Visa fullständig version : Öka förståelsen för skånskan!
Missa inte ikväll på svt2 kl.21.30
Fredrik Lindström gör en resa i Skåne för att ta reda på varför skånskan ofta betraktas som den fulaste dialekten. :D
Vad tycker ni; är skånskan den fulaste dialekten, eller är det en ursäkt för att man inte begriper vad vi säger?
Vilken är annars den fulaste dialekten, eller finns det rentav ingen?
Nå??? :confused:
Jag bor i Ängelholm, och har lyckats få en ganska neutral skånska, som inte försvinner iväg åt något håll. Kommer kan däremot till tex Helsingborg kan man få hör sån skånska som får en att halka på öppen gata. KAn tex inträffa att man träffa en väldigt vacker tjej, men ljuden som kommer ur hennes mun får öronen att krylla sig av obehag. Lite som att salta en glass.
Riktigt breeeed östgötska måste väl ändå vara den fulaste dialekten? Jag rodnar varje gång jag hör en östgöte på radio eller TV och undrar i mitt stilla sinne om jag också låter sådär berövlig när jag pratar......
Helena B
2006-01-25, 11:48
Jag tycker skånska är mysigt att lyssna på. Tyvärr känner jag inte så många som pratar skånska. Absolut en av de finaste dialekterna :thumbup:
Jag bor i Ängelholm, och har lyckats få en ganska neutral skånska, som inte försvinner iväg åt något håll. Kommer kan däremot till tex Helsingborg kan man få hör sån skånska som får en att halka på öppen gata. KAn tex inträffa att man träffa en väldigt vacker tjej, men ljuden som kommer ur hennes mun får öronen att krylla sig av obehag. Lite som att salta en glass.
:laugh: :laugh:
Jag har stannat till i Köping en gång på vägen till GBG..
Aldrig mer..
SKånska är fint så länge dialekten inte överdrivs!
Förra programet var riktigt bra och underhållande även fast det kändes ibland som att han drev med lokalbefolkningen. Får hoppas han gör det i kvällens program också :devil:
internethjälten
2006-01-25, 12:27
Fredrik Lindström gör en resa i Skåne för att ta reda på varför skånskan ofta betraktas som den fulaste dialekten. :D
Vad tycker ni; är skånskan den fulaste dialekten, eller är det en ursäkt för att man inte begriper vad vi säger?
Skånskan är fortfarande inte en dialekt, det är ett eget språk
och det är ovanför skånegränsen (småland och uppåt) som
det är en massa dialekter av skånskan. När man sen kommer
uppåt Stockholmstrakten är det inte längre en dialekt utan
ett läte -inte längre ett språk. :thumbup:
Nitrometan
2006-01-25, 12:48
Riktigt breeeed östgötska måste väl ändå vara den fulaste dialekten? Jag rodnar varje gång jag hör en östgöte på radio eller TV och undrar i mitt stilla sinne om jag också låter sådär berövlig när jag pratar......
Nädå. Ingen fara. Johan däremot... :D
"Rätt" skånska kan vara riktigt sexigt
wintersnowdrift
2006-01-25, 13:00
Jag gillar skånska. Tycker att det är en sexig dialekt :naughty: ;).
Däremot har jag alltid sagt att jag inte gillar västgötska/göteborska. Hade svårt för det "ultrakäcka" som jag sammankopplar med den dialekten. Efter att ha pratat med en hel del västgötar i helgen är jag dock benägen att ändra mig - det är en ganska charmig dialekt trots allt. Värmländska är också helt underbart! Norrländska och dalmål uppfattar jag som "mysiga".
Äh. Egentligen är det väl bara att konstatera att jag är en sucker för dialekter. Kanske för att jag själv talar ganska intetsägande stockholmska/rikssvenska? Sen beror det väldigt mycket på hur dialekten uttalas också; tonläge, röst osv. Det enda jag kan komma på som är riktigt fult i dialektväg måste vara kärringar i övre medelåldern med gäll röst och "gnällbältesdialet" - typ Västmanland, Örebromål, viss östgötska osv.
