Visa fullständig version : Fetknoppens träningsdagbok
Sidor :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Fetknoppen
2008-12-14, 17:21
Nej det är rätt hårda ord.
Vad räknar du förresten med att 280kg är för intensitet? Det är en ganska stor vikt.
Jo det är ganska hög intensitet, det har du rätt i. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det. Även om det är tungt så blir det ju klart tyngre längre fram i programmet. Blir riktigt svettigt när jag närmar mig SM.
Bara undrade lite ungefär var du börjar i förhållande till vad du bedömer är ditt ungefärliga max just nu. Jag ska själv träna negativ bänkpress med tröja längre fram.
Fetknoppen
2008-12-15, 01:17
Bara undrade lite ungefär var du börjar i förhållande till vad du bedömer är ditt ungefärliga max just nu. Jag ska själv träna negativ bänkpress med tröja längre fram.
Det är svårt att säga någon generell regel. Jag brukar själv börja bromsa strax under tilltänkt max och ökar sedan långsamt belastningen hela vägen fram till tävling.
Fetknoppen
2008-12-15, 22:34
Måndag 20081215: Djup styrkelyftsböj: 100kg/5, 140kg/3, 180kg/3, 200kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 220kg/3, 240kg/2, 255kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, bälte och lindor: 292,5kg/3, 320kg/2, 355kg/1.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 407,5/2*3, 410kg/3.
Benpress, tre min vila mellan seten: 280kg/3*6.
Idag tränade jag med min gamla dräkt som är allt annat än bra, vilket också märktes tydligt i vart set jag gjorde med utrustning. Till att börja med så kände jag av både mitt knä och min gamla ryggskada idag, och undrar om det inte har att göra med att jag satt på rumpan hela lördagen pga tävlingen.
Redan på 140 och 180kg gjorde det ont, och det högg ordentligt i ryggen till och med när jag tog på mig bältet. Tvåan på 240kg blev därför seg och konstig. Värst var första lyftet, och tvåan gick klart bättre. På 255kg gjorde jag däremot ett riktigt fint lyft helt utan smärta, som var klart djupt och väldigt lätt. Det var först då jag fått upp värmen så pass smärtan helt försvann.
Med utrustning gick det sedan lite si och så. Jag böjde alla vikter väldigt lätt, även om det var väldigt mycket tyngre än med min nya dräkt som jag testade förra veckan. Ingen av böjarna var perfekt djup utan de flesta var parallella. Jag vet inte om det var pga detta som Martin Morin (min domare) helt tappade synen. De excentriska seten på 407,5 och 410kg fick jag därför böja extremt djupt innan han ropade "ta stången". Det var inga problem att bromsa vikten och jag höll emot väldigt länge i samtliga reps, dessutom med löst lindade knän. Jag tror nog att det blir riktigt jobbigt först när jag passerar 430kg. Film på det sista excentriska setet kommer lite senare.
Bra pass i dag och hoppas inte känningarna i knä och rygg blir värre.
Fetknoppen
2008-12-15, 22:48
Bra pass i dag och hoppas inte känningarna i knä och rygg blir värre.
Nej det klarade sig nog. Knät kände jag av lite efter de djupa sumomarklyften i fredags, och ryggen beror säkert på att jag satt stilla nästan hela lördagen. Kroppen mår ju aldrig bra av inaktivitet, och kanske främst när man har gamla skador som behöver cirkulation för att läka.
Grymt jevla pass idag! Jätte starkt jobbat! :D
Jens Hellberg
2008-12-16, 01:21
Monstervikter du kör !!!
testade negativ böj idag/igår för första gången, vi har ju en bromsman här i östersund. Så ja körde 180 ner och 80 kg upp, och det kändes väldigt tung (dock körde jag ju utan bälte dräkt eller lindor) Kändes främst tungt den sista cm. Tänkte försöka arbeta mig upp till 230 utan lindor och annan utrustning, vet inte alls om det kommer gå.... Tror du jag kommer kunna köra excentriska 3:o på 230 vid samma tidpunkt som jag böjer dryga 200 utan bälte ?
Negativa böjar tar som satan märkte ja oxå!
PS väntar med spänning på filmen med 400 plus ! :D
Dom excentriska böjarna vill jag se. Hängde ögonen ner till bröstvårtorna eller satt dom på plats? :)
Fetknoppen
2008-12-16, 12:35
Grymt jevla pass idag! Jätte starkt jobbat! :D
Tack. Jag blev faktiskt lite sjuk efter andra och tredje excentriska setet, men det gick snabbt om. Blir säkert värre när jag ska köra 2*3 på 455kg lite längre fram i programmet.
Fetknoppen
2008-12-16, 12:38
Monstervikter du kör !!!
testade negativ böj idag/igår för första gången, vi har ju en bromsman här i östersund. Så ja körde 180 ner och 80 kg upp, och det kändes väldigt tung (dock körde jag ju utan bälte dräkt eller lindor) Kändes främst tungt den sista cm. Tänkte försöka arbeta mig upp till 230 utan lindor och annan utrustning, vet inte alls om det kommer gå.... Tror du jag kommer kunna köra excentriska 3:o på 230 vid samma tidpunkt som jag böjer dryga 200 utan bälte ?
Negativa böjar tar som satan märkte ja oxå!
PS väntar med spänning på filmen med 400 plus ! :D
Det är helt omöjligt att besvara frågan. Vi är alla så olika. En del bromsar mycket mer än vad dom gör ett vanligt lyft på och andra bromsar bara lite mer. Du måste helt enkelt testa dig fram, men visst är det en fantastisk träningsform. Tre excentriska set på en tung vikt motsvarar säkert 8-10 set tung vanlig böj.
Fetknoppen
2008-12-16, 12:41
Dom excentriska böjarna vill jag se. Hängde ögonen ner till bröstvårtorna eller satt dom på plats? :)
Med Martin som domare var jag väldigt nära döden. Han tvingade mig att bromsa till ett så otroligt djupt läge, och blodtrycket blir ju därefter. Idag är jag småblå på halsen och ser ut som om jag blivit skjuten med hagelbössa i ansiktet:D
Video kommer så småningom:)
Fetknoppen
2008-12-16, 19:34
Tisdag 20081216: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 100kg/5, 130kg/5, 155kg/5, 165kg/5, 170kg/5, 190kg/1, 150kg/7.
Djup olympisk knäböj: 80kg/3*10.
Idag var jag i lite bättre form i bänkpress, och har också skött kosten bättre och gått upp lite i vikt så att jag snart väger fullt i 125kg-klassen igen. Kände mig enormt trött i triceps efter fredagens excentriska bänkpress, men trots detta gick alla lyft lätt utom sista repset på 170kg och singeln på 190kg. 190kg var så tungt att klockorna nästan stannade. Jag kom ganska lätt från bröstet men fick ta i precis allt vad jag orkade för att räta på armarna i slutet av lyftet. Hade jag haft någon passare så hade jag med säkerhet bommat, men nu såg jag döden i vitögat och ordnade upp situationen istället.
Körde därefter lite lätt knäböj för att bli av med träningsvärken från gårdagens böjar. Det gjorde inte lite ont att sätta sig ner, speciellt vänster ben hade jag träningsvärk i. Det benet blev lite för löst lindat i sista setet igår och jag fick trycka precis allt jag förmådde för att inte sjunka igenom. Kanske var det därför träningsvärken var värre i vänster benet.
Lillerik_
2008-12-16, 20:48
Då ska vi se om jag lyckas få in den efterlängtade filmen ;)
c8U7Xy4AD2U&feature=channel_page
Fetknoppen
2008-12-16, 20:55
Då ska vi se om jag lyckas få in den efterlängtade filmen ;)
c8U7Xy4AD2U&feature=channel_page
Tack för filmen Erik. Allt blev rätt, utom viktangivelsen. Det var 410kg i mitt sista excentriska set:)
Arf Pingvin
2008-12-16, 21:02
Ja jäklar vad starkt. Nitar fast den djupt i botten, inte att du faller igenom och blir räddad av passarna. Imponerande :thumbup:
Det ser ut att smaka lite brunt mellan rep två och tre. Men inte tycker jag att det där djupet ser överdrivet ut men man kan så klart inte vara helt säker på vad man ser på film och allt det där. Välsvarvad också :)
Fetknoppen
2008-12-17, 00:27
Det ser ut att smaka lite brunt mellan rep två och tre. Men inte tycker jag att det där djupet ser överdrivet ut men man kan så klart inte vara helt säker på vad man ser på film och allt det där. Välsvarvad också :)
Jo jag fick arbeta i det där setet eftersom knäna var lite löst lindade. Tycker personligen att det ser ut att vara någon cm djupare än vad som krävs. Hur som helst var det stor skillnad i bedömningen mellan Andreas Dela, som är utbildad domare, och Martin Morin som bedömde dom här lyften. När Martin ropar att dom ska ta stången känns det som att blodtrycket inte kan bli så mycket högre utan att skallen spricker:)
the_PL_man
2008-12-17, 00:41
Jag är ju den som brukar gnälla på djupet, men denna gång får jag nog ändå säga att du hade lite tillgodo på de två första. Den tredje såg perfekt ut.
Jo jag fick arbeta i det där setet eftersom knäna var lite löst lindade. Tycker personligen att det ser ut att vara någon cm djupare än vad som krävs. Hur som helst var det stor skillnad i bedömningen mellan Andreas Dela, som är utbildad domare, och Martin Morin som bedömde dom här lyften. När Martin ropar att dom ska ta stången känns det som att blodtrycket inte kan bli så mycket högre utan att skallen spricker:)
Jens Hellberg
2008-12-17, 00:48
Satan vilken styrka i botten :D
Fetknoppen
2008-12-17, 00:58
Satan vilken styrka i botten :D
Det är en av fördelarna med excentrisk träning. Man kan belasta kroppen med vikter som det är omöjligt att göra vanliga böjar på, och då blir man enormt stark i bottenläget. Denna styrka brukar sedan betala sig när man gör vanliga böjar eftersom man då får bra med fart från bottenläget och orkar trycka sig igenom den tyngre biten lite längre upp. Så funkar det för mig i alla fall.
Fetknoppen
2008-12-17, 01:01
Jag är ju den som brukar gnälla på djupet, men denna gång får jag nog ändå säga att du hade lite tillgodo på de två första. Den tredje såg perfekt ut.
Då är vi överens. Trean tycker jag ser precis lämpligt djup ut, men de två första är för mig precis på gränsen till vad jag klarar av. Har idag en fruktansvärd träningsvärk i all stabiliserande muskulatur i bålen, och det känns som att jag nästan har sträckt sönder båda ljumskarna pga djupet. En cm djupare och något hade gått av:)
Jo jag fick arbeta i det där setet eftersom knäna var lite löst lindade. Tycker personligen att det ser ut att vara någon cm djupare än vad som krävs.
Det var ordentligt djupt, skulle gissa att du kan ta bort iaf 2cm på alla böjar och ändå vara godkänd. Men det kan ju vara bra att köra lite djupare ibland också.
Då är vi överens. Trean tycker jag ser precis lämpligt djup ut, men de två första är för mig precis på gränsen till vad jag klarar av.
Jag tycker att trean också är en bit djupare än godkänt...
Fetknoppen
2008-12-17, 16:13
Det var ordentligt djupt, skulle gissa att du kan ta bort iaf 2cm på alla böjar och ändå vara godkänd. Men det kan ju vara bra att köra lite djupare ibland också.
Onekligen. Jag vill inte riktigt gå sådär djupt heller när jag precis är påväg att läka skadan i patellasenan. Risken finns ju att den brister igen om jag tvingas ned i ett läge som är klart djupare än vad jag är van att gå ner till.
Fetknoppen
2008-12-17, 16:16
Jag tycker att trean också är en bit djupare än godkänt...
Jo så är det nog. Jag känner som sagt en klar och tydlig skillnad mot när Andreas Dela var domare, och han har ju så att säga klarat att döma upp till distriktdomare. Han dömde mina excentriska böjar på 390kg och jag instruerade honom att säga till när jag precis bryter parallellt, allt för att inte riskera knät igen. Då hade jag inte i närheten av det blodtryck jag fick nu i måndags, och blodtrycket kan inte förklaras av att jag höjde vikten 20kg.
Onekligen. Jag vill inte riktigt gå sådär djupt heller när jag precis är påväg att läka skadan i patellasenan. Risken finns ju att den brister igen om jag tvingas ned i ett läge som är klart djupare än vad jag är van att gå ner till.
Äh excentriskt ska ju vara bra för skador i senor. Du har bara tagit det till en ny nivå. Du får meddela dina resultat till idrottsmedicin i Umeå.
Fetknoppen
2008-12-17, 16:21
Äh excentriskt ska ju vara bra för skador i senor. Du har bara tagit det till en ny nivå. Du får meddela dina resultat till idrottsmedicin i Umeå.
Jag kanske till och med kan göra en helt ny studie. Jag kommer nog fram till att excentrisk träning inte är bra mot senskador, utan direkt farligt:D
Fetknoppen
2008-12-17, 22:00
Onsdag 20081217: Sumomarklyft: 132,5kg/3, 147,5kg/5, 165kg/5, 182,5kg/5, 205kg/4.
Sumomarklyft med bälte: 220kg/5.
Sumomarklyft med bälte och dräkt: 260kg/3, 270kg/3, 280kg/3.
Djup olympisk knäböj: 120kg/5, 175kg/3*5.
Idag var jag lite mör i hela kroppen. Hade träningsvärk i hamstringsmuskulaturen, hela framsida lår och all stabiliserande muskulatur i bålen. Trots detta kände jag mig lite småstark och det gick relativt lätt under uppvärmningen. Jag gjorde alla treor med dräkt och bälte utan några större problem, bortsett från greppet. Jag tvingades greppa om mellan repsen i samtliga set med dräkt eftersom jag hade tagit föreningens sämsta skivstång. Jag får vara nöjd och kan nu vila upp mig till nästa måndag. På fredag är det lite tung bänkpress med tröja, men det är ju aldrig jobbigt att bänka, och därefter är det lite lätta kronlyft. Skönt...känns redan som helg med andra ord:)
Fetknoppen
2008-12-19, 22:43
Fredag 20081219: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 100kg/5, 142,5kg/5, 162,5kg/5, 170kg/4, 187,5kg/1.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 215kg/3, 227,5kg/2, 232,5kg/2, 245kg/1.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, 3 min vila mellan seten: 145kg/3*7.
Smala kronlyft: 180kg/5, 210kg/5.
Smala kronlyft med bälte: 230kg/5, 237,5kg/5, 245kg/5.
Idag var jag i ganska god form i bänkpress. Det känns att den totala träningsvolymen är större än i tidigare träningsprogram, jag är seg och trött och har ingen explosivitet, men trots detta orkar jag genomföra passen. Missade faktiskt tvåan på 232,5kg idag eftersom jag var för nonchalant när jag skulle dra tröjan på plats. Hoppade helt över det hela vägen upp till och med denna vikt, och då tröjan är vansinnigt stor orkade jag inte riktigt räta på höger arm i toppläget. Triceps var för trött efter förra fredagens excentriska träning och jag gissar att det bidrog till missen.
Jag blev förbannad efteråt och lastade 245kg istället för 237,5kg som jag skulle göra en singel på. Här drog jag ner tröjan och gjorde då ett perfekt tävlingslyft, även om stoppet var snudd på för snällt för en riktig tävling. Jag hade dock klarat vikten även med ett längre stopp även om min högra triceps förtfarande är död sedan förra fredagen.
Högreppsträningen med kort vila efteråt går nästan för lätt upptäcker jag nu efter några veckor, men det kanske inte är så dumt när jag varit så trött i bröst, axlar och armar en längre tid.
Tränade därefter kronlyft och gjorde några ganska lätta femmor. Det var skönt att det gick lätt eftersom jag lever med ständig pump i ländryggen sedan jag började med excentrisk böj med utrustning. Ryggen orkar nog inte med mycket mer träning än såhär, och vikterna ska höjas nästan 50kg till i böj innan programmet är slut.
Eventuellt blir jag tvungen att justera programmet i bänkpress om några veckor. Det blir iså fall en mindre total volym men med behållen intensitet. De tunga repsen utan tröja går faktiskt ganska tungt ibland och detta trots att det är mediokra vikter. Det kan bara förklaras av muskulär trötthet orsakad av en stor total volym.
Jobbar på riktgt bra nu på sista tiden ser jag :thumbup:
Vilken tid tränar ni på onsdag? Hade tänkt göra ett gästspel då.
/Martin
Blev ju ett riktigt fint pass även om jag ringde och störde mitt i bänkandet :thumbup:
Så där ska det se ut! Köpt en ny tröja ännu?
Fetknoppen
2008-12-20, 02:26
Jobbar på riktgt bra nu på sista tiden ser jag :thumbup:
Vilken tid tränar ni på onsdag? Hade tänkt göra ett gästspel då.
/Martin
Vi har inte riktigt beslutat ännu, men det mesta tyder på att det blir träning vid 8:00. Då är man klar vid 11 och hinner fira jul.
Fetknoppen
2008-12-20, 02:27
Blev ju ett riktigt fint pass även om jag ringde och störde mitt i bänkandet :thumbup:
Jo jag var så andfådd att jag nästan inte kunde prata när du ringde. Och armen domnade av tröjan så jag var påväg att tappa telefonen:)
Fetknoppen
2008-12-20, 02:29
Så där ska det se ut! Köpt en ny tröja ännu?
Nej inte ännu. Ska börja med att göra träningströja av min tävlingströja, och den absolut sämsta ska jag fortsätta använda när jag tränar excentriskt. Sedan blir det en ny katana eller superkatana. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Måste ju för f-n försöka lära mig att bänka med tröja på allvar nu så att jag har i alla fall en bra gren på SM.
Vi har inte riktigt beslutat ännu, men det mesta tyder på att det blir träning vid 8:00. Då är man klar vid 11 och hinner fira jul.
Men det var då fan så tidigt :em::D
Fast hellre det än att inte ha något intresse alls och ställa in bara för att det är jul.
Hör av mig närmare för att dubbelkolla tiden.
/Martin
Fetknoppen
2008-12-20, 03:21
Men det var då fan så tidigt :em::D
Fast hellre det än att inte ha något intresse alls och ställa in bara för att det är jul.
Hör av mig närmare för att dubbelkolla tiden.
/Martin
Det måste bli tidigt eftersom jag har tunga marklyft med full utrustning och därefter knäböj. Det tar minst tre timmar och vill man äta julmat så får man starta tidigt:D
Vad tror du om lite träning på fredag fettknåpen? Hinner inte köra på onsdag. Skulle kunna efterföljas (alternativt föregås) med lite kaffe och dopp, eller varför inte lyxmål på sunes. Eller kanske en kombination för att piffa till det nu i juletider.
Fetknoppen
2008-12-22, 22:04
Vad tror du om lite träning på fredag fettknåpen? Hinner inte köra på onsdag. Skulle kunna efterföljas (alternativt föregås) med lite kaffe och dopp, eller varför inte lyxmål på sunes. Eller kanske en kombination för att piffa till det nu i juletider.
Det låter jättetrevligt, både träningen, fikat och målet på Sunes:)
Vad gäller träning så har vi inte bestämt tid ännu. På onsdag tränar vi mellan klockan 7:00 och 10:30 ungefär, och då kan vi nog enas om en tid för fredagsträningen. Jag måste också höra med Karin vad hon tänker sig. Hon måste också få vara med och bestämma träningstid och lite annat. Vi kan höras vid över telefon när det blir aktuellt.
