagen och ändå går jag ned knappt ett kilo i veckan ---> fett.

Vad ger det att tappa 15kg på 2 månader om 8kg är muskler?
det är väl bättre att tappa 15kg på 4-5 månader och tappa något kilo muskler istället..? lätt värt.
muskler tar ju åratal att bygga. fett går fort att få bort, även om man deffar långsamt.

Intressant ju.

Vi väger ungefär lika mycket.
Och det skiljer så mycket i energi?

Hur mycket tränar du?

Min vecka ser ut som följande:
Mån: stepup pass 45 min
Tis: 45min jogg .. på kvällen styrke pass rygg, nacke
Ons: 15 min uppvärming 30 min HIIT pass
Tor : Styrketräning armar, axlar 30 min HIIT
Fre: bodypump 45 min
Lör: Vila eventuellt en lång promenad
Sön: 45 min jogg på kvällen styrke pass ben, bröst

Enligt http://www.scientificpsychic.com/fitness/diet.html
Skulle jag ligga på 1998 kcal om dan..
Jag drog av 500 för att det skulle hända något..

Än så länge så har jag inte tappat något i styrka, inte heller har måtten på armar, ben, bröst (där man har lite fett) minskat nämnvärt. Midjan har blivit 8cm mindre dock.

Hur kan det skilja så mycket?
Jag har dock ett stillasittande jobb.
Så mellan passen bränns det snudd på 0 här :(

tigerofsweden
2006-03-09, 12:08
Intressant ju.

Hur mycket tränar du?

Än så länge så har jag inte tappat något i styrka, inte heller har måtten på armar, ben, bröst (där man har lite fett) minskat nämnvärt. Midjan har blivit 8cm mindre dock.

Om det nu är som du säger att du inte minskat något i vikt på gymmet eller runt armar, ben osv men gått ner 8cm i midjan så har jag bara en fråga?

VAD OROAR DU DIG FÖR? :)

maRRtin
2006-03-09, 14:14
Rör på er mer!

Jag väger 75kg och ligger på underskott om jag äter 3000 kcal/dag.
Det är bra, man kan i princip äta det man känner för. :D

J-man
2006-03-09, 14:27
VAD OROAR DU DIG FÖR? :)

Nu är jag inte ett dugg orolig.
Va när jag låg runt 1300 jag blev yr och kände mig lite vissen.. nu mår jag som en kung igen.

Men det är ju skumt att det kan skilja så mycket.

negative
2006-03-09, 15:40
Hehe jag ligger på ca 2000Kcal icke träningsdagar, 198cm 120kg. Räknar med att nå 105Kg på 10 veckor. Kört denna "svältdeff" i tre veckor och har faktiskt ökat lite i styrka.

muffe85
2006-03-09, 20:33
muffe85
vi väger ju ungefär lika mycket och är nästan lika långa (är 186 cm) så även om jag underskattar hur mycket jag äter så säg att jag missar 500 kalorier om dan då skulle jag ligga på 2500 det är fortfarande 700 kalorier mindre än vad du äter, hur kan du gå ner 1 kg i veckan och jag 1,5 på drygt 3 veckor

En kille som väger 50kg kan göra av mer energi än en kille som väger 150. MATEMATIK för fan :P
jag tränar 15 timmar i veckan. det är just därför man ska gångra sitt BEE med en siffra mellan 1.2 och 2.0 just eftersom en person som RÖR SIG MER gör av med MER ENERGI.

Intressant ju.

Hur mycket tränar du?

Måndag : 2h styrketräning 2h badminton
Tisdag : 2h styrketräning 1½h snurrbugg
Onsdag : 3h badminton, eventuellt 2h styrketräning
Torsdag : 2h styrketräning
Fredag : eventuellt 2h styrketräning (Onsdag eller Fredag), eventuell kondition (simma, skidor, springa osv)
Lördag + Söndag hoppa runt o leka.

Kan tillägga att jag väger 106kg för dom som inte läst föregående posts.

muffe85
2006-03-09, 20:38
Rör på er mer!

Jag väger 75kg och ligger på underskott om jag äter 3000 kcal/dag.
Det är bra, man kan i princip äta det man känner för. :D

Mmm precis! så himla skönt att äta 3200-3300 per dag. jag äter mig MÄTT på deffen sålänge jag äter bra mat.
Jag rekommenderar alltid att träna mer, så man får äta mer. så himla smidigt.
Jag går inte hungrig, så deffen är inte tung för mig

maRRtin
2006-03-10, 00:14
Mmm precis! så himla skönt att äta 3200-3300 per dag. jag äter mig MÄTT på deffen sålänge jag äter bra mat.
Jag rekommenderar alltid att träna mer, så man får äta mer. så himla smidigt.
Jag går inte hungrig, så deffen är inte tung för mig
Jo man läser folks defftrådar om hur dom kämpar med att inte äta mer än 1500 kcal och så vidare. En annan går omkring och har svårt att äta tillräckligt nästan :)

muffe85
2006-03-10, 09:52
Jo man läser folks defftrådar om hur dom kämpar med att inte äta mer än 1500 kcal och så vidare. En annan går omkring och har svårt att äta tillräckligt nästan :)

Nä precis! =)
Fattar inte, det känns som att alla FÖRSÖKER att göra deffen så tung som den bara kan bli :P för mig är deffen inte drygt.

Nils.R
2006-03-10, 15:17
Nä precis! =)
Fattar inte, det känns som att alla FÖRSÖKER att göra deffen så tung som den bara kan bli :P för mig är deffen inte drygt.

Det enda dryga är att hålla på att laga all mat :D

muffe85
2006-03-10, 17:53
Det enda dryga är att hålla på att laga all mat :D

jag lagar enkel mat som går fort att göra.
Gör även ofta större grytor och storkok o lägger i matlådor, ev. fryser in.
Micra mat i micron är rätt bekvämt =)