//Kristin
Bah, ängelholmsskånskan är den fulaste. Den lättaste att förstå tycker jag är lundensiskan (eller hur man nu vill kalla den). Det är Rak skånska.
Maskinisten
2006-01-25, 13:15
Skånska är ful därför att den är grötig och svår att förstå, annars vore den väl inte så farlig :D
Sen en fundering. Norrländska (Norrland = 52% av sveriges yta (källa - kommer inte ihåg) ) Låter all norrländska likadant? Nej. varför gör man inte skillnad på norrbottniska, västerbottniska, jämländska osv?
Ytterligare en fundering. Hur kommer det sig att alla stockholmare tror sig prata nån slags riksvenska (som egentligen inte existerar, för alla pratar med någon form av dialekt?.)
Eller är det så att ersätta ä med e = tregolv/trägolv, rev/räv är riksvenska?
Skånska är ful därför att den är grötig och svår att förstå, annars vore den väl inte så farlig :D
Sen en fundering. Norrländska (Norrland = 52% av sveriges yta (källa - kommer inte ihåg) ) Låter all norrländska likadant? Nej. varför gör man inte skillnad på norrbottniska, västerbottniska, jämländska osv?
Ytterligare en fundering. Hur kommer det sig att alla stockholmare tror sig prata nån slags riksvenska (som egentligen inte existerar, för alla pratar med någon form av dialekt?.)
Eller är det så att ersätta ä med e = tregolv/trägolv, rev/räv är riksvenska?
Nej stockholmare är fan dom sista som ska ge sig på att kalla det dom talar för rikssvenska. Det mest neutrala språket torde vara det folk i Uppsala pratar. Det är det som låter mest likt TV/radio-språk. Förutom det finns det stockholmsdialketer som är så pass olika varandra att det är riktigt dumt att ens tala om någon stockholmsdialekt, det enda som jag tycker är gemensamt för alla är difftongerna. Tregolv/rev/eta är det mest äldre personer som säger.
Maskinisten
2006-01-25, 13:25
Nej stockholmare är fan dom sista som ska ge sig på att kalla det dom talar för rikssvenska. Det mest neutrala språket torde vara det folk i Uppsala pratar. Det är det som låter mest likt TV/radio-språk. Förutom det finns det stockholmsdialketer som är så pass olika varandra att det är riktigt dumt att ens tala om någon stockholmsdialekt, det enda som jag tycker är gemensamt för alla är difftongerna. Tregolv/rev/eta är det mest äldre personer som säger.
Visst är det så.
Men, hur pratar folk nuförtiden då?
Borde ju veta det här. bor ju med en sthlmska *screwy* :D
Den som ändå hade en riktig dialekt.. själv har jag nån blandning mellan köpingska och blekingska så det låter helt enkelt inte riktigt klokt.
_Robbie_
2006-01-25, 13:25
Va yrar du om? Ängelholm=Förort=Bonehåla I ängelholm pratar man ful skånska i Helsingborg pratar man fin och neutral skånska.
Visst är det så.
Men, hur pratar folk nuförtiden då?
Borde ju veta det här. bor ju med en sthlmska *screwy* :D
Det enda _jag_ tycker är talande för människor från stockholm är deras sätt att verkligen betona precis varenda stavelse i ord och givetvis deras och difftonger, medans många andra dialekter förkortar ord. Många norrländska dialekter förkortar t ex ord som bilen till biln'. Dialekten i Enköping, som jag kommer ifrån, förkortar t ex bilen till birn.
_Robbie_
2006-01-25, 13:32
Üsch kollade nån på Debatten igår på svt 1 kl 22.00 ?
Han norrländska bonden (ja det var hans yrke) debatterade om att renarna förstör hans åker mark. Han kunde inte uttrycka sig normalt. Stammade, flegmatiskt tal, fel verbböjningar. Att han inte skämms att ställa upp i nationell tv utan att vara påläst och kompetent.
Üsch kollade nån på Debatten igår på svt 1 kl 22.00 ?
