Visa fullständig version : Lyrik
wintersnowdrift
2006-02-11, 17:35
Den här tråden känns lite som en chansning på ett forum för styrketräning, men Kolozzeums användare har förvånat mig förut i sina vitt skilda intressen så jag testar ändå. Har ju ingenting att förlora på det i alla fall.
Jag befinner mig i ett tillstånd av lätt vinterdeppighet för närvarande tror jag, eller i alla fall så anser jag själv att mitt nyfunna intressen för poesi tyder på detta. Jag har aldrig förut gillat att läsa dikter, min litteraturgenre är mer storslagna episka romaner, men nu fängslas jag nästan lika mycket av ord som av berättelser. Jag kan helt enkelt inte få nog av snygga poetiska formuleringar för närvarande. Alldeles nyligen upptäckte jag Edith Södergran och fick värsta ruset av hennes språk och dikternas budskap (eller det budskap som jag tolkade in i hennes texter - det är ju tolkningsfriheten som är det fina med lyrik). The woman was a true genious.
Så, nu får ni lyrikintresserade användare (jag ser framför mig hur tråden får 0 svar men i alla fall) tipsa mig lite. Vilka diktare är bra? Jag är alltså total novis, så även de riktiga klassikerna är nästan garanterat okända för mig. Enda kriteriet är ett bra språkbruk och en viss originalitet - inga lunarstormdikter, tack!
//Kristin, som förnärvarande lyssnar på "Svarta ballader" (Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson, en annan grym poet)
hobbitar
2006-02-11, 17:39
Många rappare har bra texter, det är ju nästan som dikter bara att dom flesta sjunger om bitches and hoes m.m...
Men det finns ju vissa undantag. Flipsyde- Happy Birthday.mp3 tycker jag har en bra text.
Pudzianovski
2006-02-11, 17:44
Nästan vilken text som helst med Opeth är mycket bra. Låtarna "Bleak" och "The Drapery Falls" är utmärkta exempel på underbar musik och lyrik.
"Århundradets kärlekssaga" av Märta Tikkanen. Märtas man var alkoholist, och det är för övrigt han som har illustrerat boken. Enligt mig så blir det helt enkelt inte bättre än så. Men det är ju en smaksak. Jag är mycket kräsen när det gäller lyrik. (Inte alls som med Sci-Fi-rullar.)
Detta är min favorit:
att det trots allt också finns de som ser
bakom fasaden
som vet
och inser
Men sen blir allting
bara ännu svårare
Sen kommer frågan:
Varför går du inte?
Otaliga gånger har jag varit
på väg
om den här perioden inte är
den sista
då går jag
om elakheterna går ut över
barnen
då går jag
om han dessutom börjar
ljuga
då går jag
och bär han nånsin hand
på mej
då går jag
när barnen inte längre
orkar
då bara måste jag
Och allting hände
Ändå gick jag inte
Varför?
Tja, är du vinterdeppig så kanske Karin Boye, Maria Wine och Pär Lagerkvist kan vara något? Själv gillar jag Gunnar Björling, men då skall man inte ha så stora krav på att förstå vad dikterna handlar om ... :P
Edit: Och Anna Greta Wide
jag har varit mkt intresserad av poesi. mer av att skriva än att läsa dock.
här kan man läsa mina dikter
http://web.comhem.se/~u46312620/guests/anna_carlsson/index.html
(herregud, det var ett tag sen man skrev)
som sagt, jag har inte läst mkt poesi, eller jag läser inte mkt överhuvudtaget, men edith södergran är en favorit. sen gillar jag thomas tidholm
http://www.thomas.tidholm.se/
och fler vars namn jag inte lagt på minnet.
Oj, jag glömde Tomas Tranströmer; bör absolut inte missas.
Herkulez
2006-02-11, 18:17
Bob Hansson, helst när han läser sina verk själv.
nu kom jag på ett namn till;
Louise Bourgeois
hon är en fransk konstnärinna, men jag fick tag i en bok en gång där även även texter av henne fanns med. de tilltalade mig mkt iaf.
hobbitar
2006-02-11, 18:25
Jag gillar inte vanliga dikter, bara massa meningslöst svammel som inte ens rimmar. Hur svårt är det egentligen att komma på en dikt?? Bara att skriva det första bästa som ploppar upp i huvudet, behövs ingen som helst begåvning alls!
Hur svårt är det egentligen att komma på en dikt?? Bara att skriva det första bästa som ploppar upp i huvudet, behövs ingen som helst begåvning alls!
Försök, och skicka in det till ett förlag (eller visa upp det i bekantskapskretsen och låt dem vara jury) så får du se ... :D
Jag gillar inte vanliga dikter, bara massa meningslöst svammel som inte ens rimmar. Hur svårt är det egentligen att komma på en dikt?? Bara att skriva det första bästa som ploppar upp i huvudet, behövs ingen som helst begåvning alls!
Ja, jag vet inte hur det är med er andra, men jag blir i alla fall jätteprovocerad. :)
tossefar
2006-02-11, 18:51
Denna skrev jag full som ett as, handlar om bakfylla.
Dionysus dissonans speglar gårdagens glans
Ett mått på dricka, sång och dans
Vår totala brist på elegans
Inte mycket till versmått, jag var verkligen full :thumbup:
Pudzianovski
2006-02-11, 18:52
Jag håller delvis med Hobbitar.
Det mesta de "så kallade" legenderna skriver suger balle.
Det är väl helt enkelt en fråga om vad som tilltalar en precis som musik mm.