Fetknoppen
2008-12-22, 22:21
Måndag 20081222: Djup styrkelyftsböj: 60kg/5, 100kg/5, 140kg/3, 180kg/3, 207,5kg/3, 220kg/2.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 227,5kg/3, 240kg/3, 255kg/2.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 310kg/3, 340kg/2, 365kg/1, 380kg/1.
Djup olympisk knäböj med bälte och planka under hälarna: 187,5kg/3*6.
Idag var jag i relativt god form i böj. Klart bättre än förra måndagen i alla fall. Kände inte av ryggen alls, men knät var lite ont på alla lyft utan utrustning. Böjde trean på 240kg väldigt lätt, och tvåan på 255kg var ännu lättare. Nu vågar jag också släppa på lite hårdare utan utrustning då jag inte haft några allvarliga känningar i knät på ganska länge. Djupet blir då också bättre och på sista repetitionen på både 220, 240 och 255kg gick jag ner i klockrent tävlingsdjup, medan föregående set var exakt parallella.
Med utrustning gick jag lite tyngre än vad programmet föreskrev idag, mest för att jag måste få göra några tunga vanliga böjar med utrustning också och inte bara excentriska. Alla lyft var lätta och nästan alla böjar var precis på gränsen till godkända. 380kg böjen var ganska lätt, inte lika lätt som när jag böjde tvåan på 360kg, men trots allt med klar mersmak. Endast en cm saknades till godkänt djup och jag uppskattar att jag i alla fall hade orkat böja djupt på 395kg idag. Börjar ana att det här kan bli riktigt bra om jag håller mig skadefri till SM. Det är ju trots allt väldigt många veckor kvar.
Jag oroar mig inte över djupet trots att de flesta böjarna är precis parallella, utan vet att djupet kommer när jag har självförtroende att sätta mig ner med lite högre hastighet. Självförtroendet kommer med viktvanan och den har redan blivit avsevärt mycket bättre pga de excentriska böjarna. Det ser trots allt mycket bättre ut idag än när jag senast försökte göra comeback för två år sedan. Innan SM ska jag ju bromsa på mer än 450kg så då borde vikter kring 400kg kännas snorlätt på axlarna. Förhoppningsvis vågar jag bryta parallell då pga den nyvunna viktvanan.
Film på 380kg böjen kommer senare i kväll.
Nej inte ännu. Ska börja med att göra träningströja av min tävlingströja, och den absolut sämsta ska jag fortsätta använda när jag tränar excentriskt. Sedan blir det en ny katana eller superkatana. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Måste ju för f-n försöka lära mig att bänka med tröja på allvar nu så att jag har i alla fall en bra gren på SM.
Jag förstår inte riktigt ditt tänk David. Jag tror allvarligt talat att du inte vill ta 300 kg i bänk. Om du nu skall köpa en superdupertröja, varför lägga ner en massa tid på att köra excentrisk träning med en gammal trasa? Finns ju ingen i världstoppen som kör på det viset i bänk. Om du är ute efter styrkan så är det ju bäst att köra utan material och är du ute efter att hitta rätt bana så är det ju helt bortkastat om du tänker dig byte till en utrustningstyp som inte på en fläck är densamma som du nu kör med. Du har ju nån nyare X så kör klosspressar med den! De tunga negativa repsen du nu kör kan ju omöjligt göra mer ont i din ögonskada än att pressa samma vikter till kloss.
Jag vill att du inser din potential. Man blir ju fan arg *grr27*
När det gäller tröjval senare skulle jag nog inte rekommendera dig en SuperKatana. Både Marcus Larsson och Freddie S finner dem otroligt svåra att bemästra och lyckas inte få till det. En "ordinär" Katana A/S räcker nog helt klart om du inte väljer att fortsätta med Inzer och deras senaste Diabetesvariant. Mackan Larsson kommer ner och kör med oss nästa vecka och jag är säker på att han kan ta med några extraKatanas så du får prova :thumbup:
Då kan vi ju även skrubba varandra på ryggen i bastun *cupid*
Lillerik_
2008-12-22, 23:23
380x1 :thumbup:
Ap7NU0IOIK8
Den böjen såg ju oväntat bra ut.
Jens Hellberg
2008-12-23, 01:07
Blir spännande att se, har ju följt din journal ett tag samt läst igenom första sidorna. Och du har ju en jävla styrka i kroppen, så SM ska bli intressant. Kommer nog och kollar på dig och andra lyftare :)
Ps. Boxarna på filmen som ni passar ifrån, hur höga är dom, 50-60 cm ?
Ps. Boxarna på filmen som ni passar ifrån, hur höga är dom, 50-60 cm ?
Lådorna har måtten LxBxH 120x90x52 cm har man inga extremt korta lyftare så kan man göra dem lite högre.
Lådor tar Knäböjen till en helt ny dimension, det blir lätt att köra excentriskt. Men största vinsten är nog i de vanliga böjarna så törs man släppa på som aldrig förr, då man får stärkt psyke att veta att passarna verkligen klarar att ta stången om man failar.
/Martin
345.5 i bänk
2008-12-23, 07:43
Ap7NU0IOIK8
Stark böj var det med nya dräkten???
Dra åt skogen vilken böj! Tror nog att Olof kan börja oroa sig lite :)
Härlig kamp :hbang:
Ja de där böjen var riktigt städad och bra. Som det bör vara så verkar din teknik vara bättre på tunga vikter än på lätta.
Fetknoppen
2008-12-23, 19:32
Jag förstår inte riktigt ditt tänk David. Jag tror allvarligt talat att du inte vill ta 300 kg i bänk. Om du nu skall köpa en superdupertröja, varför lägga ner en massa tid på att köra excentrisk träning med en gammal trasa? Finns ju ingen i världstoppen som kör på det viset i bänk. Om du är ute efter styrkan så är det ju bäst att köra utan material och är du ute efter att hitta rätt bana så är det ju helt bortkastat om du tänker dig byte till en utrustningstyp som inte på en fläck är densamma som du nu kör med. Du har ju nån nyare X så kör klosspressar med den! De tunga negativa repsen du nu kör kan ju omöjligt göra mer ont i din ögonskada än att pressa samma vikter till kloss.
Jag vill att du inser din potential. Man blir ju fan arg *grr27*
När det gäller tröjval senare skulle jag nog inte rekommendera dig en SuperKatana. Både Marcus Larsson och Freddie S finner dem otroligt svåra att bemästra och lyckas inte få till det. En "ordinär" Katana A/S räcker nog helt klart om du inte väljer att fortsätta med Inzer och deras senaste Diabetesvariant. Mackan Larsson kommer ner och kör med oss nästa vecka och jag är säker på att han kan ta med några extraKatanas så du får prova :thumbup:
Då kan vi ju även skrubba varandra på ryggen i bastun *cupid*
Du måste förstå Patrik att jag delvis har ett annat mål än många andra lyftare. Min tid som superseriös styrkelyftare där jag satsar 100% är (troligtvis) över. Jag har inte ork att lära mig den nya utrustningen fullt ut, och tröjan är den del av utrustningen jag ogillar mest, eftersom den skapar stor orättvisa i idrotten.
Jag har svårt för att acceptera att vissa får 100kg av tröjan medan andra som tränar lika seriöst med utrustning inte ens får 50kg, och allt detta bara för att den ene är född med bättre vinklar för lyftning med utrustning. Idag är det inte på långa vägar så att den absolut starkaste lyftaren vinner ex ett bänk-SM. Det kan mycket väl vara en lyftare som inte ens skulle vara i närheten av prispallen om tävlingen avgjordes utan utrustning. Förvisso har utrustningen utvecklats något enormt i alla delgrenar, och jag kan inte ens med säkerhet definiera varför jag ogillar just tröjan så mycket. Jag tror att det är för att tröjan utan tvivel är den del av utrustningen som påverkar delgrensresultatet mest i procent räknat. Jag ogillar helt enkelt bänkpressdelen av styrkelyft av den orsaken.
Så svaret på din fråga blir som följer; jag vill naturligtvis gärna bänkpressa 300kg, men inte genom att lära mig plocka absolut allt som går ur en bänkpresströja. Om jag en vacker dag ska bänkpressa 300 så vill jag göra det genom att jag har tränat mina muskler avsevärt mycket starkare. Om min inställning skulle visa sig kosta mig en massa medaljer i framtiden så bjuder jag gärna på det. Jag är inte en dålig förlorare och uppskattar nog en SM-start lika mycket även om jag får smisk med 30kg sammanlagt pga min inställning till tröjan. Jag orkar helt enkelt inte lägga ner all den tid och energi på lyftningen som jag lade ner när jag satsade som hårdast, mellan 1991 och 1999. Jag glädjer mig mer idag över att se ungdomarnas utveckling än min egen. Jag skulle glädjas enormt mycket mer om jag fick hjälpa någon av mina unga och hungriga klubbkamrater att vinna ett VM-guld än om jag själv lyckades vinna några fler SM-guld.
Dessutom vill jag säga att du inte ska underskatta effekten av excentrisk träning med stor och gammal tröja. Det kan mycket väl visa sig att detta är rätt medicin inför SM. Jag kanske i slutändan chockerar med ett bra bänkresultat även om det i teorin kan vara så att klossträning med tröja gör det lättare att plocka kg ur tröjan. Det är många veckor kvar Patrik och jag hinner nog med att lära mig en ny tröja samtidigt som jag bedriver den träning som står i mitt program.
Fetknoppen
2008-12-23, 19:38
Ja klarar jag mig bara från att slita upp mina skador så blir det säkert bra nu när jag tränar mina egna program istället för Norgeprogrammet jag testade förra gången jag skulle göra comeback. Jag tror nog att 400kg kan följa med redan nu om jag vilar mig i form, och det är väldigt många veckor kvar till SM så formen kan bli mycket bättre. Mitt stora problem lär ju vara att jag är ringrostig som ett gammalt gångjärn när det blir dags för SM. Därför kan det nog bli pannkaka även om formen lär vara synnerligen god när det är dags:) Och skulle det gå dåligt så kan jag bara skratta åt eländet:D
Du måste förstå Patrik att jag delvis har ett annat mål än många andra lyftare. Min tid som superseriös styrkelyftare där jag satsar 100% är (troligtvis) över. Jag har inte ork att lära mig den nya utrustningen fullt ut, och tröjan är den del av utrustningen jag ogillar mest, eftersom den skapar stor orättvisa i idrotten.
Jag har svårt för att acceptera att vissa får 100kg av tröjan medan andra som tränar lika seriöst med utrustning inte ens får 50kg, och allt detta bara för att den ene är född med bättre vinklar för lyftning med utrustning. Idag är det inte på långa vägar så att den absolut starkaste lyftaren vinner ex ett bänk-SM. Det kan mycket väl vara en lyftare som inte ens skulle vara i närheten av prispallen om tävlingen avgjordes utan utrustning. Förvisso har utrustningen utvecklats något enormt i alla delgrenar, och jag kan inte ens med säkerhet definiera varför jag ogillar just tröjan så mycket. Jag tror att det är för att tröjan utan tvivel är den del av utrustningen som påverkar delgrensresultatet mest i procent räknat. Jag ogillar helt enkelt bänkpressdelen av styrkelyft av den orsaken.
Så svaret på din fråga blir som följer; jag vill naturligtvis gärna bänkpressa 300kg, men inte genom att lära mig plocka absolut allt som går ur en bänkpresströja. Om jag en vacker dag ska bänkpressa 300 så vill jag göra det genom att jag har tränat mina muskler avsevärt mycket starkare. Om min inställning skulle visa sig kosta mig en massa medaljer i framtiden så bjuder jag gärna på det. Jag är inte en dålig förlorare och uppskattar nog en SM-start lika mycket även om jag får smisk med 30kg sammanlagt pga min inställning till tröjan. Jag orkar helt enkelt inte lägga ner all den tid och energi på lyftningen som jag lade ner när jag satsade som hårdast, mellan 1991 och 1999. Jag glädjer mig mer idag över att se ungdomarnas utveckling än min egen. Jag skulle glädjas enormt mycket mer om jag fick hjälpa någon av mina unga och hungriga klubbkamrater att vinna ett VM-guld än om jag själv lyckades vinna några fler SM-guld.
Dessutom vill jag säga att du inte ska underskatta effekten av excentrisk träning med stor och gammal tröja. Det kan mycket väl visa sig att detta är rätt medicin inför SM. Jag kanske i slutändan chockerar med ett bra bänkresultat även om det i teorin kan vara så att klossträning med tröja gör det lättare att plocka kg ur tröjan. Det är många veckor kvar Patrik och jag hinner nog med att lära mig en ny tröja samtidigt som jag bedriver den träning som står i mitt program.
Eller om någon av dom "råkar" slå ett uwr 2009i :hbang:
Fetknoppen
2008-12-23, 19:40
Stark böj var det med nya dräkten???
Jo det var med nya dräkten. Den var för stor nu eftersom den gått ut sig sedan första gången jag tränade med den. Dessutom har jag fortfarande några kg att gå upp i vikt innan jag väger fullt i 125kg-klassen. Om det blir SM-start så skaffar jag mig ytterligare en dräkt till tävlingsdagen.
Fetknoppen
2008-12-23, 19:43
Eventuella världsrekord ska vi prata tyst om. Jag tror att den lyftaren vill slippa pressen fram till SM. Men visst, jag bedömer möjligheterna för ett världsrekord som mer än goda efter att ha sett honom lyfta under hösten, och han svarar bra på det program jag skrivit till honom fram till SM.
Anders The Peak
2008-12-23, 19:44
Snygg böj David den såg lättare ut än den var...
Kul att lyssna till er när det ska till det blir som att gå på med revy med Pistvakterna...
Fetknoppen
2008-12-23, 19:46
Dra åt skogen vilken böj! Tror nog att Olof kan börja oroa sig lite :)
Härlig kamp :hbang:
Tittar vi bara till fysisk styrka så lär jag nog kunna bjuda upp till dans när vi närmar oss SM. Mitt problem är ju att jag inte tävlat på allvar på exakt 10 år när jag står där på SM-podiet, och det är verkligen ingen fördel även om jag skulle hinna lära mig lyfta med utrustning fullt ut.
Mycket vackert böjt David!
En sak har jag tänkt på, vet inte om det är kameran men i princip alla böjfilmer från öjebyn så verkar ni vandra rätt mycket bakåt med stången typ en halvmeter - meter? hade väl räckt med ett försiktigt steg bakåt på 25-30cm.
Fetknoppen
2008-12-23, 19:49
Ja de där böjen var riktigt städad och bra. Som det bör vara så verkar din teknik vara bättre på tunga vikter än på lätta.
Vi får hoppas den blir ännu bättre när jag lastar mer på stången:) För det lär inte vara brist på tunga pass de veckor som är kvar. Jag har nästan kronisk pump i ryggen nuför tiden pga den stora träningsvolymen och de tunga vikterna. Håller jag hela vägen blir jag kanske farlig, dvs om jag inte bommar ut mig:D
Fetknoppen
2008-12-23, 19:50
Snygg böj David den såg lättare ut än den var...
Kul att lyssna till er när det ska till det blir som att gå på med revy med Pistvakterna...
Tack. Ja visst passar den norrländska dialekten bra på film:)
Fetknoppen
2008-12-23, 19:51
Mycket vackert böjt David!
En sak har jag tänkt på, vet inte om det är kameran men i princip alla böjfilmer från öjebyn så verkar ni vandra rätt mycket bakåt med stången typ en halvmeter - meter? hade väl räckt med ett försiktigt steg bakåt på 25-30cm.
Kameran ljuger. Det är ingen som går ut mer än ca 40cm från ställningen. Och jag är ju av naturen lat så jag går inte onödligt långt:D
Och jag är ju av naturen lat så jag går inte onödligt långt:D
Nja, vet inte det jag. Eftersom du vägrar ta bänkgenvägen (med superdupertröja) så tror jag du snarare är rakt igenom envis.
Fetknoppen
2008-12-23, 20:03
Tisdag 20081223: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/5, 100kg/5, 130kg/5, 157,5kg/6, 162,5kg/6, 167,5kg/5, 180kg/3.
Djup olympisk knäböj: 80kg/3*12.
Formen i bänkpress är på uppåtgående, men fortfarande saknas det en bra bit till storformen, precis som i böj. Det kändes segt att göra sex reps både på både 157,5 och 162,5kg. Då hade jag blivit varm och det började gå lite lättare. Femman på 167,5 gick lätt och på 180kg hade jag lååångt stopp på alla reps, och endast trean blev lite seg, vilket inte är konstigt då jag var full i mjölksyra av de tidigarevarande seten.
Enligt programmet skulle jag bara göra en tvåa på 180kg, och utan stopp på alla reps. Jag hoppas att jag inte brände det bästa krutet nu då jag har ett enormt tungt excentriskt bänkpass på fredag. Är jag inte någorlunda återhämtad då så kommer jag att få det jobbigt i någon timme innan jag är i mål.
Avslutade med lite lätt böj för cirkulationen i låren. Träningsvärken var ganska svår i korsrygg och lår när jag vaknade på morgonen och det har därför varit jobbigt att både bära julklappar och baka pepparkakor. Cirkulationspasset var med andra ord nödvändigt.
I morgon blir det ett tufft pass. Klockan 7:00 ska jag börja värma marklyft och har ett ganska tungt pass framför mig. Det lär bli extra tungt att köra det den tiden på dygnet. Därefter har jag böj och sedan blir det julmat så att jag blir en tjockis på allvar*drool*
Fetknoppen
2008-12-23, 20:04
Nja, vet inte det jag. Eftersom du vägrar ta bänkgenvägen (med superdupertröja) så tror jag du snarare är rakt igenom envis.
Det kan så vara, men oavsett vilket så går ingen i klubben längre än ca 40cm bakåt med skivstången:)
Fetknoppen
2008-12-23, 20:06
God jul på er föresten. Käka duktigt nu under julledigheten så att ni inte fryser ihjäl:)
God jul på er föresten. Käka duktigt nu under julledigheten så att ni inte fryser ihjäl:)
Tack för den (2kg ner till 110an igen).
God Jul från Falkenberg och må du ha en riktigt trevlig julmiddag med mycket späck och kalorier!
Jag hör vad du säger naturligtvis! Min uppfattning är alltså inte att du skall börja ge dig på Katanatröjorna utan köra med de X-tröjor du faktiskt har. Din lyftning med tröja är bland de säkraste jag sett och ingen jag vet tränar så mycket reps med tröja som du så det är ju inte överraskande att tekniken sitter då.
Fetknoppen
2008-12-25, 12:59
Jag hör vad du säger naturligtvis! Min uppfattning är alltså inte att du skall börja ge dig på Katanatröjorna utan köra med de X-tröjor du faktiskt har. Din lyftning med tröja är bland de säkraste jag sett och ingen jag vet tränar så mycket reps med tröja som du så det är ju inte överraskande att tekniken sitter då.
Tjaaa....vi får se hur det blir med tröjorna i framtiden. Jag har pratat med några duktiga lyftare som har relativt lång pressväg och de tycker att det var lätt att lära sig superkatanan och har slagit pers med ca 7,5kg efter detta. Jag vet därför inte riktigt vad jag ska tro. Det verkar ju som att tröjan inte är helt omöjlig att lära sig om man får träna lite med den, samtidigt som andra säger att tröjan är helt omöjlig att lära sig pga att tyget är för hårt.
Vem du prata om nu va? :D
Fetknoppen
2008-12-25, 13:12
Onsdag 20081224: Sumomarklyft: 60kg/3*5, 100kg/2*5, 130kg/5, 150kg/5, 172,5kg/5, 182,5kg/5, 205/4.
Sumomarklyft med bälte: 220kg/5, 230kg/1.
Sumomarklyft med bälte och dräkt: 255kg/3, 267,5kg/3, 280kg/3, 300kg/1.