Han norrländska bonden (ja det var hans yrke) debatterade om att renarna förstör hans åker mark. Han kunde inte uttrycka sig normalt. Stammade, flegmatiskt tal, fel verbböjningar. Att han inte skämms att ställa upp i nationell tv utan att vara påläst och kompetent.
Garvisar.
Riktigt breeeed östgötska måste väl ändå vara den fulaste dialekten?
måste instämma där, tänker bara på "Snickeriet" så fort jag hör östgötska
_Robbie_
2006-01-25, 13:41
Garvisar.
De är B att märka ord. *whatever*
Bara jag som tycker att det är en viss könskillnad? En äldre man som pratar skånska inger ofta trygghet och uppfattas nästan som mysig, medans en kvinna mest verkar tjatig och irriterande (Detta äventyrar inte på något sätt min straighta läggning)
Nitrometan
2006-01-25, 13:49
Ernst-Hugo Järegård!
Jag säger bara Ernst-Hugo!
Han bevisar att skånskan är ett vackert språk, alternativt en vacker dialekt.
De är B att märka ord. *whatever*
Det bjuder man på när man kritiserar någon för hans eller hennes sätt att prata.
Det känns som att det är läge för att posta den här länken igen: http://swedia.ling.umu.se/snabbmeny.html
Den fulaste dialekten... Det var en snubbe på 100 höjdare som hade helt sjukt jobbig dialekt. Ni som sett det vet vad jag menar. Vidrigt. Vissa dialekter är så osexiga. Skånska är jobbigast när den är låter så här (http://swedia.ling.umu.se/Gotaland/Skane/Bjuv/index.html). Malmöitiska och lundensiska tycker jag är helt ok.
Nädå. Ingen fara. Johan däremot... :D
:laugh: Jag ska hälsa honom det...... :D
Nitrometan
2006-01-25, 14:23
:laugh: Jag ska hälsa honom det...... :D
Bra. Lika bra att han får veta! :thumbup:
Ha det bra båda två!
Jönköpingsdialekten är nog det fulaste som finns.....hör den varje dag.
Gotländska är den klart roligaste att lyssna på.
Själv kämpar jag med att inte börja låta som en jönköpingsbo....fy fan :)
Metal_boy_
2006-01-25, 14:58
Grov skånska är fulast tycker jag.
Sexigaste dialekten på en brud är Norrländska :hbang:
Grov skånska är fulast tycker jag.
Sexigaste dialekten på en brud är Norrländska :hbang:
Menar du så som man talar i Kiruna som låter som en lugn och neutral finlandssvenska, grovt lule- eller pitemål, gnälligt östersundsmål eller det ståkkålmare alltid immiterar (som låter som förvrängt gävlemål)?
Är inte Kiruna:iska utsett som rikssvenska? Jag minns att nån sa det när jag fick frågan, jag tycker folk från Östersund ofta har en ganska ren svenska.
Stockholmska är allt annat än rikssvenska, även om dom själva tror att det är det.
Ser fram emot programet, förra var riktigt bra.
Metal_boy_
2006-01-25, 15:07
Menar du så som man talar i Kiruna som låter som en lugn och neutral finlandssvenska, grovt lule- eller pitemål, gnälligt östersundsmål eller det ståkkålmare alltid immiterar (som låter som förvrängt gävlemål)?
lule- eller pitemål is the shit! :hbang:
Är inte Kiruna:iska utsett som rikssvenska? Jag minns att nån sa det när jag fick frågan, jag tycker folk från Östersund ofta har en ganska ren svenska.
Stockholmska är allt annat än rikssvenska, även om dom själva tror att det är det.
Ser fram emot programet, förra var riktigt bra.
Det finns bara en dialekt som "utsetts" till rikssvenska och det är just så man pratar kring uppsala. Det kan man sluta sig till genom att enkelt jämföra den dialekt som traditionellt talats i radio och TV. Man valde helt enkelt något som är nära alla andra dialekter så att alla lätt ska förstå och följa med. Förutom det finns väl i princip bara någon gammal bibel eller så som förenande riksspråk.