Ja, jag vet inte hur det är med er andra, men jag blir i alla fall jätteprovocerad. :)
att det är så lätt för hobbitar?
jo, det är irriterande med genier som bara sådär kan göra poesi utan större ansträngning, som har det i blodet.
när får vi ett smakprov förresten? *popcorn*
Min erfarenhet är (med risk för att någon skall känna sig provocerad) att de flesta som hävdar att majoriteten av alla lyriker suger balle är - liksom de som hävdar att nästan all musik utom någon viss dyrkan grupp/artist/genre suger balle i regel inte har läst så mycket att "majoriteten" de hänvisar till är så värst stor ... :D
Men Kolozzeums giganter kan väl skapa en tråd där de kan utklassa Södergran, Tranströmer m.fl. med sitt genius? Jag väntar med spänning.
hobbitar
2006-02-11, 19:02
att det är så lätt för hobbitar?
jo, det är irriterande med genier som bara sådär kan göra poesi utan större ansträngning, som har det i blodet.
när får vi ett smakprov förresten? *popcorn*
Det kommer när jag druckit mig full/knarkat som många av dom stora "tänkarna" gör....
hobbitar
2006-02-11, 19:06
Ok, jag kanske inte ska dra alla över en gräns men jag blev så upprörd när jag läste några av Sissa`s Dikter (ta inte illa upp Sissa).
Om jag får tillåtelse av Sissa så hade jag gärna lagt upp en av hennes dikter här och givit en kommentar.
Ok, jag kanske inte ska dra alla över en gräns men jag blev så upprörd när jag läste några av Sissa`s Dikter (ta inte illa upp Sissa).
Om jag får tillåtelse av Sissa så hade jag gärna lagt upp en av hennes dikter här och givit en kommentar.
javisst får du det.
Pudzianovski
2006-02-11, 19:16
Min erfarenhet är (med risk för att någon skall känna sig provocerad) att de flesta som hävdar att majoriteten av alla lyriker suger balle är - liksom de som hävdar att nästan all musik utom någon viss dyrkan grupp/artist/genre suger balle i regel inte har läst så mycket att "majoriteten" de hänvisar till är så värst stor ... :D
Men Kolozzeums giganter kan väl skapa en tråd där de kan utklassa Södergran, Tranströmer m.fl. med sitt genius? Jag väntar med spänning.
Antar att det är mig du syftar på. Jag har inte läst speciellt mycket eftersom det jag faktiskt läst är otroligt tråkigt. Däremot gillar jag musik, många olika stilar.
Men om du nu har en otroligt grym "text" som omvänder mig kanske du kan dela med dig den?
Det kommer när jag druckit mig full/knarkat som många av dom stora "tänkarna" gör....
OK, vi väntar med spänning på nästa fylla (och hoppas att du inte är nykterist) ... ;)
hobbitar
2006-02-11, 19:17
"farkost
alla väntar väl någon gång, någonstans
på ett tecken, en signal
själv försöker jag gå halva vägen
genom att sträcka ut händerna i det kvarblivna hålet Vilket kvarblivna hål?
sträcka ut händerna i det som andas men är utan kropp Vad andas men är utan kropp
jag är inte säker på
om det någonsin har givit mig en signal
men jag tror det har följt med mig dit"
Detta är säkert en fin dikt om man som du Sissa gillar dikter men jag förstår faktiskt inte det fina i detta?
Och den här dikten som Nina Lätt Postade:
"Först känns det skönt
rent svindlande och obegripligt
skönt
att det trots allt också finns de som ser
bakom fasaden
som vet
och inser
Men sen blir allting
bara ännu svårare
Sen kommer frågan:
Varför går du inte?
Otaliga gånger har jag varit
på väg
om den här perioden inte är
den sista
då går jag
om elakheterna går ut över
barnen
då går jag
om han dessutom börjar
ljuga
då går jag
och bär han nånsin hand
på mej
då går jag
när barnen inte längre
orkar
då bara måste jag
Och allting hände
Ändå gick jag inte
Varför?"
Varför skriva att man har blivit förälskad i ett rötägg med fina ord?
Some say the world will end in fire,
Some say in ice.
From what I've tasted of desire
I hold with those who favour fire.
But if it had to perish twice,
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great
And would suffice.
Varför göra musik, varför måla tavlor etc. Förutom nu om inte enda målet är berömmelse och/eller pengar.
"farkost
alla väntar väl någon gång, någonstans
på ett tecken, en signal
själv försöker jag gå halva vägen
genom att sträcka ut händerna i det kvarblivna hålet Vilket kvarblivna hål?
sträcka ut händerna i det som andas men är utan kropp Vad andas men är utan kropp
jag är inte säker på
om det någonsin har givit mig en signal
men jag tror det har följt med mig dit"
Detta är säkert en fin dikt om man som du Sissa gillar dikter men jag förstår faktiskt inte det fina i detta?
okej.
ja, jag tänker inte försöka argumentera för att du ska tycka motsatsen:-)
jag kan inte bestämma vad du ska få ut av/inte få ut av dikten.
du får tycka den är skit om du vill.
Håll er på mattan jämra marodörer. Skadar inte att vi höjer nivån i Allmänt nån gång emellanåt.
allan
ganska många verkar ju uppskatta att det finns konst,musik,poesi även om det inte många ggr har en "direkt" mening så som tex mat. "äter du inte så dör du"
Antar att det är mig du syftar på. Jag har inte läst speciellt mycket eftersom det jag faktiskt läst är otroligt tråkigt. Däremot gillar jag musik, många olika stilar.
Inte dig mer än någon annan; du är inte den första, den sista eller den enda. Men jag tänker på att du skriver att du gillar många olika musikstilar - och jag gissar att du lyssnar mycket på musik också. Kan det inte finnas ett samband där; att det är större chans att man hittar något man gillar om man lyssnar mycket och ofta än om man lyssnar på en slumpmässigt vald skiva per år (eller en som någon lärare tvingar på en; så är det väl med dikter för ganska många)? Jag säger inte att alla snöar in på dikter bara de läser tillräckligt många, men man lär ha bättre odds att hitta någon man gillar om man läser i alla fall några.