Djup olympisk knäböj: 180kg/3*6.
Satan vilket helvete att träna klockan 7 på morgonen! Jag hade så ont i kroppen när jag började värma upp att alla vikter var tunga. I marklyft gick det segt redan på 100kg och det gjorde ont i både höger knä och i ryggen. Smärtan fanns kvar hela tiden och det gick segt rakt igenom alla set. Femman på 220kg med bälte fick mig att förstå att det verkligen inte skulle bli en dans på rosor. Jag bommade faktiskt mitt första försök på 300kg. Drog den inte en mm från marken utan gav bara upp pga smärta och dålig motivation. Envis som jag är gjorde jag ett omförsök efter att ha dragit om dräkten och då gick det faktiskt ganska lätt eftersom jag lyckades bli lite förbannad. Helt sjukt egentligen att 300kg i slutändan skulle visa sig vara det enda lyftet som var någorlunda lätt.
Körde därefter lite OL-böj utan bälte och även där kändes det segt. Det smärtade lite i höger knä och likaså i ryggen. Något bättre gick det i alla fall eftersom kroppen började vakna till liv, men nog var det stor skillnad mot att träna i vanlig tid, klockan 17:00. Hemskt att träna innan kroppen har vaknat.
Fetknoppen
2008-12-26, 20:39
Fredag 20081226: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 130kg/3, 145kg/3, 160kg/3, 175kg/2, 190kg/1.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 220kg/2, 240kg/1, 252,5kg/1.
Tävlingsbred excentrisk bänkpress med brygga och tröja: 290kg/3*3.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, 2-3 min vila mellan seten:145kg/3*7.
Sumokronlyft med bälte: 60kg/5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/1, 220kg/2, 260kg/1, 272,5kg/5, 280kg/5, 285kg/5.
Idag var jag i fruktansvärt bra form. Inget set under hela passet gick tungt. Jag bänkade 252,5kg med stopp och muskulärt tog det inte emot mycket. Pressade lite nedåt mot magen och därför gick det lite segt när jag nästan var uppe på raka armar, men det var också det enda felet. Ett litet balansfel. Hade garanterat fixat 260kg eller mer helt strikt med min gamla tröja, och vad skulle det då inte kunna bli med min bättre Rage X. Den excentriska träningen gick också väldigt lätt. Bromsade 290kg hur lätt som helst i alla tre seten med min stora bänkpresströja. Jag tror mig redan nu vara god för målvikterna i böj och bänkpress om man tittar till den muskulära formen. Fortsätter det såhär så kommer jag att vara väldigt glad när det drar ihop sig till SM:)
Du var riktigt steeeeerk idag! Skickade filmen till Erik så den kommer väl upp snart. :)
Lillerik_
2008-12-26, 21:30
Du var riktigt steeeeerk idag!
Håller med, du var i riktigt bra form idag! :thumbup:
Kommer bli väldigt saftiga vikter på SM :naughty:
bMRA04se5HI
bMRA04se5HI
Idag var jag i fruktansvärt bra form. Inget set under hela passet gick tungt. Jag bänkade 252,5kg med stopp och muskulärt tog det inte emot mycket..Hade garanterat fixat 260kg eller mer helt strikt med min gamla tröja, och vad skulle det då inte kunna bli med min bättre Rage X.......Bromsade 290kg hur lätt som helst i alla tre seten med min stora bänkpresströja......
Som sagt, potentialen är skyhög :hbang:
Brutalt bänkat mannen :hbang:
Fetknoppen
2008-12-26, 23:23
Som sagt, potentialen är skyhög :hbang:
Jag får hoppas den är det. Skulle vara skoj att slå pers på SM i samtliga grenar. Böj och bänk ser verkligen lovande ut. I böj borde jag nästan kunna slå tävlingspers med mer än 40kg och i bänkpress med ca 20kg. I marklyft blir det väl ungefär som vanligt gissar jag. Dvs om inte en ny stång gör underverk för mitt klena grepp:)
Fetknoppen
2008-12-26, 23:27
Brutalt bänkat mannen :hbang:
Jo tack, det kändes verkligen fint:)
Till veckan måste jag göra en liten justering i programmet eftersom det är längre än antalet veckor till SM. Det tog lite för lång tid att skriva ihop programmet så i dagsläget kommer jag att tävla 14 dagar efter SM, och så kan jag ju inte ha det. Jag måste därför trolla bort två träningsveckor vilket innebär att jag har excentrisk böj två veckor i rad. Har jag otur så dippar formen rejält av två excentriska böjpass i rad så det gäller att fundera ut något klokt.
LadyInsane
2008-12-26, 23:28
Oj oj, mäktig bänk!:)
Jag måste därför trolla bort två träningsveckor vilket innebär att jag har excentrisk böj två veckor i rad. Har jag otur så dippar formen rejält av två excentriska böjpass i rad så det gäller att fundera ut något klokt.
Gör inget förhastat bara. Kan det inte vara bättre att köra ett av dessa excentriska pass och då på en vikt mitt emellan? Känns onödigt att tvinga kroppen belastas oerhört i böj två veckor i rad. Du torde ändå ha gott självförtroende att hantera stora vikter.
Vackert pass igår.
Tack för att man fick vara med. ;)
Fetknoppen
2008-12-28, 00:00
Oj oj, mäktig bänk!:)
Tack. Jag gör så gott jag kan:)
Fetknoppen
2008-12-28, 00:02
Gör inget förhastat bara. Kan det inte vara bättre att köra ett av dessa excentriska pass och då på en vikt mitt emellan? Känns onödigt att tvinga kroppen belastas oerhört i böj två veckor i rad. Du torde ändå ha gott självförtroende att hantera stora vikter.
Jag har bestämt mig för att träna excentriskt båda passen. Nu på måndag blir det bara ett set på 420kg och veckan efteråt blir det att göra alla set på 432,5kg. Det tror jag nog att kroppen orkar med utan större problem. 420kg är ju trots allt inte någon monstervikt så det ska jag nog kunna återhämta mig ifrån.
Fetknoppen
2008-12-28, 00:04
Vackert pass igår.
Tack för att man fick vara med. ;)
Tack. Du är välkommen ner någon fler gång bland oss galningar. Har du riktigt tur så smittar inte den sjuka humorn:)
Tack. Du är välkommen ner någon fler gång bland oss galningar. Har du riktigt tur så smittar inte den sjuka humorn:)Tror tyvärr jag redan börjat åka på den sjukan, det räcker med att jag varit en del med Emelie. :D
Får nog försöka komma och köra något roligare pass än bara axlar. :)
Mark_Lyft
2008-12-28, 12:20
Jo tack, det kändes verkligen fint:)
Till veckan måste jag göra en liten justering i programmet eftersom det är längre än antalet veckor till SM. Det tog lite för lång tid att skriva ihop programmet så i dagsläget kommer jag att tävla 14 dagar efter SM, och så kan jag ju inte ha det. Jag måste därför trolla bort två träningsveckor vilket innebär att jag har excentrisk böj två veckor i rad. Har jag otur så dippar formen rejält av två excentriska böjpass i rad så det gäller att fundera ut något klokt.
Eftersom du känner av knät, är det inte lite oklokt att göra så? Nästan lite viktk*t tycker jag. *grr27*
Fetknoppen
2008-12-29, 13:47
Eftersom du känner av knät, är det inte lite oklokt att göra så? Nästan lite viktk*t tycker jag. *grr27*
Det kan ju så se ut, men jag gör det för att långsamt höja viktvanan. Det skulle kännas obehagligt och väldigt tungt att gå direkt från 410kg till 432,5 utan någon mellanvikt. Jag får helt enkelt hoppas att knät håller.
Fetknoppen
2008-12-29, 13:48
Tror tyvärr jag redan börjat åka på den sjukan, det räcker med att jag varit en del med Emelie. :D
Får nog försöka komma och köra något roligare pass än bara axlar. :)
Akta dig för Emelie. Om du umgås för mycket med henne lär du bli sjuk. Hennes humor har vi fått känna på, och den är verkligen inte normal:)
Akta dig för Emelie. Om du umgås för mycket med henne lär du bli sjuk. Hennes humor har vi fått känna på, och den är verkligen inte normal:)
HALLÅÅÅÅ!!? Jag förstår ingenting. Vad menar du? :Virro
Du är faktiskt inte heller normal! :P
Fetknoppen
2008-12-29, 22:48
Måndag 20081229: Djup styrkelyftsböj: 60/3*5, 100kg/5, 130kg/5, 140kg/3, 180kg/3, 212,5kg/3, 232,5kg/2.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 245kg/2, 252,5kg/2.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 310kg/2, 335kg/3, 365kg/1.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 425kg/3.
Djup olympisk knäböj med planka under hälarna och bälte: 190kg/2*6.
Idag blev det ett pass med både positiva och negativa inslag, och dessutom lite obehagligheter. När jag började värma upp kände jag att ryggen gjorde riktigt ont. Det högg ordentligt redan på lätta vikter och jag vilade därför onödigt länge mellan seten. Jag oroade mig helt enkelt för nästkommande set. Redan på 60kg gjorde det ont och det blev inte bättre på 140 och 180kg. På 232,5kg gick det lite bättre och när jag fick på mig bältet gjorde jag precis som jag gjort hela tiden de senaste åren. Jag smyger ner på första repset och när det inte gör ont tar jag bra med fart på nästa reps med påföljden att djupet blir perfekt och det går ganska lätt. 252,5kg var ett riktigt lätt set med klar mersmak och perfekt tävlingsdjup.
Med dräkt och lindor gick det sedan lite sämre inledningsvis, delvis pga att jag använde min gamla värdelösa dräkt med tillhörande lindor och delvis pga ryggskadan. Dräkten glider upp högt på låren när jag böjer och jag tappar därför väldigt mycket av det stöd som en fungerande dräkt ska ge. Jag var strax ovanför parallell på båda två repsen på 310kg, och likadant såg det ut på ettan och tvåan på 335kg. Reps tre var dock tveksamt djupt på 335kg.
Därefter beslutade jag mig för att försöka ta fart på 365kg och böja som jag måste göra på SM. Jag gjorde då en klart godkänt böj med tydlig mersmak. Det var den första riktigt fina böjen sedan jag började programmet och samtidigt en fin indikation på att träningsprogrammet passar mig bra. Den var inte lika lätt som när jag böjde 380kg förra måndagen, men nog hade jag klarat av att göra ca 20-25kg till i det lyftet. Det går med andra ord framåt varje vecka just nu. Om jag har styrka att böja 385-390kg djupt med min gamla värdelösa dräkt borde det kunna bli riktigt bra med den nya dräkten på SM.
Därefter kom obehaget, och jag tvekar nästan att visa fisa filmen då det var riktigt vidrigt. Jag har varit ordentligt förkyld för en kort tid sedan och blodkärlen i näsan är inte i bra skick. Jag kände att jag drabbades av lite näsblod redan på 365kg böjen, och klart värre blev det när jag tränade excentriskt på 425kg. När jag gick ut med vikten började jag blöda lite, och näsblodet ökade till en rejäl stråle när jag närmar mig godkänt djup. Jag hörde hur näsblodet träffade golvet mellan benen, det lät som när en vattenkran spolar på ett golv. När jag kom upp efter första repset minskade blodtrycket något och samtidigt minskade blödningen. På vägen ner i reps två blir blodtrycket naturligtvis ännu högre eftersom jag är tröttare och då fullkomligt sprutar näsblodet ner efter hakan och på golvet. I den tredje böjen kan det inte bli så mycket värre, men kanske blev blödningen ytterligare något större. Efteråt hade jag en stor pöl av näsblod, ca 30 cm i diameter, mellan låren. Det är vid sådana tillfällen man börjar fundera vad som skulle hända om ett blodkärl brister i hjärnan...
Hur som helt, jag överlevde passet och är ganska nöjd. Trots störningen av näsblodet i det excentriska setet så bromsade jag vikten väldigt enkelt. Tror inte att det behöver bli några problem på 432,5kg nästa måndag, i alla fall blir det inte det om jag bara slipper förblöda under passet.
Fetknoppen
2008-12-29, 22:48
HALLÅÅÅÅ!!? Jag förstår ingenting. Vad menar du? :Virro
Du är faktiskt inte heller normal! :P
Klart jag är:D
OH MY GOOOD! Näsblodet verkade vara riktigt läskigt.. Synd att jag missade det! Bra pass idag, fast det vet du nog redan ;)
Fetknoppen
2008-12-29, 22:54
OH MY GOOOD! Näsblodet verkade vara riktigt läskigt.. Synd att jag missade det! Bra pass idag, fast det vet du nog redan ;)
Tack. Jo jag är tämligen nöjd med insatsen, framför allt om jag betänker omständigheterna runt omkring. Det är inte roligt när min ryggskada gör sig påmind.
Ja klarar jag mig bara från att slita upp mina skador så blir det säkert bra nu när jag tränar mina egna program istället för Norgeprogrammet jag testade förra gången jag skulle göra comeback. Jag tror nog att 400kg kan följa med redan nu om jag vilar mig i form, och det är väldigt många veckor kvar till SM så formen kan bli mycket bättre. Mitt stora problem lär ju vara att jag är ringrostig som ett gammalt gångjärn när det blir dags för SM. Därför kan det nog bli pannkaka även om formen lär vara synnerligen god när det är dags:) Och skulle det gå dåligt så kan jag bara skratta åt eländet:D
Jag antar att du siktar på Jörgens sv rek i knäböj:)
Fetknoppen
2008-12-29, 23:17
Jag antar att du siktar på Jörgens sv rek i knäböj:)
Njaa, det är nog bonus om jag fixar den vikten. Jag har egentligen som enda mål att göra mer än ingångsvikten i böj, och skulle det bli mer än 400kg så skrattar jag på riktigt. Då jag är så ringrostig är det inte lätt att som andra tävling göra ett SM. Det är ju trots allt precis tio år sedan jag senast tävlade på ett SM nästa år:) Jag har därför lite försiktiga mål. Däremot har jag nog snuddat vid tanken på Jörgens rekord. Det känns verkligen inte omöjligt om jag får ordning på tekniken fullt ut, har en ny och bra dräkt och dessutom nya och bra lindor. 422,5kg i 125:an är verkligen ingen omöjlighet på sikt om jag bara får vara skadefri en längre tid.
A.Pahkamaa
2008-12-29, 23:28
Du imponerade stort idag, fortsätt såhär så kommer SM bli mycket intressant! :)
Bra "tryck" i kroppen idag! :hbang:
Bra jobbat idag. Synd att jag missade utrustningslyften.
Fetknoppen
2008-12-30, 00:13
Du imponerade stort idag, fortsätt såhär så kommer SM bli mycket intressant! :)
Det går nästan oförskämt bra tycker jag. Trots att styrkan bara pendlar mellan dålig och medioker så ökar jag hela tiden med utrustning. Dagens djupa och lätta böj på 365kg var verkligen ett glädjebesked. Trenden visar ju att jag blir säkrare på djupet, och då det sker samtidigt som jag har ont i ryggen tyder det på ett äkta fall framåt:)
Fetknoppen
2008-12-30, 00:14
Bra "tryck" i kroppen idag! :hbang:
Jo tack, jag tycker det:)
Fetknoppen
2008-12-30, 00:15
Bra jobbat idag. Synd att jag missade utrustningslyften.
Jo det var synd. Är ju alltid roligt att få visa upp sig från sin bästa sida:D
Mark_Lyft
2008-12-30, 11:26
Det skall bli spännande att se hur det går på SM, även om du gör 400+ i böjen blir det forfarande svårt att snuva Olof på guldet. Helt klart en av dom mest intressanta klasserna, hoppas att ni bägge är i toppslag.
Fetknoppen
2008-12-30, 20:50
Det skall bli spännande att se hur det går på SM, även om du gör 400+ i böjen blir det forfarande svårt att snuva Olof på guldet. Helt klart en av dom mest intressanta klasserna, hoppas att ni bägge är i toppslag.
Olof är onekligen en vass motståndare. Med tanke på min tioåriga paus från tävlandet får han stå som favorit. Även om jag vore i absolut toppform och hade god tävlingsrutin så skulle han vara synnerligen svår att slå. Det var ju inte för att han var en dålig lyftare som han kom hem med en VM-medalj.
Fetknoppen
2008-12-30, 20:59
Tisdag 20081230: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 122,5kg/5, 140kg/4, 162,5kg/3, 180kg/1, 195kg/1, 180kg/3, 170kg/5, 162,5kg/6, 155kg/6.
Djup olympisk knäböj: 80kg/3*12.
Idag fick jag bekänna färg. Jag hade ont kring armbågarna efter det tunga excentriska setet igår och det gjorde rejält ont när jag tog ner stången på bröstet. Jag gjorde trots detta 195kg ganska enkelt och därefter en riktigt lätt trea på 180kg med stopp på alla reps. Gissar att jag hade kunnat göra en femma med stopp om jag tagit ut mig maximalt. Därefter började mjölksyran ansamlas när jag reppade på 170 och 162,5kg. Det gick faktiskt riktigt segt i mitt sista set på 155kg pga mjölksyran, men toppstyrkan börjar vara helt okay.
Därefter tränade jag lite lätt böj för att bli av med träningsvärken från gårdagens pass. Avslutade sedan med att skura golvet ordentligt där jag drabbades av fontännäsblod igår. Det ser ju inte bra ut om någon kommer ner för att träna. Kan ju lätt misstolkas som platsen för en grov misshandel eller mord.
Fetknoppen
2008-12-30, 21:22
Här kommer länken till måndagsböjarna:
http://www.youtube.com/watch?v=UO92TiQFZc0
Ungdomarna börjar vara riktigt starka, framför allt om man betänker att de flesta väger under 90kg.
HAHHAHA så jävla hardcore! Men ni är söta så förbannat! :D
Fetknoppen
2009-01-01, 14:46
HAHHAHA så jävla hardcore! Men ni är söta så förbannat! :D
Visst är vi:D
Fetknoppen
2009-01-01, 15:03
Onsdag 20081231: Sumomarklyft: 130kg/5, 150kg/5.
Sumomarklyft med bälte: 165kg/5, 182,5kg/3, 202,5kg/3, 220kg/2.
Sumomarklyft med bälte och dräkt: 257,5kg/3, 285kg/2, 300kg/2.
Excentriska sumomarklyft utan bälte: 300kg/3*3.
Djup olympisk knäböj med bälte: 185kg/5, 190kg/5, 195kg/5.
Händerna fick bekänna färg. Körde med omvänt grepp redan från första vikt då jag förstod att det skulle bli svårt att hålla i stången på 300kg om jag var trött i underarmarna. Jag tappade också greppet på andra repetitionen precis när jag dragit klart vikten.
Jag var enormt trött i kroppen redan under uppvärmningen eftersom jag körde excentrisk böj i måndags, och jag hade därför ingen vidare bra dragstyrka för dagen. Klarade tvåan på 285kg utan problem men fick ta i ganska ordentligt på 300kg. Gissar att max för dagen låg någonstans kring 315-320kg i en singel. Får trots allt se det som ett bra pass eftersom jag tränade hårdare än programmet i måndags och att då dra tunga marklyft bara någon dag senare är inte det lättaste.
Bromsade därefter ganska enkelt första trean på 300kg i marklyft utan bälte. Fick arbeta klart hårdare på andra setet och i det tredje tappade jag greppet på trean så att excentriska bromsmaskinen fångade upp vikten. Mina svaga händer börjar nu begränsa marklyftsträningen och jag hoppas verkligen att vi snart får de nya skivstänger vi beställt av Eleiko så att jag kan fortsätta följa programmet. Jag måste ha en stång med väldigt bra lettring för att fortsättningsvis klara de tyngsta seten. Hoppas också att de har en bra stång i Sundsvall på SM, för annars har jag inte en chans...