Östersund gnäller på tol förmycket i sin dialekt för att vara något neutralt och tabbar sig dessutom med när ord ska böjas för plural för att ens vara "korrekt".
Naturligtvis ska ju poängteras att man generaliserar när man säger att tex "helsingborg har fulast dialekt" finns säkert de som har jättevacker helsingborgska.
Tyvärr ar det oftasts högljudda kickersbrudar man hör, speciellt vid Knutpunkten, som låter som om de har snifffat tändargas varje dag som bräker ur sig de mest intressanta slutsatserna kring Markos förmåga att frysa sparkar eller om nån "heoura seoum gleuoodde peo hounom"
Fast sen ska vi icke förglömma tendensen att använda sig av dialogväxlingen "ja ba" följt av mindre bra imitationer av bekanta "han ba... hon ba...ja ba...han ba" som väldigt många stockholmare använder.
Naturligtvis ska ju poängteras att man generaliserar när man säger att tex "helsingborg har fulast dialekt" finns säkert de som har jättevacker helsingborgska.
Tyvärr ar det oftasts högljudda kickersbrudar man hör, speciellt vid Knutpunkten, som låter som om de har snifffat tändargas varje dag som bräker ur sig de mest intressanta slutsatserna kring Markos förmåga att frysa sparkar eller om nån "heoura seoum gleuoodde peo hounom"
Fast sen ska vi icke förglömma tendensen att använda sig av dialogväxlingen "ja ba" följt av mindre bra imitationer av bekanta "han ba... hon ba...ja ba...han ba" som väldigt många stockholmare använder.
Haha ja den är rolig helsingborgs-skånskan. Men lyssna lite på tutt-majja från Ängelholm så får du höra ärke-ängelholms-skånska. Den är säregen minst sagt. Vad sägs om "ska vi tau byssen teill helsingbåhh?" BYSSEN?!
Björn_Olsson
2006-01-25, 15:12
Att han inte skämms att ställa upp i nationell tv utan att vara påläst och kompetent.
Är han inte påläst eller kompetent för att han hade svårt att uttrycka sig i nationell tv?
Haha ja den är rolig helsingborgs-skånskan. Men lyssna lite på tutt-majja från Ängelholm så får du höra ärke-ängelholms-skånska. Den är säregen minst sagt. Vad sägs om "ska vi tau byssen teill helsingbåhh?" BYSSEN?!
hehe... *ryser*
_Robbie_
2006-01-25, 15:29
Det bjuder man på när man kritiserar någon för hans eller hennes sätt att prata.
Förlåt herr salig. "Bah, ängelholmsskånskan är den fulaste. "
_Robbie_
2006-01-25, 15:30
Är han inte påläst eller kompetent för att han hade svårt att uttrycka sig i nationell tv?
Det är skillnad på folk som är pålästa men har svårt att uttrycka sig och folk som inte är pålästa och har svårt att uttrycka sig. Just den här killen tillhörde andra alternativet enligt mig.
Jag tycker att Nerke-dialekt är sverges fulaste dialekt.
Skånska har jag tyvärr ganska svårt för att förstå och jag känner mig dum som säger Va hela tiden under ett samtal med en skåning :MrT:
Dalmål är den vackraste dialekten i detta land :)
Nitrometan
2006-01-25, 15:31
Kristianstad. Jag säger bara Kristianstad. Det är ännu värre.
buss = byss
boll = bull
Sambons syster bor där. Brukar alltid ta en timme innan öron och hjärna fattar vad de säger när man träffas.
Corpobal
2006-01-25, 16:02
Om ni bara visste hur folk kan gnälla på varandra för att dom inte talar "rätt" skånska här nere...
Lundensiskan är väl lite mer utspädd på grund av den stora inflyttningen till universitetet av folk från andra ställen, universitetet dominerar staden totalt. Mina föräldrar är från Höör och Malmö, har växt upp i Lund, så jag pratar nog lite grövre än genomsnittslundensaren. I Helsingborg kan man inte säga u.