Men om du nu har en otroligt grym "text" som omvänder mig kanske du kan dela med dig den?
Det känns ju tämligen omöjligt (jag gissar att du var lagom irriterat ironisk nu, men jag tänker svara seriös i alla fall :P ); för att man skall tycka att dikter är bra måste det ju finnas något i dem som "talar" till en, och det är ju aningen svårt att gissa vad som skall "tala" till en människa man inte vet någonting alls om (med undantag för att vederbörande retar sig på besserwisseraktivga inlägg, möjligen ... :D) . Men man kan ju alltid bjuda på några länkar; det kanske är någon annan som blir glad.
Karin Boye (http://www.karinboye.se/verk/dikter/index.shtml)
Gustaf Fröding (http://hem.passagen.se/minata/bild_12_okt.html)
Anna Greta Wide (http://hem.passagen.se/margaretabjorndahl/wide.htm)
"Poesi av proffs" (http://hem.passagen.se/elinier/poesi/nattdikter.htm)
Dikter - Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_dikter)
wintersnowdrift
2006-02-11, 19:40
Med risk för att göra bort mig och blotta mig för mycket, samt komma dragandes med x antal klichéer:
Jag gillar som sagt "vanliga" dikter. Inte alla, inte alltid. Men när jag är på det humöret - exempelvis då vinterdepp - hittar jag faktiskt mening i det "orimmade svamlet". Dessutom finner jag skönhet i själva orden och formuleringarna. Jag upplever att de människor som verkligen har ordets gåva snarare är otroligt begåvade - och sällsynta. Det finns ju mer dålig poesi än vad det finns bra, även om man räknar bort faktorer som smakvariation.
Sedan är vi alla olika, naturligtvis. Jag tyckte inte om lyrik tidigare. Det du betecknar som svammel är troligtvis vad jag betecknar som abstrakt, och abstrakt tänkande passar nog inte alla. Jag uppskattar texter med tolkningsfrihet - och är de dessutom språkligt vackra, så är lyckan gjord för mig.
Du får gärna skriva en diktsamling till mig, det kanske är precis vad jag vill ha.
//Kristin
Varför göra musik, varför måla tavlor etc. Förutom nu om inte enda målet är berömmelse och/eller pengar.
För att det är kul, typ? För att det ger en något att göra det?
Varför lyfta vikter? Om nu inte enda målet är berömmelse och/eller pengar (vilket de flesta ju inte lär uppnå).
Pudzianovski
2006-02-11, 19:47
Det känns ju tämligen omöjligt (jag gissar att du var lagom irriterat ironisk nu, men jag tänker svara seriös i alla fall :P ); för att man skall tycka att dikter är bra måste det ju finnas något i dem som "talar" till en, och det är ju aningen svårt att gissa vad som skall "tala" till en människa man inte vet någonting alls om (med undantag för att vederbörande retar sig på besserwisseraktivga inlägg, möjligen ... :D) . Men man kan ju alltid bjuda på några länkar; det kanske är någon annan som blir glad.
Karin Boye (http://www.karinboye.se/verk/dikter/index.shtml)
Gustaf Fröding (http://hem.passagen.se/minata/bild_12_okt.html)
Anna Greta Wide (http://hem.passagen.se/margaretabjorndahl/wide.htm)
"Poesi av proffs" (http://hem.passagen.se/elinier/poesi/nattdikter.htm)
Dikter - Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_dikter)
Jag var seriös. Ett exempel
"Stjärnan
Jag har försökt att stå på tå
och upp till Karlavagnen nå.
Jag ville ju så gärna
få röra vid en stjärna.
_
Jag lyckades få tag på en.
det gör jag aldrig om igen.
Fastän den lyste renast,
så slocknade den genast.
_
Det finns så mycket underbart,
som högt i rymden strålar klart
men blir till mull och bränder
i människornas händer"
Jag har väldigt svårt att förstå vad som är bra med en text som denna. Att dessutom alla era idollyriker är från 1920 talet (ja..gamla) gör mig konfunderad. Finns det inga bra lyriker idag eller vadå ;)
Jag tycker lyrik är överskattat, men det är väl bra om ni andra kan glädjas åt det.
hobbitar
2006-02-11, 19:50
ganska många verkar ju uppskatta att det finns konst,musik,poesi även om det inte många ggr har en "direkt" mening så som tex mat. "äter du inte så dör du"
Jag uppskattar och konst och musik, men poesi för mig är tomma osammanhängande ord som är tagna ur luften.
Sen angående mat, det finns restauranger som säljer en liten liten portion mat för 1 000 kr. Bara jag blir mätt (och det är billigt) så spelar det inte så stor roll hur det smakar.
Det känns som att Poesi är som att prata i gåtor. T ex som när tejen säger "Jag går hem nu". När hon egentligen menar "Vill du följa mig hem nu?".
För övrigt respekterar och förstår jag varför vissa människor gillar Poesi.
För att det är kul, typ? För att det ger en något att göra det?
Varför lyfta vikter? Om nu inte enda målet är berömmelse och/eller pengar (vilket de flesta ju inte lär uppnå).
Jo, jag har ju inte ordets gåva direkt så det blir lätt missförstånd. Jag försökte ju med min fråga framhäva att väldigt mycket konst/musik etc har någon egentlig mening mer än att det just är..konst, och att det har ett självberättigande i sig. Detta var eftersom hobbitar undrade vad det var för mening med en dikt om kärlek till ett rötägg.
Själv är jag ju kulturell så det bara ryker om det, jag postade ju en dikt! En riktig en. Tyvärr är den på engelska eftersom jag tillhör generationen där svenska är lite töntigt. Den har även varit med i ett spel, därför kom jag i kontakt med den. Så en diktfanatiker är jag inte, men kan fortfarande förstå de som är.