Avslutade med lite lätt böj, som inte var så lätt pga trötthet i låren.
Häng i nu med markarna!
Klart som fan att det måste finnas superbra stänger på SM. Annars *grr27*
Excentriska böjarna så ju också trivsamma ut trots att du riggat med teaterblod i näsan...Skämt å sido, det är bra att du föregår med gott exempel så ungdommarna vet att det inte är läge att vika ner sig i onödan. Ser för övrigt att grabbarna sköter sig suveränt! De är enorma föredömen :thumbup:
Onsdag 20081231: Sumomarklyft: 130kg/5, 150kg/5.
Sumomarklyft med bälte: 165kg/5, 182,5kg/3, 202,5kg/3, 220kg/2.
Sumomarklyft med bälte och dräkt: 257,5kg/3, 285kg/2, 300kg/2.
Excentriska sumomarklyft utan bälte: 300kg/3*3.
Djup olympisk knäböj med bälte: 185kg/5, 190kg/5, 195kg/5.
Händerna fick bekänna färg. Körde med omvänt grepp redan från första vikt då jag förstod att det skulle bli svårt att hålla i stången på 300kg om jag var trött i underarmarna. Jag tappade också greppet på andra repetitionen precis när jag dragit klart vikten.
Jag var enormt trött i kroppen redan under uppvärmningen eftersom jag körde excentrisk böj i måndags, och jag hade därför ingen vidare bra dragstyrka för dagen. Klarade tvåan på 285kg utan problem men fick ta i ganska ordentligt på 300kg. Gissar att max för dagen låg någonstans kring 315-320kg i en singel. Får trots allt se det som ett bra pass eftersom jag tränade hårdare än programmet i måndags och att då dra tunga marklyft bara någon dag senare är inte det lättaste.
Bromsade därefter ganska enkelt första trean på 300kg i marklyft utan bälte. Fick arbeta klart hårdare på andra setet och i det tredje tappade jag greppet på trean så att excentriska bromsmaskinen fångade upp vikten. Mina svaga händer börjar nu begränsa marklyftsträningen och jag hoppas verkligen att vi snart får de nya skivstänger vi beställt av Eleiko så att jag kan fortsätta följa programmet. Jag måste ha en stång med väldigt bra lettring för att fortsättningsvis klara de tyngsta seten. Hoppas också att de har en bra stång i Sundsvall på SM, för annars har jag inte en chans...
Avslutade med lite lätt böj, som inte var så lätt pga trötthet i låren.
Det är bara "skinn" som har problem med olättrade stänger:whipped:
Fetknoppen
2009-01-02, 20:55
Häng i nu med markarna!
Klart som fan att det måste finnas superbra stänger på SM. Annars *grr27*
Excentriska böjarna så ju också trivsamma ut trots att du riggat med teaterblod i näsan...Skämt å sido, det är bra att du föregår med gott exempel så ungdommarna vet att det inte är läge att vika ner sig i onödan. Ser för övrigt att grabbarna sköter sig suveränt! De är enorma föredömen :thumbup:
Jag kan ju inte gärna vika ner mig när jag pressar dem hela tiden:) De sköter sig förövrigt exemplariskt. Tränar stenhårt, och då menar jag verkligen stenhårt. Jag tror att de flesta av sveriges elitseniorer skulle tröttna när de ser vilka enorma veckobördor de tränar sig igenom. De är ständigt trötta i rygg och lår men tränar trots detta varje set i programmen. Jag kan inte annat än vara stolt över klubbens ungdomar. Många av dem har potential att bli framtida elitlyftare av internationell klass.
Fetknoppen
2009-01-02, 20:56
Det är bara "skinn" som har problem med olättrade stänger:whipped:
Men jag är ju ett skinn Robert:) Jag får hoppas att det räcker långt med en bra böj och bänkpress.
Fetknoppen
2009-01-02, 21:07
Fredag 20090102: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 130kg/3, 155kg/3, 170kg/2, 187,5kg/1, 195kg/1.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 220kg/3, 240kg/2, 260kg/1.
Tävlingsbred excentrisk bänkpress med brygga och tröja: 300kg/3*3.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, 3 min vila mellan seten: 145kg/3*8.
Djupa smala marklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 132,5kg/5, 152,5kg/3, 175kg/3*5.
Idag var jag väldigt trött och sliten i kroppen. Gissar att det beror på att jag kör excentrisk bänkpress två veckor i rad. När jag värmde upp gick det segt och gjorde ont i armbågarna redan på 100kg. Smärtan försvann först när jag bänkade 195kg, vilket också var ett relativt enkelt lyft, även om lite tyngre än i måndags.
Med tröja gjorde jag sedan ett kanonpass och avslutade med att tämligen enkelt pressa 260kg helt tävlingsstrikt, och med ca 5kg mersmak. Då detta var med min gamla skräphög till tröja tycker jag det känns riktigt bra. Tror nu att det kommer att vara fullt möjligt att pressa 270kg på SM eftersom jag då har en klart bättre tröja.
Tröjan sprack lite till på några nya ställen och frågan är om jag kan träna hela programmet med den här eller om jag måste skaffa mig en ny träningströja. Den här är verkligen helt slut då jag haft den sedan 2002.
Efter tröjbänkarna körde jag tre åttor på 145kg och det var verkligen lätt trots lite vila mellan seten. Det känns som att styrkan kommer snabbt nu och jag måste kanske justera upp vikterna något kg för att inte understimulera musklerna. Vi får se hur jag gör med detta?
Avslutade sedan med lite lätta djupa smalmarklyft. Det var verkligen nödvändigt för jag känner mig ganska sliten i hela ryggen efter en tuff träningsvecka, och nästa vecka blir ännu värre...
:)men jag är ju ett skinn robert:) jag får hoppas att det räcker långt med en bra böj och bänkpress.
:):):)
Fetknoppen
2009-01-05, 19:07
Måndag 20090105: Djup styrkelyftsböj: 60kg/3*5, 100kg/5, 120kg/5, 140kg/3, 180kg/3, 200kg/3, 220kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 232,5kg/3, 250kg/2, 260kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, bälte och lindor: 300kg/3, 332,5kg/2, 375kg/1.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 432,5kg/2*3.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med bälte: 325kg/3.
Benpress, tre min vila mellan seten: 290kg/7, 280kg/2*7.
Satan vad trött jag var idag, och jag gissar att det var för att jag hade excentrisk böj förra måndagen och excentriska marklyft i onsdags. Jag hade inga som helst känningar av min ryggskada och kunde värma upp snabbt och göra fina böjar. Var djup på alla böjar utan utrustning, utom setet på 250kg där första lyftet var parallellt. 260kg var djupt men ganska segt, och jag kan inte skylla det på att jag gjorde ett halvtaskigt lyft rent tekniskt. Jag var helt enkelt svag och nedtränad idag.
Därefter chockade jag mig själv genom att göra riktigt fina lyft med utrustning. Jag var djup på både tvåan och trean på 300kg, parra på ettan. Gjorde därefter en djup tvåa på 332,5kg. Ettan var iofs lite tveksam, men absolut inget dåligt lyft. Därefter gjorde jag en ganska fin böj på 375kg. Även den var lite tveksam och gissningsvis hade jag kunnat få två röda lampor likväl som två vita. 375kg var ganska tungt och jag gissar att det hade gått att böja tio kg till, men inte mer.
Jag är dock väldigt nöjd över böjarna eftersom jag gjorde alla lyft med min superstora dräkt som glider upp i ljumskarna när jag böjer, och dessutom hade jag mina sämsta knälindor som har hunnit bli tio år gamla och saknar mycket av den spänst som nya lindor har.
De excentriska böjarna har jag oroat mig lite för ändå sedan förra måndagen. Stången gungade så våldsamt när jag gick ut med den att risken för skador var tämligen stor. Jag gjorde därför mindre steg när jag gick ut i det andra setet, och då blev allt mycket bättre, mindre svaj på stången. Själva lyften var dock inget problem. Jag bromsade tämligen enkelt mina två treor på 432,5kg, och kommer helt säkert att kunna bromsa även nästa pass på 442,5kg. Jag blev dock mer trött i låren än jag varit någon gång tidigare. Det känns som att jag kört hela muskeln i en mixer och när jag sänkte till 325kg för att bromsa utan utrustning där så orkade jag först inte lyfta stången från ställningen. Jag fick ladda ganska rejält för att orka gå ut med vikten men gjorde därefter ett bra set med fina bromsningar. Inget näsblod idag och överlag så kändes det som att jag hade lägre blodtryck än förra måndagen.
I morgon kommer jag troligtvis inte att kunna gå. Träningsvärken kommer att vara överjävlig och jag hoppas bara att jag fixar mina marklyft nu på onsdag trots tröttheten i kroppen. Det kommer inte att bli någon dans på rosor de veckor jag har kvar av programmet, det är jag övertygad om. Överlever jag hela vägen i mål kommer jag dock att vara duktigt stark i kroppen.
Det var faan det grymmaste ben passet jag sett nån genomföra. Sporrande :thumbup:
345.5 i bänk
2009-01-05, 22:59
Måndag 20090105: Djup styrkelyftsböj: 60kg/3*5, 100kg/5, 120kg/5, 140kg/3, 180kg/3, 200kg/3, 220kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 232,5kg/3, 250kg/2, 260kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, bälte och lindor: 300kg/3, 332,5kg/2, 375kg/1.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 432,5kg/2*3.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med bälte: 325kg/3.
Benpress, tre min vila mellan seten: 290kg/7, 280kg/2*7.
Satan vad trött jag var idag, och jag gissar att det var för att jag hade excentrisk böj förra måndagen och excentriska marklyft i onsdags. Jag hade inga som helst känningar av min ryggskada och kunde värma upp snabbt och göra fina böjar. Var djup på alla böjar utan utrustning, utom setet på 250kg där första lyftet var parallellt. 260kg var djupt men ganska segt, och jag kan inte skylla det på att jag gjorde ett halvtaskigt lyft rent tekniskt. Jag var helt enkelt svag och nedtränad idag.
Därefter chockade jag mig själv genom att göra riktigt fina lyft med utrustning. Jag var djup på både tvåan och trean på 300kg, parra på ettan. Gjorde därefter en djup tvåa på 332,5kg. Ettan var iofs lite tveksam, men absolut inget dåligt lyft. Därefter gjorde jag en ganska fin böj på 375kg. Även den var lite tveksam och gissningsvis hade jag kunnat få två röda lampor likväl som två vita. 375kg var ganska tungt och jag gissar att det hade gått att böja tio kg till, men inte mer.
Jag är dock väldigt nöjd över böjarna eftersom jag gjorde alla lyft med min superstora dräkt som glider upp i ljumskarna när jag böjer, och dessutom hade jag mina sämsta knälindor som har hunnit bli tio år gamla och saknar mycket av den spänst som nya lindor har.
De excentriska böjarna har jag oroat mig lite för ändå sedan förra måndagen. Stången gungade så våldsamt när jag gick ut med den att risken för skador var tämligen stor. Jag gjorde därför mindre steg när jag gick ut i det andra setet, och då blev allt mycket bättre, mindre svaj på stången. Själva lyften var dock inget problem. Jag bromsade tämligen enkelt mina två treor på 432,5kg, och kommer helt säkert att kunna bromsa även nästa pass på 442,5kg. Jag blev dock mer trött i låren än jag varit någon gång tidigare. Det känns som att jag kört hela muskeln i en mixer och när jag sänkte till 325kg för att bromsa utan utrustning där så orkade jag först inte lyfta stången från ställningen. Jag fick ladda ganska rejält för att orka gå ut med vikten men gjorde därefter ett bra set med fina bromsningar. Inget näsblod idag och överlag så kändes det som att jag hade lägre blodtryck än förra måndagen.
I morgon kommer jag troligtvis inte att kunna gå. Träningsvärken kommer att vara överjävlig och jag hoppas bara att jag fixar mina marklyft nu på onsdag trots tröttheten i kroppen. Det kommer inte att bli någon dans på rosor de veckor jag har kvar av programmet, det är jag övertygad om. Överlever jag hela vägen i mål kommer jag dock att vara duktigt stark i kroppen.
Imponerande pass:hbang::hbang::hbang:
Fetknoppen
2009-01-06, 01:00
Det var faan det grymmaste ben passet jag sett nån genomföra. Sporrande :thumbup:
Tack. Jag är själv väldigt nöjd med passet. Jag har nog redan idag styrka för att bromsa på över 460kg, men jag skulle nog inte orka gå ut med stången. Det var riktigt jobbigt måste jag säga. Film kommer kanske senare i veckan.
Fetknoppen
2009-01-06, 01:00
Imponerande pass:hbang::hbang::hbang:
Tack! Det var skoj att det gick så bra:)
Fetknoppen
2009-01-06, 01:17
Här kommer filmen från dagens 375kg böj. Nu när vikten känns lätt på axlarna vågar jag ta mer fart på nedvägen och då blir också djupet bättre. Tyvärr vågade jag inte riktigt ta den fart som jag hade på 332,5kg, och det beror säkert på att det blev en ganska stor höjning att gå till 375kg. Jag tror det var därför som djupet är lite tveksamt. Enligt domarna dock en sådan böj som kunde ha blivit godkänd. Hur som helst, det blir bättre för var vecka som går.
http://www.youtube.com/watch?v=j9OnKKr9JmY&feature=channel_page
Får se om mina excentriska lyft på 432,5kg också kommer in så småningom.
j9OnKKr9JmY&feature=channel_page
Fetknoppen
2009-01-06, 20:26
j9OnKKr9JmY&feature=channel_page
Tack för det här:thumbup:
Fetknoppen
2009-01-06, 20:40
Tisdag 20090106: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 135kg/5, 147,5kg/2, 155kg/5, 162,5kg/5, 172,5kg/5.
Djup olympisk knäböj: 50kg/3*5, 70kg/5, 90kg/2*8, 90kg/10.
Var fruktansvärt trött i bröst och triceps idag, ffa triceps. Två veckor i rad med excentrisk bänkpress har nog blivit lite för mycket för min stackars kropp och jag ligger nu precis på gränsen till överträning. Var väldigt nära att missa sista lyftet på 172,5kg och tyckte att redan 162,5kg var en tung vikt i slutpressen.
Träningsvärken i låren är fruktansvärd, kanske det värsta jag varit med om. Har sådan enorm smärta att jag nästan inte kunde ställa mig upp från sängen på morgonen. Går som en gammal gubbe och kan idag inte se hur jag ska kunna träna tunga marklyft i morgon.
För att bli av med träningsvärken körde jag lite lätt böj och var väldigt försiktig när jag värmde upp. Kunde först nästan inte göra en djup böj med tom skivstång, men efter ca 20 minuter gick det att böja nästan som vanligt. Hoppas nu bara att kroppen känns lite piggare i morgon efter dagens cirkulationspass. Överlever jag morgondagens pass så klarar sig nog kroppen genom resten av programmet. Nästa måndag är ju en betydligt lättare böjdag.
Fetknoppen
2009-01-07, 21:45
Onsdag 20090107: Sumomarklyft: 60kg/3*5, 100kg/2*5, 140kg/5, 180kg/5, 205kg/5, 217,5kg/5.
Sumomarklyft med bälte: 227,5kg/2.
Sumomarklyft med dräkt och bälte: 257,5kg/3, 277,5kg/3, 287,5kg/3.
Sumomarklyft, 3 min vila mellan seten: 197,5kg/8, 187,5kg/8, 182,5kg/8.
Djup olympisk knäböj: 60kg/3*5, 100kg/2*5, 140kg/5, 170kg/3, 190kg/3*5.
Träningsvärken var svår idag efter måndagsböjarna. Något bättre hade den blivit, men inte mycket. Värmde upp väldigt mycket på lätta vikter för att bli mjuk och följsam i muskulaturen. Det gick ordentligt segt och gjorde ont i låren upp till och med 205kg, men därefter började det gå lite lättare.
Med dräkt och bälte var jag i absolut kanonform:) Greppet satt helt perfekt på alla set och jag drog trean på 287,5 som om det hade varit 220kg. Vad gäller dragstyrkan så var jag säkert god för tre reps på 315kg, men inte ens idag hade jag orkat hålla i den vikten i tre reps.
Hoppas det fortsätter såhär resten av programmet, för då blir det pers i marklyft på SM. I morgon eller på fredag får vi tre nya stänger från Eleiko tillsammans med andra saker för ett värde av 120 000kr*drool* Förhoppningsvis blir greppet bättre med en ny stång så att jag fixar resten av programmet.
Jäklar vilka grymma pass :hbang:
Väldigt imponerande och inspirerande träning :thumbup:
Fetknoppen
2009-01-08, 12:39
Jäklar vilka grymma pass :hbang:
Väldigt imponerande och inspirerande träning :thumbup:
Tack. Ja det blir några rediga pass nu fram till SM. Det vänder sig i magen när jag tänker på vissa av dem:)
Fetknoppen
2009-01-09, 21:14
Fredag 20090109: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 122,5kg/5, 140kg/4, 165kg/3, 187,5kg/1, 197,5kg/1.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 217,5kg/3, 230kg/2 (missade trean och hoppade helt över setet på 237,5).
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tre minuter vila mellan varje set: 150kg/3*6.
Sumokronlyft med bälte: 215kg/5, 245kg/3, 270kg/5, 290kg/5, 300kg/5.
Idag fick jag betala priset för justeringen av träningsprogrammet. Formen var enormt dålig i bänkpress och det kan med all säkerhet härledas till att jag tränat excentriskt två veckor i rad. Jag valde också att träna med en bänk som var 44cm hög istället för 45 och det kanske inte var rätt att göra det den dag när man känner sig nertränad.
Tanken var att jag inte alltid ska träna under perfekta förhållanden men nu fick självförtroendet sig en törn istället. Mitt gamla skrälle till bänkpresströja har dessutom fullständigt givit upp och är sämre än någonsin tidigare. Nu har jag ett stort hål mellan bröststycket och ärmen och det hålet blev snabbt större när jag började bänka med den.
Det gick tungt redan på uppvärmningen och jag orkade inte göra 197,5kg helt tävlingsstrikt. Jag tvingades lyfta rumpan några cm för att orka upp och det var främst triceps som saknade tryck. När jag därefter höjde till 217,5kg för att träna med tröja fick jag ta i rejält för att fixa trean utan att lyfta rumpan från bänken. Höjde därefter till 230kg och trodde att det skulle gå bra om jag bara drog ner tröjan ordentligt. Det gick dock inte som jag planerat utan tröjan gav bara efter när jag tog ner stången. Hålet blev större och jag tappade mycket av det stöd som tröjan ska ge. Jag missade tredje repetitionen på 230kg där triceps skulle ta över en del av arbetet, och testade inte ens på 237,5. Egentligen skulle jag ha gjort en trea även där men det kändes som att jag skulle ha fått ge precis allt för att fixa en tvåa så jag valde att bryta för att ge kroppen välbehövlig vila.
Sur som satan straffade jag mig i kronlyft istället. Skulle ha gjort tre femmor på 270kg men valde att gå hela vägen upp till en femma 300kg. Det gick tack och lov lätt även om händerna fick arbeta hårt för att hålla i stången.
Från och med nästa vecka kommer jag att börja använda tävlingströjan på träning och får ställa in mig på att skaffa en helt ny tröja till SM. Kan ju inte släppa på kvaliteten i träningen bara för att slippa skaffa ny tröja till SM. Det som oroar mig är bara att jag inte vet om någon i Sverige har Inzer Rage X med den gamla kragen kvar i lager, och att lära sig den nya är väl inte så smart såhär nära SM.