ArnoldOnLehmä
2006-01-25, 16:15
Riktig jämtländska är väl inte ens släkt med svenska, eller om det var härjedaliska :) Var iallafall en tjej som talade så till mig och jag förstod inte ett ord. Sen har dem jävla konstig dialekt i Idre har jag för mig, nån hybrid av dalmål, var iallafall svårt och förstå vad bönderna på verkstan sa när dem skulle laga vår bil.
Juliette
2006-01-25, 17:24
Jag gillar skånska. Tycker att det är en sexig dialekt :naughty: ;).
Håller med! Dessutom så låter oftast personerna som pratar skånska som varma, glada och trevliga människor. Tycker jag.
Älskar dessutom Skåne som plats.
Om man bortser från invandrarsvenskan och finlandssvenskan, så tyckte Malmös skolungdomar att stockholmskan var den fulaste dialekten 2004. Om någon undrade :D
Jag gillar skånska. Tycker att det är en sexig dialekt :naughty: ;)
:kinky: :naughty: IIioo, di vá gott o höura! Di va maj en käär kommentaur. :D
:kinky: :naughty: IIioo, di vá gott o höura! Di va maj en käär kommentaur. :D
Sen är det skillnad på skånska och skånska.
Jag stormgillar malmöitiskan, men den bondigare och bredare skånskar tycker jag är allt för barsk.
Om man bortser från invandrarsvenskan och finlandssvenskan, så tyckte Malmös skolungdomar att stockholmskan var den fulaste dialekten 2004. Om någon undrade :D
Det är bara en sak som slår invandrarsvenska och finlandssvenska... och det är rikemansdialekten, som alla stockholmsbrats använder. Till och från brukar de dyka upp i medierna, och alla har de någon form av adliga efternamn... och när de börjar tala... ja då önskar man att det var lagligt att mörda.
Det är bara en sak som slår invandrarsvenska och finlandssvenska... och det är rikemansdialekten, som alla stockholmsbrats använder. Till och från brukar de dyka upp i medierna, och alla har de någon form av adliga efternamn... och när de börjar tala... ja då önskar man att det var lagligt att mörda.
Skulle dock snarare kalla det en sociolekt än en dialekt. Om det nu verkligen är social status som är den gemensamma nämnaren hos talarna.
Edit: Med viss reservation även för att kalla invandrarsvenskan dialekt:
"2.6 Invandrarsvenskan som dialekt
Många reagerar nog då jag definierar invandrarsvenskan (svenska med utländsk markering) som
en dialekt, och det med all rätt. Det finns nämligen många svårigheter med att tala om
invandrarsvenskan som dialekt. När man talar om andra dialekter, så som skånskan, så finns det
vissa variationer inom dialekten; man talar inte likadant i hela Skåne. Variationen inom
invandrarsvenskan är dock betydligt större. Detta beror dels på att de som talar invandrarsvenska
kommer från olika länder, och alltså har olika sorters språklig grund, och dels på att det språket
man anammar då man kommer till Sverige präglas av var i Sverige man bosätter sig.
Inom språkvetenskapen används definitionen etnolekt, då man talar om hur en talares
etnicitet markeras i mötet mellan minoritets- och majoritetsspråk Det handlar alltså inte om en
brytning, orsakad av en bristande språkbehärskning. Det handlar snarare om en, mer eller mindre
medveten, markering av talarens etniska ursprung. (Einarsson 2004)"
Slayerized
2006-01-25, 18:20
Österlenmål måste man ta i lite för att förstå. Jobbade en sommar på ett bygge och blev chockad över att folk i 30års åldern verkligen använde fraser som:
"Gåe hinnsian bodana o himta två spanna. O tau me di bören hid på vajen tibauga, pågasnör."
Det är nästan för grovt för att det ska vara fint.
Men malmöitiskan är utan tvekan den finaste varianten av skånska.