Jag har väldigt svårt att förstå vad som är bra med en text som denna. Att dessutom alla era idollyriker är från 1920 talet (ja..gamla) gör mig konfunderad. Finns det inga bra lyriker idag eller vadå ;)
Jo, det finns det (Tranströmer är f.ö. inte från 20-talet vad jag vet). Dock kunde jag inte gräva fram bättre material på nätet på rak arm. Biblioteket är nog ett säkrare kort.
wintersnowdrift
2006-02-11, 20:03
[...] men poesi för mig är tomma osammanhängande ord som är tagna ur luften.
Det känns som att Poesi är som att prata i gåtor. T ex som när tejen säger "Jag går hem nu". När hon egentligen menar "Vill du följa mig hem nu?".
Och det är precis det som jag uppskattar. Dvs det abstrakta och/eller outtalade som står att läsa mellan raderna. Det känns som om mina sinnen aktiveras mer och att upplevelsen blir starkare av att jag måste tänka för att förstå diktens budskap, och trots ansträningen kanske ändå inte är med fullt ut. Sen finns det ju dikter som går rakt in i hjärtat, som trots ett abstrakt tema ger omedelbar förståelse. Typ som kärlek, det "klickar" liksom.
Och jag respekterar och förstår varför vissa människor inte gör det. No hard feelings i den här tråden alltså (även om Allans lilla hint möjligen hjälpte till att höja taket i diskussionen ;)).
//Kristin
Jag uppskattar och konst och musik, men poesi för mig är tomma osammanhängande ord som är tagna ur luften.
Sen angående mat, det finns restauranger som säljer en liten liten portion mat för 1 000 kr. Bara jag blir mätt (och det är billigt) så spelar det inte så stor roll hur det smakar.
det finns ju förvisso olika slags stilar.
märta tikkanen skriver ju inte i gåtor. ett väldigt rakt och konkret språk.
(?)
men, ger det en ingenting att läsa poesi, vilken stil det än må vara, så gör man ju inte det förstås.
Varför skriva att man har blivit förälskad i ett rötägg med fina ord?För att förmedla en känsla. Vi läser lyrik av samma anledning som vi ser på film. Vi tycker om att känna saker.
Pudzianovski: Jag känner som du för nästan all lyrik. Jag gillar nästan aldrig det som rimmar, innehåller omskrivningar eller beskrivningar av naturen. Jag gillar bara den stilen som Märta representerar. Där man skriver precis som det är. Det finns en del okända personer som skriver och det händer att jag sparar ner sånt som jag gillar. Jag tycker sällan om det som säljer.
Gjuter matolja på vredens vågor
och njuter drogdragéer
Sväller sanslöst av sockerlugn
och smörsmek
Kväver chocken i choklad
och kriskarameller
Kalorikräks när känslorna kokar
Botar behoven med tuggtröst
-Susanne Sternlo
wintersnowdrift
2006-02-11, 20:10
Tack Tolkia; Nina och sissa förresten för förslagen; jag undrar om jag inte ska börja med att utforska Karin Boye lite mer. Ja visst gör det ont när knoppar brister... har man ju läst i alla fall och den är fin.
//Kristin
naturpoesi, eller vad fanken man ska kalla det har jag extremt svårt för.
likadant med viss naturfotografi. ja, naturen är vacker och fantastisk på många sätt, men ...well, det berör mig oftast inte.
likadant med viss naturfotografi. ja, naturen är vacker och fantastisk på många sätt, men ...well, det berör mig oftast inte.Samma här. Jag känner bara "jaha jaha jaha"
wintersnowdrift
2006-02-11, 20:22
likadant med viss naturfotografi. ja, naturen är vacker och fantastisk på många sätt, men ...well, det berör mig oftast inte.
För mig beror det lite på. Oftast fastnar man ju för dikter vars innehåll man på något sätt kan relatera till.
Dan Andersson, som jag nämnde i ursprungsinlägget, har skrivit en del naturromantiska dikter. Han växte upp i Finnmarken i Norra Dalarna, en trakt som jag själv vistats mycket i, och jag känner därför igen mig i hans beskrivningar av naturen där. Just igenkänningsfaktorn betyder nog mycket i det fallet.
//Kristin
userfriendly
2006-02-11, 20:24
Per Lagerkvist - onda sagor
inga dikter men många korta, bra, deppiga o ibland svarta noveller :hbang:
Finns det inga bra lyriker idag eller vadå ;)
Jag postade en länk i förra lyriktråden, där var det lite nyare lyrik och framför allt i nyare tappning.
