handdator

Visa fullständig version : Göra pommes frites

John M
2006-02-05, 00:50
Skulle gärna vilja veta hur man gör pommes frites? Någon som har ett lyckat recept? *popcorn*

pilt77
2006-02-05, 01:14
ja... skala potatis, skär i stavar och fritera den ;)

aliquis
2006-02-05, 02:10
Visst ja, det där skulle jag ju snacka om, det var nämligen ett program på tv om hur mycket geler påverkade smaken på det vi äter.

pilt77s variant fungerar, jag har gjort den flera ggr, MEN det är inte det optimala sätet ;)

Men shiet, ni kommer jag ju inte på hur det var.

Jag tror de använde vaccum, kan ha varit varmlyft med, i vilket fall som helst (mindre på det första) inget som är praktiskt genomförbart hemma.
Istället kunde man först frittera i 130 grader, och sedan låta dem svalna, för att därefter frittera igen i 190 grader. Det är bara det att jag tror det var ett steg till, men jag kan inte komma på VAD det var.

De diskuterade potatismos också, det inte alls optimala sättet att göra mos på var att koka potatisen och sedan slänga ner den i en matberedare och köra den tills det blev tapetklister av det. Det optimala sättet var att ha potatisen i 62gradigt vatten i 30minuter, för att därefter koka den. Spola av den i kallt vatten och sedan köra den igenom en potatispress, blanda det med smör och hälla på sjudande mjölk, röra om alltsammans och sedan pressa det igenom ett finmaskigt nät med hjälp av en degskrapa.

Men sämst att jag inte orkade skriva en tråd då och inte minns säkert på pommesen.

aliquis
2006-02-05, 02:11
(Vitsen med alltsammans var att smakämnen är lättflyktiga och gärna försvinner, men bevaras i en gele, så med rätt konsistens blir smakerna mycket bättre)

John M
2006-02-05, 09:32
ja... skala potatis, skär i stavar och fritera den ;)

Hur friterar man? Måste man har fritös? Kan man fritera dom i ugnen på något sätt?

MyungChul
2006-02-05, 09:38
Sätt en kastrull på spisen, med så mycket olja du behöver. Kanske inte kommer upp i rätt temperatur, men det ska gå att få OKEJ resultat. Gjorde detta för länge sen i hemkunskapen och då var det gott iallafall.

pilt77
2006-02-05, 11:28
Hur friterar man? Måste man har fritös? Kan man fritera dom i ugnen på något sätt?

jag har ingen fritös här hemma så när jag gör det brukar jag lägga ut potatisen på en långpanna och hälla massor med olja över, sen in i ugnen ett tag tills dom fått fin färg. Vänd runt på dom en gång också så blir det perfekt

John M
2006-02-05, 12:21
jag har ingen fritös här hemma så när jag gör det brukar jag lägga ut potatisen på en långpanna och hälla massor med olja över, sen in i ugnen ett tag tills dom fått fin färg. Vänd runt på dom en gång också så blir det perfekt

Vad händer om man gör det utan olja? Vad händer om man använder lättmargarin istället för olja tro? :)

pilt77
2006-02-05, 12:40
Vad händer om man gör det utan olja? Vad händer om man använder lättmargarin istället för olja tro? :)

dom kommer inte bli lika"krispiga", dom blir mjukare

MyungChul
2006-02-05, 13:29

Varför använda lättmargarin till något som ska friteras? Använder du vatten istället för grädde i såser också?

Yankeee
2006-02-05, 13:36
Jag brukar steka pommes i olja, blir betydligt godare än i ugnen.

aliquis
2006-02-06, 02:32
Hur friterar man? Måste man har fritös? Kan man fritera dom i ugnen på något sätt?Du kan ju göra klyftpotatis, det är nästan godare dessutom, i ugn på plåt med lite fett.

Fritterar gör man i oljebad, antingen med fritös eller kastrull på spisen och förslagsvis något metallgaller så du kan fiska upp det du har i. Var försiktig så det inte blir för varmt bara (jag har aldrig lyckats bränna ner något dock)

aliquis
2006-02-06, 02:34
Vad händer om man gör det utan olja? Vad händer om man använder lättmargarin istället för olja tro? :)Utan olja blir det väl antagligen sönderbrända förkolnade bitar av potatis?

Varför lättmargarin? Så du får mindre fett? Du tror inte lättmargarinet ÄR olja + vatten? Varför inte bara hälla på mindre olja isf? Verkar rätt dumt med lättmargarin.

aliquis
2006-02-06, 02:35
Jag brukar steka pommes i olja, blir betydligt godare än i ugnen.Jag har inte ätit på skitlänge, men nu när gihysterin är borta och allt gott är livsfarligt kanske det vore dags. Akrylamid har ju ingen dött av...

aliquis
2006-02-06, 03:36
Btw, klyftpotatis i ugn eller stekt potatis blir godare om du har kokat den först.