Och skånska är utan tvekan den finaste dialekten i Sverige. Fast jag är inte speciellt glad för tjejer som pratar bred skånska. Lundensiska passar bäst för tjejer, eftersom den är ganska feminin.
wintersnowdrift
2006-01-25, 18:45
Det är ju egentligen jävligt svårt att veta hur man själv låter i andras öron. För att inte säga omöjligt. När jag säger att jag pratar "rikssvenska" (som sagt, någon typ av lokal språkvariat talar i princip alla människor) så jämför jag mig med hur t.ex. nyhetsuppläsarna med sitt mycket neutrala uttal låter. Jag tycker själv att det är lite trist med ett så pass intetsägande språk och skulle egentligen inte vilja tala så. (Som tur är gör jag nog inte det heller - dock har jag inte riktigt lyckats identifiera vilka dialektala drag som är starkast hos mig själv).
Sen har jwzrd rätt i att det finns rätt många olika Stockholmsdialekter. Lidingöborna har sina "iiiii:n", folk från Nacka/Saltsjöbaden uttalar sj-ljuden på ett speciellt sätt samt har gärna lite "adliga" a:n, söderut (jag bor väldigt nära Södertälje) hör man ofta de mer stockholmsklassiska e:na osv.
//Kristin
Frippe_L
2006-01-25, 19:21
Kristianstad. Jag säger bara Kristianstad. Det är ännu värre.
buss = byss
boll = bull
Sambons syster bor där. Brukar alltid ta en timme innan öron och hjärna fattar vad de säger när man träffas.
Konstigt vad alla klagar på varandras dialekter som bor i skåne, trots att resten av sverige säger det låter lika illa allihopa ;)
Sj bor man ca 3 mil norr om Kristianstad och här är helt annan dialekt om man vill lyssna hehe, de flesta yngre pratar inte så brett precis.
Är nog mest att man har lite egna uttryck för saker o ting.
Jag gillar Halmstad dialekten på tjejer, eller iaf måste jag göra det i helgen för då ska jag dit och festa, kanske ge nån en "propp" oxå. *innocent*
Maskinisten
2006-01-25, 19:51
Riktig jämtländska är väl inte ens släkt med svenska, eller om det var härjedaliska :) Var iallafall en tjej som talade så till mig och jag förstod inte ett ord. Sen har dem jävla konstig dialekt i Idre har jag för mig, nån hybrid av dalmål, var iallafall svårt och förstå vad bönderna på verkstan sa när dem skulle laga vår bil.
Tror du tänker på älvdalska. vilket är helt omöjligt att förstå om man inte kan det. Låter nästan lite isländska?
Ha, inte trodde jag att det skulle bli sån här respons på denna lilla tråd!
Jätteroligt att läsa! :)
Pratar själv mer än en dialekt av skånska eftersom jag är född i Göinge-trakten, hamnade sen utanför Trelleborg och bor nu i Malmö. Så jag varierar mig beroende på om jag pratar med min mor, mina gamla skolkompisar eller mina arbetskamrater, helt utan att tänka på det.
Måste säga att jag gillar skånskan skarpt, så kvittar det nästan vilken del av Skåne det gäller.
Överhuvudtaget tycker jag att det är skoj med dialekter; tycker nog inte att någon speciell är värre än nån annan, men visst, jag håller med Tomten om det han säger om den sk "Rikemansdialekten" som jag tycker är störande.
den betraktas även som den finaste dialekten, glömde du skriva det eller viste du inte? :D
Frippe_L
2006-01-25, 22:06
Ha, inte trodde jag att det skulle bli sån här respons på denna lilla tråd!
Jätteroligt att läsa! :)
Pratar själv mer än en dialekt av skånska eftersom jag är född i Göinge-trakten, hamnade sen utanför Trelleborg och bor nu i Malmö. Så jag varierar mig beroende på om jag pratar med min mor, mina gamla skolkompisar eller mina arbetskamrater, helt utan att tänka på det.
Måste säga att jag gillar skånskan skarpt, så kvittar det nästan vilken del av Skåne det gäller.