Löjtnant Blank
2006-02-12, 00:16
I saw the best minds of my generation destroyed by
madness, starving hysterical naked,
dragging themselves through the negro streets at dawn
looking for an angry fix,
angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly
connection to the starry dynamo in the machinery of night,
who poverty and tatters and hollow-eyed and high sat
up smoking in the supernatural darkness of
cold-water flats floating across the tops of cities
contemplating jazz,
who bared their brains to Heaven under the El and
saw Mohammedan angels staggering on tenement roofs illuminated,
who passed through universities with radiant cool eyes
hallucinating Arkansas and Blake-light tragedy
among the scholars of war,
who were expelled from the academies for crazy &
publishing obscene odes on the windows of the skull,
who cowered in unshaven rooms in underwear,
burning their money in wastebaskets and listening
to the Terror through the wall,
who got busted in their pubic beards returning through
Laredo with a belt of marijuana for New York,
who ate fire in paint hotels or drank turpentine in
Paradise Alley, death, or purgatoried their
torsos night after night
with dreams, with drugs, with waking nightmares,
alcohol and cock and endless balls,
incomparable blind; streets of shuddering cloud and
lightning in the mind leaping toward poles of Canada & Paterson,
illuminating all the motionless world of Time between,
Peyote solidities of halls, backyard green tree cemetery
dawns, wine drunkenness over the rooftops,
storefront boroughs of teahead joyride neon
blinking traffic light, sun and moon and tree
vibrations in the roaring winter dusks of Brooklyn,
ashcan rantings and kind king light of mind,
who chained themselves to subways for the endless
ride from Battery to holy Bronx on benzedrine
until the noise of wheels and children brought
them down shuddering mouth-wracked and
battered bleak of brain all drained of brilliance
in the drear light of Zoo,
who sank all night in submarine light of Bickford's
floated out and sat through the stale beer after
noon in desolate Fugazzi's, listening to the crack
of doom on the hydrogen jukebox,
who talked continuously seventy hours from park to
pad to bar to Bellevue to museum to the Brooklyn Bridge,
lost battalion of platonic conversationalists jumping
down the stoops off fire escapes off windowsills
off Empire State out of the moon,
yacketayakking screaming vomiting whispering facts
and memories and anecdotes and eyeball kicks
and shocks of hospitals and jails and wars,
whole intellects disgorged in total recall for seven days
and nights with brilliant eyes, meat for the
Synagogue cast on the pavement,
who vanished into nowhere Zen New Jersey leaving a
trail of ambiguous picture postcards of Atlantic City Hall,
suffering Eastern sweats and Tangerian bone-grind-ings and
migraines of China under junk-with-drawal in Newark's bleak furnished room,
who wandered around and around at midnight in the
railroad yard wondering where to go, and went,
leaving no broken hearts,
who lit cigarettes in boxcars boxcars boxcars racketing
through snow toward lonesome farms in grand-father night,
who studied Plotinus Poe St. John of the Cross telepathy
and bop kabbalah because the cosmos instinctively
vibrated at their feet in Kansas,
who loned it through the streets of Idaho seeking visionary
indian angels who were visionary indian angels,
who thought they were only mad when Baltimore
gleamed in supernatural ecstasy,
who jumped in limousines with the Chinaman of Oklahoma on the impulse of winter midnight street
light smalltown rain,
who lounged hungry and lonesome through Houston
seeking jazz or sex or soup, and followed the
brilliant Spaniard to converse about America
and Eternity, a hopeless task, and so took ship to Africa,
who disappeared into the volcanoes of Mexico leaving
behind nothing but the shadow of dungarees
and the lava and ash of poetry scattered in fireplace Chicago,
who reappeared on the West Coast investigating the
F.B.I. in beards and shorts with big pacifist
eyes sexy in their dark skin passing out incomprehensible leaflets,
who burned cigarette holes in their arms protesting
the narcotic tobacco haze of Capitalism,
who distributed Supercommunist pamphlets in Union
Square weeping and undressing while the sirens
of Los Alamos wailed them down, and wailed
down Wall, and the Staten Island ferry also wailed,
who broke down crying in white gymnasiums naked
and trembling before the machinery of other skeletons,
who bit detectives in the neck and shrieked with delight
in policecars for committing no crime but their
own wild cooking pederasty and intoxication,
who howled on their knees in the subway and were
dragged off the roof waving genitals and manuscripts,
who let themselves be fucked in the ass by saintly
motorcyclists, and screamed with joy,
who blew and were blown by those human seraphim,
the sailors, caresses of Atlantic and Caribbean love,
who balled in the morning in the evenings in rose
gardens and the grass of public parks and
cemeteries scattering their semen freely to
whomever come who may,
who hiccuped endlessly trying to giggle but wound up
with a sob behind a partition in a Turkish Bath
when the blond & naked angel came to pierce
them with a sword,
who lost their loveboys to the three old shrews of fate
the one eyed shrew of the heterosexual dollar
the one eyed shrew that winks out of the womb
and the one eyed shrew that does nothing but
sit on her ass and snip the intellectual golden
threads of the craftsman's loom,
who copulated ecstatic and insatiate with a bottle of
beer a sweetheart a package of cigarettes a candle and fell off the bed, and continued along
the floor and down the hall and ended fainting
on the wall with a vision of ultimate cunt and
come eluding the last gyzym of consciousness,
who sweetened the snatches of a million girls trembling
in the sunset, and were red eyed in the morning
but prepared to sweeten the snatch of the sun
rise, flashing buttocks under barns and naked in the lake,
who went out whoring through Colorado in myriad
stolen night-cars, N.C., secret hero of these
poems, cocksman and Adonis of Denver-joy
to the memory of his innumerable lays of girls
in empty lots & diner backyards, moviehouses'
rickety rows, on mountaintops in caves or with
gaunt waitresses in familiar roadside lonely petticoat upliftings & especially secret gas-station
solipsisms of johns, & hometown alleys too,
who faded out in vast sordid movies, were shifted in
dreams, woke on a sudden Manhattan, and
picked themselves up out of basements hung
over with heartless Tokay and horrors of Third
Avenue iron dreams & stumbled to unemployment offices,
who walked all night with their shoes full of blood on
the snowbank docks waiting for a door in the
East River to open to a room full of steamheat and opium,
who created great suicidal dramas on the apartment