Är det någon som vet om Fredrik Sabel har fått hem sin sändning från Inzer ännu eller är den fortfarande spårlöst försvunnen?
Mats Loefstroem
2009-01-09, 21:22
Att läsa din journal just nu är läbbigare än skräckfilm. Häng i!
Fetknoppen
2009-01-10, 13:07
Att läsa din journal just nu är läbbigare än skräckfilm. Häng i!
Jag har mardrömmar om bänkpress i alla fall:)
Blir det kval nu på serie1:an?
Fetknoppen
2009-01-10, 14:23
Blir det kval nu på serie1:an?
Japp. Jag ska tävla i Skellefteå hade jag tänkt. Hoppas fixa kvalet på tre lyft (300-220-260) och då ska jag göra så lite som möjligt så att det inte stör uppladdningen till SM.
Innan det måste jag dock göra en del justeringar i bänkpress. Jag har upptäckt några riktigt pinsamma fel som absolut måste rättas till. Fel som jag borde ha upptäckt tidigare men missat pga slarv. Hoppas bara att jag har nog många veckor på mig så att jag kan fixa de vikter jag tänkt mig på SM. Vore ju inte bra om jag bara gör 250-255 pga att jag slarvar.
Det ordnar nog sig ska du se. Du kommer kicka asss :D
Fetknoppen
2009-01-10, 14:31
Det ordnar nog sig ska du se. Du kommer kicka asss :D
Vi får hoppas det. Jag måste dock beakta min bristande tävlingsrutin för det inverkar ganska mycket på resultatet om man har otur. Det kan med andra ord bli ett riktigt magplask också:) Men om allt går riktigt bra resten av programtiden och jag gör dom justeringar jag måste göra så kan det å andra sidan bli riktigt sjuka vikter. Styrkan börjar ju faktiskt infinna sig i alla tre grenarna även om bänken gick skitdåligt igår.
Finns det inga bilder som visar när stora grappen är förbannad? =)
Styrkan börjar ju faktiskt infinna sig i alla tre grenarna även om bänken gick skitdåligt igår.
Du vet ju faktiskt varför det gick dåligt.
Fetknoppen
2009-01-10, 14:39
Finns det inga bilder som visar när stora grappen är förbannad? =)
Nej du vet ju hur det är..."tjocka barn är glada barn", säger ordspråket:D
Fetknoppen
2009-01-10, 14:40
Du vet ju faktiskt varför det gick dåligt.
Japp...men ett av de fel jag upptäckte (som inte hör till justering av träningsprogrammet) var av sådan natur att jag faktiskt har blivit lite orolig. Jag har genast fått lite att arbeta med fram till SM*grr*
Nej du vet ju hur det är..."tjocka barn är glada barn", säger ordspråket:D
Haha ja! Men jag ser i ditt inlägg en bit upp att du antyder att du var jävligt sur. Finns det inga bilder så har det inte hänt! :D
kvalet ska du fixa lätt, du kan ju altid gå in å göra en monster böj på en 360 om du känner för att vara lite säkrare:thumbup:
Hoppas du får rätt på problemet så SM bli på bästa förutsätningar.
Fetknoppen
2009-01-10, 15:00
Haha ja! Men jag ser i ditt inlägg en bit upp att du antyder att du var jävligt sur. Finns det inga bilder så har det inte hänt! :D
Riktigt sur var jag för två veckor sedan när jag tappade greppet på tvåan på 300kg i mark. Mitt svaga grepp gör mig så frustrerad ibland att jag nästan exploderar. Då gick jag i taket på allvar och var nära att kasta bältet genom betongväggen. Den ramsa jag hävde ur mig då hade nog inte fastnat på film:)
Riktigt sur var jag för två veckor sedan när jag tappade greppet på tvåan på 300kg i mark. Mitt svaga grepp gör mig så frustrerad ibland att jag nästan exploderar. Då gick jag i taket på allvar och var nära att kasta bältet genom betongväggen. Den ramsa jag hävde ur mig då hade nog inte fastnat på film:)
Sånt här är spännande eftersom jag aldrig förlorar humöret själv.
Fetknoppen
2009-01-10, 15:03
kvalet ska du fixa lätt, du kan ju altid gå in å göra en monster böj på en 360 om du känner för att vara lite säkrare:thumbup:
Hoppas du får rätt på problemet så SM bli på bästa förutsätningar.
Nej 360kg vill jag inte göra så nära tävlingen. Har ju tung böj bara två dagar efteråt och då måste jag vara pigg i kroppen. 300-220-260 känns precis lämpligt och de vikterna gör jag sovande, även om jag måste gå ner långsamt i böj och be någon ropa åt mig när jag prickar djupet för att inte slarva bort någon böj:)
Fetknoppen
2009-01-10, 15:11
Sånt här är spännande eftersom jag aldrig förlorar humöret själv.
Det brukar inte jag heller göra. Det är så jobbigt att bli arg. Måste nästan sova middag efteråt:) Mitt svaga grepp är en av få saker som verkligen kan få mig ur balans, ffa nu när jag faktiskt anstränger mig mer än på väldigt länge för att få till ett bra resultat. Det känns så frustrerande. Jag har så små händer att jag nästan inte når runt stången. Det gör att greppet nästan inte kan förbättras hur jag än tränar det. I alla greppövningar är jag tämligen stark jämfört med många av mina klubbkompisar. Trots detta håller många av dem som är svagare i underarmarna i betydligt tyngre vikter än mig i marklyft. Jag blir så frustrerad över detta att det inte går att säga. Mitt marklyft har inte utvecklats ett endaste kg i en maxsingel eftersom jag helt enkelt inte kan träna marklyft nog tungt/hårt under långa tidsperioder. Detta hindrar min rygg att växa.
När jag tränar tung excentrisk böj blir ryggen klart starkare och därför börjar marklyftet komma på allvar nu, men trots detta kanske jag inte kan lyfta fler kg på tävling. Vad f-n ska jag göra? Byta händer med Gollum kanske:)
Jag har händer som gollum så jag håller i ganska tunga vikter med ganska begränsad underarmsstyrka. Men det finns fullt av sura finnar på forumet, någon måste ju vara duktig på hur man trixar till greppet?
Börja träna med handskar? =)
Fetknoppen
2009-01-10, 15:21
Jag har händer som gollum så jag håller i ganska tunga vikter med ganska begränsad underarmsstyrka. Men det finns fullt av sura finnar på forumet, någon måste ju vara duktig på hur man trixar till greppet?
Börja träna med handskar? =)
Jag har haft ganska lång dialog med Ståhlberg om detta och det verkar som att jag har koll på alla aspekter av greppträningen. Det är helt enkelt en anatomisk begränsning hos mig. Jag skulle egentligen kunna specialträna greppet liiiite mer än jag gör just nu, men jag kan helt enkelt inte avsätta mer tid till träning än såhär, då tappar jag allt socialt liv och min sambo skulle nog också ha åsikter om det:)
Sitter själv inne med flickskolehänder, så det är definitivt ett problem för mig med.
Pratade lite med Y.Wahlander om detta för ett par veckor sen. Hans mening var lite tvärtemot den vanliga uppfattningen om greppet, att träna det extremt lite och använda remmar i alla lyft utom de tyngsta tävlingslyften. Greppet skulle man däremot träna efter man dragit marklyft men väldigt försiktigt för att inte överträna.
När jag tänker efter så har jag för mig att Kenneth Mattsson hade rätt ofta remmar för att kunna köra tunga marklyft, även på tävlingsuppvärmningen. Han lyckades väl dra några tunga tävlingsmark men annars var det greppstyrkan som var begränsande.
Någon av de där fantomerna Coan eller den andra tyckte att man inte skulle träna greppet för mycket för att det kunde leda till att händerna blev för tjocka. Men nu minns jag inte hur han föreslog att man skulle förbättra greppet.
Mats Loefstroem
2009-01-10, 20:28
Någon av de där fantomerna Coan eller den andra tyckte att man inte skulle träna greppet för mycket för att det kunde leda till att händerna blev för tjocka. Men nu minns jag inte hur han föreslog att man skulle förbättra greppet.
Jag är nästan säker på att det var Crain. Han ansåg att sånt som underarmscurl var kontraproduktivt, och föredrog att öva upp själva greppreflexen.
Fetknoppen
2009-01-10, 21:07
Sitter själv inne med flickskolehänder, så det är definitivt ett problem för mig med.
Pratade lite med Y.Wahlander om detta för ett par veckor sen. Hans mening var lite tvärtemot den vanliga uppfattningen om greppet, att träna det extremt lite och använda remmar i alla lyft utom de tyngsta tävlingslyften. Greppet skulle man däremot träna efter man dragit marklyft men väldigt försiktigt för att inte överträna.
När jag tänker efter så har jag för mig att Kenneth Mattsson hade rätt ofta remmar för att kunna köra tunga marklyft, även på tävlingsuppvärmningen. Han lyckades väl dra några tunga tävlingsmark men annars var det greppstyrkan som var begränsande.
Jo det finns några olika skolor. Helt klart är att muskler i underarmarna fungerar som alla andra muskler i kroppen. Det krävs alltså både statisk träning för att bli stark i tävlingsmomentet marklyft och dynamisk träning i olika former för att öka muskelvolymen. Den dynamiska träningen ska bestå av både få reps och tunga belastningar för att bli stark, och fler reps, ex åttor, för ökad muskelvolym.
Vissa tycker att man ska användra dragremmar i marklyft för att avlasta underarmarna och sedan träna greppet specifikt med olika greppövningar. Personligen har jag valt att träna marklyft tungt eftersom jag inte har tid för både tävlingsinriktad träning och därutöver specialträning av greppet med olika övningar. Jag ligger idag på ca 15 träningstimmar/vecka och kan inte träna mer och samtidigt hinna med det övriga livet.
Men nog är det dags att höja tempot lite på dina träningspass om de är så långa?
Fetknoppen
2009-01-10, 21:12
Fast det där är en missuppfattning som är vanligt förekommande. De muskler som reglerar greppet sitter på underarmarna. Ursprunget är medialt på överarmens nedersta del, strax ovanför armbågsleden, och därifrån går flertalet olika muskler ner och verkar över både handleden och fingrarnas leder. Därför kan man bli starkare i underarmarna vilket påverkar greppet positivt, men utan att fingrarna blir tjockare.
Fetknoppen
2009-01-10, 21:19
Men nog är det dags att höja tempot lite på dina träningspass om de är så långa?
Det beror främst på att vi är så många just nu som samsas på trälådorna och tränar excentrisk böj. Det tar alltså precis lika lång tid för dem som väger betydligt mindre än mig och är svagare, trots att de egentligen borde kunna träna lite snabbare.
För att öka hastigheten har vi byggt två nya trälådor och ska ställa vår nya Eleikoställning vid det andra paret. Då blir vi färre på varje ställning och passen kommer att gå snabbare.
Dock går det inte komma ifrån att passen blir långa när man tränar ca 14 set knäböj. Det går snabbt i början när vikterna är lätta men jag vet ingen som inte vilar länge när de går på vikter som ligger klart över den koncentriska förmågan. Det är helt enkelt psykiskt jobbigt och man går som katten runt het gröt innan man samlar sig för att böja.
Fetknoppen
2009-01-10, 21:22
Jag är nästan säker på att det var Crain. Han ansåg att sånt som underarmscurl var kontraproduktivt, och föredrog att öva upp själva greppreflexen.
Han kanske ansåg det vara kontraproduktivt, men det är det inte. Att bara träna "greppreflexen", alltså statisk träning ger väldigt lite effekt i det långa loppet. Man måste helt enkelt öka muskelvolymen för att utveckla greppet på sikt.
Vi planerar att bygga en specialmaskin för greppträning som förhoppningsvis ska hjälpa dem som har samma problem som jag. Vi får se när det blir tid över för det.
Det beror främst på att vi är så många just nu som samsas på trälådorna och tränar excentrisk böj. Det tar alltså precis lika lång tid för dem som väger betydligt mindre än mig och är svagare, trots att de egentligen borde kunna träna lite snabbare.
För att öka hastigheten har vi byggt två nya trälådor och ska ställa vår nya Eleikoställning vid det andra paret. Då blir vi färre på varje ställning och passen kommer att gå snabbare.
Dock går det inte komma ifrån att passen blir långa när man tränar ca 14 set knäböj. Det går snabbt i början när vikterna är lätta men jag vet ingen som inte vilar länge när de går på vikter som ligger klart över den koncentriska förmågan. Det är helt enkelt psykiskt jobbigt och man går som katten runt het gröt innan man samlar sig för att böja.
Men inte tränar du excentrisk knäböj 15 timmar i veckan? :Virro
Fetknoppen
2009-01-11, 00:25
Men inte tränar du excentrisk knäböj 15 timmar i veckan? :Virro
Nej jag fördelar tiden på fyra tunga styrketräningspass/vecka och två återhämtningspass som jag aldrig redovisar i träningsdagboken.
Mark_Lyft
2009-01-11, 23:05
Nej jag fördelar tiden på fyra tunga styrketräningspass/vecka och två återhämtningspass som jag aldrig redovisar i träningsdagboken.
Mörkning *grr27*
Fetknoppen
2009-01-12, 09:14
Mörkning *grr27*
Japp. Man ska alltid mörka om det är möjligt. Egentligen bedriver jag den hårda och tunga styrkelyftsträningen på mina återhämtningspass. Det är bara de lätta passen jag redovisar här:D
Fetknoppen
2009-01-12, 23:37
Måndag 20090112: Djup styrkelyftsböj: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/4, 227,5kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 245kg/2, 265kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 325kg/2, 250kg/3, 375kg/2, 390kg/1.
Djup olympisk knäböj med planka under hälarna, tre min vila mellan seten: 200kg/6, 200kg/7, 200kg/8.
Satan vilken hemsk dag. Fick sändningen från Eleiko idag och jag och Gud åkte iväg på morgonen för att lasta av alla grejor. Det var en ny tävlingställning, tre skivstänger, hantlar upp till 71kg och massor med vikter. Att bära en 71kg hantel i blixthalkan var inte roligt och jag blev både trött i muskulaturen och var nära att ramla och göra illa mig vid flera tillfällen. På eftermiddagen blev det sedan lite mer pyssel i lokalen. Vi var bla tvungen att göra om trälådorna så att de passade till den nya ställningen. Såg, hammare och en kniv tillsammans med lite envishet gjorde att vi fick ordning på allt, men satan vilken lång dag det blev innan allt var klart.
När jag började böja kände jag mig trött i kroppen och hade rejäl pump i hela korsryggen. Jag värmde upp och tyckte att precis alla vikter var tunga. Kände inte av ryggskadan nåt men däremot gjorde det lite ont i höger knä. Smärtan hindrade mig dock inte i någon större utsträckning, men djupet var allt som oftast precis parallellt då jag inte vågade ta fart på nedvägen. Sista böjen med bälte på 265kg tänkte jag mig dock att böja djupt och tog lite extra fart. Jag satte den klockrent djup samtidigt som byxorna sprack rejält. Helt plötsligt var jag öppen minst 30 cm vilket uppskattades av träningskamraterna:)
När jag sedan började böja med dräkt och lindor upptäckte jag hur otroligt mycket mer den nya dräkten hjälper till. Den lyfter så hårt under rumpan att jag fick problem med djupet igen. På 325kg var jag prick parallell igen på båda lyften. Höjde då till 350kg där ettan och tvåan var tveksamt djupa. Sådana lyft som kan ge två röda lampor men också två vita med lite tur. Trean var dock bättre och kan nästan sägas vara ett bra tävlingslyft, och lätt gick det.
Höjde till 375kg och gjorde en tvåa där. Båda lyften var lätta på uppvägen, men ettan var precis parallell och tvåan tveksamt djup. Valde då att gå en bit högre än programmet föreskrev och valde 390kg. Innan böjen drog jag om dräkten då den hade glidit upp mycket. Jag var osäker om den satt rätt och tappade lite av självförtroendet när jag skulle sätta mig ner. Hastigheten blev allt annat än bra och djupet precis parallellt, men resningen gick relativt problemfritt. Jag gissar att 400kg hade följt med i en djup böj om jag bara vågar ta ordentligt med fart på nedvägen.
Mot bakgrund av omständigheterna kring omkring dagens pass måste jag säga att jag är ganska nöjd. 400kg känns verkligen inte som en omöjlig vikt till SM, och när det väl gäller brukar jag ta mer fart och göra rätt så det borde verkligen kunna gå bra. Förhoppningsvis göra jag rätt på SM trots att jag fullständigt saknar tävlingsrutin och lider av lite småkrämpor. Film på lyften kommer senare, kanske i morgon.
Bortsett från min egen träning sköter sig klubbkompisarna exemplariskt. Idag fick jag exempelvis se ett ganska lätt lyft endast tio kg under ungdomsvärldsrekordet i böj, med helt perfekt tävlingsdjup. Också de andra gör stora framsteg och mycket tyder på att detta kan bli föreningens bästa SM genom tiderna på ungdoms och juniorsidan.
Emelie visade också framfötterna på bästa sätt. Trots att hon verkligen är en nybörjare med dräkt och lindor så gör hon jättefina lyft, där flera var tävlingsgodkända och på respektabla vikter. Jag gissar att hon blir klubbens nästa storlyftare på damsidan, och ser man till hennes ålder och motivation så tror jag att hon kommer att gå riktigt långt. Hon är stark, envis och har ett förbannat bra träningspsyke. Jag kan bara sammanfatta med att säga att jag är glad och stolt över mina klubbkompisar. Trist bara att Emelie flyttar söderut. Som tur är kommer hon hem och får lära sig mer under sommaren:)
Roligt att läsa att det gick så pass bra trots förutsättningarna för dagen. Blir skoj att se kvalet i Skellefteå.
390 bananer!? Nu är alla på STK förbannade. Det är dags att böja gummit!
Fetknoppen
2009-01-13, 00:11
390 bananer!? Nu är alla på STK förbannade. Det är dags att böja gummit!
Det kanske är på tiden att erkänna att vi faktiskt beställde gummivikter också från Eleiko, en tjugo kgs vikt av gummi och två gummitior för att underlätta för damlyftare som nybörjat:)
Fetknoppen
2009-01-13, 00:14
Roligt att läsa att det gick så pass bra trots förutsättningarna för dagen. Blir skoj att se kvalet i Skellefteå.
Ja om det nu inte blir så att jag kvalar i Jokkmokk? Hur som helst lär kvalet inte bli mycket att se. Jag kommer att exakt göra kvalgränsen och hoppas fixa den på tre lyft. Min förhoppning är att jag klarar serien 300-220-260kg. Detta gör jag för att spara kraft till den sista månaden av tung träning fram till SM. Du kan med andra ord med gott samvete stanna hemma istället för att åka 15 mil för att se en tjockis göra damresultat:)
Vad riktigt roligt att se dig och alla andra träna igår.
Var ett maffigt lyft på 390 igår! :D
Fetknoppen
2009-01-13, 12:40
Vad riktigt roligt att se dig och alla andra träna igår.
Var ett maffigt lyft på 390 igår! :D
Det var ett bra pass igår, och du var nog den största överaskningen. Fortsätt såhär, då blir det bra:thumbup:
Ser ju inte allt för obekvämt ut, starkt jobbat tjockis!
plyvfJTUh8Q
Fetknoppen
2009-01-13, 22:09
Ser ju inte allt för obekvämt ut, starkt jobbat tjockis!
plyvfJTUh8Q
Nej det känns verkligen som att jag har 400kg i kroppen redan nu. Hoppas bara jag får vara frisk och träna duktigt fram till SM, för då blir det riktigt bra vikter om jag inte gör något misstag. 410kg känns inte orealistiskt på något sätt i 125:an, men det gäller ju att kunna böja djupt då också.