Överhuvudtaget tycker jag att det är skoj med dialekter; tycker nog inte att någon speciell är värre än nån annan, men visst, jag håller med Tomten om det han säger om den sk "Rikemansdialekten" som jag tycker är störande.
ohoj, kommer från mina trakter då alltså....
där vi säger åäö.
hehe, stockholmare som klagar på skånskan är trevligt.
säg torsten,, säg det då!
nej inte toshten, torsten... komigen, du får en glass om du klarar av det
Fatalist
2006-01-25, 22:42
du menar tå-errrr-stännn?
Jag tycker småländska är riktigt fult. Det är svårt att ragga på småländska så jag har fått hitta på en egen dialekt.
du menar tå-errrr-stännn?
Jag tycker småländska är riktigt fult. Det är svårt att ragga på småländska så jag har fått hitta på en egen dialekt.
kan va för att du är sliskig det inte går så bra?
r-ljud använder vi iaf, om det nu är rullande eller inte spelar mindre roll, r uttalas inte sh
keffat_liv
2006-01-25, 22:48
finns inget mer underbart än malmöskånskan!!
finns inget mer underbart än malmöskånskan!!
Jaså? Eyyy mannen, ge maj din plauunbook.
Ja dom är snabba på bladet i Malmö...
Eslövs-dialekten är inte att leka med heller.
keffat_liv
2006-01-25, 23:06
Jaså? Eyyy mannen, ge maj din plauunbook.
exakt. Den är bäst.
förövrigt är stockholmaska skitfult, alla pratar som dom fått något uppkört där bak... Norrländkska är soft som fan.
keffat_liv
2006-01-25, 23:07
Ja dom är snabba på bladet i Malmö...
Eslövs-dialekten är inte att leka med heller.
eslöv :laugh:
eslöv :laugh:
Hehe, Eslöv is the shit!
Tycker det e vilket som, sålänge man inte säger byssen, o hynden o så.. ;)
Hehe, Eslöv is the shit!
Tycker det e vilket som, sålänge man inte säger byssen, o hynden o så.. ;)
Nej det heter ju bussen och hyndan.
Fint exempel du tar där. Jag lovar dig att du säger: tåh:stän. Du minns vår diskussion om Moa vs. Mjoa?
Frågan är ju - vill resten av Sverige verkligen veta vad skåningarna säger? Är vi speciellt intresserade av slätter, stenar och spettekaka?
Wennerberg
2006-01-25, 23:46
Att säga att skånska är fult är som att kalla stockholmska bögigt.
EDIT: Nu när jag tänker efter så låter stockholmska rätt bögigt. :thumbup:
Metal_boy_
2006-01-26, 00:03
Frågan är ju - vill resten av Sverige verkligen veta vad skåningarna säger? Är vi speciellt intresserade av slätter, stenar och spettekaka?
Nä, jag tycker att vi hugger av skiten och dumpar på månen. Så jävla jobbigt att först åka bil ända längst ner till den småländska kusten, för att sedan segla optimistjolle till Danmark.
Bah, ängelholmsskånskan är den fulaste. Den lättaste att förstå tycker jag är lundensiskan (eller hur man nu vill kalla den). Det är Rak skånska.
Ehm, kan du påminna mig igen om varför vi är tillsammans?
Jag måste faktiskt försvara ängelholmska, Sjöbo, Eslöv och Kristianstad är exempel på ställen där man talar ful skånska.
Nä, jag tycker att vi hugger av skiten och dumpar på månen. Så jävla jobbigt att först åka bil ända längst ner till den småländska kusten, för att sedan segla optimistjolle till Danmark.
Ja vad skulle ni här å göra från början då - Ni kunde hållit käft 1658?
Nitrometan
2006-01-26, 13:14
Det är det. Om det är motiverat. Man kan hävda självförsvar och affekt. Eller tillfällig sinnesförvirring orsakad av nämnda dialekt.
Jag måste faktiskt försvara ängelholmska, Sjöbo, Eslöv och Kristianstad är exempel på ställen där man talar ful skånska.