cliff-banks of the Hudson under the wartime
blue floodlight of the moon & their heads shall
be crowned with laurel in oblivion,
who ate the lamb stew of the imagination or digested
the crab at the muddy bottom of the rivers of Bowery,
who wept at the romance of the streets with their
pushcarts full of onions and bad music,
who sat in boxes breathing in the darkness under the
bridge, and rose up to build harpsichords in their lofts,
who coughed on the sixth floor of Harlem crowned
with flame under the tubercular sky surrounded
by orange crates of theology,
who scribbled all night rocking and rolling over lofty
incantations which in the yellow morning were
stanzas of gibberish,
who cooked rotten animals lung heart feet tail borsht
& tortillas dreaming of the pure vegetable kingdom,
who plunged themselves under meat trucks looking for an egg,
who threw their watches off the roof to cast their ballot
for Eternity outside of Time, & alarm clocks
fell on their heads every day for the next decade,
who cut their wrists three times successively unsuccessfully, gave up and were forced to open antique
stores where they thought they were growing
old and cried,
who were burned alive in their innocent flannel suits
on Madison Avenue amid blasts of leaden verse
& the tanked-up clatter of the iron regiments
of fashion & the nitroglycerine shrieks of the
fairies of advertising & the mustard gas of sinister intelligent editors, or were run down by the
drunken taxicabs of Absolute Reality,
who jumped off the Brooklyn Bridge this actually happened and walked away unknown and forgotten
into the ghostly daze of Chinatown soup alley
ways & firetrucks, not even one free beer,
who sang out of their windows in despair, fell out of
the subway window, jumped in the filthy Passaic, leaped on negroes,
cried all over the street,
danced on broken wineglasses barefoot smashed
phonograph records of nostalgic European
1930s German jazz finished the whiskey and
threw up groaning into the bloody toilet, moans
in their ears and the blast of colossal steam whistles,
who barreled down the highways of the past journeying
to each other's hotrod-Golgotha jail-solitude
watch or Birmingham jazz incarnation,
who drove crosscountry seventytwo hours to find out
if I had a vision or you had a vision or he had
a vision to find out Eternity,
who journeyed to Denver, who died in Denver, who
came back to Denver & waited in vain, who
watched over Denver & brooded & loned in
Denver and finally went away to find out the
Time, & now Denver is lonesome for her heroes,
who fell on their knees in hopeless cathedrals praying
for each other's salvation and light and breasts,
until the soul illuminated its hair for a second,
who crashed through their minds in jail waiting for
impossible criminals with golden heads and the
charm of reality in their hearts who sang sweet
blues to Alcatraz,
who retired to Mexico to cultivate a habit, or Rocky
Mount to tender Buddha or Tangiers to boys
or Southern Pacific to the black locomotive or
Harvard to Narcissus to Woodlawn to the
daisychain or grave,
who demanded sanity trials accusing the radio of hyp
notism & were left with their insanity & their
hands & a hung jury,
who threw potato salad at CCNY lecturers on Dadaism
and subsequently presented themselves on the
granite steps of the madhouse with shaven heads
and harlequin speech of suicide, demanding instantaneous lobotomy,
and who were given instead the concrete void of insulin
Metrazol electricity hydrotherapy psychotherapy occupational
therapy pingpong & amnesia,
who in humorless protest overturned only one symbolic
pingpong table, resting briefly in catatonia,
returning years later truly bald except for a wig of
blood, and tears and fingers, to the visible mad
man doom of the wards of the madtowns of the East,
Pilgrim State's Rockland's and Greystone's foetid
halls, bickering with the echoes of the soul,
rocking and rolling in the midnight solitude-bench
dolmen-realms of love, dream of life a nightmare,
bodies turned to stone as heavy as the moon,
with mother finally ******, and the last fantastic book
flung out of the tenement window, and the last
door closed at 4. A.M. and the last telephone
slammed at the wall in reply and the last furnished room
emptied down to the last piece of mental furniture,
a yellow paper rose twisted on a wire hanger in the closet,
and even that imaginary,
nothing but a hopeful little bit of hallucination
ah, Carl, while you are not safe I am not safe, and
now you're really in the total animal soup of time
and who therefore ran through the icy streets obsessed
with a sudden flash of the alchemy of the use
of the ellipse the catalog the meter & the vibrating plane,
who dreamt and made incarnate gaps in Time & Space
through images juxtaposed, and trapped the
archangel of the soul between 2 visual images
and joined the elemental verbs and set the noun
and dash of consciousness together jumping
with sensation of Pater Omnipotens Aeterna Deus
to recreate the syntax and measure of poor human
prose and stand before you speechless and intelligent
and shaking with shame,
rejected yet confessing out the soul to conform to the rhythm
of thought in his naked and endless head,
the madman bum and angel beat in Time, unknown,
yet putting down here what might be left to say
in time come after death,
and rose reincarnate in the ghostly clothes of jazz in
the goldhorn shadow of the band and blew the
suffering of America's naked mind for love into
an eli eli lamma lamma sabacthani saxophone
cry that shivered the cities down to the last radio
with the absolute heart of the poem of life butchered
out of their own bodies good to eat a thousand years.
What sphinx of cement and aluminum bashed open
their skulls and ate up their brains and imagination?
Moloch! Solitude! Filth! Ugliness! Ashcans and unob
tainable dollars! Children screaming under the
stairways! Boys sobbing in armies! Old men
weeping in the parks!
Moloch! Moloch! Nightmare of Moloch! Moloch the
loveless! Mental Moloch! Moloch the heavy
judger of men!
Moloch the incomprehensible prison! Moloch the
crossbone soulless jailhouse and Congress of
sorrows! Moloch whose buildings are judgment!
Moloch the vast stone of war! Moloch the stunned governments!
Moloch whose mind is pure machinery! Moloch whose
blood is running money! Moloch whose fingers
are ten armies! Moloch whose breast is a cannibal dynamo!
Moloch whose ear is a smoking tomb!
Moloch whose eyes are a thousand blind windows!
Moloch whose skyscrapers stand in the long
streets like endless Jehovahs! Moloch whose factories
dream and croak in the fog! Moloch whose
smokestacks and antennae crown the cities!
Moloch whose love is endless oil and stone! Moloch
whose soul is electricity and banks! Moloch
whose poverty is the specter of genius! Moloch
whose fate is a cloud of sexless hydrogen!
Moloch whose name is the Mind!