Fetknoppen
2009-01-13, 22:41
Tisdag 20090113: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 130kg/5, 155kg/5, 162,5kg/5, 167,5kg/5, 175kg/4, 187,5kg/1.
Olympisk knäböj: 70kg/5, 100kg/3*10.
Det gick sådär lite mitt emellan bra och dåligt i bänkpress idag. Formen är inte helt värdelös men jag mixtrar lite med tekniken för att hitta tillbaka till den fina brygga jag hade i slutet av 90-talet när jag slutade tävla. Jag känner att jag är på rätt väg, men frågan är om jag hinner få ordning på allt innan SM. Det är trots allt bara 6 veckor kvar.
Tränade precis som vanligt lite lätt knäböj för att bli av med träningsvärken från igår. Hoppas det går bra så att jag klarar morgondagens marklyft. Det är speciellt ett av setten jag oroar mig för i morgon och det är det sista i marklyft. Hoppas att dom nya skivstängerna gör att jag orkar hålla i tre tunga reps i följd, för jobbigt lär det bli:)
Olof är onekligen en vass motståndare. Med tanke på min tioåriga paus från tävlandet får han stå som favorit. Även om jag vore i absolut toppform och hade god tävlingsrutin så skulle han vara synnerligen svår att slå. Det var ju inte för att han var en dålig lyftare som han kom hem med en VM-medalj.
Haha nej det är du som är favorit.
Fast det där är en missuppfattning som är vanligt förekommande. De muskler som reglerar greppet sitter på underarmarna. Ursprunget är medialt på överarmens nedersta del, strax ovanför armbågsleden, och därifrån går flertalet olika muskler ner och verkar över både handleden och fingrarnas leder. Därför kan man bli starkare i underarmarna vilket påverkar greppet positivt, men utan att fingrarna blir tjockare.
Så ska man satsa på underarmscurl insida, utsida, undersida och ovansida för att bygga muskler? Sedan kan man förhoppningsvis hålla något kilo till i mark. Finns det något värre än att missa när man har dragit klart.
345.5 i bänk
2009-01-13, 23:20
Måndag 20090112: Djup styrkelyftsböj: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/4, 227,5kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 245kg/2, 265kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 325kg/2, 250kg/3, 375kg/2, 390kg/1.
Djup olympisk knäböj med planka under hälarna, tre min vila mellan seten: 200kg/6, 200kg/7, 200kg/8.
Satan vilken hemsk dag. Fick sändningen från Eleiko idag och jag och Gud åkte iväg på morgonen för att lasta av alla grejor. Det var en ny tävlingställning, tre skivstänger, hantlar upp till 71kg och massor med vikter. Att bära en 71kg hantel i blixthalkan var inte roligt och jag blev både trött i muskulaturen och var nära att ramla och göra illa mig vid flera tillfällen. På eftermiddagen blev det sedan lite mer pyssel i lokalen. Vi var bla tvungen att göra om trälådorna så att de passade till den nya ställningen. Såg, hammare och en kniv tillsammans med lite envishet gjorde att vi fick ordning på allt, men satan vilken lång dag det blev innan allt var klart.
När jag började böja kände jag mig trött i kroppen och hade rejäl pump i hela korsryggen. Jag värmde upp och tyckte att precis alla vikter var tunga. Kände inte av ryggskadan nåt men däremot gjorde det lite ont i höger knä. Smärtan hindrade mig dock inte i någon större utsträckning, men djupet var allt som oftast precis parallellt då jag inte vågade ta fart på nedvägen. Sista böjen med bälte på 265kg tänkte jag mig dock att böja djupt och tog lite extra fart. Jag satte den klockrent djup samtidigt som byxorna sprack rejält. Helt plötsligt var jag öppen minst 30 cm vilket uppskattades av träningskamraterna:)
När jag sedan började böja med dräkt och lindor upptäckte jag hur otroligt mycket mer den nya dräkten hjälper till. Den lyfter så hårt under rumpan att jag fick problem med djupet igen. På 325kg var jag prick parallell igen på båda lyften. Höjde då till 350kg där ettan och tvåan var tveksamt djupa. Sådana lyft som kan ge två röda lampor men också två vita med lite tur. Trean var dock bättre och kan nästan sägas vara ett bra tävlingslyft, och lätt gick det.
Höjde till 375kg och gjorde en tvåa där. Båda lyften var lätta på uppvägen, men ettan var precis parallell och tvåan tveksamt djup. Valde då att gå en bit högre än programmet föreskrev och valde 390kg. Innan böjen drog jag om dräkten då den hade glidit upp mycket. Jag var osäker om den satt rätt och tappade lite av självförtroendet när jag skulle sätta mig ner. Hastigheten blev allt annat än bra och djupet precis parallellt, men resningen gick relativt problemfritt. Jag gissar att 400kg hade följt med i en djup böj om jag bara vågar ta ordentligt med fart på nedvägen.
Mot bakgrund av omständigheterna kring omkring dagens pass måste jag säga att jag är ganska nöjd. 400kg känns verkligen inte som en omöjlig vikt till SM, och när det väl gäller brukar jag ta mer fart och göra rätt så det borde verkligen kunna gå bra. Förhoppningsvis göra jag rätt på SM trots att jag fullständigt saknar tävlingsrutin och lider av lite småkrämpor. Film på lyften kommer senare, kanske i morgon.
Bortsett från min egen träning sköter sig klubbkompisarna exemplariskt. Idag fick jag exempelvis se ett ganska lätt lyft endast tio kg under ungdomsvärldsrekordet i böj, med helt perfekt tävlingsdjup. Också de andra gör stora framsteg och mycket tyder på att detta kan bli föreningens bästa SM genom tiderna på ungdoms och juniorsidan.
Emelie visade också framfötterna på bästa sätt. Trots att hon verkligen är en nybörjare med dräkt och lindor så gör hon jättefina lyft, där flera var tävlingsgodkända och på respektabla vikter. Jag gissar att hon blir klubbens nästa storlyftare på damsidan, och ser man till hennes ålder och motivation så tror jag att hon kommer att gå riktigt långt. Hon är stark, envis och har ett förbannat bra träningspsyke. Jag kan bara sammanfatta med att säga att jag är glad och stolt över mina klubbkompisar. Trist bara att Emelie flyttar söderut. Som tur är kommer hon hem och får lära sig mer under sommaren:)
Faan vad stark du är i böjen. Imponerande:hbang:
Fetknoppen
2009-01-14, 01:07
Haha nej det är du som är favorit.
Så ska man satsa på underarmscurl insida, utsida, undersida och ovansida för att bygga muskler? Sedan kan man förhoppningsvis hålla något kilo till i mark. Finns det något värre än att missa när man har dragit klart.
Jag tycker vi kan nöja oss med att ha dig som favorit Olof:) Du kan ju inte lägga trycket på mig som inte tävlat på ett SM sedan 1999. Endast med onyktra domare och rejält med tur hinner jag lära mig lyfta som domarboken kräver:)
Nu har min sambo Karin dessutom blivit sjuk i influensa och har hög feber, ont i halsen och mycket hosta. Jag börjar också känna mig småkraslig, med risk för att en hel träningsvecka försvinner. Jag får hoppas jag har tur och kommer lindrigt undan. Jag har verkligen inte råd att missa ens ett lätt pass om jag ska klara av SM med ett acceptabelt resultat. Nåväl...mitt imunförsvar brukar vara bra och jag blir sällan riktigt sjuk, jag får hoppas att kroppen inte sviker mig den här gången heller.
Du har rätt föresten, det finns inget värre än att ha ett dåligt grepp i marklyft. Att tappa stången när man precis är färdig är frustrerande. På DM i Skellefteå 1998 drog jag upp norrlandsrekordet i marklyft (323kg i 110:an). Precis när jag var färdig med lyftet och domaren säger "ner" så tappade jag stången och fick underkänt. Då var jag inte glad kan jag säga. Hade ju varit roligt att sno det rekordet av Leif Eriksson. Det hade givit mig 910kg sammanlagt. Och tänk vad roligt att titta tillbaka på det nu när jag vet att det aldrig mer blir klass 110kg.
Vad gäller greppstyrka och underarmar så anser jag att man måste träna för en större muskelvolym, alltså ca 5-10 reps i någon övning som tar på underarmsmusklerna som arbetar med att böja på fingrarna. Detta ger dock inte med absolut säkerhet ett klart bättre grepp och därför måste man också träna statisk styrka. Man kan exempelvis träna partiella marklyft med en OL-stång. En sådan skivstång kan man ju tappa hur många ggr som helst utan att huden följer med.
Fetknoppen
2009-01-14, 01:10
Faan vad stark du är i böjen. Imponerande:hbang:
Ja jag försöker i alla fall. Vet ju att det kommer att krävas en böj på ca 400kg om jag vill ha en chans att fightas om guldet sammanlagt:) Mitt dåliga marklyft gör ju att jag måste skaffa mig en stor ledning i böj och bänkpress för att jag ska kunna hålla undan hela vägen i mål.
Fetknoppen
2009-01-14, 23:28
Onsdag 20090114: Sumomarklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/5, 210kg/3.
Sumomarklyft med bälte: 217,5kg/3, 230kg/1.
Sumomarklyft med bälte och dräkt: 247,5kg/3, 267,5kg/3, 280kg/3, 290kg/3.
Excentriska sumomarklyft: 302,5kg/3*3.
Djup olympisk knäböj med bälte: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 185kg/5, 190kg/5, 195kg/5.
Idag hade jag huvudet under armen när jag kom ner för att träna. Har dragit på mig en influensa och har rejält med hosta och smärta i bröstet när jag andas. Ingen feber än så länge (i alla fall känns det inte så) och därför valde jag att träna i alla fall.
Passet blev långt eftersom jag kände mig håglös och hade svårt för att motivera mig att lyfta. Dessutom var jag ganska trött i låren så även lätta vikter kändes blytunga under uppvärmningen. Jag klarade mina lyft trots detta och den enda ändringen jag tvingades göra i programmet vara att sänka det sista setet marklyft med dräkt och bälte från en trea på 297,5kg till en trea på 290kg.
När jag efter mycket ångest och lång vila drog på 290kg (280kg var tungt liksom alla vikter därinnan) så gick det faktiskt ganska lätt. Jag hade garanterat fixat en trea på 297,5kg så min justering var helt onödig. Den nya stången ger också ett brutalt grepp och det känns som att jag kan hålla i lite tyngre vikter med den än med föreningens gamla skivstänger.
Därefter tränades excentriska marklyft och då gled däremot stången i händerna. Gissar att jag började bli trött i underarmsmusklerna. Det gjorde ont som satan och jag trodde jag skulle tappa all hud. Fixade dock mina reps och bromsade bra, utom trean i andra setet då jag tappade greppet en liten bit ovanför marken. Pga detta använde jag dragremmar på sista setet och då var den excentriska fasen inga som helst problem. Film på de excentriska marklyften kommer i morgon.
Avslutade med lite lätt böj på strax under 200kg, vilket inte gick så lätt. Kroppen var trött och det är svårt att säga hur mycket som beror på sjukdom och vad som orsakats av den stora totala arbetsbörda som jag genomlider varje vecka. Såhär hårt skulle jag inte vilja träna hela året...då skulle jag nog bli deprimerad:(
Mark_Lyft
2009-01-14, 23:47
Det danar iaf karaktär!
Influensan kan dra åt helvete.
Fetknoppen
2009-01-15, 00:25
Det danar iaf karaktär!
Influensan kan dra åt helvete.
Precis. Det är viktigt att hjärnan vinner över kroppen, annars blir man snabbt en bekväm latmask:)
Lillerik_
2009-01-15, 00:31
Kort och intensivt pass idag! :thumbup::)
douvDQX7n2I&fmt=18
Nä skämt och sido, bra trots influensan och diverse andra småsaker *flex*
Haha tuff makapär ni hade där :D
Hoppas du blir av med sjukan och lycka till på sm :hbang:
Fetknoppen
2009-01-15, 13:20
Haha tuff makapär ni hade där :D
Hoppas du blir av med sjukan och lycka till på sm :hbang:
Det hoppas jag med. Tack!
Nej det känns verkligen som att jag har 400kg i kroppen redan nu. Hoppas bara jag får vara frisk och träna duktigt fram till SM, för då blir det riktigt bra vikter om jag inte gör något misstag. 410kg känns inte orealistiskt på något sätt i 125:an, men det gäller ju att kunna böja djupt då också.
Såja gubben, det ordnar farbror Kristofer. Jag håller pekfingret under dig så sätter du dig djupt och hårt rent instinktivt.
Jag kommer på SM för att kika så vi ses då. Hela vägen nu!
Jag tycker vi kan nöja oss med att ha dig som favorit Olof:) Du kan ju inte lägga trycket på mig som inte tävlat på ett SM sedan 1999. Endast med onyktra domare och rejält med tur hinner jag lära mig lyfta som domarboken kräver:)
Du har rätt föresten, det finns inget värre än att ha ett dåligt grepp i marklyft. Att tappa stången när man precis är färdig är frustrerande. På DM i Skellefteå 1998 drog jag upp norrlandsrekordet i marklyft (323kg i 110:an). Precis när jag var färdig med lyftet och domaren säger "ner" så tappade jag stången och fick underkänt. Då var jag inte glad kan jag säga. Hade ju varit roligt att sno det rekordet av Leif Eriksson. Det hade givit mig 910kg sammanlagt. Och tänk vad roligt att titta tillbaka på det nu när jag vet att det aldrig mer blir klass 110kg.
Vad gäller greppstyrka och underarmar så anser jag att man måste träna för en större muskelvolym, alltså ca 5-10 reps i någon övning som tar på underarmsmusklerna som arbetar med att böja på fingrarna. Detta ger dock inte med absolut säkerhet ett klart bättre grepp och därför måste man också träna statisk styrka. Man kan exempelvis träna partiella marklyft med en OL-stång. En sådan skivstång kan man ju tappa hur många ggr som helst utan att huden följer med.
Idag hade jag huvudet under armen när jag kom ner för att träna. Har dragit på mig en influensa och har rejält med hosta och smärta i bröstet när jag andas. Ingen feber än så länge (i alla fall känns det inte så) och därför valde jag att träna i alla fall.
Ja hade jag inte varit sjuk hade jag tagit på mig att vara favorit, nu tror jag inte på det.
Jag drömde också om det där markrekordet men jag var aldrig nära på tävling. På träning minns jag dock att jag hade ett riktigt bra försök. Fast det kommer säkerligen någon så småningom och tar det rekordet.
Jag får börja träna underarmarna mer koncentriskt hittills har jag bara tränat statiskt.
Du vet att man inte ska träna när man är sjuk va;)
Fetknoppen
2009-01-15, 17:22
Jag får börja träna underarmarna mer koncentriskt hittills har jag bara tränat statiskt.
Du vet att man inte ska träna när man är sjuk va;)
Jag visste inte att du har problem med greppet Olof. Vi får hoppas du råder bot på det. Du är ju en av få svenskar som har kapacitet att göra enormt mycket i marklyft så fokusera på det:thumbup:
Jag visste inte att du har problem med greppet Olof. Vi får hoppas du råder bot på det. Du är ju en av få svenskar som har kapacitet att göra enormt mycket i marklyft så fokusera på det:thumbup:
Jo det händer ibland att mitt grepp sviker mig.
Hur mycket lyfter du själv i den där makapären?
Kom inte ni fram i försök med excentriska mark för flera år sedan att det inte fungerade något bra? Vad har du ändrat för att det skulle fungera bättre nu?
Fetknoppen
2009-01-15, 22:36
Jo det händer ibland att mitt grepp sviker mig.
Hur mycket lyfter du själv i den där makapären?
Kom inte ni fram i försök med excentriska mark för flera år sedan att det inte fungerade något bra? Vad har du ändrat för att det skulle fungera bättre nu?
Jag lyfter hela belastningen själv, alltså 302,5kg i det här fallet. De som sköter maskinen följer med hela vägen så att stången inte tar i klykorna när jag bromsar.
Fetknoppen
2009-01-15, 22:38
Excentriska marklyft är precis lika bra som excentrisk böj eller bänkpress. Uppfattningen att det inte är bra bygger nog helt på att Ove Derås Norgeprogram inte gav bra utdelning i marklyft.
I det fallet tror jag att resultaten uteblev eftersom programmet blev alltför hårt och då drabbar det speciellt marklyftet. Man måste alltså vara försiktig om man gör ett program där man både tränar excentriska marklyft och excentrisk knäböj.
Jag lyfter hela belastningen själv, alltså 302,5kg i det här fallet. De som sköter maskinen följer med hela vägen så att stången inte tar i klykorna när jag bromsar.
Jag tänkte på hur du mycket du lyfter upp själv.
Excentriska marklyft är precis lika bra som excentrisk böj eller bänkpress. Uppfattningen att det inte är bra bygger nog helt på att Ove Derås Norgeprogram inte gav bra utdelning i marklyft.
I det fallet tror jag att resultaten uteblev eftersom programmet blev alltför hårt och då drabbar det speciellt marklyftet. Man måste alltså vara försiktig om man gör ett program där man både tränar excentriska marklyft och excentrisk knäböj.
Okej, jag hade för mig att jag läst att ni Öjebyn kört excentrisk marklyft för herrans massa år sedan med dåligt resutlat.
Fetknoppen
2009-01-15, 22:46
Jag tänkte på hur du mycket du lyfter upp själv.
Okej, jag hade för mig att jag läst att ni Öjebyn kört excentrisk marklyft för herrans massa år sedan med dåligt resutlat.
Okay, då förstår jag. Jag har ingen aning om hur mycket jag lyfter. Kanske 230-240kg eller nåt sånt? Kanske mindre än det?
Nej dom där slutsatserna bygger på erfarenheter av det gamla Norgeprogrammet. Jag har testat excentriska marklyft, främst då smala, och jag tycker det funkar hur bra som helst. Styrkan kommer snabbt, men det gäller att vara försiktig eftersom man lätt blir övertränad.
Fetknoppen
2009-01-16, 22:34
Fredag 20090116: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 107,5kg/5, 122,5kg/3, 142,5kg/3, 167,5kg/2, 182,5kg/2.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 225kg/3, 242,5kg/2, 257,5kg/1.
Tävlingsbred excentrisk bänkpress med brygga, tröja och stopp: 305kg/3, 310kg/2*3.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tre min vila mellan seten: 150kg/7, 150kg/2*6.
Djupa smala marklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 132,5kg/5, 157,5kg/3, 175kg/3*5.
Idag började jag träna med min tävlingströja pga att den andra har gått sönder så pass mycket att den inte går att använda längre. Jag hade helt glömt hur det känns att lyfta med en tight tröja och var nära att dö när jag skulle göra mitt första set. Det fanns inte en chans i h-vetet att jag skulle kunna komma ner på bröstet så jag körde med låga klossar hela vägen upp till 242,5kg. På 257,5kg tog jag ner stången på bröstet och gjorde ett tävlingsgodkänt lyft. Det var absolut inte lätt eftersom tröjan tvingade mig att ta ner stången mot magen när jag var 2-3cm ovanför bröstet. Det känns dock inte som något stort problem att lyfta med tröjan och jag tror att tekniken kommer att vara bättre redan nästa pass. I de excentriska seten gick jag lite utanför schemat pga den tighta tröjan. Bromsade ganska bra på 310kg istället för 305 och är därmed nästan uppe på slutvikterna i programmet. Ögonen var nära att hoppa ur skallen när jag tog ner stången och triceps fick sig en ordentlig omgång. Det gick därför tungt att träna reps på 150kg efteråt, men jag fixade mina set och är relativt nöjd med passet.