Bah, du pratar inte ängelholmsdialekt baoe.
Ja vad skulle ni här å göra från början då - Ni kunde hållit käft 1658?
:hbang:
Hur fan pallar ni...?
Dumjävlar finns det i alla landskap. Har man inte suttit inlåst i vedboden sedan barnsben bör man ha upptäckt detta minst en gång i livet.
Vanligt hederligt fotbollsvåld känns fan mer aktuellt år 2006 än vilket landskap/dialekt som är dummast/fulast/jobbigast/töntigast.
NORGE därimot - Detta land av getost-ätande oljeshejks-satanister i lusekofter och knätoffs, som fiskar sönder valbeståndet och som likställer sälslakt med sexorgier... DÄR måste vi sätta in en massiv NATO-led insatts (gärna med kemiska vapen) innan dem tar över världen och alla barn tvingas sjunga nationalhymnen framför ett foto av Gro Harlem, gåtandes och skakandes - rädda in i själen, hjärntvättade med flackande kollagebilder på Björn Dähli och Varg Vikernes till musik av Greig..
BOMBA NU!!
keffat_liv
2006-01-26, 13:50
tänk er malmö och dra ett lodrätt sträck igenom malmö på kartan hela vägen genom skåne. Allt över det strecket låter förjävligt.
tänk er malmö och dra ett lodrätt sträck igenom malmö på kartan hela vägen genom skåne. Allt över det strecket låter förjävligt.
Du menar antagligen vågrät.
keffat_liv
2006-01-26, 13:54
Du menar antagligen vågrät.
omfg, ja. hahahaha. hahahaha.
Fokusera på NORGE istället din lobotomerade Quisling.
Hela den här debatten bör handla om NORGE!
Medans NORGE lät sitt land besudlas av barnaätande bratwurstparkerare i början av 40-talet så pungslog vi stolta Svenskar från söder till norr nazisterna med den stora svenska flugsmällaren - Ett utryck som sätter skräck i vilken soldat som helst än idag: "Att bliva pungslagen av den stora Svenska flugsmällaren!".
Vi måste brödralikt sammarbeta över landskapsgränserna - dialektala skillnader till trotts, om inte NORGE - Den verkliga världens Mordor, ska ta makten över oss alla!!
Haha har du glömt att sova igen Krampus? :laugh:
Haha har du glömt att sova igen Krampus? :laugh:
Jag morgonraljerar!! *grr27*
Nu ska jag gå ut och äta grus!
GOD DAG! *grr*
Jag morgonraljerar!! *grr27*
Nu ska jag gå ut och äta grus!
GOD DAG! *grr*
Haha, trevlig promenad min gode man!
gå och diska nu
Fint exempel du tar där. Jag lovar dig att du säger: tåh:stän. Du minns vår diskussion om Moa vs. Mjoa?
nej jag säger torsten. uttalar r:et
jag minns vår diskussion, den va jätterolig
Frågan är ju - vill resten av Sverige verkligen veta vad skåningarna säger?
Vi får väl se. :cool:
Vi får väl se. :cool:
haha.. här har vi en infilterad skåning i homomaffian! nu är ni illa ute
*grr* NORGE.
vem fan har bett dig prata? du ska sitta tyst i ditt hörn tills någon ropar på dig
vem fäan haåh bett daj pråuta? dou ska sii-tta tüst i ditt höhn tiss någon rupar på daj
Sshh.
Sshh.
amen förhelvete låtsas08, din jävla mes!
flytta tillbaka till norrland där du hör hemma istället
amen förhelvete låtsas08, din jävla mes!
flytta tillbaka till norrland där du hör hemma istället
Hahahaha puss i krondiket :)
vem fan har bett dig prata? du ska sitta tyst i ditt hörn tills någon ropar på dig
:eek: DU ÄR MED DEM!!!
Skulle inte förvåna mig om du sitter hemma och gnager på en fjordlax samtidigt som du tittar på inspelningar av längdskidåkning nu din jävel.... :insane:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.