Moloch in whom I sit lonely! Moloch in whom I dream
Angels! Crazy in Moloch! Cocksucker in
Moloch! Lacklove and manless in Moloch!
Moloch who entered my soul early! Moloch in whom
I am a consciousness without a body! Moloch
who frightened me out of my natural ecstasy!
Moloch whom I abandon! Wake up in Moloch!
Light streaming out of the sky!
Moloch! Moloch! Robot apartments! invisible suburbs!
skeleton treasuries! blind capitals! demonic
industries! spectral nations! invincible mad
houses! granite cocks! monstrous bombs!
They broke their backs lifting Moloch to Heaven! Pave-
ments, trees, radios, tons! lifting the city to
Heaven which exists and is everywhere about us!
Visions! omens! hallucinations! miracles! ecstasies!
gone down the American river!
Dreams! adorations! illuminations! religions! the whole
boatload of sensitive bullshit!
Breakthroughs! over the river! flips and crucifixions!
gone down the flood! Highs! Epiphanies! Despairs!
Ten years' animal screams and suicides!
Minds! New loves! Mad generation! down on
the rocks of Time!
Real holy laughter in the river! They saw it all! the
wild eyes! the holy yells! They bade farewell!
They jumped off the roof! to solitude! waving!
carrying flowers! Down to the river! into the street!
Carl Solomon! I'm with you in Rockland
where you're madder than I am
I'm with you in Rockland
where you must feel very strange
I'm with you in Rockland
where you imitate the shade of my mother
I'm with you in Rockland
where you've murdered your twelve secretaries
I'm with you in Rockland
where you laugh at this invisible humor
I'm with you in Rockland
where we are great writers on the same dreadful typewriter
I'm with you in Rockland
where your condition has become serious and
is reported on the radio
I'm with you in Rockland
where the faculties of the skull no longer admit
the worms of the senses
I'm with you in Rockland
where you drink the tea of the breasts of the
spinsters of Utica
I'm with you in Rockland
where you pun on the bodies of your nurses the
harpies of the Bronx
I'm with you in Rockland
where you scream in a straightjacket that you're
losing the game of the actual pingpong of the abyss
I'm with you in Rockland
where you bang on the catatonic piano the soul
is innocent and immortal it should never die
ungodly in an armed madhouse
I'm with you in Rockland
where fifty more shocks will never return your
soul to its body again from its pilgrimage to a
cross in the void
I'm with you in Rockland
where you accuse your doctors of insanity and
plot the Hebrew socialist revolution against the
fascist national Golgotha
I'm with you in Rockland
where you will split the heavens of Long Island
and resurrect your living human Jesus from the
superhuman tomb
I'm with you in Rockland
where there are twenty-five-thousand mad com-
rades all together singing the final stanzas of
the Internationale
I'm with you in Rockland
where we hug and kiss the United States under
our bedsheets the United States that coughs all
night and won't let us sleep
I'm with you in Rockland
where we wake up electrified out of the coma
by our own souls' airplanes roaring over the
roof they've come to drop angelic bombs the
hospital illuminates itself imaginary walls collapse
O skinny legions run outside O starry
spangled shock of mercy the eternal war is
here O victory forget your underwear we're free
I'm with you in Rockland
in my dreams you walk dripping from a sea-
journey on the highway across America in tears
to the door of my cottage in the Western night
Vad definierar egentligen en dikt? Fattar inte det, kanske för att jag inte är inne på ämnet men någon som vet får gärna svara...på ett begripligt sätt. :)
Kristin, jag kan rekommendera Aniara av Harry Martinson från 1956. Det är en kort bok skriven i diktform som handlar om hur jorden går under och mänskligheten försöker fly i ett rymdskepp. Mycket bra! :thumbup:
Och jag är inte så förtjust i poesi vanligtvis...
Han fick för övrigt Nobelpriset i litteratur 1974.
Vad definierar egentligen en dikt? Fattar inte det, kanske för att jag inte är inne på ämnet men någon som vet får gärna svara...på ett begripligt sätt. :)
Vad definierar egentligen
en dikt
Fattar inte det
kanske för att jag inte
är inne på ämnet
men någon
som vet
får gärna svara
...på ett begripligt sätt
Annars kan du ju imponera på läraren när du läser litteraturhistoria genom att memorera denna:
"To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour."
- William Blake
Jag kan inte motstå att lägga in ett par verk av den eminenta Ricky Bruch.
Der här kallas tydligen också poesi. :thumbup:
En hungrig nekrofil,
steg ur sin bil,
började leta,
efter att beta,
ur någon grav –
- människosav,
men han var harmynt,
med en tand som pynt,
inte var det då lönt,
att använda fil,
ty köttet var så grönt,
av förgiftad pil.
Och så en till :D
Stjärnor har sina banor
därute i mörka alltet.
Jag har mina vanor:
på ägg lägger jag saltet.
Sens Moral: så e de´!
H.Emanuel
2006-02-13, 22:48
Charles Bukowski hette ju en författare som väl främst är känd för sina romaner och noveller. Men han sysslade även med poesi. Här följer en av hans dikter:
40 cigaretter
Jag har rökt två paket cigaretter idag
och min tunga känns som en fjärilslarv som försöker ta sig ut efter regnvatten
Någon övar på Musorgskijs "Tavlor på en utställning"
medan små svettpärlor tar sig nerför min feta midja.
För sjuk idag och sa till förmannen
i telefon att det var ont i magen.
Ont i ändan också
och själen?
Råttorna sitter under jorden och betraktar bilder
på jordväggar
maskingevär är uppsatta i fönstren.
40 cigaretter.
Vad är det som går omkring
och tuggar gräs, fyra ben, inga händer?
det är inte politbyrån. kan tänkas vara en åsna.