Fetknoppen
2009-01-16, 22:38
Okay, då förstår jag. Jag har ingen aning om hur mycket jag lyfter. Kanske 230-240kg eller nåt sånt? Kanske mindre än det?
Nej dom där slutsatserna bygger på erfarenheter av det gamla Norgeprogrammet. Jag har testat excentriska marklyft, främst då smala, och jag tycker det funkar hur bra som helst. Styrkan kommer snabbt, men det gäller att vara försiktig eftersom man lätt blir övertränad.
Jag glömde att säga Olof att vår excentriska maskin gör det möjligt att variera belastningen i hur stor utsträckning som helst. Man kan ställa in den så att jag inte behöver lyfta ett endaste kg på uppvägen och det går också att justera lyftbanan genom att flytta några sprintar och ändra hur armarna pendlar när passaren/passarna lyfter upp stången. Det är en föredetta klubbmedlem som har konstruerat maskinen och man blir faktiskt mer än måttligt imponerad över hans mekaniska lösningar.
Du där.
Jag förutsätter att du numera har tävlingslicens, då borde din lilla journal kunna flyttas till sin rätta ställe numera :thumbup:
Idag började jag träna med min tävlingströja pga att den andra har gått sönder så pass mycket att den inte går att använda längre. Jag hade helt glömt hur det känns att lyfta med en tight tröja och var nära att dö när jag skulle göra mitt första set. Det fanns inte en chans i h-vetet att jag skulle kunna komma ner på bröstet så jag körde med låga klossar hela vägen upp till 242,5kg. På 257,5kg tog jag ner stången på bröstet och gjorde ett tävlingsgodkänt lyft.
Det var ju inte en dag för tidigt!
Skall bli mycket intressant att se hur utvecklingen blir nu när materialet mostvarar innehållet lite bättre. Att du trotsallt kommer ner på såpass låga vikter som 257,5 kg är lovande ur säkerhetssynpunkt också :)
Fetknoppen
2009-01-19, 23:33
Du där.
Jag förutsätter att du numera har tävlingslicens, då borde din lilla journal kunna flyttas till sin rätta ställe numera :thumbup:
Jag har kanske licens från och med idag, är inte riktigt säker. Andreas P håller i det där och jag tror att han har beställt en åt mig precis i dagarna. Var min journal finns spelar dock mindre roll och för mig får den lika gärna vara kvar här som att flyttas till hörnan för tävlande:)
Du var riktigt grym idag!! :)
Fetknoppen
2009-01-19, 23:35
Det var ju inte en dag för tidigt!
Skall bli mycket intressant att se hur utvecklingen blir nu när materialet mostvarar innehållet lite bättre. Att du trotsallt kommer ner på såpass låga vikter som 257,5 kg är lovande ur säkerhetssynpunkt också :)
Låga vikter....257,5kg....jag tror nästan att du skämtar med mig, men det gör du troligtvis inte. Jag börjar förstå hur mycket jag har att lära om lyftning med tröja:) Vi får hoppas jag får ordning på det nu på slutet så att jag kan lyfta mycket på SM.
Fetknoppen
2009-01-19, 23:37
Du var riktigt grym idag!! :)
Ja det blev väl närmast ett lite blandat pass, där vissa saker gick bra och annat sämre:) Du däremot börjar vara riktigt grym måste jag säga. Jag ska piska på dem nere i Lund så du får möjlighet att utvecklas under våren:)
Fetknoppen
2009-01-20, 00:05
Måndag 20090119: Djup styrkelyftsböj: 60kg/3*5, 100kg/2*5, 140kg/3, 180kg/3, 200kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 232,5kg/2, 252,5kg/1, 265kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 300kg/3, 340kg/2, 367,5kg/1.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 442,5kg/2*3.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med bälte: 335kg/3.
Djup benpress, 3 min vila mellan seten: 220kg/5, 280kg/7, 300kg/7, 300kg/10.
Det blev ett pass med både positiva inslag och sådant som gick sämre. Jag kände av ryggen lite under hela uppvärmningen och vågade inte ta fart i böjarna. De flesta var djupa men något enstaka lyft blev pga detta precis parallell eller någon cm ovanför. Med dräkt och lindor hade jag bestämt mig för att verkligen böja djupt så att jag känner mig trygg inför serieomgång ett. Första setet på 300kg blev inte perfekt. Jag var parallell på ettan och ordentligt djup på tvåan, för att sedan vara parallell igen på trean. På sista repetitionen fick jag någon konstig balansmiss och bröt upp vikten istället för att böja den lätt med perfekt stil.
På 340kg hade dräkten glidit upp som den skulle sitta och då gjorde jag verkligen en ordentligt djup böj redan på första repetitionen. Tvåan var något mer tveksam men det gör inget. Det är ju singlar vi tävlar i.
På 367,5kg vet jag inte vad som hände, men det knakade till i dräkten och jag hamnade lite snett i lyftet. Böjde därför ordentligt grunt, 3-4cm och anser detta vara ett helt misslyckat lyft.
Därefter var det dags för excentrisk böj och jag kan lova att jag har oroat mig för det här passet. Vikterna börjar nu vara så tunga att det är riktigt svårt att gå ut med skivstången och jag vill verkligen inte skada mig nu när SM är så nära.
Första setet på 442,5kg började skivstången skaka ordentligt fast jag gick ut väldigt försiktigt. Jag gick därför ut så kort som möjligt och när jag breddade fotställningen så hamnade tårna på stålkonstruktionen. Jag blev lite rädd när skivstången samtidigt kom i ordentlig svaj och bad passarna lyfta i stången för att minska rörelsen. Detta misstolkades och en av passarna började försöka hjälpa mig in igen, samtidigt som jag tog i precis allt vad jag kunde för att gå bak ännu längre. Det slutade med att jag höjde rösten ordentligt för att få som jag ville och därefter hamnade jag tillslut rätt för att börja lyftet.
Jag var dock väldigt trött i bålen vid det laget och stången började svaja ordentligt igen. Andreas Dela som var domare valde därför att låta lyftarna ta stången långt ovanför parallell i både reps ett och två, men jag fick ordning på allt lagom till reps tre där jag sätter mig ner till godkänt djup utan att uppleva belastningen som allt för tung för låren.
I nästkommande set valde jag att låta passarna hjälpa mig ut i läge (lyfta ca 20kg var) och då gick det hur bra som helst. Skivstången började inte svaja på ett farligt sätt och jag bromsade tre lätta och fina lyft på 442,5kg. Nu börjar jag dock nå en sådan kritiskt gräns att jag inte vet om jag vågar göra den höjning på 10kg som är kvar i programmet. Det känns inte säkert då jag inte är stark nog i bålen för att gå med de vikter som låren klarar av att bromsa. Jag måste fundera över detta innan nästa pass. Ett alternativ är ju att göra på precis samma sätt som i det andra setet. Då tror jag det går bra även om jag höjer mer än 15kg till.
Sänkte därefter till 335kg för att avsluta med en excentrisk trea där. Bromsade bra på ettan men slarvade lite på tvåan. Bromsade däremot helt perfekt i sista repetitionen, trots att jag då även spräckte dagens par byxor.
Avslutade sedan med lite benpress innan jag var färdig för dagen. Jag måste säga att programmet börjar vara riktigt jobbigt nu och jag tackar gudarna för att det bara är lite mer än en månad kvar till SM. Jag hade aldrig orkat med att träna såhär hårt tre månader till. Nu gäller det bara att klara kvalet och sedan undvika skador fram till SM. Även om jag varit skadad i två år så känns det som att jag haft bra förberedelser hitintills. Jag hinner kanske inte upp i min maximala kapacitet, men ska inte heller behöva skämmas på SM om jag bara lyckas lyfta enligt gällande tävlingsregler.
Film på dagens excentriska böjar kommer senare i veckan.
Fetknoppen
2009-01-20, 00:22
Kroppsvikten var 124,85 på kvällen efter flera mål mat och utan att väga mig naken. Jag har alltså börjat gå ner i vikt och det beror endast på att jag inte orkar föda mig när jag tränar så hårt som nu. Jag måste verkligen lägga i en extraväxel med maten för att få ut maximalt av programmet de sista veckorna fram till SM. Perfekt vore ju att väga 128kg på kvällen och det innebär att jag måste äta ganska mycket mat...
Saft und Kraft
2009-01-20, 00:57
Jag ska piska på dem nere i Lund så du får möjlighet att utvecklas under våren:)
Jag är av naturen påpiskad. Jag hoppas vi lever upp till något slags standard och lyckas bidra med en stimulerande miljö, ur träningssynpunkt då. Intellektuellt är det nog kört.
Kroppsvikten var 124,85 på kvällen efter flera mål mat och utan att väga mig naken. Jag har alltså börjat gå ner i vikt och det beror endast på att jag inte orkar föda mig när jag tränar så hårt som nu. Jag måste verkligen lägga i en extraväxel med maten för att få ut maximalt av programmet de sista veckorna fram till SM. Perfekt vore ju att väga 128kg på kvällen och det innebär att jag måste äta ganska mycket mat...
Stackare. :)
Fetknoppen
2009-01-20, 01:13
Jag är av naturen påpiskad. Jag hoppas vi lever upp till något slags standard och lyckas bidra med en stimulerande miljö, ur träningssynpunkt då. Intellektuellt är det nog kört.
Stackare. :)
Jag betvivlar inte att hon kommer att trivas och att ni kan peppa henne. Vad gäller intellektuell stimulans brukar ju styrkelyftare inte behöva så mycket. De har oftast dödad majoriteten av de små grå genom att hålla andan regelbundet i för många år:)
Damien Thorne
2009-01-20, 01:32
Vad har du för tävlings-PB´n
Sänkte därefter till 335kg för att avsluta med en excentrisk trea där. Bromsade bra på ettan men slarvade lite på tvåan. Bromsade däremot helt perfekt i sista repetitionen, trots att jag då även spräckte dagens par byxor.
Känns det inte helt otroligt fördjävligt att ta av dräkt och lindor och direkt köra tungt utan?
Känns det inte helt otroligt fördjävligt att ta av dräkt och lindor och direkt köra tungt utan?
Jag måste faktiskt fråga detsamma.
Tyckte att det kändes ganska trivsamt att riva av sig dräkten och lunka bort mot benpressen efter avslutad excentrisk träning. Jag tror nog bara de som provat konceptet inser vilken överdjävulsk prestation det är att, efter utrustningslyft, gå ner och bromsa 3x335 kg med spruckna byxor :bow:
Känns både inspirerande och fördjävligt att se dina pass. Det var just denna typ av mysfys som tidigare stod på mitt schema för de senaste veckorna *gah!*
Fetknoppen
2009-01-20, 12:43
Vad har du för tävlings-PB´n
360kg i böj, 235kg i bänk och 320kg i marklyft. Samtliga resultat från klass 110kg. Vid en och samma tävling har jag gjort 360-227,5-315. Det var på DM 1998.
Fetknoppen
2009-01-20, 12:44
Jo det är fruktansvärt jobbigt, och det värsta är att när jag har gjort av med det bäst krutet med utrustning så känns det tungt, nästan omöjligt, att gå ut med 335kg:)
Fetknoppen
2009-01-20, 12:56
Jag måste faktiskt fråga detsamma.
Tyckte att det kändes ganska trivsamt att riva av sig dräkten och lunka bort mot benpressen efter avslutad excentrisk träning. Jag tror nog bara de som provat konceptet inser vilken överdjävulsk prestation det är att, efter utrustningslyft, gå ner och bromsa 3x335 kg med spruckna byxor :bow:
Känns både inspirerande och fördjävligt att se dina pass. Det var just denna typ av mysfys som tidigare stod på mitt schema för de senaste veckorna *gah!*
Tack. Som jag sagt tidigare så känns schemat för hårt för att jag ska orka med det en längre tidsperiod än ca 4 månader. Rent psykiskt var gårdagens pass enormt betungande. Jag sov dåligt natten mellan söndag och måndag och drömde nästan mardrömmar om hur 442,5kg skulle gunga sönder skelettet när jag gick ut med stången. Jag vilar allt för lång tid mellan varje set bara för att det är så psykiskt jobbigt att gå ut med stången. Och igår krävdes det en överjävlig envishet att gå ut med 442,5kg en andra gång efter att ha haft så stora problem vid första setet. Har man inte testat programmet så vet man inte hur jobbigt och hårt det är. Jag vill i alla fall inte att det ska vara såhär jobbigt året runt, då skulle jag tappa all träningsvilja.
Det kanske har med åldern att göra. När jag var yngre och satsade stenhårt på lyftningen såg det ut såhär sex månader i streck ibland och jag upplevde det aldrig såhär jobbigt. Fast det är klart...jag var mer motiverad då. Nu lyfter jag ju inte främst för att vara duktig längre utan enbart för att det är roligt. Dessutom måste jag ju hålla undan för ungdomarna i klubben:)
Låga vikter....257,5kg....jag tror nästan att du skämtar med mig, men det gör du troligtvis inte. Jag börjar förstå hur mycket jag har att lära om lyftning med tröja:) Vi får hoppas jag får ordning på det nu på slutet så att jag kan lyfta mycket på SM.
Nja, det var då inte menat som ett skämt :)
Vikterna du pressar och de excentriska lyften som utförs tyder ju på att vikter runt 270 kg-275 kg kommer att åka upp. Om du då redan första passet med en styvare tröja kan ta dig ner på bröstet med 10-15 kg mindre är det så bedömmer jag det som tämligen lågt. Givetvis kommer tröjan att bli mer medgörlig vartefter du bekantar dig med den, men att kunna ligga och köra fulla reps på 230-240 kg det hoppas, och tror jag, inte kommer att vara möjligt.
Du måste komma överens med tanken om att ditt gamla pers på 235 kg inte på något sätt går att relatera med de vikter du kommer att klara nu.
Fetknoppen
2009-01-20, 13:29
Nja, det var då inte menat som ett skämt :)
Vikterna du pressar och de excentriska lyften som utförs tyder ju på att vikter runt 270 kg-275 kg kommer att åka upp. Om du då redan första passet med en styvare tröja kan ta dig ner på bröstet med 10-15 kg mindre är det så bedömmer jag det som tämligen lågt. Givetvis kommer tröjan att bli mer medgörlig vartefter du bekantar dig med den, men att kunna ligga och köra fulla reps på 230-240 kg det hoppas, och tror jag, inte kommer att vara möjligt.
Du måste komma överens med tanken om att ditt gamla pers på 235 kg inte på något sätt går att relatera med de vikter du kommer att klara nu.
Nej jag måste väl ställa in mig på att det ska se annorlunda ut med dagens tröjor än när jag tävlade senast. Jag hoppas bara jag får allt att stämma lämpligt till SM, för det känns inte helt lätt att lyfta med min tightare tröja, och en ny är naturligtvis ännu värre:)
Damien Thorne
2009-01-20, 17:07
360kg i böj, 235kg i bänk och 320kg i marklyft. Samtliga resultat från klass 110kg. Vid en och samma tävling har jag gjort 360-227,5-315. Det var på DM 1998.
Då blir det nya tävlingspers på SM :naughty:
Lillerik_
2009-01-20, 18:25
Film på dagens excentriska böjar kommer senare i veckan.
_Aqpe97Q58E&fmt=18
Måste ju säga att det såg väldigt trivsamt ut *spy*
Grymt jobbat :thumbup:
Bra bromsat där! Man blir ju helt matt av att bara titta på det.... *spy*
Fetknoppen
2009-01-20, 21:50
Tisdag 20090120: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/3, 165kg/3, 180kg/2, 192,5kg/1, 200kg/1, 175kg/4, 165kg/5, 160kg/5.
Idag var jag i urusel form i bänkpress. Jag hade inget som helst tryck i triceps, och då menar jag att muskeln var helt död. Jag gissar att fredagspasset då jag tränade excentriskt med tröja är orsak till detta.
Det kändes redan på 100kg att jag var trött. Drabbades redan då av lite mjölksyra. På 140kg tog det emot lite mer och när jag gjorde tvåan på 180kg var det hur tydligt som helst. Stången lämnade bröstet utan problem men jag fick trycka väldigt ordentligt på reps nummer två för att pressa ut stången. 192,5kg gick också lätt från bröstet, men det var precis max för dagen, ja kanske till och med lite mer än max. 200kg missade jag i första försöket. Triceps kunde inte hjälpa till alls när jag kommit halvvägs upp, och då var det ändå ett riktigt gymlyft utan någon som helst hänsyn till tävlingsreglerna, med ett litet rumplyft för att klara den tyngre halvan. Jag gjorde ett omförsök och tog då en annan bänk med lite mer fäste i så att jag inte skulle tappa bryggan när jag tog ner stången på bröstet. Jag klarade då 200kg men det var absolut max för dagen. Inte ens om jag blivit erbjuden en miljon för 202,5kg hade jag orkat trycka upp den vikten.
Sänkte därefter till 175kg och skulle göra en femma där. Missade sista repetitionen när triceps skulle ta över merparten av arbetet. Sänkte därefter ytterligare till 165kg och det gick lite bättre med helt strikt utförande. Dock var mjölksyran i triceps svår och jag blev helt stum när jag pressat upp reps nummer fem. Sista setet på 160kg gick ytterligare lite lättare, men även då var femman precis maximal belastning. Nu känns det som att triceps aldrig kommer att återhämta sig och jag hoppas verkligen att jag trots allt fixar fredagspasset. Jag hoppas verkligen att det här var träningsprogrammets sämsta bänkpass och att det går bättre veckorna som kommer. Sämre får det verkligen inte gå i alla fall.
Hoppade över all återhämtningsträning i böj och skyndade mig hem för att äta istället:)
Fetknoppen
2009-01-20, 21:56
Måste ju säga att det såg väldigt trivsamt ut *spy*
Grymt jobbat :thumbup:
Trivsamt...det kan inte bli värre:)
Det syns inte på filmen men stången kom i ordentlig gungning i första setet och därför beordrar domaren passarna att ta stången innan jag är i närheten av godkänt djup. Endast reps nummer tre var nere under godkänt tävlingsdjup.
I det andra setet var jag djup på alla, men endast trean var klart tävlingsgodkänd. Jag hade givit honom order om att låta mig bromsa till ett klart och tydligt tävlingsdjup om reps ett och två gick bra, vilket de gjorde.
Tittar jag till den rena benstyrkan så fixar jag nog enkelt att bromsa 20-30kg till, men tyvärr orkar jag inte gå ut med mer vikt...
sweetkarolina
2009-01-20, 21:56
+1!
Fast jag blir trött bara av att läsa vikterna här...
Du är fruktansvärt stark David! Lycka till på serien, hoppas allt går vägen utan probs så ses vi i Sundsvall!
Fetknoppen
2009-01-20, 21:57
Tack...jag blir också matt:)
Fetknoppen
2009-01-20, 22:01
+1!
Fast jag blir trött bara av att läsa vikterna här...
Du är fruktansvärt stark David! Lycka till på serien, hoppas allt går vägen utan probs så ses vi i Sundsvall!
Tack. Jag hoppas också att jag tar mig till Sundsvall:) Tror inte det ska vara några problem. I går böjde jag 340kg till klockrent tävlingsdjup när vi inte drog åt knälindorna så hårt, och med min stora träningsdräkt. Får göra något sådant på serietävlingen så att jag garanterat fixar kvalet i alla fall. På SM kan däremot precis vad som helst hända, för då tänker jag utnyttja materialet så mycket jag kan och försöka lyfta tunga vikter tävlingsgodkänt.