Hur skulle du gilla att bo i en åsnas huvud ett tag?
ha din kropp i en åsnas kropp?
du skulle bara stå ut i tio minuter
man skulle bli tvungen att släppa ut dig, så rädd
skulle du vara.
Men vem ska släppa ut dig ur den där trista
blålila föreställningen om vad du är för något nu?
och det är jag som är rädd.
Löjtnant Blank
2006-02-14, 02:08
Vad definierar egentligen
en dikt
Fattar inte det
kanske för att jag inte
är inne på ämnet
men någon
som vet
får gärna svara
...på ett begripligt sätt
He, he. Det där, baby, är så kallad knäckprosa.
He, he. Det där, baby, är så kallad knäckprosa.Hehehe. Jag skulle kalla det för "en dålig dikt". Jag tror mig komma ihåg sånt från högstadiet.
Ära vare gud i höjden.
Denna har jag gjort i slöljden.
"Sammansättning av utvalda ord som tillsammans bidrar till eftertanke, t.ex. om skönhet eller av filosofisk karaktär." - Susning.nu
Istället för att göra en ny tråd tog jag till de magiska moderatorkrafterna och la till en poll i en bra befintlig tråd. Så...läser du poesi?
Nej, det gör jag icket. Har aldrig uppskattat det.
Nej. Om man nu inte räknar med Lisp-kod, vilka vissa förmodligen gör.
(defconstant Y-combinator
(lambda (f)
(funcall (lambda (g) (funcall g g))
(lambda (x) (funcall f (lambda () (funcall x x)))))))
Men det är ju ganska specialiserad "poesi".
Marcus Birro möter Tomas Tranströmer (http://svt.se/content/1/c6/98/18/43/071124MOTET.asx) från programmet "Mötet" på SVT.
För nybörjaren rekommenderas någon pocket typ "Svensk diktsamling".
Kristina Lugn får icke glömmas! :hbang:
Löjtnant Blank
2007-11-26, 23:12
Marcus Birro möter Tomas Tranströmer (http://svt.se/content/1/c6/98/18/43/071124MOTET.asx) från programmet "Mötet" på SVT.
Tranströmer är fet. En av få svenska poeter jag beundrar.
Tranströmer är fet. En av få svenska poeter jag beundrar.
skulle just skriva om det programmet. Såg det igår och gillade det lilla jag hörde från Tranströmmer.
Vart är en bra början om man vill bekanta sig med den mannens verk?
Jag gillar poesi, men det är rätt trist att läsa dikter. Jag har en del samligar, men det är sällan jag orkar läsa något. Poesi bör avnjutas i små doser.
(Och Charles Bukowskis dikter bör avnjutas på originalspråk. I allmänhet bör dikter läsas i original om möjligt.)
Tja, är du vinterdeppig så kanske Karin Boye, Maria Wine och Pär Lagerkvist kan vara något? Själv gillar jag Gunnar Björling, men då skall man inte ha så stora krav på att förstå vad dikterna handlar om ... :P
Edit: Och Anna Greta Wide
Hehe, är man deppig INNAN man läser Boye och Lagerkvist, vad är man då efter? Skämt åsido, Boye är jag ganska inläst på och det är lite av en personlig favorit. Tråkigt att hennes dikter så ofta rycks ur sitt sammanhang tycker jag som är lite fin i kanten. Jag tycket mycket av det hon gjort gör sig överlägset mycket bättre dels med hennes eget liv som bakgrund och dels med övrig diktning som referens.
Jag läser ganska mycket poesi, är ganska inne på Tranströmer nu i vintermörkret. Om du vill bli på lite bättre humor, här kommer en dikt av Tranströmer ur “Den halvfärdiga himlen”, 1962.
C-dur
När han kom ner på gatan efter kärleksmötet
virvlade snö i luften.
Vintern hade kommit
medan de låg hos varann.
Natten lyste vit.
Han gick fort av glädje.
Hela staden sluttade.
Förbipasserande leenden -
alla log bakom uppfällda kragar.
Det var fritt!
Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro.
Så tyckte han.
En musik gjorde sig lös
och gick i yrande snö
med långa steg.
Allting på vandring mot ton C.
En darrande kompass riktad mot C.
En timme ovanför plågorna.
Det var lätt!
Alla log bakom uppfällda kragar.
Kristin, jag kan rekommendera Aniara av Harry Martinson från 1956. Det är en kort bok skriven i diktform som handlar om hur jorden går under och mänskligheten försöker fly i ett rymdskepp. Mycket bra! :thumbup:
Och jag är inte så förtjust i poesi vanligtvis...
Han fick för övrigt Nobelpriset i litteratur 1974.
ANIARA!! Det verket måste höra till det bästa jag någonsin lärt. Livets stora frågor vackert paketerade i en storslagen historia. Språket! *cupid*
Löjtnant Blank
2007-11-26, 23:29
skulle just skriva om det programmet. Såg det igår och gillade det lilla jag hörde från Tranströmmer.
Vart är en bra början om man vill bekanta sig med den mannens verk?
Sorgegondolen är en bra introduktion till hans senare verk. Det finns mycket av Tranströmer jag inte har läst, så någon annan är säkert mer kvalificerad att rekommendera tidigare böcker.
Jag viste inte att vi hade en moderator med så god smak. Södergran, Tranströmer!
Vad tycker du om Hjalmar Bergman? Jag är ganska förtjust i Clownen Jac.
Vad tycker du om Söderberg? Historietter är en storslagen samling tycker jag. Jag fullkomligen älskar hans språk.
Sorgegondolen är en bra introduktion till hans senare verk. Det finns mycket av Tranströmer jag inte har läst, så någon annan är säkert mer kvalificerad att rekommendera tidigare böcker.
Östersjöar är ganska vettig att läsa tycker jag. Sedan tycker jag man kan ta och läsa Minnena ser mig (självbiografi).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.