Att läsa om hårda pass utan t-nation-maschå-nonsens är som den finaste poesi.
_Aqpe97Q58E&fmt=18
Fy fan vilken kämpar anda att fortsätta trots utgången i det första settet :thumbup::hbang: bra jobbat, nästa så man tycker du borde ha en rejäl kille bakom dig på de vikterna?
345.5 i bänk
2009-01-20, 23:33
_Aqpe97Q58E&fmt=18
Jäklar vad starkt särkilt set 2. Du håller stilen och bröstryggen bra på ett imponerande sätt....
Fetknoppen
2009-01-21, 12:39
Fy fan vilken kämpar anda att fortsätta trots utgången i det första settet :thumbup::hbang: bra jobbat, nästa så man tycker du borde ha en rejäl kille bakom dig på de vikterna?
Det är ett medvetet val att inte ha någon stående bakom mig. Passare som befinner sig på golvet kan inte hjälpa till i någon större utsträckning när man tränar excentriskt. Risk finns för att en sådan passare drar mig bakåt i sin strävan att hjälpa till på uppvägen och då tappar jag all kraft att trycka vikten själv. Dessutom anser jag det vara lite farligt om jag skulle ramla bakåt och den stackaren får stången över sig.
Det räcker gott med två passare på trälådorna. Man får väldigt mycket kraft när man står på dem och lyfter så även en liten svag människa kan hjälpa till på ett utmärkt sätt på tunga vikter. Dessutom står placerade så att jag inte kan skada dem om jag tappar stången.
Fetknoppen
2009-01-21, 12:43
Jäklar vad starkt särkilt set 2. Du håller stilen och bröstryggen bra på ett imponerande sätt....
Jo det känns väldigt bra. Som jag sagt tidigare så tror jag inte att det vore några enorma problem att bromsa vikter uppemot 470kg. Jag skulle förvisso behöva min nya dräkt som hjälper till mer, men bortsett från det så fixar nog låren den belastningen. Det stora problemet är att jag är för svag i bålen för att gå ut med tyngre vikter än såhär. När stången börjar svaja orkar jag inte hålla emot och tappar istället balansen.
Efter måndagens pass har jag träningsvärk precis över allt. Hela bålen är stel och jag får till och med kramp i småmuskler mellan revbenen, och seratus anterior är helt utslagen. Det känns som att jag blivit överkörd av tåget:)
Det är ett medvetet val att inte ha någon stående bakom mig. Passare som befinner sig på golvet kan inte hjälpa till i någon större utsträckning när man tränar excentriskt. Risk finns för att en sådan passare drar mig bakåt i sin strävan att hjälpa till på uppvägen och då tappar jag all kraft att trycka vikten själv. Dessutom anser jag det vara lite farligt om jag skulle ramla bakåt och den stackaren får stången över sig.
Det räcker gott med två passare på trälådorna. Man får väldigt mycket kraft när man står på dem och lyfter så även en liten svag människa kan hjälpa till på ett utmärkt sätt på tunga vikter. Dessutom står placerade så att jag inte kan skada dem om jag tappar stången.
Får hålla med dig, tänkte enbart på lyftarens säkerhet,men passaren där bak kan ju dock hjälpa dig hitta balansen i tex första settet?och hålla sig ur vägen resten av tiden.
Jo det känns väldigt bra. Som jag sagt tidigare så tror jag inte att det vore några enorma problem att bromsa vikter uppemot 470kg. Jag skulle förvisso behöva min nya dräkt som hjälper till mer, men bortsett från det så fixar nog låren den belastningen. Det stora problemet är att jag är för svag i bålen för att gå ut med tyngre vikter än såhär. När stången börjar svaja orkar jag inte hålla emot och tappar istället balansen.
Efter måndagens pass har jag träningsvärk precis över allt. Hela bålen är stel och jag får till och med kramp i småmuskler mellan revbenen, och seratus anterior är helt utslagen. Det känns som att jag blivit överkörd av tåget:)
Då är allt som det ska vara efter ett tungt pass. har du nått specielt du gör för att påskynda återhämtningen tex massage?
Klenmenren
2009-01-21, 14:40
Om det vore så enkelt...
Take home message:
Strength training does not need to involve severe discomfort
and fatigue to produce significant gains in strength.
Effective strength training can be performed with large rest
periods, which minimise fatigue and discomfort.
J P Folland, C S Irish, J C Roberts, J E Tarr, D A Jones.
Fatigue is not a necessary stimulus for strength gains
during resistance training.
Br J Sports Med 2002;36:370–374
Det vill säga: Du är sliten i onödan :D
Fetknoppen
2009-01-21, 23:37
Då är allt som det ska vara efter ett tungt pass. har du nått specielt du gör för att påskynda återhämtningen tex massage?
Massage gör mig veterligen varken från eller till när det gäller återhämtningen. Jag brukar däremot tisdagar träna lätt knäböj för att öka blodcirkulationen i lårmuskulaturen. Hur mycket det hjälper till vågar jag dock inte säga, men om inte annat så brukar det göra mig lite smidigare så att onsdagens marklyft är lättare att träna. Det gör också så att den svåra träningsvärken försvinner.
Mark_Lyft
2009-01-21, 23:53
Detsamma händer mig när böjarna blir tunga, jag kan inte riktigt äta så att jag håller upp vikten.
Hur tänker du när du vill väga 128 på kvällen? Då måste du väl basta? Själv planerar jag att väga 110-111 på kvällen innan, så att jag kan äta en rejäl frukost.
Fetknoppen
2009-01-22, 00:00
Onsdag 20090121: Sumomarklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/5, 210kg/3.
Sumomarklyft med bälte: 227,5kg/2, 237,5kg/1.
Sumomarklyft med dräkt och bälte: 257,5kg/3, 267,5kg/3, 277,5kg/3, 297,5kg/1.
Sumomarklyft, tre minuter vila mellan seten: 197,5kg/8, 187,5kg/8.
Olympisk knäböj med bälte, tre minuter vila mellan seten: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 190kg/2*5, 200kg/5.
Jag tror inte att man kan bli tröttare än såhär i kroppen och ändå fungera normalt. Det finns inte någon del där jag inte har träningsvärk, men värst är det i ländryggen och hela bålen, samt lårens framsida/baksida/insida. Alla vikter gick tungt på uppvärmningen och jag är otroligt tacksam för att marklyftspasset var relativt lätt idag.
Redan på 140kg kände jag att det skulle bli svett och tårar innan jag var klar för dagen. Avslutade uppvärmningen med att göra 237,5kg relativt segt och gick sedan över till träning med dräkt. Med utrustningen på gick det lite lättare men 297,5kg var absolut inte lätt. Gissar att max för dagen låg någonstans kring 315kg. När jag sedan sänkte till 197,5kg för att mjölka musklerna på den sista kraften så hade jag kommit in i andra andningen och det började gå lätt.
Hoppade raskt vidare till knäböj med kort vila och kände då att jag trots allt hade ganska bra tryck i kroppen. Kändes på något konstigt sätt som att jag hade kunnat bryta upp ganska tunga vikter trots träningsvärken om jag bara testat. Jag hade dock ingen som helst motivation att försöka och är trots allt tacksam för att jag fick göra ett lätt böjpass.
Upptäckte också att jag fortfarande väger allt för lite och det känns inte som att jag lyckas gå upp i vikt trots att jag försöker äta mer mat. Väger inte mer än ca 121kg före frukost på morgonen. Den stora totala träningsvolymen tillsammans med relativt tunga vikter både här och där i programmet har satt enorm fart på förbränningen. Jag har tvingats sänka insulindoserna till nästan hälften jämfört med innan jag startade programmet och ändå kan jag äta hur mycket som helst utan att blodsockret blir för högt. Jag måste försöka äta ännu mera för att få ut maximalt på SM och ska från och med nu äta mer energität mat så att jag fyller glykogenföråden och blir lite starkare. Det här visade sig bli tuffare än jag trodde när jag började programmet och nu hoppas jag snart bara på att ta mig i mål utan skador och vid mina sinnens fulla bruk...
Fetknoppen
2009-01-22, 00:02
Detsamma händer mig när böjarna blir tunga, jag kan inte riktigt äta så att jag håller upp vikten.
Hur tänker du när du vill väga 128 på kvällen? Då måste du väl basta? Själv planerar jag att väga 110-111 på kvällen innan, så att jag kan äta en rejäl frukost.
Om jag väger ca 128kg på kvällen så går det bra att träna och jag har hela tiden tryck i kroppen. Det räcker då att äta lite mindre dagen före tävling och spara frukosten till efter invägning så stannar vågen på ca 125kg.
Mark_Lyft
2009-01-22, 00:05
Om jag väger ca 128kg på kvällen så går det bra att träna och jag har hela tiden tryck i kroppen. Det räcker då att äta lite mindre dagen före tävling och spara frukosten till efter invägning så stannar vågen på ca 125kg.
Jaha, jag trodde du menade kvällen innan SM :confused:
fantastisk bra träningsdagbok. föredömligt!
Riktigt imponerad av vikterna men framför allt av upplägg och att du aldrig verkar tumma på det du ska göra trots träningsvärk eller en dålig dag
Det är väldigt intressant det du skriver om den lägre insulindosen och att du minskar i vikt på grund av träningen. Jag har inte diabetes men samma sak händer mig. Det sägs att styrketräning inte använder några särskilda mängder energi men något händer tammejävulen med energin man stoppar i sig. Jag försöker äta allt som inte medför att någon ger mig en dagsedel för att den är deras men vågen rör sig bara knappt.
Jäkligt fint pass idag med förresten. Kommer det ett bänkpass från jordens mittpunkt på fredag?
Fetknoppen
2009-01-22, 00:10
Jaha, jag trodde du menade kvällen innan SM :confused:
Jag har ganska lätt för att gå ner i vikt och svårt för det motsatta. För att hålla mig kring 125kg i morgonvikt måste jag nästan väga 128kg på kvällen. All den vätska och mat jag stoppat i mig under dagen försvinner över natten och innan det är dags för invägning.
Jag har ganska lätt för att gå ner i vikt och svårt för det motsatta. För att hålla mig kring 125kg i morgonvikt måste jag nästan väga 128kg på kvällen. All den vätska och mat jag stoppat i mig under dagen försvinner över natten och innan det är dags för invägning.
Haha, gubbar du 3kg under natten?
Fetknoppen
2009-01-22, 00:25
fantastisk bra träningsdagbok. föredömligt!
Riktigt imponerad av vikterna men framför allt av upplägg och att du aldrig verkar tumma på det du ska göra trots träningsvärk eller en dålig dag
Jag har inte råd att vika ner mig. Har skrivit överjävliga träningsprogram till klubbens ungdomar fram till SM, och då kan jag ju inte just vara sämre själv, eller hur:) Dessutom är jag av naturen envis som få och ger mig inte gärna om jag bestämt mig för något. Då jag dessutom varit skadad i mer än två år och tappat ganska mycket av min grundstyrka så tvingades jag till ett sjukt hårt program för att snabbt hämta in det jag tidigare tappat. Tyvärr kan jag redan nu säga att jag inte kommer att hinna tillbaka till den styrka jag hade för tre år sedan, men jag kanske kan kompensera för det genom att lära mig lyfta med utrustning på ett bättre sätt.
Vad gäller träningsupplägg så vet jag att man inte kan lyssna på kroppen för mycket. Trötthetskänsla är ju långt ifrån alltid ett tecken på något negativt. Det är istället oftast resultatet av hårda pass som ger ökad muskelvolym men svagare muskelfibertyper. Om progressionen är den rätta känner man sig trött hela tiden men kan ändå långsamt höja totalvolymen, träningsintensiteten, eller kanske till och med båda parametrarna samtidigt. Om allt fungerar perfekt står jag på SM med större muskelvolym än tidigare, och samtidigt har sista tidens vila givit mig tillbaka de starka och explosiva muskler som jag nu under programtiden till viss del saknar.
I mitt nuvarande program finns det dock en relativt stor risk för att progressionen är för våldsam, vilket istället riskerar leda till överträning. Jag måste dock ta den chansen för att försöka stressa ikapp all den styrka jag tappat under skadetiden. Jag får helt enkelt be en bön till högre makter och hoppas att jag prickar formen till SM istället för att komma dit och vara totalt övertränad.
det är väl antagligen de överjävliga programmen som ger resultat!
Jag lusläser iaf allt du skriver här på kolo :)
Lycka till med SM-satsningen
Fetknoppen
2009-01-22, 00:39
Det är väldigt intressant det du skriver om den lägre insulindosen och att du minskar i vikt på grund av träningen. Jag har inte diabetes men samma sak händer mig. Det sägs att styrketräning inte använder några särskilda mängder energi men något händer tammejävulen med energin man stoppar i sig. Jag försöker äta allt som inte medför att någon ger mig en dagsedel för att den är deras men vågen rör sig bara knappt.
Jäkligt fint pass idag med förresten. Kommer det ett bänkpass från jordens mittpunkt på fredag?
Jag tycker nog att det är lite fel när folk säger att styrketräning inte förbrukar energi i någon större utsträckning. Det beror iofs vart man befinner sig i karriären och således på den muskelmassa man byggt upp, men har man tränat i många år och väger över 100kg så nog f-n förbrukar man mycket energi. Dessutom finns det stora skillnader mellan kondition och styrketräning. När man springer eller bedriver annan uthållighetsidrott så höjs förbränningen främst det först dygnet efteråt, till man har lagrat in glukogen igen. Vid styrketräning har man först en fas när man lagrar in det glukogen man förbrukat, men man har också en något förhöjd förbränning ändå tills musklerna är fullständigt återhämtade, och denna återhämtning tar längre tid efter ett tungt styrkepass än efter konditionsträning. Styrketräningen tär helt enkelt mer på musklerna.
Jag fick diabetes vid 12 års ålder, och då spelade jag fotboll och tränade kondition ca 4 dagar/vecka (om jag räknar in matcher). Jag upplever det som att jag hade svårare för att hålla blodsockret i balans då än när jag vid 15 års ålder började med tung styrketräning i motsvarande grad. Styrketräningen genererade aldrig lika stor förbränning vid ett enskilt träningspass, men däremot gav den mig en större total förbränning över hela veckan, vilket var positivt för min diabetes.
Fetknoppen
2009-01-22, 00:40
Haha, gubbar du 3kg under natten?
Nä knappast, men mycket av det jag tappar är däremot vätska:)
Fetknoppen
2009-01-22, 00:41
det är väl antagligen de överjävliga programmen som ger resultat!
Jag lusläser iaf allt du skriver här på kolo :)
Lycka till med SM-satsningen
Tack:)
Kan det ha med insulinkänslighet att göra också? Alltså din tränings inverkan på vilka insulin-doser du behöver för att ha ett vettigt blodsocker?
Hade varit kul att kela med dig efter dom där excentriska. Du hade inte orkat göra motstånd *cupid*
Härligt att se att du kör skiten ur dig nu, ska verkligen bli kul att se dig på sm kompis. Men du ser lite mager ut :cryout:
Mark_Lyft
2009-01-22, 08:32
I mitt nuvarande program finns det dock en relativt stor risk för att progressionen är för våldsam, vilket istället riskerar leda till överträning. Jag måste dock ta den chansen för att försöka stressa ikapp all den styrka jag tappat under skadetiden. Jag får helt enkelt be en bön till högre makter och hoppas att jag prickar formen till SM istället för att komma dit och vara totalt övertränad.
Vad är det du säger? Här trodde jag att du hade räknat ut allt med vetenskaplig akuratess... Och så förlitar du dig istället på högre makter ???
Vad är det du säger? Här trodde jag att du hade räknat ut allt med vetenskaplig akuratess... Och så förlitar du dig istället på högre makter ???
Det är väl ofta så att det är i stunder av delirium eller annan psykisk obalans herren skådas och frälsning inträffar. Jag ser då ingen annan förklaring än att den hårda träningen börjar göra sig påmind rent mentalt för David.
Bara han håller sig till sitt planerade schema kommer detta att gå vägen!
the_PL_man
2009-01-22, 09:40
Det här visade sig bli tuffare än jag trodde när jag började programmet och nu hoppas jag snart bara på att ta mig i mål utan skador och vid mina sinnens fulla bruk...
Vid dina sinnens fulla bruka har du aldrig vart....:)
Din träningslogg är dock underbar läsning för en gammal man. ;)
/the_PL_man
Fetknoppen
2009-01-22, 12:45
Kan det ha med insulinkänslighet att göra också? Alltså din tränings inverkan på vilka insulin-doser du behöver för att ha ett vettigt blodsocker?
Jo det är exakt det allt handlar om. Träningen gör att proteiner (Glut-4) som ska hämta glukos från blodet aktiveras inuti muskelcellerna. Glut-4 närmar sig cellmembranet och hämtar upp glukos från blodet där. Dessa proteiner aktiveras normalt av insulin, men de aktiveras också av fysisk aktivitet och tränar man hårt så behövs det därför klart mindre insulin. Eftersom insulin styr fettinlagringen (bla) så går man ner i vikt när insulinbehovet minskar. Tyvärr orkar jag inte äta tillräckligt och då tvingas jag sänka insulindoserna istället. Därför är jag påväg att omvandlas till en mager stackare. Jag måste absolut försöka äta lite mer så att jag väger fullt på SM, men jag tycker verkligen att det är jobbigt.
Fetknoppen
2009-01-22, 12:46
Hade varit kul att kela med dig efter dom där excentriska. Du hade inte orkat göra motstånd *cupid*
Härligt att se att du kör skiten ur dig nu, ska verkligen bli kul att se dig på sm kompis. Men du ser lite mager ut :cryout:
Nej jag hade nog varit helt ofarlig du sjuka människa:) Syns på SM!
Fetknoppen
2009-01-22, 12:50
Jo nu är det Livets Ord som gäller för hela slanten. Funderar faktiskt på följande upplägg fram till SM: Måndag och onsdag Livets Ord. Tisdag och torsdag Jehovas Vittnen. Fredag och söndag Muslimska Brödraskapet. Lördag vila och styrketräning. Det borde fungera tycker jag. Då har jag ju garderat mig...
Fetknoppen
2009-01-22, 12:52
Bara han håller sig till sitt planerade schema kommer detta att gå vägen!
Ja eller så kan du hälsa på mig inom psykiatrin efter semestern:)
Fetknoppen
2009-01-22, 12:53
Vid dina sinnens fulla bruka har du aldrig vart....:) /the_PL_man
Vadå...? Märks det så tydligt:(
Ja eller så kan du hälsa på mig inom psykiatrin efter semestern:)
Vadå? Kommer du till STK?
Jo nu är det Livets Ord som gäller för hela slanten. Funderar faktiskt på följande upplägg fram till SM: Måndag och onsdag Livets Ord. Tisdag och torsdag Jehovas Vittnen. Fredag och söndag Muslimska Brödraskapet. Lördag vila och styrketräning. Det borde fungera tycker jag. Då har jag ju garderat mig...
Det är tyvärr inte att rekommendera. Inom SL och för dig så finns bara en man som kan hjälpa dig och hans namn är 666 :devil:
Det är tyvärr inte att rekommendera. Inom SL och för dig så finns bara en man som kan hjälpa dig och hans namn är 666 :devil:
Oi, han är inte ett nummer, han är en fri man!
the_PL_man
2009-01-22, 14:05
Vadå...? Märks det så tydligt:(
Japp, Pite 5-5......
Men du vet att det är just därför vi älskar dig :D
/the_PL_man
the_PL_man
2009-01-22, 14:06
Vadå? Kommer du till STK?
På STK hamnar bara de som psykiatrin gett upp hoppet om....:)
Klenmenren
2009-01-22, 15:18
Amen :devil:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.